FISK
No 4141
Zaterdag 23 Juli 1927
40s,e Jaargang
Voor de Zondag.
Zomerwarmte
SNELHEID
VEILIGHEID
EERSTE BLAD.
Texelsche Berichten
{Naar {Palestina
EN
ABONNEMENTEN:
UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD DE R001J DEN BURG OP TEXEL
ADVERTENTIÊN:
TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°.652 POSTBUS: N°. 11
BAKENS.
Wie vooruit wil in de wereld.
©PEN
Stop die pijn.
PLEKKEN
KLOOSTERBALSEM
Sport.
o—
Heeft u al een lot van Sportvereenlglng
Texel
o—
Examens.
IN EGYPTE
kende men reeds vanaf de oudste
tijden jjde gunstige werking van
de pepermuntolie op de spijs
vertering, zoodat men de peper-
muntplanten als een kuituurgewas
verbouwde. Daar de
KING-Pepermunt
bereid is uit dezelfde origineele
pepermuntolie, mist ze den scher
pen smaak van de later ontdekte
kunstmiddelen en heeft zeeven-
eens een gunstige werking op de
spijsvertering. De smaak en geur
van King-Pepermunt zijn niet te
evenaren.
Vraagt Uw winkelier eens een
ons van deze |pepermunt ea U
zult het ook erkennen.
King-pepermunt is h 20 cent
per ons verkrijgbaar in speciale
King-zakjes en verder in rollen
van 5 en 10 cent.
Voor H.H. Winkeliers bij J. F.
van LIESHOUT, Alkmaar
gaan alléén samen wan
neer op een goeden
wagen goede banden zijn
gemonteerd.
FISK is een band, die door
materialen en constructie
behoort tot het aller
beste wat in autobanden
te verkrijgen is.
FISK geeft volkomen
veiligheid en verhoogt
bovendien de snelheid.
de band, die minder kost
dan hij moest kosten.
N.v. „R. A. M. I."
Hl
TEXELSCHE COURANT
DEN BURG: 50 cl per drie Maanden.
Franco p. pest door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden.
Losse nummers: 3 ct
DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT
WOENSDAG. EN ZATERDAGMORGEN
Van 1-5 regols: 50 ct. lodero regol meer: 10 ct.
Dezelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend.
BIJ abonnement lagere regelprljs.
ADVERTENTIÊN
MOETEN DAAGS VOOR T VERSCHIJNEN
4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN
De Chef van den Hydrologischen Dienst bij de
Zuiderzeewerken deelt mede, dat het in den loop
dezer maand eenige malen is voorgekomen, dat
bakens, geplaatst in het Scheurrak, Omdraai,
't Oude Vlie en op de banken aan deze vaar
waters grenzende, zijn verdwenen.
Deze bakens, bestaande uit een zware den
nenhouten juffer, op de bank ingespoten en
voorzien van een merkteeken van rotan en doek
zijn noodig voor het doen van opnemingswerk
zaamheden in verband met de Zuiderzeewerken.
Vermoed wordt, dat de bakens zijn omgeva
ren of op eenige andere ongeoorloofde wijze
zijn verwijderd. Aangezien het verdwijnen van
deze mericteekenen groote vertraging in het
werk veroorzaakt en dikwijls verlies van moei
lijk verkregen resultaten tengevolge heeft, wordt
met klem een beroep gedaan op de medewerking
van de visschers, opdat het verdwijnen dier
bakens niet meer zal plaats hebben.
Texel, 20 Juli 1927.
De Burgemeester van Texel.
W. B. OORT.
De mensch, aldus Lord Beaverbrook in de
„Sunday Express", wordt noch hopeloos lui,
noch onnatuurlijk ijverig geboren.
Het leven kan, al naar de wil of de omstan
digheden meebrengen, in de een of andere
richting gaan, maar werken kan ieder. De
geschiedenis van de luie en de vlijtige leerling
van de schilder Hogarth heeft ongetwijfeld een
moraal maar niet de juiste. De voornaamste
moeilijkheid bij vlijt is haar goed te gebruiken
en daarom is zij de dienares van het inzicht.
Het geheim van de vlijt is zich geheel en ge
ruime tijd op èén ding tegel ij k te kunnen
concentreeren en men kan deze kunst, de groot
ste hulp van het succes, op verschillende ma
nieren leeren. Vlijt kan worden geleerd, maar
moet niet verkwist worddh.
Maar de basis van vlijt en inzicht, zoo
schreven we reeds, is een goede gezond
heid; er behoort gezondheid toe om vooruit
te komen. Wanneer men niet vlug is, wordt
alles moeilijk. Wie kan op zijn inzicht bouwen
wanneer men altijd humeurig is. Wie kan hard
werken, wanneer men zich steeds onprettig
voelt.
De toekomst behoort hem, die beweging
neemt en niet te veel beweging. Sport acht
Lord Beaverbrook ondeugdelijk als levenspro
gram, maar als prikkel kent hij haar groote
waarde toe. Geen gewoon mensch kan ver
wachten vooruit te komen, wanneer hij niet op
zijn tijd beweging neemt. Velen meenen intus-
schen, dat zij 's levens strijd gewonnen hebben
wanneer zij een goal hebben gemaakt. Zij zien
de weg en het doel door een omgekeerde
verrekijker. Het komt slechts in Engelsche
sportromans voor, dat de helden van de sport
ook de helden in de andere gevechten des levens
zijn.
De werkelijkheid ziet er eenigszins anders uit.
De held op de cricketbaan blijkt dikwijls de
laatste op 't kantoor. Anderen blijven spelen tot
de ouderdom hun zoowel krachten als gezond
heid ontneemt. De jacht naar genoegen is al
een even korte vreugde. De tijd en de ervarin
gen ontnemen zelfs aan de vermaken hun aan
trekkelijkheid een vroolijke avond, weegt niet
tegen hoofdpijn 's morgens op. Slechts succes
bij de arbeid in de jonge jaren maakt de tijd
van man-zijn tot de vruchtbare periode, welke
hij moet zijn. En als men vroeg gezaaid heeft
oogst men ook vroeg.
Het is waar, dat verstand alleen dit niet be
reikt, geld alleen nog minder, maar tezamen
zijn geld en verstand een macht. En beroemd
heid, het andere groote doel van de eergierig
heid, is alleen een andere uitdrukking voor geld
of macht.
Nooit is de tijd gunstiger geweest vco: de
volledige benutting van al zijn gaven dan die,
waarin wij thans leven voor iedere man en
iedere vrouw, die de eergierigheid drijft. De
onderwijsinrichtingen en curcussen zijn thans
zoo dicht bij het volmaakte, dat zoowel hij, die
in een hut als de ander, die in een der armen
wijken van een groote stad is geboren tot de
hoogste trap van invloed kan opklimmen.
Dit zijn de drie eigenschappen, die noodza
kelijk zijninzicht, vlijt en gezondheid. Inzicht
kan worden ontwikkeld, vlijt kan worden geleerd
en een goede gezondheid kan, door wie er wat
tijd voor over heeft, worden verworven.
Dit zijn de drie zuilen, die de gouden koepel
van het succes dragen.
doorgcloopcn plekken, smetten, de hin
derlijke ongemakken bij warm weer,
kan men voorkomen door de open
plekken onmiddellijk met Akker's
Kloosterbalscm in te wrijven, wanneer
hevig transpircercn of roodzien op
de mogelijkheid van het optreden
AKKER's ^cr aanc^ccain9 duiden.
De wedstrijd Texel I—West Frisia, de 2e
klasser uit Enkhuizen, Zondag hier op het sport
terrein, wordt met welwillende medewerking van
Texelsch Fanfare door muziek opgeluisterd. Te
twee uur wordt afgemarcheerd van de Groene-
plaats, dan gaat het door Parkstraat, Wever
straat, Warmoesstraat, Gravenstraat. Hooger-
straat en Weverstraat naar het voetbalterrein.
We verwachten een mooie wedstrijd.
Vermoedelijk komt Zondag 31 Juli Assendelft I
3e klas N.V.B., naar Texel om tegen Texel I
„van leer" te trekken.
o—
Het West-Frisia-elftal, dat morgen hier met
Texel I binnen de kalklijnen treedt, is sdam-
gcsteld als volgt
J. van Marle
A. Klaassen F. S. van Drooge
F. Goos C. Schoen G. Frölich
C. Barten W. Krul F. van Es G. Schotsman
J. van der Molen
Van Es is de midvoor van het eerste en
maakte in de afgeloopen competitie de meeste
doelpunten van alle spelers der geheele afdee-
ling. Ook Goos en Krul zijn spelers van het
eerste elftal. De overigen zijn van het tweede.
De keeper is zeer goed.
Onze vroegere plaatsgenoot Melle Weersma
legde te den Haag met gunstig gevolg het
eindexamen H.B.S. met 5-jarige cursus af.
Onze plaatsgenoote Tr. Roeper J.C. dr.
leerlinge U. L. O. alhier, verwierf Dinsdag te
Alkmaar het U.L.O. diploma-A.
veroorzaakt vaak Hevige Hoofdpijn; een
paar Mijnhardt's Hoofdpijntabletten doen
deze spoedig bedaren. In Buisjes 60 en 30 ct.
Bij Apoth. en Drogisten.
Aan boord van het s.s. Tjerimai.
(Ingezonden.)
Het vertrek Het „vredige" fort
bij Utrecht Pierke redt Douane
wee Onweer te Parijs Opont
houd door een gebroken lijn Het
Rhöne-dal Marseille bereikt.
Nagewuifd door dorpsgenooten verliet
ik Maandag 4 Juli Texel. De overtocht over het
Marsdiep hoef ik U wel niet te beschrijven,
evenmin als de treinreis naar Utrecht. Dit wil
ik alleen zeggen, dat het mij op de boot voor
kwam, alsof de Onrust, die in de zon lag te
blinken, mij een knipoogje gaf, als wilde hij
zeggen„Voor het een maand verder is, zul
je wel meer zand gezien hebben, dan mijn be
scheiden hoeveelheid." Woensdagmorgen verliet
ik met een klein lokaaltreintje het kleinste
station, dat Utrecht rijk is, nl. het Biltstation,
waar één man kaartjes verkoopt, controleert enz.
Na tien minuten sporens bereikte ik de kleine
stopplaats de Lunetten, waar ik kon beginnen
met tien minuten uit te rusten van mijn ver
moeiende reis. Ondertusschen had ik van uit
de trein de bekende Utrechtsche straten nog
eens kunnen opnemen en gelegenheid mij van
af het perron te verdiepen in de eigenaardige
tegenstrijdigheid, dat een plaats, die bedoelt
schrik in te boezemen, juist de vredigste en
lieflijkste aanblik biedt die men maar denken
kan. Ik had namelijk het oog op het,, gevaar
lijke" fort de Lunetten In 'n gracht vol eenden-
kroos ligt een met gras begroeide heuvel, de
steenen fundeering is sterk verweerd, zelf is er
op enkele plaatsen een steen zonder vijandelijke
toedoening uitgevallen - en overal in de fort-»
gracht, en op de grasheuvel bloeien de bloemen
vooral de roode klaproozen vallen bizonder op.
Bijna honderd jaar is ons land in vrede gebleven
het is duidelijk te zien I Daar komt de sneltrein
aan, de roode balk beneden aan de locomotief
glanst in de zon (wat steken de Hollandsche
toch af tegen de vuile grijze in België.) In
stappen en nu vooruit. In Roozendaal even
wachten, op het perron staan al families, die,
te oordeelen naar het uiterlijk, stellig ook met
de Tjerimai mee moeten. Wij naderen Indië
al een heel klein beetje. Daar komt de D. trein
aangerateld: de eigenlijke reis begint. Een tijdje
later zijn wij in Antwerpen. De trein stopt daar
zoo krachtdadig, dat een koffer uit het net op
mijn hoofd vliegt, gelukkig was hij niet zwaar.
Wonderlijk babbelende Vlaamsche treinsmeden
kruipen onder de trein, om daar te morrelen
aan de reminrichting en werden door een man
met een kaasbolletje weer teruggeroepen :Allee
Pierke, kom op van daar! zulle I" Wij hopen
het beste en houden als wij in Brussel komen
voorzichtig onze koffers vast, maarde remmen
schijnen door Pierke toch maar goed gerepa
reerd te zijn er gebeurt niets meer.
Ik heb al ontdekt, dat een jongen van een
jaar of twintig, die naast mij zit, ook met de
Tjerimai zal reizen. Wij zullen samen door
Parijs met een taxi gaan. De douanen visiteeren
in de trein, de ellende, dat men met zijn bagage
uit moet stappen en uren wacht in vuile grens
stations behoort met zooveel meer narigheden
tot de oorlogsherinneringen. Wel halen zij mijn
hecle koffer óverhoop, maar dat is dan ook alles.
Van Parijs zagen wij niet veel meer dan de
achterkant, om het zoo eens uit te drukken.
Van het Noorderstation reden wij in een taxi
naar het Zuiderstation en kwamen daarbij door
een rommelige buurt, die erg Fransche bazaar
achtig aandeed. Goed en wel waren wij onder
de kap van het Zuiderstation, of daar barstte
een verschrikkelijk onweer los (het sloeg op
verscheiden plaatsen in, zooals wij later in de
krant lazen.) Wolken water stoven, door een
verschrikkelijke wind voortgezweept, over het
asfalt, de neerstortende en weer opspattende
regen leek een rookgordijn te vormen boven het
plein waarin menschen en auto's verdwenen.
De nachttrein naar Marseille staat klaar
op het perron wemelt het van reizigers, waar
onder vooral de kleurlingen opvallen, een Marok-
kaansche sergeant, getrouwd met een Fransche
vrouw, en een negerin, getrouwd' met een
Franschman, reizen bijv met onze trein. Wa
gens met kussens rijden op het perron, die men
voor een kleinigheid kan huren voor een reis
en die men dan in het eindstation weer afgeeft
Eindelijk gaat de trein het zal van korte duur
zijn een tijdje gaat alles goed, daar stopt de
trein aan een klein stationnetje „Cessons" heet
het de naam schijnt een voorteeken te zijn
men zou die misschien mogen vertalen met
„Laten wij ophouden". Anderhalf uur ratelt er
een belletje en anderhalf uur staat een chef met
de telefoonhoorn in zijn hand te luisteren, alle
reizigers gaan op het station heen en weer loo-
pen, maar zonder eenig sein vertrekt plotseling
de trein, zoodat sommigen nog haastig in de
rijdende wagons geduwd moeten worden. Weer
een s'ationnetje, weer een uurlang rinkelde de
telefoonbel enz. enz. Wat is er gebeurd Het
onweer heeft op sommige plaatsen de lijn ver
nield.
In de morgen komen wij eindelijk aan een
groot station, wij denken, dat het Lyon zal
wezen, maar het is een station waar wij 's nachts
om één uur hadden moeten zijn. Wij zijn vijf
uur te laat. Maar dit heeft ook zijn goede zijcie
iiiiiiilimiiiiiiFiiiiniiiimmitmiiiii
IIMMHIMIIMIlIHWll
LEEUWARDEN i
Ruiterekwartier 37-45 Telof. 232
AMSTERDAM
N.Z. Voorburgwal 75-77 - Tol. 35397
IIIIIHIIlIHHHIIIIIIimiHIHIIUMIIIIII
iHHiiiiiiliiiiiiiuniHimniiHimnti
want wij kunnen later op de dag genieten van
het uitzicht op het Rhónedal, waar wij anders
's nachts voorbij zouden zijn gespoord. Wat
mooi kronkelt zich de rivier door de groene
landen, hier en daar ziet men kleine dorpjes
tegen de hellingen liggen, gegroepeerd om een
kerktorentjeblinkend marmeren gedenkteeke-
nen herinnert er aan, hoe jaren geleden vele
dorpelingen uit het opgeschrikte plaatsje trok
ken, dat daar tot die tijd gelegen had, stil en
vergeten zooals ook nu weer en nooit weer
keerden. De huizen zijn voor een groot ge
deelte van ruwe natuursteen, hier en daar ziet
men wijngaarden, het landschap is wel sterk
veranderd sinds het vertrek uit Utrecht.
Dan komt een kale droge vlakte, waar een
uitgedroogde rivier doorloopt; het lijkt wel
woestijnachiig te worden, ook staan hier en daar
al palmen. Twee groote blinkende meren sporen
wij langs, maar ondanks de nabijheid van het
water wordt het steeds warmer, hitte en kolen
gruis worden door de open portieren naar bin
nen geblazen, wij zien zwart als negers het is
tegen tweeën, om tien uur hadden wij in Mar-
se'lle moeten zijn. Twee groote wallen aan
weerzijden van de 'spoorbaan worden hoogcr
en hooger en sluiten zich ten slotte boven ons
hoofd aaneen de IS5tste tunnel gelukkig
nog overvloediger komen rook en kolengruis
naar binnen, dan begint het weer te schemeren
de zon steekt weer naar binnen en daar ligt
de blauwe vlakte van de Middcllandsche Zee
te glanzen en in de verte strekt Marseille zich
langs de prachtige baai uit, een paar kleine
rotsachtige eilanden liggen midden in de golf,
met op een er van een mooi kasteel.
(Wordt vervolgd) H. JANZEN.
In de aanvang dezer maand is de Weleerw.
Heer H. Janzen, predikant te Oostcrend, naar
Palestina vertrokken. Wij hebben gemeend zijn
aanbod, reisbrieven te schrijven voom„de Oude
Texelaar", met beide handen te moeten aan
vaarden, daar we er van overtuigd zijn velen
hiermee niet alleen aangename, maar ook inte
ressante lectuur te bieden. Het verheugt ons
zijn eerste indrukken hier te mogen publiceeren.
Redactie.