Klooster- balsem cn Vocht No 4183 Woensdag 14 December 1927 41s,e Jaargang ïexelsche Berichten Texel's Sunderklazen Van week tot week voor ONS werk ABONNEMENTEN: UITGAVE: N.V. v/H LANGEVELD DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIEN: TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°. 652 POSTBUS: N°. Dit Sluitzegel onbeschadigd XELSCHE COURANT OEN BURG: 50 et per drie Maanden. Franco p. pest door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN Van 1-5 regels: 50 ct. ledoro regol moor: 10 ct. Dezelfde advortontio 4 maal geplaatst wordt 3 maal borokend. Bij abonnement lagere regolprljs. ADVERTENTIEN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN 3-10 Dec. De laatste loodjes. De stokoude dag6n van December, zooals een dichter ze eens heeft bezongen, schre den naar het einde van hun leven, in hun lange mistige en trieste gewaden. Voorde minder dichterlijk aangelegde lezer zij ver meld, dat met die gewaden bedoeld worden do mist en nevel waarvan December ons doorgaans heel wat brengt en waaraan ook de uitdrukking „donkeredagen voor Kerst mie" haar onstaan te danken heeft. Gezegd moet worden, dat December ook thans niet uit zijn rol valt. Hot behoort tot de zeld zaamheden wanneer de zon eens een oogen- blik komt kjjken vanachter het lichtgrijze gordijn van de nevel, die het zwerk bedekt. En van de maan die haar blinkend gelaat weer naar de aarde heeft gekeerd, hebben we totnogtoe ook nog heel weinig gezien Daardoor werd ook de maansverduistering vau j I. Donderdagavond zelfs al te zeer een volledige verduistering, zoodat naar het overigens altijd weer zoo interessante schouwspel vrijwel niets op dit ondermaan- sche viel waar te nemen. December handhaaft oog in ander opziebt opnieuw baar oude naam. We bedoelen in parlementair opzicht, 't Is de maand van het drukke begrootingswerk en 'i is al weer net als andere jaren. De zweep moet er over worden gelegd om tijdig tegen Kerst mis klaar te komen. Er wachten nu nog oorlog, marine, onderwijs en kolo niën, waarover nog W6l heel wat zal moeten worden gezegd. En verder zal men nog een heel debat mogen verwachten, over het voorstel der soc democraten tot invoering van de 7 jarige leerverplichting. Teekenen des tijds. Er is in onze t(jd gebrek aan zekere zede lijke goederen, die ons voorgeslacht in zoo ruime mate bezat, Er is e6n tekort aaD zekere deugden der beschaving een tekort aan goede vormen, aan oen welwillende beoordeeling van eens anders feilen, aan opbouwende critiek, aan bet in acht nemen van de wetten van wellevendheid tegenover de tegenstander. Om maar met meer te noemen. Men ervaait dat dikwijls in het gewone dagtljjksche leven, maar vooral ook in zooveel wat gesenreven wordt en in wat in openbare vergaderingen wordt gezegd Vooral als de beneerschende factor oe poli tiek is. die vaak zooveler barton koud en zooveler hoofden warm maakt. De toon in perspolemiek en debat is vaak zoo ver „be nedeu peil", zooals men dat noemt. De tijd waarin oog smalend gesproken werd van „een Poolsche Landdag" is al lang voorbij. Wat vroeger als een ernstig feit, als een beklagenswaardige onbeschaafdheid als een blijk van een laag zedelijk peil werd aangemerkt, is men allang gewoon gaan vinden. Ibcidenten niet minder erg als die welke zich vroeger in de oude Poolsche Landdag afspeelden, kom6n thans nerhaal- oelijk voor in de parlementen van de be- sonaafde staten van Europa. Ons land maakt in dezen nog steeds een gelukkige uitzondering. Al kan ook niet worden ge zegd. dat de toon en het peil der debatten in de laa:st6 jiren omhoog gevoerd ie, tutnuiten en vechtpartijen zooals men die wel meemaakt in verssnillende buitenland- scbe parlementen, zijn hier tot nog toe gelukkig uitgebleven. Mmder gunstig lijkt het ons toe bij' de gemeenteraden* Seibaalde'tjk kan men lezen in de bladrn, hoe grof het h'er in sommige vroedschappen kan toegaan, h03 de goede parlemomaire tooD er h6elemaal zoek ia en de tegenstanders elkander allerlei lieflijks naar het hoofd tlingeren. Eu hoezeer de hartstocht soms kan oplaaieu, hebben we nog de afgeloopen week gezien in de Raadzaal van de Hoofdstad des lands waar de bekende communist WjjQkoop door een politieke tegenstander tegen de vloer werd geslagen en een tumult ontstond dat de voorzitter de zitting moest schorsen. Het raadslid dat zich zoo te buiten ging bood later zyn verontscQuluigingen aan en ver zekerde, dat tet nooit weer zou gebeuren, maar dat zooiets mogelijk is in een gezel schap. dat nog altijd de naam beeft van edel en achtbaar te zijn, is toch wel tee kenend voor deze t\)d. Polen en Litauen. De bijeenkomst van deVolkanbondsraad te Genève heeft de leidende Staatslieden van Europa samengearacht en men heeft in de laatste dagen ruimschoots gelegenheid gehad, om te lezen hoe ze daar in de weer z|jn, nog meer buiten dan binnen de muren van de conferentiezaal, om de mooiiijke urgente kwesties onder de oogen te zien en te trachten ze tot een bevredigende oplossing te brengeD. Een dezer kwesties nl. die welke hangende is tusssben Polen eu Litauen, beelt heel wat ran bun tijd en aandacht gevraagd. Er is in onderlinge besprekingen getracht de weg te banen tot toenadering lusscben de vertegenwoordi gers van beide landen, Wotdemaras en Za- leski. De VolkeobODdsraad beeft intusschen de eeiste stappen genomen om de kwestie tot een oplossing te brengen. Aan onze minis ter Jar. Beelaerts van Blokland werd de vereerende maar hiet minder moeilijke taak opgedragen om als rapporteur inzake de Poolsch Litausche kwestie op te treden Deze oparacht is eea blijk van groot ver trouwen in de capaciteiten van Jbr. Bee laerts. Waarschijnlijk zal hij nu de rol van vredesstichter krijgen toebedeeld. Verder zal er een Volkenbondacommissie worden inge steld, die tot taak zal kiijgen te waken tegen grensincidenten 6n te trachten de tegenstellingen tusschen beide landen te verzachten. Men is te Genève over het verdere verloop van de kwestie tamelijk optimistisch gestemd. België en de Militaire kwestie. De Belgische regeermg heeft de vorige week in haar regeeringsverklariog medege deeld zich tot taak te willen stellen, de oplossing van het militaire vraagstuk. Zij laat er geea gras over groeien, want deze dagen heeft z(j reeds een ontwerp aange boden lot het instellen van een commissie welke tot taak zal hebben een reorganisatie van het leger te ontwerpen, zoowol wat betreft de duur van de oefentijd als bel gebruik van het Fransch en het Vlaamsch in het leger. Intusschen gaan de Belgische sociaal democraten voort propaganda te maken voor nun voorstel tot verkorting van de diensttijd tot 6 maanden. Maar ze hebben ou concurrentie gekregen van de liberalen, die een voorstel hebben ingediend nis tegen hanger van het socialistisch voorstel en dat beoogt de diensttijd in beginsel op 12 maan den te stellen welke echter voor hen aie oiijk geven van een zekere vooroeftning en militaire bekwaamheid tot 9, zelfs tot 6 maanden kan worden bekort. „Nederland - een land van vocht en tocht", zei eens een vreemdeling. Vooral zij die last van rheumatiek en spierpijn hebben, zullen dit ten volle beamen, want vocht cn tocht zijn hun ergste vijanden, die de tijdelijk verdwenen pijn met nieuwe heftigheid te voorschijn kunnen roepen. Gebruik geregeld Akkers Kloosterbalsem (60 cent) als wrijfmiddel Het houdt Uw spieren lenig en ge zult spoedig vergeten zijn dat er zooiets als rheumatiek bestaat. Kloosterbalsem f Geen goud zoogoed" geldt terecht: en wat daarmee in verband staat Op uitnoodiging van de afd. Texel van „Volks onderwijs" heeft de heer D. J. van der Ven, Neêrland's bekende folklorist die door onver moeide studie gróote,-veelal ongeweten, schatten aan lands-eigen volksleven te boek heeft ge steld, hier Zondagavond 1.1. een rede gehouden over oude gebruiken en gewoonten in binnen- en buitenland, in bet bijzonder over het feest van Ouwe Sunderklaas, dat Texel sinds jaren her op de 12e December pleegt te vieren. De zaal van hotel „Texel" was behoorlijk bezet. Namens Volksonderwijs leidde de heer J. A. van der Vlis spreker in. Hij heette de aan wezigen welkom, zeide met vreugd te consta- teeren, dat een avond als deze zulk een belang stelling trekt en besloot met aller medewerking in te roepen op „Ouwe Sunderklaas", wanneer diverse tafereeien binnenshuis en op straat op fotografische plaat en film zullen worden vast gelegd. (Over deze opnamen schrijven we hier onder nader. Red o— Hierop verkreeg de heer van der Ven het woord. Zijn gloedvolle rede grootc liefde voor zijn folkloristische arbeid treedt overal duidelijk aan de dag werd door tientallen lichtbeelden geïllustreerd en gaf wel een zeer aantrekkelijk beeld van tallooze merkwaardige oude gebruiken, zooals die in ons land en daar buiten tot op de huidige dag nog in eere worden gehouden, van 6ver-oude zeden en'gewoonten, veelal zoo buitengemeen interessant, wanneer men in de diepere beteekenis vermag door te dringen. Het was de heer van der Ven, die ons voor zoover noodig de oogen geopend en de aandacht gevestigd heeft op de ocr-oude begrippen, welke vaak ten grondslag liggen aan volksvermaken en volkspelen, waarvan mende ware zin niet meer kent. We willen trachten u te vertellen van hetgeen spreker ons onder de aandacht heeft gebracht. Voorwaar geen makkelijke taak, daar de zaal het grootste deel van de avond, om den wille van de lichtbeelden, in duister gehuld was en het maken van aanteckeningen, zooals een ver slaggever betaamt, dus bezwaarlijk geschieden kon. We moeten ons daarom tot deze samenvatting bepalen. o— Het verheugt mij, zoo vangt spreker aan, hier tot u te mogen spreken over veel, wat mij bij mijn folkloristische studie lief is ge worden, in het bizonder, omdat we hier aan de vooravond staan van een feest, dat van geslacht op geslacht in eere wordt gehouden. We zullen 'n folkloristische lichtbeeldenavond hebben, geen wetenschappelijk betoog. Ik wil u vertellen van wat ik op dit gebied zelf heb ervaren. Spreker stelt zich voor als „folklorist van Nederland," zooals hij althans door de pers werd gedoodverfd. Het woord folklore is in Engeland ontstaan en werd in 1846 het eerste gebruikt. Om te verklaren, wat men er onder verstaat, zou men vijftig en meer definities kunnen geven en nóg zou men er niet zijn. Een der meest geschikte lijkt mij die, welke Prof. Dr. Jos Schrijnen gaf: „Folklore is de systematische rationeele na- vorsching van de ondergrond van de cultuur". We komen daarmee op het gebied van het volkseigen zedenleven, waarop in ons land nog weinig is gestudeerd. We zouden twee groepen kunnen onder scheiden, le de gebruiken, zeden en gewoonten, welke in betrekking staan tot het familieleven, in de meest uitgebreide zin van het woord, 2e die welke met de op- en afgang van het jaar verband houden. Het aantal dier feestdagen is grooter dan we ons bewust zijn. Zoo viert Texel op 12 Dec, feest, terwijl men elders in ons land aan geen Sinterklaas meer denkt. Zoo neemt ook de Texelsche meierblls een eenige plaats in. Om gekeerd kennen plaatsen elders gebruiken, volks vermaken, waarvan we hier zelfs de naam niet kennen. Tal van gebruiken, kinderversjes, volksvermaken, etc. zijn aan een bepaalde plaats, aan een vaste tijd gebonden, een wijd studieveld ligt voor de folklorist nog open. Om Paschen en Pinksteren, om Kerstmis en andere feesten zijn allerlei gebruiken gegroe peerd. Er zijn er, die gericht zijn op de vruch ten, die men vertrouwt, dat de aarde weer voortbrengen zal, velen houden met landbouw en veeteelt verband, meestal staan ze in be trekking tot vruchtbaarheids- er. doodencultus, Thans hebben we een joyeuze, blijde, ge zellige voor-bijeenkomst, die wel speciaal aan Ouwe Sunterklaas gewijd zal zijn. De tijd, waarin het nieuwe licht komen gaat, is een geheimzinnige, wondere tijd, waarin we alom tal van wonderlijke, geheimzinnige ver schijningen zien optreden, die tot de Texelsche Sinterklazen in nauwe betrekking staan. Volendam houdt zijn St. Nicolaas hoog in eere, op Schiermonnikoog zijn de Klazen zeer populair. Ze verschillen van de Texelsche figuren. Ze dragen hoeden, met varens ge tooid, kettingen en aan de broek rinkelende belletjes. Die belletjes vooral mogen niet ont breken. Ze treden op in de tijd van de mid winter-zonnewende, gaan van huis tot huis, waar hun een gastvrije ontvangst wordt bereid. Met een staf kastijde zijn de jonge dochters, (een merkwaardige en oorspronkelijk ritueele handeling), die voor hen dansen moeten, Ook de mannen dansen, waarin we iets terugvinden van de oude priestersprong (vgl. de zeven sprong). Ook op Terschelling kent men dit op uw pakket, het is waarborg „Wij Breien de fijnste wollen kousen Zeer netjes voof u aan." Voor grof of nieuwwerk zijn wij speciaal DepötsLangs den weg K. Steigstra te Oost, te den Burg D. Bruin Koogerweg 816 en Wed. D. Schumaker. bizonder gebruik. Spreker wijst op de oude offerdanscn, waaraan ook in Engeland gebrui ken de herinnering nog levendig houden. In Engeland treden de dansers op met trom mel en fluit; ze hossen rond een figuur, die op een zwaard een versierde koek draagt, (vgl. koekoffer.) Ook hier weer een vruchtbaarheids- handeling. Spreker wijdt uit over lekkernijen die slechts op bepaalde dagen worden gewaardeerd, over vastenavondsbrood, „vrijers" en „vrijsters" etc. Slechts door ernstige studie en gestaag, ver gelijken kan de folklorist resultaten bereiken. Spreker vertoont ons een afbeelding van de bekende riemen, waarop tientallen belletjes be vestigd zijn, alle afgestemd en wijdt uit over de vastenavondssot, die eveneens met bellen en schellen optreedt. De klok speelt in die ge bruiken een voorname rol. Niet overal is het Sinterklaas die als de brave kindervriend optreedt. In Neurenberg is het Schönbard, die pepernoten strooit, te Grouw is hev Sinte Pieter, die op 21 Febr. te paard de ronde doet en vergezeld gaat van Hansje Pluk, de zwarte knecht, alzoo een witte en een duistere gedaante, welke we meermalen samen zien optreden. Rondgedeeld worden dan de z.g. St. Pieterkoeken welke door hun vorm aan het oer-oude vleeschoffer herinneren, vgl. duive katers: Nieuwendam.) Antwerpen kent niet Sinderklaas, maar wel de Graaf en de Gravinne. Timmermans schrijft ook „Te Lier is Sinterklaas maar een arme man". De graaf en de gravinne worden afge beeld in koeken en houden een gartin de hand. Met de gart worden bij tal van gebruiken klappen uitgedeeld, wc hebben hierin een slag met de levensroede te zien, een handeling die we in honderd en een varianten alom opmerken. In Baden aan het Meer v. Constanz treedt Hansele op, toegerust met bellen, met een helm, een vossestaart, en een zweep, waarmee hij naar jonge meisjes slaat. Dat die figuren niet altijd vriendelijk optreden weten we. Herinner u slechts de straatvegers en de druupneuzen, waarvan de meikes zoo „mirakels" bang kunnen zijn. Groot vermaak schaft het driedaagsche feest van Sitta.rd, waaraan door honderden personen wordt deelgenomen. Spreker vertelt ons daar van merkwaardige dingen, (van ouwe totebel len met vogelkooitjes, van „nor.nevotten", etc.) Texel ken,' zijn kleine Sunterklaasjes, die bij voorkeur in a fdragertjes gekleed moeten zijn. (Men kan ze vergelijken met de „onnoozele kinderen", die op 28 Dec. in Brabant optreden.) Clowns, die o p koehorens blazen, mogen niet ontbreken. L iter verschijnen de „zwaardve gers", die de straten schoon vegen voor de groote Sunterk lazen. In Engeland en Tirol treden in deze dagen soortgelijke vei *schijningen naar voren. (Christ- masmummer-pl ays). Houdt die st raatvegers in eere I Naast hen komen de bar! tiers, de krabbenverkooper, de kiezentrekker, ei iz. De beer mag niet achter blijven, hij spee, 't ook op de Rügen, in Pom- meren, in Laplai ld, enz. een rol als de vrucht baarheidsdemon, die 't weer speciaal op de jonge meisjes vo orzien heeft. In Duitschland legt hij visites ai Wie van de jonge doch ters het eerst de beer hoort brommen, is het eerst getrouwd. De beteekenis v an de witte pop, die meer malen op de prop pen komt, ligt nog in het duister. Verklaar o. iar is evenwel de z.g. „burenruzie", welk evenals ander Sunderklaas- verschijningen op 1 'exel door de Texelsche Sjoerd Kuperus do or de teekenstift vereeuwigd zijn. Het Sunderk laa sfeest toch was van ouds een „uitlaat", een re ooie gelegenheid om je buren eens precie s ti i zeggen, wat je op je lever had. Zoo'n fees t weerspiegelt van ouus

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1927 | | pagina 1