Zaterdag 24 December 1927
41 "'"Jaargang
No 4186
Voor do Zondag.
EERSTE BLAD.
Voor hoofd en hart.
Pfaar Palestina
Texelsche Berichten
Ons extra Kerstnummer.
STER-TA BA 1
ABONNEMENTEN:
ADVERTENTIËN:
Erkend de bes-te
TEXELSCHE COURANT
DEN BURG: 50 ct per drie Maanden.
Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden.
Losse nummers: 3 ct
DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT
WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN
UITGAVE;N.V.v/h LANGEVELD&DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL
Van 1-5 regels: 50 ct. Iedere regel moor: 10 ct.
Dozelfdo advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend.
BIJ abonnement lagere regelprijs.
ADVERTENTIËN
MOETEN DAAGS VOOR T VERSCHIJNEN
4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN
TELEFOON: N° 11 POSTGIRO: N°.652 POSTBUS: N°. 11
Van hart tot hart.
Wanneer we geen verdorde, koude menschen
zijn, maar nog warm kloppende harten bezitten,
dan zullen we zeker af en toe de behoefte ge
voelen om aan anderen troost te brengen aller
eerst aan hen, die ons dierbaar zijn, in onze
eigen omgeving, wanneer wij hen moeten zien
lijden. Helaas, het is ons niet altijd mogelijk I
We zoeken naar woorden en, als we ze willen
uiten, schijnen ze ons weinig zeggend en afge
zaagd, en we zijn er ons van bewust dat ze de
smart niet weg kunnen nemen, maar hoogstens
een oogenblik van verlichting en afleiding kun
nen geven. In onze onmacht geven we dan
de voorkeur aan het zwijgen en zoeken een
handdruk of een liefkoozend gebaar de tolk te
doen zijn van het medegevoel, dat in ons aan
wezig is.
Is het eigenlijk niet beter zoo? Troost in
zijn diepste beteekenis is niet iets, dat zich
laat brengen of mededeelen aan een ander. Een
kind kunnen we sussen en zijr. pijn of verdriet
doen vergetenmaar een mensch moet zijn
troostgronden zelf vinden, en hoe meer achting
we voor hem gevoelen, des te vaster zal ons
vertrouwen zijn dat hij ze vinden zal en zijn
smart verwerken. We moeten ons echter niet
voorstellen dat dit proces spoedig kan intreden,
integendeel, zelfs in het gunstigste geval vordert
het tijd. Wat hij noodig heeft is dat we met
hem blijven medeleven, ook dan als de wereld,
die spoedig haar aandoening vergeten is, zich
elders heeft heengewend. Dan blijft de lijder
met zijn smart alleenen wèl hem zoo hij ook
dan nog van tijd tot tijd blikken mag in oogen
die van begrijpen spreken, zijn hoofd mag laten
rusten aan een hart, dat niet heeft vergeten,
maar dat nog altijd in stille genegenheid zijner
gedenkt 1
Stil medeleven, dat getuigt van oprecht ge
voel en liefdevolle trouw is in vele gevallen de
beste troost, die we bij machte zijn te geven.
En het behoeft zich niet te beperken tot hen,
die in onze nabijheid zijn. Wie is er, die niet
van zijr. zonen of dochteren heeft zien heen
gaan naar verre streken, waar ze een levens
bestemming gevonden hebben, die ze verplicht
waren te volgen We beklagen ons daarover
niet; integendeel, we zien er een hedendaagsch
verschijnsel in, waaraan bijna niemand ontkomt.
Zoolang het hun welgaat valt het ons dan ook
b.trekkelijk gemakkelijk van hen gescheiden
te leven, overtuigd als we zijn dat het zóó het
beste is. Maar nu komt detegenspoed met zijn
donkere dagen of treft hem de ziekte met haar
angsten en haar nood. Wel lijken de afstanden
minder groot dan voorheen, maar toch de
oceaan golft tusschen ons en we kunnen hen
niet met daadwerkelijke hulp bereiken.
Wat dan? Is er dan geen middel om hen te
helpen diagen wat hun is opgelegd Voorzeker!
We kunnen met onze gedachten bij hen zijn.
We kunnen bij hen zijn met onze bemoediging,
met ons vertrouwen, met onze liefde en bovenal
met onze geestelijke kracht.
MAANDAG 26 DECEMBER
Het is niet waar, dat LIEFDE alle dingen
gemakkelijk maakt: zij doet ons juist het moei-
fijke kiezen. George Eliot.
DINSDAG 27 DECEMBER
De man is GROOT, die niet zijn hart verliest
-van toen hij een kind was. Meng Tse.
WOENSDAG 28 DECEMBER
Als men niet heeft waarvan men houdt, moet
men houden van wat men heeft.
(Fransch gezegde.)
DONDERDAG 29 DECEMBER
De kunst ten halve slechts aan meesters af
te zien en voor volleerd zich in hun rij te plaatsen
Iiopt op beschaming uit. Staring.
VRIJDAG 30 DECEMBER
Zie toe, dat gij geen bitterheid brengt over
.het hart eener MOEDER.
(Egyptische Wijsheid.)
ZATERDAG 31 DECEMBER
OUDEJAARSDAG.
Broeders, richten wij het oog naar boven,
houden wij te allen tijde de hope vast, ver
liezen wij in 't geluk de vrees, in 't ongeluk
het vertrouwen niet. Denken wij bij heldere
hemel aan de storm en in de storm aan de
stuurman I Willen wij noch versagen in het
ongeluk, noch in de voorspoed ons overmoedig
•verheffen. Gregorius van Nazianze.
Oosterend, 28 Dec. 1927.
Bethlehem.
Wy kwamen langs een steengroeve.
Aardig was het om te zien, hoe de man
nen de steenen uit de berg loshakten en
ze op hun rug naar boven droegen. Wy
maakten een foto van zoo'n gebogen
zwoeger, by wie twee kameraden een
zware stoen op de schouders laadden Hoe
schilderachtig zag het er uit, hen zoo te
zien werken, maar wy waren dankbaar,
dat wij alleen een fototoestel te dragen
hadden en niet zulke steenen, want zelfs
dat werd ons in die hitte al baast te veel.
Weldra zagen wij de koepel van Rachels
graf boven de boomen uitsteken. Wy rust
ten eerst nog een oogenblik bij een bron
aan de kant van de weg; volgens de
overlevering zouden Jozef en Maria ook
uit deze bron gedronken hebben. Hoewel
wij van iets dergelijks niets lezen, is het
zeer aannemelijk, dat evenals thans ver
hitte reizigers hier een oogenblik stilhou
den, om zich te verkwikken, zooals de
ouders van Jezus dat vroeger ook gedaan
hebben Overal is men door herinneringen
aaD het verleden omringd.
Toen Jacob naar Kanaan terugkeerde
stierf zjjn geliefde vrouw Rachel |by dè
geboorte van Benjamin. Zij werd hier by
Bethlehem begraven. (Genesis 35:19 en 20)
Zoo kwamen wij dan bij Rachels graf
het is een kle!n vierkant gebouwtje met
een ronde koepel overdekt. Daarvoor is nog
een soort van portaal gebouwd, de muren
zyn met tallooze namen en opschriften
bedekt, de meesten in de geheimzinnige
Hebreeuwsche of Arabische letters, maar
ook allerlei vreemde schriftteekens ziet
men, die men in het geheel niet thuis kan
brongen. Deze plaats wordt druk bezocht
vooral op de Sabbath. Dan komen hier de
vrouwen weeklagen, ongeveer op dezelfde
wyze als by de klaagmuur te Jeruzalen
Deze gewoonte schynt reeds aan Jeremia
bekend te zijn geweest, misschien stamt
te echter uit een nog veel vroegere tyd.
(Jeremia 81: 15 Matth 2 18.)
Van hier kan men de witte huizen van
Bethlehem zien liggen, twee torens steken
er boven uit. De eene is die van de ge
boortekerk, de andere behoort by een
klooster. Daar Bethlehem zich tegenwoor
dig sterk uitbreidt, verstoren eenige in
nieuwe stijl opgetrokken huizen het overi
gens nog lamely k ouderwetsche stadsbeeld.
Rondom tegen de zacht oploopeDde berg
helling liggen de groeDe velden en de
prachtige boomgaarden.
De stad met zyn kronkelende, omhoog
gaande straatjes biedt een aardige aanblik.
Ze is zindelijker en beter onderhouden dan
de Arabische dorpjes. Hier wonen name
lijk in hoofdzaak Christenen.
Nu gaan wy de kerk van de geboorte
binnen en wel bukkende door een smal en
laag deurtje. Opzettelijk werd dit nauwe
deurtje zoo gemetseld, omdat men het in
oorlogstyd dan gemakkelyker kan verdedi
gen; hoe vaak is in deze streken tusschen
Christenen en Mohamedanen gestreden
Dit deurtje is als een zinnebeeldalleen
de nederige kan tot Jezus komen, alleen
de zoekende vindt, want hoe licht gaat men
niet aan dat kleine deurtje voorby, omdat
men zoekt Daar een statige breede ingang
zooals by deze groote kerk scbynt te passen
maar dat is ten onrechte, want dit nauwe
lage deurtje is de eenige ingang.
Men komt dan in een plechtige, groote
ruimte, vier rijen zuilen dragen het dak.
Een tyd stolden wy beiden eerbiedig stil,
wat was het hier heerlijk rustig, geen ge
luid werd gehoord, geen lastige gidsen, geen
schreeuwende chauffeurs niets stoorde
ons hier. Weinig licht drong in de groote
ruimte binnen, maar toch genoeg om te zien
dat deze kerk in tegenstelling met zoovele
andere zeer eenvoudig was ingericht. In de
verte flonkerden een paar lichtjes als sterren
- „hoe liefelijk zyn uwe woniDgen, o
Heere der heerscharen", dachteD wij onwil
lekeurig.
Daarna wandelden wij langzaam naar de
lichtjes toe. Wat heerlyk koel was het hier
in dit kerkgebouw, wat een verschil met
de blakende landweg. Een priester gaf ons
een kaarsje en wees ons, waar wy de trap
moesten afdalen en zoo kwamen w(j in een
grot, die zich onder de vloer van het kerk
gebouw uitstrekte. Daar werd ons de nis
gewezen, waar Jezus geboren zou zyn, in
de marmeren vloer was oen zilveren ster
aangebracht met het inschrift
„Hier werd Jezus Christus uit de maagd
Maria geboren". Daarboven wierpen vele
zilveren lampen een flauw veelkleurig
schijnsel in hetrond. Dit alles maakte een
aandoeniyke, kinderlijk eenvoudige indruk.
In de groote rotsholte werden nog veel
meer aparte kapelletjes en nissen gewezen
waarover wy echter zullen zwygen. Een
marmeren kribbe in een daarvan deed wel
wat zonderling aan. Men had liever een
eenvoudige houten op die plaats mogen
zetten en ook de andere versierselen getui
gen niet van veel kunstzin of zuivere op
vatting. Men moest eigenlijk niet verder
gaan, wanneer men deze kerk bezocht, dan
tot aan de zilveren ster. Dan nam men
een onverdeeld gunstige indruk mee naar
huis. Jammer, dat de menschen vaak, in
de meening iets erg mooi te maken, het
niet zelden totaal bederven.
Voor ons is het onbewust tot een vast
staande opvatting geworden dat Jezus in
een stal is geboren. In onze liederen zingen
wy ook altyd van Bethlehem's stal, maai
de schrift spreekt nergens van een stal.
Alleen wordt de kribbe genoemd en daaruit
leidt men af, dat die wel in een stal zal
hebben gestaan Zooals uit het bovenstaande
biykt, stelden zich de stichters van de kerk
de zaak anders voor. Zij hielden die grot
voor de plaats, waar eens de kribbe gestaan
had. Of zy daar gelyk in hadden, zal wel
nooit meer uit te maken zijn, maar dat is
nu ook niet zoo belangrijk. In ieder geval
ligt het tegenwoordige Bethlehem op de
plaats van het oude en heeft dus hier ergens
Jezus' kribbe gestaaD.
Buiten Bethlehem tegen de berghelling
wordt het veld der herders nog gewezen
en ook in ae nabybeid het veld, waar Ruth
aren las en Boat haar ontmoette. (Ruth 2)
Een kleine jongen nam ons mede naar'n
winkel, want wy moesten toch een herin
nering aan Bethlehem mee naar huis ne
men, vond hy. Nu, dat hebben wy dan ook
gedaan. Prachtige voorwerpen worden daar
vervaardigd. Zoo liet een Duitscher ons zij n
werkplaats zieD, waar paarlmoer bewerkt
werd. Ook uit de eigenaardige zwarte stee
nen, die men aan de oever van de Doode
Zee vindt, werden daar allerlei voorwerpen
gemaakt, zooals bekers en inktkokers en
verscheidene andere souvenirs. Mooi zyn ook
de artikelen uit het prachtige oiyfhout ver
vaardigd. Dat gladde lichigele hout met
zyn donkere vlammen is buitengewoon ge
schikt om tot kleine kunstvoorwerpen ver
werkt te wordeD.
Wij kochten o.a. een boekje in twee
plankjes van dat glanzende hout gebonden,
waarin de mooiste bloemen uit Palestina,
tusschen vloeipapier gedroogd, geplakt wa
ren. De huisvlyt verschaft aan tal van
gezinnen werk en hoewel natuurlyk niet
alles wat men ziet, mooi is, mag men toch
over het algemeen we' zeggen, dat de be
volking blijkbaar een zuiver gevoel voor
dergelijke arbeid bezit. Er is iets in, dat
weldadig aandoet voor ons, die steeds met
fabriekswaren overstelpt worden.
Met een tevreden gevoel, dat wij de stad
Davids met eigen oogen mochten zien,
wandelden wij nog een paar straatjes door
en bezagen de typische Oostersche wonin
gen, daarna keerden wy zeer voldaan naar
Jeruzalem terug.
H.J. Wordt vervolgd.
Wanneer dit nummei; van de Texelsche Cou
rant de drukpers verlaat, heeft ons extra Kerst
nummer de lezers reeds bereikt. Dat werd
Woensdag 1.1. in zee gezonden met de wensch,
dat het, als vorige jaren, een goed onthaal zou
mogen vinden.
Ook hun, die zich met ingang van het nieuwe
jaar op ons blad abonneerden en dat was
weer een aardig getal deden we ons Kerst
boekje toekomen. Nog resten hiervan enkele
Daar schuilt in die eenvoudige
woorden: ROODE-STER blijft
ROODE-STER méér dan men
denkt, namelijk de geruststelling
voor den rooker van smaak, dat
de grondstoffen, die voor STER
TABAK gebruikt worden, de
zorg die aan de samenstelling
wordt besteed en de kwaliteit,
die aan ROODE-STER zijn ver
maardheid gaven, onveranderd
gehandhaafd zullen worden.
Wanneer allen, die ROODE-
STER als een volmaakte tabak
leerden waardeeren, en het zijn
er honderdduizenden - dit be
denken, dan zullen zij zeggen:
.het blijft ook voor mij
ROODE-STER*4
N. V. Thcodorus Nicmtijat
Groningen en Rotterdam
i
A
vA? yA/ \kt vA? iAf 1
exemplaren, die we ter beschikkingstellen van
hen, die zich alsnog met ingang van I Januari
a.s. als abonnee op ons blad doen inschrijven.
Ingeënte schapen.
Dr. Woronof uit Parijs heeft schapen ingeënt
met bepaalde klieren, waardoor deze beesten
10 KG in vleesch en 700 gram in wol toenamen
vergeleken bij niet-ingeënte dieren. De nakome
lingschap van de ingeënte schapen waaweer
zwaarder dan de gewone.
Woronof wil thans rammen inenten en met
deze rammen schapen fokken.
Hij denkt op die manier te komen tot een
grooter schaap, het zg. „opperschaap".
Giften voor 't Witte Kruis.
N.N. f 1N.N. Nieuwe-Schild f 1,N.N.
Horntje f5,—. J. D. Oosterend f 1,—Wed. S. J.
den Hoorn f2,50. P. H. Oudeschild f5,
D. Bossen, gezagvoerder „Slotlaan".
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer D. Bos
sen, oud-leerling onzer Z.V.S., Is dezer dagen
benoemd tot gezagvoerder a.b. van de „Slotlaan"
Derde Musicaal-literaire avond.
Wederom was het een talrijk publiek, dat
Donderdag 1.1. in Ebcn Haëzer tegenwoordig
was op de door Ds. Raabe ten bate van de
Kerkvoogdij georganiseerde musicaal-literaire
avond.
Het zaaltje lag daar in het licht van met
rood bekleede lampen, een snorrende kachel
spreidde een behaaglijke warmte rondom, hulst
en roode linten droegen mede bij om de Kerst
stemming te verhoogen.
In zijn welkomstwoord merkte Ds. Raabe op
dat het programma voor deze avond verschil
lende nummers bevatte, welke a|len in niin of
meer nauw verband fot het Kerstfeest staan.
Ditmaal, vervolgde hij, zal ik dus niet zelf aan
het woord zijn, maar zullen anderen tot u
spreken of zingen, musiceeren. Een dorps
dominee is toch al zoo vaak aan het woord. Ik
hoop en vertrouw, besloot hij, dat dit programma
uw belangstelling hebben zal. Het moge
opvoeren uit de beslommeringen en de be
kommernis van het drukke dagelijksch leven.
o—
Hoe zouden we u een duidelijk beeld geven
van hetgeen deze avond ons weer heeft ge
bracht, vocale en instrumentale muziek door met
zorg en overleg gekozen grammofoonplaten,
op weergalooze wijze op een „His Masters
Voice"-instrument ten gehoore gebracht, afge
wisseld door sprookjes en meditaties, legenden
en gedichten, ja, wat niet al
Aangevangen werd met „Gebed" en Wiege
lied", door een kerkorgel ten gehoore gebracht,
heerlijk mooi; „Hallelujah", een koor uit Han
dei's Messias, in 't Engelsch gezongen, volgde
en liet niet na diepe indruk te maken. Daarna
zong een bariton ons „Stille nacht, heilige
nacht," het innige lied van de Kersttijd, door
klokken begeleid.