Zaterdag 24 December 1927 41 "'"Jaargang No 4186 Voor do Zondag. EERSTE BLAD. Voor hoofd en hart. Pfaar Palestina Texelsche Berichten Ons extra Kerstnummer. STER-TA BA 1 ABONNEMENTEN: ADVERTENTIËN: Erkend de bes-te TEXELSCHE COURANT DEN BURG: 50 ct per drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN UITGAVE;N.V.v/h LANGEVELD&DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL Van 1-5 regels: 50 ct. Iedere regel moor: 10 ct. Dozelfdo advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend. BIJ abonnement lagere regelprijs. ADVERTENTIËN MOETEN DAAGS VOOR T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN TELEFOON: N° 11 POSTGIRO: N°.652 POSTBUS: N°. 11 Van hart tot hart. Wanneer we geen verdorde, koude menschen zijn, maar nog warm kloppende harten bezitten, dan zullen we zeker af en toe de behoefte ge voelen om aan anderen troost te brengen aller eerst aan hen, die ons dierbaar zijn, in onze eigen omgeving, wanneer wij hen moeten zien lijden. Helaas, het is ons niet altijd mogelijk I We zoeken naar woorden en, als we ze willen uiten, schijnen ze ons weinig zeggend en afge zaagd, en we zijn er ons van bewust dat ze de smart niet weg kunnen nemen, maar hoogstens een oogenblik van verlichting en afleiding kun nen geven. In onze onmacht geven we dan de voorkeur aan het zwijgen en zoeken een handdruk of een liefkoozend gebaar de tolk te doen zijn van het medegevoel, dat in ons aan wezig is. Is het eigenlijk niet beter zoo? Troost in zijn diepste beteekenis is niet iets, dat zich laat brengen of mededeelen aan een ander. Een kind kunnen we sussen en zijr. pijn of verdriet doen vergetenmaar een mensch moet zijn troostgronden zelf vinden, en hoe meer achting we voor hem gevoelen, des te vaster zal ons vertrouwen zijn dat hij ze vinden zal en zijn smart verwerken. We moeten ons echter niet voorstellen dat dit proces spoedig kan intreden, integendeel, zelfs in het gunstigste geval vordert het tijd. Wat hij noodig heeft is dat we met hem blijven medeleven, ook dan als de wereld, die spoedig haar aandoening vergeten is, zich elders heeft heengewend. Dan blijft de lijder met zijn smart alleenen wèl hem zoo hij ook dan nog van tijd tot tijd blikken mag in oogen die van begrijpen spreken, zijn hoofd mag laten rusten aan een hart, dat niet heeft vergeten, maar dat nog altijd in stille genegenheid zijner gedenkt 1 Stil medeleven, dat getuigt van oprecht ge voel en liefdevolle trouw is in vele gevallen de beste troost, die we bij machte zijn te geven. En het behoeft zich niet te beperken tot hen, die in onze nabijheid zijn. Wie is er, die niet van zijr. zonen of dochteren heeft zien heen gaan naar verre streken, waar ze een levens bestemming gevonden hebben, die ze verplicht waren te volgen We beklagen ons daarover niet; integendeel, we zien er een hedendaagsch verschijnsel in, waaraan bijna niemand ontkomt. Zoolang het hun welgaat valt het ons dan ook b.trekkelijk gemakkelijk van hen gescheiden te leven, overtuigd als we zijn dat het zóó het beste is. Maar nu komt detegenspoed met zijn donkere dagen of treft hem de ziekte met haar angsten en haar nood. Wel lijken de afstanden minder groot dan voorheen, maar toch de oceaan golft tusschen ons en we kunnen hen niet met daadwerkelijke hulp bereiken. Wat dan? Is er dan geen middel om hen te helpen diagen wat hun is opgelegd Voorzeker! We kunnen met onze gedachten bij hen zijn. We kunnen bij hen zijn met onze bemoediging, met ons vertrouwen, met onze liefde en bovenal met onze geestelijke kracht. MAANDAG 26 DECEMBER Het is niet waar, dat LIEFDE alle dingen gemakkelijk maakt: zij doet ons juist het moei- fijke kiezen. George Eliot. DINSDAG 27 DECEMBER De man is GROOT, die niet zijn hart verliest -van toen hij een kind was. Meng Tse. WOENSDAG 28 DECEMBER Als men niet heeft waarvan men houdt, moet men houden van wat men heeft. (Fransch gezegde.) DONDERDAG 29 DECEMBER De kunst ten halve slechts aan meesters af te zien en voor volleerd zich in hun rij te plaatsen Iiopt op beschaming uit. Staring. VRIJDAG 30 DECEMBER Zie toe, dat gij geen bitterheid brengt over .het hart eener MOEDER. (Egyptische Wijsheid.) ZATERDAG 31 DECEMBER OUDEJAARSDAG. Broeders, richten wij het oog naar boven, houden wij te allen tijde de hope vast, ver liezen wij in 't geluk de vrees, in 't ongeluk het vertrouwen niet. Denken wij bij heldere hemel aan de storm en in de storm aan de stuurman I Willen wij noch versagen in het ongeluk, noch in de voorspoed ons overmoedig •verheffen. Gregorius van Nazianze. Oosterend, 28 Dec. 1927. Bethlehem. Wy kwamen langs een steengroeve. Aardig was het om te zien, hoe de man nen de steenen uit de berg loshakten en ze op hun rug naar boven droegen. Wy maakten een foto van zoo'n gebogen zwoeger, by wie twee kameraden een zware stoen op de schouders laadden Hoe schilderachtig zag het er uit, hen zoo te zien werken, maar wy waren dankbaar, dat wij alleen een fototoestel te dragen hadden en niet zulke steenen, want zelfs dat werd ons in die hitte al baast te veel. Weldra zagen wij de koepel van Rachels graf boven de boomen uitsteken. Wy rust ten eerst nog een oogenblik bij een bron aan de kant van de weg; volgens de overlevering zouden Jozef en Maria ook uit deze bron gedronken hebben. Hoewel wij van iets dergelijks niets lezen, is het zeer aannemelijk, dat evenals thans ver hitte reizigers hier een oogenblik stilhou den, om zich te verkwikken, zooals de ouders van Jezus dat vroeger ook gedaan hebben Overal is men door herinneringen aaD het verleden omringd. Toen Jacob naar Kanaan terugkeerde stierf zjjn geliefde vrouw Rachel |by dè geboorte van Benjamin. Zij werd hier by Bethlehem begraven. (Genesis 35:19 en 20) Zoo kwamen wij dan bij Rachels graf het is een kle!n vierkant gebouwtje met een ronde koepel overdekt. Daarvoor is nog een soort van portaal gebouwd, de muren zyn met tallooze namen en opschriften bedekt, de meesten in de geheimzinnige Hebreeuwsche of Arabische letters, maar ook allerlei vreemde schriftteekens ziet men, die men in het geheel niet thuis kan brongen. Deze plaats wordt druk bezocht vooral op de Sabbath. Dan komen hier de vrouwen weeklagen, ongeveer op dezelfde wyze als by de klaagmuur te Jeruzalen Deze gewoonte schynt reeds aan Jeremia bekend te zijn geweest, misschien stamt te echter uit een nog veel vroegere tyd. (Jeremia 81: 15 Matth 2 18.) Van hier kan men de witte huizen van Bethlehem zien liggen, twee torens steken er boven uit. De eene is die van de ge boortekerk, de andere behoort by een klooster. Daar Bethlehem zich tegenwoor dig sterk uitbreidt, verstoren eenige in nieuwe stijl opgetrokken huizen het overi gens nog lamely k ouderwetsche stadsbeeld. Rondom tegen de zacht oploopeDde berg helling liggen de groeDe velden en de prachtige boomgaarden. De stad met zyn kronkelende, omhoog gaande straatjes biedt een aardige aanblik. Ze is zindelijker en beter onderhouden dan de Arabische dorpjes. Hier wonen name lijk in hoofdzaak Christenen. Nu gaan wy de kerk van de geboorte binnen en wel bukkende door een smal en laag deurtje. Opzettelijk werd dit nauwe deurtje zoo gemetseld, omdat men het in oorlogstyd dan gemakkelyker kan verdedi gen; hoe vaak is in deze streken tusschen Christenen en Mohamedanen gestreden Dit deurtje is als een zinnebeeldalleen de nederige kan tot Jezus komen, alleen de zoekende vindt, want hoe licht gaat men niet aan dat kleine deurtje voorby, omdat men zoekt Daar een statige breede ingang zooals by deze groote kerk scbynt te passen maar dat is ten onrechte, want dit nauwe lage deurtje is de eenige ingang. Men komt dan in een plechtige, groote ruimte, vier rijen zuilen dragen het dak. Een tyd stolden wy beiden eerbiedig stil, wat was het hier heerlijk rustig, geen ge luid werd gehoord, geen lastige gidsen, geen schreeuwende chauffeurs niets stoorde ons hier. Weinig licht drong in de groote ruimte binnen, maar toch genoeg om te zien dat deze kerk in tegenstelling met zoovele andere zeer eenvoudig was ingericht. In de verte flonkerden een paar lichtjes als sterren - „hoe liefelijk zyn uwe woniDgen, o Heere der heerscharen", dachteD wij onwil lekeurig. Daarna wandelden wij langzaam naar de lichtjes toe. Wat heerlyk koel was het hier in dit kerkgebouw, wat een verschil met de blakende landweg. Een priester gaf ons een kaarsje en wees ons, waar wy de trap moesten afdalen en zoo kwamen w(j in een grot, die zich onder de vloer van het kerk gebouw uitstrekte. Daar werd ons de nis gewezen, waar Jezus geboren zou zyn, in de marmeren vloer was oen zilveren ster aangebracht met het inschrift „Hier werd Jezus Christus uit de maagd Maria geboren". Daarboven wierpen vele zilveren lampen een flauw veelkleurig schijnsel in hetrond. Dit alles maakte een aandoeniyke, kinderlijk eenvoudige indruk. In de groote rotsholte werden nog veel meer aparte kapelletjes en nissen gewezen waarover wy echter zullen zwygen. Een marmeren kribbe in een daarvan deed wel wat zonderling aan. Men had liever een eenvoudige houten op die plaats mogen zetten en ook de andere versierselen getui gen niet van veel kunstzin of zuivere op vatting. Men moest eigenlijk niet verder gaan, wanneer men deze kerk bezocht, dan tot aan de zilveren ster. Dan nam men een onverdeeld gunstige indruk mee naar huis. Jammer, dat de menschen vaak, in de meening iets erg mooi te maken, het niet zelden totaal bederven. Voor ons is het onbewust tot een vast staande opvatting geworden dat Jezus in een stal is geboren. In onze liederen zingen wy ook altyd van Bethlehem's stal, maai de schrift spreekt nergens van een stal. Alleen wordt de kribbe genoemd en daaruit leidt men af, dat die wel in een stal zal hebben gestaan Zooals uit het bovenstaande biykt, stelden zich de stichters van de kerk de zaak anders voor. Zij hielden die grot voor de plaats, waar eens de kribbe gestaan had. Of zy daar gelyk in hadden, zal wel nooit meer uit te maken zijn, maar dat is nu ook niet zoo belangrijk. In ieder geval ligt het tegenwoordige Bethlehem op de plaats van het oude en heeft dus hier ergens Jezus' kribbe gestaaD. Buiten Bethlehem tegen de berghelling wordt het veld der herders nog gewezen en ook in ae nabybeid het veld, waar Ruth aren las en Boat haar ontmoette. (Ruth 2) Een kleine jongen nam ons mede naar'n winkel, want wy moesten toch een herin nering aan Bethlehem mee naar huis ne men, vond hy. Nu, dat hebben wy dan ook gedaan. Prachtige voorwerpen worden daar vervaardigd. Zoo liet een Duitscher ons zij n werkplaats zieD, waar paarlmoer bewerkt werd. Ook uit de eigenaardige zwarte stee nen, die men aan de oever van de Doode Zee vindt, werden daar allerlei voorwerpen gemaakt, zooals bekers en inktkokers en verscheidene andere souvenirs. Mooi zyn ook de artikelen uit het prachtige oiyfhout ver vaardigd. Dat gladde lichigele hout met zyn donkere vlammen is buitengewoon ge schikt om tot kleine kunstvoorwerpen ver werkt te wordeD. Wij kochten o.a. een boekje in twee plankjes van dat glanzende hout gebonden, waarin de mooiste bloemen uit Palestina, tusschen vloeipapier gedroogd, geplakt wa ren. De huisvlyt verschaft aan tal van gezinnen werk en hoewel natuurlyk niet alles wat men ziet, mooi is, mag men toch over het algemeen we' zeggen, dat de be volking blijkbaar een zuiver gevoel voor dergelijke arbeid bezit. Er is iets in, dat weldadig aandoet voor ons, die steeds met fabriekswaren overstelpt worden. Met een tevreden gevoel, dat wij de stad Davids met eigen oogen mochten zien, wandelden wij nog een paar straatjes door en bezagen de typische Oostersche wonin gen, daarna keerden wy zeer voldaan naar Jeruzalem terug. H.J. Wordt vervolgd. Wanneer dit nummei; van de Texelsche Cou rant de drukpers verlaat, heeft ons extra Kerst nummer de lezers reeds bereikt. Dat werd Woensdag 1.1. in zee gezonden met de wensch, dat het, als vorige jaren, een goed onthaal zou mogen vinden. Ook hun, die zich met ingang van het nieuwe jaar op ons blad abonneerden en dat was weer een aardig getal deden we ons Kerst boekje toekomen. Nog resten hiervan enkele Daar schuilt in die eenvoudige woorden: ROODE-STER blijft ROODE-STER méér dan men denkt, namelijk de geruststelling voor den rooker van smaak, dat de grondstoffen, die voor STER TABAK gebruikt worden, de zorg die aan de samenstelling wordt besteed en de kwaliteit, die aan ROODE-STER zijn ver maardheid gaven, onveranderd gehandhaafd zullen worden. Wanneer allen, die ROODE- STER als een volmaakte tabak leerden waardeeren, en het zijn er honderdduizenden - dit be denken, dan zullen zij zeggen: .het blijft ook voor mij ROODE-STER*4 N. V. Thcodorus Nicmtijat Groningen en Rotterdam i A vA? yA/ \kt vA? iAf 1 exemplaren, die we ter beschikkingstellen van hen, die zich alsnog met ingang van I Januari a.s. als abonnee op ons blad doen inschrijven. Ingeënte schapen. Dr. Woronof uit Parijs heeft schapen ingeënt met bepaalde klieren, waardoor deze beesten 10 KG in vleesch en 700 gram in wol toenamen vergeleken bij niet-ingeënte dieren. De nakome lingschap van de ingeënte schapen waaweer zwaarder dan de gewone. Woronof wil thans rammen inenten en met deze rammen schapen fokken. Hij denkt op die manier te komen tot een grooter schaap, het zg. „opperschaap". Giften voor 't Witte Kruis. N.N. f 1N.N. Nieuwe-Schild f 1,N.N. Horntje f5,—. J. D. Oosterend f 1,—Wed. S. J. den Hoorn f2,50. P. H. Oudeschild f5, D. Bossen, gezagvoerder „Slotlaan". Onze vroegere plaatsgenoot, de heer D. Bos sen, oud-leerling onzer Z.V.S., Is dezer dagen benoemd tot gezagvoerder a.b. van de „Slotlaan" Derde Musicaal-literaire avond. Wederom was het een talrijk publiek, dat Donderdag 1.1. in Ebcn Haëzer tegenwoordig was op de door Ds. Raabe ten bate van de Kerkvoogdij georganiseerde musicaal-literaire avond. Het zaaltje lag daar in het licht van met rood bekleede lampen, een snorrende kachel spreidde een behaaglijke warmte rondom, hulst en roode linten droegen mede bij om de Kerst stemming te verhoogen. In zijn welkomstwoord merkte Ds. Raabe op dat het programma voor deze avond verschil lende nummers bevatte, welke a|len in niin of meer nauw verband fot het Kerstfeest staan. Ditmaal, vervolgde hij, zal ik dus niet zelf aan het woord zijn, maar zullen anderen tot u spreken of zingen, musiceeren. Een dorps dominee is toch al zoo vaak aan het woord. Ik hoop en vertrouw, besloot hij, dat dit programma uw belangstelling hebben zal. Het moge opvoeren uit de beslommeringen en de be kommernis van het drukke dagelijksch leven. o— Hoe zouden we u een duidelijk beeld geven van hetgeen deze avond ons weer heeft ge bracht, vocale en instrumentale muziek door met zorg en overleg gekozen grammofoonplaten, op weergalooze wijze op een „His Masters Voice"-instrument ten gehoore gebracht, afge wisseld door sprookjes en meditaties, legenden en gedichten, ja, wat niet al Aangevangen werd met „Gebed" en Wiege lied", door een kerkorgel ten gehoore gebracht, heerlijk mooi; „Hallelujah", een koor uit Han dei's Messias, in 't Engelsch gezongen, volgde en liet niet na diepe indruk te maken. Daarna zong een bariton ons „Stille nacht, heilige nacht," het innige lied van de Kersttijd, door klokken begeleid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1927 | | pagina 1