t fflrnve mhmale ■huisi Pijn in rug en lendenen Kloosterbnlsem 0oed op PEPERMUNT „Geen goud zoo goed" Pepermunt en pepermunt zijn twee. Wilt U ook ge nieten van den lekkeren smaak, die alleen de echte pepermunt eigen is, let er dan op te koopen, bekend om de origineele samenstelling en beroemd om den lek keren smaak. Engros bij J. F. v. LIESHOUT Alkmaar Blijf daarmee toch niet loopen Akker's Kloosterbalsem zal Uw pijn onmiddellijk tot bedaren brengen, U snel behaaglijke ver lichting, kalmte en rust bezorgen. eind zal voor het werk van dr. Gramberg een collecte worden gehouden. Wij, westersche menschen, zijn wel zeer bevoorrecht, profitee- rende van de medische wetenschap, van groote door God geschonken gaven. Een paar malen was hier duisternis doordat de zekering in de electrische leiding doorsloeg. Ik zou in verband hiermee een parellel willen trekken. Ook in de zending wisselen donker en licht elkaar af. Zwaar is de strijd tegen het bijgeloof, maar aan ons is de plicht het licht, ons geschonken, uit te dragen. Voor zoover wij Christenen heeteri moeten wij hieraan mee werken. U dr. Gramberg gaat straks weer uw arbeid in Indië hervatten, enthousiast, vol geloofsver trouwen en geloofsmoed straks rust weer een moeilijke taak op uw schouders. Laat ons daar om thans zingen een lied, dat u sterken zal en ons over bergen, zeeën en landen met u ver bindt, lied 129, vers 3 („De stem, die fluistert in onz' ooren"). Hiermee werd deze avond besloten. o— Naar we vernemen werd voor. f 80,— 's jaars voor de zending geteekend en heeft de collecte plm f40,— opgebracht. LAGERE LANDBOUWSCHOOL. De opening. In tegenwoordigheid van burgemeester en wethouders, ir. Smeding, eenige raadsleden, het bestuur van de stichting, de besturen van de plaatselijke landbouworganisaties, gemeen te-secretaris en gemeente-opzichter, ouders en leerlingen, werd Woensdagmorgen j.l. te ruim 11 uur de lagere landbouwschool, ge vestigd in het geheel gemoderniseerde ge bouw der voormalige bewaarschool aan de Nieuwstraat officieel geopend. Bloemen op eenige tafeltjes zetten de plechtigheid, welke zich op bovengemeld tijd stip in het ruime en keurig ingericht school lokaal voltrok, luister bij. De burgemeester voerde als eerste het woord en sprak als volgt: Mijnheer de voorzitter, geachte aanwezigen. Men roemt Texel als het land van de vogels en van de schapen en ongetwijfeld vormen deze beiden het belangrijkste, het aantrekkelijke en het meest eigenaardige van het eiland. Mij spijt het echter, en velen vermoedelijk met mij, dat op 'n desbetreffende meedeeling niet aanstonds volgt „en het eiland gaat sterk vooruit, zoowel in zielental, als in algemeene ontwikkeling". Ja, men wijst u met trots op het zich uitbreidende vreemdelingenverkeer, men ge niet van de klimmende reeks 1 .E.S.O.cijfers, men juicht het toe, als nieuwe huizen bijge bouwd, nieuwe logeergelegenheden geschapen worden, maar de cijfers van de landbouw- verslagen van diverse jaren, die van'vooruit gang van de landbouw zouden getuigen, blij ven vrijwel stationair en ook het zielental gaat niet vooruit. Hoe komt dat? En dan is daarop dit het antwoord, dunkt mij. Dit komt doordat men zich tevreden stelt met hetgeen bestaat en zich niet verdiept in hetgeen voor een blijvende vooruitgang noodzakelijk is. Stil stand is te beschouwen als achteruitgang, vooruitgang moet de leuze zijn. Niet stil blijven zitten, als de prijzen van de lammeren dalen, doch aanstonds waak zaam zijn om nieuwe bronnen aan te boren en de bestaande bronnen van inkomsten te versterken. Men deed dit in vele gevallen en gunstige voorbeelden zijn te noemen, doch er kan naar mijn meening meer gedaan worden. Moge de L.L.S., die lieden geopend wordt, daartoe het hare bijbrengen. In 1921 werden voor het eerst gelden op de Staatsbegrooting gebracht voor de op richting van L.L.scholen. Het eiland Texel zag toentertijd zijn eigen belang niet vol doende in en liet zich door gebrek aan sa menwerking de kans ontsnappen om tot de 10 uitverkorenen te behooren. Bij het 2e tiental kwam de gemeente niet in aanmerking, doch thans is het zoover ge komen, dat de moeilijkheden ten slotte over wonnen zijn en men hier vereenigd is, om de school te openen. Ik wensch de gemeente met die school ge luk. Naast de Zeevaart- en de U.L.O.-school hebben wij thans een school, waar gewerkt kan en zal worden aan de algemeene ont wikkeling en de vakkennis van de landbou wer. Ik vertrouw er op, dat de resultaten gunstig zullen zijn en het aan de jongelui, die de eerste serie vormen, gegeven zal wor den te toonen, dat de leerstof, die hun ge boden wordt, figuurlijk en letterlijk hun rijpe vruchten in de schoot zal werpen. Ik wil echter de nadruk niet alleen leggen op „vak kennis", algemeene ontwikkeling is ook van groot belang; ongelukkig hij, die niet met zijn tijd meegaat en zich blind staart op het geen zijn ouders en voorouders deden en wisten. „Vooruit" moet het parool zijn. Aan u, mijnheer Klimp, de schoone taak om de jeugd daarbij te helpen. Wees niet alleen hun onderwijzer, doch tevens of meer nog hun leider en adviseur, zoodat zij later als de school reeds achter hen licht, nog bij U aankloppen en het contact tusschen de school en het werkelijke leven de praktijk bewaard blijve. Blijf zelf frisch en met uw tijd meegaande in en buiten de school, gij moet de ziel,de kracht van ónze L.L.S. worden. Van ónze L.L.S. moge de gemeente en vooral het bestuur dit met trots kunnen zeg gen. Ik wensch het bestuur toe, dat het er in moge slagen veel van de school te ma ken, er leven in te houden, tweedracht ver re te doen blijven, zoodat men in latere ja ren met voldoening kan terugzien op het jaar 1928, toen de gemeente haar L.L.S. kreeg. Jammer dat wij thans nog geendefinitief schoolgebouw hebben, doch er moet iets te wenschen overblijven en voorloopig kan men zeer tevreden zijn met hetgeen we hier aanschouwen. Het uitwendige toont niet veel maar inwendig is alles keurig in orde en ziet het er goed uit. De gemeente-opzichter heeft eer van zijn werk. Mijnheer de voorzitter, namens het gemeen tebestuur draag ik thans het schoolgebouw en het gebruik daarvan aan het bestuur der der stichting ter bevordering van het Land bouwonderwijs over. Moge het talrijke jaren tot heil en voorspoed van deze gemeente dienst doen en de Landbouwschool er in GROEIEN en BLOEIEN. Na de burgemeester, wiens rede door een luid applaus werd gevolgd, sprak de heer J.S.Dijt, voorzitter van het bestuur der stich ting. Hij heette allen welkom en moest ver- .klaren, dat de burgemeester reeds veel ge zegd had, van wat hem op het hart lag. Ik had naar voren willen brengen, ging hij ver der, wat de school voor ons beteekent en hoe zij hier gekomen is. We hebben de school om aan de jeugd, die er voor in aanmerking komt, al die kennis bij te brengen, die nut tig en noodig is. Evenwel ben ik het met mijn voorganger, de burgemeester, gedeel telijk niet eens. Als het mij vergund is, zou ik gaarne eens een halve eeuw terug gaan. Als eerste Texelaar verliet ik toen het eiland om elders een landbouwschool te bezoeken. Zooiets werd in die dagen een misdrijf ge noemd; men meende aan zoo'n school dui velskunsten te leeren. Ik verdiende te wor den afgeranseld, hetgeen ook gebeurd is trouwens. Thans wordt op meer kennis van alle kan ten aangedrongen en ziet men de scholen niet meer in de nek aan, ook op Texel niet.' Landbouwvereenigingen, ouders, ja allen ge voelen de noodzakelijkheid van wetenschap pelijke landbouwkennis. Hoe is deze te be komen. Eenige jaren was het door gebrek aan samenwerking onmogelijk een school hier te krijgen. Thans is het gelukt, hoewel het nog moeite kostte. Ik wil er niet over uit wijden. Door wie is de school hier gekomen? In de eerste plaats door de regeering; zij zag de noodzakelijkheid van een dergelijk insti tuut op Texel in. In de tweede plaats door het gemeentebestuur, dat alle redelijke eischen inwilligde en de school inrichtte op een royale wijze, zoodat we daarover slechts onze tevredenheid kunnen uitspreken. Verder mogen genoemd worden de be sturen der betrokken organisaties. En nu nog een woord tot de leerlingen Om kennis te verkrijgen is voeling tus schen onderwijzer en leerlingen een eerste vereischte. De heer Klimp heeft in de achter liggende 16 jaar zeker zijn sporen ver diend. Uit ervaring weten we ik herinner aan de wintercursussen dat hij ook bui ten de schooluren het contact met de leer lingen weet te bewaren, hetgeen in de prak tijk ook zoo noodig blijkt. Waar de lust bij het kind aanwezig is, raad ik de ouders het van het onderwijs te laten profiteeren. Voor u, mijnheer Klimp, behoef ik aan mijn woorden niets meer toe te voegen. Ik meen trouwens dat ik al iets gezegd heb. Een luid applaus volgde op deze rede. De heer Dijt deelde nog mee, dat blijkens een ontvangen telegram, de heer ir. Van der Zande, inspecteur van het landbouwonder wijs verhinderd was deze opening bij te wo nen. In zijn plaats was gekomen ir. Smeding, rijkslandbouwconsulent en directeur der R.L.W.-school te Schagen. De heer Smeding hierop het woord verkrijgende, gaf zijn groote blijdschap te kennen over het feit, dat Texel zoo'n prach tig instituut rijk geworden is. Tenslotte, ver volgde spreker, is hier dus voldoende samen werking mogelijk gebleken. Niet ondienstig is het, over de voordeelen van een land bouwschool uit te wijden, voordeelen boven cursussen, als 's winters hier werden ge geven. De school geeft dagonderwijs in ver scheidene vakken. Frisch vangen de leerlin gen 's morgens hun arbeid aan. We hebben hier leerlingen met voldoende algemeene voorbereiding, waardoor zij de leerstof naar behooren kunnen verwerken. We hebben een school, die er zijn mag. Mijn compliment daarvoor aan het gemeentebestuur. Het ge bouw is geheel op het te geven onderwijs ingesteld, hetgeen het nuttig effect ten goede zal komen. Het hoofd zal zich geheel wijden aan het onderwijs en 't organisatie- leven tot verheffing van de landbouw. Een voordeel van de cursus was, dat deze gegeven werd waar de behoefte bestond Thans is er een centraal punt. Ook zullen de ouders zich eenige moeite moeten geven daar over dag onderwijs gegeven wordt. Toch heeft de school overwegende voor deelen, maar veel hangt af van de sym pathie en de toewijding der bevolking; ook van de man, die haar leidt. Evenwel begroet ik met veel genoegen de heer Klimp als hoofd der L.L.S. Met algemeene stemmen werd hij benoemd, waaruit blijkt, dat hij in de verstreken 16 jaar getoond heeft de man voor deze functie te zijn. Om deze reden wil ik de heer Klimp en de stichting van harte geluk wenschen. Mijnheer Klimp heeft dit verdiend, heeft bewezen, dat er wat van hem uitgaat en de juiste toon weet te treffen; hij! kent de landbouw en de menschen. Van harte wensch ik u sterkte bij de vervulling van uw zware taak. Het gebouw is vergeleken bij de keer toen ik het voor het laatst zag, onherkenbaar ge worden. Dank dus aan hen, die dit konden bereiken. In de eerste plaats aan het ge meentebestuur en verder aan hen, die de school met zooveel gevoel en zorg tot stand brachten. Nu begint de tijd dat men zeggen zal: er is een L.L.S. op Texel. Veel ligt hierin opge sloten. Elders vraagt men zich af, of de omgeving wel zal meewerken. Hiér ontbreekt de omgeving. Alles moet van Texel komen. Als we niet slagen met het onderwijs, heeft Texel de school in de steek gelaten. Allen zijn voor de school verantwoordelijk, 't hoofd herhaal ik, heeft wel een zware taak. De taak van de school is zeer belangrijk. Er moet, er kan en er is reeds veel gedaan. Dank zij het landbouwonderwijs raakten we uit de landbouwcrisis van de tachtiger en negentiger jaren (beter dan protectie, be scherming zou vermogen). Door samenwer king en organisatie raakte de boerenstand uit de impasse. Thans beleeft de landbouw weer zware tijden. Er moet meer worden gemaakt dan vroeger. Lange tijd stond ik min of meer sceptisch tegenover een L.L.S. op Texel. Er was te veel verdeeldheid maar ik troostte mij met de gedachte dat deze voortsproot uit het zoe ken naar de juiste vorm. Nu de school er is, besloot spreker, hoop ik, dat dezelfde krach ten, die eerst verdeeldheid brachten, nu zul len samenwerken om de nieuwe school HEEL MOOI te maken. Ook deze rede werd gevolgd door een da verend applaus. Na de heer Smeding sprak de heer H. Klimp. Wie het laatst aan de beurt is, is in een, slechte conditie. Veel is reeds gesproken, maar iets kan ik toch nog over het leerplan vertellen. Ik vind het prachtig, dat zoo velen opgekomen zijn.Hieruit blijkt uw belangstel ling. Ik hoop u meermalen hier bijeen te zien, maar dan om met mij een of ander onderwerp, de landbouw betreffende, te be spreken. Naast het gewone onderwijs zullen nog speciale cursussen worden gehoudenIk hoop, dat het bestuur hieraan zal meewer ken. Voor ouderen en voor hen, die de school hebben doorloopen, zijn deze cursussen zeker heel nuttig. In 4 jaar zullen die leerlingen ISO dagen de school bezoeken, dus 45 dg. per jaar. Het verdient dus aanbeveling zich in speciale vakken verder te bekwamen. Na vier jaar hoop ik dus veel oud-leerlingen terug te zullen zien. Het onderwijs staat niet voor een groot deel gelijk met het gewone vervolgonderwijs. Wie de eerste twee jaar vervolgonderwijs geniet en de laatste twee jaar de L.L.S. be zoekt, komt daar zeker niet mee. Met taal, aardrijkskunde, geschiedenis, plant- en dier kunde gaan we verder dan bij vervolgonder wijs mogelijk is. Ook scheikunde wordt on derwezen. Het onderwijs wordt zoo aanschouwelijk mogelijk gegeven, dus ook in veld en tuin. We hebben veel materiaal noodig, veel leer middelen, maar veelal ontbreekt ons het geld. Wil de sympathie voor onze school, door u betoond, ook bij anderen aanmoedigen. Zeker zal mijn hoop meer donateurs te krijgen dan bevredigd worden. Wel wordt de school door het Rijk goed geëxploiteerd, maar voor ver dere uitbouw moet een fonds worden ge vormd (proefvelden, leermiddelen). De leerlingen mogen bij slecht weer niet te gautw terugdeinzen. Verzuim moet tot een minimum worden beperkt. Niets is on aangenamer dan te zitten met een halve klas. Je kunt dan niet verder, Hierom doe ik ook een beroep op de ouders. De leerplicht voor het L.O. werkt nu al 27 jaar. Voor de L.L.S. moeten de leerlingen de leerplicht vrijwillig op zich nemen. (Mo- reele leerplicht zei ir. Smeding). De vacanties zijn zoo geregeld, dat de betrokkenen er de meeste baat bij hebben, al zal het moeilijk zijn een voor allen pas sende regeling te treffen, daar de bedrijven zoo verschillend zijn. We hebben een Kerst- vacantie, een April-vacantie van 14 dagen, in de lammerentijd n.l. en een zomervacantie, van acht tot negen weken (bollen, bieten). Mocht deze regeling moeilijkheden opleveren, we zijn bereid zooveel mogelijk uw wenschen in te willigen. Vraag mij gerust, wanneer u iets op het hart heeft. Ik hoop, dat de ouders de lust tot leeren bij de kinderen zullen opwekken en aanmoe digen. Laat hen het opgegeven huiswerk goed maken. Mocht het moeilijkheden opleveren, gaarne zal ik helpen. De leerlingen zullen in twee groepen wor den ingedeeld, ouderen en jongeren. De school zal worden bezocht door 30 leer lingen en wel: Remmert Bremer, Jac. Roeper, Klaas Zui- dewind, Pieter Bremer, Klaas Lap Jbz., Jo hannes Commandeur, Pieter Lap Az., Simon Zijm, Joh. Veeger, Arie Wuis, J. Verberne, Maarten Vlaming, J. Klippel, Jn. Kuip Cz., Joh. Witte Dz., Corn. Roeper Jz., Paulus Geense Cz., Jurriën Beumkes Jz., Dirk Eel- man Az., Michiel de Graaf Mz., Klaas Lap Pz., Arie Lap Jbz., Corn. Commandeur, Corn. Witte Cz., K. Mantje Kz., Corn. Drij ver, Jan de Visser, Gerrit van Groningen, Klaas Eelman Jbz. en P. Kikkert Jz. Ik hoop met bestuur en leerlingen prettig te mogen samenwerken en twijfel er niet aan, of ook met de heer Smeding zal dat zoo zijn. i Nadat het applaus, volgende op deze uit eenzetting, was bedaard, sloot de voorzitter deze bijeenkomst met de wensch, nog vele malen later zulk een belangstelling in de school te mogen ondervinden. Velen maakten hierna gebruik van de ge legenheid de school te bezichtigen. We schre ven hierover reeds eerder en willen thans volstaan met de verklaring, dat de oude school zoo grondig werd gerestaureerd, dat men haar niet meer terugvindt. Leslokaal, spreekkamer, vestibule, laboratorium en gang zijn alle in de puntjes verzorgd en leggen getuigenis af van de moeite, zich voor de nieuwe school gegeven. De inrichting is zeer practisch, de afwerking verdient alle lof. We hebben hier een school straks zal haar uiterlijk nog worden verfraaid welke gezien mag worden niet alleen, maar ook gevolgd, want dat de lessen van de heer Klimp rijpe vruchten zullen dragen kunnen we bij voorbaat verzekeren. en springende lippen Doozen 30-60 cd 90 ct. Tube 80 ct. Bi) Apoth. co Drogisten NOG EEN ZWARE. De landbouwer Jn. Grisnich teelde op de Veen een koolraap van bijna acht K.G. DE WOLVEEMARKT VAN 1—7 NOV. De wolveehandel was over de heele linie niet beter. Leeuwarden en Leiden gaven een kalme omzet, maar waren als gevolg van klei ner aanbod niet lager. Was de aanvoer daar ruimer geweest Ce prijzen hadden zich niet kunnen handhaven. Sneek en Rotterdam wa ren kalm gestemd en prijshoudend. Gronin gen bij kleiner aanvoer iets vlugger met voor vette schapen iets vastere prijzen. SPORT. Zondag a.s. moet Texel I op bezoek bij W.G.W. I. Ons elftal zal wel zorgen, dat minstens één puntje behouden blijft. Wil men echter de bovenste plaats bereiken, dan moet er gewonnen worden; doet dus allen je best. Texel II krijgt op bezoek W.G.W. II. Daar Texel II in ,t vervolg sterker uitkomt, kan Texel II 'n paar plaatsen rijzen; dus je best gedaan, jongens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1928 | | pagina 2