St. NICOLAAS 10 pet. korting. Op a onze reeds lage prijzen 10 pet. extra korting contant, ook op Heeren- en Damesconfectie. Ziet de Uitstallingen. Pk. YLESSING - .DEN BURG. De tweede November-storm. No 4282 Woensdag 28 November 1928 42ste J aargang TWEEDE BLAD Texelsche Berichten ABONNEMENTEN: UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD&DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIÊN: TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°.652 :s POSTBUS: N°. 11 BINNENLAND. TEXELSCHE COURANT DEN BURG: 50 ct. por drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN I Van 1-5 regels: 50 ct. Iedere rogol meer: 10 ct. Dezelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berokend. BI] abonnement lagere regelprlj9. ADVERTENTIÊN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN Gisteren is te Den Haag voor het examen octrooi-bezorger geslaagd de heer ir. E. Dijt, onze vroegere plaatsgenoot, thans woonachtig te Scheveningen. HET ADRES AAN DE NED. SPOORWEGEN. Men verzoekt ons te willen meedeelen, dat het initiatief tot het richten van een adres aan de directie der Ned. Spoorwegen in een vorig nummer besproken van de heer Stompff, dir. TESO en niet van de Midden- standsvereen. is uitgegaan. Evenwel heeft deze vereeniging, in 't bizonder de heer C. Oude, secr., zich alle moeite gegeven om het adres te doen onderteekenen. Eerder dan men verwachtte heeft opnieuw zich een storm ontketend, juist een week na die, waarover we Woensdag allerlei be richten moesten opnemen. Wederom is hij losgebroken in de nacht van Vrijdag op Zaterdag en woei op de dagen daarop nog, een krachtige wind. Wederom heeft hij of fers geeischt, ja, hij heeft erger huisgehou den dan de eerste van November. De zwaarste windkracht te den Helder geregistreerd, bedroeg plm. 30 M. en wel Vrijdagavond omstreeks half twaalf. De wind woei voornamelijk uit W. en WZW-richting en bracht onze kust in niet te groot gevaar. De windkracht evenwel mag niet uit het oog worden verloren. We willen trachten u een volledig beeld te geven van wat de storm onder T e x e 1s kust en noordelijker teweeg heeft gebracht. DE ZWEEDSCHE HOUTBOOT „GARM" bevond zich Zaterdagmiddag boven de Eier- landsche gronden in nood en vroeg dringend om hulp. De „Doris Rijkers" verliet hierop de haven van den Helder en keerde 'sav. te kwart voor elf in de haven terug. Na een zeer zware en moeilijke reis was de boot te ongeveer vijf uur des middags aangekomen bij het schip, dat om assistentie verzocht had. Het bleek te zijn de 2500 ton groote Zweedsche houtboot Garm, kapitein H. Persson, met een lading hout op weg naar Antwerpen. Het schip lag voor twee ankers en met werkende motoren, slechts 800 M. boven de gronden en had zware slagzijde en de schip per van de Doris Rijkers meende dan ook te kunnen voorspellen, dat het schip in de Eierlandsche gronden terecht zou komen. Hij oordeelde het ook hoog noodig, dat de be manning het schip zou verlaten. Na vijf pogingen gelukte het langszij te komen, doch de kapitein wenschte het schip niet te verlaten, verbood dit ook aan de be manning en verzocht sleepboothulp. Een lid lid van de bemanning, de 20-jarige licht matroos Kappelin echter sprong in het net van de Doris Rijkers. De overige 16 leden der bemanning gingen niet van boord, zoodat de reddingboot weder naar den Helder terugkeerde. Zaterdagavond werd door de heer J.Maas een reddingsboei van de Doris Rijkers bij de strandvonderij aangebracht. Inmiddels was de sleepboot „Oceaan" uitgevaren, die na veel moeite met de Garm verbinding kreeg en er Zondag met behulp van de „Texel" en de „Volharding" in slaagde het Zweedsche schip, dat inmiddels ernstig gehavend werd, te Terschelling bin nen te brengen. HET ZWEEDSCHE S.S. „MALMö", dat op Ameland is gestrand en waarvan de ber ging is opgedragen aan de bergingsmaat schappijen Doeksen en Dros, is door de zware stormen der laatste dagen vol water geslagen, terwijl de geheele deklading hout is weggeslagen en op Ameland is aange spoeld. Het personeel der bergingsmaatschap pijen alsmede de heer Doeksen, de lieer Taylor Kraaij (agent van de firma Dros) en de kapitein van de Malmö bevonden zich aan boord van de Malmö in nood en kon den met veel gevaar door de reddingboot van Ameland van boord worden gehaald. Omtrent de redding van de opvarenden en het bergingspersoneel aan boord van de Malmö, kunnen we nog mededeelen, dat, nadat de „Brandaris" er niet in geslaagd was het schip te bereiken, de Reddingscom missie van Hollum besloot de bemanning van de Hollum-reddingboot te alarmeeren en aangevuld met drie leden der bemanning van de Nesser reddingboot, werden de pogingen aangewend het schip te bereiken. Onder lei ding van schipper H. Visser heeft de boot zee gekozen en nadat twee pogingen, tenge volge van de liooge zeeën en de storm, waar door de reddingboot yoorbij de Malmö werd geslagen, mislukt waren, gelukte liet de derde maal de boot langszij te krijgen. Alle schipbreukelingen, die zich aan boord bevonden, werden overgenomen. Allen had den de geheele nacht op de brug doorge bracht, daar het schip verder geheel onder water ligt en waarschijnlijk als verloren kan worden beschouwd. 1 Zoodra het weer gunstig wordt, zal een onderzoek van de Malmö worden ingesteld. HET DEENSCHE S.S. „DANIA" verkeerde in de stormnacht van Zondag in nood nabij vuurschip „Terschellingerbank" en seinde evenals het AMERIKAANSCHE s.s. WABAN om hulp. De Waban sloeg over de Terschel- linger gronden en kwam weer slaags, maar de Dania strandde hoog op de Jacobsruggen: bij Terschelling. Met de Maatschappijen Dros en Doeksen is voor de berging van deze schepen en de ladingen gecontracteerd. De NOORSCHE motorboot „TARTAR" De stoomtreiler Johanna IJm. 12 is Maan dagmiddag te IJmuiden aangekomen met de uit 13 man bestaande bemanning van de mo torboot „Tartar",afkomstig uit Oslo, groot 677 ton en met een lading hout van Sunds- vall op weg naar Antwerpen. Het schip ver keerde Zondagmiddag te twee uur in nood op 15 mijl ten N. O. van liet lichtschip Ter schellingerbank. Schipper D. Glas van de Johanna snelde ter hulp en heeft daarbij een schitterend staaltje van zeemanskunst vertoond. Hij nam de heele bemanning over, heeft daarna het lichtschip gepraaid en mee gedeeld, dat hij de heele bemanning van de Tartar gered had en verzocht om sleepboot hulp voor het schip, dat geheel op zijn dek lading dreef. Er was echter op Terschelling geen sleepboothulp beschikbaar, zoodat schip per Olas de geheele nacht in de nabijheid van de Tartar bleef ,die zonder licht, zeer gevaarlijk voor de scheepvaart lag. Maandagmorgen heeft men de Tartar in de steek gelaten, omdat liet door de hooge zee onmogelijk washet schip op sleeptouw te nemen. DE NOORSCHE SCHOENER HöLDAYL. Zondagmorgen hebben we ons, op liet be- richt van de stranding van een schip voor de Koog, onmiddellijk derwaarts begeven. En wij niet alleen, want in korte tijd had het nieuws zich als een loopend vuurtje verspreid en waren tientallen auto's en in weerwil van regen en heftige wind, zelfs wielrijders en voetgangers op weg naar het Koogerslag. Daar aangekomen werd het oog geboeid door een ontredderde en blijkbaar onbe mande schoener, welke juist tegenover het badpaviljoen reeds over de eerste zandbank was heengeslagen en nu, geheel ten prooi aan stroom en wind en golven, meer en meer naar het noorden werd gejaagd en weldra bij opkomende vloed tegen de duinen zou liggen. Met begrijpelijke belangstelling vroeg men zich af, of zich ook personen aan boord kon den bevinden, maar, gewapend met de beste kijkers, nam men daar geen enkel teeken van leven waar. De naam, met kleine letters aan de boeg geschilderd, kon niet worden onderscheiden. Wel kon worden vastgesteld dat het schip gedeeltelijk nog met nieuw hout geladen en de deklast in de storm verspeeld was. Het moet een driemast schoener zijn geweest. De achterste mast was afgeknapt. Van de voorste twee ont braken de toppen. Noodvlaggen, gehcsclien in het want van de voorste mast wezen op de moeilijke positie, waarin de schepelingen zich moeten hebben bevonden. Omtrent het lot der bemanning verkeert men ook thans nog in het onzekere. -Men neemt aan, dat ze meli eigen boot de schoener heeft verlaten en door een of ander schip is opgepikt. Oeen enkel bericht in de groote bladengeeft ech ter ook maar eenig licht. In de loop van de dag is de schoener over de zandruggen heengeslagen, niet zon der belangrijke schade op te loopen. Thans zit het schip hoog op het strand, 200 M. bezuiden paal 20. Bij eb kan men het ge-i makkelijk bereiken, van welke gelegenheid men dan ook gebruik maakt tot het lossen van de lading, grootendeels bestaande uit prima grenen schroten, grootendeels gemerkt H,G,H, met tusschen de letters een kroontje. De schoener is gebleken genaamd te zijn „Höldayl" en afkomstig uit Bergen in Noor wegen. EEN SLÉEPBAK van de lir. van Bekkum, geladen met stroo, geraakte op drift doon het breken van de paal waaraan ze gemeerd lag. De zich aan boord bevindende schipper wist echter door uitwerpen van een anker stranding op de dijk te voorkomen. Van de Eierlandsche vuurtoren was bericht gekomen, dat een stoomschip voor anker was gegaan ten Noorden van de Eierlandsche Gronden. Later had het echter kans gezien het ruime sop te kiezen. HOOG WATER. DE DIJKEN BEDREIGD. Onze Cocksdorper corr. schrijft: Zooals te verwachten was na de hevige storm van Zondagavond die de geheele nacht aanhield, steeg het water Maandagmorgen tot buitengewone hoogte. Hoewel de Eierland- landsche dijk geen oogenblik ernstig bedreigd werd, vond de opzichter het toch gewenscht enkele personen als dijkvvacht aan te stellen gedurende de nacht. De dijk van de polder Eendracht had het kwaad te verantwoorden. Hier en daar sloe gen de golven er over heen. Ook op het strand ten Noorden van het voormalige pol- dertje „De Volharding" was de toestand critiek. Door de hevige golfslag kwam ook daar zeewater binnen, doch tot een door braak kwam liet gelukkig niet. Onze Oudescliildcr correspondent schrijft; Door het aanhoudende stormachtige weer komt het zeewater de laatste dagen her haaldelijk op de havenkade. Vooral de boot- dienst TexelHelder ondervindt hiervan zeer veel hinder, ook te den Helder. Als het zoo( is, als de laatste dagen, dat er ongeveer 40 h 50 cM. water op de steiger staat, kan de boot niet op zijn gewone ligplaats meren en moet uitgezien worden naar een andere, om passagiers en post te kunnen lossen. Zaterdagmiddag ging dat al heel ongemak kelijk en moest de boot bij een andere op zij liggen. De passagiers moesten door 't water worden gedragen. De coupure aan de haven is al enkele dagen gesloten. In de nacht vaii Zondag op Maandag was het water bizonder hoog: het stond 70 cM. op de kade. Bij zeilmaker Kruit- lioed stond het tot ongeveer 20 cM. in huis. Ook het binnenwater achter Oudeschild was verbazend hoog. Bij enkele bewoners kwam liet 2 dM. op de vloer. Die moesten dus de vlucht nemen. Het land achter Oude schild staat zoo goed als blank, de kippen hokken op de hooge plekjes lijken wel kleine eilandjes. De golven waren in de nacht van Zondag op Maandag zoo hoog, dat zij over de boot, welke op de Helderschc steenen zit, heensloegen. Een andere boot, welke op de reede voor anker lag, was opgestoomd en onder Texel nabij Oudeschild geankerd, hier lag hij veiliger. BEDREIGDE DUINEN. De duinen hebben er weer geducht van langs gekregen, op Texel zoowel als op de de andere waddeneilanden. Op verscheidene plaatsen aan de kust zijn ze over aanzienlijke breedte weggeslagen en rijst de strandreep steil op: van Ameland vernemen we, dat de duinen over een groote lengte tot 20 M. diep werden weggeslagen. WAAR IS DE BEMANNING VAN DE HöLDAYL Naar eenig bericht omtrent het lot van de bemanning van de schoener, die Zondag bij paal 20 ongeveer aan strand is gezet, zal de lezer in dit nummer vergeefs zoeken. Noch bij Lloyds, noch bij de reederij te Bergen is iets daaromtrent bekend. Ook dc Noorsche consul kon geen enkele inlichting verschaffen.- Bij het Westerslag zijn planken van de schcepssloep en verder aan het strand reddingsvesten aangespoeld, hetgeen het vermoeden doet rijzen, dat de beman ning, vermoedelijk bestaan hebbende uit 6 man, is omgekomen. De houten schoener is thans grootendeels vernield en moet als verloren worden be schouwd. Ook de beide ruw-olieinotoren, waarmee het schip was uitgerust, zijn waar loos geworden. Bij Hoek van Holland is het Noorsche 2300 ton metende s.s. Christin Michelsen ge strand. Door de „President van Heel" wer den 24 man gered, drie vielen tusschen beide schepen en vonden de dood, onder wie Vlissinger loods. Op de dijk te den Hel der zit hoog en droog, juist achter het post kantoor, het Grieksche s.s. Eugenia, metende 7600 ton, op weg van Rotterdam naar Am sterdam, doch door de storm afgedreven. De heele bemanning is behouden langs een lijn aan wal gekomen. (Zie aan ons bureau de duidelijke foto's, welke kort na de ramp- werden genomen. Red.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1928 | | pagina 1