Tandheelkundige Inrichting
Adverteeren doet Verkoopen.
Lamm eren vervoer.
JU- H.H. Schapenhouders
STEWART Schapenscheermachirie
Laat de TEXELSCHE COURANT u helpen
Vakschool voor meisjes voor den Helder en Omstreken.
Fa. A. KLOPPER Zn.
eenmaal Duinker's Melange
gebruikt, zal ook U vaste
afnemer worden.
Overal verkrijgbaar.
C. ACKEMA.
Spreekvrar Woensdags van 10—4 uur.
MresMej. Wed. BUÏJKES, Statienstr. 11, leider
le kwaliteit Kunsttanden Pijniooze behandeling.
D@£@ zaak heeft BEEN FILIALEN.
ÜSieleafcmdsSedea belangrijke reductie
N. V. de Alkmaarsche Stoom
Wasch- en Strijkinrichting,
Complete meubileering.
Iioodsgracht @9—71 - Helder.
ROOD 13 CT. PER 'U ONS
EUÏLLETGM
EEN TREIN OP HOL
J ITN.V. VAN DER KLOOT &Co
de Cocksdorp.
MUNT UIT DOOR RIJPE KWALI
TEIT, GOEDEN BRAND EN AROMA.
DS ERVEN DE WED. J. VAN NELLE
De Alkm. Veeboot Burgemeester van Alkmaar II
vaart Maandag van Texel naar Purmerend en
tusschengelegen plaatsen. Afvaart 1 uur.
en Donderdag van Texel naar Leiden en tusschen
gelegen plaatsen. .Afvaart 8 uur.
De Commissaris T. C. BAKKER.
September a.s. aanvang van het nieuwe leerjaar.
3-jarige voorbereidende cursus voor leerlingen die minstens 6 klassen van de
lagere school hebben doorloopen.
Ouders worden er aan herinnerd, dat ingevolge art. 7, al. 3 van de leerplichtwet
de meisjes het 7e leerjaar ook aan een nijverheidsschool kunnen volgen.
2-jarige opleiding voor Huishoudster voor leerlingen die middelbaar of MULO
hebben genoten.
Bij voldoende deelname CURSUSSEN IN
Naaien en verstellen.
Costuumnaaien.
Teekenen en stofversieren.
Kantklossen.
Batikken en schabloneeren.
Koken.
Bij aangifte biljet Rijksinkomstenbelasting meebrengen.
In het internaat is plaats voor buitenleerlingen tegen vergoeding van f 600 per jaar
Aangifte vóór 13 Juni a.s.
Spreekuur DirectriceDinsdag 2,30—4 uur. Donderdag 7—8 uur.
WESTERWEG - TELEFOON 445 ALKMAAR.
Wij halen en brengen op GEREGELDE DAGEN GRATIS per auto dewasschen
in ALLE plaatsen van Noord-Holland.
Prijscouranten enz. worden gaarne verstrekt (ook verkrijgbaar bij de chauffeurs).
Wij leveren alle gewenschte meubelen, gordijnen, karpetten, enz. enz., tegen
scherp concuireerende prijzen.
Indien
(Een novelle uit het Engelsch.)
„Jelui zijn losgebroken", waren de
vreeselijke woorden, welke de man hem
toeschreeuwde. De wisselwachter had ge
merkt, toen de machine het blokhuis voor
bijreed, dat er maar drie wagens aan vast
zatentenminste niet meer dan vier,
zooals hij later zei. Hij kon de rest van
de trein niet zien, daarom gaf hij onmid
dellijk het „treinlosgebroken" signaal aan
liet volgende blokhuis in Stansfield Hall
Hij ging naar de telefoon en gaf liet be
richt aan de blokhuizen Todmorden No.
3 en 4 en hij zette ook eenige mistsigna-
len uit. Toen hoorde hij dat de losse wa
gens kwamen aanrollen.
Hij zwaaide een rood licht, dat de rem
mer in de achterste wagen opmerkte. De
baan.vachter schreeuwde hem daarop het
bovenstaande toe. Er was ee.n tusschen-
poos van nauwelijks één minuut tusschen
net passeeren van het eerste en het.
tweede gedeelte van de trein voorbij het
blokhuis. Schijnbaar werkten de remmen
n et: de mist maakte de rails glibberig.
De temmer besefte het gevaar, waarin hij
verkeerde net zoo goed als de stoker en
Wenscht u een schapenscheermachine welke zeer
goed voldoet koopt dan een
Complete machine zoo ook slijpapparaten en mesjes
voorhanden.
Vraagt prijs bij de Agenten voor Texel.
Aanbevelend,
de machinist. Hij behield echter zijn tegen
woordigheid van geest; was rustig en
kalm, direct toen hij zich van de kritieke
toestand bewust werd. Hij zette zijn rem
aan ,tot hij haar met geen mogelijkheid
vcitler kon krijgen, maar zonder resultaat.
Hij wist niet hoever de machine hem
voor was; hij kon er niets van zien. De
eene hand had hij aan de rem en met de
andere hield hij een groen licht omhoog
in de hoop dat de machinist het zien zou.
Hij keek maar steeds uit en hield het licht
voortdurend omhoog. De wagens raasden
met steeds woester vaart voort tusschen
de stations van Cornholm en Stansfield.
Nog steeds hield Severn zijn hand op de
remmen, maar de helling liep vrij steil
naar beneden en de vier en veertig wa
gens voor hem deden zijn pogingen op
niets uitloopen. Toen de man m het blok
huis in Stansfield Hall de stoker Smith
gewaarschuwd had dat hij afgekoppeld was
ui liet roode licht uitgehangen had, vloog
hij naar buiten en zette drie mistsignalen
op de rails op ongeveer vijftien meter af-
stands van het blokhuis. Voor hij weer
binnen was, donderde tiet tweede deel van
de trein voorbij en de mistsignalen ont
ploften. Hij berekende dat het tweede ge
deelte van de trein ongeveer een halve
minuut achter het eerste was en een vaart
had van ongeveer 50 mijlen per uur. Von
ken vlogen uit de wagen waar de remmer
op was en waarvan de wielen geremd wer
den.
net was een vreeselijke rit op leven en
dood tusschen de machine en het achter
ste deel van de trein. Maar de remmer
dacht maar aan de kapitein van een schip,
die op zijn post bleef, wat er ook gebeur
de. Hij was al vijf en twintig jaar remmer
geweest, maar hij had zooiets vreeselijks
nog nooit beleefd. Hij stond als een waan
zinnige met zijn lamp te zwaaien alsof hij
de stoker tot meer spoed wilde aanzetten,.
Hij wist niet waar de machine was, en 't
was hem beklemmend duidelijk, dat niets
een ongeluk kon verhoeden. Het was pik
donker en het leek hem of hij door een
groote afgrond vloog. De remmer alleen
op zijn wilde trein met zijn dolle vaart,
die iedere seconde sneller en sneller reed,
zonder dat er eenige kans was om die te
verminderen of te doen stoppen, had het
ontzettende vooruitzicht ieder oogenblik
met zijn wagens op het gedeelte voor hem
te pletter kunnen loopen.
Zelfs als het de mannen op de loco
motief zou gelukken er af te komen,
wat zou er dan met hem gebeuren
Met onafwendbare zekerheid zouden de
voortrazende goederenwagens uit de rails
vliegen en op en onder elkaar donderen,
in een kort maar vreeselijk oogenblik
stelde hij zich dit alles duidelijk voor
de geest. Hij kwam in de verleiding om
er af fe springen om aan de afmattende
spanning te ontkomen.
Hij wilde een einde maken aan deze
folterende onzekerheid, deze verschrik
kelijke rit.
Maar hij wist zich te fceheerschen.
Nooit had hij een trein met zoo'n
krankzinnige vaart zien lijden.
Hij vloog een bocht in Stansfield door
met zulk een snelheid, dat hij dacht, dat
de trein uit de rails zou vliegen.
De vreeselijke jacht nog steeds de
heuvel af strekte zich al over vier mij
len uit.
Met een vaart van 25 Eng. mijlen per uur
donderde de losgelaten goederentrein met
zijn hulpelooze passagier over de rails;
daar passeerde hij het vierde blokhuis.
Juist toen de locomotief met drie wa
gens de Atillwood-tunnel zou inrijden,
ongeveer driehonderd meter voor de in
gang had de vreeselijke ontmoeting
plaats:
Met donderend geraas botsten de goe
derenwagens op het voorste gedeelte van
de trein. De heldhaftige remmer en de
twee mannen op de locomotief hadden
plots eikaars lichten uit de duisternis zien
opduiken. Ze hadden geweten, dat geen
mensch de botsing meer zou kunnen ver
mijden. De geweldige schok werd over
een groote afstand gehoord. De wa
gens werden hoog tegen elkaar opge
gooid en vulden de tunnel.
(Wordt vervolgd.)