Tandheelkundige Inrichting Adverteeren doet Verkoopen. Lamm eren vervoer. JU- H.H. Schapenhouders STEWART Schapenscheermachirie Laat de TEXELSCHE COURANT u helpen Vakschool voor meisjes voor den Helder en Omstreken. Fa. A. KLOPPER Zn. eenmaal Duinker's Melange gebruikt, zal ook U vaste afnemer worden. Overal verkrijgbaar. C. ACKEMA. Spreekvrar Woensdags van 10—4 uur. MresMej. Wed. BUÏJKES, Statienstr. 11, leider le kwaliteit Kunsttanden Pijniooze behandeling. D@£@ zaak heeft BEEN FILIALEN. ÜSieleafcmdsSedea belangrijke reductie N. V. de Alkmaarsche Stoom Wasch- en Strijkinrichting, Complete meubileering. Iioodsgracht @9—71 - Helder. ROOD 13 CT. PER 'U ONS EUÏLLETGM EEN TREIN OP HOL J ITN.V. VAN DER KLOOT &Co de Cocksdorp. MUNT UIT DOOR RIJPE KWALI TEIT, GOEDEN BRAND EN AROMA. DS ERVEN DE WED. J. VAN NELLE De Alkm. Veeboot Burgemeester van Alkmaar II vaart Maandag van Texel naar Purmerend en tusschengelegen plaatsen. Afvaart 1 uur. en Donderdag van Texel naar Leiden en tusschen gelegen plaatsen. .Afvaart 8 uur. De Commissaris T. C. BAKKER. September a.s. aanvang van het nieuwe leerjaar. 3-jarige voorbereidende cursus voor leerlingen die minstens 6 klassen van de lagere school hebben doorloopen. Ouders worden er aan herinnerd, dat ingevolge art. 7, al. 3 van de leerplichtwet de meisjes het 7e leerjaar ook aan een nijverheidsschool kunnen volgen. 2-jarige opleiding voor Huishoudster voor leerlingen die middelbaar of MULO hebben genoten. Bij voldoende deelname CURSUSSEN IN Naaien en verstellen. Costuumnaaien. Teekenen en stofversieren. Kantklossen. Batikken en schabloneeren. Koken. Bij aangifte biljet Rijksinkomstenbelasting meebrengen. In het internaat is plaats voor buitenleerlingen tegen vergoeding van f 600 per jaar Aangifte vóór 13 Juni a.s. Spreekuur DirectriceDinsdag 2,30—4 uur. Donderdag 7—8 uur. WESTERWEG - TELEFOON 445 ALKMAAR. Wij halen en brengen op GEREGELDE DAGEN GRATIS per auto dewasschen in ALLE plaatsen van Noord-Holland. Prijscouranten enz. worden gaarne verstrekt (ook verkrijgbaar bij de chauffeurs). Wij leveren alle gewenschte meubelen, gordijnen, karpetten, enz. enz., tegen scherp concuireerende prijzen. Indien (Een novelle uit het Engelsch.) „Jelui zijn losgebroken", waren de vreeselijke woorden, welke de man hem toeschreeuwde. De wisselwachter had ge merkt, toen de machine het blokhuis voor bijreed, dat er maar drie wagens aan vast zatentenminste niet meer dan vier, zooals hij later zei. Hij kon de rest van de trein niet zien, daarom gaf hij onmid dellijk het „treinlosgebroken" signaal aan liet volgende blokhuis in Stansfield Hall Hij ging naar de telefoon en gaf liet be richt aan de blokhuizen Todmorden No. 3 en 4 en hij zette ook eenige mistsigna- len uit. Toen hoorde hij dat de losse wa gens kwamen aanrollen. Hij zwaaide een rood licht, dat de rem mer in de achterste wagen opmerkte. De baan.vachter schreeuwde hem daarop het bovenstaande toe. Er was ee.n tusschen- poos van nauwelijks één minuut tusschen net passeeren van het eerste en het. tweede gedeelte van de trein voorbij het blokhuis. Schijnbaar werkten de remmen n et: de mist maakte de rails glibberig. De temmer besefte het gevaar, waarin hij verkeerde net zoo goed als de stoker en Wenscht u een schapenscheermachine welke zeer goed voldoet koopt dan een Complete machine zoo ook slijpapparaten en mesjes voorhanden. Vraagt prijs bij de Agenten voor Texel. Aanbevelend, de machinist. Hij behield echter zijn tegen woordigheid van geest; was rustig en kalm, direct toen hij zich van de kritieke toestand bewust werd. Hij zette zijn rem aan ,tot hij haar met geen mogelijkheid vcitler kon krijgen, maar zonder resultaat. Hij wist niet hoever de machine hem voor was; hij kon er niets van zien. De eene hand had hij aan de rem en met de andere hield hij een groen licht omhoog in de hoop dat de machinist het zien zou. Hij keek maar steeds uit en hield het licht voortdurend omhoog. De wagens raasden met steeds woester vaart voort tusschen de stations van Cornholm en Stansfield. Nog steeds hield Severn zijn hand op de remmen, maar de helling liep vrij steil naar beneden en de vier en veertig wa gens voor hem deden zijn pogingen op niets uitloopen. Toen de man m het blok huis in Stansfield Hall de stoker Smith gewaarschuwd had dat hij afgekoppeld was ui liet roode licht uitgehangen had, vloog hij naar buiten en zette drie mistsignalen op de rails op ongeveer vijftien meter af- stands van het blokhuis. Voor hij weer binnen was, donderde tiet tweede deel van de trein voorbij en de mistsignalen ont ploften. Hij berekende dat het tweede ge deelte van de trein ongeveer een halve minuut achter het eerste was en een vaart had van ongeveer 50 mijlen per uur. Von ken vlogen uit de wagen waar de remmer op was en waarvan de wielen geremd wer den. net was een vreeselijke rit op leven en dood tusschen de machine en het achter ste deel van de trein. Maar de remmer dacht maar aan de kapitein van een schip, die op zijn post bleef, wat er ook gebeur de. Hij was al vijf en twintig jaar remmer geweest, maar hij had zooiets vreeselijks nog nooit beleefd. Hij stond als een waan zinnige met zijn lamp te zwaaien alsof hij de stoker tot meer spoed wilde aanzetten,. Hij wist niet waar de machine was, en 't was hem beklemmend duidelijk, dat niets een ongeluk kon verhoeden. Het was pik donker en het leek hem of hij door een groote afgrond vloog. De remmer alleen op zijn wilde trein met zijn dolle vaart, die iedere seconde sneller en sneller reed, zonder dat er eenige kans was om die te verminderen of te doen stoppen, had het ontzettende vooruitzicht ieder oogenblik met zijn wagens op het gedeelte voor hem te pletter kunnen loopen. Zelfs als het de mannen op de loco motief zou gelukken er af te komen, wat zou er dan met hem gebeuren Met onafwendbare zekerheid zouden de voortrazende goederenwagens uit de rails vliegen en op en onder elkaar donderen, in een kort maar vreeselijk oogenblik stelde hij zich dit alles duidelijk voor de geest. Hij kwam in de verleiding om er af fe springen om aan de afmattende spanning te ontkomen. Hij wilde een einde maken aan deze folterende onzekerheid, deze verschrik kelijke rit. Maar hij wist zich te fceheerschen. Nooit had hij een trein met zoo'n krankzinnige vaart zien lijden. Hij vloog een bocht in Stansfield door met zulk een snelheid, dat hij dacht, dat de trein uit de rails zou vliegen. De vreeselijke jacht nog steeds de heuvel af strekte zich al over vier mij len uit. Met een vaart van 25 Eng. mijlen per uur donderde de losgelaten goederentrein met zijn hulpelooze passagier over de rails; daar passeerde hij het vierde blokhuis. Juist toen de locomotief met drie wa gens de Atillwood-tunnel zou inrijden, ongeveer driehonderd meter voor de in gang had de vreeselijke ontmoeting plaats: Met donderend geraas botsten de goe derenwagens op het voorste gedeelte van de trein. De heldhaftige remmer en de twee mannen op de locomotief hadden plots eikaars lichten uit de duisternis zien opduiken. Ze hadden geweten, dat geen mensch de botsing meer zou kunnen ver mijden. De geweldige schok werd over een groote afstand gehoord. De wa gens werden hoog tegen elkaar opge gooid en vulden de tunnel. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1929 | | pagina 4