persil
persil
Zaterdag 8 Juni 1929
42s,8Jaarganfe
No 4336
BERSTK BLAD.
Voor de Zeedag.
Voor hoofd en hart.
Texelsche Berichten
ABONNEMENTEN:
UITGAVE: N.V,v/h LANGEVELD&DE ROOIJ H DEN BURG OP TEXEL
ADVERTENTIÊN:
TELEFOON: N°.11 K POSTGIRO: N°.652 SS POSTBUS: N°. 11
TEXELSCHE COURANT
DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden.
Franco p. post door geheel Nederland 75 cL p. 3 maanden.
Losse nummers: 3 ct
DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT
WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN
Van 1-5 regels: 50 ct ledero regel moor: 10 ct.
Dezelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal borokond.
BIJ abonnement lagere regelpMJs
ADVERTENTIÊN
MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN
4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN
Zindelijkheid is haar grondslag! Dit bereikt men met Persil!
Persil wascht, bleekt en desinfecteert zieken-, kinder- en kraam
vrouwen wasch grondig. Gebruik evenwel alleen Persil zonder
toevoeging van zeep of zeeppoeder. Persil bestaat voor een
zeer groot deel uit de beste zeep. i
Ecnig Importeur E. Ostcrmann 6c Co s Handel Mij., Amsterdam Fabnkantc: Henkei 6c Cie. A. G., Düsseldorf
WAAROM?
Ons logisch denken dwingt ons steeds
te zoeken naar verklaringen van alles wat
er in de natuur geschiedt. De wetenschap
heeft ons daarin niet teleur gesteld. Tel
kens geeft zij een nieuwe reden tot een
nieuw „Waarom?"
In dezelfde geest zijn wij ook ge
woon rekenschap te vragen van de men-
schen omtrent hun daden.
Want de beginselen van recht, die in
de samenleving gelden, worden ook door
het logisch verstand beheerscht. Wij mee-
nen zelfs, dat wij ook van onszelf lo
gische rekenschap vragen. Wij willen al
tijd een reden hebben.
En als het de werkingen van het nood
lot geldt de groote levensraadselen
vooral als ons slagen treffen, niet door
medemcnschen of door onszelf veroor
zaakt, vragen we eveneens onwillekeurig
„waarom
„Waarom moet mij dat lot treffen
„Tot wat worden wij geboren „Waar
om sterven wij na zooveel onvoltooide
arbeid
Sedert vele tientallen eeuwen nu stelt 't
menschelijk verstand formules om zelf
die laatste antwoorden te kunnen geven.
Maar geen verstandelijke redeneering be
vredigt. Ook niet de formule, dat er geen
reden en geen doel behoeft te zijn, al
voelt inderdaad vaak het verstand voor
zich een onzichtbare, maar ondoordring-
baren muur oprijzen, die op onze moede-
looze vraag „Waarom" alleen terugkaatst
de sombere echo „Waarom een waarom
Want het welslagen, waarmee we van
veel materieele verschijnselen oorzaken en
gevolgen nagaan, heeft ons verstand tot
een gevaarlijke hoogmoed gebracht: het
wanbegrip, dat ook de raadselen van het
lot zich voor onze blik, op bevel, over
zichtelijk moeten ordenen.
En als het verstand dat overzicht niet
weet te verkrijgen, dan komt men spoe
dig er toe beschuldigingen te uiten van
wreedheid, willekeur, doelloosheid
Dat is een overschatting van onze rede.
Wel is de rede een heerlijk werktuig in
dit tijdélijke, in deze wereld. Want al zien
wij in dit heelal altijd weer nieuwe, on
verwachte natuurverschijnselen, dezelfde
logica peinst nieuwe verklaringen uit, die
op wonderlijke wijze deze verschijnselen
inlijven in verruimde wetten. Dat hebben
op een enkel gebied Keppler, Galilei, New
ton, Lorentz en Einstein kunnen doen.
En als straks de machtige blik van een
Einstein op de natuurwetten niet meer vol
doet, dan'verrijst wel een ander genie.
En wij zijn terecht dankbaar voor een
verstand, dat uit ons onbeduidend lichaam
z'n meetpasser steeds verder om de schijn
baar matelooze ruimte vermag te leggen
en dat tegelijkertijd het oneindig kleine
meer en meer weet zichtbaar te maken.
Maar wij moeten niet vergeten, dat die
rede, ons „dus" en ons „omdat", waar
mee wij de waarnemingen onzer zintuigen
ordinen, zelf uit die zintuigen voorkomt -
tn dat wij straks wellicht zullen ontwaken
tot 'n sfeer, waar een ander „dus" en een
ander „omdat" heerschen. Met andere
woorden: onze rede faalt op de gebieden,
die het werkelijk eeuwige en het werkelijk
alles omvatten.
(Overgenomen.)
ZONDAG.
Uw plicht is: alle zaken van het dage-
lijksch leven, die uw hand vindt te doen,
zoo goed mogelijk ten uitvoer te brengen.
Goethe.
MAANDAO.
Waar hartstocht in het spel is, kan
onze maatstaf nimmer zuiver zijn.
J. H. H o o y e r.
DINSDAG.
Indien de waarheid uit uw mond kwetst
bekommere U dat niet, maar indien gij
onnoodig kwetst zijt gij daarvoor ver
antwoordelijk.
V i n et.
WOENSDAG.
Geduldig zijn is dikwijls zwaarder dan
moed betoonen, zooals berusten iets
schooners is dan het zich getroosten van
een offer.
Mad. Blanc hotte
DONDERDAG.
De eer verplicht tot zedelijkheid, dc
roem nog meer, de macht het sterkste.
A u e r b a c h.
VRIJDAG.
De hoop is gelijk aan de zon, die,
wanneer wij haar tegemoet gaan, de scha
duw onzer lasten achter ons werpt.
S in i 1 e s.
ZATERDAG.
Wanneer de mensch vrijwillig doet, wat
hij door het leven gedwongen wordt te
doen, dan is hij heerscher van zijn leven.
Just Havelaar.
Dienstplicht.
Inschrijvingsregister en Alphabetische
registers.
De Burgemeester van Texel maakt be
kend, dat het inschrijvingsregister dei-
lichting 1929 met het daaruit opgemaakt
Alphabetisch register, alsmede het ter
Provinciale Griftie samengestelde gemeen
schappelijke Alphabetisch register van de
groep waartoe deze gemeente behoort,
gedurende 10 dagen van 5 Juni tot en
met 14 Juni a.s. ter gemeentesecretarie
voor een ieder ter inzage ligt.
Tegen deze registers kan binnen dien
tijd bezwaar worden ingebracht bij een
met redenen omkleed verzoekschrift. Dit
verzoekschrift moet bij den Burgemeester
ter secretarie dezer gemeente worden in
gediend. Aan den verzoeker wordt een
bewijs van ontvangst afgegeven. De Bur
gemeester zendt het verzoekschrift aan
den Commissaris der Koningin; deze be
slist bij een met redenen omkleed besluit.
Het verzoekschrift behoeft niet gezegeld
te zijn.
Texel, 4 Juni 1929.
De Burgemeester vooincemd,
W. B. GORT.
LichteQêurkie
ROOKTABAK
R00D2-STER
THEODORUS
NIEMEIJER
GRONINGEN
Examens.
Onze plaatsgenoote, mej. A. Eelman
S.Cd., slaagde voor het eerste gedeelte
van het Godsdienstonderwijzeres-examen
van de Nederl. Protestantenbond. Zij ont
ving haar opleiding van Ds. A. A. Sepp,
Doopsgezind predikant te Veenwouden
(Friesland.)
Propaganda-vergadering Vrijheidsbond.
De propaganda-vergadering, vanwege de
Vrijheidsbond op Dinsdagavond j.l. in
café „den Burg" belegd, werd bijgewoond
door plm. 25 personen.
De spreker op deze avond, de lieer
dr. I.H.J.Vos, lid van de Tweede Kamer,
oud-wethouder van financiën der gemeen -
te Amsterdam, werd ingeleid door de heer
W.H.Lap, die zijn spijt over de geringe
belangstelling te kennen gaf; maar het
toch een voorrecht heette, dat dr. Vos be
reid gevonden werd, hier de liberale be
ginselen uiteen te zetten.
o
Hierop vangt de spreker zijn rede aan,
er op wijzende, dat elders in den lande
voor de liberale zaak grooter belangstel
ling wordt getoond, zoodat de geringe
opkomst hem hier geenszins verontrust;
hij schrijft het gering getal aanwezigen
deels toe aan de onbekendheid van zijn
persoon.
Spreker zegt zijn rede in twee deelen
te willen splitsen: „Practische politiek"
en „Beginselen."
Ik zal niet veel over andere partijen
zeggen, vervolgt spr., ik zal ze niet af
kammen, al wordt er door andere partijen
in dit district wel werk van gemaakt, b.v.
door de Vrijz. Dem., die zich zoo gaarne
beijveren eigen grootheid op te lappen
ten kosten van anderen, niet zelden van
de Vrijheidsbonders, die zij bij voorkeur
schijnen te willen afkammen.
Naar een parlementair kabinet?
De oogenschijnlijk geringe belangstel
ling, voor de komende verkiezingen aan
de dag gelegd, mag zeker voor een deel
worden toegeschreven aan de omstandig
heid, dat men geen partij behoeft te kie
zen voor of tegen het zittende ministerie.
Aldus dr. Vos. Het gaat thans anders toe
dan in de dagen, toen het bestaan van 'i
kab.-dr. Kuijper op het spel stond. Toen
werd een groot deel der bevolking in het
geweer geroepen. Nu echter wordt de
naam van het kabinet-de Geer niet eens
genoemd. Dat is zeer merkwaardig en
maakt nuttig er. noodzakelijk, dat de par
tijen nu eens precies meededen, wat zij
van de toekomst verwachten.
De verkiezingen hebben ten doel een
nieuwe Tweede Kamer en een nieuw ka
binet in liet leven te roepen.
Vrijwel de meesten achten vervanging
van het huidige extra-parlementaire ka
binet, niet steunende op een tot samen
werking en steun bereide Kamermeerder
heid, door een parlementair bewind ge-
wenscht. We hebben nu slechts een nood-
regeering, welke de voorwaarde heeft ge
steld, dat men haar geen wetsontwerpen
zou voorleggen, dan die, liggende in de
neutrale politieke sfeer. De formatie van
dit kabinet was de laatste reddingsplank,
welke het Ned. volk werd toegestoken.
Over het geheel trekt het zich van de
Kamer maar bitter weinig aan. Dat is mij
in de zes mnd. van mijn lidmaatschap
wel gebleken. Achter de schermen echter
valt nog wel eens wat te doen.
Spr. wijst hierbij op het besluit tot op
heffing van de Marinewerf te Hellevoet-
sluis, waarbij min. Lambooy het Kamer
votum koudweg naast zich neerlegde.Dit
ondermijnt het prestige van de Kamer,
meent spr. en is niet geschikt om de be
langstelling van de Ned. kiezers te ver
levendigen. Men zou van de Kamer zoo
een paskwil maken.
Twee mogelijkheden?
Oogenschijnlijk doen zich voor dc vor
ming van een nieuw kabinet twee moge
lijkheden voor: a. door samenwerking der
rechtsche partijen en b. de formatie van
een z.g. democratisch bewind.
Spr. meent dat geen van beide pogin
gen kans van slagen zullen hebben en
zet uiteen op grond waarvan:
De rechterzijde G z.i. te sterk gesplitst!
in groote en kleine partijen om voor de
vorming van een rechtsch kabinet vol
doende sterk te zijn. Verder zouden de
Chr. Hist, voor een rechtsche formatie
niet veel gevoelen.
Trouwens spr. zou ook niet weten,
wat door 'n rechtsch kabinet zou kunnen
worden uitgevoerd.
Een democratisch kabinet acht spr. on
bestaanbaar wegens gebrek aan voldoen
de punten van overeenstemming tusschen
de daarbij dan samenwerkende partijen:
Vrijz. Dem., S.D.A.P. en R.K. Democra
ten. Over de laatsten wordt merkwaardig
gedacht, merkt spr. op, getuige de felle
critiek waaraan zij bij de behandeling van
de Ziektewet van de zijde van de S.D.A.P.
bloot stonden.
iedere basis voor een gezamenlijk op-
optreden ontbreekt, oordeelt spr.; neem
b.v. het onderwijs, op welk gebied de in
zichten van Vrijzinnigen en R.K. zoover
uiteenloopen.