7/ No 4389 Zaterdag 21 December 1929 43st'Jaargang EERSTE BLAD. Voor de Zondag. Gelukkig Kerstfeest Voor hoofd en hart. Texelsche Berichten rWinterhanden*\ Kloosterbalsem ABONNEMENTEN: UITGAVE:N.V.v/h LANGEVELD DE ROOIJ !l DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIÈN: TELEFOON: N°.11 K POSTGIRO: N°.652 POSTBUS: N°. 11 KERSTGESCHENKEN. v&. „Geen goud zoo goed" TEXELSCHE COURANT DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN Van 1-5 regels: 50 ct. Iedere regel moor: 10 ct. Dozelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berokond. BI) abonnement lagere regelprlje. ADVERTENTIÈN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN De Kerstboom straalt, het licht steekt af tegen het eeuwig groen. De gouden draden weerkaatsen de vlammetjes en glimmen als van vroolijke glans. En midden in de barre winter staat het licht in de warme kamer en de herinnering aan de volle zomer van buiten-leven, ver- mooit de donkere dag. En nog mooier maken we de dag door een geschenk te geven. Ook als wij Sint Nicolaas viergn als de dag van de groote geschenken dan ook blijft toch Kerstmis 'n dag van geschenken; 't Kerstbrood dat wij eten, de drank die wij drinken, zijn een gave. Toch is er tweeërlei onwaardig ge schenk dat de naam draagt, maar die naam niet hebben mag. Het eerste is de gift uit hoogmoed geboren, en in hoog moed gegeven of toegeworpen en strek kende tot vernedering van wie ontvangt. Het is de goedkoope vervanger van het recht, de vriendelijke schijn, waarachter het onrecht zich verbergt. Het talent van; Heyermans heeft scherp gezien, toen hij onrecht in „Op Hoop van Zegen be kroonde met het schoteltje eten, waarmee Kniertje het huis verlaat van de moorde naar harer kinderen. Het geschenk kan het middel zijn om zelf plezier te hebben en vol verachting anderen te zien grabbe- 1611 Ér is een andere vorm van geschenk waar dit wordt een vorm van omkooping wanneer het oude Romeinsche spreek woord zegt: „Vrees de geschenken-bren genden", heeft het gedacht aan hen, die het geschenk niet geven ter wille van de ontvanger maar ter wille van zichzelf.. Die geven, opdat gegeven worde. Ze bedoelen iets met hun geschenk, dat bui- ten het eigenlijke geschenk omgaat en dat de mensch, die het ontvangt, opnieuw vernedert, niet door hem zijn armoede ot behoeftigheid te laten voelen, maar door hem te verlokken en te bekoren, opdat hij straks zijn plicht zal verwaarloozen. Er is ook een geschenk, dat leeg is, van hoeveel waarde het ook moge zijn. Dan is het dit, als het bloote vorm ge worden is, gegeven wordt tengevolge van conventie en geworden is; slechts een ruilartikel op de markt des levens. Het vernedert niet, het verlokt met maar het laat onberoerd en blijft buiten het wezen van het geschenk. 0 Maar het misbruik mag ons niet blind maken voor de diepe beteekems en blij vende schoonheid van het geschenk Het is de zichtbare uiting van de geestelijke werkzaamheden, die van mensch tot mensch gaan. Wie geeft, maakt iets van zich zelf los en zoekt dat zoo om te vor men, dat het een stuk kan worden van de. persoonlijkheid van een ander. Het schoonste geschenk is dat, hetwelk zoo wel de ziel van de gever verraadt, als de geest van de ontvanger wezenlijk ver- rl*Zondag, 22 December 1929. Eén portie ijs, s.v.p. De BiltToe, geef ons vaderland Wat hooger barometerstand En, in verband met 't Kerstmis{„vuur Een beetje lager temp'ratuur. Zoo'n grazig groene grauwe wei, Die hoort er heelemaal niet bij En als je niets dan plasjes ziet, Och, kijk, dan smaakt het Kerstbrood niet De frissche hulst met roode bes Is dan pas een compleet succes Als alles wit is opgetooid: De hulst maakt triestig als het dooit, En is 't genoegen van de schaats In deze tijd niet op zijn plaats? De schaatsen liggen bij de hand Maar elke keer weer zegt de krant: Het Weerkantoor daar in de Bilt, Dat heeft weer warmig weer gewild. De Bilt! De Bilt! Wij vragen U Een Kerstmis zonder paraplu, Met schaats en slee en winterpret, Hè, toe, De Bilt, het kan nog net Was vroeger het St. Nicolaasfeest bij uitstek het feest van jolijt voor iedereen, en zag men slechts bij uitzondering hier en daar achter de ramen de vriendelijke kaarsvlammetjes van een Kerstboom, thans vindt men in vele huizen, in menig gezin de symbolen van Kerstmis: de den nenboom, hulst, mistletoe en de rood- omkapte lampjes. Ook in onze winkels is alles op Kerstmis ingesteld. Tal van artikelen worden uitgestald en als Kerst- cadeau's aangeprezen. Men zou haast zeg gen: „Och, laat het al te groote luxe-ver langen, de ongezonde jacht naar pret en amusement het Kerstfeest het feest vooral voor de Eenvoudigen van Harte toch niet verlagen tot een bont, rumoerig, mondain teest". Kerstfeest is het feest, dat vooral in de beslotenheid van eigen huis, in de familie kring ot met als verwanten gelijkstaande intieme vrienden gevierd wil worden. De Kerstviering kan niet samengaan met teesten vol luid klankgedaver en gril le lichtflitsen. Wie dat noodig heeft om in feeststemming te komen, kent het ware Kerstfeest niet. Het Kerstfeest heeft zijn eigen subtiele stemming, die is zooals de geur der den nen ons in deze dagen in de herinnering brengt, als een wandeling door een onge rept witbesneeuwd woud, waar de maan en sterren haar schoonste blauw-groene glanzen over sprenkelen, waar de stilte als een Hooglied is en de gedachten wijd en mild haar draden weven als een sprookjeskleed om 't dagelijksch gebeuren. Zoo'n stemming kan in ons zijn als we ons even de tijd gunnen in onszelf in te keeren, zoo'n stemming kan in ons blijven als we ten feestdisch aanzitten, onder zacht-getemperd licht, bij de geur van kostelijke spijzen, bij de kleurengloed van ooft en groen en bloemen, bij het vonkenschietend tintelen van zilver en kristal; zoo'n stemming kan evenzoo in ons zijn als we plaats nemen aan een eenvoudig gedekte tafel, waar toch we! een glans kan zijn van groene tak en roode appel en rustig gouden kaarsvlam. Die stemming behoeft niet gestoord te worden als een vroolijke lach en gulle woorden klinken als uiting van sereene vreugde, om de feestsfeer, die in ons huis heerscht. Die stemming blijft in ons als de plechtige stilte (die altijd even heerscht bij het eerste aanschouwen van de tril- lend-glanzende, verlichte Kerstboom), zich oplost in het joelend gejuich van blijde kinderstemmen, dat zich toch gaarne weer laat temjaeren om mede te zingen de ont roerende oude Kerstliederen; tot de aan dacht om te luisteren naar het aloude wondere Kerstverhaal. Kerstvreugde dat is zoo'n biezondere vreugde, die we zouden willen vasthouden in onze herinnering als een van de fijnste en reinste levensvreugden. Gelukkig zijn zij, die later in donkere winterdagen aan een werkelijk Kerstfeest in het ouderlijk huis kunnen terugdenken. December 1929. ZONDAG. Iedere deugd houdt het midden tus- schen twee ondeugden; moed tusschen lafhartigheid en overmoed, spaarzaamheid tusschen verkwisting en gierigheid, zacht heid tusschen ruwheid en slapheid enz. Overschrijdt naar een van de beide kanten de grens en gij zondigt. MAANDAG. Er is niets zoo afschuwelijk in de we reld als een reine liefde, die ten laatste: het voorwerp harer vereering moet ver achten. Otto Müller. DINSDAG. Velen beklagen zich over hun geheu gen, maar niemand beklaagt zich over zijn oordeel. WOENSDAG. Wilt gij bemind worden begint dan met liet te hebben. Er is geen ziel zoo dor, dat zij uw liefde niet zou beantwoorden. Augustinus. DONDERDAG. Laat uw offergave elke dag zijn, het heden te wijden met het oog op morgen Locke. VRIJDAG. Zonder bezieling slapen de beste krach ten van ons gemoed. In ieder binnenste is een tondel, die vonken wil. Herder. ZATERDAG. Liefde en haat hebben dit met elkander gemeen, dat zij sterven als zij niet groeien. Jean Paul. „Malle Patsy". „Ze krijgen elkaar", (Ingezonden.) Van „Malle Patsy", Donderdag in hotel k,Texel" op te voeren, geven we hier een kort overzicht: .„Malle Patsy" is een echt genoeglijk, amusant stuk, dat ons een aardige kijk geeft in het huisgezin Harington te Ncw- york. Het is een gezin zooals zoovele, maar met allerlei kwesties tusschen de twee departementen van beheer, n.I oa en ma, of liever Ma en pa. W,ant Ma Harington zit te paard en pa is, wat e noemt, een goeie kerel. Er zijn twee dochters, een modern koket nest, Grace; U behoeft niet bang tc zijn, ook 'a win ters Uw handen te laten zien, want winterhanden zijn tc voorkomen. Akker's Kloosterbalsem verzacht, herstelt en voorkomt erge. Neem, zoodra zich dc eerste verschijnselen voordoen, Akker's >i 1~>~ i~ de lieveling van mama, en de jongste^ Patsy, die echter niet voor vol wordt aangezien. Maar het is een frissche, spor tieve meid, die het met behulp van haar vader nog tot wat brengt. En dan zijn er nog de vrijers, o.a. Tony Anderson, die dol op Grace is, maar die op haar beurt aan de rijkere Belly Coldwcll de voorkeur geeft. Patsy is echter dol op Tony, die er zelf niets van heeft gemerkt, maar door Patsy's handigheid er toe meewerkt, dat het tusschen deze beide jonge mcnschcn in orde komt. l iet slot is, dat Pa Harington zich baas in eigen huis toont en de kokette zuster Coldwell krijgt. Voordracht over Javaansche zeden en ge woonten. Door Rn. Ms. Noto Soeroto. Eigenlijk is het met dit opschrift niet heelemaal in de haak, want hoewel de convocatie voor de tweede Nutsavond in derdaad de „Javaansche zeden en ge woonten" als liet onderwerp vermeldde, dat de heer Noto Soeroto behandelen zou, zijn we hierin Dinsdag teleurgesteld. In hoofdzaak bepaalde spreker zich tot een uiteenzetting van de verhouding van Ne- derlandsch-lndië tot het moederland, als mede van de biezondere beteekenis, welke aan deze Archipel als Nederlandsche ko lonie moet worden toegekend. Geruime tijd stond hij daarbij stil bij liet Javanis- me en deszelfs oorsprong, bij de oudste geschiedenis van het Maleiscli-Polynesi- scne ras, bij die van de bevolking van Java in het biezonder, etc. Maar wat we verwacht hadden: een beschrijving en verklaring van de „Javaansche zeden en gewoonten", volks- en familiefeesten, lc-» Ven en bedrijf van de Javaan, van zijn lief en zijn leed, kortom van alles dien aangaande, wat op algemeene belangstel ling aanspraak mag maken en zich voor een populaire behandeling voor een ge mengd publiek leent zie, dat ontbrak nu juist. En dat was heel jammer eii verklaart tevens, hoe het kwam, dat de meesten aan deze Nutslezing niet met onverdeeld genoegen zullen terugdenken. Al te vaak daalde spreker af in biezon- derheden, voor welke hoe interessant op zichzelf hij hier geen algemeene; belangstelling mocht veronderstellen. De heer Noto Soeroto is een achtenswaardig man, een kundig litterator, een kenn/er van Indië als weinig anderen, on getwijfeld, maar we aarzelen toch niet deze tweede Nutsavond onder de mindere geslaagde te rangschikken. —o Na een openingswoord van de voorz., de heer W. B. Oort, die allen, in het biezonder de spreker, hartelijk verwel komt, en de heer Klimp bij voorbaat dank brengt voor de bij de projectie te ver- leenen hulp, verkreeg de heer Noto Soe roto het woord. Spreker zeide zich te verheugen in de uitnoodiging, om hier over Indië, over Java in het biezonder te mogen spreken!, omdat hij ook hierin een bewijs van toe nemende belangstelling van het Neder landsche volk voof Ned.-Indië zag. „De Nederlanders hebben de plicht, belang stelling te toonen voor het miljoenen volk, dat de Indische archipel bewoont. Zij moeten zich hun financieele maar bo venal hun moreele verplichtingen be wust zijn." Uitvoerig gaat spr. na, welke geldelijke voordeelen het bezit van Oost- Indië Nederland oplevert. (Scheepsbouw, transportbedrijven, kleeding- en levens- mddelenindustrie, etc.) Indië moet niet los van Nederland komen, betoogt spr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1929 | | pagina 1