Mo 4463 Zaterdag 20 September 1930 44sleJaarganj TWEEDE BLAD Wegen voorheen en thans Texelsche Berichten ABONNEMENTEN: ADVERTENTIÊN: INRICHTINGEN welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. Bi - cn Wethouders der Ge meente Texel brengen ter openbare kennis, dat het verzoek van de N.V. Ba- taafsche Importmij. te 's-Gravenhage om in en bij het perceel, kadastraal bekend in Sectie K. no. 15SÜ een benzineinstalla tie met aftappomp te mogen oprichten, door hen voorwaardelijk is ingewilligd. Alsmede dat het verzoek van The Texas Company te 's-Gravenhage om op het perceel, kadastraal bekend in Sectie D. no. 3114 een óndergr.ondschè benzi nebewaarplaats met aftappomp te mogen oprichten, door ben voorwaardelijk is in gewilligd. Alsmede, dat het verzoek van J. Kui- ners pvonende te den Burg op Texel om, 'op het perceel, kadastraal bekend in Sec tie D no. 3120 een machineherstelplaats te mogen oprichten door hen voorwaar delijk is ingewilligd. De aandacht wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaande jurisprudentie eventueel NIET tot beroep van de be schikking bevoegd zijn zij, die indertijd niet voor het Gemeentebestuur zijn ver schenen, om hunne bezwaren mondeling toe te lichten. TEXEL, den 15en Sept. 1930. Burgem. en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, JONKER. W. B. OORT. (Vervolg). We geven thans het woord aan de heer Jn. van der Pijl, opzichter der Dertig Gemeenschappelijke Polders. Zooals bekend mag worden veronder steld vormen de Dertig Gemeenschappe lijke Polders het grootste waterschap op Texel. Minder bekend i£ wellicht, de uit gestrektheid van het wegenplan van dit waterschap. Laten we beginnen met u te vertellen, dat bij het waterschap in on derhoud zijn plm. 130 K.M. beharde weg, welke lengte jaarlijks nog vermeerdert. Als hoofdwegen kunnen worden aange merkt plm. 45 K.M.; hieronder zijn ook gerekend de wegen naar de Haven. In het provinciaal wegenplan zijn hiervan plm. 9,5 K.M. opgenomen, wat dus maar een zeer klein gedeelte is. Ai deze wegen worden onderhouden door het waterschap en daarvoor moeten de landeigenaars een deel van hun lasten offeren. Constructie en richting der wegen. Menigeen zal zich wel eens hebben af gevraagd: Waarom vertoonen onze we gen toch zoo verschrikkelijk veel boch ten Het antwoord is niet met zekerheid te geven, maar vermoedelijk zal de oor zaak wel hierin gezocht moeten worden, dat men ook in de oudheid reeds wist, dat wanneer men in de sporen van een ander trad, de afstand zooveel te gemak kelijker werd afgelegd. Deze neiging naar gemak gat bij het trekken van de eene plaats naar de andere het gunstig gevolg, dat door velen dezelfde richting genomen werd. Het behoeft geen betoog, dat hier toe bij voorkeur de droogste plaatsen wei den gekozen en daar deze veelal niet ijl een rechte lijn lagen, liep de weg der Ouden meestal zigzagsgewijze. Deze voort durend bereden en beloopen plaatsen wer den samengedrukt en werden in later ja ren steeds bijgewerkt en tonrond gelegd, opdat het hemelwater spoedig kon af vloeien. Hierdoor ontstond een baan, wel ke „weg" genoemd werd. Later ging men deze wegen ip bosch- rijke streken verbeteren door boomstam men naast elkaar in te graven en waar men deze niet had, enkele lagen rijshout, zoodat dit al een groote verbetering be- teekende, terwijl zoo tevens de grondslag werd gelegd voor de latere beharde weg. De Romeinen waren in de 4e eeuw voor Chr. de beste wegenbouwers. Zij hadden toen, volgens de geschiedschrijvers, een wegennet van 78000 K.M. over een groot deel van Europa en Noord-Afrika liggen. - -r7" i «SHlflHMHBaB UIT HET LEVEN VAN MIJNHEER ADAMSON. ADAMSON ALS KINDERVRIEND. VOOR EEN KWARTJE llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll per maand zijt ge abomnee op de Texelsche Courant. (Buiten den Burg met verhooging der verzend- kosten). Wie zich met ingang van 1 October op dit blad abonneert, ontvangt het tot die datum gratis. In hoofdzaak dienden die vvegen voor mi litaire doeleinden. Bekend is thans nog dei Via-Appia, die in het einde der 4e eeuw voor Chr. tusschen Rome en Capua werd aangelegd en heden ten dage nog in goe de staat moet verkeeren. De Romeinen bouwden voort op de methoden der Car- thagers. Hun wegen bestonden al uit groote vierkante steenblokken. De geschiedenis van de weg moet men zoeken tusschen de voetstappen van de oermensch en het meest volmaakte asfalt- plaveisel van de moderne tijd; hiervoor is een tijdperk van meer dan 4000 jaar te rekenen. Het is met de wegen sukkelen geweest tot omstreeks 1555. In dat jaar echter werden in Engeland eenige opzichters voorbepaalde districten aangesteld, van wie echter heel weinig bekend is. Pas in 1823, toen Mac-Adam zijn voorschrif ten voor de naar hem genoemde steen-i slagweg bekend maakte, trad er een stel selmatige verbetering van de wegconstruc tie in. Van Amerika is ook weinig te zeggen Alleen .dat in 1711 daar de eerste be langrijke weg tot stand kwam tusschen New York en Philadelphia. Het grootste bezwaar was in die tijd, zooals trouwens ook op het oogenblik nog: gebrek aan, geld om uitgebreide proeven te nemen. In het begin der 18e eeuw werd in Frankrijk de wegenbouw opgevat door Trèsagut, de uitvinder van de moderne steenslagweg. Toen echter in 1860 Le- moine de eerste stoomwals uitvond, brak er een geheel nieuw tijdperk aan; In Nederland moest echter een man als Napoleon komen om de grondslag1 te leggen voor het huidige wegennet. Hij projecteerde een compleet rijkswegennet: hetwelk tijdens zijn regeering gedeelte lijk werd aangelegd, doch waarvan de vol tooiing pas later kwam. (Wordt vervolgd.) Esperanto-onderwijs. De Esperanto-lessen voor ouderen zul len worden gegeven in een der lokalen van de Zeevaartschool en vangen aan op Woensdag 24 September, des avonds 8 uur precies. Overzicht eierhandel. In de afgeloopen week kwam er een zeer groote vraag naar eieren, zoowel uit Duitschland als uit Engeland. Daar alle exporteurs nog orders af te leveren had-, den, liepen de prijzen hooger dan mo menteel en detail verkocht wordt. Mep be taalde voor kleine eieren: 5—7 gld.; groo te 710—8,— gld; eendeieren 6—6,50gld. Wij verwachten, zoo wordt uit Roer mond gemeld, tegen deze prijzen een zeer moeilijke handel, daar verschillende firma's met koelhuiseieren beginnen. De aanvoeren loopen geleidelijk terug. De Coop. Roermondsche Eiermijn had de vorige week een aanvoer van 3.100.000 st. De wolveehandel van 1117 September De wolveehandel was te Schagen, Lei den, Zwolle, Utrecht en Purmerend vlug1 en flink prijshoudend. Leeuwarden, Sneek en ook Rotterdam en Groingen daarente gen waren 'vooral voor vette lammeren, doch ook voor vette schapen trager ge stemd met iets lager noteering. Sportnieuws. Men schrijft ons: Morgen wordt, aanvangende te 12 uur, de wedstrijd T.-Adsp. B. de Cocks- dorp gespeeld T.-B. komt aldus uit: F. Kaczor Jac. de Veij G. Coevert Cor Ran P. Bruin H. Ncijcns I Molenaar B.Mulder J.Bruin M.Bakker J W. Vlas. Res.: P. Vlaming en Th. Rijk. Zoolang mogelijk wordt er geoefend op Dinsdagavond, aanvang uiterlijk half ze ven. Zaterdagmiddags om drie uur. Morgen speelt T. II hier tegen Schagen II. T. I gaat naar N.-Nicdorp. Vertrek van Texel 11 uur. Veel succes, jongens Op 28 Sept. thuis T. I en T. II. Teraardebestelling C. Flens. Op de begraafplaats Oud Eik en Dui nen werd Dinsdag ter aarde besteld het stoffelijk overschot van de lieer Corne lls Flens, gepens. postdirecteurzoo le zen we onder „Stadsnieuws" ju de „Haag- sche Courant". De thans ontslapene, die de leeftijd van 60 jaar bereikte, was gedurende 13 jaren directeur van liet postkantoor te wassenaar cn daarvoor 11 jaren lang in; deze functie te Hasselt (O.) werk zaam. De lieer Flens wdrd geboren op Texel. Aan de groeve werd, beOialve door eenige oude vrienden en collega's, het woord gevoerd door de heer oir. Oojn- kes, afgevaardigde van het Staatsbedrijf der P. T. T., die de overledene schetste, als een man van groote eenvoud cn als een humaan en algemeen bemind flicf. Wijlen de heer Flens lieert de Staat, 42 jaar als ambtenaar gediend. Een schoonzoon van de overledene dankte voor de betoonde belangstelling. De T.E.M en de MOK. Behoudens goedkeuring van de Staats- begrooting zal vliegkamp de Mok binnen kort door de T.E.M. van stroom voor licht en kracht worden voorzien. Er zal van deri Hoorn uit een hoogspanningkabel worden gelegd, terwijl bij de Mok dan een transformator verrijzen zal. Een goede klant voor de T.E.M., want de meeste stroom zal overdag worden af genomen. DE MOK. Na het ongeluk te Loosdrccht. De commandanten van de vliegkampen de Mok en de Kooij hebben namens de vice-admiraal, commandant der marine te Willemsoord, de burgemeester van Loos- drceht biezondere dank betuigd voor al hetgeen door hem met zooveel voortva rendheid en welwillende zorgen werd ver richt na het vliegongeval van 2 Septem ber op de Loosdrechitsclie plassen. Tevens deelde i genoemde autoriteiten mede, dat in he ijdva': van 1 Maart tot 1 November van dk jar, geen vliegtuigen meer zonder noodzaak dalen zullen op de „Eerste Plas". DE WAAL. Een| jubileum. Op Woensdag 1 October a.s. zal het 40 jaar geleden zijn, dat mej. D. Former- Boonacker benoemd werd tot organiste der Doopsgezinde gemeente alhier. Na deze functie 21 jaar te hebben waarge nomen, werd zij in 1911 benoemd tot organiste der Ned. Herv. gemeente al hier. Zij onderscheidde zich al die jaren door trouwe plichtsbetrachting. Nimmer ver zuimde ze, tot ze voor kort. de taak, die haar lief was, wegens ziekte aan haar jongste dochter moest overdragen. Bin nenkort hoopt ze haar functie echter weer te kunnen vervullen. Zij genoot haar opleiding van haar va der, de heer Jb. Boonacker, die destijds hoofd der school te Midden-Eierland was. We meenen met recht, dat het de ge achte jubilaresse op de le October aan sympathiebetuigingen niet zal ontbreken. OUDESCHILD. Hoog bezoek. Gisteren, bracht de Directeur-Oen eraal der Zuiderzeewerken, vergezeld van r TEXELSCHE COURANT DEN BURGi75 ct.por'' 'a Maanden Franco p. post door geheel Nederland 1» p. 3 maanden Losse numrnors: 4 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN UITGAVE:N.V v/H LANGEVELD uE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL l/an 1-5 rogols: 60 ct. ledoro rogol moer: 12 ct- Do2oI(5o advertentie 4 maa' geplaatst wordt 3 maal borokond. Bit abonnoment lagere regelprl|s ADVERTENTIËN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°. 652 K POSTBUS: N°. 11 U COPVRi&MT P I.e. ÖOX6 COPENHAGEN vi .v'>, r. i, - ',V', Ks MWMgagjj^■■THaaiwasBMS M.muU VJVLri/iioVr.v WiVoSWa,uüW 5WWHs3iS£j3raj g""amwttwsa ■an-. - V.T/--1w,,.Ir.—.. X'Xv.v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1930 | | pagina 1