Mo 4463
Zaterdag 20 September 1930
44sleJaarganj
TWEEDE BLAD
Wegen voorheen en thans
Texelsche Berichten
ABONNEMENTEN:
ADVERTENTIÊN:
INRICHTINGEN
welke gevaar, schade of hinder kunnen
veroorzaken.
Bi - cn Wethouders der Ge
meente Texel brengen ter openbare
kennis, dat het verzoek van de N.V. Ba-
taafsche Importmij. te 's-Gravenhage om
in en bij het perceel, kadastraal bekend
in Sectie K. no. 15SÜ een benzineinstalla
tie met aftappomp te mogen oprichten,
door hen voorwaardelijk is ingewilligd.
Alsmede dat het verzoek van The
Texas Company te 's-Gravenhage om op
het perceel, kadastraal bekend in Sectie
D. no. 3114 een óndergr.ondschè benzi
nebewaarplaats met aftappomp te mogen
oprichten, door ben voorwaardelijk is in
gewilligd.
Alsmede, dat het verzoek van J. Kui-
ners pvonende te den Burg op Texel om,
'op het perceel, kadastraal bekend in Sec
tie D no. 3120 een machineherstelplaats
te mogen oprichten door hen voorwaar
delijk is ingewilligd.
De aandacht wordt er op gevestigd,
dat volgens de bestaande jurisprudentie
eventueel NIET tot beroep van de be
schikking bevoegd zijn zij, die indertijd
niet voor het Gemeentebestuur zijn ver
schenen, om hunne bezwaren mondeling
toe te lichten.
TEXEL, den 15en Sept. 1930.
Burgem. en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
JONKER. W. B. OORT.
(Vervolg).
We geven thans het woord aan de heer
Jn. van der Pijl, opzichter der Dertig
Gemeenschappelijke Polders.
Zooals bekend mag worden veronder
steld vormen de Dertig Gemeenschappe
lijke Polders het grootste waterschap op
Texel. Minder bekend i£ wellicht, de uit
gestrektheid van het wegenplan van dit
waterschap. Laten we beginnen met u te
vertellen, dat bij het waterschap in on
derhoud zijn plm. 130 K.M. beharde weg,
welke lengte jaarlijks nog vermeerdert.
Als hoofdwegen kunnen worden aange
merkt plm. 45 K.M.; hieronder zijn ook
gerekend de wegen naar de Haven. In
het provinciaal wegenplan zijn hiervan
plm. 9,5 K.M. opgenomen, wat dus maar
een zeer klein gedeelte is.
Ai deze wegen worden onderhouden
door het waterschap en daarvoor moeten
de landeigenaars een deel van hun lasten
offeren.
Constructie en richting der wegen.
Menigeen zal zich wel eens hebben af
gevraagd: Waarom vertoonen onze we
gen toch zoo verschrikkelijk veel boch
ten Het antwoord is niet met zekerheid
te geven, maar vermoedelijk zal de oor
zaak wel hierin gezocht moeten worden,
dat men ook in de oudheid reeds wist,
dat wanneer men in de sporen van een
ander trad, de afstand zooveel te gemak
kelijker werd afgelegd. Deze neiging naar
gemak gat bij het trekken van de eene
plaats naar de andere het gunstig gevolg,
dat door velen dezelfde richting genomen
werd. Het behoeft geen betoog, dat hier
toe bij voorkeur de droogste plaatsen wei
den gekozen en daar deze veelal niet ijl
een rechte lijn lagen, liep de weg der
Ouden meestal zigzagsgewijze. Deze voort
durend bereden en beloopen plaatsen wer
den samengedrukt en werden in later ja
ren steeds bijgewerkt en tonrond gelegd,
opdat het hemelwater spoedig kon af
vloeien. Hierdoor ontstond een baan, wel
ke „weg" genoemd werd.
Later ging men deze wegen ip bosch-
rijke streken verbeteren door boomstam
men naast elkaar in te graven en waar
men deze niet had, enkele lagen rijshout,
zoodat dit al een groote verbetering be-
teekende, terwijl zoo tevens de grondslag
werd gelegd voor de latere beharde weg.
De Romeinen waren in de 4e eeuw voor
Chr. de beste wegenbouwers. Zij hadden
toen, volgens de geschiedschrijvers, een
wegennet van 78000 K.M. over een groot
deel van Europa en Noord-Afrika liggen.
- -r7"
i
«SHlflHMHBaB
UIT HET LEVEN VAN MIJNHEER ADAMSON.
ADAMSON ALS KINDERVRIEND.
VOOR EEN KWARTJE
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
per maand zijt ge abomnee op de
Texelsche Courant. (Buiten den
Burg met verhooging der verzend-
kosten). Wie zich met ingang van
1 October op dit blad abonneert,
ontvangt het tot die datum gratis.
In hoofdzaak dienden die vvegen voor mi
litaire doeleinden. Bekend is thans nog dei
Via-Appia, die in het einde der 4e eeuw
voor Chr. tusschen Rome en Capua werd
aangelegd en heden ten dage nog in goe
de staat moet verkeeren. De Romeinen
bouwden voort op de methoden der Car-
thagers. Hun wegen bestonden al uit
groote vierkante steenblokken.
De geschiedenis van de weg moet men
zoeken tusschen de voetstappen van de
oermensch en het meest volmaakte asfalt-
plaveisel van de moderne tijd; hiervoor
is een tijdperk van meer dan 4000 jaar
te rekenen.
Het is met de wegen sukkelen geweest
tot omstreeks 1555. In dat jaar echter
werden in Engeland eenige opzichters
voorbepaalde districten aangesteld, van
wie echter heel weinig bekend is. Pas
in 1823, toen Mac-Adam zijn voorschrif
ten voor de naar hem genoemde steen-i
slagweg bekend maakte, trad er een stel
selmatige verbetering van de wegconstruc
tie in.
Van Amerika is ook weinig te zeggen
Alleen .dat in 1711 daar de eerste be
langrijke weg tot stand kwam tusschen
New York en Philadelphia. Het grootste
bezwaar was in die tijd, zooals trouwens
ook op het oogenblik nog: gebrek aan,
geld om uitgebreide proeven te nemen.
In het begin der 18e eeuw werd in
Frankrijk de wegenbouw opgevat door
Trèsagut, de uitvinder van de moderne
steenslagweg. Toen echter in 1860 Le-
moine de eerste stoomwals uitvond, brak
er een geheel nieuw tijdperk aan;
In Nederland moest echter een man
als Napoleon komen om de grondslag1
te leggen voor het huidige wegennet. Hij
projecteerde een compleet rijkswegennet:
hetwelk tijdens zijn regeering gedeelte
lijk werd aangelegd, doch waarvan de vol
tooiing pas later kwam.
(Wordt vervolgd.)
Esperanto-onderwijs.
De Esperanto-lessen voor ouderen zul
len worden gegeven in een der lokalen
van de Zeevaartschool en vangen aan op
Woensdag 24 September, des avonds 8
uur precies.
Overzicht eierhandel.
In de afgeloopen week kwam er een
zeer groote vraag naar eieren, zoowel uit
Duitschland als uit Engeland. Daar alle
exporteurs nog orders af te leveren had-,
den, liepen de prijzen hooger dan mo
menteel en detail verkocht wordt. Mep be
taalde voor kleine eieren: 5—7 gld.; groo
te 710—8,— gld; eendeieren 6—6,50gld.
Wij verwachten, zoo wordt uit Roer
mond gemeld, tegen deze prijzen een
zeer moeilijke handel, daar verschillende
firma's met koelhuiseieren beginnen. De
aanvoeren loopen geleidelijk terug. De
Coop. Roermondsche Eiermijn had de
vorige week een aanvoer van 3.100.000 st.
De wolveehandel van 1117 September
De wolveehandel was te Schagen, Lei
den, Zwolle, Utrecht en Purmerend vlug1
en flink prijshoudend. Leeuwarden, Sneek
en ook Rotterdam en Groingen daarente
gen waren 'vooral voor vette lammeren,
doch ook voor vette schapen trager ge
stemd met iets lager noteering.
Sportnieuws.
Men schrijft ons:
Morgen wordt, aanvangende te 12 uur,
de wedstrijd T.-Adsp. B. de Cocks-
dorp gespeeld
T.-B. komt aldus uit:
F. Kaczor
Jac. de Veij G. Coevert
Cor Ran P. Bruin H. Ncijcns
I Molenaar B.Mulder J.Bruin M.Bakker
J W. Vlas.
Res.: P. Vlaming en Th. Rijk.
Zoolang mogelijk wordt er geoefend op
Dinsdagavond, aanvang uiterlijk half ze
ven. Zaterdagmiddags om drie uur.
Morgen speelt T. II hier tegen
Schagen II.
T. I gaat naar N.-Nicdorp. Vertrek van
Texel 11 uur. Veel succes, jongens
Op 28 Sept. thuis T. I en T. II.
Teraardebestelling C. Flens.
Op de begraafplaats Oud Eik en Dui
nen werd Dinsdag ter aarde besteld het
stoffelijk overschot van de lieer Corne
lls Flens, gepens. postdirecteurzoo le
zen we onder „Stadsnieuws" ju de „Haag-
sche Courant".
De thans ontslapene, die de leeftijd
van 60 jaar bereikte, was gedurende 13
jaren directeur van liet postkantoor te
wassenaar cn daarvoor 11 jaren lang
in; deze functie te Hasselt (O.) werk
zaam. De lieer Flens wdrd geboren op
Texel.
Aan de groeve werd, beOialve door
eenige oude vrienden en collega's, het
woord gevoerd door de heer oir. Oojn-
kes, afgevaardigde van het Staatsbedrijf
der P. T. T., die de overledene schetste,
als een man van groote eenvoud cn als
een humaan en algemeen bemind flicf.
Wijlen de heer Flens lieert de Staat,
42 jaar als ambtenaar gediend.
Een schoonzoon van de overledene
dankte voor de betoonde belangstelling.
De T.E.M en de MOK.
Behoudens goedkeuring van de Staats-
begrooting zal vliegkamp de Mok binnen
kort door de T.E.M. van stroom voor licht
en kracht worden voorzien. Er zal van
deri Hoorn uit een hoogspanningkabel
worden gelegd, terwijl bij de Mok dan
een transformator verrijzen zal.
Een goede klant voor de T.E.M., want
de meeste stroom zal overdag worden af
genomen.
DE MOK.
Na het ongeluk te Loosdrccht.
De commandanten van de vliegkampen
de Mok en de Kooij hebben namens de
vice-admiraal, commandant der marine te
Willemsoord, de burgemeester van Loos-
drceht biezondere dank betuigd voor al
hetgeen door hem met zooveel voortva
rendheid en welwillende zorgen werd ver
richt na het vliegongeval van 2 Septem
ber op de Loosdrechitsclie plassen.
Tevens deelde i genoemde autoriteiten
mede, dat in he ijdva': van 1 Maart tot
1 November van dk jar, geen vliegtuigen
meer zonder noodzaak dalen zullen op
de „Eerste Plas".
DE WAAL.
Een| jubileum.
Op Woensdag 1 October a.s. zal het
40 jaar geleden zijn, dat mej. D. Former-
Boonacker benoemd werd tot organiste
der Doopsgezinde gemeente alhier. Na
deze functie 21 jaar te hebben waarge
nomen, werd zij in 1911 benoemd tot
organiste der Ned. Herv. gemeente al
hier.
Zij onderscheidde zich al die jaren door
trouwe plichtsbetrachting. Nimmer ver
zuimde ze, tot ze voor kort. de taak, die
haar lief was, wegens ziekte aan haar
jongste dochter moest overdragen. Bin
nenkort hoopt ze haar functie echter weer
te kunnen vervullen.
Zij genoot haar opleiding van haar va
der, de heer Jb. Boonacker, die destijds
hoofd der school te Midden-Eierland was.
We meenen met recht, dat het de ge
achte jubilaresse op de le October aan
sympathiebetuigingen niet zal ontbreken.
OUDESCHILD.
Hoog bezoek.
Gisteren, bracht de Directeur-Oen eraal
der Zuiderzeewerken, vergezeld van
r
TEXELSCHE COURANT
DEN BURGi75 ct.por'' 'a Maanden
Franco p. post door geheel Nederland 1» p. 3 maanden
Losse numrnors: 4 ct
DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT
WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN
UITGAVE:N.V v/H LANGEVELD uE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL
l/an 1-5 rogols: 60 ct. ledoro rogol moer: 12 ct-
Do2oI(5o advertentie 4 maa' geplaatst wordt 3 maal borokond.
Bit abonnoment lagere regelprl|s
ADVERTENTIËN
MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN
4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN
TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°. 652 K POSTBUS: N°. 11
U
COPVRi&MT P I.e. ÖOX6 COPENHAGEN
vi
.v'>,
r. i,
- ',V',
Ks
MWMgagjj^■■THaaiwasBMS
M.muU
VJVLri/iioVr.v WiVoSWa,uüW
5WWHs3iS£j3raj
g""amwttwsa
■an-. - V.T/--1w,,.Ir.—..
X'Xv.v