Bij Ruwe Handen PUROL. Doos 30 ct. Dames, maakt zelf uw costuums. 1 Maart begint een nieuwe cursus, waarin u ge leerd wordt het knippen en maken van A. C. DROS-Donker. Gemengd fSTseuws te bekwamen. Voor niet al onze meisjes is de gelegenheid even gunstig om zich de gewenschte vaardigjieid en kennis eigen te maken. Een reeks kooklessen on der goede leiding is dan een uitkomst. Niet alleen het koken van „de dagelijk- sche pot" dat's no. 1 natuurlijk wordt dan grondig beoefend, maar ook in de geheimen van de fijne keuken, van de inmaak, etc., wordt de a.s. huisvrouw terdege ingewijd. Op de tentoonstelling hebt ge volop gelegenheid gehad kennis te maken met de resultaten van dit on derwijs. Alles zag er aanlokkelijk uit. De rij flesschen met verduurzaamde groen ten en fruit, zelfs met visch en gevogelte gaf een goed denkbeeld van wat met in maak bereikt kan worden. Met weinig moeite en kosten kunnen smakelijke bij gerechten worden bereid. Na afloop van de tentoonstelling hebben we ons per soonlijk kunnen overtuigen. Gaarne ver melden we nog de keurig opgemaakte Paasch-tafel, ook al weer zoo aantrekke lijk, zoo smakelijk om te zien en toch zoo eenvoudig in te richten. Je moet liet maar weten. De Landbouwhuishoudschool heeft tot taak onze jonge meisjes tot flinke huisvrouwen op te leiden en daar toe behoort ook onderricht in het behoor lijk koken, en wat daarbij te pas komt. (Woidt vervolgd 4 De Zendingsfilm. In de loop der volgende week wordt, te beginnen op Maandag, de bekende Zendingsfilm Melawan Gelap achtereen volgens vertoond te de Cocksdorp, den Hoorn, de Waal, Oosterend en den Burg. Op grond van de groote belangstelling welke deze film elders heeft getrokken, wordt op een druk bezoek gerekend. De film bestaat uit vier deelen. Het eerste deel verplaatst ons naar de Oostkust van, Sumatra, waar reeds 3S jaar het Ned. Zendeling Genootschap onder de Karo- Bataks werkt. Daar vindt men een hospi taal en een kolonie, waar 500 melaatschen worden verpleegd. Daar wordt ons ge toond, welk een zegen voor de heidensche bevolking aldaar de zending beteekent. Het is ontroerend om te zien, wat me- laatsch-zijn beduidt. Maar tafereelen van diepe ellende wisselen met tooneelen van, vreugde en voorspoed af. Bij herhaling wordt het oog door heerlijke natuurtafe- reelen geboeid. Achtereenvolgens wordt hier een bezoek gebracht aan de ver schillende zendingsposten en worden de resultaten getoond. In de Batak-landen, vroeger het land van koppensnellers en menscheneters, telt men thans 245.000i christenen. In 1834 werden er nog twee Amerikaansche zendelingen opgegeten..... Het tweede deel behandelt de zending in Z.O. Borneo. We dringen door in het diepst van de oerwouden, bevaren mach tige stroomen en maken kennis met de Dajaks, echte koppensnellers van origine. Buitengewoon interessant is wat de film van dit land, van dit volkje laat zien. De zendeling heeft liet hier niet gemakkelijk. Nog in 1859 werden vier zendelingen, van wie drie met vrouwen en kinderen, hier vermoord Aan Midden-Celebes en N. Nieuw-Gui- nea is de rest van de film gewijd. Ook dit gedeelte is weer rijk aan merkwaar- dige biezonderheden omtrent leven en be drijf, zeden en gewoonten van voor onsi geheel vreemde volken; we krijgen weer mooie tafereelen vim ongerept natuur schoon te bewonderen en tevens en: daar is het de film om te doen wordt ons de taak van de zendeling op duide lijke wijze uiteengezet. Meer steun in de strijd tegen de duisternis is het doel van „Melawan Gelap", de film, welke een druk bezoek zeker verdient. Bi| Mep b|h en ziek door gevatte koude, alsmede bij pijnen van velerlei aard, zullieneen van de hieronder genoemde Mijnhardt's Poeders U spoedig helpen: Mijnhardt's Grieppoe- ders. Hoofdpijnpoeders. Verkoud- heidspoeders. Kiespijnpoeders. - Hoest poeders. Maagpijnpoeders. Rheuma- iiekpoeders. Op poeders en doos staat de naam Mijnhard! Let bij het koopen hierop! Prijs per poeder 8 ct. en per doos 45 ct. Verkrijgbaar bij Uw drogist. Een buitenkansje. Donderdag werd door de heer A.C.Rab op 'Unie-Obligatie 3136 een bedrag van 12125 uitbetaald. Het lot uit de collectie van de heer Rab werd verkocht door de heer C. Dros Dz. OUDESCHILD. Uitslag aanbesteding. De directeur-generaal der Zuiderzee werken heeft Woensdag aanbesteed het verhoogen en verzwaren van de zeedijk voor de Dertig Gemeenschappelijke Pol ders benoorden de haven van Oudeschild, met bijkomende werken, in twee percee- len. Laagste inschrijvers waren perceel 1 J. Visser Bz., Sliedrecht f333.680; per ceel II: C. Klos, Baarn, f219.700. Voor: Kinderjurken en Mantels, Damesjaponnen, Rokken, Blouses, Mantels, Raglan en Capes geheel naar maat, dus niet op gaatjespatronen. Daarna het maken van smockwerk, stofversieren, corsages, dames- en meisjesonderkleedingheeren-flanellen en overhem den in alle confectie maten. Voor getrouwde en oudere dames aparte lessen, massa M. J. van Hattum en Van Blanken- voort, aannemersbedrijf te Beverwijk en Haarlem, voor f551.500. BUITENLAND. De Amerikaansche marinebegrooting is 36 miljoen dollar lager, dan dile van, verleden jaar. Bij een brand tijdens een paarden- tentoonstelling te Auckland in Californië zijn drie menschen en twintig paarden om gekomen. Eenige paarden die in vlammen gehuld wegholden werden neergeschoten. De schade wordt, wat de paarden al leen betreft, geraamd op 400.000 dollar. Men denkt aan boos opzet. Wellington. Op grond, dat het stel sel oneconomisch is, heeft de regeering met ingang van 30 Juni a.s. het geven van bons voor cadeau's, met inbegrip van si garetten-bons, verboden. Flink zoo! Te Boedapest moet vrouwelijk per soneel in koffiehuizen, en restaurants de veertigjarige leeftijd hebben overschreden. Kingston. Drankwetagenten hebben in een geheime branderij ter waarde van meer dan een half miljoen dollar in be slag genomen. Een menschelijk geraamte en oude munten van 1618 en 1648 zijn gevonden ten Noorden van de monding der Moore River (West-Australië), vermoedelijk af komstig van het Nederl. schip „Gouden Draak", dat op deze kust in 1649 schjip- breuk leed met f 78.000 aan boord. De Sovjet-regeering wil meer vrou wen bij de industrie te werk stellen. Zij zal de vrouwen met het oog daarop bevrij den van het werk in de huishouding. Het plan bestaat een groot aantal nieuwe kinderbewaarplaatsen op te richten, om zoolang de moeders aan het we|rk zijn toezicht te houden op de kinderen en ze te verzorgen. Verder zal het aantal openbare eet- en waschgelegenheden, enz. worden uitge breid, welke het werk der huisvrouwen kunnen vervangen. Toelichting Lezing „Gods werk in Rusland. OosterendTexel, 11 Febr. 1931. Geachte Redactie. De heer Jild Zuidema maakt enkele op merkingen naar aanleiding van het verslag van mijn lezing over het werk van God in Rusland. Heel duidelijk zijn mij zijn opmerkingen niet. Opdat misverstand voorkomen worde zou ik gaarne het volgende onder de aan dacht van uw lezers willen brengen. In geen enkel opzicht maak ik propa ganda voor Rusland. Het is alleen maar mijn vaste overtuiging, dat God bezig is, het Russische Christendom, dat in zoo menig opzicht veruitwendigd was, weer tot nieuw leven te brengen. In de verdruk king bloeit het Christendom. Terwijl het officieele Christendom in ons land de weelde niet dragen kan en daarom zich zelf verteert en krachteloos maakt in een telle strijd over allerlei kwesties, die van geen beteekenis zijn. De vraag: zijn wij waarlijk christenen, en dienen wij God i|n heel ons leven? wordt daarbij vanzelf op de achtergrond geschoven. En zoo wordt; de kerk ondanks alle zegen, die zij verspreidt door haar veruitwendiging en verwereldlijking in zeker opzicht een belemmering van het Godsrijk. Een boek als Marzinkotski's „Het werk van God in Sovjet-Rusland" is in dit verband ontdekkend voor het verburger lijkte christendom in West-Europa. De verbannen Marzinkofski zegt: „Wij Russen zijn uit een brandend huis in het Westen gekomen, alle waarden, ook de geestelijke, werden in het vuur der revo lutie beproefd. Ongedeerd blijft slechts dat, wat op het eeuwige fundament Gods gebouwd, is. In Rusland overwint alleen een ab.soluut Christendom, of beter ge zegd Christus zelf. Elk ander Christen dom verbrandt als stroo in de tegen woordige vuurproef. Het gaat onder in de maalstroom van de grootste omwen teling uit deze tijd en het kan het ge weldige examen niet doorstaan waaraan de mensch onderworpen wordt door ai deze onvermijdelijke levensvragen van ar beid, sociale gerechtigheid, de oecume- mische broederschap, van de beteekenis des levens, van God. Deze brand is op de geheele aarde te bespeuren. Wij komen uit een brandend huis en gij, Westersche broeders, woont in hetzelfde huis, slechts een verdieping hooger. Bespeurt gij dan niet, dat men in uw huis de brandlucht reeds ruikt?" Marzinkofski waarschuwt ons voor ons verburgelijkt christendom, dat niet de wereld aan Christus onderwerpt, maar Gods geboden aan de wereld pasklaar maakt. Inderdaad: al ons op compromissen op gebouwde christendom, al ons uit theo rieën bestaande en aan paperassen ge boeide evangelie bereidt slechts de bo dem voor en verzamelt de brandstof voor de aanstaande wereldbrand. Elke on gerechtigheid op sociaal en politiek, op nationaal en koloniaal gebied werpt nieuwt hout op de vlammende brandstapel. God kan een revolutie gebruiken als een ijzeren bezem, welke het vuil uit de tempel wegveegt, als een zware hamer, die glas vermorzelt, maar staal smeedt. De roepstem, die uit het boek van Marzinkofski tot ons komt, is deze: Neemt niet alleen protest-motie's aan, maar luistert voor alles naar de Russische revo lutie, luistert met geheel uw hart naar haar en begrijpt haar waarschuwende leer, haar vurig schrift, dat God want Hij is de God der geschiedenis op de muur van het moderne Babyion geschre ven heeft: Mene, Mene, tekel, upharsin., Uw dagen zijn geteld. Gij zijt geworpen op een goddelijke weegschaal en te licht bevonden. Daarom zal uw rijk verdeeld, worden en ge zult in de handen uwer vijanden gegeven worden. De heer Zuidema zou begrijp ik hem goed Rusland willen boycotten. Op zichzelf een gedachte, die overwogen kan worden. Maar ook al kwamen hij en ik samen tot de overtuiging, dat dit de weg is, het zou ons niets baten. Laat ik con creet worden. Duizenden boeren, die weigeren mee te werken om het vijf jaar plan op het gebied van landbouw en veeteelt te reali- seeren, worden naar Siberië verbanneni Wekenlang rollen lange treinen van het warme Zuiden naai* het barre Noorden tot diep in Siberië, naar de onmetelijke oerwouden. Als het vee, ja, op nog veel erger wijze, worden de ongelukkigen, met of zonder vrouw en kinderen, in vuile en vieze goederenwagens vol ongedierte en stank getransporteerd. Het voedsel, dat zij ont vangen, is totaal onvoldoende. Vaak duurt de tocht verscheiden weken. Onderweg sterven vrouwen en kinderen. Zieken en ouden gaan door honger, koude en ontbering ten gronde. In Siberië worden de mannen honder den mijlen in de onmetelijke bosschen ge dreven. Daar moeten zij eerst voor zich zelf barakken bouwen en dan boomen vellen, waarmee Rusland op het oogen- blik een geweldige houthandel drijft, om zijn valuta omhoog te drijven. Ont zettend. Maar het ontzette radste is, datdet z.g. christelijke landen het hout koopen het i$ immers goed en goedkoop. Dat) tranen van broeders, bloed van onschul dige menschen aan dit vloekhout kleeft; wat raakt dat de wereldhandel en de ka pitalisten? Als men maar goede zaken kan oden. Wei heeft de regeering van Engeland en Noord-Amerika geweigerd, dit bloed hout, dat door slavernij onder de knoet van moderne pharaonen gefabriceerd werd, in te voeren. Maar al spoedig liet men zich overtuigen, dat juist deze be paalde scheepsladingen voor Engeland en Amerika niet het arbeidsproduct van de gedeporteerden zijn. Ot men ging direct uit de weg voor het eenstemmig protest van de scheepvaartmaatschappijen, hout handelaars en bankdirecteuren. Van een algemeene boycot komt niets Men wil wel een protestmeeting tegen Rusland, maar -een boycot is in strijd met 't eigen belang. West-Europa en Amerika zijn, als het er op aankomt, waarlijk niet beter dan Rusland. Daarom moeten wij getuigen en strijden tegen de goddeloosheid van de politiek, die, gelijk de Russische, met God niet rekent. Daarom moeten wij niet minder getui gen en strijden tegen de goddeloosheid van de politiek, die, in West-Europa en Amerika, beweert met God te rekenen, maar in wezen even goddeloos is. o Tenslotte. Wanneer wij christenen van West-Europa (ook op Texel) ons nietbe- keeren, in woord en daad, in ons persoon lijk leven en op 't terrein van de sociale, internationale en koloniale verhoudingen, dan zal de toekomst van West-Europa even verschrikkelijk zijn als het heden van Rusland. Wij, christenen, wij maken zelf zoo heel veel kapot. Op ons eilandi is nu wel zoo langzamerhand bekend ge worden, hoe er te Oosterend gestreden wordt om de christelijke school. Deze schoolstrijd beteekent afbraak van het christendom opTexel. En de christe lijke school zelf wordt stuk gemaakt. Juist nu een christelijk schoolwezen moest uitgroeien, nu begint de groote afbraak. Jeschurun is vet geworden. Is rijk en verrijkt en heeft aan geen ding gebrek. Hoeveel heerlijker was de arme, worste lende om haar bestaan, dan de verrijkte, de machtige, die niet getuige is van de worsteling om de macht. In „De School met de Bijbel" van 5 Februari schrijft de heer A. J. Drewes, hoofd van een christelijke school en be lijdend lid van de oude Gereformeerde Kerk te Amsterdam, onder het opschrift Hoe men de school dood maakt." Naai" de overtuiging van de heer Dre wes wordt de christelijke school op het oogenblik kapot gemaakt door machts- menschen. De heer Drewes schrijft ook over de Oosterendsche schoolkwestie. Hij geeft eerst een overzicht van al wat ge beurd is, gelijk dat ook in de Texelsche Courant gestaan heeft. Typeerend is deze zin: „Een der kerkelijk gereformeerden zei, dat de motie kon vervallen, wan neer Hervormden en H.V.-ers beloofden dat de kerkelijk gereformeerden altijd de meerderheid zouden mogen blijven vor men, zuiver een machtskwestie dus." De heer Drewes wijst er verder op, hoe de door de schoolraad benoemde commissie voor leergeschillen (voorzitter en secreta ris van deze commissie behooren beiden tot de oude Gereformeerde Kerk) een uitspraak deed, maar hoe het schoolbe stuur weigerde deze commissie te ont vangen ot haar uitspraak aan de ledenver gadering voor te leggen. De minderheid (Hervormden en H.V.- ers) moeten zich onderwerpen of een uit spraak van de rechter uitlokken. De heer Drewes vindt dit alles vreeselijk en ein digt zijn artikel aldus: „Maken nu zulke dingen het christelijk anderwijs niet kapot? Hier was kans, dat steeds meer kinderen van hervormde ouders op de Christelijke School zouden komen. Nu worden ze er van verdreven, Behoort men op 'n plaats als Oosterend niet hartelijk samen te werken voor de zaak van het Christelijk Onderwijs? Kan men zich met een schoolbevolking van 83 leerlingen wagen aan een strijd om niets anders dan de macht? Mag men dat? Behoort men niet toenadering te zoeken en kan men zich niet gerust neer leggen bij een uitspraak van de heeren Bouman en Impeta, die toch ook voor de meerderheid zeer acceptabele scheids rechters en adviseurs zijnen bij wier uit spraak èn hervormden èn H.V.-ers zich zullen neerleggen, ofschoon ze geheel en al onverdacht van dezelfde kerkelijke op vatting zijn als de menschen, die de meer derheid in het bestuur der school te Oosterend hebben? Het christelijk onder wijs is toch meer waard dan de machtsr positie van een zekere groep? Hier is sectarisme aan het woord. Het leven op Oosterend eischt een christelijke school, waaraan allen, die de Christus belijden, con amore kunnen meewerken. Maar deze groep, die de macht voor zich opeischt, vraagt niet naar dit leven. Ze plaatst er zich buiten. Zij heeft de pretentie, dat, deze school haar school is, dat de belij-t denis moet worden opgevat, zooals zij die opvat. En al zegt dan een kring van ge zaghebbende personen, dat de Ooster endsche schoolbestuurders een ding doen, dat niet inoodig is en dat om vijf redenen niet wenschelijk is, dan gaan ze toch hun gang en maken door hun zelfgenoegzaam heid te Oosterend de christelijke school kapot en doen haar in het geheele land en daarbuiten onnoemelijk veel schade. En ze willen zich niet van ongelijk laten overtuigen door hun eigen medestanders. Wat zou Paulus zeggen van de toestand als die in de schoolvereeniging te Ooste'r- end? Misschien dit: Is er dan alzoo onder u geen, die wijs is, ook niet één, die zou kunnen oordeelen tusschen zijn broe ders?" Ja, zegt de minderheid, Bouwman en Impeta. Neen, zegt de meerderheid, ik ben zoo overtuigd van mijn ongelijk, dat ik hun oordeel niet durf aanvaarden. „Wie weet in zijn recht te staan, durft immers een oordeel aan." Aldus de heer Drewes. Zulke dingen zijn het inderdaad, die 't christendom op ons eiland in discrediet! brengen en de belijders van Christus van elkander vervreemden. Daarom moeten al len, die de naam van Jezus Christus noe men, afstaan van en getuigen tegen deze ongerechtigheid en tot de menschen, die geen christenen zijn, zeggen: Dit is geen christendom. Wanneer gij wilt weten, wat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1931 | | pagina 2