HERMAM NYPELS De Nieuwe ïexelsche Courant Muziekvereeniging „Excelsior". No 4535 Woensdag 3 Juni 1931 44s,eJaargang AANBEVOLEN ADRES Den Helder. Texelsohe Berichten Texels Eigen Stoombootonderneming. voor Heeren- en Kinderkleeding GEMAAKT of NAAR MAAT Kleedingmagazijn Wij leveren U in lagere, midden en betere prijzen. Alles met garantie van soliditeit en goede pasvorm. Specialiteit in hoeden, overhemden en ondergoederen. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll is sinds 1 Juli 1930 in dit blad opgenomen. UITG.: N.V. Boekhandel en Drukkerij v.h. Langeveld en De Rooij Den Burg. Tel. 11. ADVERTENTIES: 1—5 regels 60 ct.; iedere regel meer 12 ct. Eenzelfde adv. voor viermaal ineens opgegeven, wordt driemaal berekend. ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal; buiten den Burg f 1.losse nrs. 4ct. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll HOOGWATER ter reeöe van Texel v.m. (nam. ongeveer Va uur later.) 3 4 5 6 7 8 9 Juni 11,21 12.05 12.50 1,13. 2,01 2,52 3.48 LICHT OP RIJWIELEN en RIJTUIGEN 9.41 Onder voorzitterschap van de heer A. Wagenmaker werd Zaterdagavond in café „Den Burg" de alg. jaarvergadering van T.E.S.O. gehouden. Er waren phn. 30 aandeelhouders aanwezig. De democratische geest. De voorz. zegt, in zijn openingswoord, geen groote opkomst te hebben verwacht, daar aan deze bijeenkomst een paar druk bezochte buitengewone vergaderingen voorafgingen. De belangrijkste gebeurte nis in 1930 was zeker wel de statutenwij-, ziging, waaraan de Minister, op 'n onbe- teekenende verandering na, zijn goedkeu ring heeft gehecht. Deze goedkeuring kwam eerder af dan verwacht werd, het geen te danken is aan de goede voorlich ting van notaris Mulder, die hiervoor hartelijk dank verdient. Gevaar voor bekorting der rechten van de kleine aan deelhouders door wijziging der statuten is afgewend. De democratische geest,, vooral ten aanzien van het stemrecht, welke van de oprichting af, T.E.S.O. heeft beheerscht, is gehandhaafd. Overigens deden zich geen gewichtige gebeurtenissen voor. Geen malaise. Tot onze vreugd, aldus de voorz., mo gen we constateeren, dat T.E.S.O. tot heden voor de gevolgen van malaise ver schoond is gebleven. De financieele resultaten „buitengewoon schitterend." Balans- en winst- en verliesrekening zien er weer buitengewoon schitterend uit, vervolgt spr. Derhalve heeft het be stuur de vrijheid genomen een deel der reserve te beleggen in Jeugdherberg „Pa norama". Het vertrouwt ten volle hier mee in de geest van het grootste deel der aandeelhouders te hebben gehandeld. Met de wensch, dat de besprekingen van zakelijke en vriendschappelijke aard mogen zijn, steeds in het belang der vennootschap, opent de voorz. de verga dering. De heer P. Dros, secr., leest vervol gens de notulen, welke onder dankzegging voor de uitstekende weergave worden vastgesteld. (De volledige nieuwe statu ten zijn in>de notulen opgenomen, doch worden met instemming v.d. vergadering niet voorgelezen, hetgeen anders vrij veel tijd zou vorderen. Batig saldo f 21393.—. Naar de voorz. meedeelt, heeft buiten de pers, slechts één aandeelhouder de moeite genomen, ten kantore van de di rectie balans en winst- en verliesrekening1 in te zien. Wellicht draagt, schertst spr., de Texelsche Crt. hiervan de schuld, die reeds onmiddellijk een uittreksel en een vergelijkend overzicht 19291930 publi ceerde. We behoeven hierop zeker niet weer terug te komen. Het batig saldo beliep 121393, dat is plm. f7000 meer dan het vorig jaar. Vervoer van personen, rijwie len enz. namen danook belangrijk toe. De rekening werd goedgekeurd onder dank zegging aan de heer J.A.G.Stompff, direc teur, die wegens ernstige ziekte van zijn jongste zoon niet aanwezig kon zijn. Het vervoer zeer' toegenomen. Aan het jaarverslag ontleenen we, dat over 1930 op de dienst Texel-Den Hel der v.v. werden vervoerd: 105413 personen (in Aug. 16831) 20803 rijwielen (in Aug. 5223) 2962 auto's, motorrijwielen, enz. (waar van 274 ziekenauto's) Voor 1929 waren deze getallen: 94317 personen (in Aug. 16445) 17621 rijwielen (in Aug. 4706) 2129 auto's, enz. (waarvan 196 zieken auto's.) Op de dienst op Harlingen werden ver voerd: 2161 passagiers, 1009 rijwielen, 15 auto's en 4 motorrijwielen. Voor wat het jaarverslag verder voor belangrijks bevat, verwijzen we naar vo rige nummers van ons blad, dat immers een getrouwe afspiegeling is van T.E. S.O.'s wel en wee. Dividend. De dividend over 1930, zes pet. wordt met ingang van 3 Juni betaalbaar gesteld. De voorz. herinnert er aan, dat coupons 1 tot en met 6, voor zoover niet te gelde1 gemaakt, thans waardeloos geworden zijn. De dividend over '1930 moet binnen 5 jaar in ontvangst worden genomen. Plannen voor een nieuwe boot. Bij dc rondvraag stelt de heer Joh. P. Dros de vraag welke plannen het bestuur ten aanzien van uitbreiding der boot- diensteri heeft. Soms toch is er zooveel vracht te vervoeren, dat de passagiers nauwelijks nog een staanplaats kunnen bekomen. Laat desnoods op bepaalde men de Dageraad alleen voor vrachtgoed va ren. De voorz. zegt, er van overtuigd te zijn, dat de Marsdiep onvoldoende capaciteit heeft. We zijn echter bij de bouw van 'n nieuwe boot gehandicapt; de haven im mers. is voor een boot, die voorloopig voldoende zou zijn, te klein. Een aparte dienst voor vrachtgoed en auto's zou moeilijk in te stellen zijn. We kunnen im mers nimmer van te voren bepalen, wan neer de aanvoer groot zal zijn, en willen niét de kans loopen voor niets te varen. Het bestuur is echter waakzaam en ver liest de belangen der passagiers, die door veei vrachtgoed de dupe worden, nooit uit het oog. De heer P. Dros geeft toe, dat het vervoer zeer toeneemt. De Dageraad vaart in Juli en Aug. echter op Harin gen. De beste oplossing, aldus de voorz., is een nieuwe boot, die 10 M. lan ger is, met als reserve de Marsdiep. De heer Jb. Zuidewind ziet meer heil in uitbreiding van het aantal diensten. Dit acht hij in T.E.S.O.'s belang, waarop de heer P.Dros antwoordt: „Als de beurt schippers er dan maar niet achter gaan liggen." De heer Zuidewind verwacht bij het in de vaart brengen van een grooten boot grooter toevloed van auto's met als gevolg toch weer plaatsgebrek voor pas sagiers. De voorz. wijst in dit verband op de Holl. IJzeren Spoorwegmij., die ondanks haar enorme hoeveelheid materi aal op drukke dagen toch voor het ver voer niet berekend is. T.E.S.O. behoeft hierop geen uitzondering te maken. Men moet zich aan zekere grens houden. De heer Dros merkt op, dat daags na Pink ster op één dag 36 auto's zijn vervoerd, Natuurlijk geeft dit ook, wanneer we 'n groote boot hebben, moeilijkheden. De heer Zuidewind verwacht groote toename van het aantal auto's, wanneer het tarief verlaagd werd; de voorz.haast zich echter, hierop mee te deeIen, dat het bestuur aan verlaging geenszins denkt. De vergelijking met tarieven elders kan T.E.S.O. best doorstaan: enkele reis t3.50, chauffeur vrij. De heer G.Michels zou een aparte boot voor auto's wenschen, welke eventueel achter de Marsdiep gesleept kan worden. De voorz. echter merkt op, dat T.E.S.O^ met het vaarwater terdege rekening moet houden. Uit wanhoop werd destijds van Bosman de Ada van Holland overgeno men, alleen om het vaarwater. Practisch is het voorstel AliChels ónuitvoerbaar. Het moest altijd mooi weer zijn. Vooral bij afsluiting van de Zuiderzee en bij N.W. wind zou zoo'n onderneming een gevaarlijke zijn. De heer Joh. Dros wijst op ponten van Bosman die bij droogma king der Zuiderzee over te nemen zouden zijn. De voorz. noemt dezelfde bezwa ren en ook de geringe afmetingen van de haven. „Dan moet zoo'n pont maar aanleggen bij het Horntje", schertst de heer H.Keesom. De heer P.Dros herin nert aan de uitspraak van deskundigen, volgens welke de haven op de duur ver zandt en de aanleg van een niouwe bij de Atok noodzakelijk zou zijn. T.E.S.O. staat voor een moeilijk probleem: ze heeft behoefte aan een grootere boot, 1 maar weet niet precies hoe groot endiep- I gaand die, in verband met de wijziging van het vaarwater als gevolg van de Zuiderzeewerken, wel mag zijn. Dieper dan 18 voet kan men niet gaan. Is de diepgang in verhouding tot de lengte te gering, dan wordt de stabiliteit van het schip in gevaar gebracht. De heer Joh. P. Dros blijft het een schande vinden, dat een passagier op drukke dagen voor zijn geld zoo weinig gerief wordt geboden. „Texel heeft toch geld genoeg," vindt hij, wat de voorz. de opmerking ontlokt: „Als we een boot koopen van een paar ton, is alles weg'" De heer P. Eelman geeft aan meer dien sten boven een grootere boot de voor keur. Als de haven gaat verzanden, zou het hieraan bestede geld zeker weg zijn. De voorz. houdt vol, dat extra diensten niet economisch zijn. Aansluiting op de treinen blijft vereischt. De heer Lap kan meedeelen, dat aan plannen voor een1 nieuwe boot wordt gewerkt. Ze zou5tot 7 M. langer moeten worden en voor 10 auto's berekend moeten zijn. Met de ge hoorde op- en aanmerkingen zal het be stuur gaarne rekening houden. De heer Dros merkt op, dat volgend jaar de stei ger te den Helder zoo wordt ingericht,, dat autos' ook bij laag water aan en van boord kunnen komen. De heer Joh. P. Dros stelt voor hiertoe een oprijbrugaan te wenden, en dan de boot een stuk van de steiger te laten liggen. Dit is echtey niet geoorloofd. Nogmaals komt uitbreiding der diensten ter sprake. De voorz. voorziet, dat dan meermalen voor niets gevaren wordt en wijst op het gemis van een behoorlijke ligplaats. De heer Michels zou gelijker tijd booten uit Oudeschild en den Helder willen laten vertrekken. Dan doet zich dit laatste bezwaar niet voor. De heer R. Daalder stemt met de lieer Michels in. De heer Lap voorziet inderdaad bij toe name van het vervoer als thans 'wordt ge constateerd, dat twee booten in de ge wone dagelijksche dienst zullen varen. De heer P.Dros verwacht, dat dan de tarie ven verhoogd zullen moeten worden, het geen de voorz. toegeeft, er aan toevoe gende: „Het is ook niet minder dan billijk, dat wij zes pet. van onze aandeelen krij gen." De dienst op Harlingen. De heer Fr. Zegel zou bij druk vervoep de boot op Harlingen Woensdags willen laten vervallen, maar de voorz. acht ook deze dienst in Texels belang. De heer Jb. Zuidewind oordeelt, dat op de dienst op Harlingen niets wordt verdiend, het geen de voorz. bestrijdt. De heer P. Dros gevoelt wel voor het voorstel-Zegel, daar Maandag en Zaterdag voor Harlin gen de drukke dagen zijn en Woensdag het verkeer Texel-den Helder v.v. zeer druk is met het oog op de goedkoope dagretours. De heer Joh.P.Dros verwacht met het oog op de vele Zuiderzee-arbei- ders op Texel uit Friesland en Gronin gen een drukker vervoer op Harlingen. De heer P.Dros geeft dit toe. Van welke: invloed de Zuiderzee-afsluiting op het vervoer zal zijn, moet worden afgewacht. De heer Lap merkt op, dat op 2e Pinksterdag een extra boot voor auto's en een voor fietsen alleen gevaren heeft. De voorz. drukt er zijn spijt over uit, dat altoos het bestuur de schuld krijgt, wan neer de boot voor het omvangrijk ver voer niet berekend is. Zelfs was het eens een formeel opstootje, toen eenige Duit- schers wegens het lage water niet met hun auto aan boord konden gaan. De heer Wagemaker wijst er echter op, dat ondanks de benarde tijdsomstandigheden T.E.S.O. van geluk mag spreken. In Amerika moeten verscheiden spoorwegen hun diensten inkrimpen. De heer Joh. Dros merkt op, dat deze vergelijking niet opgaat: Van elke drie Amerikanen heeft er één een auto. De autowegen, vele dui zenden kilometers omvattende, zijn er premier. Dit autoverkeer drukt de spoor wegen. Naar Texel echter komt men al leen met T.E.S.O. Waar vergaderen? Steeds te den Burg? De heer Joh. P. Dros vraagt of ook op andere dorpen niet eens vergaderd kan worden, hetgeen de voorz. geen onaardig idee vindt en met het bestuur wil bespre ken. Tot lieden hield men zich aan den Burg, omdat daar vul. het bestuur zetelt. f211 subsidie voor auto bus te den Helder. Aan de ondernemer Moorman werd f211 subsidie verleend. Hij zou dan aan elke boot met een autobus aanwezig zijn. Het schijnt te zijn voorgekomen, dat hij op het appèl ontbrak. Dit moet echter gebeurd zijn in de tijd, welke voorafging aan de overname van de dienst door dhr. Koningsbrugge. Thans is de regeling in orde. Ook kwam het wel voor, dat Moor man met een luxe auto inplaats van met een bus verscheen. Dan dacht men wel, Moorman ontbrak, maar ten onrechte. Lager tarieven? De heer J.Kuip informeert naar de mo gelijkheid van lager boottarieven. De voorz. acht dit onmogelijk. Met verla ging van een dubbeltje zou een groot deel van de winst heengaan. Bovendien wordt door niet Texelaars in hoofdzaak van de boot gebruik gemaakt. Tevens geniet Texel vele voordeden: vrij ziekeu- vervoer, goedkoope dagretours Woens dags en Zondags, werkmanskaarten, maandabonn., subsidie busdiensten, gra tis vervoer op schoolreisjes, subs. „Mooi; Texel", enz. Opgemerkt wordt, dat de autobusdienst Havenden Burg (30 ct., retour 50 et) veel te hooge tarieven heeft. Het bestuur heeft hierover echter niets te zeggen. Die overeenkomst is getroffen tusschen de ondernemer en de gemeente. Gratis vervoer leerlingen? De heer Joh. P. Dros vraagt vrij ver voer voor kinderen, die aan de vaste wall onderwijs ontvangen, wanneer hun ou ders een inkomen hebben van hoogstens f2000. (Texel moet van T.E.S.O. nog meer 'profiteeren, meent hij.) Voorz. acht dit uitgesloten, daar er dan meer liefhebbers zouden komen. De goedkoope dagretours. De heer G.Michels geeft in overweging, om de boot Woensdags te ontlasten in Juli en Aug. een paar dagen per week; goedkoope dagretours beschikbaar te stellen. De voorz. ziet hier tegen op. T>et neringdoenden hier zouden er zich sterki tegen verzetten. Er worden toch door Texelaars al reeds zooveel inkoopen in den Helder gedaan. De invasie zou er nog grooter door worden. Op een vraag van de heer R.Daalder naar goedkoope kaarten voor Texelaars,die aan dc vaste wal allerlei waar uitventen,, wijst de voorz. op de pas tegen half geld verkrijgbaar gestelde maandkaartcn. Hierna wordt de vergadering met dank voor de belangstelling gesloten. Wat directeur C.Bremer er van zegt. Geachte Redactie. Ter inleiding. Gaarne wil ook ik voor de lezers van de Texelsche Courant mijn meening eens zeggen over onze Muziekvereeniging „Ex celsior" in verband met het te Alkmaar gehouden concours. Maar in de eerste plaats zeg ik u, redactie, dank voorde belangstelling, die u in onze vereeniging en in ons werk stelt, en voor de gelegen heid, die u mij biedt, om in onze Texel sche Crt. mijn meening over het een en ander eens te zeggen. Wat mij betreft, geachte redactie, ik ge loof, dat u mij te veel eer aan doet, m.aj w., ik acht mijzelf en mijn oordeel te nie tig om het in een courant te zetten. En,) vergeleken bij de heer Lugtenburg, wie u eenzelfde verzoek hebt gedaan en wiens antwoord wij reeds hebben gelezen, zink ik in het niet en krijg ik een gelvoel, alsof ik pas uit de dop kom kruipen. Maar, hoewel met een trillend beentje (ik ben n.l. ook niet erg journalistiek aan-i gelegd), voldoe ik toch gaarne aan uw verzoek, in de hoop, dat ik u en de lezers1 niet teleur zal stellen en dat dit be scheiden stukje zoo mogelijk nog zal meewerken tot meerdere belangstelling in de Texelsche Muziekcorpsen in het alge meen en in ons corps in het biezonder. „Langzaam maar zeker vooruit". U vraagt ten eerste mijn meening over. „Excelsior". !k meen te mogen vaststel len, dat wij langzaam maar zeker vooruit gaan, en een ieder, die maar een weinig tot oordeelen bevoegd is, zal dit moeten toegeven. Ons spelen is, vergeleken bij b.v. drie jaar terug, belangrijk verbeterd. Het klankgehalte is mooier, wat natuurlijk voor een groot gedeelte te danken is aa' de grootere bezetting. Maar vooral (en hier ben ik zeer blij mee), zijn wij voor uitgegaan wat de zuiverheid van spelen betreft. Het is van het grootste belang,, dat ieder instrument op zichzelf zuiver stemt en ook door de muzikant op de ver- eischte toonhoogte wordt ingeblazen, zoo dat alle instrumenten tezamen precies zui ver op elkaar stemmen, als \v.are het één TEXELSCHE COUR

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1931 | | pagina 1