HERMAM NYPELS
De Nieuwe ïexelsche Courant
Muziekvereeniging „Excelsior".
No 4535 Woensdag 3 Juni 1931 44s,eJaargang
AANBEVOLEN ADRES
Den Helder.
Texelsohe Berichten
Texels Eigen
Stoombootonderneming.
voor Heeren- en Kinderkleeding GEMAAKT of NAAR MAAT
Kleedingmagazijn
Wij leveren U in lagere, midden en betere prijzen. Alles met garantie van
soliditeit en goede pasvorm.
Specialiteit in hoeden, overhemden en ondergoederen.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
is sinds 1 Juli 1930
in dit blad opgenomen.
UITG.: N.V. Boekhandel en Drukkerij
v.h. Langeveld en De Rooij Den
Burg. Tel. 11.
ADVERTENTIES: 1—5 regels 60 ct.;
iedere regel meer 12 ct. Eenzelfde adv.
voor viermaal ineens opgegeven, wordt
driemaal berekend.
ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal;
buiten den Burg f 1.losse nrs. 4ct.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
HOOGWATER ter reeöe van Texel v.m.
(nam. ongeveer Va uur later.)
3 4 5 6 7 8 9 Juni
11,21 12.05 12.50 1,13. 2,01 2,52 3.48
LICHT OP
RIJWIELEN en RIJTUIGEN 9.41
Onder voorzitterschap van de heer A.
Wagenmaker werd Zaterdagavond in café
„Den Burg" de alg. jaarvergadering van
T.E.S.O. gehouden. Er waren phn. 30
aandeelhouders aanwezig.
De democratische geest.
De voorz. zegt, in zijn openingswoord,
geen groote opkomst te hebben verwacht,
daar aan deze bijeenkomst een paar druk
bezochte buitengewone vergaderingen
voorafgingen. De belangrijkste gebeurte
nis in 1930 was zeker wel de statutenwij-,
ziging, waaraan de Minister, op 'n onbe-
teekenende verandering na, zijn goedkeu
ring heeft gehecht. Deze goedkeuring
kwam eerder af dan verwacht werd, het
geen te danken is aan de goede voorlich
ting van notaris Mulder, die hiervoor
hartelijk dank verdient. Gevaar voor
bekorting der rechten van de kleine aan
deelhouders door wijziging der statuten
is afgewend. De democratische geest,,
vooral ten aanzien van het stemrecht,
welke van de oprichting af, T.E.S.O. heeft
beheerscht, is gehandhaafd.
Overigens deden zich geen gewichtige
gebeurtenissen voor.
Geen malaise.
Tot onze vreugd, aldus de voorz., mo
gen we constateeren, dat T.E.S.O. tot
heden voor de gevolgen van malaise ver
schoond is gebleven.
De financieele resultaten
„buitengewoon schitterend."
Balans- en winst- en verliesrekening
zien er weer buitengewoon schitterend
uit, vervolgt spr. Derhalve heeft het be
stuur de vrijheid genomen een deel der
reserve te beleggen in Jeugdherberg „Pa
norama". Het vertrouwt ten volle hier
mee in de geest van het grootste deel der
aandeelhouders te hebben gehandeld.
Met de wensch, dat de besprekingen
van zakelijke en vriendschappelijke aard
mogen zijn, steeds in het belang der
vennootschap, opent de voorz. de verga
dering.
De heer P. Dros, secr., leest vervol
gens de notulen, welke onder dankzegging
voor de uitstekende weergave worden
vastgesteld. (De volledige nieuwe statu
ten zijn in>de notulen opgenomen, doch
worden met instemming v.d. vergadering
niet voorgelezen, hetgeen anders vrij veel
tijd zou vorderen.
Batig saldo f 21393.—.
Naar de voorz. meedeelt, heeft buiten
de pers, slechts één aandeelhouder de
moeite genomen, ten kantore van de di
rectie balans en winst- en verliesrekening1
in te zien. Wellicht draagt, schertst spr.,
de Texelsche Crt. hiervan de schuld, die
reeds onmiddellijk een uittreksel en een
vergelijkend overzicht 19291930 publi
ceerde.
We behoeven hierop zeker niet weer
terug te komen. Het batig saldo beliep
121393, dat is plm. f7000 meer dan het
vorig jaar. Vervoer van personen, rijwie
len enz. namen danook belangrijk toe. De
rekening werd goedgekeurd onder dank
zegging aan de heer J.A.G.Stompff, direc
teur, die wegens ernstige ziekte van zijn
jongste zoon niet aanwezig kon zijn.
Het vervoer zeer' toegenomen.
Aan het jaarverslag ontleenen we, dat
over 1930 op de dienst Texel-Den Hel
der v.v. werden vervoerd:
105413 personen (in Aug. 16831)
20803 rijwielen (in Aug. 5223)
2962 auto's, motorrijwielen, enz. (waar
van 274 ziekenauto's)
Voor 1929 waren deze getallen:
94317 personen (in Aug. 16445)
17621 rijwielen (in Aug. 4706)
2129 auto's, enz. (waarvan 196 zieken
auto's.)
Op de dienst op Harlingen werden ver
voerd: 2161 passagiers, 1009 rijwielen,
15 auto's en 4 motorrijwielen.
Voor wat het jaarverslag verder voor
belangrijks bevat, verwijzen we naar vo
rige nummers van ons blad, dat immers
een getrouwe afspiegeling is van T.E.
S.O.'s wel en wee.
Dividend.
De dividend over 1930, zes pet. wordt
met ingang van 3 Juni betaalbaar gesteld.
De voorz. herinnert er aan, dat coupons
1 tot en met 6, voor zoover niet te gelde1
gemaakt, thans waardeloos geworden zijn.
De dividend over '1930 moet binnen 5
jaar in ontvangst worden genomen.
Plannen voor een nieuwe boot.
Bij dc rondvraag stelt de heer Joh. P.
Dros de vraag welke plannen het bestuur
ten aanzien van uitbreiding der boot-
diensteri heeft. Soms toch is er zooveel
vracht te vervoeren, dat de passagiers
nauwelijks nog een staanplaats kunnen
bekomen. Laat desnoods op bepaalde men
de Dageraad alleen voor vrachtgoed va
ren.
De voorz. zegt, er van overtuigd te zijn,
dat de Marsdiep onvoldoende capaciteit
heeft. We zijn echter bij de bouw van 'n
nieuwe boot gehandicapt; de haven im
mers. is voor een boot, die voorloopig
voldoende zou zijn, te klein. Een aparte
dienst voor vrachtgoed en auto's zou
moeilijk in te stellen zijn. We kunnen im
mers nimmer van te voren bepalen, wan
neer de aanvoer groot zal zijn, en willen
niét de kans loopen voor niets te varen.
Het bestuur is echter waakzaam en ver
liest de belangen der passagiers, die door
veei vrachtgoed de dupe worden, nooit uit
het oog. De heer P. Dros geeft toe, dat
het vervoer zeer toeneemt. De Dageraad
vaart in Juli en Aug. echter op Harin
gen. De beste oplossing, aldus de
voorz., is een nieuwe boot, die 10 M. lan
ger is, met als reserve de Marsdiep.
De heer Jb. Zuidewind ziet meer heil
in uitbreiding van het aantal diensten. Dit
acht hij in T.E.S.O.'s belang, waarop de
heer P.Dros antwoordt: „Als de beurt
schippers er dan maar niet achter gaan
liggen." De heer Zuidewind verwacht bij
het in de vaart brengen van een grooten
boot grooter toevloed van auto's met als
gevolg toch weer plaatsgebrek voor pas
sagiers. De voorz. wijst in dit verband
op de Holl. IJzeren Spoorwegmij., die
ondanks haar enorme hoeveelheid materi
aal op drukke dagen toch voor het ver
voer niet berekend is. T.E.S.O. behoeft
hierop geen uitzondering te maken. Men
moet zich aan zekere grens houden. De
heer Dros merkt op, dat daags na Pink
ster op één dag 36 auto's zijn vervoerd,
Natuurlijk geeft dit ook, wanneer we 'n
groote boot hebben, moeilijkheden.
De heer Zuidewind verwacht groote
toename van het aantal auto's, wanneer
het tarief verlaagd werd; de voorz.haast
zich echter, hierop mee te deeIen, dat het
bestuur aan verlaging geenszins denkt.
De vergelijking met tarieven elders kan
T.E.S.O. best doorstaan: enkele reis
t3.50, chauffeur vrij.
De heer G.Michels zou een aparte boot
voor auto's wenschen, welke eventueel
achter de Marsdiep gesleept kan worden.
De voorz. echter merkt op, dat T.E.S.O^
met het vaarwater terdege rekening moet
houden. Uit wanhoop werd destijds van
Bosman de Ada van Holland overgeno
men, alleen om het vaarwater. Practisch
is het voorstel AliChels ónuitvoerbaar.
Het moest altijd mooi weer zijn. Vooral
bij afsluiting van de Zuiderzee en bij
N.W. wind zou zoo'n onderneming een
gevaarlijke zijn. De heer Joh. Dros wijst
op ponten van Bosman die bij droogma
king der Zuiderzee over te nemen zouden
zijn. De voorz. noemt dezelfde bezwa
ren en ook de geringe afmetingen van
de haven. „Dan moet zoo'n pont maar
aanleggen bij het Horntje", schertst de
heer H.Keesom. De heer P.Dros herin
nert aan de uitspraak van deskundigen,
volgens welke de haven op de duur ver
zandt en de aanleg van een niouwe bij
de Atok noodzakelijk zou zijn. T.E.S.O.
staat voor een moeilijk probleem: ze
heeft behoefte aan een grootere boot,
1 maar weet niet precies hoe groot endiep-
I gaand die, in verband met de wijziging
van het vaarwater als gevolg van de
Zuiderzeewerken, wel mag zijn. Dieper
dan 18 voet kan men niet gaan. Is de
diepgang in verhouding tot de lengte te
gering, dan wordt de stabiliteit van het
schip in gevaar gebracht.
De heer Joh. P. Dros blijft het een
schande vinden, dat een passagier op
drukke dagen voor zijn geld zoo weinig
gerief wordt geboden. „Texel heeft toch
geld genoeg," vindt hij, wat de voorz.
de opmerking ontlokt: „Als we een boot
koopen van een paar ton, is alles weg'"
De heer P. Eelman geeft aan meer dien
sten boven een grootere boot de voor
keur. Als de haven gaat verzanden, zou
het hieraan bestede geld zeker weg zijn.
De voorz. houdt vol, dat extra diensten
niet economisch zijn. Aansluiting op de
treinen blijft vereischt. De heer Lap kan
meedeelen, dat aan plannen voor een1
nieuwe boot wordt gewerkt. Ze zou5tot
7 M. langer moeten worden en voor 10
auto's berekend moeten zijn. Met de ge
hoorde op- en aanmerkingen zal het be
stuur gaarne rekening houden. De heer
Dros merkt op, dat volgend jaar de stei
ger te den Helder zoo wordt ingericht,,
dat autos' ook bij laag water aan en van
boord kunnen komen. De heer Joh. P.
Dros stelt voor hiertoe een oprijbrugaan
te wenden, en dan de boot een stuk van
de steiger te laten liggen. Dit is echtey
niet geoorloofd.
Nogmaals komt uitbreiding der diensten
ter sprake. De voorz. voorziet, dat dan
meermalen voor niets gevaren wordt en
wijst op het gemis van een behoorlijke
ligplaats. De heer Michels zou gelijker
tijd booten uit Oudeschild en den Helder
willen laten vertrekken. Dan doet zich dit
laatste bezwaar niet voor. De heer R.
Daalder stemt met de lieer Michels in.
De heer Lap voorziet inderdaad bij toe
name van het vervoer als thans 'wordt ge
constateerd, dat twee booten in de ge
wone dagelijksche dienst zullen varen. De
heer P.Dros verwacht, dat dan de tarie
ven verhoogd zullen moeten worden, het
geen de voorz. toegeeft, er aan toevoe
gende: „Het is ook niet minder dan billijk,
dat wij zes pet. van onze aandeelen krij
gen."
De dienst op Harlingen.
De heer Fr. Zegel zou bij druk vervoep
de boot op Harlingen Woensdags willen
laten vervallen, maar de voorz. acht ook
deze dienst in Texels belang. De heer
Jb. Zuidewind oordeelt, dat op de dienst
op Harlingen niets wordt verdiend, het
geen de voorz. bestrijdt. De heer P.
Dros gevoelt wel voor het voorstel-Zegel,
daar Maandag en Zaterdag voor Harlin
gen de drukke dagen zijn en Woensdag
het verkeer Texel-den Helder v.v. zeer
druk is met het oog op de goedkoope
dagretours. De heer Joh.P.Dros verwacht
met het oog op de vele Zuiderzee-arbei-
ders op Texel uit Friesland en Gronin
gen een drukker vervoer op Harlingen.
De heer P.Dros geeft dit toe. Van welke:
invloed de Zuiderzee-afsluiting op het
vervoer zal zijn, moet worden afgewacht.
De heer Lap merkt op, dat op 2e
Pinksterdag een extra boot voor auto's
en een voor fietsen alleen gevaren heeft.
De voorz. drukt er zijn spijt over uit, dat
altoos het bestuur de schuld krijgt, wan
neer de boot voor het omvangrijk ver
voer niet berekend is. Zelfs was het eens
een formeel opstootje, toen eenige Duit-
schers wegens het lage water niet met
hun auto aan boord konden gaan. De
heer Wagemaker wijst er echter op, dat
ondanks de benarde tijdsomstandigheden
T.E.S.O. van geluk mag spreken. In
Amerika moeten verscheiden spoorwegen
hun diensten inkrimpen. De heer Joh.
Dros merkt op, dat deze vergelijking niet
opgaat: Van elke drie Amerikanen heeft
er één een auto. De autowegen, vele dui
zenden kilometers omvattende, zijn er
premier. Dit autoverkeer drukt de spoor
wegen. Naar Texel echter komt men al
leen met T.E.S.O.
Waar vergaderen?
Steeds te den Burg?
De heer Joh. P. Dros vraagt of ook op
andere dorpen niet eens vergaderd kan
worden, hetgeen de voorz. geen onaardig
idee vindt en met het bestuur wil bespre
ken. Tot lieden hield men zich aan den
Burg, omdat daar vul. het bestuur zetelt.
f211 subsidie voor auto
bus te den Helder.
Aan de ondernemer Moorman werd
f211 subsidie verleend. Hij zou dan aan
elke boot met een autobus aanwezig zijn.
Het schijnt te zijn voorgekomen, dat hij
op het appèl ontbrak. Dit moet echter
gebeurd zijn in de tijd, welke voorafging
aan de overname van de dienst door dhr.
Koningsbrugge. Thans is de regeling in
orde. Ook kwam het wel voor, dat Moor
man met een luxe auto inplaats van met
een bus verscheen. Dan dacht men wel,
Moorman ontbrak, maar ten onrechte.
Lager tarieven?
De heer J.Kuip informeert naar de mo
gelijkheid van lager boottarieven. De
voorz. acht dit onmogelijk. Met verla
ging van een dubbeltje zou een groot
deel van de winst heengaan. Bovendien
wordt door niet Texelaars in hoofdzaak
van de boot gebruik gemaakt. Tevens
geniet Texel vele voordeden: vrij ziekeu-
vervoer, goedkoope dagretours Woens
dags en Zondags, werkmanskaarten,
maandabonn., subsidie busdiensten, gra
tis vervoer op schoolreisjes, subs. „Mooi;
Texel", enz.
Opgemerkt wordt, dat de autobusdienst
Havenden Burg (30 ct., retour 50 et)
veel te hooge tarieven heeft. Het bestuur
heeft hierover echter niets te zeggen. Die
overeenkomst is getroffen tusschen de
ondernemer en de gemeente.
Gratis vervoer leerlingen?
De heer Joh. P. Dros vraagt vrij ver
voer voor kinderen, die aan de vaste wall
onderwijs ontvangen, wanneer hun ou
ders een inkomen hebben van hoogstens
f2000. (Texel moet van T.E.S.O. nog meer
'profiteeren, meent hij.) Voorz. acht dit
uitgesloten, daar er dan meer liefhebbers
zouden komen.
De goedkoope dagretours.
De heer G.Michels geeft in overweging,
om de boot Woensdags te ontlasten in
Juli en Aug. een paar dagen per week;
goedkoope dagretours beschikbaar te
stellen. De voorz. ziet hier tegen op. T>et
neringdoenden hier zouden er zich sterki
tegen verzetten. Er worden toch door
Texelaars al reeds zooveel inkoopen in
den Helder gedaan. De invasie zou er
nog grooter door worden.
Op een vraag van de heer R.Daalder
naar goedkoope kaarten voor Texelaars,die
aan dc vaste wal allerlei waar uitventen,,
wijst de voorz. op de pas tegen half geld
verkrijgbaar gestelde maandkaartcn.
Hierna wordt de vergadering met dank
voor de belangstelling gesloten.
Wat directeur C.Bremer er van zegt.
Geachte Redactie.
Ter inleiding.
Gaarne wil ook ik voor de lezers van
de Texelsche Courant mijn meening eens
zeggen over onze Muziekvereeniging „Ex
celsior" in verband met het te Alkmaar
gehouden concours. Maar in de eerste
plaats zeg ik u, redactie, dank voorde
belangstelling, die u in onze vereeniging
en in ons werk stelt, en voor de gelegen
heid, die u mij biedt, om in onze Texel
sche Crt. mijn meening over het een en
ander eens te zeggen.
Wat mij betreft, geachte redactie, ik ge
loof, dat u mij te veel eer aan doet, m.aj
w., ik acht mijzelf en mijn oordeel te nie
tig om het in een courant te zetten. En,)
vergeleken bij de heer Lugtenburg, wie
u eenzelfde verzoek hebt gedaan en wiens
antwoord wij reeds hebben gelezen, zink
ik in het niet en krijg ik een gelvoel, alsof
ik pas uit de dop kom kruipen.
Maar, hoewel met een trillend beentje
(ik ben n.l. ook niet erg journalistiek aan-i
gelegd), voldoe ik toch gaarne aan uw
verzoek, in de hoop, dat ik u en de lezers1
niet teleur zal stellen en dat dit be
scheiden stukje zoo mogelijk nog zal
meewerken tot meerdere belangstelling in
de Texelsche Muziekcorpsen in het alge
meen en in ons corps in het biezonder.
„Langzaam maar zeker vooruit".
U vraagt ten eerste mijn meening over.
„Excelsior". !k meen te mogen vaststel
len, dat wij langzaam maar zeker vooruit
gaan, en een ieder, die maar een weinig
tot oordeelen bevoegd is, zal dit moeten
toegeven. Ons spelen is, vergeleken bij b.v.
drie jaar terug, belangrijk verbeterd. Het
klankgehalte is mooier, wat natuurlijk
voor een groot gedeelte te danken is aa'
de grootere bezetting. Maar vooral (en
hier ben ik zeer blij mee), zijn wij voor
uitgegaan wat de zuiverheid van spelen
betreft. Het is van het grootste belang,,
dat ieder instrument op zichzelf zuiver
stemt en ook door de muzikant op de ver-
eischte toonhoogte wordt ingeblazen, zoo
dat alle instrumenten tezamen precies zui
ver op elkaar stemmen, als \v.are het één
TEXELSCHE COUR