THERMOMETERS. I Untwapeniugs- Coulerentie-civond. ADVERTENTIËN te schrijven, maar een groote rol speelt dit in de strijd om onze gezcmd- hed zeer zeker. We weten, dat onze gemeente aan het Rijksbureau voor drinkwatervoorziening verzocht heeft naar de financieele moge lijkheid van een centrale drinkwatervoor ziening alhier een onderzoek te willen doen instellen. Technisch is het plan uit voerbaar. Meegedeeld kan nog worden, dat de opdracht door het Rijksbureau aanvaard is en dat van het besluit van de raad aan Oed. Staten bericht is gedaan. Wanneer Dinsdag a.s. Prov. Staten bij eenkomen, kan van deze stappen onzer gemeente worden getuigd. Men zal ook daar dan weten, dat Texel niet stil zit. En dat kan, waar het om steunverleening gaat, van groote beteekenis zijn. De Doopsgezinde Kerk alhier was ge heel met belangstellenden gevuld, toen toen daar Maandagavond door de heeren predikanten Ds. A. A. van der Leer! (Geref.) Ds. J. J. Buskes (Gerief. H.V.), Ds. A. iVis (Doopsgez.) en Ds. M. Groe- rtenberg (Ned. Herv.) gesproken werd over en naar aanleiding van ide op handen zijnde Ontwapeningsconferentie, naar 't gunstig resultaat waarvan hoe gering liet ook moge zijn wij allen zoo vurig verlangend uitzien en het adres van de Wereldbond van Kerken. De kerk was vol, schrijven we. Saamgekomen was men uit alle hoeken van het eiland; menschen, verschillend in richting, in kleur, maar allen één in hun belangstelling jegens het groote vraagstuk van onze tijd: Ontwape ning! Wat wil de Ontwapeningsconferentie? Eerst bestijgt Ds. Van der Leefr de kansel, die zingen laat Ps. 72 vers 2, „Bergen zullen vrede dragen", leest Ps. 33 en dan voorgaat in gebed. Zijn rede aanvangende, geeft spr. uiting aan zijn vreugd over een opkomst in zoo'n grooten getale. Voortgaande, legt hij er de nadruk op, dat bij beantwoording van de vraag ..Wat wil de Ontwapeuingsconf. nuchterheid geboden is. Het gaat er niet om wat wij van die Conf. hopen en ver wachten. Het zal dan gaan, gelijk onze Texelsche Crt. schreef: (op 11 Nov.) De optimisten hopen van de Conf., dat zij de vrede op aarde zal brengen, de pessimis ten vreezen een nieuwe ontgoocheling, de de pessimisten in het kwadraat verwach ten zelfs, dat die Conf. niet eens gehou den zal worden. Ben technisch, streng zakelijk betoog moet ge van mij niet ver wachten. Daartoe ontbreken mij de ge gevens. „Ontwapening" wordt in drie beteeke- nissen gebruikt: „algeheele" ontwapening, „vermindering" van bewapening, en „be perking" van bewapening. De Conf. zal zich met de bespreking van ontwapenings- „beperking" bezig houden. Een ontwerp verdrag is reeds klaar. Er zal gezocht worden naar een gemeenschappelijke ba sis, waarop men gelijktijdig tot de meest mogelijke bewapeningsbeperking zal kun nen komen. De omvang dier beperking is van diverse factoren afhankelijk (o.m» grootte en natuurlijke gesteldheid der staten). Eenvoudig is de taak der Coiaf. niet. We mogen blij zijn, als ze maar tot eenige overeenstemming komt, waartoe een sfeer van genegenheid en vertrouwen' onontbeerlijk zal blijken. Hoe daartoe te komen? Zeg niet: „Met een weinig goede wil" of „Wij willen wel, maai- zij niet", in zekere zin zijn we allen te Genève ver tegenwoordigd. Wijzelf kiezen onze afge vaardigden. Wilt gij vrede, zoekt the eerst in eigen hart. Oorlog begint in de zonde (vijandschap tegen God, volgens Paulus). Vrede in onze ziel is het begin van de Wereldvrede. Wij allen moeten ons zondaars weten en beseffen, mede schuldig aan de oorlog te zijn. Niet de schuld op anderen werpen, maar die zoe ken in eigen hart en die belijden. Dan verwacht ik resultaat van de Conf., [niet van knappe koppen of vredestractaten, maar van God in de Hemel. Hij doe de Conf. gelukken. Daarin ligt onze taak. Dit is de onzichtbare achtergrond van de Conf. Gehoorzaamheid aan God; dan pas is van haar resultaat te verwachten» Dan mag de kerk niet zwijgen en bidden we de politici ter Conf. de wijsheid en kracht des hemels toe, opdat zij slagen. Dan teekenen! maar ook daarna blijft onze plicht de Heer te bidden om toe nadering tusschen de volken. Dan zenden we ons gebed op, opdat de wereld haar nooden neerlegge voor de troon van de almachtige God. Hiermee eindigt spr. Gezongen wordt Ps. 68, 10e vers, waar na te spreken aanvangt Ds. Buskes. Als de Conferentie mislukt? Ds. Buskes wil trachten een antwoord te geven op de waag: „Wat, als de con ferentie mislukt?" De kans van mislukken aldus spr., is grooter, dan die van slagen. Met groote angst en vrees moeten we haar tegemoet zien. Spr. schildert in korte trekken de huidige politieke toe stand. In Engeland de Labour-regeering vervangen door 'de conservatieve. In Duitschland het hand over hand toenemen van nationaal-soc. en comm. Rusland en Italië een voortdurende bedreiging van de wereldvrede. In Frankrijk nog steeds anti-Duitsch gestook In Azië het conflict Japan-China, dat de Volken bond op een zware proef stelt Men spreekt over ontwapening en wereldvrede maar daar blijft het bij; van toenadering' is geen sprake; er wordt een tarieven-oor log gevoerd, enz. De Conf. dreigt te mis lukken. Op heden zijn de legers sterker, de aan oorlogstoerusting bestede bedra dragen hooger, de verdelgingsmiddelen verschrikkelijker dan vóói 1914. Mijn persoonlijke meening is, dat, mislukt de Conf., wij vreeselijke tijden en Europa zijn ondergang tegemoet gaat. Bij een nieuwe oorlog vergeleken zal die van 1914-'18 kinderspel blijken. Geestelijk en stoffelijk gaat het Avondland te niet» Ter illustratie haalt spr. eenige voor beelden aan. Een ontleend aan „De weg terug", van Remarque, waarin ons in schrille kleuren het afschuwelijke, af grijselijke moordbedrijf wordt geschil derd, dat „oorlog" heet. In een ander voorbeeld herinnert spr. aan een anti-oor- log-congres, dat hij in Zwitserland bij woonde en waar een Duitsch predikant (oud-strijder) met kracht en klem tegen oorlog opkwamTrein na trein voerde Duitschers naar het front. Welk 'n geest drift! Moeders aan de stations, kinderen die roepen: „Vader, vader kom terug!"' Duizenden, vele duizenden vaders, die niet terugkwamen! Nog een voorbeeld: Aan het front in Vlaanderen, loopgraven oorlog. Duitschers hier en aan de overzij de vijand. Tusschen de loopgraven, er gens in „niemandsland" het gekerm van, een Fransch soldaat, verminkt vastge raakt in het prikkeldraad: „PitiéPitje" (medelijden). Maar van geen der beide kanten kwam iemand hem te hulp. Een symbool der menschheid. Een laatste voorbeeld ontleent spr. aan een weinig bekend boekje „Stem van het Slagveld", dat spreekt van de meest verbitterde strijd de strijd in N.-België, waar onzegbare, onmenschelijke dingen gebeurden, waarbij men vergat Christen te zijn. Spr. vervolgt: Geschiedde zulks tot ver heerlijking Gods? Om Zijn Evangelie uit te dragen? Om de menschheid te zege nen? Mislukking der Conf. beteekent ont zaggelijke ellende over ons heele wereld deel, ondergang van- de cultuur, en van het officieele Christendom en kerkendom als dit zich niet verzet tegen de oorlog. Schade ook voor de wereldzending. Sprak niet reeds een neger op het congres te Jeruzalem: Uw on-christelijke daden spre ken zoo luid, dat ik er uw christelijke woorden niet door kan verstaan. Voor komen wij dus die rampen. Wij moeten in God ons vertrouwen stellen en onge rechtigheid verre van ons houden. Geen oorlog, maar vrede, in eigen hart, tus schen standen en klassen, tusschen de vol ken, terwille van onze cultuur, onze ge zinnen, de kerken en de zending, in naam: van Jezus Christus, Wiens naam wij be lijden mogen. Het adres van de Wereld bond eindigt met: De kerken rekenen op U. Ik zou willen, eindigt spr., |dat hetj met die kerken zoover kwam, dat we ook berichten konden (niet als holle frase, maar in volle waarheid): „Gij kunt reke nen op de Kerken". Hierop zingt het Herv. zangkoor onder leiding van mevr. Visser-Dewald heel verdienstelijk eenige coupletten van het lied, aanvangende met „Heerlijk klonk het lied der Engelen." 1 De taak der Kerken. Hierover spreekt Ds. Vis: De behande ling van dit onderwerp is voor mij mak kelijk en moeilijk tegelijk. Makkelijk, want Kerk wil immers zeggen „gemeente van Christenen". De kerk heeft immers ten doel, prediking van het heil, opbouw van het Godsrijk, van het zedelijk-religieus leven. Nu zijn er vele kerken, maar alle; dragen Christus' naam en streven naar' intern, ontwapening en wereldvrede ligt rechtstreeks in de lijn der Chr. kerken. In een ander opzicht is het mij moeilijk over de taaie der Kerk tegenover de Ontw. Conf. te spreken. Ik mag toch in deze bijeenkomst niet spreken zooals ik het voor mijn eigen gemeente zou doen. Onze grondslag is niet dezelfde. Mocht ik iets zeggen ,dat u niet aangenaam is, vergeef het mij. Ik wil trachten te zoeken naar wat ons als leden van de Chr. Kerk veneenigt. In de motie wordt de Conf, kracht en wijsheid toegebeden, opdat zij tot een gunstig besluit zou mogen ko men, uit gehoorzaamheid aan God en liefde tot de menscheid. Is een zuiverder Chr. woord denkbaar? De politici moe ten beseffen Christenen te zijn, die de plicht hebben voor het heil der volkeren, zorg te dragen. Door woord en daad moeten wij toonen achter hen te staan. Te betreuren is, dat de Chr. Kerken in. vroeger jaren zoo velen in de oorlog ge stuwd hebben en dat zij niet in de oorlog haar stem daartegen verheven heeft. Laten we belijden. Aan 'de kerk zelf is te wijten, dat ze in de harten der menschen zoo'n kleine plaats inneemt. De taak der Kerk is versterking van de zedelijke en geeste lijke krachten, welke de vredesgedachten voeden moeten. Dan helpen we Genève een schrede te zetten op de heilige weg naar wereldvrede. Schud wakker het Chr. geweten. Wie in Christus is, hij is een Ruwe [~Iuid p I Ruwe Handen I U I UI nieuw schepsel (Paulus). De taak der Kerken is: opkomen tegen lauwheid en onverschilligheid, in en buiten de kerken. In het Vredespaleis te den Haag staat het bekende Christusbeeld van Thorwald- sen: „Ik zeg, kom herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt.Als wij toonen onze taak niet te verstaan, zal die stem niet gehoord worden. Wij moe ten toonen, door vertrouwen in de Conf., te stellen, te willen doen gelijk ons als Christenen betaamt. Mogen wij in dee moed beseffen, dat wij als Christenen meer dan ooit de taak te vervullen heb ben, ons als zoodanig opgelegd. Alleen als wij dit verstaan mogen wij Kerstmis meevieren. Hiermee besluit spr. Gezongen wordt Gez. 229, vers 1 („Daar is uit 's werelds duist're wolken TEEKENEN Ds. M. Groenenberg sluit de rij van sprekers. Zijn onderwerp luidt: „Toe- kenen" Kort en bondig klinkt het: „Toe- kernen", en toch, gaat spr. verder, wil len we niet dwingen, maar slechts ver zoeken. Geen politieke vergadering is 't hier, waarin hartstochten worden gewekt. Niet dwingen, willen we, wel dringen, tot een daad n.l.: Teekenen. We vra gen het allen, die lid of a.s. lid van 'ri kerk en ouder dan 18 jaar zijn. We wo nen hier wel op een eiland, maar maken, deel uit van één geheel. De heele we reld is EEN. Zelden bleek het zoo goed als in deze crisisdagen. Alle dingen gaan ons allen aan. Oorlog is niet het werk van een enkele diplomaat of regeering. Wij allen zijn daar debet aan. Sinds 1914 weten we, dat oorlog niet heel ver is en plotseling kan uitbarsten. Wij dur- van daarom niet weer te spreken van ons Christelijk Europa, niet meer opge togen te gewagen van onze cultuur. Een nieuwe oorlog zal alle voorgaande in af schuwelijkheid overtreffen. De oorlogs techniek alleen schijnt steeds volmaakter te worden. Calvijn eischte van een „ge oorloofde" oorlog, dat hij de bevolking achter de fronten zou sparen. Dit wordt (en was) niet meer mogelijk. Twaalf bommen richten heel Berlijn ten gronde. Een zeer lichte nevel en de heele stad is weerloos. Zoo iets is niet te bestempelen met de „romantische" naam oorlog, maar is verworden tot een niets ontziende overweldiging en moordpartij. Gasmaskers geven tegen gasaanvallen geen of onvoldoende bescherming. Tee kenen dus Dit is plicht t.o. onze naasten. Oorlog is zonde. Dat we er nog aan deel nemen, komt niet, doordat men oorlog niiet als zonde beschouwt, maar omdat men 't niet-daaraan-deelnemen zondig vindt. Daarom: ten strijde voor Intern. Ont wapening, want komt er een nieuwe oor log, het zou de laatste zijn; hij zou de wereld aan stukken rijten. „Geen oorlog •meer" zij de leus van ons, als leden van! Chr. Kerken. Een oorlog valt niet meer tegen te houden; hij is als een wild dier, dat zich dood moet loopen, daar het niet meer te vangen is. Verdragen worden niet meer geteld. Men sprak af, geen gif gassen te zullen gebruiken, maar toch bediende Duitschland zich ervan, eerst tegen Rusland, en later bij IJ peren. En andere staten volgden. Zoo zal het; ook met een ander verdelgingsmiddel, de bacteriën gaan. In de oorlog zegeviert het recht van de sterkste, is ieder rechten in eigen zaak. Wij willen arbitrage. De Ontw. Conf. moet gedragen worden door ons, door de kerken. Moge God ons gebed verhooren en haar doen gelukken. - De kerken hebben 'een schuld in te los sen. Nimmer hebben ze geaarzeld ziel: achter de oorlog te stellen; stellen ze zich thans daar tegenover. Zijn niet de kerken de kweekplaatsen geweest van Oorlogszuchtige gedachten. Werden niet, zooals een Duitsch predikant opmerkte, bij het zingen van het „Duitschland,— Duitschland over alles" de hoofden ont bloot en bleef men bij de prediking van het Woord des Heeren niet vaak onbewo gen Daarom eische de Kerk thans In tern. Ontwapening. Teekenen dus. Weg al het wantrouwen, weg verschillen van taal en gezindte en huidskleur. Vredesverdra gen zijn kweekplaatsen van nieuwe oor logen. De verplichting, aan Duitschland opgelegd, te erkennen, dat dit land, en dit land alleen de schuld draagt van de oorlog, is een gemeenheid onder de men schen, een gruwelijk farizeïsme. De kerk moet toonen te zijn een Kerk van CHRISTENEN. Spr. eindigt hiermee zijn toespraak. Met dankgebed en 't zingen van Lied 121, 6e vers, 2e deel,, („Zijn naam moet eeuwig eer ontvan gen") wordt deze samenkomst gesloten. We spreken van ganscher harte de wensch uit, dat zij vrucht moge 'dragen en leiden moge tot het schoone doel. Moge de Ontw. Conf. inderdaad komen tot wat Menschen met zoo vurig verlangen bereikt wenschen te zien: Positief resultaat, het) nastreven van ontwapening, gelijk die in 't Statuut van de Volkenbond wordt be doeld. Sportnieuws. De wedstrijd U.D.I.-Seolto had een aangenaam en sportief verloop. Al spoe dig nam UDI door een onverwachtschot de leiding (1—0). Het spel ging op en neer, maar Seolto wist met een mooi schot nog gelijk te maken (1—1). Na de rust werd weer flink aangepakt en na 20 min. wist UDI de mand weer te vin den. Dit doelpunt werd echter door de scheidsrechter A. Daalder, niet toegekend. 'Toch wist UDI het nog tot 2—1 te bren gen. Deze club was danook steeds in de meerderheid. Deze wedstrijd werd zeer goed geleid. Jammer, dat door de hou ding van eenige supporters van Seolto het op het eind nog op ruzie zou uitloo- pen. D. DE KOOG. Illlllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll llllllllllllllllll UIT DE OUDE DOOS. llllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllülllllllllll De „Kooger Kermis". Men schrijft ons uit de Koog voor dit rubriekje: Hebt ge wel eens gehoord van de „Koo ger Kermis"? Dit feest werd in vroeger dagen, zeker zeker wel een jaar of vijftig geleden (of vVie weet het beter?) hier ge vierd op de derde Zondag in November en bestond voornamelijk in het houden eener verloting van speculaas en taai-taaj. Met bal in een café werd de pret besloten. Zoetjesaan is dit volksgebruik gaan kwij nen en tenslotte heelemaal van de baan geraakt. Wie kan er meer van vertellen BOEKHANDEL PARKSTRAAT. GEBOREN: HELENA EMELIE, dochter van G. P. DI|T-Dijksen en H. C. DI|T. Westergeest, Texel, 24 Nov. 1931. lnplaats van kaarten. VERLOOFD: GRIETJE ROORDA en CORNELIS P. SCHAATSENBERG. Eieriand, 25 Nov. '31. Eenige kennisgeving voor Texel. Hiermede hebben wij den treurigen plicht, kennis te geven, dat in het Marine-Hospitaal te Den Helder, na een korte doch ernstige ziekte is over leden, tonze inmg gehelde V-ouw en der kinderen zorgzame Moeder, CORNELIA JOHANNA DE RIDDER, in den leeftijd van 41 jaar en 3 maan den. Zij, die haar van nabij hebben gekend zullen beseffen, wat wij in haar verliezen. De Familie K. VERMEULEN en Kinderen. 'tJachthuis,, De Koog-Texel, 21 November 1931. Tot onze diepe droefheid deelen wij mede, dat na een korte doch ernstige ziekte in het Marine Hospi taal te Den Helder is overleden, onze geliefde oudste dochter, CORNELIA JOHANNA DE RIDDER, Dat zij ruste in vrede. Hun diepbedroefde Ouders en Broeder, H. DE RIDDER. G. DE RIDDER-Dob. A. DE RIDDER en Verloofde. De Koog, 21 Nov. 1931. Hiermede vervullen wij den treuri gen plicht U kennis te geven, dat heden in het Marine-Hospitaal te Den Helder is overleden onze innig ge liefde Zuster en Behuwdzuster, CORNELIA JOHANNA DE RIDDER, Echtgenoote van K. Vermeulen in den ouderdom van 41 jaar en 3 maanden. Namens Broeders en Zusters. I Texel, 21 November 1931 Hiermede vervullen wij den treuri gen plicht U kennis te geven van het overlijden van onze lieve Schoonzuster CORNELIA JOHANNA VERMEULEN geb. De Ridder, in den ouderdom van ruim 41 jaar. diep betreurd door ons allen. Uit naam der familie VERMEULEN. Texel, 2! Nov. 1931. wan a—i «i—urn r—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1931 | | pagina 2