TWEEDE BLAD
TEXELSCHE COURANT
TEXEL «LIEGT
Twee beens Motor-sport.
Texelsche Berichten
Woensdag 8 Maart 1933.
Er is geen nieuws onder de zon, ook
niet ten aanzien van een vliegterrein, dat
behoudens onvoorziene omstandighe
den binnen afzienbare tijd op „Vlijt"
in Eierland zal worden aangelegd.
ALttiMa jon era
cc ^jjitcct:
HET NIEUWE T.E.S O.-GEBOUW TE OUDESCHILD.
Hedenmiddag drie uur officieele opening. Voor het publiek' om zes uur.
Over-opa reed op Texel
Op een houten velocipé.
Vóór een groot, een klein wiel achter
d' Ouwe baas was „up to date"j
Opa werd weer wat moderner,
't Rijwiel nam een groote vlucht:
Voor- en achterwiel net eender,
En de banden vol met lucht.
„Vader ziet op over-opa
En op opa schamper neer.
Hij rijdt in z'n luxe wagen,
Tachtig, negentig en meer.
Maar de tijd gaat als maar verder,
d' Auto is geen nieuwtje meer,
Tegenwoordig koop je even,
ben retourtje „Stratosfeer".
Texel zag ze ook vaak vliegen,
In de goede zin van 't woord.
Kijk! zoo sprak de raad eenparig,
Dat is 't wat ook bij ons hoort.
Texel ook een eigen vliegveld,
Langer niet geïsoleerd.
's Avonds tien uur zeg je ijskoud:
„Helder—Vlijt", dat 's buurtverkeer.
Haamsté, Twente, Deutsche Lufthans'
K.L.M. en nog veel meer.
Strijden eerstdaags om de voorrang,
Strijken op ons eiland neer.
Texels roem wordt nog veel grooter,
Trekkers trekken nu in vlucht,
Naar ons zoo aantrekk'lijk eiland,
Uit elk' windstreek, door de lucht.
't Is een ding van groot belang ook,
Voor het vreemdeling'verkeer,
Gasten, baders, dagjesmemschen,
Strijken nu bij zwermen neer.
Texel heeft weer laten blijken,
Ondanks crisiswee en -klacht.
Dat ihet moed heeft op de toekomst,
En weer beet're tijd verwacht.
Een ding willen wij slechts hopen,
Dat de „heerschers van de lucht".
Niet de zoo verscheiden vliegers
Zullen jagen op de vlucht.
Texel moet voor alles blijven
Het beroemde vogeloord,
Vliegen laten wat wil vliegen.
Maar d i e vliegers niet gestoord.
HU1B DE RIJMELAAR.
Natuur gaf ons een motor mee
Van 't allerbeste merk;
Een goed hart en een longenpaar,
Gezond en stevig, sterk.
Twee flinke beenen nog daar bij,
Een groot geluk op aard,
En wie die motor niet gebruikt,
Is niet zoo'n motor waard.
Wie van Natuur genieten wil,
Rijk, arm en groot en klein,
Gaat op zijn twee-beens motor uit
In 's Levens zonneschijn.
Hetzij alléén, 't zij met z'n twee,
(Dat is dus „hij" met „haar")
Öt voor sportieve wandelstrijd
Met velen bij elkaar.
En heeft de motor afgedaan,
(Want ook een MOTOR slijt)
Dan zitten w' in een leuningstoel,
Vervuld van dankbaarheid.
Dan dwalen d' oogen naar de wand,
Daar hangt een souvenir
Aan jeugd, aan sport, aan wandelvreugd
Aan tijden van plezier.
Dan leven w' in herinnering,
In tijden zonder zorg,
Doe daarom mee aan d'afstandsmarsöh:
Voor 't heil staan wij u borg.
o—
Datum: 2 April. Afstand: 35 K.M.
Route: zie elders in dit nummer.
Leeftijd: 16 jaar en ouder (dames en hee-
ren). Inleggeld: 75 ct. Aanmelden:
bij P. Eelman, Cathr. Roeper of Annie
Breesnee.
Verscheidene motorrijtuig-bestuurders
kregen een prooesverbaal.
De eigenaars van motorvoertuigen, die
in de afgeloopen week zijn verbaliseerd
omdat hun nummerplaat niet in orde was,
zullen zich met leedwezen onze herhaalde
waarschuwing herinnerd hebben. Nog
maals verzoekt men ons van politiewege
de aandacht op de nieuwe wettelijke be
palingen te vestigen, opdat in de eerstvol
gende dagen niet wederom tientallen
„slachtoffers" vallen. Zorgt er voor, dat
de verlichting van het achterbord in orde
is. Er wordt streng op gleet.
t)
'Waarvan moet een motorrijtuig voor
zien zijn, als hiermede over de openbare
weg wordt gereden
Laten we allereerst nog eens behande
len de kwestie van de letters en nummer
platen, die op het oogenblik wel in het
brandpunt der belangstelling staan. We
vermoeden, gezien de activiteit van de
controleerende ambtenaren, dat er van
hoogerhand op strenge naleving van de
voorschriften daaromtrent wordt aange
drongen. De in het algemeen vele aan
rijdingen en ongelukken zullen hieraan
wel niet vreemd zijn. Een goed zichtbaar
nummer met letters is dan van veel be
lang.
Bij motorrijtuigen op meer dan twee
wielen (drie en vierwielige motorrijtuigen
dus) moet het nummer met letter worden
aangebracht, zoowel aan de voor- als ach
terzijde van het rijtuig en niet anders
dan hetzij door aanhechting in vaste stand
van verticaal geplaatste rechthoekige me
talen platen, of door schilderen op verti
caal geplaatste rechthoekige velden.
Het nummer met letter mag niet an
ders worden aangebracht dan in witte,
onuitwischbare teekens op donkerblauwe
achtergrond.
Een met krijt of op andere wijze aan
gebrachte letter of nummer, dat uitwisch-
baar is, is dus verboden.
De letter mag niet anders worden ge
plaatst dan ot MIDDEN BOVEN de cij
fers of VOOR de cijfers. Niet dus in de
linker- of rechterbovenhoek, zooals de
laatste tijd veel voorkwam.
Als de Ietter voor het nummer is ge
plaatst dan moet tusschen de letter en
het eerste cijfer een horizontale streep
zijn aangebracht.
De afmetingen van de cijfers en de let
ter moeten TENMINSTE bedragen:
hoogte 90 mM.; breedte (behalve van de
1) 65 mM.; dikte (hiermede wordt be
doeld de lijnen waarmede letter en cij
fers worden samengesteld) 15 inM.;
lengte van de horizontale streep 15 mM,;
dikte van de horizontale streep 10 mM.
Ruimte tusschen de teekens, zoowel
tusschen de letter middenhoven geplaatst
en de cijfers daaronder als tusschen de
letter, voor de cijfers geplaatst, de hori
zontale streep en de cijfers 15 mM.
(Wordt vervolgd).
Partijstemming R.K. Kiesvereemiging.
Zondag hebben de R.K. Kiesvereen. te
den Burg, Oudeschild en de Cocksdorp
een z.g. partijstemming gehouden omcan-
didaten aan te wijzen voor de twee te
bezetten niet-omschreven zetels voor de
R.K. Staatspartij. De uitslag was, dat
uitgebracht werden:
Den Burg: 357, waarvan 7 van on
waarde. Oudeschild: 48, waarvan 4 van
onwaarde. De Cocksdorp: 40, waarvan 3
van onwaarde.
De meeste stemmen verwierven de hee-
ren Chr. v.d. Bilt en Jb. Groen Az.: den.
Burg resp. 315 en 300; Oudeschild resp.
44 en 41De Cocksdorp resp. 34 en 29.
Voor de omschreven zetel (Midden
stand) was bij enkele candidaatstelling
reeds aangewezen Mr. van Hellenberg
Hub ar.
„Kentering".
De propagandafilm van de R.K. Arbei-
beidersbeweging, „Kentering" genaamd,
hier Zondag en Maandag in het St. Jans
huis vertoond, is een goede ontvangst ten
deel gevallen. Beide avonden was de z^al
geheel bezet. De heer G. van Slingerland
sprak beide avonden een inleidend woord
en lichtte de film met een enkel woord
toe.
De film brengt in beeld het ontstaan en
de groei van de R.K. Arbeidersbeweging.
Ze heeft als zoodanig een propagandis
tische waarde en is gebaseerd op het
pauselijk woord van Leo XIII, neergelegd
in diens encycliek Rerum Novarum.'Eerst
worden geschilderd de jaren van groot
tekort aan levensgeluk bij de arbeider,
lange arbeidsdagen, slechte verhoudingen
tusschen baas en knecht. De omstandig
heden in bet gezin van de werknemers
waren allesbehalve rooskleurig, maar
toen bracht het verlossend woord uit
Rome, dat rechten en plichten van beide
partijen formuleert, uitredding.
Het tweede deel is gewijd aan de rol,
die de arbeidersbeweging ging spelen; de
acht uren dag geeft de arbeiders tijdvoor
hun gezin, voor ontwikkeling en ontspan
ning. Eindelijk zien we de arbeiders in
massale meeting bijeen. Begeleid dooi
de muziek van eigen corps defileert de
breede schare langs de beeltenis van de
arbeidersleider, dr. Schaepman.
In het vorig nummer hebben we oven
deze film al een en ander opgenomen.
We herhalen gaarne, dat de film goed in
elkaar zit. Ze heeft vele pakkende details
en werd danook met groote belangstelling
gevolgd. In een der groote bladen lazen
we onlangs, dat een van de groote ver
diensten van deze film gelegen is in het
feit, dat 't onmogelijk is, „de inhoud te
vertellen." Het scenario is inderdaad film
geworden; een belangwekkende film is
het, die de R.K. beweging, aan de heeren
Hin en Kuyle dankt. Geen daverende
hoera-'film, geen rolprent met felle con
trasten, driftig verzet en forsche effec
ten. Het is een film-poëem geworden,
innig menschelijk, vol mededoogen envoi
stille vreugd over de geleidelijke verbete
ring van het arbeiderslot, die hier voor
namelijk aan de i nvloed van de pauselijke
encycliek „Rerum Novarum" wordt toe
geschreven. Zoo is de film „Kente
ring".
De lieer Jn. Schraag, voorz. van de
afd. Texel van de R.K. Lamdarb. Bond
sloot beide avonden met een kort woord
de bijeenkomst.
S.DA.P.-Propaganda.
Een adv. in dit nummer kondigt de heer
Theo Thyssen als spreker aan op een
propaganda-avond van de S.D.A.P. alhier
Op 25 Maart zal de heer Klaas Singer
hier een spreekbeurt vervullen.
Een blik in Sovjet-Rusland.
Dinsdag a.s. zou de 'heer ir. J. E. Mun-
tinga, van Schagen, hier voor het Nut
een causerie houden, getiteld „Een blik
in Sovjet-Rusland". We maken er belang
hebbenden op attent, dat de Nutsavond
een dag verschoven is. Het zal Woensdag
15 Maart zijn, dat de heer Muntinga voor
de Nutsleden hier optreedt.
VerlotingNutsbewaarsdhool.
Maandag heeft de trekking plaats ge
had van de verloting ten bate van de
Nutsbewaarschool alhier. De volledige
uitslag vindt u elders in dit nummer.
Over veevoeding.
Een belangrijke lezing voor veehou
ders houdt morgen de heer H. Klimp voor
de Holl. Mij. van Landbouw alhier.
Gaarne vestigen we op de desbetreffende
advertentie uw aandacht.
Weg met de narcis-vlieg.
De heer J. G. van Leeuwen, contro
leur van „De Narcis" schrijft ons:
Door het zachte weer van de laatste
tijd (zon overdag), gaan de narcisvliegen
met spoed uit de bollen. Ik tref er al aan'
die er uit zijn. Door de strenge controle
van dit jaar moet de vlieg verwijderd zijn
als ik kom. Ieder weet wel, dat „wegblij
vers" en bollen die met dunne sprietjes
opkomen, vernietigd moeten worden door
ze stuk te snijden. Ik controleer alleen!
maar het werk. Dus niet er mee wachten
tot ik kom. Zoo schijnen sommigen cl
over te denken, maar dat is niet goed.
EEN VLIEGTERREIN OP TEXEL.
Niets nieuws, maar onverwacht kwam
het bericht, dat we u Zaterdag via Vaz
Dias en de aether in de huiskamer moch
ten brengen en dat Zondag per bulletin
op de dorpen bekend werd" gemaakt, 2eer
zeker.
Niets nieuws. Het is deze maand juist
vijf jaar geleden, dat bekend werd, dat
de K.L.M. plannen maakte om binncn-
landsche passagiersvluehten te organisee-
ren, o.m. naar Schiermonnikoog.
We hebben ons toen meteen met de K.
L.M. in verbinding gesteld, die ons in
antwoord op diverse vragen o.m. mee
deelde, zich voorloopig tot Schiermon
nikoog te zullen bepalen. Indien echter
op Texel voor zulke vluchten belangstel
ling zou bestaan, wilde de directie de
mogelijkheid daarvan gaarne in overwe
ging nemen. Als de groote moeilijkheid
werd het vinden van een geschikt terrein
genoemd: 350 bij 150 M. (thans werd 000
bij 600 AA. verlangd), geen schuttingen,
boomen, huizen, er om heen, bodem hard
en droog, vlakke ligging zonder kuilen,
niet meer hellend dan 2 op 100, goede
toegangswegen.
De K.L.M. verklaarde zich bereid van
advies te dienen, ingeval een dergelijk
terrein op Texel zou zijn aan te wijzen,
ot wanneer men het voor particuliere re
kening zou willen aanleggen,
We besloten 31 Maart 1928 een arti
keltje over passagiersvluehten naar Texel
met een lijstje, waaruit de toenemende;
belangstelling voor passagiersvluehten dui
delijk sprak, en met de wensch, dat van
de welwillende houding van de K.L.M.
nota zou worden genomen.
Naar aanleiding van het bovenstaande
wendde de heer Th. Reuvers te de Cocks
dorp zich in April 1928 tot de KjL.M.
met een schrijven, waarin hij een uitge
strekt en mooi vlak gelegen perceel
gronds in zijn complex duinen bij de
Cocksdorp belangeloos als vliegterrein be
schikbaar stelde. De K.L.M. echter bevond
dit terrein door de omringende duinen
minder geschikt. Nochtans dankte zij de
heer Reuvers voor zijn royaal aanbod,
en gat zij hem in overweging in samen
werking met de Texelsche Courant naar
een geschikt landingsterrein uit te zien.
„We hopen", aldus de K.L.M. in haar
schrijven van 12 April, „dat uw pogingen
succes zullen hebben en zien desbetref
fende berichten gaarne tegemoet".
We hebben er de opmerking aan vast
geknoopt, dat het de K.L.M. blijkbaar
ernst is en verzochten door herhaalde
publiciteit om medemerking. De heer
Reuvers verklaarde zich bereid eventueel
geschikte terreinen voorloopig op te
nemen. Hij was door de K.L.M. van de
daaraan te stellen eischen zooveel moge
lijk op de hoogte gebracht.
We hebben de veronderstelling ge
opperd dat hier een mooi arbeidsterein
braak lag voor de V.V.V., die immers
„Voorbereiding van een verbinding met
vliegtuigen" op haar werkprogram had
staan.
Wat Schiermonnikoog kan gelukken,
moest ook Texel mogelijk zijn.
In de- bijna vijf jaar, welke ons van
April 1928 scheiden, is heel wat gebeurd.
Van wat er op het gebied van Texel en-
de luchtvaart" voorviel, was ons tot voor
kort onbekend. Ware het anders, gezoudt
er in onze kolommen van gelezen heb
ben, indien „geheimhouding" niet ge-
wenscht ware. Maar wie nu ons raads-
venslag leest, weet precies hoe het nu
met de vliegerij gesteld is.
Naar ons ter oore komt, is het besluit
met gemengde gevoelens ontvangen. Men
had het in deze tijd zeker niet verwacht
maar daarom behoeft het niet ver
keerd te zijn. Integendeel we vertrou
wen, dat de plannen volvoerd kunnen
worden en tot het beoogde doel zullen
leiden. Het lukt geen mensch het alle
anderen naar de zin te maken. Dit aan het
adres van die eeuwige inopperlingen, met
wier wenschen en griefjes men toch be
zwaarlijk rekening houden kan.
We juichen het kordate besluit toe. We
zien daarin een blijk van vertrouwen, van
geloof in een betere toekomst.
Het zal ons een vreugd zijn, zij het in
bescheiden mate, mee te mogen helpen
aan de verbreiding van Texels goe'de
naam tot ver buiten eigen grenzen, —de
groote pers schijnt ons niet onwelwillend
gezind. Maar vooral doet het ons goed,
dat Texel eenmaal zal ophouden een ge-
isoleerd plekje grond te zijn, zooals nu
somwijlen, ot door gebrek aan water öf
door overvloed van ijs.
Wie dit tot zich laat doordringen, zal
de beteekenis van 'het raadsbesluit van 4
Maart 1933 eerst recht beseffen.
Het T.E S.O.-Gebouw gereed.
Hedenmiddag om drie uur zal T.E.
S.O.'s nieuwe gebouw bij de aanlegplaats
van de booten te Oudeschild door de
heer Adr. Wagemaker, voorz. van de
Raad van Comm. der N.V., officieel wor
den geopend.
Wie een vergelijking trekt tot wat was
en nu geworden is, staat „paf". Het ge
bouw toch, dat naar een ontwerp van ar
chitect D. Saai te Alkmaar hier verrezen
is, maakt een uitstekende indruk, hetgeen
niet onbelangrijk is, wanneer men weet,
dat het T.E.S.O.-Gebouw een van de
eerste is waarbij de aandacht desvreem-
delings, die op Texel voet aan wal zet,
wordt bepaald. Afgezien van het uiterlijk