TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT TEXEL «LIEGT Twee beens Motor-sport. Texelsche Berichten Woensdag 8 Maart 1933. Er is geen nieuws onder de zon, ook niet ten aanzien van een vliegterrein, dat behoudens onvoorziene omstandighe den binnen afzienbare tijd op „Vlijt" in Eierland zal worden aangelegd. ALttiMa jon era cc ^jjitcct: HET NIEUWE T.E.S O.-GEBOUW TE OUDESCHILD. Hedenmiddag drie uur officieele opening. Voor het publiek' om zes uur. Over-opa reed op Texel Op een houten velocipé. Vóór een groot, een klein wiel achter d' Ouwe baas was „up to date"j Opa werd weer wat moderner, 't Rijwiel nam een groote vlucht: Voor- en achterwiel net eender, En de banden vol met lucht. „Vader ziet op over-opa En op opa schamper neer. Hij rijdt in z'n luxe wagen, Tachtig, negentig en meer. Maar de tijd gaat als maar verder, d' Auto is geen nieuwtje meer, Tegenwoordig koop je even, ben retourtje „Stratosfeer". Texel zag ze ook vaak vliegen, In de goede zin van 't woord. Kijk! zoo sprak de raad eenparig, Dat is 't wat ook bij ons hoort. Texel ook een eigen vliegveld, Langer niet geïsoleerd. 's Avonds tien uur zeg je ijskoud: „Helder—Vlijt", dat 's buurtverkeer. Haamsté, Twente, Deutsche Lufthans' K.L.M. en nog veel meer. Strijden eerstdaags om de voorrang, Strijken op ons eiland neer. Texels roem wordt nog veel grooter, Trekkers trekken nu in vlucht, Naar ons zoo aantrekk'lijk eiland, Uit elk' windstreek, door de lucht. 't Is een ding van groot belang ook, Voor het vreemdeling'verkeer, Gasten, baders, dagjesmemschen, Strijken nu bij zwermen neer. Texel heeft weer laten blijken, Ondanks crisiswee en -klacht. Dat ihet moed heeft op de toekomst, En weer beet're tijd verwacht. Een ding willen wij slechts hopen, Dat de „heerschers van de lucht". Niet de zoo verscheiden vliegers Zullen jagen op de vlucht. Texel moet voor alles blijven Het beroemde vogeloord, Vliegen laten wat wil vliegen. Maar d i e vliegers niet gestoord. HU1B DE RIJMELAAR. Natuur gaf ons een motor mee Van 't allerbeste merk; Een goed hart en een longenpaar, Gezond en stevig, sterk. Twee flinke beenen nog daar bij, Een groot geluk op aard, En wie die motor niet gebruikt, Is niet zoo'n motor waard. Wie van Natuur genieten wil, Rijk, arm en groot en klein, Gaat op zijn twee-beens motor uit In 's Levens zonneschijn. Hetzij alléén, 't zij met z'n twee, (Dat is dus „hij" met „haar") Öt voor sportieve wandelstrijd Met velen bij elkaar. En heeft de motor afgedaan, (Want ook een MOTOR slijt) Dan zitten w' in een leuningstoel, Vervuld van dankbaarheid. Dan dwalen d' oogen naar de wand, Daar hangt een souvenir Aan jeugd, aan sport, aan wandelvreugd Aan tijden van plezier. Dan leven w' in herinnering, In tijden zonder zorg, Doe daarom mee aan d'afstandsmarsöh: Voor 't heil staan wij u borg. o— Datum: 2 April. Afstand: 35 K.M. Route: zie elders in dit nummer. Leeftijd: 16 jaar en ouder (dames en hee- ren). Inleggeld: 75 ct. Aanmelden: bij P. Eelman, Cathr. Roeper of Annie Breesnee. Verscheidene motorrijtuig-bestuurders kregen een prooesverbaal. De eigenaars van motorvoertuigen, die in de afgeloopen week zijn verbaliseerd omdat hun nummerplaat niet in orde was, zullen zich met leedwezen onze herhaalde waarschuwing herinnerd hebben. Nog maals verzoekt men ons van politiewege de aandacht op de nieuwe wettelijke be palingen te vestigen, opdat in de eerstvol gende dagen niet wederom tientallen „slachtoffers" vallen. Zorgt er voor, dat de verlichting van het achterbord in orde is. Er wordt streng op gleet. t) 'Waarvan moet een motorrijtuig voor zien zijn, als hiermede over de openbare weg wordt gereden Laten we allereerst nog eens behande len de kwestie van de letters en nummer platen, die op het oogenblik wel in het brandpunt der belangstelling staan. We vermoeden, gezien de activiteit van de controleerende ambtenaren, dat er van hoogerhand op strenge naleving van de voorschriften daaromtrent wordt aange drongen. De in het algemeen vele aan rijdingen en ongelukken zullen hieraan wel niet vreemd zijn. Een goed zichtbaar nummer met letters is dan van veel be lang. Bij motorrijtuigen op meer dan twee wielen (drie en vierwielige motorrijtuigen dus) moet het nummer met letter worden aangebracht, zoowel aan de voor- als ach terzijde van het rijtuig en niet anders dan hetzij door aanhechting in vaste stand van verticaal geplaatste rechthoekige me talen platen, of door schilderen op verti caal geplaatste rechthoekige velden. Het nummer met letter mag niet an ders worden aangebracht dan in witte, onuitwischbare teekens op donkerblauwe achtergrond. Een met krijt of op andere wijze aan gebrachte letter of nummer, dat uitwisch- baar is, is dus verboden. De letter mag niet anders worden ge plaatst dan ot MIDDEN BOVEN de cij fers of VOOR de cijfers. Niet dus in de linker- of rechterbovenhoek, zooals de laatste tijd veel voorkwam. Als de Ietter voor het nummer is ge plaatst dan moet tusschen de letter en het eerste cijfer een horizontale streep zijn aangebracht. De afmetingen van de cijfers en de let ter moeten TENMINSTE bedragen: hoogte 90 mM.; breedte (behalve van de 1) 65 mM.; dikte (hiermede wordt be doeld de lijnen waarmede letter en cij fers worden samengesteld) 15 inM.; lengte van de horizontale streep 15 mM,; dikte van de horizontale streep 10 mM. Ruimte tusschen de teekens, zoowel tusschen de letter middenhoven geplaatst en de cijfers daaronder als tusschen de letter, voor de cijfers geplaatst, de hori zontale streep en de cijfers 15 mM. (Wordt vervolgd). Partijstemming R.K. Kiesvereemiging. Zondag hebben de R.K. Kiesvereen. te den Burg, Oudeschild en de Cocksdorp een z.g. partijstemming gehouden omcan- didaten aan te wijzen voor de twee te bezetten niet-omschreven zetels voor de R.K. Staatspartij. De uitslag was, dat uitgebracht werden: Den Burg: 357, waarvan 7 van on waarde. Oudeschild: 48, waarvan 4 van onwaarde. De Cocksdorp: 40, waarvan 3 van onwaarde. De meeste stemmen verwierven de hee- ren Chr. v.d. Bilt en Jb. Groen Az.: den. Burg resp. 315 en 300; Oudeschild resp. 44 en 41De Cocksdorp resp. 34 en 29. Voor de omschreven zetel (Midden stand) was bij enkele candidaatstelling reeds aangewezen Mr. van Hellenberg Hub ar. „Kentering". De propagandafilm van de R.K. Arbei- beidersbeweging, „Kentering" genaamd, hier Zondag en Maandag in het St. Jans huis vertoond, is een goede ontvangst ten deel gevallen. Beide avonden was de z^al geheel bezet. De heer G. van Slingerland sprak beide avonden een inleidend woord en lichtte de film met een enkel woord toe. De film brengt in beeld het ontstaan en de groei van de R.K. Arbeidersbeweging. Ze heeft als zoodanig een propagandis tische waarde en is gebaseerd op het pauselijk woord van Leo XIII, neergelegd in diens encycliek Rerum Novarum.'Eerst worden geschilderd de jaren van groot tekort aan levensgeluk bij de arbeider, lange arbeidsdagen, slechte verhoudingen tusschen baas en knecht. De omstandig heden in bet gezin van de werknemers waren allesbehalve rooskleurig, maar toen bracht het verlossend woord uit Rome, dat rechten en plichten van beide partijen formuleert, uitredding. Het tweede deel is gewijd aan de rol, die de arbeidersbeweging ging spelen; de acht uren dag geeft de arbeiders tijdvoor hun gezin, voor ontwikkeling en ontspan ning. Eindelijk zien we de arbeiders in massale meeting bijeen. Begeleid dooi de muziek van eigen corps defileert de breede schare langs de beeltenis van de arbeidersleider, dr. Schaepman. In het vorig nummer hebben we oven deze film al een en ander opgenomen. We herhalen gaarne, dat de film goed in elkaar zit. Ze heeft vele pakkende details en werd danook met groote belangstelling gevolgd. In een der groote bladen lazen we onlangs, dat een van de groote ver diensten van deze film gelegen is in het feit, dat 't onmogelijk is, „de inhoud te vertellen." Het scenario is inderdaad film geworden; een belangwekkende film is het, die de R.K. beweging, aan de heeren Hin en Kuyle dankt. Geen daverende hoera-'film, geen rolprent met felle con trasten, driftig verzet en forsche effec ten. Het is een film-poëem geworden, innig menschelijk, vol mededoogen envoi stille vreugd over de geleidelijke verbete ring van het arbeiderslot, die hier voor namelijk aan de i nvloed van de pauselijke encycliek „Rerum Novarum" wordt toe geschreven. Zoo is de film „Kente ring". De lieer Jn. Schraag, voorz. van de afd. Texel van de R.K. Lamdarb. Bond sloot beide avonden met een kort woord de bijeenkomst. S.DA.P.-Propaganda. Een adv. in dit nummer kondigt de heer Theo Thyssen als spreker aan op een propaganda-avond van de S.D.A.P. alhier Op 25 Maart zal de heer Klaas Singer hier een spreekbeurt vervullen. Een blik in Sovjet-Rusland. Dinsdag a.s. zou de 'heer ir. J. E. Mun- tinga, van Schagen, hier voor het Nut een causerie houden, getiteld „Een blik in Sovjet-Rusland". We maken er belang hebbenden op attent, dat de Nutsavond een dag verschoven is. Het zal Woensdag 15 Maart zijn, dat de heer Muntinga voor de Nutsleden hier optreedt. VerlotingNutsbewaarsdhool. Maandag heeft de trekking plaats ge had van de verloting ten bate van de Nutsbewaarschool alhier. De volledige uitslag vindt u elders in dit nummer. Over veevoeding. Een belangrijke lezing voor veehou ders houdt morgen de heer H. Klimp voor de Holl. Mij. van Landbouw alhier. Gaarne vestigen we op de desbetreffende advertentie uw aandacht. Weg met de narcis-vlieg. De heer J. G. van Leeuwen, contro leur van „De Narcis" schrijft ons: Door het zachte weer van de laatste tijd (zon overdag), gaan de narcisvliegen met spoed uit de bollen. Ik tref er al aan' die er uit zijn. Door de strenge controle van dit jaar moet de vlieg verwijderd zijn als ik kom. Ieder weet wel, dat „wegblij vers" en bollen die met dunne sprietjes opkomen, vernietigd moeten worden door ze stuk te snijden. Ik controleer alleen! maar het werk. Dus niet er mee wachten tot ik kom. Zoo schijnen sommigen cl over te denken, maar dat is niet goed. EEN VLIEGTERREIN OP TEXEL. Niets nieuws, maar onverwacht kwam het bericht, dat we u Zaterdag via Vaz Dias en de aether in de huiskamer moch ten brengen en dat Zondag per bulletin op de dorpen bekend werd" gemaakt, 2eer zeker. Niets nieuws. Het is deze maand juist vijf jaar geleden, dat bekend werd, dat de K.L.M. plannen maakte om binncn- landsche passagiersvluehten te organisee- ren, o.m. naar Schiermonnikoog. We hebben ons toen meteen met de K. L.M. in verbinding gesteld, die ons in antwoord op diverse vragen o.m. mee deelde, zich voorloopig tot Schiermon nikoog te zullen bepalen. Indien echter op Texel voor zulke vluchten belangstel ling zou bestaan, wilde de directie de mogelijkheid daarvan gaarne in overwe ging nemen. Als de groote moeilijkheid werd het vinden van een geschikt terrein genoemd: 350 bij 150 M. (thans werd 000 bij 600 AA. verlangd), geen schuttingen, boomen, huizen, er om heen, bodem hard en droog, vlakke ligging zonder kuilen, niet meer hellend dan 2 op 100, goede toegangswegen. De K.L.M. verklaarde zich bereid van advies te dienen, ingeval een dergelijk terrein op Texel zou zijn aan te wijzen, ot wanneer men het voor particuliere re kening zou willen aanleggen, We besloten 31 Maart 1928 een arti keltje over passagiersvluehten naar Texel met een lijstje, waaruit de toenemende; belangstelling voor passagiersvluehten dui delijk sprak, en met de wensch, dat van de welwillende houding van de K.L.M. nota zou worden genomen. Naar aanleiding van het bovenstaande wendde de heer Th. Reuvers te de Cocks dorp zich in April 1928 tot de KjL.M. met een schrijven, waarin hij een uitge strekt en mooi vlak gelegen perceel gronds in zijn complex duinen bij de Cocksdorp belangeloos als vliegterrein be schikbaar stelde. De K.L.M. echter bevond dit terrein door de omringende duinen minder geschikt. Nochtans dankte zij de heer Reuvers voor zijn royaal aanbod, en gat zij hem in overweging in samen werking met de Texelsche Courant naar een geschikt landingsterrein uit te zien. „We hopen", aldus de K.L.M. in haar schrijven van 12 April, „dat uw pogingen succes zullen hebben en zien desbetref fende berichten gaarne tegemoet". We hebben er de opmerking aan vast geknoopt, dat het de K.L.M. blijkbaar ernst is en verzochten door herhaalde publiciteit om medemerking. De heer Reuvers verklaarde zich bereid eventueel geschikte terreinen voorloopig op te nemen. Hij was door de K.L.M. van de daaraan te stellen eischen zooveel moge lijk op de hoogte gebracht. We hebben de veronderstelling ge opperd dat hier een mooi arbeidsterein braak lag voor de V.V.V., die immers „Voorbereiding van een verbinding met vliegtuigen" op haar werkprogram had staan. Wat Schiermonnikoog kan gelukken, moest ook Texel mogelijk zijn. In de- bijna vijf jaar, welke ons van April 1928 scheiden, is heel wat gebeurd. Van wat er op het gebied van Texel en- de luchtvaart" voorviel, was ons tot voor kort onbekend. Ware het anders, gezoudt er in onze kolommen van gelezen heb ben, indien „geheimhouding" niet ge- wenscht ware. Maar wie nu ons raads- venslag leest, weet precies hoe het nu met de vliegerij gesteld is. Naar ons ter oore komt, is het besluit met gemengde gevoelens ontvangen. Men had het in deze tijd zeker niet verwacht maar daarom behoeft het niet ver keerd te zijn. Integendeel we vertrou wen, dat de plannen volvoerd kunnen worden en tot het beoogde doel zullen leiden. Het lukt geen mensch het alle anderen naar de zin te maken. Dit aan het adres van die eeuwige inopperlingen, met wier wenschen en griefjes men toch be zwaarlijk rekening houden kan. We juichen het kordate besluit toe. We zien daarin een blijk van vertrouwen, van geloof in een betere toekomst. Het zal ons een vreugd zijn, zij het in bescheiden mate, mee te mogen helpen aan de verbreiding van Texels goe'de naam tot ver buiten eigen grenzen, —de groote pers schijnt ons niet onwelwillend gezind. Maar vooral doet het ons goed, dat Texel eenmaal zal ophouden een ge- isoleerd plekje grond te zijn, zooals nu somwijlen, ot door gebrek aan water öf door overvloed van ijs. Wie dit tot zich laat doordringen, zal de beteekenis van 'het raadsbesluit van 4 Maart 1933 eerst recht beseffen. Het T.E S.O.-Gebouw gereed. Hedenmiddag om drie uur zal T.E. S.O.'s nieuwe gebouw bij de aanlegplaats van de booten te Oudeschild door de heer Adr. Wagemaker, voorz. van de Raad van Comm. der N.V., officieel wor den geopend. Wie een vergelijking trekt tot wat was en nu geworden is, staat „paf". Het ge bouw toch, dat naar een ontwerp van ar chitect D. Saai te Alkmaar hier verrezen is, maakt een uitstekende indruk, hetgeen niet onbelangrijk is, wanneer men weet, dat het T.E.S.O.-Gebouw een van de eerste is waarbij de aandacht desvreem- delings, die op Texel voet aan wal zet, wordt bepaald. Afgezien van het uiterlijk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1933 | | pagina 5