N.V. T. E. M.
Gebruik geen beschadigde snoe-
ren, laat tijdig herstellen.
Voorz. ziet hierin bezwaren. Demelk-
vracht is reeds aanzienlijk verlaagd. Ook
het vervoer van auto's, waarvoor het ta
rief zeer hoog was. Gaan we nog meer
tarieven verlagen, dan zal Texel allerlei
voordeelen, welke het nu geniet, moeten
^nissen. De heer Vlas noemt dit philan-
tropie ten koste van de vrachtbetalers.
De heer P.Dros deelt mee, dat het plan
bestaat, om het tarief voor auto's nog
meer te verlagen. De heer M.D.Dijt vreest,
dat de kleine leveranciers tegenover de
grootere in een moeilijke positie ko
men, wanneer het voorstel Vlas-Eelman
wordt ingewilligd. Volgens de voorz.
treedt het eigenbelang hierin teveel op
de voorgrond. De secr. verwacht bij aan
neming meer van die verzoeken. De heer
A.v.d.Meulen pleit voor verlagen van het
heele vrachttarief. Dit moet. z.i. kunnen,
daar de N.V. een winst maakt van 30
pet. van het geplaatste aandeelenkapitaal.
Voorz. stelt hier tegenover, dat 'T.E.S.O.
heel Texel van de winst doet profitee-
ren. Gaan de tarieven omlaag, dan gaan
die voordeelen voor Texel teloor. T.E.
S.O. moet ook bij tegenslag de kop bo
ven water weten te houden. Stel voor,
dat er b.v. concurrentie komt. Ons con
servatief beheer, zegt de voorz., is er eert
waarborg voor, dat de basis gezond blijft.
De secr. schat het aantal kaartjes voor
vrij vervoer wel op 10,000 per jaar. De
heer J.Pisart zou het onrechtvaardig vin
den, wanneer het algemeen Texels belang
geschaad werd door het toekennen van
reductie aan enkele personen»
DE NIEUWE BOOT.
E>e heer P.EeLman informeert naar de
nieuwe boot en de voorz. deelt mee, dat
bestek en teekening gereed zijn en 23
Juni de onderhandsche aanbesteding zal
plaatshebben. Ontwerper is het Bureau
Cornelissen te Amsterdam. De 2e klas
passagiers krijgen nu meer comfort.
De heer C.Dogger stelt voor: alles één
klas. De voorz. ziet hierin bezwaren, ook
uit financieel oogpunt. De boot wordt
47,6 M, lang, volgens de voorz. eigenlijk
te lang. ."daar het moet wel om ruimte-
te hebben voor auto's.
Uitvoerig zet de heer W.H.Lap uiteen,
hoe de nieuwe boot er uit zal zien. Het
voordek wordt 15 M. en biedt plaats voor
9—10 auto's. De 2e klas passagiers krij
gen ook een bovendek. Zij kunnen dit
door de bakboordsgang bereiken en krij
gen evenals de 'le klas passagiers een be
schut dekhuis. Het bakdek zal 23 auto's
kunnen bevatten. W.C.'s en buffet zul
len verbeterd worden. Van de groofe dek
salon voor de le klas is een deel afge
schut en bestemd voor dames of voor
rooksalon b.v. Van de 2e klas kajuit is
een deel afgenomen en bestemd voor
scholieren. De breedte van het schip
wordt van zes op aCht meter gebracht.
Diepgang 1,65 M. Vaarsnelheid weinig
grooter dan die van de Marsdiep.
VERZANDING
De heer Henkes deelt mee, dat het 150
M. bewesten de haven veel droger is ge
worden. Volgens de Waterstaat is, naai
de voorz. vernam, de kans van verzanding
niet groot. De Waterstaat houdt de geui
open ien zal wel zorgen, dat Texel niet
geïsoleerd raakt.
ALLERLEI.
De heer Henkes vraagt verlaging van
de prijs der weekabonnementen voor
werklieden.
De heer A.J.Eelman informeert naar de
kosten van een nieuwe boot. Voorz. noemt
liever geen bedrag, met het oog op de
aanbesteding, waartoe twaalf wenen uit-
genoodigd zijn. Op een vraag van de heer
J.Pisart: alleen Nederl. wenen zijn ge
vraagd. Gunning is voorbehouden, daar
tal van factoren hierbij van belang zijn-
Volgens de secr. zal geld geleend moeten
worden om een nieuwe boot te kunnen
koopen. Voorz. vergelijkt T.E.S.O. met
een zeug met twintig spenen. Secr. waar
schuwt voor „overbelasting". De heer Jn.
Vlas noemt „negen biggen" als maximum.
GEEN OLIE MAAR STOOM.
Op verzoek van de heer P. Eelman, zet
de heer H.W.Bakker, techn. comm. van
T.E.S.O. op zeer bevattelijke wijze uit
een op grond waarvan stoom als drijf
kracht boven olie de voorkeur verdient.
Een motor is maar weinig goedkooper
in gebruik (verschil plm. een gulden per
dag), terwijl de aanschaffingskosten veel
hooger zijn. Bovendien komt een stoom
machine de heer Bakker bedrijf szekerder
voor. Aan olie komt verder de motor
duurder dan de stoommachine (stoom
f65, oliemotor f88 p. mnd.). Daar komt
bij, dat de olieprijzen vermoedelijk rijzen,
en de kolenprijzen vermoedelijk dalen
zullen. Een motor loopt pas mooi, pas
voordeelig, als hij eenige tijd werkt. Op
het traject Texel—den Helder v.v. zal hij
telkens pas op zijn voordeeligst werken,
wanneer hij aan het eind van zijn taak is.
.Ook dit pleit voor aanschaffing van
stoommachines. Met applaus dankt de
vergadering voor deze uiteenzetting, waar
na de voorz. met dank en de beste wen-
schen voor T.E.S.O. de bijeenkomst sluit.
Zakemnleuws.
Blijkens een advertentie in dit nummer
treedt mej. wed. D.Schumaker op als
filiaalhoudster van Van der Poli's Schoe
nenmagazijn te den Helder.
Officieel veilingsberldht
der Coop. P.T V. „Texel".
De prijzen der eieren liepen in de af-
geloopen week ©enigszins terug. Op de
veiling van Maandag was dit ook van
invloed. De prijs was plm. 15 ct. lager
dan op de vorige veiling. De aanwezige
eieren gingen evenwel in verhouding tot
de markttoestand vlot van de hand.
BEZOEK VAN ESPERANTISTEN.
N.S. schrijft ons uit Alkmaar.
Zondag j.l. was de beurt aan de Texel-
sche leden van de Noord-Holl. Esperanto-
club „La Norda Stelo" om de clubgenoo-
ten van het vasteland te ontvangen en op
het mooie eiland Texel rond te leiden.
Alles heeft medegewerkt, om deze dag
tot een buitengewoon geslaagde te ma
ken. Het weer was uitstekend en de stem
ming buitengewoon goed, hetgeen bleek
uit de vroolijke Esperanto-liedjes, welke
de geheele dag gezongen werden. De bij
eenkomst werd door bijna 90 personen
bezocht. Voor negen verzamelden zich de
Esperantisten van het vasteland bij de
aanlegplaats van de Texelsche boot.
Een groot gezelschap kwam met een spe
ciale autobus uit Alkmaar. Na op harte
lijke wijze door de uitgever van de Texel
sche Courant begroet te zijn, begon een
heerlijk zeetochtje, dat voor velen onzer
nieuw was. Met speciale autobussen reden
wij naar den Burg, waar in lunchroom
De Graat de eigenlijke vergadering plaats
vond. Dit keer duurde deze zeer kort,
daar liet verlangen om nader met Texel
kennis te maken, heel groot was.
's Middags wandelden wij, genoeglijk
pratend (natuurlijk in Esperanto!)door
het typische en zeer gevarieerde land
schap naar Fonteinsnol en daarna door
de prachtige dennenbosschen en onder
de duinen langs naar de Koog. We had
den helaas te weinig tijd om lang aan het
mooie strand te vertoeven en moesten
om halt vijt onze plaatsen Jn de autobus
sen weer innemen om de laatste boot naar
den Helder te kunnen halen.
Wij zijn werkelijk zeer blij, dat wij
dank zij Esperanto en dank zij de actieve
medewerking van onze Texelsche geest
verwanten in de gelegenheid waren 'n zeer
interessant uitstapje naar het voornaam
ste waddeneiland te kunnen maken en
hopen van harte ons bezoek nog eens te
kunnen herhalen. Wij hopen echter dan
niet door tientallen, doch door honderden
Esperantisten met „Bonvenon sur Texel
kaj vivu Esperanto" begroet te worden.
Texelaars niet-EsperantistenGaat met
uw tijd mee en leert onze eenvoudige,
practisühe, melodieuze wereldtaal Espe
ranto. Gij zult er nooit spijt van hebben.
D.D. schrijft ons:
Zondag speelde Texel Comb, tegen S.
V.C. 2 te de Cocksdorp. Het was een
wedstrijd, waarbij de beide partijen aan
vankelijk tegen elkaar opwogen, maar
naarmate het einde naderde, de schaal in
het voordeel van T. ging overhellen.
I n het begin een aanvallen over en weer,
bij T. het beste veldspel. Uit een voor
zet maakt S. met een goed schot het le
doelpunt. T. weet na 10 min. gelijk te
■maken. Dan krijgt weer de linksbuiten de
bal vrij, Dick loopt te laat uit en weer
heeft S. de leiding, maar een minuut
later zwicht S-doelman voor een hevige
schuiver van Gees: 22. Na de rust valt
T. eenige malen goed aan en heeft P.Br.
succes, als 'hij doorgebroken is, door van
de linkervleugel in de uiterste bovenhoek
te schieten en T. de leiding te geven, ter
wijl even later van dezelfde speler een
dito schot doeltreft: 42. S. probeert
met nog eenige flinke aanvallen. Goede
voorzetten van rechts worden door de
heele voorhoede gemist, terwijl menig
kans verloren gaat. Een 4-tal corners op
het T-doel leveren niets op. Nu weet T.
de druk, die eenige tijd aanhield, af te
wenden en speelt S. een verloren wed
strijd. Het regent corners op het S.-ge
bied. Uit ©en daarvan kopt Jn.Br. keurig
in. Met 52 voor Texel 2 komt dan het
einde van deze prettig gespeelde ©n goed
geleide wedstrijd.
Bij T. hebben alle spelers een goede
wedstrijd gespeeld.
Texel adsp. ATex. Boys A: 12.
Zelden hebben we de T-adsp. zoo'n
slechte wedstrijd zien spelen. Enkele spe
lers uitgezonderd, waren allen de kluts
kwijt. Een gunstige uitzondering maakte
Henk Boon, die bewees zijn plaats waard
te zijn. Dick V. speelde ook niet kwaad.
De backs konden ons lang niet bevredi
gen. Theo speelde ook zijn gewone partij
niet, maar de voorhoede was er heelemaal
uit. Piet op de linksb. plaats was wel de
beste. Na de rust waren zijn voorzetten
te scherp.
De Boys hadden 'een flinke ploeg in
het veld geplaatst en speelden over alle
NOOIT TE OUD.
Een spreekwoord zegt, dat men nooit
te oud is om te leeren. In Sovjet-Rusland
stond 'de bevolking van ouds op een lage
trap van ontwikkeling. Het percentage
analphabeten (personen, die lezen noch
schrijven kunnen) is er nog groot, maar
neemt toch gaandeweg af. Hier ziet men
volwassen Russen op de schoolbanken.
liniën veel beter. Ze waren sneller en hun
plaatsen was beter. Een pluim verdient
wel Herm. Neijens. Zijn solide spel geeft
vertrouwen in het elftal.
Direct zet B. er een flink tempo in,
terwijl T. het gemakkelijk opneemt.
Eenige pittige aanvallen worden met
moeite afgeslagen, terwijl de tegenaanval
len zeer gemakkelijk te ondervangen zijn.
Beide keepers moeten er dan ook nogal
eens aan te pas komen. Uit een voorzet
van links kopt Piet N. prachtig in. Hij
geeft B. de leiding. Tot de rust wordt
niet meer gedoelpunt, terwijl van T. niet
anders gezegd kan worden, dan dat ze
gewoon niet aan een kans toekomen.
Na de rust lijkt het er op, dat ze iets
beter gaan spelen, maar de B's blijven
partij geven, totdat T. een vrije schop
ten deel valt op de rand van het strat-
schopgebied, welke door Theo in een
doelpunt wordt omgezet. De B's maken
Ihier de fout te veel spelers in bet doel
'te Pralen, zoodat de 'keeper 'in bewegings
vrijheid geheel mist. Langzamerhand ne
men de B's het spel geheel in handen.
Terwijl de B-keeper nog een moeilijke bar
op prima wjjze onschadelijk maakt, weten
de B's uit 'een voorzet van links te doel
punten. Dick heeft een "keer geliik als
hij uitgeloopen een "hard schot nog juist
aanraakt en corner werkt. Een goede
kans wordt door de B-rechtsb. via Andr.
over de lat gewerkt. Met 12 voor de B's
komt dan het einde. Al is het dan, dat de
2e goal buiten spel zou zijn, de uitslag,
is nog niets geflatteerd. 3a 41 voor
tie B's was wel verdiend geweest.
We hopen, dat deze wedstrijd nuttig
is geweest. De T.-adsp. speelden een
spelletje, dat henzelf wel vreemd moer
zijn geweest. Als ze nu maar begrijpen,
dat het anders moet: snel en doortastend,
niet afwachten en de kat uit de boom kij-
leen. Dat was de fout.
De penn. S.V. Texel zal zijn donateurs-
kaarten weer blanco aanbieden. We doen.
wederom een beroep op onze trouwe
vrienden en liefhebbers om zoo goed mo
gelijk te steunen. Wordt lid of donateur.
o
SVC 1Texel Comb, eindigde in een
met 4—3 verloren wedstrijd. Als we de
geruchten mogen gelooven, is het er daar
niet sportief aan toe gegaan. De leiding
was zeer onvoldoende, terwijl het publiek
zich niet van zijn goede zijde heeft laten
zien. Er werd na de rust zeer ruw ge
speeld, wat bij dergelijke plaatselijke ont
moetingen meer voorkomt, als de leiding
te slap is. Intusschen bevorderen zulke
gen eur ten is sen, wat er ook van waar
moge zijn en wie er danook de schuld
van is, de goede verhoudingen tusschen
de clubs niet. Ongeregeldheden behooren
niet voor te komen, terwijl het ons voor
komt, dat het bestuur der thuisclub hier
tegen behoorlijk dient op te treden..
Ten slotte: Tips van Jimmy Hogan, de
eerste trainer van D.F.C.:
Weest niet bang voor de speler der
tegenpartij omdat hij-er uitziet als Demp-
sey ot Camera. Rookt niet, het be
derft de lucht. Houdt de bal niet te
lang; hij is uw eigendom niet. Eet
niet te veel en niet te kort voor de wed
strijd. Vergeet niet uw schoenen na te
kijken. Spreek met niemand in het
veld, ook al zijt ge nog zoo'n gezellige
prater. Blaas je niet op als je de win-
ning-goai maakt. Dan wordt je hoofd te
dik en past je hoed niet meer. Trek
geen lang gezicht en zeg niet, dat we ver
liezen; ondanks veel' invallers, kan "je elf
tal zelfs winnen. Mis de goal niet door
te hard te willen schietenhet is ook on
aangenaam voor de ballenjongen, de bal
zoover te moeten halen. Zeg niets te
gen de scheidsrechter; bedenk eerst hoe
veel fouten gij zelf onder de match maakt.
Denk niet, als een supporter iets goeds
van u zegt, dat u minstens zoo goed bent
als: Van Run, Lagendaal, Van der Meu-
len, of wie dan ook van de sterren.
Afstaridsrit LR. Texel.
Op 2e Pinksterdag houdt de L.R. Texel
haar 50 K.M.-rit te paard. De start heeft
plaats des morgens half tien (zomertijd)
van de Groeneplaats af.
Route: Langs Jeugdherberg, Wester
geest, P.H.Polder, den Hoorn, langs dui
nen naar Bosch en Duin (rust), Wester
slag, strand, de Koog (rust), door de
Nederlanden, langs 's Hertogenbosch,
Schoolweg, 't Noorden, naar Oosterend
over de Waal naar den Burg.
's Avonds 7,30 uur op het land van de
heer A. J. Keijser, medailleuitreiking, ge
volgd door Groot Springconcours.
Er hebben zich 63 deelnemers opgege
ven. De liefhebberij is dus zeer groot.
Medailles worden uitgeloofd door de
N.V. Vlessing, N.V. Dros en Co.; fa. A.
Langeveld (voor het beste rijpaard) en
ta. Fr. Zegel, Oudeschild.
Voor de beste Amazone is een me
daille uitgeloofd, door Lunchroom Selecta
(Rem Bregman) en De Toko (Oom Tom),
te de Koog.
Een paard
aan 'f woord
„Wij paarden eischen nooit iets, maar
„wij zijn den heeren achter het autostuur
„heel dankbaar, als ze niet zoo vlak
„langs ons stuiven. En mijn collega's,
„die een zwaren kar trekken, vragen U
„vriendelijk om hen niet noodeloos te
„laten stoppen.
„Toe, wilt U niet een klein beetje reke
ning met ons houden Elk paard, dat
„voor mag gaan, ook al heeft hij er
„eigenlijk geen recht op, zal U met een
33 „dankbaren blik beloonen."
VOOR DE POLITIERECHTER TE
ALKMAAR.
(Van onze verslaggever).
Loslippige dame.
De niet ter zitting aanwezige gehuwde
juffrouw Aaltje B. had op Vrijdag 10
Maart haar dorpsgenoot© me.j S. Muskee
toegevoegd het minder vleiende woord
„smeerlap". Eisch en vonnis f10 boete
of 10 dagen.
Onaangenaam bezoek.
De 4S-jarige werkman Cornelis de G.,
bracht op 17 Maart een bezoek aan zijn
patroon Dirk Mantje, om te protesteeren,
:dat hij 3 gld. op zijn 20 gulden bedragend'
weekloon was gekort. De conferentie had
geen aangenaam verloop, want de bezoe-i
ker maakte zich zoo boos, dat hij met een
stoel de brandende petroleumlamp van de
zolder sloeg, met gevolg, dat de meubelen
en het vloerkleed in het salon door de
neerd rui pende petroleum werden ge
drenkt. Als getuigen werden gehoord mej.
Mantje en haar 24-jarige dochter Guurtje,
die verzwarende verklaringen aflegden.
Verdachte hield vol, dat hij niets straf
baars had uitgespookt. Eisch f 15 boete
of 15 dg. Vonnis conform de eisch.
EEN KASTEEL TER ZEE.
Hier ziet ge 's werelds grootste passa
giers-stoomschip, de Leviathan. Destijds
heette het schip „Vaterland" en was het
van Duitsche nationaliteit. In de wereld
oorlog werd het echter door Amerika in
beslag genomen. Men heeft er echter veel
pech mee gehad, zoodat men zelfs voor
nemens schijnt het schip voor de sloop
te verkoopen.
SPORTNIEUWS.