N.V. T. E. M. Gebruik geen beschadigde snoe- ren, laat tijdig herstellen. Voorz. ziet hierin bezwaren. Demelk- vracht is reeds aanzienlijk verlaagd. Ook het vervoer van auto's, waarvoor het ta rief zeer hoog was. Gaan we nog meer tarieven verlagen, dan zal Texel allerlei voordeelen, welke het nu geniet, moeten ^nissen. De heer Vlas noemt dit philan- tropie ten koste van de vrachtbetalers. De heer P.Dros deelt mee, dat het plan bestaat, om het tarief voor auto's nog meer te verlagen. De heer M.D.Dijt vreest, dat de kleine leveranciers tegenover de grootere in een moeilijke positie ko men, wanneer het voorstel Vlas-Eelman wordt ingewilligd. Volgens de voorz. treedt het eigenbelang hierin teveel op de voorgrond. De secr. verwacht bij aan neming meer van die verzoeken. De heer A.v.d.Meulen pleit voor verlagen van het heele vrachttarief. Dit moet. z.i. kunnen, daar de N.V. een winst maakt van 30 pet. van het geplaatste aandeelenkapitaal. Voorz. stelt hier tegenover, dat 'T.E.S.O. heel Texel van de winst doet profitee- ren. Gaan de tarieven omlaag, dan gaan die voordeelen voor Texel teloor. T.E. S.O. moet ook bij tegenslag de kop bo ven water weten te houden. Stel voor, dat er b.v. concurrentie komt. Ons con servatief beheer, zegt de voorz., is er eert waarborg voor, dat de basis gezond blijft. De secr. schat het aantal kaartjes voor vrij vervoer wel op 10,000 per jaar. De heer J.Pisart zou het onrechtvaardig vin den, wanneer het algemeen Texels belang geschaad werd door het toekennen van reductie aan enkele personen» DE NIEUWE BOOT. E>e heer P.EeLman informeert naar de nieuwe boot en de voorz. deelt mee, dat bestek en teekening gereed zijn en 23 Juni de onderhandsche aanbesteding zal plaatshebben. Ontwerper is het Bureau Cornelissen te Amsterdam. De 2e klas passagiers krijgen nu meer comfort. De heer C.Dogger stelt voor: alles één klas. De voorz. ziet hierin bezwaren, ook uit financieel oogpunt. De boot wordt 47,6 M, lang, volgens de voorz. eigenlijk te lang. ."daar het moet wel om ruimte- te hebben voor auto's. Uitvoerig zet de heer W.H.Lap uiteen, hoe de nieuwe boot er uit zal zien. Het voordek wordt 15 M. en biedt plaats voor 9—10 auto's. De 2e klas passagiers krij gen ook een bovendek. Zij kunnen dit door de bakboordsgang bereiken en krij gen evenals de 'le klas passagiers een be schut dekhuis. Het bakdek zal 23 auto's kunnen bevatten. W.C.'s en buffet zul len verbeterd worden. Van de groofe dek salon voor de le klas is een deel afge schut en bestemd voor dames of voor rooksalon b.v. Van de 2e klas kajuit is een deel afgenomen en bestemd voor scholieren. De breedte van het schip wordt van zes op aCht meter gebracht. Diepgang 1,65 M. Vaarsnelheid weinig grooter dan die van de Marsdiep. VERZANDING De heer Henkes deelt mee, dat het 150 M. bewesten de haven veel droger is ge worden. Volgens de Waterstaat is, naai de voorz. vernam, de kans van verzanding niet groot. De Waterstaat houdt de geui open ien zal wel zorgen, dat Texel niet geïsoleerd raakt. ALLERLEI. De heer Henkes vraagt verlaging van de prijs der weekabonnementen voor werklieden. De heer A.J.Eelman informeert naar de kosten van een nieuwe boot. Voorz. noemt liever geen bedrag, met het oog op de aanbesteding, waartoe twaalf wenen uit- genoodigd zijn. Op een vraag van de heer J.Pisart: alleen Nederl. wenen zijn ge vraagd. Gunning is voorbehouden, daar tal van factoren hierbij van belang zijn- Volgens de secr. zal geld geleend moeten worden om een nieuwe boot te kunnen koopen. Voorz. vergelijkt T.E.S.O. met een zeug met twintig spenen. Secr. waar schuwt voor „overbelasting". De heer Jn. Vlas noemt „negen biggen" als maximum. GEEN OLIE MAAR STOOM. Op verzoek van de heer P. Eelman, zet de heer H.W.Bakker, techn. comm. van T.E.S.O. op zeer bevattelijke wijze uit een op grond waarvan stoom als drijf kracht boven olie de voorkeur verdient. Een motor is maar weinig goedkooper in gebruik (verschil plm. een gulden per dag), terwijl de aanschaffingskosten veel hooger zijn. Bovendien komt een stoom machine de heer Bakker bedrijf szekerder voor. Aan olie komt verder de motor duurder dan de stoommachine (stoom f65, oliemotor f88 p. mnd.). Daar komt bij, dat de olieprijzen vermoedelijk rijzen, en de kolenprijzen vermoedelijk dalen zullen. Een motor loopt pas mooi, pas voordeelig, als hij eenige tijd werkt. Op het traject Texel—den Helder v.v. zal hij telkens pas op zijn voordeeligst werken, wanneer hij aan het eind van zijn taak is. .Ook dit pleit voor aanschaffing van stoommachines. Met applaus dankt de vergadering voor deze uiteenzetting, waar na de voorz. met dank en de beste wen- schen voor T.E.S.O. de bijeenkomst sluit. Zakemnleuws. Blijkens een advertentie in dit nummer treedt mej. wed. D.Schumaker op als filiaalhoudster van Van der Poli's Schoe nenmagazijn te den Helder. Officieel veilingsberldht der Coop. P.T V. „Texel". De prijzen der eieren liepen in de af- geloopen week ©enigszins terug. Op de veiling van Maandag was dit ook van invloed. De prijs was plm. 15 ct. lager dan op de vorige veiling. De aanwezige eieren gingen evenwel in verhouding tot de markttoestand vlot van de hand. BEZOEK VAN ESPERANTISTEN. N.S. schrijft ons uit Alkmaar. Zondag j.l. was de beurt aan de Texel- sche leden van de Noord-Holl. Esperanto- club „La Norda Stelo" om de clubgenoo- ten van het vasteland te ontvangen en op het mooie eiland Texel rond te leiden. Alles heeft medegewerkt, om deze dag tot een buitengewoon geslaagde te ma ken. Het weer was uitstekend en de stem ming buitengewoon goed, hetgeen bleek uit de vroolijke Esperanto-liedjes, welke de geheele dag gezongen werden. De bij eenkomst werd door bijna 90 personen bezocht. Voor negen verzamelden zich de Esperantisten van het vasteland bij de aanlegplaats van de Texelsche boot. Een groot gezelschap kwam met een spe ciale autobus uit Alkmaar. Na op harte lijke wijze door de uitgever van de Texel sche Courant begroet te zijn, begon een heerlijk zeetochtje, dat voor velen onzer nieuw was. Met speciale autobussen reden wij naar den Burg, waar in lunchroom De Graat de eigenlijke vergadering plaats vond. Dit keer duurde deze zeer kort, daar liet verlangen om nader met Texel kennis te maken, heel groot was. 's Middags wandelden wij, genoeglijk pratend (natuurlijk in Esperanto!)door het typische en zeer gevarieerde land schap naar Fonteinsnol en daarna door de prachtige dennenbosschen en onder de duinen langs naar de Koog. We had den helaas te weinig tijd om lang aan het mooie strand te vertoeven en moesten om halt vijt onze plaatsen Jn de autobus sen weer innemen om de laatste boot naar den Helder te kunnen halen. Wij zijn werkelijk zeer blij, dat wij dank zij Esperanto en dank zij de actieve medewerking van onze Texelsche geest verwanten in de gelegenheid waren 'n zeer interessant uitstapje naar het voornaam ste waddeneiland te kunnen maken en hopen van harte ons bezoek nog eens te kunnen herhalen. Wij hopen echter dan niet door tientallen, doch door honderden Esperantisten met „Bonvenon sur Texel kaj vivu Esperanto" begroet te worden. Texelaars niet-EsperantistenGaat met uw tijd mee en leert onze eenvoudige, practisühe, melodieuze wereldtaal Espe ranto. Gij zult er nooit spijt van hebben. D.D. schrijft ons: Zondag speelde Texel Comb, tegen S. V.C. 2 te de Cocksdorp. Het was een wedstrijd, waarbij de beide partijen aan vankelijk tegen elkaar opwogen, maar naarmate het einde naderde, de schaal in het voordeel van T. ging overhellen. I n het begin een aanvallen over en weer, bij T. het beste veldspel. Uit een voor zet maakt S. met een goed schot het le doelpunt. T. weet na 10 min. gelijk te ■maken. Dan krijgt weer de linksbuiten de bal vrij, Dick loopt te laat uit en weer heeft S. de leiding, maar een minuut later zwicht S-doelman voor een hevige schuiver van Gees: 22. Na de rust valt T. eenige malen goed aan en heeft P.Br. succes, als 'hij doorgebroken is, door van de linkervleugel in de uiterste bovenhoek te schieten en T. de leiding te geven, ter wijl even later van dezelfde speler een dito schot doeltreft: 42. S. probeert met nog eenige flinke aanvallen. Goede voorzetten van rechts worden door de heele voorhoede gemist, terwijl menig kans verloren gaat. Een 4-tal corners op het T-doel leveren niets op. Nu weet T. de druk, die eenige tijd aanhield, af te wenden en speelt S. een verloren wed strijd. Het regent corners op het S.-ge bied. Uit ©en daarvan kopt Jn.Br. keurig in. Met 52 voor Texel 2 komt dan het einde van deze prettig gespeelde ©n goed geleide wedstrijd. Bij T. hebben alle spelers een goede wedstrijd gespeeld. Texel adsp. ATex. Boys A: 12. Zelden hebben we de T-adsp. zoo'n slechte wedstrijd zien spelen. Enkele spe lers uitgezonderd, waren allen de kluts kwijt. Een gunstige uitzondering maakte Henk Boon, die bewees zijn plaats waard te zijn. Dick V. speelde ook niet kwaad. De backs konden ons lang niet bevredi gen. Theo speelde ook zijn gewone partij niet, maar de voorhoede was er heelemaal uit. Piet op de linksb. plaats was wel de beste. Na de rust waren zijn voorzetten te scherp. De Boys hadden 'een flinke ploeg in het veld geplaatst en speelden over alle NOOIT TE OUD. Een spreekwoord zegt, dat men nooit te oud is om te leeren. In Sovjet-Rusland stond 'de bevolking van ouds op een lage trap van ontwikkeling. Het percentage analphabeten (personen, die lezen noch schrijven kunnen) is er nog groot, maar neemt toch gaandeweg af. Hier ziet men volwassen Russen op de schoolbanken. liniën veel beter. Ze waren sneller en hun plaatsen was beter. Een pluim verdient wel Herm. Neijens. Zijn solide spel geeft vertrouwen in het elftal. Direct zet B. er een flink tempo in, terwijl T. het gemakkelijk opneemt. Eenige pittige aanvallen worden met moeite afgeslagen, terwijl de tegenaanval len zeer gemakkelijk te ondervangen zijn. Beide keepers moeten er dan ook nogal eens aan te pas komen. Uit een voorzet van links kopt Piet N. prachtig in. Hij geeft B. de leiding. Tot de rust wordt niet meer gedoelpunt, terwijl van T. niet anders gezegd kan worden, dan dat ze gewoon niet aan een kans toekomen. Na de rust lijkt het er op, dat ze iets beter gaan spelen, maar de B's blijven partij geven, totdat T. een vrije schop ten deel valt op de rand van het strat- schopgebied, welke door Theo in een doelpunt wordt omgezet. De B's maken Ihier de fout te veel spelers in bet doel 'te Pralen, zoodat de 'keeper 'in bewegings vrijheid geheel mist. Langzamerhand ne men de B's het spel geheel in handen. Terwijl de B-keeper nog een moeilijke bar op prima wjjze onschadelijk maakt, weten de B's uit 'een voorzet van links te doel punten. Dick heeft een "keer geliik als hij uitgeloopen een "hard schot nog juist aanraakt en corner werkt. Een goede kans wordt door de B-rechtsb. via Andr. over de lat gewerkt. Met 12 voor de B's komt dan het einde. Al is het dan, dat de 2e goal buiten spel zou zijn, de uitslag, is nog niets geflatteerd. 3a 41 voor tie B's was wel verdiend geweest. We hopen, dat deze wedstrijd nuttig is geweest. De T.-adsp. speelden een spelletje, dat henzelf wel vreemd moer zijn geweest. Als ze nu maar begrijpen, dat het anders moet: snel en doortastend, niet afwachten en de kat uit de boom kij- leen. Dat was de fout. De penn. S.V. Texel zal zijn donateurs- kaarten weer blanco aanbieden. We doen. wederom een beroep op onze trouwe vrienden en liefhebbers om zoo goed mo gelijk te steunen. Wordt lid of donateur. o SVC 1Texel Comb, eindigde in een met 4—3 verloren wedstrijd. Als we de geruchten mogen gelooven, is het er daar niet sportief aan toe gegaan. De leiding was zeer onvoldoende, terwijl het publiek zich niet van zijn goede zijde heeft laten zien. Er werd na de rust zeer ruw ge speeld, wat bij dergelijke plaatselijke ont moetingen meer voorkomt, als de leiding te slap is. Intusschen bevorderen zulke gen eur ten is sen, wat er ook van waar moge zijn en wie er danook de schuld van is, de goede verhoudingen tusschen de clubs niet. Ongeregeldheden behooren niet voor te komen, terwijl het ons voor komt, dat het bestuur der thuisclub hier tegen behoorlijk dient op te treden.. Ten slotte: Tips van Jimmy Hogan, de eerste trainer van D.F.C.: Weest niet bang voor de speler der tegenpartij omdat hij-er uitziet als Demp- sey ot Camera. Rookt niet, het be derft de lucht. Houdt de bal niet te lang; hij is uw eigendom niet. Eet niet te veel en niet te kort voor de wed strijd. Vergeet niet uw schoenen na te kijken. Spreek met niemand in het veld, ook al zijt ge nog zoo'n gezellige prater. Blaas je niet op als je de win- ning-goai maakt. Dan wordt je hoofd te dik en past je hoed niet meer. Trek geen lang gezicht en zeg niet, dat we ver liezen; ondanks veel' invallers, kan "je elf tal zelfs winnen. Mis de goal niet door te hard te willen schietenhet is ook on aangenaam voor de ballenjongen, de bal zoover te moeten halen. Zeg niets te gen de scheidsrechter; bedenk eerst hoe veel fouten gij zelf onder de match maakt. Denk niet, als een supporter iets goeds van u zegt, dat u minstens zoo goed bent als: Van Run, Lagendaal, Van der Meu- len, of wie dan ook van de sterren. Afstaridsrit LR. Texel. Op 2e Pinksterdag houdt de L.R. Texel haar 50 K.M.-rit te paard. De start heeft plaats des morgens half tien (zomertijd) van de Groeneplaats af. Route: Langs Jeugdherberg, Wester geest, P.H.Polder, den Hoorn, langs dui nen naar Bosch en Duin (rust), Wester slag, strand, de Koog (rust), door de Nederlanden, langs 's Hertogenbosch, Schoolweg, 't Noorden, naar Oosterend over de Waal naar den Burg. 's Avonds 7,30 uur op het land van de heer A. J. Keijser, medailleuitreiking, ge volgd door Groot Springconcours. Er hebben zich 63 deelnemers opgege ven. De liefhebberij is dus zeer groot. Medailles worden uitgeloofd door de N.V. Vlessing, N.V. Dros en Co.; fa. A. Langeveld (voor het beste rijpaard) en ta. Fr. Zegel, Oudeschild. Voor de beste Amazone is een me daille uitgeloofd, door Lunchroom Selecta (Rem Bregman) en De Toko (Oom Tom), te de Koog. Een paard aan 'f woord „Wij paarden eischen nooit iets, maar „wij zijn den heeren achter het autostuur „heel dankbaar, als ze niet zoo vlak „langs ons stuiven. En mijn collega's, „die een zwaren kar trekken, vragen U „vriendelijk om hen niet noodeloos te „laten stoppen. „Toe, wilt U niet een klein beetje reke ning met ons houden Elk paard, dat „voor mag gaan, ook al heeft hij er „eigenlijk geen recht op, zal U met een 33 „dankbaren blik beloonen." VOOR DE POLITIERECHTER TE ALKMAAR. (Van onze verslaggever). Loslippige dame. De niet ter zitting aanwezige gehuwde juffrouw Aaltje B. had op Vrijdag 10 Maart haar dorpsgenoot© me.j S. Muskee toegevoegd het minder vleiende woord „smeerlap". Eisch en vonnis f10 boete of 10 dagen. Onaangenaam bezoek. De 4S-jarige werkman Cornelis de G., bracht op 17 Maart een bezoek aan zijn patroon Dirk Mantje, om te protesteeren, :dat hij 3 gld. op zijn 20 gulden bedragend' weekloon was gekort. De conferentie had geen aangenaam verloop, want de bezoe-i ker maakte zich zoo boos, dat hij met een stoel de brandende petroleumlamp van de zolder sloeg, met gevolg, dat de meubelen en het vloerkleed in het salon door de neerd rui pende petroleum werden ge drenkt. Als getuigen werden gehoord mej. Mantje en haar 24-jarige dochter Guurtje, die verzwarende verklaringen aflegden. Verdachte hield vol, dat hij niets straf baars had uitgespookt. Eisch f 15 boete of 15 dg. Vonnis conform de eisch. EEN KASTEEL TER ZEE. Hier ziet ge 's werelds grootste passa giers-stoomschip, de Leviathan. Destijds heette het schip „Vaterland" en was het van Duitsche nationaliteit. In de wereld oorlog werd het echter door Amerika in beslag genomen. Men heeft er echter veel pech mee gehad, zoodat men zelfs voor nemens schijnt het schip voor de sloop te verkoopen. SPORTNIEUWS.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1933 | | pagina 2