De Nieuwe Texelsche Courant
No. 4744 46ste Jaargang Zaterdag 10 Juni 1933
Voor de Zondag.
SPORTIEF IN HET LEVEN.
EERSTE BLAD.
HEBT GIJ TACT?
„MODERNE VROUWEN".
•mii
Onder
Voor wie bestaat er geen
„Maandagmorgen"
Uw advertentie la dit blad wvnK
op Texel buis aan huls gekam.
TEXELSCHECOURA
is sinds 1 Juni 1930
kt dit blad opgenomen.
UITü.: N.V. Boekhandel en Drukkerij
v.h. Langereld en De Rooij Den
Burg. Tel 11.
ADVERTENTIES: 1-5 regels 60 et.-
iedere regel meer 12 ct. Eenzelfde adv.
voor viermaal ineens opgegeven, wordt
driemaal berekend.
ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal;
buiten den Burg fl—losse nrs.4ct.
STOOMBOOTDIENSTEN.
Texel Den Helder v.v.
Op werkdagen:
Van Texel: 6.-; 8.-; 11.20; 2.35; 5.35.
Van den Helder: 7.-; 10.-; 12.20; 4.15; 6.55.
Op Zon- en Feestdagen:
Van Den Helder: 7,-; 9,-; 12,20; 6,30.
Van Texel: 6,-; 8,-; 11,15; 5,20.
AUTOBUSDIENSTEN
DEN BURG-DE KOOO v.v.
Van den Burg: 8,15 3,45" 5,30.
Van de Koog: 8,45 4,15" 6,00.
beteekent Woensdags en Zaterdags niet.
DEN BURO-DEN HOORN v.v.
Van den Burg: 10.10 5.30.
Van den Hoorn: 10.30 6.
(Ondem.: E.Boekel, den Burg, telef. 13).
DE COCKSDORP-DEN BURG v.v.
Van de C.: 8.— 10.— 1.20; 4.—.
Van den Burg: 8.45; 11.—; 3.45*; 5.30.
Zondags van de C.: 7,30 vm.van den
Burg 8,30 v.m.
beteekent Woensdags en Zaterdags 1.15
AUTOBUS DEN HELDER-ALKMAAR.
Van den Helder: 6,55; S8,40; 9,10; 10,10;
11,10; 12,10; 13,25; 14,10; 15,10;
16,10; S17,40; 18,10; 19,10; 20,35;
S+ 21,00.
AUTOBUS ALKMAAR-DEN HELDER.
Van Alkmaar: 7,10; S7,40; 8,40; 9,40;
10,40; 11,40; 12,40; 13,40; 14,40;
15,40; SI6,40; 17,40; 18,40; S+19,40
20,40.
4- Alleen op Zondag van 1 Juli1 Sept.
S Snelbus.
Spoordienst Den Helder - Amsterdam v.v.
E>en H. Amsterd. Amsterd. Den H.
6,32 8,28 6,26 8,33
7,25 8,58 8,19§ 9,38
7,38 8,58 9,14 10,44
9,38 11,28 9,59 11,50
10,58 12,28 11,59 13,31
12,32 14,28 13,59 15,47
13,10 14,32 15,59 17.51
13,53 t 15,28 17,17 18,33
15,50 17,10 18,59 20,49
15,50 17,28 20,59 22,27
16,45 18,51 21,30 23',05
18,52 20,28 21,59 23,41
19,43 21,28 23,30 0,51
21,29 22,56 §Zat. en Zond. 7,59
21,39 23,28 fZat. en Zond. niet.
Niet Zon- en Feestd.; Alleen Zon
en Feestd.; Alleen Zaterdags;
Markttrein naar Schagen: vertrek Don
derdags 7,56; aankomst te Schagen 8,31
DIENSTPLICHT.
Inschrijvingsregister en alfabetisch
register.
De Burgemeester van Texel maakt be
kend, dat Ihet inschrijvingsregister der1
lichting 1934 dezer gemeente met bet
daaruit opgemaakt alfabetisch register,
alsmede het ter Provinciale Oriffie sa-
Imengesteld alfabetisch register van de
groep, waartoe deze gemeente behoort,
vanat heden tot en met 12 Juni ajs. ter
gemeente-secretarie voor een ieder ter
inzage ligt.
Tegen dez:e registers kan binnen dien
tijd bezwaar worden ingebracht bij een
niet redenen omkleed verzoekschrift. Dit
verzoekschrift moet bij den Burgemee
ster dezer gemeente worden ingediend.
Aan den verzoeker wordt ©en bewijs van
'ontvangst afgegeven. De Burgemeester
zendt het verzoekschrift aan den Com
missaris der Koningin; deze beslist bij
een met redenen omkleed besluit. Het
verzoekschrift behoeft niet gezegeld te
zijn.
TEXEL, 3 Juni 1933
De burgemeester voornoemd,
W 8 DORT
IIIIII9 VAN ZON EN
MAAN.
MAAN
ZON
Datum:
Op: Onder:
Op:
Z. 11 juni
12,25 8,01
4,38
9,18
M. 12
12,42 9,31
4,38
9,18
D. 13
12,55 10,56
4,38
9,18
W 14
1.- 12,17
4,38
9 19
D. 15
1,05 1,33
4.38
9,19
V. i6
1.15 2.48
4,38
9,20
Z 17
1.27 4,02
4,38
9,20
Friedrich Nietzsche schreef eens: Tact
is de wijsheid van het hart.
Inderdaad, is tact niet in het kort sa-,
men te vatten binnen deze definitie: Ver
mijden van datgene, waarvan je van te
voren zeker weet, de ander daarmee te
zullen kwetsen. Hoe oneindig veel zelf
kennis vereischt dit eenerzijds en hoeveel
omzichtige aandacht aan de andere kant.
Tact afgeleid van het Latijnsche
tan ge re wil zeggen voelen met de
teerste vezelen der ziel, wat past of niet
past. Zooals blinden hun handen alleen
uitstrekken en dan tastend gaan door
een schemerige of zonverlichte kamer,
indien hun zeer ontwikkelde vingertoppen
in aanraking komen met iets, dat hun
vreemd Is, of onbekend, dan trekt hun
heele wezen zich terug. De tactlooze men-
schen zijn de ,,erifants terribles" onder
de volwassenen. "En zij, 'die vol tact zich
bewegen temidden van hun medemenschen
omhangen de ander met de mantel der
liefde.
De tactlooze menschen werken op hun
medemenschen als een chirurg, die zonder
narcose of gevoelloos maken zou willen
opereeren. Alsof ze snijden in levend
vleesch, zoodat de fijnste zenuw siddert
bij de aanraking daarvan. Wij kennen ze
allen wel die wanhopig onhandig©
menschen, die je in een volle autobus
ot in de familiekring de meest intieme
vragen kunnen doen. Tactlooze menschen
denken hardop. En alleen domme men
schen denken hardop. Waar een bezonke-
ner en meer bezadigd mensch in zijn
gesprek de vrucht van zijn denken geeft,
daar drentelt de domme hardop-denkend
om zijn gedachten heen, trachtend ze op
deze wijze te naderen, hopend langs de
luide weg der woorden te mogen komen
tot verheldering in de hoogstverwarde
toestand van zijn ejgen binnenkamer.
Als tact de wijsKeid van het hart is
volgt hieruit, dat', naarmate ons innerljjk
leven groeit en rijker en voller wordt,
wij ons steeds meer bewust zullen worden
van wat wij op een gegeven moment kun
nen zeggen of wat wij moeten zwijgen.
ZONDAG 4 Juni 1933.
IVOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG.
In de moeilijkste oogenblikken des le
vens verlieze men toch niet de moed; men
onderzoeke kalm, wat men kan doen en
trachte dit met alle kracht te volbrengen.
MAANDAG.
Wat wint men met liegen Niet ge
loofd te worden, als men waarheid
spreekt. Socrates.
DINSDAG.
Lach nooit om de gebreken van andere
menschen, want niemand is volmaakt.
Ook gijzelt niet.
WOENSDAG.
Houdt op ongehoorzaam te zijn in de
school der ondervinding en begint met
nederigheid en geduld de lessen te Iceren
die naar volmaaktheid leiden.
DONDERDAG.
Maakt ruimte in uw hart.
P a u 1 u s.
VRIJDAG.
Overschrijdt men de maat, dan wordt
liet aangenaamste het meest onaangena
me.
ZATERDAG.
Nijd doet die mensch liet meest nadeel,
die hem koestert.
Voor de gebruikers van de ori-
gineele K1NO Pepermunt. Zij
voelen zicli de geheele week
frisch, energiek en volkomen in
staat om het hun opgedragen
werk tot in de puntjes te verzor
gen. Liefhebbers van KING wor
den gevonden onder alle soorten
werkers met hoofd en hanaen.
Zij waardeeren KING niet alleen
om zijn heerlijke smaak en geur,
maar ook als het beste dage-
lijksche middel ter opwekking en
verkwikking.
KING Pepermunt.
Sportief in het leven staan beteekent: zich niet door tegenslag
laten neerslaan en ridderlijk en eerlijk de strijd om het bestaan
Woensdag 14 JuniLaatste kwartier.
Wij hadden altijd gedacht, dat schaak
meesters wijze menschen waren. De per
sonificatie van de wijsheid, om zoo te
zeggen. De mensch geworden rust en
bezonkenheid. Maar nu lazen we van
een schaakmeester, de heer Kmoch, die
omdat zijn tegenstander door wat woord
geluid de stilte verstoorde, zoo geïrriteerd
werd, dat hij de stukken omgooide.
Wij hebben het allemaal in onze kin
derjaren wel eens meegemaakt, dat er
een niet tegen zijn verlies kon en nog
vóór dat verlies in feite vaststond op de
gebeurtenissen vooruitliep door steenen
ot fiches door elkaar te smijten ot de
cijfers van het leitje uit te wijs seinen.
Een vermanend woord van een der an
deren wees dan op het on-sportieve van
de daad.
Sport beoefenen (niet er naar kijken
is niet alleen gezond voor het lichaam
maar ook voor de geest. Een sportman
geeft niet alleen zijn tegenstander onder
alle omstandigheden een „fair chanoe",
Imaar hij is ook de eerste om bij verlies,
ruiterlijken zonder terughouding de meer
derheid te erkennen van wie hem sloeg.
Wanneer hij een sportbeoefenaar is van
de echte soort, zal in zijn hart voor wan-i
gunst geen plaats zijn en zal hij zich door
tegenslag niet laten ontmoedigen.
Zóó gezien staalt de beoefening van
de sport het karakter voor het leven.
Het leven vraagt elke dag van ons:
sportiviteit.
't Is geen wonder, dat de Engelschen,
het sportvolk bij uitnemendheid, iemand
van karakter-hoogheid ©n karakter-vast
heid aanduiden door te zeggen: „He is
a sport".
Wie sportief in het leven staat, LAAT
ZICH DOOR KWADE KANSEN NIET
TERNEERSLAAN.
Bij tegenslag en ongeluk mag hij een
oogenblik in wanhoop het hoofd bui
gen, zijn geestelijke spankracht richt hem
weer op. Het is alsof hij diep ademhaalt
de spieren rekt en, met heldere blik
de strijd opnieuw aanbindt.
Wie sportief in 'het leven staat, gooit
niet de stukken om, wanneer de kans
zich tegen hem keert, maar speelt het
spel tot het einde, of het hem verlies
brengt of niet.
voeren.
De mensch moet in de strijd, om zich
maatschappelijk te handhaven, of als 't
kan, maatschappelijk naar boven te ko
men, voortdurend concurreeren met an
deren, die hem zijn plaats betwisten. En
in de/Je strijd vooral is het, dat hij too-
nen kan, of hij de ware levenssportivi-
teit in de practijk brengt. Wie in die
concurrentiestrijd van andere wapens ge
bruik maakt dan die van zijn kennen
en zijn kunnen, van zijn talenten en -
Zijn vaardigheid, voert een slechte strijd.
Zoo slecht en verachtelijk als de valsche
kaartspeler bij het kaartspel en de un
faire bokser in de ring. Wie zijn maat
schappelijke positie verovert niet door
talenten, die hem op een bepaalde plaats
recht geven, maar door intrigues, door 't
op slinksche, valsche manier bederven
der kansen van anderen, verliest misschien
het spel niet. De man, die de stukken
van het schaakbord gooit, verliest ook
niet in de eigenlijke zin. Maar in het
groote spel des levens is hij wel dege
lijk de verliezer, omdat hij ten slotte dit
kostbaarste aller goederen verliest:
DE ACHTING VOOR ZICHZELF.
Sprak een vrouw eertijds van haar wagen,
Dan werd daarbij aan een baby gedacht;
Thans hoort men haar niet zelden vragen:
is 't een zes- of acht-paandenkracht
„LACH DAN, PALJASSO
Grock, de clown, zal
Weer gaan spelen,
Daar de nood hem
Dit gebiedt.
De malaise,
Die Ihem opzocht,
Spaand' helaas zijn
Spaarpot niet.
Wat hij met zijn
Grappen gaarde,
Bracht de crisis
Op de flescli.
Rentenier zijn
Was een nummer,
Dat hij niet gaf
Met succes.
Dus nu zoekt hij
Weer de planken
En de strijd om
Het bestaan
Gaat hij voeren
Met zijn grappen
En zijn koddig
Clownspak aan.
Grock zal spelen
En volkomen
Met zijn lot in
Harmonie:
Want het leven
Was voor hem ook
Niet veel meer dan
CLOWNERIE.
TEXEL IN DEN JARE 1750.
van het Diep, voor en omtrent den Hoorn
waar .in de zestiende eeuw wel tweehon
derd schepen konden liggen, en door het
overstuiven der duinen heeft Koog veel
van zijn luister verloren en begint het
hoe langer hoe meer te vervallen. Men,
iheeft in dit dorp 88 huizen. De visschers
getuigen, dat wel eer, een mijl of ander
halt in zee benoorden de Koog, veel wor
tels van boomen zijn, waarin zij dikwijls
met hun netten vastraken, welke zij hef
ten noemen. Hieruit zou men mogen af
leiden, dat hier in vroeger eeuwen land
is geweest.
HET SCHIL. Het Schil is het jongste,
doch thans het bloeiendste van alle de
Texelsche buurten. Men heeft er twee
buurten, die de naam van het Schil dra
gen, het Oude en liet Nieuwe Schil. Flet
Oude Schil, waar de kerk staat, ligt aan
de zuidzijde van het eiland, drie vieren
deel uurs van Oosterend. Het Nieuwe
Schil ligt ten N.O'. van het Oude. Men.
begon het Schil eerst omtrent den jare
1600 te bouwen. Het Oude Schil heeft
nu 124 en het Nieuwe Schil 32 huizen. De
kerk is kort voor den jare 1650 gebouwd
en toen werd er de eerste predikant be
roepen. Zij werd in den jare 1741 ver
groot. De aanwas van het dorp is eenig-
lijk toe te schrijven aan de nering, die
hier gebracht werd door de schepen, die
thans meest aan de Zuidkant op de ree
liggen Men heeft vele voorname herber
gen in het dorp.
17.
ONZE JEUGD.
Moeder: We zullen de kapper je haar
laten afknippen, Annie, want dat staat
je vast goed.
Zus maakt bezwaar en zegt: Dan lijk
ik net een ouwe vrouw.