w
De Nieuwe ïexelsche Courant
No. 4750 46ste Jaargang Zaterdag 1 Juli 1933
Voor de Zondag.
Wat deze tijd van ons eischt.
EERSTE BLAD.
Texels^he Berichten
Uw advertentie in dit blad wordt
op Texel huis aan huis gelezen.
TEXELSCHECOURA
is sinds 1 Juni 1930
in dit blad opgenomen.
UITG.: N.V. Boekhandel en Drukkerij
v.h. Langeveld en De Rooij Den
Burg. Tel.'11
ADVERTENTIES: 1-5 regels 60 et.;
iedere regel meer 12 ct. Eenzelfde adv.
voor viermaal ineens opgegeven, wordt
driemaal berekend.
ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal;
buiten den Burg f 1.losse nrs. 4d.
Spoordienst Den Heldiar - Amsterdam v.v.
Den H. Amsterd. Amsterd. Den H.
6,32 8,28 6,26 8,33
7,25 8,58 8,19§ 9,38
7,38 8,58 9,14 10,44
9,38 11,28 9,59 11,50
10,58 12,28 11,59 13,31
12,32 14,28 13,59 15,47
13,10 14,32 15,59 17.51
13,53 t 15,28 17,17 18,33
15,50 17,10 18,59 20,49
15,50 17,28 20,59 22,27
16,45 18,51 21,30 23^05
18,52 20,28 21,59 23,41
19,43 21,28 23,30 0,51
21,29 22,56 §Zat. en Zond. 7,59
21,39 23,28 fZat. en Zond. niet.
Niet Zon- en Feestd.; Alleen Zon
en Feestd.; Alleen Zaterdags;
Markttrein naar Schagen: vertrek Don
derdags 7,56; aankomst te Schagen 8,31
STOOMBOOTDIENSTEN.
Texel Den Helder v.v.
Op werkdagen:
Van Texel: 6.-; 7,30; 8,-; 11,20; 12,30;
2,35; 5,35.
Van den Helder: 7,-; 9,-; 10,-; 12,20; 2,-;
4,15; 6,55.
Op Zon- en Feestdagen:
Van Texel: 6,-; 8,-; 9,-; 11,15; 5,20;
8,-.
Van den Helder: 7,-; 9,-; 10,30; 12,20;
6,30; 9,15.
AUTOBUSDIENSTEN.
DEN BURO—DE KOOü v.v.
Van den Burg: 8,15 3,45" 5,30.
Van de Koog: 8,45 4,15" 6,00.
beteekent Woensdags en Zaterdags niet.
DEN BURO—DEN HOORN v.v.
Van den Burg: 10.10 5.30.
Van den Hoorn: 10.30 6.
(Ondem.: E.Boekel, den Burg, telef. 13).
DE COCKSDORP-DEN BURG v.v.
Van de C.: 8.— 10.— 1.20; 4.—.
Van den Burg: 8.45; 11.3.45*; 5.30.
Zondags van de C.: 7,30 vm.; van den
Burg 8,30 v.m.
beteekent Woensdags en Zaterdags 1.15.
AUTOBUS DEN HELDER-ALKMAAR.
Van den Helder: 6,55; S8,40; 9,10; 10,10;
11,10; 12,10; 13,25; 14,10; 15,10;
16,10; S17,40; IS,10; 19,10; 20,35;
S+ 21,00.
AUTOBUS ALKMAAR-DEN HELDER.
Van Alkmaar: 7,10; S7,40; 8,40; 9,40;
10,40; 11,40; 12,40; 13,40; 14,40;
15,40; SI6,40; 17,40; 18,40; S+19,40
20,40.
4- Alleen op Zondag van 1 Juli—1 Sept.
S Snelbus.
Hoe diep men ook teruggaat
in de geschiedenis der mensch-
heid, men vindt altijd als taak
der opvoeding van het jonge ge
slacht: weerbaar maken in de
levensstrijd.
Bij de primitieve volken was
deze taak uitsluitend gericht op strijd
vaardigheid tegen de krachten der na
tuur en tegen de vijanden. Het jonge
kind al werd geoefend in het ihanteenen1
der primitieve wapenen, werd meegeno
men op jacht, werd gehard.
Met de ontwikkelingsgang der bescha
ving kwamen er steeds meer en steeds
nieuwe elementen in het opvoedingsvraag-
stuk. Wij zouden kunnen herinneren aan
de riddertijd, waarin inaast de oefeningen
in de wapenhandel de begrippen van rid
der-eer en ridder-ideugd aan de jonge
pages werden geleerd. Wij zouden het op
voedingswerk en wat er door baanbre
kende paedagogen gewerkt en gedacht is
kunen volgen tot op deze dag.
Maar altijd en altijd weer vindt men
dit eenig einddoel: weerbaar maken in de
levensstrijd. Wij, moderne menschen, doen
in wezen niet anders dan de primitieve
volken in dit opzicht, al eischt het leven
van thans een andere weerbaarheid dan
die van het geweld van vuist of wapen,
Wanneer wij thans zeggen, dat de taak
der opvoeding weerbaar maken in de le
vensstrijd is, dan bedoelen wij, dat die
taak gericht is op twee dingen: op kennis
en (of) vaardigheid èn op karaktervast
heid. En waarschijnlijk is dit laatste wel
het belangrijkste element.
Weerbaar maken. Door alle tijden is
het het leidmotief geweest van het opvoe
dingswerk, maar wel nimmer heeft het
zich zoo ernstig aangediend als in deze.
ontredderde tijd. Dit is wel zeker, dat
nimmer zoozeer als in onze dagen van het
jonge geslacht buitengewoon veel kennis
en vaardigheid worden veneischt om zich
in het d-chte gedrang voor elke maat
schappelijke positie er door te worstelen.
Dit is wel zeker, dat nimmer zoozeer
als in onze dagen de jonge mensdi ge
pantserd moet zijin met wilskracht, vol
harding, karaktervastheid.
Het leven heeft de mensch nimmer ver
wend. Ook waar de uiterlijke levensom
standigheden gunstig zijn, heeft de mensch
zijn innerlijke strijd te strijden, zijn ver
drietelijkheden en teleurstellingen.
Verstandige ouders en opvoeders, dit
uit ervaring wetend, hebben de kinderen
al 'heel jong geleerd, dat er wenschen zijn,
die nu eenmaal niet kunnen worden ver
vuld. Dat met straf, althans met feed
moet worden geboet, wanneer het eigen
willetje verboden trotseerde en tot ver
keerde dingen bracht. Wij zeggen 't kort
en duidelijk: verstandige ouders en op
voeders verwennen de kinderen niet. Er is
over dat woord verwennen nogal eens
misverstand. Wanneer men ouders, die
hun kinderen schromelijk verwennen, het
gevaarlijke daarvan onder het oog brengt,
meenen zij, dat men tegenover hun opvoe
dingssysteem er een zou willen stellen
van strengheid en hardheid. Dat is na
tuurlijk niet. zoo. Men moet trouwens
met tucht en tuchtmiddelen al reeds in de
eerste plaats rekening houden met de in
dividualiteit van elk kind.
Zie, onze onzekere tijd eischt van het
jonge geslacht, wil het niet ten onder
gaan, een zekere levenshouding. Wils
kracht, geestelijke spankracht, volhar
dingsvermogen, idealisme.
En dan nog
Dan nog staan groepen jonge mannen
óók al hebben zij kennis en vaardigheid
vergaard, ook al hebben ze idealisme,
larbeidsdrang en arbeidslust, volharding
en wilskracht, buiten het productieproces
Blijven hun talenten en krachten onge
bruikt. En daarmede zitten zij tevens in
de groote, dringende moeilijkheid van
deze tijd: de zorg onze jonge werkloozen
toch weerbaar te houden in de strijd des
levens, hen toch te behoeden voor mo-
reele afzakking.
ZONDAG, 2 juli 1933.
VOOR HOOFD
lipill
HART.
ZONDAG.
Wij moeten weten wat wij willen en
daarin volharden. Seneca.
MAANDAG.
Iets te bezitten, dat men meer 'dan zich
zelf liefheeft, is voor warme zielen het
grootste geheim om gelukkig te zijn.
Lessing.
DINSDAG.
De vrouw is geboren, om zich toe te
wijden. Dat maadet hare kracht en tevens
hare aantrekkelijkheid uit; het is het ge
heim van haar geluk.
WOENSDAG.
Uw gelaat behoort uw medemenschen
laat het voor hen even helder schijnen
als de zon. Carmen Sylv«.
DONDERDAG.
Goede woorden kunnen ons tot voor
deel zijn en 'n eerwaardig gedrag kan ons
boven anderen verheffen.
Tao Teh King.
VRIJDAG.
Geen overwinning zondier inspanning.
Catullus.
ZATERDAG
In elke menschenborst klinkt stille een
gedicht, maar wat het schoonste klinkt
verneemt men niet zoo licht.
Dr. Lasker heeft onlangs ge
zegd: ,,Ik heb meer geleerd van
mijn nederlagen dan van mijn
overwinningen". Iedere zaken
man kan leeren van mislukkin
gen.
MANNEN VAN DE WERELDCONFERENTIE.
DR. BENESJ.
Minister van Buitenlandsche Z.
van Tsjecho-Slowakije.
JHR. VON NEURATH.
Minister van Buitenlandsche Z.
van Duitschland.
IIHII# VAN ZON EN MAAN. #111111
MAAN ZON
Datum: Op: Onder: Op: Onder:
Z. 2 juli 3,40 12,47 4,42 9,22
M. 3 5,12 1- 4,42 9,22
D. 4 6,43 1,11 4,43 9,21
W 5 8.08 1,46 4,44 9 21
D 6 9,13 2,40 4,45 9,20
V. 7 9 57 3 56 4,46 9,20
Z. 8 10.26 5,25 4,47 9.19
Vrijdag 7 JuliVolle maan
SPORTNIEUWS.
H.R.C. IZEEBUROIA 1: 3—3.
(Slot.)
Daar klinkt het fluitje. De tweede helft
gaat beginnen. Als ik langs de tribune
loop, zie ik, dat er bijna geen plaatsje
meer vrij is. en onder al die dames eni
'heeren ontdek ik tot mijn groot genoegen
ook onze burgemeester. daar, neen
maar, daar zit waarachtig ookIkheTi
geen tijd meer, de bal rolt allang en dus
maak ik dat ik op mijn plaats kom.
Riacing zet er alles op om gelijk te ma
ken. En krachtig gesteund door de half-
linie trekt de voorhoede keer op keer
ten aanval. Helaas wordt menige aanval
door buitenspel gebroken. De backs van
Z. waren daar verbazend handig in. Eerst
even teruggaande, liepen ze op het juiste
moment, n.l. als de bal gespeeld werd,
naar voren, met gevolg, dat soms vier
man van R. buitenspel stonden. Een
pluim voor de scheidsrechter, aan wie
dit geen keer ontging, en die, toen een
der R-spelers riep: „Maar, mijnheer, ik
sta toch gelijk", zeer terecht aanmerkte:
„Dan staat u buitenspel". Dat wordt door
onze jongens ook nogal eens vergeten.
Maar R. hield vol. En zie, daar plotse
ling schiet de linksbuiten door. Een kalme
voorzet en de midvoor doelpunt onhoud
baar. Weer gelijk dus: 2—2. Na de aftrap
zit Z. meteen voor het vijandelijk deel.
De midvoor heeft een nrachtkans'en schiet
hoog over. (,.,Daar kon Manus niet
bij", beweerde 'n lieftallige jongedame.
Ze kent Manus zeker goed.)
Z. houdt echter vol, hoewel aan de spe
lers te merken is, dat zij vermoeid wor
den. Het spelpeil daalt danook een paar
streepjes. Daar gaat weer 'n aanval, wéér
over links. Verbazend zoo vlug als die
buitenman is. Even door naar linksb nnen
in schuin hard schot. De R-keeper springt,
kopt, maar helaas de bal vliegt van zijn
handen tegen de paal en het is 3—2 voor
Z. Er komt nu een zekere matheid over
de spelers en we begrijpen, dat we het
mooiste gezien hebben. De rechtsbuiten
van R. houdt echter vol. Weer een ren,
een voorzet, de midvoor vangt op, maar
schiet schuin laings het doel naast. Jam
mer, het was een mooie kans. R. zet nog
eens de tanden op elkaar. Aanval op
aanval, en daar, ik zie het duidelijk, is
handsbal binnen de beruchte lijnen. Het
fluitje snerpt. Strafschop. De R-midvoor
plaatst zich achter de bal en plaatst de bal
keurig in de touwen: 33. Scheidsrechter
fluit meteen af. En zoo eindigde deze
werkelijk prachtige propagandawedstrijd
in 'n gelijk spel, waarmee im.i. R. tevreden
mag zijn. Voldaan ging ik naar huis en
nog voldaner (als het kan tenminste)
kwam ik thuis, want onderweg sprak ik
onze penningm., en die fluisterde in m'n
oor: „De ontvangsten waren goed, wat
vooral te danken is aan onze donateurs
en leden, die bijna zonder uitzondering
betaalden"! Daarvoor onze hartelijke dank
o
Zondagavond speelde een cortib. tegen
(liet elftal der U.L.O. school onder goede
leiding van de iheer J. v. Zeijlen. Overhet
algemeen is er vlot gespeeld. Voor de
rust had de comb, het beste van het spel!
en ze wist danook vier doelpunten te ma
ken, terwijl het aam Ben en de keeper
van U. wel te danken was, dat het er
maar 4 waren. Voor liet overige maakte
in de eerste helft U. maar een poovene in
druk. Slechts 2 doelpunten wist ze er
tegenover te stellen. In de 2e helft liep
het echter geheel anders. U. sneelde een
veel betere partij en het sloot aardig
Snelle aanvallen volgden elkaar op' het
geen, door het afwezig zijn van de T-:mid-
lialf, wel begrijpelijk was. Er werd hand
gewerkt. Bij T. werd voor de rust het
best gespeeld. U. was de tweede (helft
beter. Einduitslag: 85 voor U.L.O.
Finale Sdhoolvoetbal.
Zooals algemeen de verwachting was,
hebben èn den Hoorn èn de Cocksdorp
gewonnen. Toch hadden we niet gedacht,
dat die overwinningen zoo overtuigend
zouden zijn. De jongens van de Koog
speelden danook lang zoo goed niet als in
hun vorige wedstrijden. Tenslotte waren
er zelfs enkelen, die er een grapje van
maakten. Dat was verkeerd, jongens, vol
houden tot liet eind en dan vooral voet
ballen en niet praten. Ondanks dat alles
heeft de Koog, die dit jaar voor de eerste
maal meespeelde, zich goed gehouden, en
zal het volgend jaar bij voortdurende
■oefening zeker een gevaarlijke concur
rent worden. De jongens van den Hoorn
hebben het vertrouwen van hun onder
wijzer, de 'heer Riteco, niet besohaamd en
verdienden volkomen hun kampioenschap.
Gefeliciteerd hoor.
De tweede wedstrijd gaf iets beter spel.
Al gauw bleek echter, dat de Cocksdorp
sterker was. Jan en Marten zorgden sa
men al gauw voor twee puntjes en toen
was de overwinning binnen. Ant. Witte
weerde zich geducht, maar kon liet aljeen
ook niet doen. Ook Piet v. Sambeek hield
wat te houden was, maar kon toch niet
verhinderen, dat hij vijfmaal moest vis-
schen. Misschien, als Jac. en Piet meege
daan hadden, misschien was het dan an
ders geloopen. In elk geval 'heeft de sterk
ste gewonnen. Gefeliciteerd hoor, jon
gens en houdt vol. Je moet driemaal win
nen en dan
Na afloop reikte notaris Mulder de
prijzen uit. Spreker sprak zijn spijt uit
]over het feit, dat nog steeds zoo weinig
ouders blijk van belangstelling geven.
Ook van de zijide van het onderwijzend
personeel had spreker meer belangstelling
verwacht. En richtte dan ook een speci
aal woord van dank tot die ouders en die
onderwijzers, die steeds bereid zijn mede
werking te verkenen. Vervolgens kwam
spreker aan de uitreiking der prijzen en
GELIJK HAD-IE.
De een: Hoe lang zou ik nou nog
wachten moeten op die halve gebraden
eend, die ik besteld heb?
De ander: Ik denk tot een andere klant
de andere helft bestelt, want je kunt toch
geen 'halve eend schieten?