Het Engelsche s.s. Oakford gestrand.
TWEEDE BLAD
TEXELSCHE COURANT
Texelsche Berichten
Uitbetaling C.R.C.
Zaterdag 20 Januari 1934.
STOOMBOOTDIENSTEN.
Texel Den Helder v.v.
Op werkdagen:
Van Texel: 5.50; 7,50; 11,20; 2,35.
Van den Helder: 6,50; 10,-; 12,20; 4,20.
Op Zon- en Feestdagen:
Van Texel: 7,30; 11,15; 5,20.
Van den Helder: 9,— 12,20; 6,30.
AUTOBUSDIENSTEN.
DEN BURG—DE KOOO v.v.
Van den Burg: 8,15 4.5,30.
Van de Koog: 8,45 4,15" 6,00.
beteekent woensdags en Zaterdags niet.
DEN BURQ-DEN HOORN v.v.
Van den Burg: 10.10 5.30.
Van den Hoorn: 10.30 6.
(Ondem.: E. Boekei, den Burg, telef. 13).
DE COCKSDORP—DEN BURG v.v.
Van de C.: 8.— 10,— 1,— 4,
Van den Burg: 8.45; 11.— 3.45'; 5.30.
Zondags van de C.: 9,30 vm.; van den
Burg 10,30 vm.
beteekent Woensdags en Zaterdags 1.15.
AUTOBUS DEN HELDER-ALKA1AAR.
Van den Helder: 6,55; S8,40; 9,10; 10,10;
11,10; 12,10; 13,25; 14,10; 15,10;
16,10; S17,40; 18,10; 19,10; 20,35;
AUTOBUS ALKMAAR-DEN HELDER.
Van Alkmaar: 7,10; S7,40; 8,40; 9,40;
10,40; 11,40; 12,40; 13,40; 14,40;
15.40; S16.40; 17.40; 18.40; 20.40
S Snelbus.
Spoordienst Den Helder - Amsterdam v.v.
Den H. Amsterd. Amsterd. Den H.
6,32 8,28 6,26 8,33
7,25 8,58 8,19§ 9,38
7,38 B 8,58 9,14 10,44
9,38 11,28 9,59 11,50
10,58 12,28 11,59 13,31
12,32 14,28 13,59 15,47
13,10 14,32 15,59 17.51
13,53 f 15,28 17,17 Q 18,33
15,50 17,10 18,59 20,49
15,50 17,28 20,59 22,27
16,45 18,51 21,30 23^05
18,52 20,28 21,59 23,41
19,43 21,28 23,30 O 0,51
21,29 22,56 §Zat. en Zond. 7,59
21,39 H 23,28 fZat. en Zond. niet.
H Niet Zon- en Feestd.; Alleen Zon
en Feestd.; Alleen Zaterdags;
MIDDENSTANDERS
Een abonnement bij
N.V. PROVINCIAAL BELANG
s liltUIM Handelsinformatie-en Incasso- M
Bureau voor den Middenstand,
opgericht 1864, biedt u in deze
tijden groote voordeden.
Een volledig prospectus, waar-
uit zulks duidelijk blijkt met een
exemplaar van de veertiendaag-
sche zeer verzorgde courant,
wordt op schriftelijke aanvrage
p.o. verstrekt. Ë1
NV. PROVINCIAAL BELANG
Amstelstr. 14. Tel. 32000 (6 lijnen)
AMSTERDAM C. EE
H Voor Middenst. Federaties en Bonden
s kan een speciale overeenkomst getrof-
H fen worden ten behoeve hunner leden
VERKEERSONGEVALLEN.
Aan 'het zoo juist verschenen statistisch
overzicht over verkeersongevallen in 1932
een uitgave van het Centr. Bureau voor
de Statistiek ontleenen we het vol
gende.
Op Texel deden zich dat jaar 25 ver
keersongevallen voor. Hiervan moesten
twee worden toegeschreven aan fouten van
de bestuurder van het vervoermiddel; een
aan een gebrek van. het vervoermiddel;
drie door de toestand van de weg (inch
slippen en doorglijden); zeven door an
dere oorzaken, 12 door onbekende oor-i
zaken. In vijf gevallen werden persoineni
gewond, in 22 gevallen werd materieele
schade veroorzaakt. In totaal werden door
die 25 ongevallen 13 personen gedood of
gewond.
Op de overige Waddeneilanden kwa
men in het geheel geen verkeersongevallen
voor.
Te den Helder beliep het aantal 157,
te Sohagen 3, op Wielingen 12, te Alk
maar 296, te Medemblik 2, te Haarlem
1449, Amsterdam 9446, Rotterdam 4811,
Den Haag 3592.
MM* VAN ZON EN MAAN.
MAAN ZON
Datum: Op: Onder: Op: Onder:
Z. 21 Jan 9,59 7,55 4,25
M. 22 10,14 0,41 7,54 4,26
D. 23 10,31 1,58 7,53 4,28
W 24 10.54 3,13 7,51 4.29
D. 25 11,25 4,25 7,50 4,31
V. 26 12.07 5 28 7,49 4,33
Z. 27 1,01 6,19 7,48 4,35
Maandag 22 Jan.Eerste kwartier.
Wij maken er belanghebbenden op at
tent, dat van heden af op de Boerenleen
bank de uitbetaling kan plaats vinden
wegens op 5 Januari (men lette op deze
datum) aan de C.R.C. geleverde runderen.
SPORTNIEUWS.
In onze afd. werd j.l. Zondag slechts
één wedstrijd gespeeld, n.l. Vrone—Alkrn.
Boys. Uitslag 24.
Voor a.s. Zondag voorspelt „Het
Groentje": Andijk heeft thuis tegen Scha-
gen wel een kans op de puntjes. Llitgeest
achten wij in elk geval in staat van
DTS te winnen. Bij AlkmaarVrone heeft
de thuisclub ook al de beste papieren,-
terwijl tenslotte de Alkm. Boys niet te
gen Texel mogén struikelen, hetgeen ook
wel niet noodig zal zijn.
Zeker, het zal voor C. niet geinakke-
belijk worden, maar we weten nu eenmaSl,
dat tegen sterke ploegen meestal behoor
lijk partij gegeven wordt. Ook voor deze
wedstrijd gelooven we, dat er stevig wordt
aangepakt. Op een overwinning mogen
we niet rekenen, maar dat de huid duur
verkocht zal worden, d.w.z. dat Texel
een van haar beste wedstrijden gaat spe
len gelooven we zeker. Daarom man
nen van Texel, veel succes.
Elftal: Jb.Gras
D.Zuidewind J.Ran
R.Ran J.v.Reenen N.de Graat
A.Huizinga Verheijen M.Vlaming G.Wit
vliet Winter
Texel 2 speelt thuis tegen HeldeT 4,
We nemen aan dat bij hard werken en
een goede wil het tot een overwinning ge
bracht kan worden. Ten opzichte van de
plaats op de ranglijst moet dit ook kun
nen.
Texel 2: A.Daalder
Jac.Helsloot Jb.Geus
M.Koorn A.Dros Bz. A.Dros Dz.
P.Bruin C.Zuidema J.Bruin P.Kikkert
A. Idema.
Res.: H. Sto-lk.
Texel 3 is vrij. Ook voor 28 Jan. is geen
wedstrijd vastgesteld, terwijl dan T. 2
eveneens vrij is. Mogelijk is dit vele spe
lers van deze elftallen wel aangenaam,-
daar T. 1 dan Succes op visite krijgt.
Mochten de spelers er anders over den
ken, laat dit voor Zondag even weten,
Dan kunnen we nog wedstrijden aanvra
gen.
O
Ook de adsp. moeten w-eder aande
slag. Zaterdagmiddag 2,15 speelt C te
gen D.
(Wit)W.Geus
Jb. Koorn FLPen
F.v.Zeijlen J.W.v.Huizen L.Rijk
H.Broekman Joh.Kikkert W.Langeveld
J. Westdorp D.Noordijk
P.Keijser W.Roeper H.Mulder L.Schot
A.Keijscr
Nielc Kuiper A.Lap A.Zegel
L.Kuiper C.v.Zutphen
(Groen-Zwart)L.Goënga.
DE WAAL.
Stamboekvee.
In verband met een adv. in dit nummer
-deelt de heer S. Kuiper ons mee, dat de
koe Hartog als 7-jarige over 297 rnelk-
dagen 9466 Kg. melk levende met een-
gehalte van 3,56 pet.
Vader van de beschikbaar gestelde stier
was Booy's Jonge Wodan (no. 2 op de
centrale keuring te Alkmaar).
Terecht heeft men van „Jan" groote
verwachtingen.
OUDESCHILD.
Vissdherij.
Aangevoerd aan de vischafsl&g alhier:,
17 Jan.: 1675 Kg. wulken 20 ct.
Overige dagen wegens het ruwe weer
niet gevischt.
DE HEELE BEMANNING OMG
WONE PRESTATIES VAN DE
Woensdagavond te ruim zes uur ont
ving de bemanning van de reddingboot
alhier bericht, dat een schip was gestrand
in de Eierlandsche gronden. Het gaf nood
seinen. Toen de eb inviel te plm. S uur
is de reddingboot naar de strandings-
plaats vertrokken. Het was geen gemak
kelijke tocht, in de duisternis te midden
van de vele zandbanken. Te 2 uur in de
nacht kwam de „Eierland'' langszij. De
boot stuitte verscheidene malen op de
zandbanken en kwam een paar maal in
onzachte aanraking met de boot. De be
manning wenschte het schip niet te ver
laten, zoodat de „Eierland onvernclifer-
zake moest teniflkwrpn Ie 7/muur Wilg rif
reddingboot weer terug. De Brandaris en
de sleepboot Holland, die inmiddels ook
bij de strandingsplaats waren gearriveerd,
bieren in d-e nabijheid. De naam van het
schip, dat 669 ton meet, is Oakford,
Donderdagmorgen kwam liet bericht, dat
de Brandaris bij liet schip was geweest,
doch geen gehoor had gekregen en dat
een sloep gestreken was. Van de beman
ning was echter niets bekend. Daarop is
de „Eierland te half elf weer uitgevaren.
Na het bericht, -dat de Brandaris geen
gehoor had gekregen, toen deze Donder
dagmorgen bij het gestrande schip was
geweest en men had geconstateerd, dat
de scheepsboot was gestreken, is de
Eierland weer uitgevaren, om de vermiste
schipbreukelingen op te sporen. Intus-
schen was bericht ontvangen, dat op de
Vliehors negen lijken waren gevonden.
EKOMEN, ONDANKS BU1TENGE-
EIERLANDSCHE REDDINGBOOT.
Het was boos weer. Eens greep een
golf de boot beet. Ze plonsde vol water
en alle lichten werden gedoofd. In de
duisternis ging het weer verder.
Gelukkig bedaarde het weer eren, ver
volgde schipper Van der Kooij zijn tref
fend relaas. Wij konden het water er uit
krijgen. Dan maar weer probeeren. Zooi
ging het door. Uren hadden we gewor-
steld en eindelijk, ja, daar grijpt een
hooge golf ons beet. Die smijt ons met
zoo'n kracht tegen de Oakford aan, dat
wij dachten .dat wij middendoor gingen.
Toen gebeurde er iets, wat ik nooit heb
meegemaakt. Aan boord stonden ze niet
klaar om ons een touw toe te gooien. Dat
is toch het eerste wat je doet. Huizen--'
hooge golven sloegen over het schip heen
en ook over onze reddingboot. Boven op
de brug, als twee schimmen, zagen wij
twee mannen staan. We schreeuwden en
riepen, maar het gaf niets. Wij begrepen
er Iniets van. Ze hadden toch om hulp
i i uv 11 i e 11
De Eierland heeft hier Donderdag in de
namidciap' tien 'Itjk'éJl aangebracht" Onder
.de gekenterde sloep vond men n.l. nog
èeil -der omgekomen man-a-li.Tppen het
"Tiad de eerste redding met de nieuwe mo
torboot kunnen zijn, het is helaas anders
geloopen. H-et was -een droeve last, die
-liet scheepje tegen het vallen van de
avond herwaarts voerde. Diep onder de
indruk waren de vele op het strand aan
wezigen, toen -d>e stoffelijke resten van
tien flinke zeelieden aan wal werden ge
dragen. Een polshorloge, dat een van hen|-
id-roeg ,was te 5 u. 7 m.n. blijv-en stilstaan.
De lijken zijn in het lijken-huisje pp
het kerkhof alhier opgebaard.
Niemand van d-e vissch-ers hier kan be
grijpen waarom de menschen in eigen
sloep va-n boord zijn gegaan, terwijl ze
tevoren hulp van -de reddingboot van de
hand hadden gewezen, temeer daar hun
schip -nog volkomen intact is gebleven.
De schipper van de reddingboot, de heer
1. v. d. lyooii. vertelde oins nog, hoe ze,
ina -een moeilijke tocht -door de branching
bij liet schip waren gekomen en een van
de schepelingen hun een lijn had toege
worpen. Deze iij-n had men echter ween
moeten losgooien, daar er gevaar bestond,
dat de reddingboot tegen -het schip zou
woTden geslagen. M-en is toen om h-et
gestrande schip heengevaren, om het van
de andere zijde te naderen. Hierna heb
ben de schepelingen echter geen hand-
meer uitgestoken om de verbinding met
-de boot tot stand te brengen, hoewel ziohi
twee personen op de brug bevond-en. Toen
de reddingboot zich echter weer een naar;
liTnidOTit met-er had verwijderd, werdwèer
een vuurpijl afgeschoten. Op dat moment
LANDBOUW EN VEETEELT.
DOE AAN MELKCONTROLE.
Van een bedrijf van een 6-tal onder
controle staande koeien, bedroeg de ge
middelde opbrengst in 1932 4641 Kg.
melk; 170 Kg. vet; 3,60 pet.; 291 melk-d.
Berekend tegen een waarde van f 1,20
per Kg. vet, bedroeg de geldelijke op
brengst per koe 170 X f 1,20 f204,—
dit is per Kg. m-elk 4,40 ct.
Was het vetgehalte van -de op dit be
drijf aanwezige dieren inplaats van 3,60
pet. -maar 3,15 pet. geweest d.i. het
gemid-d. vetgehalte v.|n de in 1932 aan
De Eendracht geleverde melk dan zou
bij eenzelfde aantal Kg. melk de gemidd.
opbrengst per koe zijn geweest 46,41 x
3,15 146 Kg. vet o't in geld uitgedrukt
146 x f 1,20 f 175,20. Per Kg. melk
was da-n uitbetaald gekregen 3,77 ct.
Zouden er nog niet zeer veel bed-rij-f
ven zijn op ons eiland, die geen hoogere
gemiddelde uitbetaling zullen krijgen dan
3,77 per Kg. melk, -en zou het voor de'
eigenaars dier bedrijven -niet van groot be
lang zijn, hun dieren onder controle te
stellen. De baten, hieruit voortvloeiende,
zullen ruimschoots de te maken kosten
dekken.
Meldt u daarom aan als lid van de
fokvereeniging. Inlichtingen verstrekt M.
Zuidewind, secr., de Kamp, Texel.
as 'het echter voor d-p Fierland ^inrWm-
lijk weer langszij te kom-ein. y
p Door miJTTel van Mors-e-fcékens heeft
de sleepboot Holland de schepelingen be
duid, aan boord te blijven. M-et de dag
zouden ze worden afgehaald. Ze hebben
nog gewaarschuwd geen sloep te strijken,
daar de kust zeer gevaarlijk was. De ka
pitein van de boot seinde daarop terug:
„Sloep wordt gestreken, zee niet gevaar
lijk". Dit voornemen hebben ze ten uit
voer gebracht ,met h-et bekende noodlot
tige gevolg.
De Oakford kwam van Gent in ballast
en was op weg naar Delfzijl.
Nader vernemen we nog, dat de sloep
-door de zware „brekers" die de Eier
landsche gronden onveilig maken, bedol
ven of omgeslag-en moet zijn. Aanva-nke-
kelijk hoopte m-en, dat h-et scheepje naa-r
de Waddenzee zou zijn gestuwd. Maar
helaas werd anders beslist.
HET SCHIP is inmiddels lekgeslagen
en -diep in d-e grond-en vastgeraakt. Het
zou als verloren moeten worden be
schouwd. De Oakford werd in 1900 ge
bouwd, meet 669 ton, had een vermogen-
van 130 pk. en behoorde toe aan de R-ee-
-derij C-has. Strubin en Co. Limit-ed te Lon
den. Het doel van de reis was Delfzijl,
waar stroobor-d zou worden geladen.
DE TOCHT VAN DE REDDINGBOOT.
De bemanning van de Eierlandsche mo
torreddingboot heeft hachelijke uren door
leefd. In groote spanning werd de terug
komst van de boot afgewacht. Gelukkig
kwam ze terug, maar helaas zonder haar
doel te hebben bereikt. Wel wist ze dicht
bij de Oakford te komen, zij Ihet na bijna
bovenmensch-elijke inspanning van alle
krachten. De bemanning wenschte echter
het in nood verkeerend schip niet te ver
laten
geroepen
Nou, die hulp was er, maar
ze wilden er geen gebruik van maken.
Ineens schenen ze van gedachten te ver
anderen. Een man trachtte ons met een»
lliaak een touw toe te steken en hij ri-epi
„Aan de andere zijde komen". Dat was
gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij
riepen: „Kom er at, kom er af". Maar lof
ze ons niet verstonden, ik weet het niet.
Toen greep een golt ons en smeet ons
recht voor de boeg van het schip. Daar
gaan wij, dacht, ik, maar wij kwamen er
weer boven uit.
Dan vertelt schipperjVan der Kooij
van de moeilijkheden om aan de andere""
zijde te komen. „Maar h-et is gelukt. Weer
lagen wij 'langszij, nu uit d-e wind. Wij'
-lagen daar zoo rustig, dat een kind had-
kunnen overstappen. Wij hadden wel vijf
tig man kunnen overnemen, maar wij za
gen er niet één meer. Eindelijk kwam er
weer iemand to-eloopen, maar hij werd
blijkbaar teruggeroepen. Wij hebben toen
iiog geschreeuwd. Wij zagen liet hoofd
-van de kok, di-e een pijp rookte, en wij
hebben geroepen wat wij konden, dat ze
met ons nie-e moesten gaan, maar ze na
men nog ;niet -eens -de moeite om aint->
woord te geven. Wij voeren weer terug,,
verongelukten bijna op hun ankerketting
maar kwamen weer langszij. Nog eens
hebben wij getracht ze tot andere ge
dachten te brengen. Wij staken een witte
flambouw aan ten teek-en, dat wij nog wat
zouden wachten. Dat was een sein voor
de Brandaris, die ook naderbij was ge
komen, want die kon ons niet zien, omdat
onze vuren gedoofd wanen. Zoo hebben
wij liet weer geprobeerd, maar zij wilden
niet. Toen was er niets meer aan te doen,
toen zijn wij weggevaren.
E-ii ziet u, dat was nou h-et ellendige,
juist toeii we weg waren schoten ze weer
vuurpijlen af en gaven ze weer S.O.S.f
seinen. Maar wij konden niet meer te hulp
komen. De storm kreeg zoo'n kracht, dat
wij eigenlijk niet dachten er het leven af
te brengen".
Om 6,15 uur was de plaatselijk-e Comm.
der N.Z.R.M. met de stranding in kennis
gesteld. N.W. van -de vuurtoren, zoo werd
gemeld, zit een schip in nood, dat met
Morselamp S.O.S. seint. Schipper van der
Kooij en zijn mannen maakten zich gereed
om met de reddingboot hulp te gaan bie
den. Door h-et afnemen van het strand
moest voor het leggen van de rails eerst
e-enig grondwerk worden verricht. Dit had
echter een vlot verloop, zoodat te 8 uur
zee gekozen kon worden. Afgesproken
wend, dat de boot zoo nu en dan een licht
zou vertoonen, opdat de commissie, ge-
stationne-erd op d-e toren, steeds zou we
ten, waar -de boot zich bevond. Toen om
9,15 uur nog geen 'licht werd gezien,
maakte men zich ee-nigszims ongerust. Men
vroeg zich af of er iets met de boot zou
zijn gebeurd. Toen riep -de Comm. -de hulp
in van de Brandaris, opdat die op het ter
rein van -de stranding een onderzoek zou
instellen. Het was -de Comm. bekend, dat
ook de „Holland" van de fa. Doeksen
naar hier onderweg was. Ei-ndelijk om
10,45 uur werd een roode flambouw
waargenomen (een kort oogenblik maar),
gevolgd om 11,10 uur -door een witte.
Dit was een groote geruststelling voor
ieder-een. Stellig was de boot nu op de;
terugtocht. Om 12,30 uur verwachtte m-eni
de bemanning weer aan het strand. Het
duurde echter veel langer. Toen danoo"
om 1 uur nog niets van de boot te zien
was, maakte groote ongerustheid zich van
allen meester. Was ook de positie van de
red-dingbootbemanning niet veel gevaar
lijker dan die van de Oakland? De Bran
daris was inmiddels bij het gestrande schijf
gekomen. Om 2 uur kregen we een lichtje
te zien, dat afkomstig bleek te zijn van de
Eienan-uo-m "2,20 kwam ze behouden na
een zware tocht bij het boothuis aan.
Van -het verloop -der reis werd de Bran
daris per radio op de hoogte gebracht.
Gevraag-d werd, of de Brandaris -de nacht
in de nabijheid van het gestrande schip
zou willen blijven. De Eierland zou zich
echter gereed houden, om zoo noodig