Het Engelsche s.s. Oakford gestrand. TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT Texelsche Berichten Uitbetaling C.R.C. Zaterdag 20 Januari 1934. STOOMBOOTDIENSTEN. Texel Den Helder v.v. Op werkdagen: Van Texel: 5.50; 7,50; 11,20; 2,35. Van den Helder: 6,50; 10,-; 12,20; 4,20. Op Zon- en Feestdagen: Van Texel: 7,30; 11,15; 5,20. Van den Helder: 9,— 12,20; 6,30. AUTOBUSDIENSTEN. DEN BURG—DE KOOO v.v. Van den Burg: 8,15 4.5,30. Van de Koog: 8,45 4,15" 6,00. beteekent woensdags en Zaterdags niet. DEN BURQ-DEN HOORN v.v. Van den Burg: 10.10 5.30. Van den Hoorn: 10.30 6. (Ondem.: E. Boekei, den Burg, telef. 13). DE COCKSDORP—DEN BURG v.v. Van de C.: 8.— 10,— 1,— 4, Van den Burg: 8.45; 11.— 3.45'; 5.30. Zondags van de C.: 9,30 vm.; van den Burg 10,30 vm. beteekent Woensdags en Zaterdags 1.15. AUTOBUS DEN HELDER-ALKA1AAR. Van den Helder: 6,55; S8,40; 9,10; 10,10; 11,10; 12,10; 13,25; 14,10; 15,10; 16,10; S17,40; 18,10; 19,10; 20,35; AUTOBUS ALKMAAR-DEN HELDER. Van Alkmaar: 7,10; S7,40; 8,40; 9,40; 10,40; 11,40; 12,40; 13,40; 14,40; 15.40; S16.40; 17.40; 18.40; 20.40 S Snelbus. Spoordienst Den Helder - Amsterdam v.v. Den H. Amsterd. Amsterd. Den H. 6,32 8,28 6,26 8,33 7,25 8,58 8,19§ 9,38 7,38 B 8,58 9,14 10,44 9,38 11,28 9,59 11,50 10,58 12,28 11,59 13,31 12,32 14,28 13,59 15,47 13,10 14,32 15,59 17.51 13,53 f 15,28 17,17 Q 18,33 15,50 17,10 18,59 20,49 15,50 17,28 20,59 22,27 16,45 18,51 21,30 23^05 18,52 20,28 21,59 23,41 19,43 21,28 23,30 O 0,51 21,29 22,56 §Zat. en Zond. 7,59 21,39 H 23,28 fZat. en Zond. niet. H Niet Zon- en Feestd.; Alleen Zon en Feestd.; Alleen Zaterdags; MIDDENSTANDERS Een abonnement bij N.V. PROVINCIAAL BELANG s liltUIM Handelsinformatie-en Incasso- M Bureau voor den Middenstand, opgericht 1864, biedt u in deze tijden groote voordeden. Een volledig prospectus, waar- uit zulks duidelijk blijkt met een exemplaar van de veertiendaag- sche zeer verzorgde courant, wordt op schriftelijke aanvrage p.o. verstrekt. Ë1 NV. PROVINCIAAL BELANG Amstelstr. 14. Tel. 32000 (6 lijnen) AMSTERDAM C. EE H Voor Middenst. Federaties en Bonden s kan een speciale overeenkomst getrof- H fen worden ten behoeve hunner leden VERKEERSONGEVALLEN. Aan 'het zoo juist verschenen statistisch overzicht over verkeersongevallen in 1932 een uitgave van het Centr. Bureau voor de Statistiek ontleenen we het vol gende. Op Texel deden zich dat jaar 25 ver keersongevallen voor. Hiervan moesten twee worden toegeschreven aan fouten van de bestuurder van het vervoermiddel; een aan een gebrek van. het vervoermiddel; drie door de toestand van de weg (inch slippen en doorglijden); zeven door an dere oorzaken, 12 door onbekende oor-i zaken. In vijf gevallen werden persoineni gewond, in 22 gevallen werd materieele schade veroorzaakt. In totaal werden door die 25 ongevallen 13 personen gedood of gewond. Op de overige Waddeneilanden kwa men in het geheel geen verkeersongevallen voor. Te den Helder beliep het aantal 157, te Sohagen 3, op Wielingen 12, te Alk maar 296, te Medemblik 2, te Haarlem 1449, Amsterdam 9446, Rotterdam 4811, Den Haag 3592. MM* VAN ZON EN MAAN. MAAN ZON Datum: Op: Onder: Op: Onder: Z. 21 Jan 9,59 7,55 4,25 M. 22 10,14 0,41 7,54 4,26 D. 23 10,31 1,58 7,53 4,28 W 24 10.54 3,13 7,51 4.29 D. 25 11,25 4,25 7,50 4,31 V. 26 12.07 5 28 7,49 4,33 Z. 27 1,01 6,19 7,48 4,35 Maandag 22 Jan.Eerste kwartier. Wij maken er belanghebbenden op at tent, dat van heden af op de Boerenleen bank de uitbetaling kan plaats vinden wegens op 5 Januari (men lette op deze datum) aan de C.R.C. geleverde runderen. SPORTNIEUWS. In onze afd. werd j.l. Zondag slechts één wedstrijd gespeeld, n.l. Vrone—Alkrn. Boys. Uitslag 24. Voor a.s. Zondag voorspelt „Het Groentje": Andijk heeft thuis tegen Scha- gen wel een kans op de puntjes. Llitgeest achten wij in elk geval in staat van DTS te winnen. Bij AlkmaarVrone heeft de thuisclub ook al de beste papieren,- terwijl tenslotte de Alkm. Boys niet te gen Texel mogén struikelen, hetgeen ook wel niet noodig zal zijn. Zeker, het zal voor C. niet geinakke- belijk worden, maar we weten nu eenmaSl, dat tegen sterke ploegen meestal behoor lijk partij gegeven wordt. Ook voor deze wedstrijd gelooven we, dat er stevig wordt aangepakt. Op een overwinning mogen we niet rekenen, maar dat de huid duur verkocht zal worden, d.w.z. dat Texel een van haar beste wedstrijden gaat spe len gelooven we zeker. Daarom man nen van Texel, veel succes. Elftal: Jb.Gras D.Zuidewind J.Ran R.Ran J.v.Reenen N.de Graat A.Huizinga Verheijen M.Vlaming G.Wit vliet Winter Texel 2 speelt thuis tegen HeldeT 4, We nemen aan dat bij hard werken en een goede wil het tot een overwinning ge bracht kan worden. Ten opzichte van de plaats op de ranglijst moet dit ook kun nen. Texel 2: A.Daalder Jac.Helsloot Jb.Geus M.Koorn A.Dros Bz. A.Dros Dz. P.Bruin C.Zuidema J.Bruin P.Kikkert A. Idema. Res.: H. Sto-lk. Texel 3 is vrij. Ook voor 28 Jan. is geen wedstrijd vastgesteld, terwijl dan T. 2 eveneens vrij is. Mogelijk is dit vele spe lers van deze elftallen wel aangenaam,- daar T. 1 dan Succes op visite krijgt. Mochten de spelers er anders over den ken, laat dit voor Zondag even weten, Dan kunnen we nog wedstrijden aanvra gen. O Ook de adsp. moeten w-eder aande slag. Zaterdagmiddag 2,15 speelt C te gen D. (Wit)W.Geus Jb. Koorn FLPen F.v.Zeijlen J.W.v.Huizen L.Rijk H.Broekman Joh.Kikkert W.Langeveld J. Westdorp D.Noordijk P.Keijser W.Roeper H.Mulder L.Schot A.Keijscr Nielc Kuiper A.Lap A.Zegel L.Kuiper C.v.Zutphen (Groen-Zwart)L.Goënga. DE WAAL. Stamboekvee. In verband met een adv. in dit nummer -deelt de heer S. Kuiper ons mee, dat de koe Hartog als 7-jarige over 297 rnelk- dagen 9466 Kg. melk levende met een- gehalte van 3,56 pet. Vader van de beschikbaar gestelde stier was Booy's Jonge Wodan (no. 2 op de centrale keuring te Alkmaar). Terecht heeft men van „Jan" groote verwachtingen. OUDESCHILD. Vissdherij. Aangevoerd aan de vischafsl&g alhier:, 17 Jan.: 1675 Kg. wulken 20 ct. Overige dagen wegens het ruwe weer niet gevischt. DE HEELE BEMANNING OMG WONE PRESTATIES VAN DE Woensdagavond te ruim zes uur ont ving de bemanning van de reddingboot alhier bericht, dat een schip was gestrand in de Eierlandsche gronden. Het gaf nood seinen. Toen de eb inviel te plm. S uur is de reddingboot naar de strandings- plaats vertrokken. Het was geen gemak kelijke tocht, in de duisternis te midden van de vele zandbanken. Te 2 uur in de nacht kwam de „Eierland'' langszij. De boot stuitte verscheidene malen op de zandbanken en kwam een paar maal in onzachte aanraking met de boot. De be manning wenschte het schip niet te ver laten, zoodat de „Eierland onvernclifer- zake moest teniflkwrpn Ie 7/muur Wilg rif reddingboot weer terug. De Brandaris en de sleepboot Holland, die inmiddels ook bij de strandingsplaats waren gearriveerd, bieren in d-e nabijheid. De naam van het schip, dat 669 ton meet, is Oakford, Donderdagmorgen kwam liet bericht, dat de Brandaris bij liet schip was geweest, doch geen gehoor had gekregen en dat een sloep gestreken was. Van de beman ning was echter niets bekend. Daarop is de „Eierland te half elf weer uitgevaren. Na het bericht, -dat de Brandaris geen gehoor had gekregen, toen deze Donder dagmorgen bij het gestrande schip was geweest en men had geconstateerd, dat de scheepsboot was gestreken, is de Eierland weer uitgevaren, om de vermiste schipbreukelingen op te sporen. Intus- schen was bericht ontvangen, dat op de Vliehors negen lijken waren gevonden. EKOMEN, ONDANKS BU1TENGE- EIERLANDSCHE REDDINGBOOT. Het was boos weer. Eens greep een golf de boot beet. Ze plonsde vol water en alle lichten werden gedoofd. In de duisternis ging het weer verder. Gelukkig bedaarde het weer eren, ver volgde schipper Van der Kooij zijn tref fend relaas. Wij konden het water er uit krijgen. Dan maar weer probeeren. Zooi ging het door. Uren hadden we gewor- steld en eindelijk, ja, daar grijpt een hooge golf ons beet. Die smijt ons met zoo'n kracht tegen de Oakford aan, dat wij dachten .dat wij middendoor gingen. Toen gebeurde er iets, wat ik nooit heb meegemaakt. Aan boord stonden ze niet klaar om ons een touw toe te gooien. Dat is toch het eerste wat je doet. Huizen--' hooge golven sloegen over het schip heen en ook over onze reddingboot. Boven op de brug, als twee schimmen, zagen wij twee mannen staan. We schreeuwden en riepen, maar het gaf niets. Wij begrepen er Iniets van. Ze hadden toch om hulp i i uv 11 i e 11 De Eierland heeft hier Donderdag in de namidciap' tien 'Itjk'éJl aangebracht" Onder .de gekenterde sloep vond men n.l. nog èeil -der omgekomen man-a-li.Tppen het "Tiad de eerste redding met de nieuwe mo torboot kunnen zijn, het is helaas anders geloopen. H-et was -een droeve last, die -liet scheepje tegen het vallen van de avond herwaarts voerde. Diep onder de indruk waren de vele op het strand aan wezigen, toen -d>e stoffelijke resten van tien flinke zeelieden aan wal werden ge dragen. Een polshorloge, dat een van hen|- id-roeg ,was te 5 u. 7 m.n. blijv-en stilstaan. De lijken zijn in het lijken-huisje pp het kerkhof alhier opgebaard. Niemand van d-e vissch-ers hier kan be grijpen waarom de menschen in eigen sloep va-n boord zijn gegaan, terwijl ze tevoren hulp van -de reddingboot van de hand hadden gewezen, temeer daar hun schip -nog volkomen intact is gebleven. De schipper van de reddingboot, de heer 1. v. d. lyooii. vertelde oins nog, hoe ze, ina -een moeilijke tocht -door de branching bij liet schip waren gekomen en een van de schepelingen hun een lijn had toege worpen. Deze iij-n had men echter ween moeten losgooien, daar er gevaar bestond, dat de reddingboot tegen -het schip zou woTden geslagen. M-en is toen om h-et gestrande schip heengevaren, om het van de andere zijde te naderen. Hierna heb ben de schepelingen echter geen hand- meer uitgestoken om de verbinding met -de boot tot stand te brengen, hoewel ziohi twee personen op de brug bevond-en. Toen de reddingboot zich echter weer een naar; liTnidOTit met-er had verwijderd, werdwèer een vuurpijl afgeschoten. Op dat moment LANDBOUW EN VEETEELT. DOE AAN MELKCONTROLE. Van een bedrijf van een 6-tal onder controle staande koeien, bedroeg de ge middelde opbrengst in 1932 4641 Kg. melk; 170 Kg. vet; 3,60 pet.; 291 melk-d. Berekend tegen een waarde van f 1,20 per Kg. vet, bedroeg de geldelijke op brengst per koe 170 X f 1,20 f204,— dit is per Kg. m-elk 4,40 ct. Was het vetgehalte van -de op dit be drijf aanwezige dieren inplaats van 3,60 pet. -maar 3,15 pet. geweest d.i. het gemid-d. vetgehalte v.|n de in 1932 aan De Eendracht geleverde melk dan zou bij eenzelfde aantal Kg. melk de gemidd. opbrengst per koe zijn geweest 46,41 x 3,15 146 Kg. vet o't in geld uitgedrukt 146 x f 1,20 f 175,20. Per Kg. melk was da-n uitbetaald gekregen 3,77 ct. Zouden er nog niet zeer veel bed-rij-f ven zijn op ons eiland, die geen hoogere gemiddelde uitbetaling zullen krijgen dan 3,77 per Kg. melk, -en zou het voor de' eigenaars dier bedrijven -niet van groot be lang zijn, hun dieren onder controle te stellen. De baten, hieruit voortvloeiende, zullen ruimschoots de te maken kosten dekken. Meldt u daarom aan als lid van de fokvereeniging. Inlichtingen verstrekt M. Zuidewind, secr., de Kamp, Texel. as 'het echter voor d-p Fierland ^inrWm- lijk weer langszij te kom-ein. y p Door miJTTel van Mors-e-fcékens heeft de sleepboot Holland de schepelingen be duid, aan boord te blijven. M-et de dag zouden ze worden afgehaald. Ze hebben nog gewaarschuwd geen sloep te strijken, daar de kust zeer gevaarlijk was. De ka pitein van de boot seinde daarop terug: „Sloep wordt gestreken, zee niet gevaar lijk". Dit voornemen hebben ze ten uit voer gebracht ,met h-et bekende noodlot tige gevolg. De Oakford kwam van Gent in ballast en was op weg naar Delfzijl. Nader vernemen we nog, dat de sloep -door de zware „brekers" die de Eier landsche gronden onveilig maken, bedol ven of omgeslag-en moet zijn. Aanva-nke- kelijk hoopte m-en, dat h-et scheepje naa-r de Waddenzee zou zijn gestuwd. Maar helaas werd anders beslist. HET SCHIP is inmiddels lekgeslagen en -diep in d-e grond-en vastgeraakt. Het zou als verloren moeten worden be schouwd. De Oakford werd in 1900 ge bouwd, meet 669 ton, had een vermogen- van 130 pk. en behoorde toe aan de R-ee- -derij C-has. Strubin en Co. Limit-ed te Lon den. Het doel van de reis was Delfzijl, waar stroobor-d zou worden geladen. DE TOCHT VAN DE REDDINGBOOT. De bemanning van de Eierlandsche mo torreddingboot heeft hachelijke uren door leefd. In groote spanning werd de terug komst van de boot afgewacht. Gelukkig kwam ze terug, maar helaas zonder haar doel te hebben bereikt. Wel wist ze dicht bij de Oakford te komen, zij Ihet na bijna bovenmensch-elijke inspanning van alle krachten. De bemanning wenschte echter het in nood verkeerend schip niet te ver laten geroepen Nou, die hulp was er, maar ze wilden er geen gebruik van maken. Ineens schenen ze van gedachten te ver anderen. Een man trachtte ons met een» lliaak een touw toe te steken en hij ri-epi „Aan de andere zijde komen". Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij riepen: „Kom er at, kom er af". Maar lof ze ons niet verstonden, ik weet het niet. Toen greep een golt ons en smeet ons recht voor de boeg van het schip. Daar gaan wij, dacht, ik, maar wij kwamen er weer boven uit. Dan vertelt schipperjVan der Kooij van de moeilijkheden om aan de andere"" zijde te komen. „Maar h-et is gelukt. Weer lagen wij 'langszij, nu uit d-e wind. Wij' -lagen daar zoo rustig, dat een kind had- kunnen overstappen. Wij hadden wel vijf tig man kunnen overnemen, maar wij za gen er niet één meer. Eindelijk kwam er weer iemand to-eloopen, maar hij werd blijkbaar teruggeroepen. Wij hebben toen iiog geschreeuwd. Wij zagen liet hoofd -van de kok, di-e een pijp rookte, en wij hebben geroepen wat wij konden, dat ze met ons nie-e moesten gaan, maar ze na men nog ;niet -eens -de moeite om aint-> woord te geven. Wij voeren weer terug,, verongelukten bijna op hun ankerketting maar kwamen weer langszij. Nog eens hebben wij getracht ze tot andere ge dachten te brengen. Wij staken een witte flambouw aan ten teek-en, dat wij nog wat zouden wachten. Dat was een sein voor de Brandaris, die ook naderbij was ge komen, want die kon ons niet zien, omdat onze vuren gedoofd wanen. Zoo hebben wij liet weer geprobeerd, maar zij wilden niet. Toen was er niets meer aan te doen, toen zijn wij weggevaren. E-ii ziet u, dat was nou h-et ellendige, juist toeii we weg waren schoten ze weer vuurpijlen af en gaven ze weer S.O.S.f seinen. Maar wij konden niet meer te hulp komen. De storm kreeg zoo'n kracht, dat wij eigenlijk niet dachten er het leven af te brengen". Om 6,15 uur was de plaatselijk-e Comm. der N.Z.R.M. met de stranding in kennis gesteld. N.W. van -de vuurtoren, zoo werd gemeld, zit een schip in nood, dat met Morselamp S.O.S. seint. Schipper van der Kooij en zijn mannen maakten zich gereed om met de reddingboot hulp te gaan bie den. Door h-et afnemen van het strand moest voor het leggen van de rails eerst e-enig grondwerk worden verricht. Dit had echter een vlot verloop, zoodat te 8 uur zee gekozen kon worden. Afgesproken wend, dat de boot zoo nu en dan een licht zou vertoonen, opdat de commissie, ge- stationne-erd op d-e toren, steeds zou we ten, waar -de boot zich bevond. Toen om 9,15 uur nog geen 'licht werd gezien, maakte men zich ee-nigszims ongerust. Men vroeg zich af of er iets met de boot zou zijn gebeurd. Toen riep -de Comm. -de hulp in van de Brandaris, opdat die op het ter rein van -de stranding een onderzoek zou instellen. Het was -de Comm. bekend, dat ook de „Holland" van de fa. Doeksen naar hier onderweg was. Ei-ndelijk om 10,45 uur werd een roode flambouw waargenomen (een kort oogenblik maar), gevolgd om 11,10 uur -door een witte. Dit was een groote geruststelling voor ieder-een. Stellig was de boot nu op de; terugtocht. Om 12,30 uur verwachtte m-eni de bemanning weer aan het strand. Het duurde echter veel langer. Toen danoo" om 1 uur nog niets van de boot te zien was, maakte groote ongerustheid zich van allen meester. Was ook de positie van de red-dingbootbemanning niet veel gevaar lijker dan die van de Oakland? De Bran daris was inmiddels bij het gestrande schijf gekomen. Om 2 uur kregen we een lichtje te zien, dat afkomstig bleek te zijn van de Eienan-uo-m "2,20 kwam ze behouden na een zware tocht bij het boothuis aan. Van -het verloop -der reis werd de Bran daris per radio op de hoogte gebracht. Gevraag-d werd, of de Brandaris -de nacht in de nabijheid van het gestrande schip zou willen blijven. De Eierland zou zich echter gereed houden, om zoo noodig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1934 | | pagina 5