c2Jroofi/Jf ^JaascfzfpQst Movie crazy Schitterend Bijprogramma een Bijzondere Attractie JAP0NST0F OF ZIJDE M UtlsmutJ mil KEI MM No. 4828 47s,e Jaargang Zaterdag 31 Maart 1934 Q PAASCH-ALLERLEI. Prijzen der plaatsen: Balcon f 1,00 le rang 60 ct 2e rang 40 ct "end knippatroon voor ongekend amusement. Gaat zien deze wonderfilm Voetbalwedstrijd Nederland-België. ir waarde vanaf f 5,- EERSTE BLAD. Paasch-Gedachten. LEVENSWATER. m bb illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllll llllllllllll VOOR HOOFD EN HART. 111111111111 llllllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllllllll TEXELSCHE COU Uw advertentie in dit blad wokK op Texel huis aan huis gelenen. PAASCHVUREN. In Drente (Heegem -Dwingeloo) halen gewoonlijk de boeren met paard en wagen de door de jongens bijeengebrachte brandstof voor het vuur op, waarbij zij een jongen als „lader" ineeneinen. In Bathmen (Overijsel), waar de groote vuren van vroeger, toen alles „mao de boake" trok, niet meer ontstoken, wor den, wordt iin aantal gewonnen, wat aan grootte is verloren gegaan. EIERDANS. In de 17e eeuw kende men verschillende spelen met eieren o a. de leierdans. In een kring, met krijt getrok ken, werd een hoopje eieren gelegd. Met ongeschoeide voeten, de handen in de zij de, moest men trachten, al hinkende de eieren één voor één uit de kring te krij gen. E1EROAREN. In landelijke plaatsjes van Noord-Brabant: Helvoirt, Haaien en Kromvaart, gaan de kinderen langs die buizen om eieren te verzamelen. Allen zijn voorzien van ©en vlierstok, een hegge knuppel, die inaar ieders smaak met grillige figuren is besneden. Verder is ieder uitgerust met de noodige voorraad boterhammen en de onmisbare panne- koeken. Ze verspreiden zich in groepen onder een hoofdman en elke groep draagt met Constance Cummings Geproduceerd door Harold Lloyd Corp Een Paramount Film Eindelijk I Harold is er weer met xljn mooiste, beste comedle De heerlijkste lach bui van uw leven wacht U deze week I Voor dit doel moesten de eieren hard worden gekookt in koffie, in water met uienschillen of in andere kleurstoffen* waardoor de schalen verschillende kleuren aannamen. Het spel bestaat hoofdzake lijk in het laten afvallen van hardge kookte eieren langs de hellingen der dui men. De eieren, die bij deze manoeuvre breken, worden terstond opgegeten, of men verloot ze tegen ©en halve oent het lot Aldus heeft de folklorist Waling Dijkstra medegedeeld. PAASCHTIJD. Op het concilie, dat in 325 te Nice bijeenkwam, werd bepaald, dat Paschen in 't vervolg gevierd zou worden op de eerste Zondag, volgend op de eerste volle maan, na de lentenacht- evening. Aangezien de maan na de lente- nachtevening nooit op dezelfde datum vol wordt, valt Paschen dus nooit op de zelfde datum, maar kan het ook nooit vroeger vallen dan 22 Maart en [nooit later dan 25 April. E1ERZOEKEN ten slotte. Veeltijds moeten de kinderen de eieren die voor hen bestemd zijn, zelf in liefveld waar men ze verstopt heeft, gaan zoeken. Men kleurt ze dan met opzet groen, opj, dat ze moeilijk te vinden zullen ziiin Vggr- gansche familie bren gen wij heden- en morgenavond cenige uren van met Harold Lloyd. Bovendien met o.a. LOUIS DAVIDS in een Hollandschc film en de Toegang voor elke leeftijd. PLAATSBESPREKEN 10 CENT ZEER AANBEVOLEN. Zie onze reclame-biljetten en foto's in de Zwaanstraat. LEEST ONZE FILM-RUBRIEK. Z. -f/M», '/-ym krijgt U bij ons bij aankoop van een LINKS: De beroemde ruïne porjoQ II T val. Restauratie is thans in volle g;" UuU"dU RECHTS: „De Tempel der Wei„.np m-,i,Pr, te Pittsburg (V.S.) noemt. Ze kostte ruim A num^.. de hoogste ter wereld te zijn. zien op BB PAASCH-BOODSCHAP ffl BB SB ffiffifflfflffiffifflfflBBffl II HET LEVEN OVERWON. We hebbqn geen Paaschfeest gevierd, als we niet de jubel van onvergankelijk' leven in ons hebben voelen opstijgen, de jubel van het leven, dat de dood overwint. „Om aan het eeuwige te kun nen gelooven, moeten we het eeuwige in ons hebben". Welnu, wij hebben liet in ons, altijd, en door alles heen, maar wij zijn er ons veelal niet van bewust. Het kan zich niet altijd doen gelden, want het is vaak diep verborgen onder zooveel dat de wereld biedt, onder veel meer nog, dat we zelf daarover heen werpen in een gemoedsstemming die liet bedekt als een zware sluier, waardoor het niet heen dringen kan. O, de merisch maakt zich zelf vaak rampzalig. Hij zit neder en treurt en voelt het vergankelijke als iets, dat blij vend is, dat hem altijd zal blijven neer' drukken, hem steeds beletten zal blijde te zijn. Was hij maar'bij machte tusschen dat vergankelijke en het eeuwige een scheidslijn te trekken. Kon hij maar dor sten naar ieen teug van het levende water, dat zijn ziel zou verkwikken. Maar hij dorst niet, hij verlangt niet, hij strekt niet de hand uit naar wat bereid staat voor hem als voor ieder menschenkind. Is het lijden dezer aarde dan niet zwaar? is bet niet moeilijk te dragen* dreigt liet soms niet boven onze 'krach ten te gaan Zeker, we geven liet volko men toe. Maar dit ééne moeten we niet loslaten: het gaat voorbij. Waar is ooit in banger doodsangst gestreden, in een zamer verlatenheid geleden dan in Geth- semané? Het is goed, dat telkenjare die lijdensgeschiedenis ons opnieuw voor de geest wordt geroepen, vertolkt door heer lijke zangstemmen, die de aangrijpende klaagtonen doen trillen door onze ziel. Het is goed, dat we medie-leven en mede- lijde", om oiidks ...et vol bewustzijn de overgang mede te maken van droefenis tot blijdschap, van dood tot leven. Zje, de Paaschmorgen rijst. De ver slagenen, de ten doodie bedroefden, ze begeven zich maar het graf, dat, naar zijl meenen, hun alles bevat Maar wat zij zoeken, zij vinden het niet. In de gouden stralen van de morgen wordt dan echter de blijde boodschap verkondigd: Het le ven heeft de dood overwonnen. Laat ons de boodschap van het Paasch feest verstaan. Alles om ons heen ont waakt tot nieuw leven. Zullen wij alleen in onze droefheid ten ondergaan? Of zullen ook wij de roepstem vernemen: Grijp naar wat eeuwig is? PASCHEN 1934. ZONDAG. Een onbesmet leven maakt ons onster felijk. Emerson. MAANDAG. Sta iets van uzelf af; zonder dat is ep geen geluk onder de memschen. C. V o s m a e r. DINSDAG. Wij voelen zeer gauw en laten zeer zwaar wegen al datgene, wat anderen ons doen lijden, maar aan alles, wat wij hen doen lijden denken wij niet. WOENSDAG. Voor de rechterstoel van het eigen geweten wordt geen schuldige vrijgespro ken. DONDERDAG. Het kleinste in deze wereld is: heb zucht, genotzucht en grootspraak; het grootstegrootmoedigheid, zachtheid, wel dadigheid. Epictetus. VRIJDAG. Wanneer men mij beleedigt, tracht ik mij zoo hoog te verheffen dat de belee- digimg mij niet bereiken kan. Descartes. ZATERDAG Wat men van de toekomst hopen kan is dat de menschen met verscherpt ge hoor naar de geheimen van hun eigen le ven zullen luisteren. Ellen Key. 'T IS PASCHEN! Nieuw leven! De aarde ontwaakt, gewekt uit haar donkere droomen. Daar gaat een hernieuwend, her boren bestaan, langs velden en wegen en stroomen. Het zonnelicht trilt van ver en nabij, wijd over de glimst'rende daken, om alles, wat hopend op koestering wacht, tot schooner en beter te maken! Paschen, zoo vol van gedachten, Voor een vernieuwend bestaan, Paschen, zoo vol van verwachten, 't Donkere leed is gegaan. Gij hebt de banden verbroken, 't Lied van het leven verrijst, A— Dat ons, in schaduw gedoken, 'c LiJd van de opstanding w'isj|y£R(( Daar is zooveel wat benauwdj^gpn Nog is er leed om ons heen, .SCHE Al wat de wereld ons bouwde pj-p Stortte vol jammer ineen. Al wat het aardsche bepaalde Wankelt in nijpende nood, 's Menschen berekening faalde, Alle vertrouwen ging dood! Paschen, o feest van het leven, Sterk ons in moeiten en strijd. Donkere schaduwen zweven Over de geest van de tijd. Leer ons uw wezen omvatten. Gij, die het zonlicht hervindt, Leer ons naar opstanding streven, Paschen, o feest van het leven, Dat zelfs de dood overwint! 5 1 Uit de diepste, voor het verstand on peilbare gronden, welt een nieuwe stroom van leven naar boven. Bij het aanboren van een wel komt het water vaak eerst nog maar traag; het druppelt meer, dan: dat het stroomt. Maar dan plotseling barst het los. Het spuit naar boven in een, groote straal. Zoo gaat het ook met het natuurleven. Straks komt een breede, sterke stroom van het reinste en schoonste natuurleven. Het druppelt nu nog maar. We hebben- soms meer kans op een witte, dan op, een groene Paasch. Maar het begin is er; we hebben het al eenige weken ge leden met vreugde gemerkt. Er is nog geen bloemenweelde, maar de teere en toch zoo dappere sneeuwklokjes wanen er al eind Januari, de katjes toornen, ons in de huiskamer hun wonder en hun, schoonheid, de crocussen bloeien. Er is hooger leven dan van de natuur en grooter wonder dan van knoppen, die gaan zwellen en glanzen. Er is een gees tesleven en ook een lentetijd voor de har ten. Het is thans herfst in de menschen - wereld, donker ,en stormachtig en veel sterft af en verdwijnt. Maar wederom; uit onpeilbare diepten, uit de grond der dingen zal het nieuwe leven komen in de menschenwereld en het zal de beschaving doen opbloeien, de kunst doen herrijzen, staat en maatschappij hernieuwen. Er zijn reeds enkele druppels van die nieuwe stroom merkbaar. Paasch getuigt en profeteert van dat Levenswater. Daarin moeten wij ons wer pen, ons louteren en sterken. 'T IS PASCHEN! Maar dringt dit wel zegenend door in de harten van hen, die regeeren? Die steeds voor zichzelf in een stoffelijke strij Jj de eigen, opstan ding blijven begeeren? Die slechts voor één volk en zijn toekomst-succes, hun taak en hun arbeid begonnen. Vernieuwt zóó de wereld haar kwijnend bestaan? Genève, hebt g ij overwonnen 'T IS PASCHEN! Er is in uw leven nog licht Hoe donker de tijd ook mag dreigen, breng nu eens de stem, die maar eischt en begeert, in uw hart voor een wijle tot zwijgen. Erken dan het im mer herboren begin, van stralende schoon heid doorweven. Laat zóó in uw hart geen opstandige geest, maar de geest van de opstanding leven!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1934 | | pagina 1