2300 exemplaren TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT EEN TESSELAAR MET VERSTAND TEXELSCHE COURANT OUD ZIJN. Texelsche Berichten Met het motorschip „Vlieland" van de Cocksdorp naar de Vliehors Zaterdag 2 Juni 1934. Ik reisde laatst met eenige oude man netjes uit een inrichting te A. Gedurende de heele reis heerschte er tusschen hen een onaangename ruzietoon. Vooral aan één, die er wat geciviliseerder uitzag,, werd verweten, dat hij dure tabak kon rooken, dat hij 's Zondags fijne sigaren had, dat hij en zoo ging het door, pla gend, kwetsend, uitdagend- Toen het clubje de wagen verlaten had, zei een mijner medereizigers: „Wat een jaloezie bij zulke oudjes. Net kinderen, die elkaar de brokken niet gunnen". Ja, net kinderen. Dus een teruggang. Dus voor niets geleefd. Maar er moet bij ons zijn een zich kunnen indenken, 'm begrijpen. Wat bleef er armelijk weinig over van 't geen zij vroeger bezaten. Ontbering valt altijd zwaar, maar des te zwaarder op de oude dag. Nu de dagen zoo lang zijn door ge mis aan werk is er ruimschoots tijd om te denken aan „die goede oude tijd", ruim schoots tijd ook om te zien naar de naas te, die 't beter heeft. Wie helpen kan moet het zich dan ook tot 'dure plicht rekenen te zorgen, dat 't aantal arme oudjes steeds minder wordt In een menschelijke samenleving mag arm en oud niet samengaan. SPORTNIEUWS. SCHOOLVOETBAL. Uitslagen: OLS AOudeschild 31; Chr. School— RKS B 4—1; Chr. Sch. OLS B 1—1. Eierland—de Koog onbe kend. De jongens van Oudeschild hebben zich kranig geweerd. Wie had zoo'n geringe nederlaag verwacht? Den Burg viel ge weldig tegen. Ja, ze mogen zelfs blij zijn, dat ze nog gewonnen hebben. Ook de jon gens van RKS B hebben zich kranig ge weerd en waren er niet een paar leelijke fouten gemaakt, dan had de Chr. School met 21 tevreden moeten zijn. De wed strijd Chr. School—OLS B is Donderdag overgespeeld. {De OLS had een ongerech tigde speler mee laten spelen), 't Was 'n spannende kamp. De uitslag geeft de ver houding weer. Hier volgt nu allereerst de stand: Afdeeling I: OLS A 4 4 00 8 10 3 De Cocksdorp 4 3 0 1 6 12 3 RKS A 42024 10 7 Den Hoorn 4 10 3 2 8 8 Oudeschild 4 0 0 4 0 1 20 Afdeeling II: Chr. School 4 3 1 0 7 21 2 OLS B 42206 12 3 RKS B 4 2 0 2 4 5 12 Eierland 3 0 12 10 8 De Koog 3 0 0 3 0 2 15 Vandaag beginnen we aan de tweede, helft. Doe je best, jongens. Nu is de kans er inog om kampioen te worden. Programma: in den Burg: 2.30—3.30 RKS Ade Cocksdorp. 3.30—4.30 RKS B—Eierland. Programma voor a.s. Woensdag: in den Burg: 2.303.30 OLS Aden Hoorn. i 3.30—4.30 OLS B—RKS B. in de Koog: 2.303.30 de KoogChr. School. MIDDENSTANDERS IIIHUHUHttffilllllllimillllHi Een abonnement bij N.V. PROVINCIAAL BELANG H Ilium Handelsinformatie- en Incasso- s Bureau voor den Middenstand, opgericht 1864, biedt u in deze tijden groote voordeelen. Een volledig prospectus, waar- uit zulks duidelijk blijkt met een exemplaar van de veertiendaag- sche zeer verzorgde courant, wordt op schriftelijke aanvrage p.o. verstrekt. 1 NV. PROVINCIAAL BELANG 1 Amstelstr. 14. Tel 32000 (6 lijnen) 1 AMSTERDAM C. 1 s Voor Middenst. Federaties en Bonden H kan een speciale overeenkomst getrof- s H fen worden ten behoeve hunner leden M •hui z. Maandag 4 JuniLaatste kwartier. N. V. T. E. M. KOOKT ELECTRISCH Niet duurder dan op andere wijze Een fijne tocht naar een mooi eiland. Door „de Sahara van het Noorden". Duizenden vo gels! Naar Badhotel, Badpavil joen en „Duinkersoord". We weten dat er hondertallen Texelaars zijn, die nog nimmer op Vlieland voet aan wal ""hebben gezet. Wellicht hebben ze het eiland onzer overburen wel een si beschouwd van de Cocksdorp uit: hebben ze getuurd naar de Hors. de onatzienbare zandvlakte, welke de helft van Vlielands oppervlak uitmaakt; een zandvlakte, zoo uitgestrekt, zoo eenzaam en verlaten, dat de naam „Sahara van het Noorden" (we hoorden deze van de heer J.Doeksen),, daarop onder eenig voorbehoud van toe passing is. Tot degenen, die Vlieland al leen bij name kenden, behoorden we bekennen het met eenige schroom ook wij. Toen ons dan ook van de zijde van Reederij Doeksen, Terschelling, het ver zoek bereikte, te willen deelnemen aan de officieele proeftocht met het motorschip „Vlieland", dat een geregelde dienst zou gaan onderhouden tusschen De Cocks dorp en de Vliehors, hebben we die uit- noodiging met beide handen aangegre pen. Met Jn. en P. H. Doeksen, namen ook de heeren burgemeester Oort, weth. K. Vlaming en J. Parlevliet en gem.-secr. C. Jonker, alsmede T. Reuvers aan het reisje dat 'n pleziertocht werd deel. Om kwart voor negen werd per auto uit den Burg vertrokken. De zon straalde uit een wolkelooze hemel en voorspelde) een warme dag. Een watertochtje zou een verkwikking zijn. Bij de Cocksdorp gkomen, reden we onder de dijk langs naar wijlen het pol- dertje De Volharding, waar de boot haar gasten reeds wachtte. Het motorschip „Vlieland", waarmede we onze reis zouden aanvangen, heeft zijn sporen sinds lang verdiend. Het deed. geruime tijd dienst als schakel tusschen de bootdienst Harliingen— Terschelling en het eiland Vlieland. Het voer de boot te gemoet en nam de passagiers voor Vlie land in volle zee over of gaf passagier^ van Vlieland gelegenheid over te stappen op het naar Harlingen of Terschelling bestemd stoomschip. Op initiatief van de heer N. W. Duin- ker, een reeds bejaarde baas, maar noch tans vol plannen en werklust, heeft Ree derij Doeksen nu met de „Vlieland" een vaste dienst van Texel op de Vliehors ge opend. (Hij is gisteren ingegaan.) De „Vlieland" staat bekend als een uiterst zeewaardig schip en dus volkomen berekend voor het doel. Meermalen heeft de boot met sucoes zwaar weer getrot seerd en 150 personen veilig en wel de zilte plas overgezet. Het schip heeft bij: een lengte van 22 M. en een breedte van'. 4.35 M. een gemidd. diepgang van 3.5 voet. Het is uitgerust met een 40 P.K.y Kromhoutmotor en vaart onder toezicht van de Scheepvaart-Inspectie. Op banken en losse stoeltjes kan men aan dek bij gunstig weer van "het reisje ten volle genieten, terwijl zoo noadig in de kajuit, die ruim en gerieflijk is in gericht, beschutting kan worden gezocht We schepen ons in. Via een sloep, welke een betrouwbare indruk maakt, be ieiken we het schip, dat dicht onder de wal voor anker ligt. Er staat een stevige bries en aanvankelijk maken we ons met anderen wel wat ongerust. Wat zal ons straks op de wijde plas, die Texel vanj Vlieland scheidt, „boven het hoofd" han gen? Zal onze maag bestand blijken te zijn tegen de dolle capriolen, wélke ons scheepje straks op de rug" der altijd speelsche golven wel moet vertoonen Ge lukkig bleek deze vrees ongegrond. Hoe wel wij geenszins kunnen beweren „zee- beenen" te bezitten, heeft het reisje ons en onze tochtgenooten geen oogenblik last bezorgd, hetgeen zeker mag pleiten, voor de „Vlieland"', daar de wind toch verre van matig was. Het anker wordt geheschen alsmede een zeiltje aan de fokkemast en daar gaat de reis naar de Sahara-in-zakformaat naar Vlielands meeuwenduinen, naar de Vlielanders, die in gemoedelijkheid en gastvrijheid voor de Texelaars niet onder doen. We varen dicht onder de N.-punt van1 Texel langs en merken duidelijk op, hoe hier de waterwolf knabbelde en nog voort- Vreet aan Texels grondgebied. Steil rijst hier tot een aanzienlijke hoogte het duin aan de rand van zeier diepe water omhoog, Er staat een flinke stroom. Wat zal er na enkele jaren nog resten van het trot- sche duin, dat zich met zijn ten deele afge scheurd maar overigens nog zoo gaaf en mooi plantenkleed hier op deze be dreigde plaats ver lie ft? We steken het Eierlandsehe Gat over. Er komt wat meer deining, maar liet deert geen mensch. We naderen weldra de Hors. De vaargeul is niet afgebakend, maar kapitein T. Belman, geassisteerd door zijn machinist Ph. Bakker Mz.., zijn in deze doolhof wel thuis. We varen langs de zandvlakte, die svel 9 K M. lang moet zijn en een breedte heeft van bij kans 4 K.M. Toch is de reis niet eento- nig. De vogels brengen afwisseling: strandloopertjes, bergeenden, scholeksters men ziet ze bij tientallen. Zand stuift over de eindelooze vlakte, die door het ontbreken van duinen en andere verheven heden, de kilometerpalen uitgezonderd door een der opvarenden niet geheel tere onrechte met een pannekoek (bepaald zandgebak) vergeleken wordt. We varen bijkans een uur en zijn de Hors voor het grootste deel voorbij. Onderwijl hebben gebr. Doeksen hun eerste reizigers op deze dienst gastvrij onthaald. Een kopje koffie laat zich goed smaken. Een gebakje geeft aan dat knusse samenzijn in „Vlie land" 's roet een feestelijk cachet, alsmede het glaasje, wijn, waarop de onderne mende Reederij liefhebbers tracteert. Dan worden toebereidselen gemaakt om aan land te gaan. In de verte komt een huifkar aan, met twee paarden bespan! nen. Daarmede zal een deel van het ge zelschap zich naar het dorp Oost-Vhe- begeven; de overigen zullen te voet naar het Posthuis gaan en vandaar met een; auto ot rijwiel hun tocht vervolgen. Het is hoog water. De sloep Brengt ons aan wal. Met droge voeten staan we weldra op de Hors. Machinist Ph. Bak ker is een pootige vent. Hij plonst met zijn waterlaarzen naast de sloep en tilt ons op zijn rug over het ondiepe (maar nochtens „natte" water. Laat u niet afschrikken, dames, door zoo'n ietwat) avontuurlijke „landing". Er steekt niet het minste gevaar in, want boot en personeel: zijn in goede conditie, terwijl gij bij laag water zoo maar over loopplank en sloep aan en van boond kunt stappen. Persoon lijk mogen wij zoo'n avontuurtje wel. Zoo zijn er stellig wel meer, ook onder hef (soms) „zwakke geslacht". In de huifkar is de heer N.W.Duinkcr, directeur van Vlielands Badhotel en -Paviljoen, meege reisd om het gezelschap te verwelkomen. Hij is vol enthousiasme voor de nieuwe bootdienst en ziet daarin zoowel voor Vlieland als voor Texel veel heil. Uit nau wer contact van beide eilanden vloeien: z.i. in het zomerseizoen groote voordee len voort. Wanneer een goede boot de verbinding geregeld onderhoudt verwacht hij groote toename van het aantal trek-, kers speciaal uit de kop van N.Holl.A welke meening de heer Burgemester en de andere heeren van het reisgezelschap ten, volle deelen, behoudens een goede verbin ding met het dorp, dat voor de meeste! bezoekers van Vlieland toch het einddoel zal zijn. Het spreekt vanzelf, dat aan deze verbinding energiek wordt gewerkt, opdat geen beletselen een druk bezoek aan Vlie land in de weg liggen. De „postkar" zet zich in beweging. Voerman M. Visser heeft met zijn paar den geen moeite. Vrij gemakkelijk rolt de wagen over het harde zand. Als een bie- zonderheid kunnen we melden, dat de huifkar van Texel afkomstig in Het was Texels laatste, naar ons wordt verzekerd. Vermoedelijk heeft hij op Vlieland ook zijn beste tijd gehad. Sinds kort toch is het eiland een auto rijk, waaraan velen de voorkeur geven. Door niet alle Vlielanders is dit moderne vervoermiddel met instemming begroet; men beschouwt het als een onwelriekende en rumoerige indringer, die bij Vlielands schoon en rust niet past. We meenen echter, dat Vlieland zich over zoo'n auto niet ongei irust behoeft te maken. Vlieland biedt immers evenals Texel natuurschoon en rust over een groote uitgestrektheid, waar nimmer een auto zal doordringen. 1 Te voet hebben we het Posthuis in drie kwartier bereikt. Men make geen haast. Dan heeft men volop gelegenheid kennis te maken met Vlielands natuurschoon. Op een vooruitstekende duinrichel von den we het nest met de groote eieren vari een eidereend. Zoo was er meer, dat voor vogelvrienden biezonder aantrekkelijk is. Een vlucht van honderdtallen meeuwen vloog boven de duinen uit, waar zij hun kolonie hebben. Onze eerste kennisma king met Vlieland was van zeer aange name aard. Nadat we onze dorst hadden gelescht bij de familie Cupido (PosthuisKust wacht), zetten we eerst te voet onze tocht door de Dennenaanplant langs het uitste kende 'fiets- en wandelpad voort. We zou den er goed aan gedaan hebben een fiets mee te nemen. Echter werden ons na een korte wandeling fietsen ter beschikking gesteld en tenslotte zelfs een auto, zoodat we vrij spoedig het dorp 'bereikten. Dit is aan de O.-kust van het eiland gelegen en maakt door zijn geboomte in deze tijd van het jaar een vriendelijke indruk. In het Badhotel, waar inmiddels de Postkar is gearriveerd, voegen de beide groepen zich bijeen. Reederij Doeksen biedt een lunch aan. We hebben „trek" gekregen en zijn gaarne van de partij. Na afloop brengen we een bezoek aan het adverteert, om heel Texel te bereiken, in de Op Texel huis aan huis gelezen Oplaag meer dan Badpaviljoen, waar men een heerlijk zitje heeft; men geniet er van de frissche zee lucht en het mooie uitzicht op bosch, zee en duinen. Heel in de verte zien wij stoomschepen op de plaats, waar men het Lutine-goud hoopt op te diepen. Vlak voor ons verdringen zich honderden meeu wen op de steenen pieren, waar blijk baar voedsel vergaard is. Op de duinen en tusschen de dennen tal van aardige zo merhuisjes, van hout en van steen, als mede een ijzeren uitkijkpost, de „Lutine"- kaap geheeten en Vlielands lichttoren. De weg van dorp naar paviljoen is uit stekend voor fietsers en wandelaars; auto's volgen de met dennengroen en hei bedekte zandweg. Het net van wandelpa den ondergaat nog steeds uitbreiding. Rustbanken op de mooiste punten noodein tot een zitje. Het is hier werkelijk een; vacantie-oord bij uitnemendhid.. Wanneer het midzomer is en de zomerhuisjes be woond zijn. Wanneer in Badhotel en pen sions tientallen gasten hun intrek hebben genomen, zal liet er drukker zijn, dan bij ons bezoek. Vlieland telt inu nog maar weinig vreemdelingen. Na een kort bezoek ten raadhuize, waar het gezelschap door de heeren burge meester F. C. Rab en weth. Donia ont vangen wordt, gaat liet per auto, fiets en huifkar voldaan Horswaarts. Toen de kar 's morgens bij vloed over het wad reed, waren het duizenden vogels, meest bergeenden, die een goede indruk van de vogelrijkdom gaven. Nu wij de terugreis in de wagen maken, is 't nog eb. maar ook nu blijkt het gevogelte talrijk en verscheiden te zijn. De „Vlieland" ligt dicht aan de wal. Over' de sloep klimmen we aan boord. Allen zijn weer present. Ieder is opgeto gen over de reis. We gaan huis-toe, maar zullen bij het wrak van de Oakford langs varen. De zon .neigt ter kim. Bij haar laatste stralen komen we bij de stran dingsplaats. Scherp teekenen zich de res ten van het schip grootendcels im het zand verzonken pijp, stuurhuis en luchtkokers, tegen bet rosse licht af. De1 vloed komt op en reeds spookt het aardig op de zandbank, waar straks golven hoog over het wrak zullen slaan.. Dan gaan we naar Texel terug. Kort nadat de zon is ondergegaan en de vuur torens hun lichten hebben ontstoken, leg-1 gen we bij het „poldertje'" De Volhar ding aan. Dit is dan 't einde van de tocht, waaraan we nog lang met prettige gedachten zul len terugdenken. We kunnen zoo'n reisje van harte aanbevelen aan ieder, die niet tegen een wandeling en een fietstocht op ziet. Vlielands schoon zal u rijkelijk voor uw moeite beloonen. Het ligt in de be doeling een autodienst in te stellen van de de aanlegplaats van *e boot naar TDost- Vlieland De eerste poging hiertoe is mis lukt. De weg bleek voor 'de wagen niet voldoende breed. Zoodra hierin echter met medewerking van Staatsboschbeheer en Waterstaat is voorzien er wjrdt Imet alle macht aan gewerkt zal ook voor wie opziet tegen een wandel- en (of) fietstocht een reisje naar Vlieland groote aantrekkelijkheid hebben. Dat de dienst succes moge hebben, wenschen we de heeren Doeksen en Duinker van- ganscher harte toe. Zij ontsluiten ons Vlielands natuurschoon! En dat moet gewaardeerd worden. Mededeelimgen van Texel» Bioscoop-Theater OPLOSSING PUZZLE. De oplossing van onze puzzle was als volgt: 1. Elis. Bergner. 2. Mary Pickfond!, 3. Helen Hayes. 4. Fay Wray. 5. Anna- bella .6. May West. Voor de prijs (gratis bioscoopbezoek gedurende Juni) kwamen in aanmerking de dames M. van Zeijlen, den Burg; J. Langeveldde Wolf, de Koog en C.Dros, Propagatie, Eierland. Zij wisten de meeste de meeste sterren bij name te noemen. Wij danken ook de overige inzenders (sters) voor hun moeite en hopen nog meerdere puzzles te publioeeren. DE DIRECTIE. IIMlji !l!l"|l||ll Ilffl VAN ZON EN MAAN. MAAN ZON Datum: Op: Onder: Op: Onder 3 Juni 1,03 11,12 4.43 9,10 M 4 1,19 12,36 4,43 9,11 D. 5 0,32 1,57 4,43 9,12 W 6 1.44 3,17 4,42 913 D. 7 1,58 4,35 4,41 9,14 V. 8 2.13 5 54 4,41 9,15 Z. 9 2,32 7,10 4,40 9,16

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1934 | | pagina 5