2300 exemplaren
TWEEDE BLAD
TEXELSCHE COURANT
EEN TESSELAAR
MET VERSTAND
TEXELSCHE
COURANT
OUD ZIJN.
Texelsche Berichten
Met het motorschip
„Vlieland" van de Cocksdorp
naar de Vliehors
Zaterdag 2 Juni 1934.
Ik reisde laatst met eenige oude man
netjes uit een inrichting te A. Gedurende
de heele reis heerschte er tusschen hen
een onaangename ruzietoon. Vooral aan
één, die er wat geciviliseerder uitzag,,
werd verweten, dat hij dure tabak kon
rooken, dat hij 's Zondags fijne sigaren
had, dat hij en zoo ging het door, pla
gend, kwetsend, uitdagend-
Toen het clubje de wagen verlaten had,
zei een mijner medereizigers: „Wat een
jaloezie bij zulke oudjes. Net kinderen, die
elkaar de brokken niet gunnen".
Ja, net kinderen. Dus een teruggang.
Dus voor niets geleefd.
Maar er moet bij ons zijn een zich
kunnen indenken, 'm begrijpen. Wat bleef
er armelijk weinig over van 't geen zij
vroeger bezaten. Ontbering valt altijd
zwaar, maar des te zwaarder op de oude
dag. Nu de dagen zoo lang zijn door ge
mis aan werk is er ruimschoots tijd om te
denken aan „die goede oude tijd", ruim
schoots tijd ook om te zien naar de naas
te, die 't beter heeft.
Wie helpen kan moet het zich dan
ook tot 'dure plicht rekenen te zorgen, dat
't aantal arme oudjes steeds minder wordt
In een menschelijke samenleving mag
arm en oud niet samengaan.
SPORTNIEUWS.
SCHOOLVOETBAL.
Uitslagen: OLS AOudeschild 31;
Chr. School— RKS B 4—1; Chr. Sch.
OLS B 1—1. Eierland—de Koog onbe
kend.
De jongens van Oudeschild hebben zich
kranig geweerd. Wie had zoo'n geringe
nederlaag verwacht? Den Burg viel ge
weldig tegen. Ja, ze mogen zelfs blij zijn,
dat ze nog gewonnen hebben. Ook de jon
gens van RKS B hebben zich kranig ge
weerd en waren er niet een paar leelijke
fouten gemaakt, dan had de Chr. School
met 21 tevreden moeten zijn. De wed
strijd Chr. School—OLS B is Donderdag
overgespeeld. {De OLS had een ongerech
tigde speler mee laten spelen), 't Was 'n
spannende kamp. De uitslag geeft de ver
houding weer. Hier volgt nu allereerst
de stand:
Afdeeling I:
OLS A 4 4 00 8 10 3
De Cocksdorp 4 3 0 1 6 12 3
RKS A 42024 10 7
Den Hoorn 4 10 3 2 8 8
Oudeschild 4 0 0 4 0 1 20
Afdeeling II:
Chr. School 4 3 1 0 7 21 2
OLS B 42206 12 3
RKS B 4 2 0 2 4 5 12
Eierland 3 0 12 10 8
De Koog 3 0 0 3 0 2 15
Vandaag beginnen we aan de tweede,
helft. Doe je best, jongens. Nu is de kans
er inog om kampioen te worden.
Programma:
in den Burg:
2.30—3.30 RKS Ade Cocksdorp.
3.30—4.30 RKS B—Eierland.
Programma voor a.s. Woensdag:
in den Burg:
2.303.30 OLS Aden Hoorn. i
3.30—4.30 OLS B—RKS B.
in de Koog:
2.303.30 de KoogChr. School.
MIDDENSTANDERS IIIHUHUHttffilllllllimillllHi
Een abonnement bij
N.V. PROVINCIAAL BELANG
H Ilium Handelsinformatie- en Incasso- s
Bureau voor den Middenstand,
opgericht 1864, biedt u in deze
tijden groote voordeelen.
Een volledig prospectus, waar-
uit zulks duidelijk blijkt met een
exemplaar van de veertiendaag-
sche zeer verzorgde courant,
wordt op schriftelijke aanvrage
p.o. verstrekt.
1 NV. PROVINCIAAL BELANG 1
Amstelstr. 14. Tel 32000 (6 lijnen)
1 AMSTERDAM C. 1
s Voor Middenst. Federaties en Bonden
H kan een speciale overeenkomst getrof- s
H fen worden ten behoeve hunner leden M
•hui
z.
Maandag 4 JuniLaatste kwartier.
N. V. T. E. M.
KOOKT ELECTRISCH
Niet duurder dan op andere wijze
Een fijne tocht naar een mooi
eiland. Door „de Sahara van
het Noorden". Duizenden vo
gels! Naar Badhotel, Badpavil
joen en „Duinkersoord".
We weten dat er hondertallen Texelaars
zijn, die nog nimmer op Vlieland voet
aan wal ""hebben gezet. Wellicht hebben
ze het eiland onzer overburen wel een si
beschouwd van de Cocksdorp uit: hebben
ze getuurd naar de Hors. de onatzienbare
zandvlakte, welke de helft van Vlielands
oppervlak uitmaakt; een zandvlakte, zoo
uitgestrekt, zoo eenzaam en verlaten, dat
de naam „Sahara van het Noorden" (we
hoorden deze van de heer J.Doeksen),,
daarop onder eenig voorbehoud van toe
passing is. Tot degenen, die Vlieland al
leen bij name kenden, behoorden we
bekennen het met eenige schroom ook
wij. Toen ons dan ook van de zijde van
Reederij Doeksen, Terschelling, het ver
zoek bereikte, te willen deelnemen aan de
officieele proeftocht met het motorschip
„Vlieland", dat een geregelde dienst zou
gaan onderhouden tusschen De Cocks
dorp en de Vliehors, hebben we die uit-
noodiging met beide handen aangegre
pen. Met Jn. en P. H. Doeksen, namen
ook de heeren burgemeester Oort, weth.
K. Vlaming en J. Parlevliet en gem.-secr.
C. Jonker, alsmede T. Reuvers aan het
reisje dat 'n pleziertocht werd deel.
Om kwart voor negen werd per auto
uit den Burg vertrokken. De zon straalde
uit een wolkelooze hemel en voorspelde)
een warme dag. Een watertochtje zou een
verkwikking zijn.
Bij de Cocksdorp gkomen, reden we
onder de dijk langs naar wijlen het pol-
dertje De Volharding, waar de boot haar
gasten reeds wachtte.
Het motorschip „Vlieland", waarmede
we onze reis zouden aanvangen, heeft
zijn sporen sinds lang verdiend. Het deed.
geruime tijd dienst als schakel tusschen
de bootdienst Harliingen— Terschelling en
het eiland Vlieland. Het voer de boot te
gemoet en nam de passagiers voor Vlie
land in volle zee over of gaf passagier^
van Vlieland gelegenheid over te stappen
op het naar Harlingen of Terschelling
bestemd stoomschip.
Op initiatief van de heer N. W. Duin-
ker, een reeds bejaarde baas, maar noch
tans vol plannen en werklust, heeft Ree
derij Doeksen nu met de „Vlieland" een
vaste dienst van Texel op de Vliehors ge
opend. (Hij is gisteren ingegaan.)
De „Vlieland" staat bekend als een
uiterst zeewaardig schip en dus volkomen
berekend voor het doel. Meermalen heeft
de boot met sucoes zwaar weer getrot
seerd en 150 personen veilig en wel de
zilte plas overgezet. Het schip heeft bij:
een lengte van 22 M. en een breedte van'.
4.35 M. een gemidd. diepgang van 3.5
voet. Het is uitgerust met een 40 P.K.y
Kromhoutmotor en vaart onder toezicht
van de Scheepvaart-Inspectie.
Op banken en losse stoeltjes kan men
aan dek bij gunstig weer van "het reisje
ten volle genieten, terwijl zoo noadig
in de kajuit, die ruim en gerieflijk is in
gericht, beschutting kan worden gezocht
We schepen ons in. Via een sloep,
welke een betrouwbare indruk maakt, be
ieiken we het schip, dat dicht onder de
wal voor anker ligt. Er staat een stevige
bries en aanvankelijk maken we ons met
anderen wel wat ongerust. Wat zal ons
straks op de wijde plas, die Texel vanj
Vlieland scheidt, „boven het hoofd" han
gen? Zal onze maag bestand blijken te
zijn tegen de dolle capriolen, wélke ons
scheepje straks op de rug" der altijd
speelsche golven wel moet vertoonen Ge
lukkig bleek deze vrees ongegrond. Hoe
wel wij geenszins kunnen beweren „zee-
beenen" te bezitten, heeft het reisje ons
en onze tochtgenooten geen oogenblik
last bezorgd, hetgeen zeker mag pleiten,
voor de „Vlieland"', daar de wind toch
verre van matig was.
Het anker wordt geheschen alsmede een
zeiltje aan de fokkemast en daar gaat
de reis naar de Sahara-in-zakformaat
naar Vlielands meeuwenduinen, naar de
Vlielanders, die in gemoedelijkheid en
gastvrijheid voor de Texelaars niet onder
doen.
We varen dicht onder de N.-punt van1
Texel langs en merken duidelijk op, hoe
hier de waterwolf knabbelde en nog voort-
Vreet aan Texels grondgebied. Steil rijst
hier tot een aanzienlijke hoogte het duin
aan de rand van zeier diepe water omhoog,
Er staat een flinke stroom. Wat zal er
na enkele jaren nog resten van het trot-
sche duin, dat zich met zijn ten deele afge
scheurd maar overigens nog zoo gaaf
en mooi plantenkleed hier op deze be
dreigde plaats ver lie ft?
We steken het Eierlandsehe Gat over.
Er komt wat meer deining, maar liet deert
geen mensch. We naderen weldra de
Hors. De vaargeul is niet afgebakend,
maar kapitein T. Belman, geassisteerd
door zijn machinist Ph. Bakker Mz.., zijn
in deze doolhof wel thuis. We varen
langs de zandvlakte, die svel 9 K M. lang
moet zijn en een breedte heeft van bij
kans 4 K.M. Toch is de reis niet eento-
nig. De vogels brengen afwisseling:
strandloopertjes, bergeenden, scholeksters
men ziet ze bij tientallen. Zand stuift
over de eindelooze vlakte, die door het
ontbreken van duinen en andere verheven
heden, de kilometerpalen uitgezonderd
door een der opvarenden niet geheel tere
onrechte met een pannekoek (bepaald
zandgebak) vergeleken wordt. We varen
bijkans een uur en zijn de Hors voor het
grootste deel voorbij. Onderwijl hebben
gebr. Doeksen hun eerste reizigers op
deze dienst gastvrij onthaald. Een kopje
koffie laat zich goed smaken. Een gebakje
geeft aan dat knusse samenzijn in „Vlie
land" 's roet een feestelijk cachet, alsmede
het glaasje, wijn, waarop de onderne
mende Reederij liefhebbers tracteert.
Dan worden toebereidselen gemaakt om
aan land te gaan. In de verte komt een
huifkar aan, met twee paarden bespan!
nen. Daarmede zal een deel van het ge
zelschap zich naar het dorp Oost-Vhe-
begeven; de overigen zullen te voet naar
het Posthuis gaan en vandaar met een;
auto ot rijwiel hun tocht vervolgen.
Het is hoog water. De sloep Brengt
ons aan wal. Met droge voeten staan we
weldra op de Hors. Machinist Ph. Bak
ker is een pootige vent. Hij plonst met
zijn waterlaarzen naast de sloep en tilt
ons op zijn rug over het ondiepe (maar
nochtens „natte" water. Laat u niet
afschrikken, dames, door zoo'n ietwat)
avontuurlijke „landing". Er steekt niet het
minste gevaar in, want boot en personeel:
zijn in goede conditie, terwijl gij bij laag
water zoo maar over loopplank en sloep
aan en van boond kunt stappen. Persoon
lijk mogen wij zoo'n avontuurtje wel. Zoo
zijn er stellig wel meer, ook onder hef
(soms) „zwakke geslacht". In de huifkar
is de heer N.W.Duinkcr, directeur van
Vlielands Badhotel en -Paviljoen, meege
reisd om het gezelschap te verwelkomen.
Hij is vol enthousiasme voor de nieuwe
bootdienst en ziet daarin zoowel voor
Vlieland als voor Texel veel heil. Uit nau
wer contact van beide eilanden vloeien:
z.i. in het zomerseizoen groote voordee
len voort. Wanneer een goede boot de
verbinding geregeld onderhoudt verwacht
hij groote toename van het aantal trek-,
kers speciaal uit de kop van N.Holl.A
welke meening de heer Burgemester en de
andere heeren van het reisgezelschap ten,
volle deelen, behoudens een goede verbin
ding met het dorp, dat voor de meeste!
bezoekers van Vlieland toch het einddoel
zal zijn. Het spreekt vanzelf, dat aan deze
verbinding energiek wordt gewerkt, opdat
geen beletselen een druk bezoek aan Vlie
land in de weg liggen.
De „postkar" zet zich in beweging.
Voerman M. Visser heeft met zijn paar
den geen moeite. Vrij gemakkelijk rolt de
wagen over het harde zand. Als een bie-
zonderheid kunnen we melden, dat de
huifkar van Texel afkomstig in Het was
Texels laatste, naar ons wordt verzekerd.
Vermoedelijk heeft hij op Vlieland ook
zijn beste tijd gehad. Sinds kort toch is
het eiland een auto rijk, waaraan
velen de voorkeur geven. Door niet alle
Vlielanders is dit moderne vervoermiddel
met instemming begroet; men beschouwt
het als een onwelriekende en rumoerige
indringer, die bij Vlielands schoon en
rust niet past. We meenen echter, dat
Vlieland zich over zoo'n auto niet ongei
irust behoeft te maken. Vlieland biedt
immers evenals Texel natuurschoon en
rust over een groote uitgestrektheid,
waar nimmer een auto zal doordringen. 1
Te voet hebben we het Posthuis in drie
kwartier bereikt. Men make geen haast.
Dan heeft men volop gelegenheid kennis
te maken met Vlielands natuurschoon.
Op een vooruitstekende duinrichel von
den we het nest met de groote eieren vari
een eidereend. Zoo was er meer, dat voor
vogelvrienden biezonder aantrekkelijk is.
Een vlucht van honderdtallen meeuwen
vloog boven de duinen uit, waar zij hun
kolonie hebben. Onze eerste kennisma
king met Vlieland was van zeer aange
name aard.
Nadat we onze dorst hadden gelescht
bij de familie Cupido (PosthuisKust
wacht), zetten we eerst te voet onze tocht
door de Dennenaanplant langs het uitste
kende 'fiets- en wandelpad voort. We zou
den er goed aan gedaan hebben een fiets
mee te nemen. Echter werden ons na een
korte wandeling fietsen ter beschikking
gesteld en tenslotte zelfs een auto, zoodat
we vrij spoedig het dorp 'bereikten. Dit
is aan de O.-kust van het eiland gelegen
en maakt door zijn geboomte in deze
tijd van het jaar een vriendelijke indruk.
In het Badhotel, waar inmiddels de
Postkar is gearriveerd, voegen de beide
groepen zich bijeen. Reederij Doeksen
biedt een lunch aan. We hebben „trek"
gekregen en zijn gaarne van de partij. Na
afloop brengen we een bezoek aan het
adverteert, om heel Texel
te bereiken, in de
Op Texel huis aan huis gelezen
Oplaag meer dan
Badpaviljoen, waar men een heerlijk zitje
heeft; men geniet er van de frissche zee
lucht en het mooie uitzicht op bosch, zee
en duinen. Heel in de verte zien wij
stoomschepen op de plaats, waar men het
Lutine-goud hoopt op te diepen. Vlak
voor ons verdringen zich honderden meeu
wen op de steenen pieren, waar blijk
baar voedsel vergaard is. Op de duinen en
tusschen de dennen tal van aardige zo
merhuisjes, van hout en van steen, als
mede een ijzeren uitkijkpost, de „Lutine"-
kaap geheeten en Vlielands lichttoren.
De weg van dorp naar paviljoen is uit
stekend voor fietsers en wandelaars;
auto's volgen de met dennengroen en hei
bedekte zandweg. Het net van wandelpa
den ondergaat nog steeds uitbreiding.
Rustbanken op de mooiste punten noodein
tot een zitje. Het is hier werkelijk een;
vacantie-oord bij uitnemendhid.. Wanneer
het midzomer is en de zomerhuisjes be
woond zijn. Wanneer in Badhotel en pen
sions tientallen gasten hun intrek hebben
genomen, zal liet er drukker zijn, dan
bij ons bezoek. Vlieland telt inu nog
maar weinig vreemdelingen.
Na een kort bezoek ten raadhuize, waar
het gezelschap door de heeren burge
meester F. C. Rab en weth. Donia ont
vangen wordt, gaat liet per auto, fiets en
huifkar voldaan Horswaarts.
Toen de kar 's morgens bij vloed over
het wad reed, waren het duizenden vogels,
meest bergeenden, die een goede indruk
van de vogelrijkdom gaven. Nu wij de
terugreis in de wagen maken, is 't nog eb.
maar ook nu blijkt het gevogelte talrijk
en verscheiden te zijn.
De „Vlieland" ligt dicht aan de wal.
Over' de sloep klimmen we aan boord.
Allen zijn weer present. Ieder is opgeto
gen over de reis. We gaan huis-toe, maar
zullen bij het wrak van de Oakford langs
varen. De zon .neigt ter kim. Bij haar
laatste stralen komen we bij de stran
dingsplaats. Scherp teekenen zich de res
ten van het schip grootendcels im het
zand verzonken pijp, stuurhuis en
luchtkokers, tegen bet rosse licht af. De1
vloed komt op en reeds spookt het aardig
op de zandbank, waar straks golven hoog
over het wrak zullen slaan..
Dan gaan we naar Texel terug. Kort
nadat de zon is ondergegaan en de vuur
torens hun lichten hebben ontstoken, leg-1
gen we bij het „poldertje'" De Volhar
ding aan.
Dit is dan 't einde van de tocht, waaraan
we nog lang met prettige gedachten zul
len terugdenken. We kunnen zoo'n reisje
van harte aanbevelen aan ieder, die niet
tegen een wandeling en een fietstocht op
ziet. Vlielands schoon zal u rijkelijk voor
uw moeite beloonen. Het ligt in de be
doeling een autodienst in te stellen van de
de aanlegplaats van *e boot naar TDost-
Vlieland De eerste poging hiertoe is mis
lukt. De weg bleek voor 'de wagen niet
voldoende breed. Zoodra hierin echter
met medewerking van Staatsboschbeheer
en Waterstaat is voorzien er wjrdt
Imet alle macht aan gewerkt zal ook
voor wie opziet tegen een wandel- en (of)
fietstocht een reisje naar Vlieland groote
aantrekkelijkheid hebben. Dat de dienst
succes moge hebben, wenschen we de
heeren Doeksen en Duinker van- ganscher
harte toe. Zij ontsluiten ons Vlielands
natuurschoon! En dat moet gewaardeerd
worden.
Mededeelimgen
van Texel» Bioscoop-Theater
OPLOSSING PUZZLE.
De oplossing van onze puzzle was als
volgt: 1. Elis. Bergner. 2. Mary Pickfond!,
3. Helen Hayes. 4. Fay Wray. 5. Anna-
bella .6. May West.
Voor de prijs (gratis bioscoopbezoek
gedurende Juni) kwamen in aanmerking
de dames M. van Zeijlen, den Burg; J.
Langeveldde Wolf, de Koog en C.Dros,
Propagatie, Eierland. Zij wisten de meeste
de meeste sterren bij name te noemen.
Wij danken ook de overige inzenders
(sters) voor hun moeite en hopen nog
meerdere puzzles te publioeeren.
DE DIRECTIE.
IIMlji !l!l"|l||ll
Ilffl
VAN ZON EN
MAAN.
MAAN
ZON
Datum:
Op: Onder:
Op:
Onder
3 Juni
1,03 11,12
4.43
9,10
M
4
1,19 12,36
4,43
9,11
D.
5
0,32 1,57
4,43
9,12
W
6
1.44 3,17
4,42
913
D.
7
1,58 4,35
4,41
9,14
V.
8
2.13 5 54
4,41
9,15
Z.
9
2,32 7,10
4,40
9,16