Met een logger ter haringvangst. Op de fiets naar Stockholm. Gemengd ISSseuws DE KOOG. AFNEMENDE DRUKTE. door H. J. Albz. KRAAI. III. Ik besloot mijn tweede artikel met de opmerking dat men hier aan boord le pels en vorken vrij overbodig vindt. Het „handigste" zijn de tien apparaten, die de natuur ons voor zulke doeleinden heeft meegegeven. Wat echter heelemaal niet zeggen wil, dat het aan boord Van een logger onzindelijk toegaat. Integendeel, alles wordt behoorlijk schoongehouden en met zorg toebereid. Na het eten wordt een tweede slaapje gedaan, totdat tegen 2 uur 's nachts de wacht de slapers wekt voor het inhalen van de vleet. Het groote oogenblik is daar! DE VLEET WORDT INGEHAALD Ieder staat op zijn post en bij het licht; van sterke electrische lampen wordt met het inhalen van de vleet begonnen. Een paar mannen trekken het net uit het water en iets verderop staan er vier, die de Visschen uit het net schudden in de opt het dek staande haringbakken. In het ruim er naast staat weer iemand die de leeg geschudde vleet netjes op zijn plaats legt. En nu speelt zich voor mijn oogen een fantastisch schouwspel af. Terwijl de log ger langzaam het net tegemoet vaart, verschijnt dit boven water, behangen met de in het licht blinkende en glinsterende visschen. Met de kop hangen ze in de mazen van het net; ze verroeren zich zwakjes. De mannen slaan en rukken he vig aan de vleet, zoodat de haringen, die aan de onderkant hangen, in de bakken of op het dek vallen, terwijl die, welke er aan de andere kant ingezwommen zijn, hoog de lucht in vliegen, tegen de brug opspatten, of ergens op het dek neerplof fen. Als de hoop onder het net te hoog wordt, schept men ze snel in de bakken over, zoodat er weer plaats is voor een nieuwe stapel. Vol verbazing sta ik dit wonderlijk schouwspel aan te zien, op veilige af stand, buiten het bereik van de rondvlie-i gende haringen. Ik moet mij daarbij ste- jvig aan de stang van de brug vasthouden, want de zee is sinds het verlaten van de IJ muider haven steeds ruwer geworden. Een van de eerste dagen ben ik trouwens met eens aan dek geweest, daar dit voor mij door het hevige slingeren van het schip en de overkomende golven absoluut onmogelijk was. Ook vertoonen zich lichte symptomen van zeeziekte, die gelukkig snel weer voorbijgaan. Hoe het de be manning mogelijk is, op zoo'n dansend scheepje zulk werk te verrichten, lijkt mij een raadsel. Evenwel, ze doen het, taai en volhar dend, en ze hebben voor niets anders oog dan voor hun werk. In de nabijheid van de logger liggen er nog een paar, Hollandsche en Duitsche, waar de bemanning op hetzelfde moment hetzelfde werk verricht. We zien hun lich ten op en neer dansen. Zoo liggen er op de Noordzee honderden en honderden van zulke scheepjes, allen uitgetrokken met hetzelfde doel, en op al die scheepjes zwoegen de mannen nu aan de zware vleet. RADIO. Als het inhalen een tijdje aan de gang is en de schipper ziet, dat alles goed marcheert, gaat hij naar z'n kajuit, waar een radio-zendtoestel staat, waardoor hij voortdurend contact heeft met alle vis- schersschepen, die eveneens een zender rijk zijn en tevens met de reeder in Kat wijk. Hij is in staat gesprekken te voe ren met collega's, die honderd en meer mijlen van hem verwijderd zijn. Nu moet men niet denken, dat die zendtoestellen dienen om de schipper een gezellig praatje met z'n bekenden mogelijk te maken. Ook bij de visscherij wordt de radio-techniek dienstbaar gemaakt aan het bedrijf. De schipper begint met contact te zoeken met de schipper op de logger van de zelfde reederij. Hij informeert naar hun vangst en naar de olaats wij zij vis schen. En daarbij komt zelfs de concur rentie om de hoek kijken. Een ander, die natuurlijk ook alles hooren kan, heeft er niets mee te maken, of de loggers en trawlers van de firma A. veel of weinig vangen. Daarom wordt er bij de mede- deelingen omtrent vangst en plaats een code gebruikt. Als de schipper b.v. ver telt, dat hij op een bepaalde dag Breda- Deventer heeft gevangen, dan kan Breda een 7 voorstellen en Deventer een 8, wat dus zeggen wil, dat er 78 kantjes haring de visschers spreken nooit van vaten maar van „kantjes" zijn gevangen. En als hij zegt, dat hij vischt in 28 B, dan bedoeld hij daarmee een bepaalde plaats op de Noordzee, die de ingewijde luisteraar op de kaart kan vinden. Is nu de vangst gering en heeft een andere logger, die 60 mijl (1 mijl 1S75 M.) noordelijker ligt een goede vangst gehad, dan is het zaak om zoo spoedig mogelijk daarheen, te gaan, waar de kansen om 'n flinke buit te bemachtigen, gunstiger zijn. (Wordt vervolgd.) VISSCHERS, OPGEPAST. Op 6 September zullen te Petten schiet oefeningen worden gehouden met ka nonnen van 15 cM. Er zal geschoten worden in de richting W.N.W., waardoor een gebied onveilig wordt gemaakt in de sector, gelegen tusschen de richtingen W. en N.W. vanuit strandpaal no. 19 tot 10 mijl uit de wal. BENOEMING. De heer H. Boer, directeur van C.Z. De Eendracht, alhier, werd uit 52 sollici tanten benoemd tot directeur van de Coop. Fabr. van Melkproducten te 's- Heerenbroek bij Zwolle. Een meevaller voor de heer Boer; een' teleurstelling evenwel voor bestuur en leden van De Eendracht, daar dezen in hem een hard en toegewijd werker, een eerste deskundige en een goed vriend zul len verliezen. De heer Boer zal binnenkort dus vertrekken. De verhouding tusschen Be stuur en directeur was altoos uitstekend. Het was danook uitsluitend om de be langrijk hoogere bezoldiging, te 's-Hee- renbroek, dat de heer Boer daarheen sol liciteerde. De drukte op onze badplaats is de laatste dagen aanmerkelijk afgenomen. Vele gasten zijn reeds vertrokken. Ook met het kampeeren wordt het minder, zoodat het aantal tenten in de duinen gaandeweg slinkt. Hoewel het seizoen nog niet heelemaal ten einde is, kan thans reeds worden geconstateerd, dat het fi- nancieele resultaat voor de belanghebben den ongetwijfeld bevredigend is geweest. Aanvankelijk was het vreemdelingenbe- zoek niet druk, doch langzamerhand ver meerderde het en sommige dagen kwam men in vele pensions ruimte te kort. Bij gunstig weer zal ook in het na-seizoen nog wel op bezoek kunnen worden gere kend. TERUG VIA BERLIJN EN PARIJS. IX. Na een heerlijke dag in Helsingborg fietste ik weer verder naar Malmö. Ik wou daar een Esperantist gaan bezoeken, maar door de gunstige wind was ik er reeds 's avonds om zes uur inplaats van om acht. Ik besloot niet te wachten en trapte verder, in de richting van Tirelle-. borg. Dicht bij Trelleborg trof ik een prachtige schuur, waar ik met alle plezier mocht „maffen". Zelfs leende de boer mij nog een autodeken. Ik sliep na deze tocht als een roos, al geef ik toe, dat het ont waken tusschen de scharreldende en krab belende kippen niet zoo prettig was als in Helsingborg, waar de dochter des huizes mij 's morgens met een kus op mijn voorhoofd en een kop thee „bonan mate- non" wenschte. Weer verder ging de reis naar Trelle borg, waar ik juist op tijd voor de boot naar Duitschland aankwam. De overtocht kostte meer dan ik dacht. Al mijn voor radige Zweedsche en Duitsche geld ging er aan. Dat was wat! Hollandschgeld op Zondag wisselen was niet mogelijk. Gelukkig heb ik me er prachtig uitgered. Ik had nog plm. 30 prentbriefkaarten van ons eiland, die ik na een uurtje „schan reien" allemaal kwijt was. Door elkaar brachten zij 10 pf. op. Voor de Zondag was ik dus gered. Dat het erg prettig is de kantjes af te loopen om te vragen „Bitte, wollen Sie eine Karte kaufen?" kan ik niet zeggen, maar.... wat moet je? Op de boot naar Duitschland ontmoet te ik nog enkele Fransche Esperantisten. Omstreeks 1 uur kwamen wij in Duitsch land bij het prachtige krijteiland Rügen aan. Een zeer fraai gezicht leverden die witte rotsen tusschen de donkere dennen op. Riigen ben ik dwars over gefietst. Daarna moest ik nog eenmaal over een veer en toen was ik in Stralsund. Ik had plm. 10 K.M. gefietst, toen een onweersbui losbarstte, die in korte tijd nog vóór ik kon schuilen, mijn plunje doorweekte. Het was inmiddels donker geworden en daar het nog steeds re gende, was ik gedwongen onder een af dak, dat ik in allerijl had opgezocht, te overnachten. Goed geslapen heb ik niet. Er lag bijna geen stroo en veel warmte gaven mijn natte kleeren ook niet. Het was danook nauwelijks licht, toen ik mijn fiets weer besteeg. Toen heb ik net zoo lang ge fietst, dat ik weer droog was. Dioor dat vroege opstaan kon ik weer een flinke dag maken, 's Avonds kwam ik in Grandsee aan. Toen zaten er weer 170 K.M. op. Logies is in Duitschland goedkoop, want ik huurde in Grandsee voor slechts één Mark een kamer. De andere dag toog ik naar Berlijn. Alles was er volgeplakt met groote pa pieren, waarop men kon lezen, dat men „ja" moest stemmen. Overal waren por tretten van Hitier aangebracht, en alles het was twee dagen na de volksstem ming was nog met vlaggen getooid. Bor den met „Stemt Neen" heb ik niet ont moet. Op weg naar Berlijn reed ik een Oos- tenrijksche Esperantist achterop. Tot de wereldstad hebben we elkaar gezelschap gehouden. Wat een drukte heerschte er in Berlijn. Het is buitengewoon! Ik ben de stad dwars doorgefietst, en ik zou niet eerlijk zijn, als ik niet bekende, dat het hartje van het Texelaartje (van mij) meer dere malen in zijn keel, dan op „de rechte plaats" gezeten heeft Met mijn „afstempelkaart" had ik hier niet veel succes. Ik heb n.l. een foto van. mijzelf en in alle groote plaatsen vraag ik in de postkantoren, of men deze aan de achter afstempelen wil. Dat is een in teressante herinnering. In Berlijn wilde echter naar het scheen, niet één ambtë-, naar het doen. Het was verboden. Vijf postkantoren had ik reeds bezocht, toen ik eindelijk succes had. Gelukkig, want „Berlin" had ik niet graag gemist. Na het Rijksdaggebouw te hebben be zichtigd, waaraan zulke tragische ge schiedenissen aan verbonden, zijn, ging ik op weg naar Potsdam. Ik was blij,, dat ik weer door heerlijk rustige wouden naar Potsdam, de stad van parken en tuinen, kon fietsen. Hartelijk werd ik er door de reeds bejaarde voorz. der Esp.- club ontvangen. Even uitrusten. Daarna een wandeling door de stad. Wat is er in Potsdam veel te zien. Hierover zal ik in mijn volgende brief wat vertellen. Het is al weer aan ons onvolprezen Esperanto te danken, dat ik op weg naar Berlijn zulk prettig reisgezelschap had niet al leen, maar ook dat ik zoo ten volle ge-' noten heb van hetgeen Potsdam een vreemdeling met oog voor de schoone natuur en historische monumenten biedt. Tot volgende keer dus. Met beste groet, uw S1EM DE WAAL CHz. (Wordt vervolgd.) N V. T. E. M. NA DE KEUKENSCHOONMAAK ELECTRISCH KOKEN TI EL. Ruitersport: Op 6 en 7 Septem ber zullen te Zoelen bij Tiel de beste; ruiters, de beste afdeelingeti en de beste patrouilles zich meten in de strijd om de kampioenstitel. Tevens zullen daar tal van extra-goede tuigpaarden en fok- merries worden voorgebracht. De orga nisatie is in handen der plaatselijke rij-i vereeniging. ENGELAND voorziet alle slagschepen en moderne kruisers van twee vliegtui gen. Nog 60 toestellen zijn er noodig. DENEMARKEN. De brug over de Kleine Belt de grootste van Europa komt in December klaar. Uit de dagbladen van Woensdag: TE HAARSTEEG werd eene F. v. d. Oordt, uit Ammerzoden, op de kermis bij een twist zoo met een bierflesch op 't hoofd geslagen, dat hij aan de gevolgen overleed. Twee boerenknechts zijn aange houden. VEUR. Een 23-j. persoon stal ten huize van zijn a.s. schoonouders te Voorburg f1200.—. LEEUWARDEN. Tegengesproken wordt het bericht, volgens hetwelk bouten vaj de spoorbrug over de Rijpstervaart zou den zijn losgeschroefd. Wel is de brug goed onder handen genomen, zooals jaar lijks gebeurt. TE DORDRECHT is de 15-j. gym nasiast W. Langenberg bij het nemen van scheikundige proeven door een ontplof fing zwaar gewond. TE DEN HAAG overleed een der eer tijds meest beschaafde en gevierde humo risten, de heer Lucien (De Lang.) LEEUWARDEN. Op 1 Sept. is de Comm. der Koningin in Friesland, mr. baron van Harinxma thoe Slooten 25 jaar in functie. iHARLINGEN viert zijn 700-j. bestaan onder groote belangstelling. In de H.B.S. wordt een historische tentoonstelling ge houden. TERNEUZEN. Bij het Gat van Bor- selen raakte door een motordefect een schuit met vlas, van Middelburg, in brand. De bemanning, die niet over een roeiboot beschikte en toch het schip ver laten moest, werd door een ander schip overgenomen. TE ENSCHEDE werd de 57-j. H. Tim mermans doodgereden door een auto, waarvan de remmen niet goed werkten. TE KLOOSTERZANDE stiet een ar beider bij het graven op een kist met een geraamte. Het hoofd ontbrak. Het skelet moet er wel een eeuw gelegen hebben. SPANJE. In de raad van Toledo wierp een ontevreden Baskisch nationalist de Burgemeester een tomaat op het oog. Toen de burgervader wilde ingrijpen volg de een stormaanval met tomaten ook van andere ontevredenen. De politie moest er aan te pas komen. AMERIKA. De netto ontvangsten van 58 spoorweg-mij.en in de V.S., die hun cijfers bekend maakten, waren over Juli 43 pet. lager dan over Juli 1933. TSJANG KAI SJEK. Maarschalk Tsjang Kai Sjek heeft met de voorz. der provinc. regeering van Pe king, Generaal Sjoeanfoe, een bespreking over de politieke toestand gehad. Men verwacht, dat de generaal, die met Ja pan op zeer goede voet staat, met bie- zondere volmachten naar Tokio zal ver trekken. EGYPTE. Een visschersvaartuig van 200 ton werd in de Roode Zee door een octopus aangevallen. De boot dreigde om te slaan, toen het dier een grijparm naar het vaartuig uitstrekte. Door een tweede boot werden vergeefs 50 schoten gelost. Hierna hakte men de grijparm af, waarna het monster verdween. BELGIE. Men is voornemens het loon der mijnarbeiders met 5 pet. te verlagen, hetgeen niet door hen zal worden aan vaard. PRINS GEORGE VAN ENGELAND. Verloofd met een Grieksche Prinses. Prins George van Engeland, de jongste zoon van de Eng. Koninkl. familie, heeft zich verloofd met de 27-j. Prinses Ma rina van Griekenland, de dochter van prins Nicolaas en de Russ. grootvorstin Helena; ze werd geboren in Athene, maar woont thans met haar ouders in Parijs. Vermoedelijk wordt a.s. voorjaar het hu welijk gesloten. George is de 2e zoon van de koning, die in het huwelijk treedt. Bovenstaand kiekje werd genomen tij dens een bezoek van Prins George (links) aan Z.-Afrika. ZWEDEN. Bij Stockholm wordt de grootste betonnen brug ter wereld ge opend. Lengte 465 Al. Kosten 5 millioen kr. Grootste boog 1S1 M. Breedte 27.5 M. POLEN. Bij het afbreken van een fa brieksschoorsteen zijn drie arbeiders ge dood. Een opzichter werd gearresteerd. PARIJS. Een vader en zijn zoontje wer den gedood bij de ontploffing van een granaat, waarvan de vader de werking wou toonen. ZWEDEN. Prof. Svedberg, Nobelprijs winnaar voor scheikunde, demonstreerde een centrifuge, welke 160.000 omwente lingen per minuut maakt. CHINA. In het Sinjan-gebergte viel na een onweer een kwartier lang een rood kleurige regen. WEENEN. Schuschnigg's blad Storm over Oostenrijk doet onthullingen over de voortgezette agitatie der Nazi's in Oos-, tenrijk. De Heimwehr acht gijzelaars noo dig om te voorkomen dat Nazi's iemand een haar krenken. ZUID-AMERIKA. In Campagna zijn 11 benzine-reservoirs met een totaalinhoud van 160 millioen Liter in de lucht gevlo gen, doordat een employé in de nabijheid rookte. Onmiddellijk stond een heele stadswijk in vlammen, waardoor van de bewoners, die in allerijl de vlucht na men, er 14 werden gedood en 50 gewond. Per extra trein is brandweerpersoneel uit Buenos Aires vertrokken. Ook nemen dui zenden vrijwilligers aan de bestrijding van de brand deel. FRANKRIJK. In Marseille hebben com munisten roode vlaggen uitgestoken op de top van de 75 M. hooge Protestantsche kerk. ZUID-AMERIKA. De presidenten van Paraguay en Bolivia zullen binnenkort onder auspiciën van de Rotaryclub een onderhoud hebben over het Gran-Chaco- conflict. Hopelijk met goed resultaat. ROEMENIE. Drie jongens werden te Petrozseine door electr. stroom gedood, toen het touw van hun vlieger met een hoogspanningsleiding in aanraking kwam. AFRIKA. In Z.-Tanga-Njyka hebben in boorlingen het verongelukte" toestel en het verkoolde lijk van dr. J.J. v.d. Leeuw in een bosch aangetroffen. FRANKRIJK. De Nederl. Jhr. Warner v. Lennep vond de dood in de Savoyer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1934 | | pagina 2