UIVER I WEEDE BLAD TEXELSGHE COURANT GoeJ Bruiloft en begrafenis. Texels>:he Berichten drukv Gemengd Nieuws DE IS ER Woensdag 24 Oct 1934. >evor< w omzet Het leven is een bruiloft en een be grafenis. We moeten daarom niet te veel treuren en niet te veel feesten. Dezelfde bloemenleverancier levert de bruidsbou- quet en de grafkrans. Hetzelfde orgel haalt met een vreugdezang de bruidstoet en met.de doodcnzang de lijkstoet in Lach en traan. We moeten ontvankelijk blijven voor beiden. We moeten weten ie lachen met de blijden, weten te treuren met de bedroefden. We moeten liet leven aanvaarden als een geschenk, dat waard is geleefd te worden. We moeten liet le ven aandurven, er onze verheugenis aan hebben, maar het ook wijden door de ernst der eeuwigheidsgedachte. Het le ven is schoon als de kinderlach, ernstig als het doodenmasker. Het leven is de grootste gave. Het rijm Btireaucratius in het eerste blad is van Huib de Rijmelaar. Deze aanduiding blijkt weggevallen te zijn. OUDESCHILD VERGADERING BESTUURDERSBOND EN S.D.A.P. Zaterdag vergaderden de bij de Be- stuurdersbond aangesloten bonden en de S.D.A.P. in „Ons Gebouw" alhier. De waarn. voorz., de heer H. Klimp, zette de bedoeling van het petitionnement, zooals dit reeds in de Tex. Courant is opgenomen, uiteen. Er gaven zich vele werkers op ,die zullen trachten op Texel een maximum aantal handteekeningen te verzamelen. Hierna volgde bespreking over het oprichten van 'n Coöperatieve Aankoopvereeniging voor brandstoffen. Er was reeds door de Tex. Bestuur dersbond coöperatief ingekocht en plin. 600 H.L. kolen geplaatst. Gezien de korte tijd van voorbereiding, was dit voor deze Bond een groot succes. Doch er moest uitsluitend tegen contant geld gélevend worden en daardoor werd niet bereikt wat de bedoeling was, n.l. de verstrek king op gemakkelijke voorwaarden van goedkoope brandstoffen voor de het zwaarst door de crisis getroffenen. Nu blijkt, dat het doel sympathiek is, moet de zaak goed worden georganiseerd, al dus het bestuur, om volgend jaar een veel grooter kwantum te kunnen leve ren. Door een spaarsysteem, waarbij ieder wekelijks een bijdrage kan betalen, wil de Tex. Best. Bond allen in de ge legenheid stellen een bedrag bijeen te brengen, waaruit de kolen kunnen wor den betaald. Hiertoe zou een Coöp. Inkoopvereen. worden opgericht, waaraan ieder, van welke godsdienst of richting ook, mits sympathie voelend voor de coöperatieve gedachte, kan deelnemen. Er gaf zich reeds een groot aantal leden op en besloten werd zoo spoedig mogelijk een vergadering te houden, waar een bestuur gekozen en de werkwijze uiteengezet kan worden. Na een opwekking, om te strijden voor versterking der moderne beweging werd de vergadering gesloten. VISSCHER1J. Aangevoerd via de Visscherijvereen 16 Oct. 2015 Kg. wulken. 17 Oct.399 Kg. wulken. 15 Oct.: 2393 Kg. wulken. 19 Oct.: 2563 Kg. wulken. 20 Oct.: 1S92 Kg. wulken. 22 Oct.: 206 Kg. wulken. Vrije wulken 16 Oct. 312 Kg.; 18 Oct. 819 Kg.; 19 Oct. 885 Kg.; 20 Oct. 486 Kg.; 22 Oct. 136 Kg. 20 Oct.: 9 baal kinkels f 5-5.35 per baal. Over de vorige week is uitbetaald 10 11 ct. per Kg. SPORTNIEUWS. Succes 3Zeemeeuwen 133. In een van Z-zijde slap gespeelde wed strijd werden de punten met S. gedeeld. Hoewel Z. geregeld in de aanval was, zorgde S. door een serie doorbraken, dat de beide punten niet mee naar Texel kwamen. Z. neemt na een kwartier de leiding, doch even voor de rust maakt S. spoedig gelijk. Rust 1—1. Na de rust neemt S. de leiding, doch Z. maakt weer gelijk en een kwartier voor het einde maakt de Z-midvoor 23. S. valt ver woed aan en even later is de stand 33i. Als nog 5 min. zijn te spelen, doet zich een merkwaardig geval voor. De Z.-links- back en de S-midvoor komen met elkaar in botsing. De scheidsrechter heeft geen overtreding geconstateerd en laat door spelen. De bal belandt bij de Z.-rechts buiten, die mooi voorzet en de Z-mid voor doelpunt onhoudbaar. De scheids rechter wijst naar het midden, doch als S. wil aftrappen komt het publiek het veld op. Het haalt de scheidsrechter over het doelpunt niet toe te kennen, zoodat ons de overwinning ontgaat, omdat de scheidsrechter bang was voor het Wie- ringer publiek. Z. heeft tegen het niet toekennen geprotesteerd en nu maar af wachten. o Het 2e verloor met 2—3 van Water vogels 2. Hier is prima gespeeld aan beide zijden. Z. ging met een 0 3 achter stand de rust in. Doch na de rust werk ten onze jongens, dat liet een lust was. Het was al gauw 23. W. ging nu ver dedigen en uittrappen en mocht zich ge lukkig achten, toen de scheidsrechter einde floot. Uitslagen 3e kl. E., NHVB: HRC 6BKC 2 41; Kolhorn 1 J. V.C. 2 1—1. J N.V.V.-FILM EN PROPAG-AVOND. De propaganda-avond van de Texel- sche Bestuurdersbond is schitterend ge slaagd. De zaal was geheel gevuld, toen secr. W. Wassenaar allen een hartelijk welkom toeriep. Eerst werd een mooi bijprogramma vertoond: Kijkjes in mooi Zweden, een reekenfilmpje en een ge deelte van de N.V.V.-film Macht tegen Macht. Dan krijgt de heer De Jonge het woord. Spr. zegt, dat velen in Nederland de Melbourne-race volgen, doch het zou z.i. veel beter zijn, als het Nederl. volk wat aandacht besteedde aan wat er in Hol land gebeurt. Wanneer men half zooveel aandacht besteedde aan de gruwel der werkloosheid, dan zou het er anders uit zien. Helaas hebben we een regeering, die op het gebied der werkloosheid be leidvol optreedt. De steun wordt ver laagd; ook de loonen en salarissen, zoo dat deze welhaast met de steun gelijk komen. Zoo komen we nooit uit 't moe ras. Men zegt ,dat we het dieptepunt van de crisis reeds voorbij zijn, doch er zijn in Nederland momenteel meer werkloozen dan verleden jaar. Georgani seerde wcrkloozen 300.000 en men schat de ongeorg. op 100.000, is totaal 400 duizend. Minstens een inillioen menschcn lijden door deze crisis. En toch heeft de regeering per 1 Juli de steun nog ver laagd. Wij moeten met de daad toonen, dat de ontevredenheid hierover groot is. Zorg daarom, dat het heele volk het pe titionnement teekent. Albarda heeft reeds 24 April gewaar schuwd niet op die heillooze weg voort te gaan, doch men heeft niet geluisterd. Er zijn kostbare menschenlevens vernie tigd en onnoemelijk veel leed is geleden, dat voorkomen had kunnen worden. Er rijst nu ook verzet uit de kringen der regeering zelf. De voorz. der R.K. Vak beweging heeft gezegd, dat de steunver laging een misdaad is, begaan aan he' Nederlandsche volk. We denken verder aan het vlammend protest van Pater Henricus. Ook van Chr. zijde komt te genstand. Vele harten, vervolgt spr., zelfs van de meest godsdienstige werkloozen, zijn verbitterd, want voor velen bestaat geen hoopgevend perspectief. In hun open brief schreven eenige orthodoxe predi kanten van Amsterdam, dat er in vele gezinnen barre nood is en dat ingrijpen noodzakelijk moet worden geacht. Wij moeten niet aan de bezittende klasse om hulp vragen, doch wij moeten druk ui.toefenen op de regeering, opdat op z'n minst de steun van voor 1 Juli wordt hersteld. Wij vragen verder dekens, winterklee- ren, steun aan jongeren, van wie erruim 70.000 zonder werk loopen en waaronder er duizenden zijn, die nog nooit hebben gewerkt en die in 't geheel geen steun krijgen. Thuis, waar ook de vader vaak werkloos is, zijn ze veelal te veel. Ze worden naar het extremisme van links of van rechts gedreven en vallen in handen van de fascisten. Wij vragen arbeid of steun voor hen. Wanneer millioenen tee kenen, zal de regeering het adres niet verwaarloozen. Werkt daarom zooveel ge kunt. Wij hebben strijdbare menschen noodig. Onze strijd is slechts een onder deel van het groote doel, deze chaotische kapitalistische samenleving om te bou wen tot een ander maatschappelijk sy steem, het socialisme: Eén voor allen en allen voor één. Propageert dit en eindelijk zal de overwinning aan onze zijde zijn. De rede van de heer De Jonge werd met groote aandacht gevolgd. Na de pauze werd de film „Cavalcade" vertoond, een anti-oorlogsfilm, die zeer in de smaak viel. Tenslotte hoorden we nog een korte propaganda-speech door een hoofdbe stuurder van het N.V.V., de heer F. v.d. Walle, die tot organisatie en machts vorming. aanspoorde. Het was voor de vele toehoorders een mooi programma. Allen gingen voldaan huiswaarts. DE LONDEN—MELBOURNE—RACE. Nimmer te voren heeft een vliegtocht zooveel belangstelling gewekt, zooveel op rechte geestdrift onder alle rangen en standen, onder jong en oud als die van Londen naar Melbourne, waar aan door twee Nederlandsche toestellen samen met negen Nederlanders bemand, deelgenomen wordt. Onophoudelijk rinkelt de telefoon en komen de laatste berichten binnen of er zijn abonnees, die nieuwsgierig zijn te weten waar de Uiver nu toch zit; |Of Scott er al is; of de Boeing Transport, kans maakt de Uiver voorbij de racen, enz. enz. Eu in de Parkstraat, waar wc het laatste daghladnieuws en de laat ste telefoonberichten publioeenen i» het somwijlen zoo druk als op verkiezings dagen bij de bekendmaking van de uit slag van Kamer- of Gemeenteraadsver- verkiezing. Hollanders liecten een nuchter volk te zijn. In deze dagen van de Uiver- en Pan der-Race komt die kwalificatie heusch in het gedrang. Hi>e groot een klein land wezen kan, komt in deze dagen vooral duidelijk aan de dag. We hebben alle respect voor zulk kranig vliegwerk, dat geen risico's neemt doch behoedzaam „voortschrijdt" naar een weloverwogen plan. Ja, daar neemt men ook in Hol land zijn petje voor af en zeker wan neer liet eigen landslui geldt. Hier past geen nuchterheid meer. Hier eischen waar deering en trots een warm plaatsje op. Staan we nog even stil hij de K.L.M.- sprong Londen-Batavia. Daar had de Uiver maar twee etmalen en 4 uur voor noodig. Maandag las men in Batavia de dagbladen, die Vrijdagavond in Holland waren uitgekomen. De recordtijd van de Pelikaan, waarop we reeds zoo trots wa ren, gehalveerd. Is het niet een geweldig mooi staaltje van aviatiek! Or— No. 1 van de race werden de Engelsche vliegers Scott (zie le pag.) en Campbell Black. Na om 6.34.40 Zaterdagmorgen van Mildenhall vertrokken te zijn, land den zij gister te 5.34.30 v.m. dus na 2 dg. 22 uur 59 mnt. 50 sec., te Melbourne, waar zij geestdriftig ontvangen werden. Namens de K.L.M. bood de Nederl. Con sul bloemen en gelukwenschen aan, waar door de Amerikanen zichtbaar werden verrast. Zij waren doodclijk vermoeid, daar zij een zeer zware tocht achter de rug hadden en geen seconde sliepen. Scott noemde zijn reis een zeer ongeluk kige, daar de laatste 24 uur een der twee motoren niet te vertrouwen bleek. Twee maal bleef hij zelfs stilstaan. Bij .aan komst te Darwin kon Scott zijn toestel nauwelijks verlaten. Hij was zeer teleur gesteld, daar hij nu de race vreesde te verliezen. De defecte motor werd echter zoo goed mogelijk opgeknapt en verdel ging het weer. Van een der motoren werkten echter maar vijf van de zes cy linders. Nochtans kwam hij als eerste aan het eindpunt aan. Een pracht-presta- tie. Daar zat schot in, in die Scott en zijn makker. Scott en Black vlogen in ruim 2 dg. 22 uur naar Australië. Ook een prachtig stuk werk. Charles Ulm had er vorig jaar nog 6 dg. 17 uur voor noodig. En dat was al een zeer korte tijd. De eerste, die Scott en Black verwel komde, was de Austral, vfiegster lean Batten. Scott en Black waren door de motoren zoo verdoofd, dat het lawaai der toe juichingen bijna niet tot hen doordrong. Zij werden toegesproken door de Bur gemeester en door MacRobertson. Scott vertelde, dat de tocht over de Timorz.ee een helsche tocht was. Een mo tor weigerde. Het ging er op of en- onder. Scott's toestel had niet het minste com fort. Smirnoff noemde het schertsend: „Een Gilette-mesje met twee zitplaat sen er op". Van het vliegveld gingen de winnaars per auto in triomftocht naar de stad en daar: wederom groote opwinding, en thousiasme en verder: luidsprekers, extra edities van de dagbladen enz. We danken deze berichten aan de dag bladpers. Intusschen zette de Uiver er alles op. om no. 2 te worden. Om 23.5S vertrok hij Maandag v. Darwin, waar gistermor gen plm. S uur de Boeing Transport aan gekomen is. De tocht van de Uiver naar Melbourne scheen een vlot verloop te zullen hebben, maar na het vertrek van Charleville, het laatste verplichte Liis- schenstation, begon de pech. Er brak een hevig onweer los en Parmentier raakte de koers kwijt. De marconist verzocht de juiste positie van het toestel te willen opgeven. Omstreeks een uur moet het toestel boven de omgeving van Albury en Wodonga hebben gevlogen. Om twee uur ongeveer bevond het zich 40 mijl N. van Albury. Dit stadje ligt juist op de N. grens van Victoria. Later schijnt de Uiver Melbourne zelfs voorbij gevlogen te zijn en is het toestel 120 DRIEWERF HULDE Hulde Hulde driewerf Hulde Fluid' aan Parmentier en Mol. Huid'aan Prins en aan Van Bruggen! Kerels, 't is me haast te dol. Zatycrdag op 't veld bij Londen NU in Melbourne al geland Bijkans kan je 't niet gelooven, Maar 't staat hier toch in de krant. Neem de dank aan van ons allen Voor wat jullie hebt volbracht. Ridders van Oranje-Nassau: W'hebben steeds aan U gedacht. D. K.M. ten W. van de hoofdstad gezien. Het was toen 23.45 (plaatselijke tijd) en dus bijna middernacht. Reden tot on gerustheid zou er intusschen niet zijn, daar de Uiver in goede conditie was en voldoende brandstof aan boord had. Een ongelukkige omstandigheid zou echter zijn, dat in Victoria geen noodlanding mogelijk zou zijn door de groote onher bergzaamheid van deze staat. De Uiver neemt geen risico, schreven wc reeds. Parmentier en Moll besloten daarom Ie landen op de renbaan van Albury. Dit geschiedde om 3.27 Nederl. tijd. Toen scheidden nog 275 K.M. de Uiver van Melbourne. De landing te Albury had plaats bij 't licht van eigen zoeklichten eu dat van honderden auto's. Het toestel kwam in modder terecht, wat de start bemoei lijkte. Er moest gewacht worden op spe ciale Shell-benzine, welke per tankauto uit Melbourne over 275 K.M. moest wor den aangevoerd. Tevens wilde Par mentier wachten op het aanbreken van de dag. Onderwijl kwam te 8,25 gisteravond de Boeing te Charlesville aan om vandaar te tien uur weer te vertrekken. Het zou hedenmorgen half twee zijn, voor dit toestel de 1300 K.M. naar Melbourne zou hebben gevlogen. Een niet-officieel bericht van het Han delsblad meldt nog, dat de Boeing we gens motordefect tusschen Charleville en Albury heeft moeten landen. O Daar de Uiver op een modderig ge deelte van het terrein landde, moest 't toestel eerst naar een beter plaats wor den gesleept. Te vijf voor één deelde het Alg. Han delsblad mee: De bevolking van Albury werkt met hartstochtelijke ijver om de Uiver vrij te krijgen. Om tien over één vannacht telefoneer de het Alg Handelsblad: De Uiver is te kwart over twaalf deze nacht (d.w.z. bij het aanbreken van de dag in Austra- lië) van Albury gestart. Een later bericht meldt, dat de UIVER VANNACHT 1,12 uur te Melbourne ge land is. Daar wachtte de vliegeniers'n hartelijke ontvangst, waarbij o.m. de Ne derlandsche consul aanwezig was, die de vier leden van de bemanning meedeelde, dat de Koningin hen tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau benoemd had. DE UIVER IS ER. GELUKKIG Namens het Bestuur van de Oranje- Vereen. hier verzoeken we door het uit steken van de vlag uiting te willen geven aan het gevoel van vreugde en respect over en voor deze nationale daad, welke getuigt van het liooge peil, waarop zich de Nederlandsche Luchtvaart bevindt. O DE PANDER ZET DOOR. DE PANDER kreeg bij Bam rauli, na bij Allahabad, pech met zijn landings gestel en daardoor schade aan linker vleugel en aan de propeller van linker en middelste motor. De schade bleek, niet groot te zijn, zoodat zij nu, naar de K.L.M. ons meedeelt, besloten VAN DAAG DE TOCHT VOORT TE ZET TEN. Twee deelnemers aan de tocht, de Eng. vlieger Gilman en zijn collega, hebben in Italië de dood gevonden. Zij kwamen in de vlammen om, nadat hun toestel door onbekende oorzaak te pletter was geval len. Het was juist van Rome vertrokken en had veel benzine aan boord. Vier toestellen hebben moeten opgeven - één stortte in Italië neer.. - Blij ven dus nog over: vijftien deelnemers. Na Scott, Uiver en Boeing volgen nu: Jones (Batavia), Davies (Penang), Wal ker (Rangoon), de Mollisons, de Pander en Hansen (Allahabad), Hewett (Jodh> poer), MELROSE en Stodart (Boesjir), Wright en Shaw (Bagdad), Brook (Mar seille).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1934 | | pagina 5