UIVER
I WEEDE BLAD
TEXELSGHE COURANT
GoeJ
Bruiloft en begrafenis.
Texels>:he Berichten
drukv
Gemengd Nieuws
DE
IS ER
Woensdag 24 Oct 1934.
>evor<
w omzet
Het leven is een bruiloft en een be
grafenis. We moeten daarom niet te veel
treuren en niet te veel feesten. Dezelfde
bloemenleverancier levert de bruidsbou-
quet en de grafkrans. Hetzelfde orgel
haalt met een vreugdezang de bruidstoet
en met.de doodcnzang de lijkstoet in
Lach en traan. We moeten ontvankelijk
blijven voor beiden. We moeten weten ie
lachen met de blijden, weten te treuren
met de bedroefden. We moeten liet leven
aanvaarden als een geschenk, dat waard
is geleefd te worden. We moeten liet le
ven aandurven, er onze verheugenis aan
hebben, maar het ook wijden door de
ernst der eeuwigheidsgedachte. Het le
ven is schoon als de kinderlach, ernstig
als het doodenmasker. Het leven is de
grootste gave.
Het rijm Btireaucratius in het eerste
blad is van Huib de Rijmelaar. Deze
aanduiding blijkt weggevallen te zijn.
OUDESCHILD
VERGADERING
BESTUURDERSBOND EN S.D.A.P.
Zaterdag vergaderden de bij de Be-
stuurdersbond aangesloten bonden en
de S.D.A.P. in „Ons Gebouw" alhier.
De waarn. voorz., de heer H. Klimp,
zette de bedoeling van het petitionnement,
zooals dit reeds in de Tex. Courant is
opgenomen, uiteen. Er gaven zich vele
werkers op ,die zullen trachten op Texel
een maximum aantal handteekeningen te
verzamelen. Hierna volgde bespreking
over het oprichten van 'n Coöperatieve
Aankoopvereeniging voor brandstoffen.
Er was reeds door de Tex. Bestuur
dersbond coöperatief ingekocht en plin.
600 H.L. kolen geplaatst. Gezien de korte
tijd van voorbereiding, was dit voor deze
Bond een groot succes. Doch er moest
uitsluitend tegen contant geld gélevend
worden en daardoor werd niet bereikt
wat de bedoeling was, n.l. de verstrek
king op gemakkelijke voorwaarden van
goedkoope brandstoffen voor de het
zwaarst door de crisis getroffenen. Nu
blijkt, dat het doel sympathiek is, moet
de zaak goed worden georganiseerd, al
dus het bestuur, om volgend jaar een
veel grooter kwantum te kunnen leve
ren. Door een spaarsysteem, waarbij
ieder wekelijks een bijdrage kan betalen,
wil de Tex. Best. Bond allen in de ge
legenheid stellen een bedrag bijeen te
brengen, waaruit de kolen kunnen wor
den betaald.
Hiertoe zou een Coöp. Inkoopvereen.
worden opgericht, waaraan ieder, van
welke godsdienst of richting ook, mits
sympathie voelend voor de coöperatieve
gedachte, kan deelnemen.
Er gaf zich reeds een groot aantal
leden op en besloten werd zoo spoedig
mogelijk een vergadering te houden, waar
een bestuur gekozen en de werkwijze
uiteengezet kan worden.
Na een opwekking, om te strijden voor
versterking der moderne beweging werd
de vergadering gesloten.
VISSCHER1J.
Aangevoerd via de Visscherijvereen
16 Oct. 2015 Kg. wulken.
17 Oct.399 Kg. wulken.
15 Oct.: 2393 Kg. wulken.
19 Oct.: 2563 Kg. wulken.
20 Oct.: 1S92 Kg. wulken.
22 Oct.: 206 Kg. wulken.
Vrije wulken
16 Oct. 312 Kg.; 18 Oct. 819 Kg.; 19
Oct. 885 Kg.; 20 Oct. 486 Kg.; 22 Oct.
136 Kg.
20 Oct.: 9 baal kinkels f 5-5.35 per baal.
Over de vorige week is uitbetaald 10
11 ct. per Kg.
SPORTNIEUWS.
Succes 3Zeemeeuwen 133.
In een van Z-zijde slap gespeelde wed
strijd werden de punten met S. gedeeld.
Hoewel Z. geregeld in de aanval was,
zorgde S. door een serie doorbraken,
dat de beide punten niet mee naar Texel
kwamen. Z. neemt na een kwartier de
leiding, doch even voor de rust maakt
S. spoedig gelijk. Rust 1—1. Na de rust
neemt S. de leiding, doch Z. maakt weer
gelijk en een kwartier voor het einde
maakt de Z-midvoor 23. S. valt ver
woed aan en even later is de stand 33i.
Als nog 5 min. zijn te spelen, doet zich
een merkwaardig geval voor. De Z.-links-
back en de S-midvoor komen met elkaar
in botsing. De scheidsrechter heeft geen
overtreding geconstateerd en laat door
spelen. De bal belandt bij de Z.-rechts
buiten, die mooi voorzet en de Z-mid
voor doelpunt onhoudbaar. De scheids
rechter wijst naar het midden, doch als
S. wil aftrappen komt het publiek het
veld op. Het haalt de scheidsrechter over
het doelpunt niet toe te kennen, zoodat
ons de overwinning ontgaat, omdat de
scheidsrechter bang was voor het Wie-
ringer publiek. Z. heeft tegen het niet
toekennen geprotesteerd en nu maar af
wachten.
o
Het 2e verloor met 2—3 van Water
vogels 2. Hier is prima gespeeld aan
beide zijden. Z. ging met een 0 3 achter
stand de rust in. Doch na de rust werk
ten onze jongens, dat liet een lust was.
Het was al gauw 23. W. ging nu ver
dedigen en uittrappen en mocht zich ge
lukkig achten, toen de scheidsrechter
einde floot.
Uitslagen 3e kl. E., NHVB:
HRC 6BKC 2 41; Kolhorn 1 J.
V.C. 2 1—1. J
N.V.V.-FILM EN PROPAG-AVOND.
De propaganda-avond van de Texel-
sche Bestuurdersbond is schitterend ge
slaagd. De zaal was geheel gevuld, toen
secr. W. Wassenaar allen een hartelijk
welkom toeriep. Eerst werd een mooi
bijprogramma vertoond: Kijkjes in mooi
Zweden, een reekenfilmpje en een ge
deelte van de N.V.V.-film Macht tegen
Macht.
Dan krijgt de heer De Jonge het woord.
Spr. zegt, dat velen in Nederland de
Melbourne-race volgen, doch het zou z.i.
veel beter zijn, als het Nederl. volk wat
aandacht besteedde aan wat er in Hol
land gebeurt. Wanneer men half zooveel
aandacht besteedde aan de gruwel der
werkloosheid, dan zou het er anders uit
zien. Helaas hebben we een regeering,
die op het gebied der werkloosheid be
leidvol optreedt. De steun wordt ver
laagd; ook de loonen en salarissen, zoo
dat deze welhaast met de steun gelijk
komen. Zoo komen we nooit uit 't moe
ras. Men zegt ,dat we het dieptepunt
van de crisis reeds voorbij zijn, doch
er zijn in Nederland momenteel meer
werkloozen dan verleden jaar. Georgani
seerde wcrkloozen 300.000 en men schat
de ongeorg. op 100.000, is totaal 400
duizend. Minstens een inillioen menschcn
lijden door deze crisis. En toch heeft de
regeering per 1 Juli de steun nog ver
laagd. Wij moeten met de daad toonen,
dat de ontevredenheid hierover groot is.
Zorg daarom, dat het heele volk het pe
titionnement teekent.
Albarda heeft reeds 24 April gewaar
schuwd niet op die heillooze weg voort
te gaan, doch men heeft niet geluisterd.
Er zijn kostbare menschenlevens vernie
tigd en onnoemelijk veel leed is geleden,
dat voorkomen had kunnen worden. Er
rijst nu ook verzet uit de kringen der
regeering zelf. De voorz. der R.K. Vak
beweging heeft gezegd, dat de steunver
laging een misdaad is, begaan aan he'
Nederlandsche volk. We denken verder
aan het vlammend protest van Pater
Henricus. Ook van Chr. zijde komt te
genstand.
Vele harten, vervolgt spr., zelfs van
de meest godsdienstige werkloozen, zijn
verbitterd, want voor velen bestaat geen
hoopgevend perspectief. In hun open
brief schreven eenige orthodoxe predi
kanten van Amsterdam, dat er in vele
gezinnen barre nood is en dat ingrijpen
noodzakelijk moet worden geacht.
Wij moeten niet aan de bezittende
klasse om hulp vragen, doch wij moeten
druk ui.toefenen op de regeering, opdat
op z'n minst de steun van voor 1 Juli
wordt hersteld.
Wij vragen verder dekens, winterklee-
ren, steun aan jongeren, van wie erruim
70.000 zonder werk loopen en waaronder
er duizenden zijn, die nog nooit hebben
gewerkt en die in 't geheel geen steun
krijgen. Thuis, waar ook de vader vaak
werkloos is, zijn ze veelal te veel. Ze
worden naar het extremisme van links of
van rechts gedreven en vallen in handen
van de fascisten. Wij vragen arbeid of
steun voor hen. Wanneer millioenen tee
kenen, zal de regeering het adres niet
verwaarloozen. Werkt daarom zooveel ge
kunt. Wij hebben strijdbare menschen
noodig. Onze strijd is slechts een onder
deel van het groote doel, deze chaotische
kapitalistische samenleving om te bou
wen tot een ander maatschappelijk sy
steem, het socialisme: Eén voor allen
en allen voor één. Propageert dit en
eindelijk zal de overwinning aan onze
zijde zijn.
De rede van de heer De Jonge werd
met groote aandacht gevolgd.
Na de pauze werd de film „Cavalcade"
vertoond, een anti-oorlogsfilm, die zeer
in de smaak viel.
Tenslotte hoorden we nog een korte
propaganda-speech door een hoofdbe
stuurder van het N.V.V., de heer F. v.d.
Walle, die tot organisatie en machts
vorming. aanspoorde.
Het was voor de vele toehoorders een
mooi programma. Allen gingen voldaan
huiswaarts.
DE LONDEN—MELBOURNE—RACE.
Nimmer te voren heeft een vliegtocht
zooveel belangstelling gewekt, zooveel op
rechte geestdrift onder alle rangen
en standen, onder jong en oud als
die van Londen naar Melbourne, waar
aan door twee Nederlandsche toestellen
samen met negen Nederlanders bemand,
deelgenomen wordt.
Onophoudelijk rinkelt de telefoon en
komen de laatste berichten binnen of er
zijn abonnees, die nieuwsgierig zijn te
weten waar de Uiver nu toch zit; |Of
Scott er al is; of de Boeing Transport,
kans maakt de Uiver voorbij de racen,
enz. enz. Eu in de Parkstraat, waar wc
het laatste daghladnieuws en de laat
ste telefoonberichten publioeenen i» het
somwijlen zoo druk als op verkiezings
dagen bij de bekendmaking van de uit
slag van Kamer- of Gemeenteraadsver-
verkiezing.
Hollanders liecten een nuchter volk te
zijn. In deze dagen van de Uiver- en Pan
der-Race komt die kwalificatie heusch in
het gedrang. Hi>e groot een klein land
wezen kan, komt in deze dagen vooral
duidelijk aan de dag. We hebben alle
respect voor zulk kranig vliegwerk, dat
geen risico's neemt doch behoedzaam
„voortschrijdt" naar een weloverwogen
plan. Ja, daar neemt men ook in Hol
land zijn petje voor af en zeker wan
neer liet eigen landslui geldt. Hier past
geen nuchterheid meer. Hier eischen waar
deering en trots een warm plaatsje op.
Staan we nog even stil hij de K.L.M.-
sprong Londen-Batavia. Daar had de
Uiver maar twee etmalen en 4 uur voor
noodig. Maandag las men in Batavia de
dagbladen, die Vrijdagavond in Holland
waren uitgekomen. De recordtijd van de
Pelikaan, waarop we reeds zoo trots wa
ren, gehalveerd. Is het niet een geweldig
mooi staaltje van aviatiek!
Or—
No. 1 van de race werden de Engelsche
vliegers Scott (zie le pag.) en Campbell
Black. Na om 6.34.40 Zaterdagmorgen
van Mildenhall vertrokken te zijn, land
den zij gister te 5.34.30 v.m. dus na 2 dg.
22 uur 59 mnt. 50 sec., te Melbourne,
waar zij geestdriftig ontvangen werden.
Namens de K.L.M. bood de Nederl. Con
sul bloemen en gelukwenschen aan, waar
door de Amerikanen zichtbaar werden
verrast. Zij waren doodclijk vermoeid,
daar zij een zeer zware tocht achter de
rug hadden en geen seconde sliepen.
Scott noemde zijn reis een zeer ongeluk
kige, daar de laatste 24 uur een der twee
motoren niet te vertrouwen bleek. Twee
maal bleef hij zelfs stilstaan. Bij .aan
komst te Darwin kon Scott zijn toestel
nauwelijks verlaten. Hij was zeer teleur
gesteld, daar hij nu de race vreesde te
verliezen. De defecte motor werd echter
zoo goed mogelijk opgeknapt en verdel
ging het weer. Van een der motoren
werkten echter maar vijf van de zes cy
linders. Nochtans kwam hij als eerste
aan het eindpunt aan. Een pracht-presta-
tie. Daar zat schot in, in die Scott en
zijn makker.
Scott en Black vlogen in ruim 2 dg.
22 uur naar Australië. Ook een prachtig
stuk werk. Charles Ulm had er vorig
jaar nog 6 dg. 17 uur voor noodig. En
dat was al een zeer korte tijd.
De eerste, die Scott en Black verwel
komde, was de Austral, vfiegster lean
Batten.
Scott en Black waren door de motoren
zoo verdoofd, dat het lawaai der toe
juichingen bijna niet tot hen doordrong.
Zij werden toegesproken door de Bur
gemeester en door MacRobertson.
Scott vertelde, dat de tocht over de
Timorz.ee een helsche tocht was. Een mo
tor weigerde. Het ging er op of en-
onder.
Scott's toestel had niet het minste com
fort. Smirnoff noemde het schertsend:
„Een Gilette-mesje met twee zitplaat
sen er op".
Van het vliegveld gingen de winnaars
per auto in triomftocht naar de stad en
daar: wederom groote opwinding, en
thousiasme en verder: luidsprekers, extra
edities van de dagbladen enz.
We danken deze berichten aan de dag
bladpers.
Intusschen zette de Uiver er alles op.
om no. 2 te worden. Om 23.5S vertrok
hij Maandag v. Darwin, waar gistermor
gen plm. S uur de Boeing Transport aan
gekomen is. De tocht van de Uiver naar
Melbourne scheen een vlot verloop te
zullen hebben, maar na het vertrek van
Charleville, het laatste verplichte Liis-
schenstation, begon de pech. Er brak
een hevig onweer los en Parmentier
raakte de koers kwijt. De marconist
verzocht de juiste positie van het toestel
te willen opgeven. Omstreeks een uur
moet het toestel boven de omgeving van
Albury en Wodonga hebben gevlogen.
Om twee uur ongeveer bevond het zich
40 mijl N. van Albury. Dit stadje ligt
juist op de N. grens van Victoria. Later
schijnt de Uiver Melbourne zelfs voorbij
gevlogen te zijn en is het toestel 120
DRIEWERF HULDE
Hulde Hulde driewerf Hulde
Fluid' aan Parmentier en Mol.
Huid'aan Prins en aan Van Bruggen!
Kerels, 't is me haast te dol.
Zatycrdag op 't veld bij Londen
NU in Melbourne al geland
Bijkans kan je 't niet gelooven,
Maar 't staat hier toch in de krant.
Neem de dank aan van ons allen
Voor wat jullie hebt volbracht.
Ridders van Oranje-Nassau:
W'hebben steeds aan U gedacht. D.
K.M. ten W. van de hoofdstad gezien.
Het was toen 23.45 (plaatselijke tijd) en
dus bijna middernacht. Reden tot on
gerustheid zou er intusschen niet zijn,
daar de Uiver in goede conditie was en
voldoende brandstof aan boord had. Een
ongelukkige omstandigheid zou echter
zijn, dat in Victoria geen noodlanding
mogelijk zou zijn door de groote onher
bergzaamheid van deze staat. De Uiver
neemt geen risico, schreven wc reeds.
Parmentier en Moll besloten daarom Ie
landen op de renbaan van Albury. Dit
geschiedde om 3.27 Nederl. tijd. Toen
scheidden nog 275 K.M. de Uiver van
Melbourne.
De landing te Albury had plaats bij 't
licht van eigen zoeklichten eu dat van
honderden auto's. Het toestel kwam in
modder terecht, wat de start bemoei
lijkte. Er moest gewacht worden op spe
ciale Shell-benzine, welke per tankauto
uit Melbourne over 275 K.M. moest wor
den aangevoerd. Tevens wilde Par
mentier wachten op het aanbreken van de
dag.
Onderwijl kwam te 8,25 gisteravond de
Boeing te Charlesville aan om vandaar
te tien uur weer te vertrekken. Het zou
hedenmorgen half twee zijn, voor dit
toestel de 1300 K.M. naar Melbourne
zou hebben gevlogen.
Een niet-officieel bericht van het Han
delsblad meldt nog, dat de Boeing we
gens motordefect tusschen Charleville en
Albury heeft moeten landen.
O
Daar de Uiver op een modderig ge
deelte van het terrein landde, moest 't
toestel eerst naar een beter plaats wor
den gesleept.
Te vijf voor één deelde het Alg. Han
delsblad mee: De bevolking van Albury
werkt met hartstochtelijke ijver om de
Uiver vrij te krijgen.
Om tien over één vannacht telefoneer
de het Alg Handelsblad: De Uiver is
te kwart over twaalf deze nacht (d.w.z.
bij het aanbreken van de dag in Austra-
lië) van Albury gestart.
Een later bericht meldt, dat de UIVER
VANNACHT 1,12 uur te Melbourne ge
land is. Daar wachtte de vliegeniers'n
hartelijke ontvangst, waarbij o.m. de Ne
derlandsche consul aanwezig was, die de
vier leden van de bemanning meedeelde,
dat de Koningin hen tot Ridder in de
Orde van Oranje-Nassau benoemd had.
DE UIVER IS ER.
GELUKKIG
Namens het Bestuur van de Oranje-
Vereen. hier verzoeken we door het uit
steken van de vlag uiting te willen geven
aan het gevoel van vreugde en respect
over en voor deze nationale daad, welke
getuigt van het liooge peil, waarop zich
de Nederlandsche Luchtvaart bevindt.
O
DE PANDER ZET DOOR.
DE PANDER kreeg bij Bam rauli, na
bij Allahabad, pech met zijn landings
gestel en daardoor schade aan linker
vleugel en aan de propeller van linker
en middelste motor. De schade bleek,
niet groot te zijn, zoodat zij nu, naar de
K.L.M. ons meedeelt, besloten VAN
DAAG DE TOCHT VOORT TE ZET
TEN.
Twee deelnemers aan de tocht, de Eng.
vlieger Gilman en zijn collega, hebben in
Italië de dood gevonden. Zij kwamen in
de vlammen om, nadat hun toestel door
onbekende oorzaak te pletter was geval
len. Het was juist van Rome vertrokken
en had veel benzine aan boord.
Vier toestellen hebben moeten opgeven
- één stortte in Italië neer.. - Blij
ven dus nog over: vijftien deelnemers.
Na Scott, Uiver en Boeing volgen nu:
Jones (Batavia), Davies (Penang), Wal
ker (Rangoon), de Mollisons, de Pander
en Hansen (Allahabad), Hewett (Jodh>
poer), MELROSE en Stodart (Boesjir),
Wright en Shaw (Bagdad), Brook (Mar
seille).