GROOT BAL BAL GROOT BAL MASKERS. Purol U. D. I. Vrijdag 13 Dec. 1 Schipper BRUIN 12 December in 't Eigen Gebouw VOL ORKEST. Donderdagavond BAL Dwars door Abessinië. ADVERTENTIEN i vertrekt Maandag naar Rotterdam te Oudeschild. van zware konijnen en slachtkippen. Als van ouds op Oude St. Nicolaasavond Goede muziek. ongeveer 5 HA weiland en 2 schuren 2 afgekalfde koeien, vertrekt bus van Cocksdorp naar Ds. Van Vliet 2e Kerstdag Uitvoering Gezellig BAL NA. Oosterend Koopt nu een lot van de Joodsche Invalide. Beste consumptie rapen. een boerderijtje Donderdag 12 December in hotel De Toekomst Tel 707 Tel. 707 GEBR. PLANJE Tel. 707 Tel. 707 nieuw te bouwen woning, een vaste knecht Wij staan ieder uur voor u gereed. VISITEKAARTJES Klaar terwijl ge even wacht JONGE HENNEN Domino maskers en Prijzen van 5 ct. af. Van Addis Abeba naar Dessié. (Vervolg.) Plotseling daagde een kolonne van 50 inlanders op en in een oogenblik waren we omringd door een horde van wilde mannen met woeste gebaren en dreigende speren. Boven vanaf de wagen begroetten we hen met een toespraak en vertelden hun met de hulp van een tolk, dat we hun patronen zouden geven, wanneer zij ons wilden helpen. Om te kunnen onderhan delen hadden we uit Addis Abeba een zak met patronen meegebracht, want de in boorlingen uit het hartje van Abessinië weigeren muntstukken aan te nemen, ter wijl patronen als algemeen erkend be taalmiddel gelden. De krijgers gilden, lachten, dansten als bezetenen en vroegen om vooruitbeta ling. Dat wilden we niet doen en ten slotte overtuigden we hen, dat ze van de betaling zeker konden zijn. Dertig man pakten een touw, vastgemaakt aan de vooras en twintig duwden de wagen. Alle inlanders schreeuwden als razen- den en met een vneeselijke plons wrong de wagen zich los. We hadden uitgemaakt, dat dertig pa tronen genoeg waren, maar er waren 50 man. We laden de wagen weer, namen onze geweren en gingen op de bank ach ter de zitplaats van de "bestuurder zit ten. Toen riep een van ons het opper hoofd. Hij gaf hem de dertig patronen, die hij maar onder zijn mannetjes moest verdeelen. Maar toen de krijgers zagen, dat we op het punt stonden te vertrek ken, werden ze heelemaal dol. Ze richt ten hun geweren op ons en maakten met hun messen en zwaarden dreigende bewegingen. Ze vroegen woedend om meer. We gingen er echter vandoor, een zestal krijgers achter aan de wagen mee- sleepend. Toen de auto door een kuil reed, werden ze er van af gesmeten. Het was toen zoowat donker gewor den en toch moesten we zoover mogelijk Winterhanden Wintervoeten GEESTELIJK LEVEN. DE ADVENTSKRANS. Men schrijft ons: Met het feest van St. Nicolaas laat zich een ander folkloristisch gebruik zeer goed verbinden, in.f. het gebruik van de Ad ventskrans. Evenals het St. Nicolaasfeest is dit ge bruik uiteraard bestemd voor de gezellige en in deze donkere dagen dubbel vrien delijke huiskamer. Beide gebruiken hebben een godsdienstige oorsprong en onder grond. Zoodra zij hiervan beroofd wor den, slaan zij spoedig over tot banalitei ten en onbegrepen tradities. Het leven staat nu eenmaal niet los van de godsdienst, maar een werkelijk gods dienstig mensch is dit niet alleen in dei kerk, maar ook in zijn dagelijksch leven, in zijn handel, in zijn zaken, in zijn ontspanningen en in zijn omgang met anderen. 'Godsdienst is fiiet een zaa'k van het geiaaf, maar van de geest en van net hart, niet van de preek, maar van het volle werkelijke Leven. Godsdienst geeft aan het leven de noodige richting en even wicht, geeft oplossing van de groote levensproblemen en uitzicht op het leven na de dood. En zoo doordringt de gods dienst het leven van de wieg tot het graf en zelfs daaroverheen. En daarom is godsdienst niet op te sluiten binnen de muren van een kerkgebouw. Hij door dringt het dagelijksch leven npar buiten en vooral in het huisgezin, dat de groote school van het leven is. Zoo treden de groote gedachten van het godsdienstig leven naar buiten in allerlei voor het volk verstaanbare vormen als een tastbare vertolking van wat er leeft in hoofd en hart. De Christelijke folklore onzer voor vaderen is helaas in de loop der eeuwen gaan kwijnen en langzaam aan afgestor ven, maar zelfs de meest platte materia listen hebben die gebruiken niet totaal kunnen vernietigen. Zij bestaan nog in de Si Maartensvuren, de Meierblis, Sunder klaas, Half-Vasten en andere. Zoo heeft ook weleer het folkloristisch gebruik ge bloeid van de Adventskrans. VANWAAR KOMT DE ADVENTS KRANS? Niemand weet 't. Bestond in het koude donkere Noorden in oeroude tijden de gewoonte om 's winters een krans van onverwelkbaar groen op te hangen als een dankbare herinnering aan de ver vlogen zomerweelde? Wie zal 't zeggen? Zeker is, dat de meer noordelijk wonende Grieken en Romeinen de gewoonte had den, om elkander 's winters gevlochten groene dennentakken als geschenk aan te bieden en daarmede hun woning te ver sieren. Bepaaldelijk in Engeland bestond in de 14e eeuw de gewoonte om gedu rende de adventsweken groene takken en kransen in de kerken op te hangen^ De adventskrans sprak dan luide een weg zien te komen van het moeras met zijn onplezierige muskieten en van de niet minder gevaarlijke krijgers. Al gauw zagen we over £Te Vlakte op de hooge top van een nog ver afgelegen berg Dessié. Per muildier zou het van de vlakte tot de stad een klim zijn van' drie en een half uur. De duisternis viel en we begonnen te stijgen. De nacht aan de evenaar valt met een snelheid, die, hoe dikwijls men ze ook fieeTt meegemaakt, nog altjjd ver ras sent! Werkt. We zaten op een bergweg, de ravijnen naast ons werden al zwar ter.. We stegen ieder oogenblik en wis ten, dat we nu al zevenhonderd M. hoog waren. Bij elke scherpe bocht moesten we uitstappen, steenen onder (le wielen leggen en dan heel voorzichtig de auto om de hoek duwen. Een koude wind stak od en verkilde ons tot op het merg. Nu en dan, bij een bocht, gaveti onze koplichten, door de stijging van de vreg omhoog gericht, een plotselinge kijk op de voor ons lig gende weg. lntusschen had onze chauf feur een ontstoken kies. De man was half blind van de pijn. Een jakhals schoot voor ons uit. Een schot maar het miste.. We hielden onze geweren steeds voor vuren gereed- Eindelijk kwamen we voor een breed stuk weg, waar we, hoe koud en dui-. ster het ook mocht zijn, konden kaïnpee- ren. Kleine herten sprongen voor onze lichten op zij en verdwenen in de dui* sternis van het rotsgebergte. Even later gloeiden er twee oogen in de struiken. „Een luipaard". Met een scherp nafluit klonk een schot door de bergen. Maar we zagen alleen maar een konijn ver schrikt opspringen. Op negenhonderd meter boven de vlak te maakte het pad een wending en .vyij zagen diep ondier ons de kanjpvuren van het leger in het donker schitteren. We waren over een van de moeilijkste passen van de Afrikaansche passeri ge trokken. De weg was ons vreemd en het was nacht. Hoe koud en ongastvrij de rotsachtige plek er ook uitzag, we konden langs deze gevaarlijke weg niet verder. Tegen de nacht sloegen we op een "klein plateau onze tenten op en spoedig over viel ons de slaap, die niet rustig was taal van hoop en vertrouwvol verlangen naar betere tijden. Hij verkondigde het maranatha (kom, o 'Heer) der eerste Christenen. En in de donkere dagen voot Kerstmis versierde men de krans met lichten om symbolisch voor te stellen, dat in 'de nacht van het heidendom Hij zou komen, die aangeduid wordt als het „Licht der wereld tot verlichting der volkeren". Hoe dichter Hij komt, des te meer groeit het aantal lichten. Ook de Joden ontstaken rond de winter hun Me- norah, een luchter met acht lichtbakjes. Het lichtsymbolisme vertolkte de vreugde over de Zonnewende of het herleven van het zonnelicht. En onze Christe lijke voorouders stelden die zinnebeelden in dienst van het geloof aan Christus, de Zon der gerechtigheid, die telken jare met Kerstmis weer opnieuw opgaat. Wat is een Adventskrans en HOE MOET HIJ GEMAAKT WORDEN? Een gemakkelijk en uiterst eenvoudig op te lossen probleem. Men zoëkt eerst teenen- ot wisschentakken en legt er eenige ge durende één nadht in het water. Of men snijide ze aan de toekomstige binnenzijde overlangs een we'nig af, zoodat ze zich gedweeër laten buigen. Men kan ook eenige hoepeltjes van tonnen uitkiezen. Dan zoekt of vraagt men eenige groene sparretakjes van de z.g. kerstden. Met 'n stevige draad bindt men het groen om de hoepel en spoedig is een sierlijke krans gereed. Om het op te hangen, gebruike men vier paarse linten, die men eenige malen om de krans kan slingeren om zijn aantrekkelijkheid te verhoogen. en als men wil ook wat dennenappels. Tenslotte brenge men op de adventskrans vier kaar senhouders, b.v. kerstboomknijpers aan. Zorg, dat deze zeer solied zijn, opi brand gevaar te voorkomen. In die knijpers zette men vier witte kaarsjes. Het groen der takken, het paars der linten, het wit der kaarsen vormen een mooie sobere kleu- renharmonie. Men kan de krans op tafel leggen of aan de paarse linten ophangen) in de kamer. In het buitenland vereenigen zich yp de Zondagavonden van de Advent de leden van het huisgezin. Zij zingen eerv passend adventslied en de voornaamste persoon ontsteekt de lichten: op de eerste Zondag één kaars, op de 2e Zondag de vojgende. Een week later de 3e en op de laatste Zondag branden alle vier de lichten. Als daarbuiten in de straten alles don ker en triestig, koud en huiverig is beeld van de troostelooze ongodsdienstig heid der wereld dan branden in de Christelijke huisgezinnen de blijde, warme heilige adventslichten en stralen aller oogen van vurige verwachting naar het grootsche gebeuren in Bethlehem. Waarom zouden wij dit schoone ge bruik op Texel niet kunnen overnemen"? Het herinnert ons vier weken lang aap het schoonste feest, dat komen gaat: Kerst mis! Doe het nu nog maar. A OEBOREN: GUURTJE dochter van G. VAN SWINDEREN-Bakker en J. J. VAN SWINDEREN. Den Burg-ïexel, 7 Dec. 1935. 1 1 Si m m S m se hoopt inijn lieve opa zijn 90ste verjaardag te herden ken. Dat hij nog vele jaren voor mij gespaard mag blijven is de wensch van zijn kleindochter KRIJNTjE BEEKENKAMP. Ontvangst ten huize van R. Zuidewind, Suikerweg 14 van 2 5 uur. ixitxiisiixtxnsnziaasnx: it onxixnsiixiEHEKistisiii] Heden ontsliep, zacht en kalm, in de hope des eeuwigen levens onze geliefde man, vader, behuwd- en grootvader, de heer MAARTEN TIMMER Cz. in de gezegende ouderdom van 80 jaren. N. Tiinmer-Bremer Zaannam C Timmer G. Timmer-Westerhof Amsterdam C. Dogger-Timmer A. Dogger Oosterend M. Timmer en kleinkinderen Oosterend, 7 Dec 1935. Banketbakkerij J. H. KIKKERT, Tel. 60, den Burg. Uw adres voor de ECHTE OUDERWETSCHE TAAI TAAI en BOTERSPECULAAS. Bij overeenkomst voor een jaar kost zoo'n kleine advertentie maar 35 rt. Ge adverteert dan in H IEDER nr. voor nog geen f 3 p. mnd Aanbieding gevraag I Adres: J ROEPER, Hallerweg, Tel. 95 Aanbevelend, S NOTA. TE HUUR met stalling voor 10 koeien, nabij den Burg voor 3 of 6 jaren tevens een KIPPEN- PARK met hokken voor ruim 600 kippen. J KE1JSER Augz., Sonnevanck. 2 en 3 jaar, t.b.c -vrij en een 4-jarig ruinpaard mak in alle tuig „Voorzorg", Walenburg. Woensdag half 7 via Postweg en Stoepker. Ret. 40 ct. Bestelt tijdig uw kaarten. Entree 50 cent per persoon. DANS VRIJ KOPPEN. U krijgt daarbij CADEAU een blik Biscuits of een doos Korff's Chocolade. C P. MOOJEN, Den Burg-Texel. TE KOOP JOH. KIKKERT. Westergeest TE HUUR QEVRAAGD van 15 A 20 bunder. Brieven onder no. 290 aan liet bureau van dit blad. L. DEN BRAVFN. Gaat u op reis, neem dan een luxe wagen van Nieuwe 5 en 7 pers. wagens tegen de laagste tarieven. Beleefd aanbevelend, GARAGE PLANJÉ. Weezenstraat 48, Den Helder Te koop of te huur, in overleg aan de Wilhelminalaan. Desgewenscht met garage. Of Bouwgrond te koop. I VOICiT, Nieuwstraat 5 GEVRAAGD: tegen 1 Maart goed kunnende ploegen. A. DROS, „Bern". De Nieuwste De Fijnste en wat goedkoop! DRUKKERIJ TFXELSCHE COURANT. TE KOOP AANGEBODEN tegen lage prijs. Oude kippen worden in geruild. P. KEIISER. We ontvingen opnieuw een zending Groote sorteering BOEKHANDEL PARKSTRAAT. (XI m nn m rxi rxi rxi r xi m rxi i i DD 03 CD IB tSCHCB 331*314) ffi BB EB JACOB ZU1DEW1ND TE KfPOP

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1935 | | pagina 3