GROOT BAL
BAL
GROOT BAL
MASKERS.
Purol
U. D. I.
Vrijdag 13 Dec. 1
Schipper BRUIN
12 December
in 't Eigen
Gebouw
VOL ORKEST.
Donderdagavond BAL
Dwars door Abessinië.
ADVERTENTIEN
i
vertrekt Maandag
naar Rotterdam
te Oudeschild.
van zware konijnen en
slachtkippen.
Als van ouds
op Oude St. Nicolaasavond
Goede muziek.
ongeveer 5 HA weiland en
2 schuren
2 afgekalfde koeien,
vertrekt bus van Cocksdorp
naar Ds. Van Vliet
2e Kerstdag Uitvoering
Gezellig BAL NA.
Oosterend
Koopt nu een lot van
de Joodsche Invalide.
Beste consumptie rapen.
een boerderijtje
Donderdag 12 December
in hotel De Toekomst
Tel 707
Tel. 707
GEBR. PLANJE
Tel. 707 Tel. 707
nieuw te bouwen woning,
een vaste knecht
Wij staan ieder uur
voor u gereed.
VISITEKAARTJES
Klaar terwijl ge even
wacht
JONGE HENNEN
Domino maskers en
Prijzen van 5 ct. af.
Van Addis Abeba naar Dessié.
(Vervolg.)
Plotseling daagde een kolonne van 50
inlanders op en in een oogenblik waren
we omringd door een horde van wilde
mannen met woeste gebaren en dreigende
speren. Boven vanaf de wagen begroetten
we hen met een toespraak en vertelden
hun met de hulp van een tolk, dat we hun
patronen zouden geven, wanneer zij ons
wilden helpen. Om te kunnen onderhan
delen hadden we uit Addis Abeba een zak
met patronen meegebracht, want de in
boorlingen uit het hartje van Abessinië
weigeren muntstukken aan te nemen, ter
wijl patronen als algemeen erkend be
taalmiddel gelden.
De krijgers gilden, lachten, dansten als
bezetenen en vroegen om vooruitbeta
ling. Dat wilden we niet doen en ten
slotte overtuigden we hen, dat ze van de
betaling zeker konden zijn. Dertig man
pakten een touw, vastgemaakt aan de
vooras en twintig duwden de wagen.
Alle inlanders schreeuwden als razen-
den en met een vneeselijke plons wrong
de wagen zich los.
We hadden uitgemaakt, dat dertig pa
tronen genoeg waren, maar er waren 50
man. We laden de wagen weer, namen
onze geweren en gingen op de bank ach
ter de zitplaats van de "bestuurder zit
ten. Toen riep een van ons het opper
hoofd. Hij gaf hem de dertig patronen,
die hij maar onder zijn mannetjes moest
verdeelen. Maar toen de krijgers zagen,
dat we op het punt stonden te vertrek
ken, werden ze heelemaal dol. Ze richt
ten hun geweren op ons en maakten
met hun messen en zwaarden dreigende
bewegingen. Ze vroegen woedend om
meer. We gingen er echter vandoor, een
zestal krijgers achter aan de wagen mee-
sleepend. Toen de auto door een kuil
reed, werden ze er van af gesmeten.
Het was toen zoowat donker gewor
den en toch moesten we zoover mogelijk
Winterhanden
Wintervoeten
GEESTELIJK LEVEN.
DE ADVENTSKRANS.
Men schrijft ons:
Met het feest van St. Nicolaas laat zich
een ander folkloristisch gebruik zeer goed
verbinden, in.f. het gebruik van de Ad
ventskrans.
Evenals het St. Nicolaasfeest is dit ge
bruik uiteraard bestemd voor de gezellige
en in deze donkere dagen dubbel vrien
delijke huiskamer. Beide gebruiken hebben
een godsdienstige oorsprong en onder
grond. Zoodra zij hiervan beroofd wor
den, slaan zij spoedig over tot banalitei
ten en onbegrepen tradities.
Het leven staat nu eenmaal niet los van
de godsdienst, maar een werkelijk gods
dienstig mensch is dit niet alleen in dei
kerk, maar ook in zijn dagelijksch leven,
in zijn handel, in zijn zaken, in zijn
ontspanningen en in zijn omgang met
anderen. 'Godsdienst is fiiet een zaa'k van
het geiaaf, maar van de geest en van net
hart, niet van de preek, maar van het
volle werkelijke Leven. Godsdienst geeft
aan het leven de noodige richting en even
wicht, geeft oplossing van de groote
levensproblemen en uitzicht op het leven
na de dood. En zoo doordringt de gods
dienst het leven van de wieg tot het graf
en zelfs daaroverheen. En daarom is
godsdienst niet op te sluiten binnen de
muren van een kerkgebouw. Hij door
dringt het dagelijksch leven npar buiten
en vooral in het huisgezin, dat de groote
school van het leven is.
Zoo treden de groote gedachten van het
godsdienstig leven naar buiten in allerlei
voor het volk verstaanbare vormen als
een tastbare vertolking van wat er leeft
in hoofd en hart.
De Christelijke folklore onzer voor
vaderen is helaas in de loop der eeuwen
gaan kwijnen en langzaam aan afgestor
ven, maar zelfs de meest platte materia
listen hebben die gebruiken niet totaal
kunnen vernietigen. Zij bestaan nog in de
Si Maartensvuren, de Meierblis, Sunder
klaas, Half-Vasten en andere. Zoo heeft
ook weleer het folkloristisch gebruik ge
bloeid van de Adventskrans.
VANWAAR KOMT DE ADVENTS
KRANS? Niemand weet 't. Bestond in
het koude donkere Noorden in oeroude
tijden de gewoonte om 's winters een krans
van onverwelkbaar groen op te hangen
als een dankbare herinnering aan de ver
vlogen zomerweelde? Wie zal 't zeggen?
Zeker is, dat de meer noordelijk wonende
Grieken en Romeinen de gewoonte had
den, om elkander 's winters gevlochten
groene dennentakken als geschenk aan te
bieden en daarmede hun woning te ver
sieren. Bepaaldelijk in Engeland bestond
in de 14e eeuw de gewoonte om gedu
rende de adventsweken groene takken en
kransen in de kerken op te hangen^
De adventskrans sprak dan luide een
weg zien te komen van het moeras met
zijn onplezierige muskieten en van de
niet minder gevaarlijke krijgers.
Al gauw zagen we over £Te Vlakte op
de hooge top van een nog ver afgelegen
berg Dessié. Per muildier zou het van
de vlakte tot de stad een klim zijn van'
drie en een half uur.
De duisternis viel en we begonnen te
stijgen. De nacht aan de evenaar valt
met een snelheid, die, hoe dikwijls men ze
ook fieeTt meegemaakt, nog altjjd ver
ras sent! Werkt. We zaten op een bergweg,
de ravijnen naast ons werden al zwar
ter.. We stegen ieder oogenblik en wis
ten, dat we nu al zevenhonderd M. hoog
waren. Bij elke scherpe bocht moesten
we uitstappen, steenen onder (le wielen
leggen en dan heel voorzichtig de auto
om de hoek duwen.
Een koude wind stak od en verkilde
ons tot op het merg. Nu en dan, bij een
bocht, gaveti onze koplichten, door de
stijging van de vreg omhoog gericht,
een plotselinge kijk op de voor ons lig
gende weg. lntusschen had onze chauf
feur een ontstoken kies. De man was
half blind van de pijn.
Een jakhals schoot voor ons uit. Een
schot maar het miste.. We hielden
onze geweren steeds voor vuren gereed-
Eindelijk kwamen we voor een breed
stuk weg, waar we, hoe koud en dui-.
ster het ook mocht zijn, konden kaïnpee-
ren. Kleine herten sprongen voor onze
lichten op zij en verdwenen in de dui*
sternis van het rotsgebergte. Even later
gloeiden er twee oogen in de struiken.
„Een luipaard". Met een scherp nafluit
klonk een schot door de bergen. Maar
we zagen alleen maar een konijn ver
schrikt opspringen.
Op negenhonderd meter boven de vlak
te maakte het pad een wending en .vyij
zagen diep ondier ons de kanjpvuren van
het leger in het donker schitteren.
We waren over een van de moeilijkste
passen van de Afrikaansche passeri ge
trokken. De weg was ons vreemd en het
was nacht. Hoe koud en ongastvrij de
rotsachtige plek er ook uitzag, we konden
langs deze gevaarlijke weg niet verder.
Tegen de nacht sloegen we op een "klein
plateau onze tenten op en spoedig over
viel ons de slaap, die niet rustig was
taal van hoop en vertrouwvol verlangen
naar betere tijden. Hij verkondigde het
maranatha (kom, o 'Heer) der eerste
Christenen. En in de donkere dagen voot
Kerstmis versierde men de krans met
lichten om symbolisch voor te stellen,
dat in 'de nacht van het heidendom Hij
zou komen, die aangeduid wordt als het
„Licht der wereld tot verlichting der
volkeren". Hoe dichter Hij komt, des te
meer groeit het aantal lichten. Ook de
Joden ontstaken rond de winter hun Me-
norah, een luchter met acht lichtbakjes.
Het lichtsymbolisme vertolkte de vreugde
over de Zonnewende of het herleven
van het zonnelicht. En onze Christe
lijke voorouders stelden die zinnebeelden
in dienst van het geloof aan Christus, de
Zon der gerechtigheid, die telken jare met
Kerstmis weer opnieuw opgaat.
Wat is een Adventskrans en HOE
MOET HIJ GEMAAKT WORDEN? Een
gemakkelijk en uiterst eenvoudig op te
lossen probleem. Men zoëkt eerst teenen-
ot wisschentakken en legt er eenige ge
durende één nadht in het water. Of men
snijide ze aan de toekomstige binnenzijde
overlangs een we'nig af, zoodat ze zich
gedweeër laten buigen. Men kan ook
eenige hoepeltjes van tonnen uitkiezen.
Dan zoekt of vraagt men eenige groene
sparretakjes van de z.g. kerstden. Met 'n
stevige draad bindt men het groen om de
hoepel en spoedig is een sierlijke krans
gereed. Om het op te hangen, gebruike
men vier paarse linten, die men eenige
malen om de krans kan slingeren om zijn
aantrekkelijkheid te verhoogen. en als
men wil ook wat dennenappels. Tenslotte
brenge men op de adventskrans vier kaar
senhouders, b.v. kerstboomknijpers aan.
Zorg, dat deze zeer solied zijn, opi brand
gevaar te voorkomen. In die knijpers zette
men vier witte kaarsjes. Het groen der
takken, het paars der linten, het wit der
kaarsen vormen een mooie sobere kleu-
renharmonie. Men kan de krans op tafel
leggen of aan de paarse linten ophangen)
in de kamer.
In het buitenland vereenigen zich yp
de Zondagavonden van de Advent de
leden van het huisgezin. Zij zingen eerv
passend adventslied en de voornaamste
persoon ontsteekt de lichten: op de eerste
Zondag één kaars, op de 2e Zondag de
vojgende. Een week later de 3e en op
de laatste Zondag branden alle vier de
lichten.
Als daarbuiten in de straten alles don
ker en triestig, koud en huiverig is
beeld van de troostelooze ongodsdienstig
heid der wereld dan branden in de
Christelijke huisgezinnen de blijde, warme
heilige adventslichten en stralen aller
oogen van vurige verwachting naar het
grootsche gebeuren in Bethlehem.
Waarom zouden wij dit schoone ge
bruik op Texel niet kunnen overnemen"?
Het herinnert ons vier weken lang aap
het schoonste feest, dat komen gaat: Kerst
mis! Doe het nu nog maar.
A OEBOREN:
GUURTJE
dochter van
G. VAN SWINDEREN-Bakker
en J. J. VAN SWINDEREN.
Den Burg-ïexel, 7 Dec. 1935.
1
1
Si
m
m
S
m
se
hoopt inijn lieve opa
zijn 90ste verjaardag te herden
ken. Dat hij nog vele jaren voor
mij gespaard mag blijven is de
wensch van zijn kleindochter
KRIJNTjE BEEKENKAMP.
Ontvangst ten huize van R.
Zuidewind, Suikerweg 14 van 2
5 uur.
ixitxiisiixtxnsnziaasnx: it onxixnsiixiEHEKistisiii]
Heden ontsliep, zacht en kalm, in
de hope des eeuwigen levens onze
geliefde man, vader, behuwd- en
grootvader, de heer
MAARTEN TIMMER Cz.
in de gezegende ouderdom van 80
jaren.
N. Tiinmer-Bremer
Zaannam C Timmer
G. Timmer-Westerhof
Amsterdam C. Dogger-Timmer
A. Dogger
Oosterend M. Timmer
en kleinkinderen
Oosterend, 7 Dec 1935.
Banketbakkerij J. H. KIKKERT, Tel.
60, den Burg. Uw adres voor de
ECHTE OUDERWETSCHE TAAI
TAAI en BOTERSPECULAAS.
Bij overeenkomst voor een jaar
kost zoo'n kleine advertentie
maar 35 rt. Ge adverteert dan in
H IEDER nr. voor nog geen f 3 p. mnd
Aanbieding gevraag I
Adres: J ROEPER, Hallerweg, Tel. 95
Aanbevelend,
S NOTA.
TE HUUR
met stalling voor 10 koeien, nabij den Burg
voor 3 of 6 jaren tevens een KIPPEN-
PARK met hokken voor ruim 600 kippen.
J KE1JSER Augz., Sonnevanck.
2 en 3 jaar, t.b.c -vrij
en een 4-jarig ruinpaard mak in alle tuig
„Voorzorg", Walenburg.
Woensdag half 7
via Postweg en Stoepker. Ret. 40 ct.
Bestelt tijdig uw kaarten.
Entree 50 cent per persoon.
DANS VRIJ
KOPPEN.
U krijgt daarbij CADEAU een blik Biscuits
of een doos Korff's Chocolade.
C P. MOOJEN, Den Burg-Texel.
TE KOOP
JOH. KIKKERT. Westergeest
TE HUUR QEVRAAGD
van 15 A 20 bunder.
Brieven onder no. 290 aan liet bureau
van dit blad.
L. DEN BRAVFN.
Gaat u op reis, neem dan
een luxe wagen van
Nieuwe 5 en 7 pers. wagens tegen
de laagste tarieven.
Beleefd aanbevelend, GARAGE PLANJÉ.
Weezenstraat 48, Den Helder
Te koop of te huur, in overleg
aan de Wilhelminalaan.
Desgewenscht met garage.
Of Bouwgrond te koop.
I VOICiT, Nieuwstraat 5
GEVRAAGD:
tegen 1 Maart
goed kunnende ploegen.
A. DROS, „Bern".
De Nieuwste
De Fijnste
en wat goedkoop!
DRUKKERIJ
TFXELSCHE COURANT.
TE KOOP AANGEBODEN
tegen lage prijs. Oude kippen worden in
geruild.
P. KEIISER.
We ontvingen opnieuw een zending
Groote sorteering
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
(XI m nn m rxi rxi rxi r xi m rxi i i DD 03 CD IB tSCHCB 331*314)
ffi
BB
EB
JACOB ZU1DEW1ND
TE KfPOP