MLJ Mp Tegen bianspJAee/ien Tègen stukJU^ofven %gen Ve/imoeudheid JACHT. De Burgemeester der gemeente Texel brengt ter kennis van belanghebbenden', dat de Minister van Landbouw en Vis- scherij toeft bepaald, dat de jacht in de provincie Noordholland geopend zal zijn als volgt: Klein wild. Patrijzen van 29 Aug. '361 Jan. 1937. Korhanen van 3 Oct. '36—26 Jan. 1937. Korhennen van 3 (Oct. '368 Nov. 1936. Fazantenhanen van 3 Oct.'3631 Jan 1937 Fazanteiilnennen van 3 Oct.'36-1 Jan. 1937 Houtsnippen van 3 Oct. '3631 Jan. '37. iHazen van 3 Oct. '361 Jan. 1937. Waterwild: Watersnippen van 27 Juli'36-11 April'37,. Ganzen van 27 Juli '36—11 April 1937. Eenden, alle soorten, behalve berg eenden en eideneenden van 27 Juli 1936 tot 7 Febr. 1937. Meerkoeten van 27 Juli '36-7 Fiebir. 1937. Goudplevieren van 29 Aug. '36-7 Feb. '37 De jacht op wilde eenden (anas boschas, anas boschas boschas, anasplatyrïiynoha platyrhyndha) zal op het eiland Texel ge opend zijn van 20 Juli '367 Febr. 1937. Eendenkooien Het vangen van de hieronder genoemde waterwildsoorten door middel van eenden kooien zal in de provincie Noordholland zijn toegestaan als volgt: Eenden, alle soorten, behalve bergeenden en eidereenden van 15 Aug. '36 tot 1 Maart 1937. VI. DE KOOG. 39. GEZICHT OP DE KOOG, J. Stel lingwerf, O.I. inkt, le helft 1 Se eeuw. Jacobus Stellingwerf tee- kende steden, dorpen en kasteelen. 1724 —1756 was hij werKzaam voor een uitgever. 40. DE VROEGERE KERK VAN DE KOOG, J. Stellingwerf, O.I. inkt. Deze teekening moet Stellingwerf naar een oudere prent gemaakt hebben, want in zijn tijd was de tegenwoordige kerk (eenste kwart 18e eeuw) er al, 41. GEZICHT IN DE KOOG, H. Ta- vernier, gekleurde penteekening, 1790. Zoo rustig was voor een tiental jaren De Koog nog. Dezelfde stemming hing er toen, als op deze teekening. i VII. DE WESTEN. 42. Ruïne van de kerk van de Westen, C. Pronk, O.I. inkt, 1728. Deze plaat en de volgende (nrs. 4345) zijn van groot belang voor de kennis van de verdwenen kerk van de Westen. Deze toren (gesloopt in 1859) was het Iaat* Ste wat over was van het vroegere. De Westen (het Wambuis, bet Wanunes of Westereinde), eens het belangrijkste dorp van Texel. Reeds voor de hervorming was de kerk in verval geraakt. 43. WESTERKERKHOF MET TOREN, P. v. Cuyck, O.I. inkt, 1759. Hoog verheft zich de zware Gothische toren in de lucht. Geen wonder, dat hij1 lang als baken werd gebruikt. De tonen staat op een heuvel met een eigen,aardig soort grafteekens. Een boerin zit er bij te melken, terwijl een paar ruiters voor bij komt. 44. TOREN VAN DE WESTERKERK, H. Tavern ier, gekleurde penteeke ning, 1790. De toren, nu met de boerderij er bij:, die er, naar ik meen, nog is. 45. REST VAN DE WESTERTOREN C. W. Bruinvis, conté, 1843. Als men deze 4 tee ken in gen (nrs. 42— 45) met elkaar vergelijkt, ziet men duide lijk, dat de vier teekenaars, ieder, de toren op eigen wijze weergeven. PRESIDENT ROOSEVELT. Met algemeene stemmen door de Demo craten weer candidaat gesteld voor de presidentszetel. (V.S.) T' - - Netten. Het vangen van de hieronder genoemde waterwildsoorten door middel van net ten, waarvan het gebruik is geoorloofd zal in de provincie Noord hol land toege staan zijn als volgt: Watersnippen van 27 Juli '36-11 April '37,. Ganzen van 27 Juli '3611 April 1937. Eenden, alle soorten, behalve berg eenden en eideneenden van 27 Juli 1936 tot 7 Febr. 1937. Meerkoeten van 27 Juli '36-7 Febr. 1937. Goudplevieren van 31 Aug. '36-3 April '37 In het geheele Rijk zal de jacht niet worden geopend op: zwanen, bergeenden, eidereenden, duikers, kemphanen, wul pen, scholeksters, grutto's, tureluurs e|n, waterhoentjes. Texel, 26 Juni 1936. De burgemeester voorn'>enid KAMP. VIII. DEN HOORN. 46. GEZICHT OP DE DORPS STRAAT, C. Pronk, aquarel, 1731. Deze prachtige, fijne aquarel geeft 'n aardig dorpsstraatje weer. Een reiziger zit voor een kroegje, zijn wagen staat er uitgespannen bij. 47. GEZICHT OP DEN HOORN, P.v., Cuyck, O.I. inikt, 1759. Een gezicht van int 'het oosten op het dorp. De kerk, van achter gezien, geeft een eigenaardig silhouet. Links van de kerk staat een molen. Het is zomer, die boeren zijn bezig op de voorgrond bij: leen hek de schapen te schenen. 48. DE KERK VAN DEN HOORN, G. v. Arkel, O.I. inkt eind 19e eeuw. IX. DE COCKSDORP EN EIERLAND. 49. HET LANDSHUYS OP 'T IJER- LAND, P. v. Cuyck, O.I. inkt, 1784. Het uiterste puntje van Texel. Benige huizen staan dicht tegen de duinen. Op een duin staat ©en baak-uitkijkpost, waar juist een man inklimt. Half op een duin zijn mannen bezig hooi op een stulp te leggen. Jagers met jachthonden trek ken voorbij. Groot waren de verdiensten van het Landshuys in deze dagen. Duizen den eieren wierden hier geraapt, en ver zonden naar de Amsterdamsche koeken bakkers. 50 HEERENHUIS IN EIERLAND, C. W. Bruinvis, potlood, 1843. 51. GEZICHT OP DE COCKSDORP, C. W. Bruinvis, potlood, 1843. Over de Roggesloot, waarin een paar waterhoentjes zwemmen, ziet men op het dorp. 52. GEZICHT OP DE COCKSDORP BIJ DE DIJK, C. W. Bruinvis, pot lood, 1843. Links ligt de kerk, midden „magazijn. Dijkzicht" en geheel rechts de herberg, „Het ei van Columbus". 53. HET E1ERLANDSCHE HUIS, v. Groningen, naar een houtsnede, einde 19e eeuw. X. DE ZEE. 54. GEZICHT VAN DE DIJKBREUK AAN DE DOUK, OP TEXEL, H. K o- bell fen S. Fokke, kopergravure, 1775. Een woeste storm doet die dijk scheu ren, schapen vluchten weg voor het wa-i ter, met zeilen probeert men het gat te stoppen. Hendrik Kobe II, zee-schilderen teekenaar, leefde van 17511779 te Rottendam. Hij werkte in Engeland en Frankrijk en was in 1778 te Batavia. 55. HET STRANDEN VAN DE KAAG, van schipper Klaas Ringels bij de Vlieter, bij Texel, H. Kobe II en Saillieth, ko pergravure, 1778. Door een zware December-storm wondt het sdhip van zijn ankers losgeslagen en naar de ondiepte gedreven. 56. DUIKERS ONTLADEN EEN GE STRAND ENGELSCH SCHIP, steendruk, 1S48. De lading spoorrails wondt op het strand gelegd. 57. VOORBEREIDING VAN DE DUI KERS, steendruk, 1848. De duikers zijn bij schuurtjes in de duinen bezig. SCHEEPSONGEVALLEN 23 FEBRUARI 1897. Het Engelsche s.s. DUCHESS ot York, met Lading aan boord, strandt op de Pan- nekoek. Spoedig zijn eenige Texelsche visschersvaartuigen op de strandingsplaats aangekomen. Men komt tot overeenstem ming om de lading gedeeltelijk te lossen, 's Middags wordt de boot door vier sleepbooten vlotgebracht. 3 MAART 1897. De blazerschuit TX 55, schipper C. Stark Jz., stoot bjj hevige storm lek in |de gromden bezuiden Vlieland en begint te zinken. De schipper W. Griek, die zich. met zijn schuit op groote atstand van de zinkende boot bevindt, zet met een plat-, boomd vaartuigje, bijgestaan door ande ren, koers naar de plaats, waalr menschen in levensgevaar verkeer©n. Dank zij hun helfdhaftig pogen, weten zij, ondanks de kokende zee. de drie schipbreukelingen te bereiken, aan boord te nemen en be houden aan wal te brengen. Eenige da gen later wordt de schuit vlot gebracht. 26 MAART 1897. De blazerschuit TX 9, schipper Jb, Brouwer Pz., slaat in het Nieuwe gat op het strand. Schippers, die naar de strany dingsplaats uitzeilen om te trachten bet schip vlot te brengen koeren onverrichter 'zake terug, daar niets meer dan een| stuk van de mast en het roar gevonden) worden. De opvarenden wisten zich te redden. 30 In strooibussen 1gld-60en A5ct. :Ls:: vr f DE HERTOGIN CECILIE. Engeland. Hierboven een foto van 's werelds grootste zeilschip, de Hertogin Gecilie, de Finsche 4-master, welke aan de Zuidkust bij Salcombe strandde, maar na twee maanden kou worden vlotge bracht. Er werd een contract gesloten met een Nederlandsche firma voor het verwijde ren van 't zout uit tot doorweekte graan aan boord van het schip. Van de oor spronkelijke lading van 4242 ton bevindt zich nog ongeveer 1800 ton tarwe aan boord. Bij onderzoek van de tarwe, weTfce zich nog in bet ruim' bevindt, is geble ken, dat bij ©en scheikundige behandeling het graan kan worden verwerkt tot een verhandelbaar product. Al het tot dusver verkochte graan was bestemd voor Euro pa en zou hoofdzakelijk te Rotterdam en te Kopenhagen gelost worden. OOSTEREND. ZANGVEREENIGING „HOSANNA" OP REIS. Naar de Vel uwe. Dinsdagmorgen 23 Juni, kwart over 5 vertrokken we van Oosterend naar de boot. Het was prachtig weer. In Den Hel der stond de autobus klaar, om ons naar1 Amsterdam te brengen. Van Amsterdam zouden we met de boot naar Harderwijk gaan en dan de Veluwe over. We dach ten eerst, .dat het lang zou dunen, drie en! ©en halt uur op de boot van Amsterdam naar Harderwijk, maar wat viel dat mee. Geen minuut hebben we ons verveeld. Wat ligt Harderwijk daar aardjg, als men zoo met de boot aankomt. In Harderwijk bekeken we eerst de oude Vischpoort, daarna wandelden we naar Ds. Kok's vader, bij wie we koffiedronken. Dat smaakte. Ook de Harderwijkerkruidkoek Vervolgens gingen we de kerk bezichti gen, waarin Ds. en mevr. Kok in de echt wenden verbonden. Daarna wandelden we j naar de Vakschool, waar we heerlijk ge- I geten hebben. Vooral het „stekelvarken" VAN 1887 HEDEN. 17 APRIL 1897. Een Heldersche vlet, met 7 koppen bemand, wordt door schipper Nanniryjs van de TX 186 in lekke toestand en met gebroken mast op het Marsdiep aange troffen. De bemanning wordt gered. 11 MEI 1897. De blazerschuit TX 124 slaat 's mor gens vroeg bij Vlieland om. De opvaneiW den, M. Daalder, B. Vlaming Pz. en P. Vlaming Mz., allen ongehuwd, verdrin ken. De schuit, eigendom van G. de Vries, komt op het Vliestrand aan en wordt at- gebracht. 21 JULI 1897. De blazerschuit TX 59 wordt door een torpedoboot zoodanig aangevaren, dat zij begint te zinken. Dank zij vier pompers, weet men haar nog juist naar de scheeps verf „De Hoop" te N ie u wed iep te bren gen. 7 OCTOBER 1897. De Belgische stoomtrawler QUARTA, Oostende 204, krijgt vier uur uit de wal ter hoogte van de Eierl. vuurtoren door machinebneuk, een gat in de kiel. Spoedig wordt het schip zoo lek, dat pompen het zinken niet meer verhinderen kan. Geluk kig bemerken schipper C.L.Duimker en A. Kuiper van de TX 152 de in nood ver-i keerenden. De tien schipbreukelingen wor den aan boord genomen en veilig te Nieuwediep gebracht. De trawler, voor 138.000 verzekerd, zinkt. Ter herinnering ontvangen de redders later een medaille. 31 viel in de smaak. We mochten de school bezichtigen, ©n vonden het leuk, tot lo kaal te zien, waar mevr. Kok 9 jaar les gegeven heeft. Wat is die sohool mooi en practisch ingericht. Boven had je een prachtig uitzicht over de zee. We reden naar het Leuvenumsche bosch en wandel den daardoor naar Hulshorst, 'n Prachtige wandeling onder de hoornen, langs de beek was liet. En wat hebben we fijn „pootje gebaad". In Hulshorst stapten we in de trein naar Nun&peet. Onderweg za gen we de mooie zandverstuivingen. Van Nunspeet wandelden we naar Saxenheim, waar we zouden slapen. In de fantine gebruikten we wat, daarna beklommen we nog even de uitkijktoren. Zoo ver je zien kon, was alles bosch met hier en daar ©en kerktorentje er boven uit. We wandelden nog even het bosch in en daar hield Ds. Kok een korte dagsluiting met ons en zongen we enkele liederen. Het klonk mooi door het stille bosch. Het was ©en goed slot van deze heerlijke dag. En lekker geslapen, dat we hebben! De volgende morgen waren we om 8 uur weer beneden. Een paar heeren waren 's mor gens oin 4 uur al gaan wandelen. Voor het ontbijt begaven we ons naar buiten, waar Ds. Kok de dag met ons be gon met ©en korte lezjng en gebed. Ook zongen we een paar liederen. Om tien uur begon een tocht per auto bus over de Veluwe. Wat hebben we daarvan genoten. We reden door prach tige lanen, midden door de bosschen, door kleine dorpjes. Soms ging de weg omhoog, zoodat je, boven gekomen, ©en prachtig uitzicht had. Op 't Loo bezich-| tigden we tot paleis van H.M. de Konin gin. „We moesten er maar om ©en koppie gaan", stelden de jongens voor. Maar dat ging niet. Daarna reden we door de mooie parken van Apeldoorn. Op de markt stapten we uit, en kochten we brood, boter, kaas en worst om straks' onze honger te stillen. Toen gingen w© naar speeltuin „Julianatonen". Wat een pret! Vooral in het varen met de 2-per- soons motorbootjes- hadden we zin. Als we eenige kwartjes rijker waren geweest, waren we zeker de heele middag blijven varen. Toen paar het Uddelermeer. De Echo put zijn we voorbijgereden, waar we nu allemaal spijt van hebben. Maar volgend jaar |doeu we de reis oyer en gaan ws daar ook heen. Bij het mooie kasteel „Staverden" stapten wij uit om het van, buiten te bekijken. In het bosch, dicht bij Ermelo, mochten we nog een halt uurtje rust nemen. Wat lagen we daar heerlijk onder de boornen ondanks de groote mie ren. Maar al te gauw moesten we weer verder, terug naar Harderwijk. Bij de heer Kok Sr. gebruikten we nog een kopje thee en een bisChuitje met aardbeien. Heerlijk! Toen werd het tijd om de boot weer op te zoeken. Prachtig was het op zee op die terugreis. Rustig dachten we nog ©ens na over onze mooie tocht. Wat hadden we veel gezien en genoten, die twee dagen. Wat was het weer buitenge woon mooi geweest. Halt 10 waren we weer in Amsterdam, waar de autobus al klaar stond. Ongeveer halt 1 kwamen we bij het Geheelonthoudersgebouw, waar we zouden overnachten. We dronken nog 'n kopje thee en gingen daarna lekker sla pen. Oni half 7 de volgende morgen wan delden we weer frisch en vroolijk naar) de Texelsche boot. Toen nog een half uurtje varen, een halt uurtje fietsen en daar waren we weer in Oostetnend. Voor bij waren ze., die twee heerlijke dagen. Maar we zuilen ze niet gauw vergeten., M. Brouwer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1936 | | pagina 2