'iT'P
i
<1
~HÖÏ
II
Nu aangepakt!
Iets over Schapenteelt.
pjLjr
T\I
LICHTING 1938.
Gron
4 pel
p
b
i
i
i
N.V.l
M?
i
Ali
't Is geen kunst, een zaak te leiden,
Juichend om haar snelle groei,
En voortdurend uit te breiden
In een tijd van groote bloei.
't Is gemakkelijk alle dagen
Zegevierend voort te gaan
Als de domste inenschen slagen
En wiet voor problemen staan.
't Is eenvoudig winst te ii^aken
Zonder last van tegenwind
Als men zonder vast te raken
Op zijn sloffen overwint.
Maar 't is wel een kujnst te strijden
Als de tijden angstig zijn
En men klippen moet vermijden
Op de weg van groot en klein.
Eerst in crisisperioden
Blijkt de waarde van de man,
Die de zorgen en de nooden
Rustig overwinnen kan.
Thans blijkt duid'lijk wie de flinken,
Wie de zwakkelingen zijn:
Nu de drenkelingen zinken
Ziet men pas de scheidingslijn.
(Uit: Handelsbelangen).
ii.
De schapencontrole verdient op Texel
meer animo, omdat, naarmate meer scha-<
pen aan die controle onderworpen wor
den, ei" ook meer kans bestaat, dat er,
meerdere goede rammen worden getokt,
waarvan de afstamming bekend is. Texei
is de bakermat van het Texelsche schaap
en daarom moet het ook zorgen, dat het
als fokdistrict nummer één staat. Daar
door wordt de belangstelling voor het
Texelsche schaap en de verkoop van goede
dieren gediend. Doch wij moeten ook zor
gen, dat wiet de beste rammen van Texel'
raken. Voor dat doei zijp danook aan-
houdpremiën beschikbaar gesteld.
Alle controle-ram men worden nog lang
ndet op de keuring gebracht. Misschien
zoudien er meer aangevoerd worden, in
dien iniet alleen gekeurd werd op le, 2e of
3e prijs; doch wanneer alle rammen in een
A- en B-klasse werden gekwalufioeerd.
naar gelang zij voldoen aan de eischen,
daar voor gesteld. Ook aan de wolken-
ring dient mede aandacht geschonken te
worden, omdat de wol toch ook een
belangrijk aandeel heeft in de opbrengst
van liet schaap. Indien de wol naai- kwa-
liteit werd uitbetaald, zou er allicht meer
in die richting worden gefokt.
Het doel van élke wol vee houder is:
een zoo goed mogelijk lam te fokken.
Bij de aankoop van een ram moet hij
le. er op letten, of de wol van goede)
kwaliteit is; ze moet fijn zijn, sterk ge
kruld en goed gesloten, omdat hij ook
de kwantiteit in 't oog moet houden. Niet
harig of te grof.
2e. De kop moet goed breed zijn met
btreede zwarte neus en vlakke kruin; ver
der moet de kop met fijn wit haar be-t
groeid zijn. Dit laatste vooral voor de
controlerammen. Anders is een blauwe
tint aan de kop, mits niet te erg, ook
zeer goed.
3e. Het lichaam en de hals moeten een
gedrongen bouw vertoonen, zonder dat
bet dier in zijn geheel een beknopte in
druk geeft. EXe rug moet recht zijn met
vlak vierkant kruis.
4e. De staart moet voldoende breed zijm
en goed bewold; hij mag niet langer rei
ken dam de hak. Dus geen rattestaarteiv
of staarten met opgebogen staartpunt.
5e. De beenen moeten sterk zijn en niet
doorgezakt. De voorbeenen bewold tot
minstens liet midden van de onderarm
en de achtexbeenen tot minstens het mid
den van de schenkel. C.Commandeur.
(Wordt vervolgd. 1
BOUWVERGUNNINGEN.
Sinds onze vorige opgaaf verleenden
B. en W. deze bouwvergunningen;
Slooping 2 huizen en een schuur, Den
Burg, Alb. Eelman; bouw wagenhuis, Den
Burg, Alb. Eelman; garage, Den Burg,
M. Vonk; zomerhuis, De Koog, Mr. C.
H. Muntz; smederij, Oosteren dj C.Bruin;
verbouw woonhuis, Eendracht; H. D.
Bakker; wir.veipand, Den Burg, J. Q.
Nauta; vergrooting garage, Oudeschild,
P. Kaan; vergrooting pension, De Koog,
C. Groenhof; stichting hangar, Qebr. Eel
man; woonhuis, De Koog, Jac. Kooiman
Cz.woonhuis, Zevenhuizen, P. v. Liere;
bijbouw woonhuis, Oudeschild, Wed. S.
Eelman.
NAAR HET LEVEN-
GENERAAL CABANELLAS.
Een dei" hoofdpersonen aan het natio
nalistisch front in Spanje. Hij is 62 jaar
en werd benoemd tot hoofd der voor-
loopige regeering, zetelend te Burgos.
Van de voor de lichting 1938 ingeschre
venen, wenden wegens broederdienst vrij
gesteld van militaire dienst:
Bakker, Joh. Adr.
Blom, Jan
De Bloois, Willem
Bonwe, Arjen
Borgman, Luit
Coevert, Jac.
Dogger, Gerrit J.
Donker, Jac. Reint
Geus, Willem P.
Helsloot, Anlne
Keijzer, Machiel W.
Kuip, Mattheus
Lampers, Jan
Leber, Joh. Regn.
Mechielsen, Conn.
Neijens, Herm. Joh.
De Ridder, Corn.
Rijk, Theod. O.
Van der Schans, Alb.
Slik, Jan P.
Slikker, Pieter
Verijzer, Hubr.
De Visser, Jozias
Vlaming, Abrarn
Witte, Joh.
Witte, Simon Joamn.
Van der Zwaag, Sytse
De overige ingeschrevenen, wier namen
reeds gepubliceerd werden, zullen zich
moeten onderwerpen aan de keuring,
waarvan de datum bepaald is op 27 April
1937.
OUDESCHILD.
VERGADERING S.D.A P.
In aansluiting op hetgeen Woensdag
gemeld werd, nog het volgende:
Het kapitalisme, aldus de voorz. in zijn
openingswoord, weet geen andere wegen
om uit de crisis te geraken dan loonsver
laging. Zoo zinken we steeds verder in;
het moeras. De arbeidersklasse is thans)
meer dan ooit geroepen om de leiding
over te nemen. Deze bijeenkomst is be
legd, om met "elkander te bespreken, wat
ons in de komende maandien te doen staat.
De heer Jagers, van Amsterdam, propa
gandist van het Plan-Comité, begon zijn
inleiding met de vraag, welk verband er
is tusschen de Soc.-dem. beweging en de
kerstgedachte. De arbeidersbeweging ge
looft in die wedergeboorte van de mensch,
in de komst van een beter samenleving.
In Spanje wordt gestreden tusschen de
twee machten, die Europa met ondergang
bedreigen, fascisme en communisme. Het
communisme laat ons thans wel heel dui
delijk zien, hoe onwaarachtig en onmen-
schelijk het is, nu het één van zijn groo
te voorgangers Trotski zelfs tot in,
Mexico achtervolgt. Wat het fascisme
brengt, zien we in Duitschland, waar
duizenden in de concentratiekampen wor
den gemarteld, en in Italië, waar onze
groote partijgenoot Mateotti, een vrij
heidsheld, op de meest laaghartige wijze
door de fascisten werd vermoord. Wat
Italië onder beschavingswerk verstaat,
hebben we in Abessinië kunnen zien. De
TELEVISIE.
Alexandra Palace te Londen. Daar is
bet station gevestigd, dat sinds enkele
maanden Tegelinatig televisie-uitzendingen
verzorgt. Een kostbare geschiedenis, ter
wijl de resultaten slechts matig mogen
wordien genoemd.
beschaving vain het Italiaansoh fascisme
leidt tot zedelijke en geestelijke ondier
gang. Het Daitsche fascisme staat in vet
teeken van: „Voor God en Vrijheid" met
ais voornaamste hulpmiddelen concentra
tiekampen en hakbijl. In zijn "boek „Mein
Kampf" zegt Hitter, dat zijn werk staat,
in bet teeken van strijd overwinning
wraak.
Met ver schil lende citaten uit Duitsdie
bladen toont spreker voorts aan tot
welke ploertige kuiperij het fascistiscii
systeem z.i. leidt. Doel is z.i. danook
njet het volk te verheffen, docli om dia
mensch tot staatsmenscli, tot een willoos
werktuig te proclameeren.
De wanorde in het productie-proces is
nog even groot als vroeger, doch de kapi
talistische vormen zijn thans anders. Spr.
schrijft dit toe aan de vorming van óe
jeugd, zoowel de lichamelijke als de gees
telijke. Als gevolg van de soc. wetgevjng
worden de kinderen nu niet meer op jeug
dige leeftijd, als in de dagen van Regout,
aan bepaalde bedrijven verkocht. Doch
thans rijst de vraag, waar moeten we heen
met onze 150.000 jeugdige werkloozen,
wanneer zullen deze in liet productiie-pro-
oes kunnen worden opgenomen, terwijl
duizenden valide werkloozen zich dagelijks
afvragen: wanneer zal ik weer aan het
werk geraken?
Tegenover het fascisme als grootste
oorlogsgevaar stellen wij het socialisme
als de groote en sterke muur voor de le
vende democratie, het recht op achting en
vrijheid. Het beginsel der democratie is
het middel om aan de mensch zijn vrijheid
te hergeven en het is die democratie, die
aan haar belagers in de fascistische lan
den als antwoord geeft: De mensch is
geen staatsmensch. Wij willen een inen-
schenstaat. Buiten de georganiseerde ar
beidersbeweging wordt de waarde van 'n
sterke arbeidersbeweging ingezien en de
gedachte groeit, dat deze onmisbaar is
voor de opbouw van liet economische le
ven in Nederland, in Europa, in de ge-
heele wereld. In verschillende landen met
een krachtige democratische meerderheid
kunnen wij reeds een belangrijke econo
mische vooruitgang constateeren. 'In een
Anti Rev. verkiezingspamflet „Weest
Waakzaam", wordt de econ. vooruitgang
in Zweden ontkend. Dit pamflet noemt
spreker een miskenning van de volksont
wikkeling en de beweging, die op deze
wijze het volk hoont, zal zijn gerechte
straf bij de a.s. verkiezingen niet ontgaan.
Onder leiding van Troelstra heeft onze
beweging zich ontwikkeld, is zij ge
groeid tot wat zij nu is, terwijl 3e A. R.
Partij op de bres stond voor de onderne
merswinst, ten koste van de arbeiders-
Voor Nederland hebben wij ons Plan
van de Arbeid ,en ofschoon door de R.K.
gehoond en door de A.R. verguisd, zien
wij in ons Plan een product van demo-1
cratisch dienken en handelen. Wij hebben
nu een jaar Plan-propaganda gevoerd en
Juni 1937 zal bewijzen ot deze propa
ganda vergeefsch was. Het socialis
tisch beginsel is ontzaglijk groot, liet is
een beginsel, waarvan wij de dragers zul
len zijn. Het vraagt de volle mensch en
wij kunnen ons doel alleen bereiken, wan
neer wij dit beginsel stellen midden'in die.
wereld, wanneer wij kunnen beschikken
over nieuwe menschen, die dit beginsel
kuninen propageeren en dan zullen wij
slagen, ondanks het fascisme, omdat wij
gelooven in een betere samenleving.
Spieker eindigde zijn boeiende, meer
malen door applaus onderbroken ieder
met een opwekking mede te helpen aan
de vooruitgang en bloei der socialistische
arbeidersbeweging.
Na de pauze zong de Stem des Volks
nog een 4-tal liederen, waarop de voorz.
sloot met een woond van dank aan allen
die tot het welslagen hadden medege
werkt.
||||||iHUiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim;iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiniiiiiiiiiiiiiii||||||
GEESTELIJK LEVEN.
|||il|i:iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiaiiiiiiiiiiiii!iiiiiii!»iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii||||||
EEN GESPREK.
(Ingezonden.)
„Goedenavond. Gelukkig, dat je thuis
bent."
„Wat is er aan de hand? VrooLijk zie
je er niet uit
,,'t Is me ook een wereld, waarin we
leven: Rusland, Spanje, Duitschland
ItaliëJapan onder een hoedje, groote
opruiming zegt Mussolini van de
illusies van de Wilson-politiek. Hoe kun
jij toch altijd je enthousiasme behouden?"
„Mijn enthousiasme, vraag je? Het
woord is misschien niet al te gelukkig, je
bedoelt waarschijnlijk mijn geloof".
„Nou ja, als je dat liever wilt".
„Ja, ongetwijfeld. Daar zit een princi
pieel kantje aan, begrijp je. Wie gelooft
is enthousiast omgekeerd is dat nog
niet bet geval. Ik wil je wel zeggen, dat ik
Christendom, dat in de put zit, niet be
grijp. Of beter, ik begrijp het wel, maar
ik vind het ongeloovig Christendom. Jul
lie zegt te gelooven en doet net alsof God
nu niet regeert, nu niet werkt en nieuwe
dingen schept. Een Christen mag en kan
geen defaitist zijn, die de moed en de
hoop opgeeft Christus overwint. Ik behoef
het jou niet te zeggen, jij weet 't wel
maar we moeten even uit ons geloof,
de lieele Christenheid moet opstaan, even
als eens, toen ze met hun enthousiasme
„Dit is de overwinning, die de wereld
overwint ,n.I. het geloof!" van hun Chris
ten-zijn hebben getuigd. Gelukkig zien
we het gebeuren. Daar is b.v. dat hoop
volle nu: de oecumenische beweging."
„Wat voor beweging zeg je? De oecu
menische beweging? Nooit van gehoord."
„Nooit van gehoond? Van de Wereld
bond der Kerken niet? Van Stockholm
en Lausanne niet?"
„O ja, daarvan las ik wel eens iets in
de krant, maar eerlijk gezegd weet ik er
toch eigenlijk iniets van."
„Ja, dat is het ongeluk. Jullie beiyt
Christer en zoo'n vreemdeling in Jeruza
lem, dat je niet eens van het hoopvolle
weet, dat God nu in onze dagen en in
deze wereld werkt. Maar het treft. Lees
dit boekje, dat de Wereldbond verspreidt,
dn grooten getale. Kijk bet maar eens
rustig in. Ik moet even weg, maak liet je
gemakkelijk. Je excuseert me wel. Aan
stonds praten we wel verder. Misschien
zit je dan door dit boekje niet meer zoo
hopeloos in de put. Tot straks".™.».
Q
Dijkma
Eei
GNI
Den Bi
De Ko<
Hi
GNI
Weven
Den H'
De In
in de 1
14 Jan.
op Wo
1 Op
2 lng
3 Be
4 Ro
De b
in stuk
Verk
den he
N B.
taalbaa
tot 12
De r
„En? Wat zeg je er van?"
„Ben jij al weer terug?"
„Alweer? Een uur weg geweest".
„O! nou, 't is me niet lang gevallen,
Zeker door dit boekje. Ik heb liet aan
eén stuk doorgelezen en heb 't net uit.
Prachtig! Dat je Christen kunt zijn en
hiervan niet weten. Dit boekje moet iedier
lezen. Heb je misschien nog een exem
plaar voor ine?"
„Ja, zeker. Wel meer dan één. Ik heb
er juist 10 ontvangen. Alsjeblieft. Moet je
er soms twee
„Ja, als 't kan. Ik geet het dadelijk aan
een familielid van me, dat nog een beetje
verder in de put zit dan ikzat".
„Zit je er dus niet meer in
„Eerlijk gezegd, neen. Dit boekje beeft
me er uitgehaald. Maar, waarom wordt
ons Christelijk geloof niet overal van de
daken als zooiets grootsch, hoe zal ik het
zeggen, zoo wijd van uitzicht verkondigd
en door ons geïzien?"
„Wel, doodeenvoudig, omdat de Chris
tenen hiervan niet weten evenmin als jij
er van wistdaarom voert de Wereld
bond oer Kerken juist de propaganda.
Hier 'heb jij je twee boekjes, als ik ze
allemaal kwijt ben, bestel ik opnieuw."
„Wat kosten me die twee?"
„Twintig cent".
„Wat zeg je? Twintig cent voor twee
boekjes van 64 blz. met ai die toto's?"
„Inderdaad. Ik kreeg 10 exemplaren
voor slechts f 1.25. Die 25 ct. zijn voor'
porto en verpakking, maar die zijn voor
mijn rekening. Eén boekje kost jou dus
10 ets. Je mag er wel méér voor geven,
maar dat stort je dan maar tegelijk bij
je bestelling op gironummer 126037, als
je nu tenminste de daad bij het woord
voegt en meteen zelf propagandist wordt".
„Zonder mankeeren. Vanavond nog.
Noem nog even het gironummer, dan
schrijf ik het op".
„1.2.6.0.3.7 van Dr. J. C. Wissitng te De
Bilt. 1 ex. voor 15 ets., 10 ex. voor
f 1.25."
„In orde".
„Je hebt de briefkaart toch wel gezien,
die in het boekje lag? Daarop kun je je
als lid aanmelden. Je ontvangt de orga
nen van de Wereldbond en blijft voort
durend met de geheeie beweging, natio
naal en internationaal, op de hoogte.
Denk er nog maar eens jjoed over na."
„Daar behoefde niet aan te twijfelen.
Fijn, dat ik je tl trof, ik kijk de wereld
weer heel anders aan. Adieu".
Aanv
terend
Wij
de fees
zoo vr<
K
AL
f