OVERDRUKKEN UIT DE TEXELSCHE COURANT. Luchtbescherming. De Verduisteringsoefening. De verduisteringsoefening. NA DE OEFENING. (Opgenomen in de Texelsche Courant van 7-10-14 April 1937.) De Burgemeester van Texel: Overwegende, dat de op Donderdag S April 1937 te houden oefening in de luchtbescherming het voorschrijven van aigemeene gedragsregels noodzakelijk maakt; Gezien de door den 'Minister van Bin- nenfandsche Zaken verleende goedkeuring van deze oefening d.d. 24 Maart 1937; Gelet op artikel 12 der wet betreffende bescherming tegen fuchtaanvallen Stelt vast de volgende gedragsregels, welke zullen gelden o_p 8 April a.s. van 21—22 uur. Ie. de straatverlichting wordt gedoofd. 2e. het uitstralen van licht uit huizen of gebouwen is VERBODEN. 3e. het verbod sub 2 betreft tevens van buiten at zichtbare voorwerpen als lichtreclames, automaten, benzinepompen, klokken, enz., alsmede woonwagens, woonschepen, stilstaande voertuigen, enz. 4e. Bij het verlaten van huizen ot ge bouwen is men gehouden er tegen te wa ken, dat licht door de geopende deur naar buiten kan stralen. 5e. Het gebruik buitenshuis van lan taarns (.behoudens in de sub 6 bedoelde gevallen), fakkels en andere lichtgevende voorwerpen, is verboden. 6e. Het verkeer te land is verboden, tenzij het aan de vojgende eischen vol doet: De lichten van motorrijtuigen en voer tuigen moeten worden gedekt met zwart of blauw papier, of andere, vrijwel on doorschijnende stoffen, waarin een spleet van ten hoogste 5 cM. breedte en ten hoogste 1 cM. hoogte onder het brandpunt van de lamp kan worden vrij gelaten. MOTORRI [TUIGEN mogen slechts de z.g. STADSLICHTEN voeren. RIJWIELEN mogen GEEN LICHT voe ren. Voldoet de verlichting van een voer tuig of rijwiel niet aan deze eischen, ter beoordeeling van de politie, dan wordt verder gebruik van het voertuig ot rij wiel verboden. 7e De snelheid van het toegelaten ver keer moet zoodanig zijn, dat het rijden met bedekt licht of zonder hoht geen ge vaar kan opleveren. Se. Het verkeer te water wordt geheel verboden en gestremd. Bruggen, sluizen, enz. worden niet bediend, noch verlicht. 9e. Het is voetgangers verboden buiten noodzaak, Jer beoordeeling van de po litie, op het voor het rijverkeer bestemde gedeelte van de wegen te Ioopen ot te vertoeven. 10e. Een ieder is verplicht, aan de, in het belang der oefening gegeven beve-> len ot aanwijzingen van de politie ot hulppolitie onmiddellijk gevolg te geven. Onder politie worden verstaan alle amb tenaren, bezoldigd of onbezoldigd, van de Rijks- ot gemeentepolitie. 11e. Geenerlei aansprakelijkheid wordt aanvaard voor schade, welke van boven staande bepalingen het gevolg kan zijn. Ieder die zich op straat begeeft, doet zulks geheel voor eigen risico. Met het oog hierop vertoeve men bui ten noodzaak zoo min mogelijk buitens huis. LICHT IN DE DUISTERNIS. i'en behoeve van de luchtverdedi ging beschikt de Amerikaan sche luchtmacht over deze reusachtige schijnwerpers, aetherlidht ter sterkte van 800 millioen kaars, waarmee men zelfs vliegtuigen in de stratosfeer bereiken kan Door het dichtstoppen van reten en kieren, door het afdekken van ramen of het tjjdelijk dooven der verlichting kan het gevraagde effect worden be reikt. Men doet goed zelf even voor het begin der oefening zijn eigen woning te controleeren van buiten af. Gedacht moet worden ook aan de achterkant der woningen en de zoldervensters. Voorts zal ieder, die de gepubliceerde gedragsregelen goed leest, daarin alle gewenschte aanwijzingen vinden, welke, kort samengevat, aldus luiden: 1. Blijf van de straat 8 April, Don derdagavond, van 910. 2. Zorg er voor, dat geen licht noch .aan de voorzijde noch aan de achter zijde, noch uit de dakvensters, noch uit uw woning of bijgebouwen straalt. Winkeliers: Denkt om uw lichtrecla mes, enz.1 3. Volg de aanwijzingen, die u on verhoopt worden gegeven door de po litie, STIPT en terstond op. De oefening wordt gehouden voor Tie GEHEELE gemeente De bevolking, zoo wel binnen als buiten de dorpen, ïs er dus in 'betrokken. HET AANVANGSSEIN. Het sein voor de aanvang zal' even voor 9 uur worden gegeven door liet driemaal e\ren verminderen der electrische spanning vanuit de centrale; evenzoo bij het einde. De straatverlichting wordt gedoofd. Stra ten en wegen behooren uitgestorven te zijn. Er wordt aan herinnerd, dat opzette lijk niet voldoen aan bovenstaande voor schriften, gestraft wordt met gevangenis straf van ten hoogste twee jaren öf met geldboete van ten hoogste duizend gld. Hij, aan wiens schuld te wijten is, dat aan bedoelde verplichtingen niet wordt strat van ten hoogste een jaar ot met een geldboete van ten hoogste vijfhonderd gulden. De ambtenaren van Rijks- en gemeente politie, naar wier oordeel iemand een teit pleegt, waardoor het welslagen der oefening in gevaar wordt gebracht, zijn bevoegd na aanmaning op kosten van ifen overtreder de noodige maatregelen te treffen of te doen treffen. Zij zijn in dat geval bevoegd zoo noodig te allen tijde een woning tegen dén wil van den bewo ner te betreden. "(Wet betreffende "be scherming tegen luchtaanvallen artt. 12-16) Texel, 30 Maart 1937. De Burgemeester voornoemd, KAMP. EEN BOM ALS AUTOMAAT. Op het Nürnbergerplein te Berlijn werd een vliegtuigbom opgesteld. Kijk eens wat een kolossaal ding dat is! Hij doet hier dienst als collectebus voor een inzame ling ten bate van de luchtbeschermings dienst (Red. Texelsche Courant 14 April 1937.) Aan de vooravond van ïexels eerste verduisteringsoefening nog een enkel woord, opdat ieder vvete, wat hij doen k a n en doen moet om de proef volle dig te doer, slagen. We wijzen er met nadruk op, dat zij, die zich opzettelijk niet aan de voorschriften houden, met een hooge geldboete kunnen worden gestraft (zie offic. publicatie op le pag.) We vertrouwen echter, dat ieder zijn medewer king zal willen verleenen, opdat Texei bij een eventueele luchtaanval onvind baar zij. In oorlogstijd is gevaar niet denkbeeldig, ook al is Texel in geva- ren klasse III ingedeeld. De snelheid van vliegtuigen in aanmerking genomen, ligt ons eiland vlak bij de oorlogshaven en vestingstad Den Helder, terwijl rriede vliegkamp De Mok en onze electr. cen trale gewilde mikpunten kunnen zijn. ALS HET MOET, in oorlogstijd, wan neer een luchtaanval dreigt, zal iedere aansporing om Texel te verduisteren wel overbodig zijn. Dan beseft men ten volle, wat er op het spel staat! Maar ook dan kan men FOUTEN maken; fouten, die ons noodlottig kunnen zijn. Daarvoor te waken is het doel van de luchtbescher mingsoefening van morgenavond. IEDER DOE DAAROM ZIJN PLICHT. (Artikel Burgemeester Kamp in Texelsche Courant 10 April 1937.) Nu op Texel op 8 April, Donderdag a.s., des avonds van 910 uur een ver duisteringsoefening gehouden zal worden, is het wellicht dienstig, naast de offici. eele publicaties daarover, dat in de Texel sche Courant, die onder zooveel Texel sche oogen komt, enkele mededeelingen worden gedaan. ALLER MEDEWERKING NOODIG. De groote Pers heeft herhaaldelijk vol gestaan met vierslagen over luchtbescher mingsoefeningen, die soms een geheele landstreek, 'n enkele maal zelfs meerdere provincies omvatten. In Noord-Holland is echter nog geen oefening in grooter ver band gehouden. Bij zulke gelegenheden werden dan proeven genomen met silenes,, medewerking werd verleend door radio zendamateurs, door de Nederlandsche Spoorwegen, enz., dus door allerlei groote lichamen en corporaties, die besdhikken over een keur van materiaal, en personeel om de kern te kunnen vormen bij eem dergelijke onderneming, een kern, slechts, want ZONDER DE MEDEWERKING VAN HET GROOTE PUBLIEK kan in deze NIETS worden bereikt. De resulta ten van deze oefeningen in groot verband zijn over het algemeen goed geweest, en er is gebleken, dat er niet te vergeefs op het Nederlandsche publiek een beroep op medewerking wordt gedaan, wanneer het een ernstige zaak betreft. De belang-, stelling was wel biezonder groot, toen bij een der laatst gehouden oefeningen de waarnemingen uit een vliegtuig via de radio-zender aan alle luisteraars konden worden doorgegeven, zoodat degenen, die hun huizen niet volledig donker hadden gemaakt, door deze aanwijzingen gelegen heid kregen tijdens de oefening zelf ver beteringen aan te 'brengen. DE WET VAN 23 APRIL 1936. De geheele organisatie der BESCHER MING VAN DE BEVOLKING TEGEN LUCHTAANVALLEN vindt Jiaar wette lijke basis in de Wet van 23 April 1936 en enkele Koninklijke Besluiten. Zij ver meldt de maatregelen, die genomen kun nen worden om de bevolking te bescher men en er kan, aan de hand Van 'deze wet, worden ingegrepen, waar geen vol doende bereidheid tot medewerken wordt gevonden. Deze regelen willen immers de beveiliging van de massa, van de geheele levende have eener samenleving bevorde ren en de nalatigheid van een enkel indw vidu kan in ernstige tijden onher stelbare gevaren en gevolgen met zich brengen voor een geheele stad ot streek. Daarom is het onmogelijk de beoogde veiligheid te verkrijgen, wanneer niet de bevolking zelf medewerkt. ALS HET MOET...... Nu hoort men wel beweren: „Ja, als het maar eenmaal zoo ver is, dan zal wiel alles goed loopen....", doch wanneer ,Jret" werkelijk eens zoo ver mocht komen wat niemand onzer hoopt dan worden tijd en aandacht gevraagd voor zooveel andere zaken en belangen, dat men dank baar zal zijn, dat te voren de noodige oefeningen zijn gehouden. Door de enorme vooruitgang der tech niek op het gebied der vliegkunst zal on getwijfeld bij een onverhoopte toekomst oorlog, ook in Europa, gebruik worden gemaakt van het verrassend en vernieti gend optreden, dat slechts met het lucht- vvapen mogelijk is. TEXEL IN KLASSE 3, MAAR.... Het spreekt vanzelf, dat b.v. bepaalde 'groote steden, industrie- ot opslagoen- tra grooter aantrekkingskracht op de vij and zullen uitoefenen dan vier afgelegen dorpen. Voor de luchtbescherming zijn de 'Nederlandsche gemeenten danook in gedeeld in drie gevanenklassen. Tot klasse 1 behooren o.a. Amsterdam, Den Haag, Den Helder, Rotterdam, Vlissingen, Vel- sen. Onze gemeente, Texel, is in de 3de klasse geplaatst. Daarmede wordt reeds aangeduid, dat zjj behoort bij 'de groep plaatsen, waar redelijkerwijze in de laat ste plaats dit soort gevaar moet worden verwacht. Doch dit blijft een veronderstel ling, en al zijn de plaatsing in klasse 3 en de overwegingen, die daartoe hebben geleid, op zichzelf verheugend, het hou den van oefeningen en voorbereid-zijn blijft gewenscht. WAT U DOEN KUNT. WAT U DOEN MOET. Bij de ernstige lezer zal de vraag ge rezen zijn: „Wat kan ik doen om deze oefening te doen slagen In de eerste plaats is noodzakelijk nauwkeurig kennis te nemen vam de „Ge dragsregelen" ook heden weder in dit blad onder de officieele mededeelingen afgedrukt voor deze oefening vastge steld. Het spreekt van zelf, dat deze aan-i wijzingen, speciaal wat betreft het voor komen van uitstralen van licht waarom toch alles ditmaal begonnen is even zeer gelden voor particulieren als voor openbare lichamen en corporaties, onder wier beheer gebouwen zijn, die des avonds wei verlicht worden. Soms gaat het ver duisteren juist van 'deze gebouwen samen met het groote belang, dat voor de bevol- voldaan, wordt gestraft met gevangems- king in het behoud er van kan zijn gél)e< HET OOR VAN PARIJS. Het stelt de manschappen in staat het geluid van vliegtuigen waar te nemen, wanneer deze zich nog op groote af stand bevinden. In oorlogstijd een zaak van gewicht. gen: men denke aan de electrische cen trale van de T.E.M., aan de gemalen, de zuivelfabrieken, kerken, hotels met verga derzalen, gymnastiek- en andere gebou wen, welke van groote ramen zijn voor zien. Bij behoorlijk weder zal door de ge waardeerde medewerking" der Marine-au toriteiten, in dit geval speciaal dooi* de hulp van de Commandant van H. M's. Vliegkamp „de Mok", een watervliegtuig het effect uit de fucht waarnemen en be- oordeelen. Doch ook te land zal een groot aantal controleurs de noodige waarnemin gen doen. Het vliegtuig blijft ook thans op de voorgeschreven "hoogte van ca. 600 M., die voor watervliegtuigen is voor geschreven in verband met de breedte van Texel, dus GEVAAR VAN SCHRIK ON DER HET VEE BESTAAT ER IN GEEN ENKEL OPZICHT. Bij werkzaam heden in de stal kunnen die stalraampjes zeer goed even worden toegedekt. Evenals elders zullen de resultaten aan de bevolking achteraf worden bekend ge maakt, terwijl eventueele fouten zullen worden vermeld. De oefening van 8 April heeft slechts betrekking op de verduistering, die echter een zeer belangrijk element van de lucht bescherming uitmaakt. Moge deze bescheiden Texelsche oefe ning deze eerste maal slagen door de me dewerking van ALLE inwoners, zonder uitzondering! K. BELANGRIJK VOOR LANDBOUWERS. (Texelsche Courant van 14 April 1937.) Van overheidswege schrijft men ons nog: Het is gewenscht voor het volledig doen slagen der verduisteringsoefening, dat geen lichten van lampen, gebruikt bij het lammeren, van boven kunnen worden waargenomen. Daarom wordt aan de be trokken landbouwers verzocht de lamp VAN BOVEN AF TE DEKKEN met een stuk karton, zoodat het lichtschijnsel AL LEEN op de grond valt; de werkzaamhe den kunnen evengoed bij bet ficht ge schieden Bij het zich verplaatsen meteen lantaarn over het weiland is gewenscht, over de geheele lantaarn tijdelijk een don kere doek te hangen. Lampjes IN DE STALLEN EN SCHU REN dienen te worden omschermd; nog beter is het de vensters zoo te bedekken, dat in het geheel geen licht naar buiten straalt. DE VERDUISTERINGSPROEF. (Red. Tex. Crt. 17 April 1937.) De proef is over het algemeen goed geslaagd, dank zij de goede voorbereiding niet alleen, maar vooral dank zij de aige meene medewerking. Om negen uur Donderdagavond werd van de electr. centrale uit het sein van de aanvang gegeven; driemaal werd de stroomspanning verminderd en toen be gon de eerste luchtbeschermingsoefening voor Texels burgerij; een vijf-en-dertig controleurs ging op pad om de uitwer king van de verduistering vast te stellen, terwijl een vliegtuig van de Mok met off.-vlieger Meester als waarnemer en de piloot Daniels eenige rondvluchten over het in nachtelijk duister gehulde eiland maakte. De maanlooze bewolkte hemel hielp een handje mee; de straatverlichting ontbrak tusschen 9 en 10 uur finaal, al thans voor zoover de TEM daarvoor zorgde. Er waren nog huizen, waaruit licht langs of door de gordijnen heen naar buiten straalde. Daarop werd door de controleurs gelet en steeds had een vriendelijk verzoek het verlangde resul taat. De medewerking was, zooals ge meld, algemeen en dit stemt tot voldoe ning. In een officieel rapport vindt u verdere biezonderheden. Het vliegtuig had een groen en een rood licht en was duidelijk zichtbaar. (Tex. Courant 17 April 1937.) OFFICIEEL. De Burgemeester van Texel rhaakt in verband met de op S April j.l. gehouden verduisteringsoefening de bevolking het volgende bekend: ln aanmerking genomen het feit, dat de op 8 April georganiseerde oefening de eerste in deze gemeente was, kan ze over het algemeen als geslaagd worden be schouwd. Niettemin bleek het noodzake lijk, dat nog vele waarschuwingen werden uitgedeeld ter zake van het niet voldoen de opvolgen der voorgeschreven gedrags regelen. De indruk werd verkregen, dat een deel der bevolking meende te kunnen volstaan met het sluiten der overgordij nen. In de meeste gevallen /al zulks niet voldoende zijn. Ter zijde van of boven de gordijnen zal vaak een lichtschijnsel zichtbaar blijven, of wel zijn de gordij nen zoo dun, dat zij het licht doorlaten. Ook het ontsteken van eenig licht, dat van buiten kan worden gezien, al is het dan ook maar voor enkele oogenblikken, dient in elk geval te worden voorkomen. Van buiten gezien, behoort het zoo te zijn, dat het lijkt, alsof in het geheele gebouw geen licht brandt. Zeer velen hebben na gelaten, vóór de oefening zelf te contro leeren, of van buiten af licht zichtbaar was, om dan zoo noodig door het afdek ken met zwart papier, bordpapier of iets dergelijks, zelf tijdig afdoende maatrege len te treffen. Ook aan de lichtuitstraling aan de achterzijde der woningen is vaak onvoldoende aandacht besteed. Ieder be denke voorts, dat niet gewaarschuwd zijn, geen bewijs is, dat de verduistering ge heel in orde was. Uit 't op last van den Commandant van Hr. Ms. Vliegkamp „de Mok" uitgebracht rapport door de waarnemer uit liet con- troleerende watervliegtuig kan nog liet volgende worden bekend gemaakt: „De aigemeene indruk van de verduiste ring bleek „zeer gunstig" te zijn. Indien de vuurtorens en vaarvcrlichting eveneens gedoofd waren, geweest, zou het voor de vliegtuigbemanning niet mogelijk zijn ge weest zich aan en op Texel te oriënteeren. Het bleek niet mogelijk de door de Bur gemeester van Texel aangegeven plaatsen (gemalen, electrische centrale, fabrieken, enz.) op de stafkaart te vinden, hetgeen er op zou kunnen wijzen, dat deze punten dan ook niet opvielen door extra-verlich ting. DEN BURG. Boven den Burg gekomen, bleken daar nog vele lichtjes te zien te zijn. Geen sterk naar boven schijnende lichten, maar toch duidelijk genoeg zichtbaar. Zoo'n 30-tai lichtjes geeft danook aan, dat men zich hier boven een bebouwde kom bevindt. OUDESCHILD. Behoudens de groene en roode haven lichten en het groote witte licht was NIETS van Oudeschild te ontdekken. DEN HOORN. Van Den Hoorn was NIETS te zien. DE KOOG. Hier brandden 2 grootere lichten. DE COCKSDORP en OOSTEREND. Door eenige vage lichten (3—5) kon de ligging dezer dorpen benaderd worden. EIERLAND, PRINS-HENDRIKPOL DER, DE DENNEN, DE WAAL EN OMGEVING. Verduistering zeer goed. Op de weg OudeschildDen Burg wer den eenige malen gedurende korte oogen blikken zeer sterke lichten waargenomen. Dit waren auto's, die een oogenblik maar hun groote lichten ontstaken, doch zoo'n kort oogenblik is voldoende om de waar nemer te doen weten, dat aldaar zich een autoweg bevindt. De ingeleverde rapporten der 35 con troleurs, die op den beganen grond het effect beoordeelden, geven nog aanleiding het volgende ter aigemeene kennis te brengen. „Te Den Burg en Oosterend was het op straat veel te druk, terwijl in eerstge noemde plaats vaak eerst na herhaaldelijk gegeven waarschuwingen afdoende maat regelen werden getroffen. Op een enkele uitzondering na viel de medewerking te prijzen; zij was alge- gemeen". Het stemt tot voldoening, dat deze eerste oefening geslaagd genoemd mag worden. Voor ditmaal werd met waar schuwen volstaan. Bij een volgende oefe ning dient men er zich van te doordrin gen, dat het niet precies opvolgen van de gedragsregelen zonder meer reeds een misdrijf oplevert, waartegen ernstige strat wordt bedreigd, terwijl voorts door tijdig te zorgen voor een afdoende bedekking, men het ongerief van een dergelijke ver duistering voor zichzelf tot een minimum kan reduceeren. Texel, 9 April 1937. De Burgemeester van'Texel, KAMP. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ftllllllllll GEMEENTE TEXEL |||j|jlllllllllllllllllll!llllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllll!llllllllllill!llllll!llll||||||

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 11