Opening
Vliegveld
Café-Restaurant
Voor Orde en
Veiligheid.
Luchtvaart-Terrein Texel.
David en Goliath.
Over de aanleg van
het vliegveld.
De groote dag van de opening nadert!
We vernemen daaromtrent nog het vol
gende.
DE BEDOELING.
Bij het organiseeren van de luchtvaart
avond is men er van uitgegaan, dat het
gewenscht was, eens van volkomen des
kundige zijde te laten doen hooren hie-
zonderheden over het vliegen in het alge
meen en over het vliegveld op Texel in
het liiezonder. Het spreekt vanzelf, dat
daartoe niet de gelegenheid is op de
openingsdag zelf. Die dag immers zullen
vele vreemdelingen per vliegtuig voor de
eerste maal met Texel komen kennis ma
ken. Zij worden in de gelegenheid gesteld
De Koog te zien en voorts om deel te
nemen aan de luchtvaartdag.
DE LUCHTVAARTAVOND.
Nu spreekt het vanzelf, dat het niet
mogelijk was, aan allen, die zijn vitge-
noodigd tot de luchtvaartavond ook een
officieele uitnoodiging te zenden voor de,
officeele opening van het vliegveld. Wen
bestaat er gelegenheid voor degenen, dia
dit wenschen en het zullen er onge
twijfeld velen zijn tijdens de pauze van
de luchtvaartavond een zitplaats te reser
veeren voor de opening op het vliegveld
voor het gereserveerde terrein met zit
plaatsen.
UITZENDING PER RADIO.
Om nu meerderen in de gelegenheid te
stellen de luchtvaartavond mee te maken,
zij het ook van verre, zal jndien daar-
daartoe de vereischte toestemming verkre
gen is en de technische uitvoering moge
lijk blijkt door de medewerking van de
plaatselijke radio-distributeurs zoowel te
Den Burg als in Oosterend en Oudeschild,
een gedeelte van het programma worden
uitgezonden. Dit zal zijn de opening doos
Burgemeester Kamp en de rede van de
heer Van der Paauw. Tijdens de film zal
dan het gewone programma of grammo
foonplaten worden ingeschakeld, doch na
de pauze, die om ongeveer kwart voor
tien zal zijn afgeloopen, worden de luiste
raars, aangesloten op een radio-distribu-
tie-net in deze gemeente, in de gelegen
heid gesteld de bekende vlieger-schrijver;
Viruly te beluisteren. Het is, naar wij
mcenen te weten, voor de eerste maal, dat
een dergelijke uitzending plaats vindt en
wij hopen, dat het mogelijk zal zijn, dit
te verwezenlijken, omdat op die manier
vele honderden, die ongetwijfeld belangi
stellen in ons vliegveld en de aviatiek,
kennis kunnen nemen van het interes
sante programma. De juiste tijdstippen
van aanvang zullen de radio-centrale-ex-
ploitanten nog per radio aan hun abonné's
bekend maken.
ORDEMAATREGELEN.
Op de dag van de opening van het
vliegveld, Zaterdag 26 Juni dus, zullen;
speciaal met het oog op de VEILIGHEID,,
verschillende ordemaatregelen genomen
moeten worden. Deze zijn onder meer de
volgende:
le. AFGESLOTEN voor het doorgaand
verkeer worden van half tien des mon
gens tot half vijf des namiddags, de
Schoolweg, en de Postweg vanat de
school te Zuid-Bierland tot aan de hoeve
Breda. Met dien verstande, dat het ver
keer voor landbouwbelangen kan passee-
ren. Op deze wegen wordt bij de hefboo-,
men gelegenheid gegeven tot het nemen
van toegangsbewijzen, die zichtbaar be-
hooren te worden gedragen.
2e. Het terrein Noordelijk van de Ha
venmeesterswoning, wordt ingericht als
parkeerterrein voor auto's en fietsen. Het
terrein is over een brug te bereiken.
VRIJDAGAVOND IN PEN's BIOS
COOPZAAL: De genoodigden worden
dringend verzocht tijdig aanwezig te zijn.)
Om KWART OVER ACHT WORDEN
DE DEUREN ONHERROEPELIJK GE-
SROTEN TOT DE PAUZE, hetgeen
noodzakelijk is voor een richtig verloop
der radio-uitzending. In de pauze kunnen
plaatsen worden gereserveerd voor het
terrein met zitplaatsen (f0.25 p.persoon.)
ZATERDAG OP EN OM HET VLIEG
VELD: Auto's en fietsen op het parkeer
terrein. Heeren, dames, jongens en
meisjes op het toeschouwersgedeelte van
het vliegveld. Schoolgaande jeugd vrije
toegang, doch ONDER GELEIDE.
Niemand staat, met of zonder voertuig,
op de wegen rond het vliegveld.
Dit alles: ter wille van orde en veilig
heid!!
In het belang van de veiligheid van het
verkeer is het VERBODEN fietsen ot
auto's langs de Post- of Schoolweg te,
parkeeren of te stallen. Het parkeeren
van auto's en stallen van rijwielen op he»
parkeerterrein is gratis.
3e. Schoolgaande kinderen hebben, mits
onder geleide, vrije toegang. Klassen, on
der geleide van hun onderwijzer(es), be-
hooren het veld ook in klasseverband te
verlaten. Ook des middags is de toegang
voor kinderen vrij, mits onder geleide
van ouders en verzorgiers. Dit geldt al
leen voor de schoolgaande jeugd. De toe-'
gang voor volwassenen bedraagt voor
het gereserv. terrein met zitplaatsen
f0.25 per persoon. En voor het staan-
plaatsenveld fO.lü per persoon als bij
dragen in de kosten.
4e Het is verboden met auto's ot
andere voertuigen stil te staan op de
School- en Postweg. Het wordt eveneens
niet toegestaan aan de kant van de weg
bij voortduring te zitten of te staan.
DEZE MAATREGELEN WORDEN
GENOMEN IN HET BELANG VAN DE
ALGEMEENE VEILIGHEID. DE AAN
WIJZINGEN DER POLITIE BEHOO-
REN STIPT TE WORDEN OPGE
VOLGD.
PROGRAMMA 26 JUNI.
Het programma van Zaterdag 26 Juni
staat thans vast. Hoewel de officieele
opening op HALF TWAALF is gesteld,
is het raadzaam reeds om KWART OVER
ELF aanwezig te zijn, wil ,men getuige zijn
van het dalen en opstijg/en van de DOU-
GLASMACHINE DC II, die de gasten
aanbrengt.
Om half twaalf zal burgemeester Kamp
de aanwezige gasten verwelkomen, waar
na de Minister van Waterstaat het vlieg
veld zal openen.
Terstond daarna zullen.de marine-land-
vliegtuigen opstijgen voor het escadrille-:
vliegen; het zijn de Fokker C. V-toestellen
met Hispano Suiza motoren van 450 p.k.,
z.g. lichte bommenwerpers.
De luit.-vlieger Beugelink zal in een
Koolhoventoestel F.K. 51 daarna eenige
stunts uitvoeren.
De heer Slot, uit Vlissingen, zal met de
Scheldemusch ook voor de Texelaars de,
toeren herhalen, (waarvan de dagbladen
en ook wij elders in dit nummer, melding)
maken), zooals hij dit kortgeleden te
Soesterberg heeft gedaan voor de mili
taire autoriteiten. Indien er dan nog tijd
is voor de koffiemaaltijd volgen nog
stunts van de heer De Mul, instructeur
aan de Nationale Vliegschool te Amster
dam, die met een Pandervliegtuig ter
plaatse zal zijn.
Het zal mogelijk zijn op het vliegveld
zelf een eenvoudige koffiemaaltijd te nut
tigen. Het benoodigde zal daarvoor op
het veld door de zorgen van de haven
meester beschikbaar zijn. (Zie advertentie.)
Des middags om KWART OVER
TWEE zal het programma worden voort
gezet. Ook dan zullen de marinevliegers
met escadrille-manoeuvres het programma
openen. De sportvliegers, die hun komst
reeds hebben aangezegd, zullen zich dan
evenmin onbetuigd laten, terwijl de Schel
demusch en het Demonstratie-Pander
vliegtuigje er tusschen door zullen bui
telen.
Om HALF VIER kan de DOUGLAS-
MACHINE weer worden verwacht.
Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M.-ma-
chines F. VII A tusschen de bedrijven
door hun rondvluchten zullen maken bo-
het eiland.
Het eene vliegtuig wordt bestuurd door
de oud-Texelaar Montfoort, het andere
door de oud-Vlielander Rab.
Wanneer het weer wat meewerkt, kan
dit een unieke dag worden voor Texel, die
zoo spoedig niet weer terugkeert.
Profiteere een ieder; zij ieder aan
wezig op aanstaande Zaterdag op ons
eigen vliegveld TEXEL!
Tarief
BROODJE MET KAAS 15 CT
BROODJE MET HAM 15
BROODJE MET ROOKVLEESCH 15
BROODJE MET SPIEGELEI 20
KOFFIE MET ROOM 15
THEE 15
AMANDELBROODJE 10
DIVERSE LIMONADES.
Klein Duimpje en de Reus in de
Luchtvaartwereld.
De Scheldemusch en de Douglas.
Een praatje over het kleinste en over
een heel groot vliegtuig, welke beide Zater
dag Texel de eer van een bezoek aan ons»
vliegveld te brengen zullen aandoen.
Eerst over de Scheldemusch, een nieuw
soort vogel, welke zijn broedgebied op
de wert De Schelde "te Vlissingen heeft.,
't Is een vliegtuig, begrijpt u wel, van
een heel klein slag. Zijn naam Ts dus wei-
aardig gekozen, al we"kt de naam muscii
de straatjongen onder de vogels niet
juist de aangenaamste herinneringen, 't
Kan bar zijn met de musschenplaag op
ons eiland vraag het de boeren in de
Eierlandsche polder maar. D'r moest zelfs
jacht op gemaakt worden, met een premie
voor elk gedood exemplaqr, om wat op
ruiming- te houden. Zoo'n vaart zal het,
nu met de Scheldemusch niet loopen, ai
hoopt de heer Ir. Slot, die dit miniatuur-!
vliegtuigje gebouwd heeft, dat het let
terlijk en figuurlijk „opgang" zal maken
en straks als „het" sportvliegtuig zal
worden uitverkoren. Een dag of wat te
rug heeft de heer Slot op Soesterberg ge«
démonstreerd. Er was heel veel belang
stelling. De heer Slot volbracht merk
waardige kunststukjes met zijn machine
en kwam er steeds mee op haar pootjes,,
het onderstel met drie wielen in dit ge
val, terecht. Ondanks zijn kleine afme
tingen bleek het goed bestuurbaar, terwijl-
ook het ruime uitzicht, dat de bestuurder
heeft, een groot voordeel 'werd genoemd.
Zaterdag hopen we er meer van te zien
en te hooren.
En nu: de Douglas, de reus onder de
toestellen van de K.L.M.-vloot. Men
spreekt van DC 2 en DC 3. Laatstge
noemde is een verbeterde DC 2.
De Douglas DC 3 is een tweemoto-
rig verkeersvliegtuig voor het vervoer
van 21 passagiers, 2 piloten (c.q. boord
werktuigkundige), 1 radiotelegrafist en 'n
steward(es). Het onderstel is intrekbaar.
In deze vervoercapaciteit overtreft de
Douglas alles, wat er op het gebied van
verkeersvliegtuigen tot dusver werd ge
bouwd.
Het comfort voor de passagiers is bij
de constructie van alle voorname onder
deden voortdurend in het oog gehouden,,
zoodat een ongeëvenaard weelderige en
ruime cabine is ontstaan. De geluiddem
ping is tot het maximum bereikbare op
gevoerd en de uitrusting voorziet in alle:
wenschen van de verwende luchtpassagier.
In het kort tenslotte nog enkele interes
sante „sprekende getallen":
Afmetingen: vlucht 28.96 M.lengte
19.66 M.hoogte 5.16 M.dragend op
pervlak 91.7 M2.
Gewicht: Leeggewicht (met uitrusting)
7285 Kg.; nuttige last 3600 Kg.; totaal
gewicht 10885 Kg.
specificatie van de nuttige last: be
manning (2) 160 Kg.; brandstof voor een
werkingssfeer van 1000K.M. S40 K.g.be
talende last 2600 Kg.
Snelheid: maximum op 2070 M. 341
Kilomer per uur; de kruissnelheid met
76 pet van de maximale mo'torsterkte
op 2440 M. 309 K.M. per uur; kruissneT
heid met 65 pet. van de maximale motor
sterkte op 3050 M. 290 K.M. per uur.
Stijgsnelheid: op volle kracht 5 M. per
sec.; op één motor 1 M. per sec.
Landingssnelheid: 103 K.M. per uur.
Plafond: praktisch 6340 M.; absoluut
7040 M.; absoluut op 1 motor 2290 Mi
De redactie heeft mij gevraagd enkele
gegevens te verstrekken, betrekking heb
bende op! het op 26 Juni 1937 geopend
wordende luchtvaartterrein „Texel". Ik
meen ter aanvulling van hetgeen door an
deren naar voren zal "worden gebracht
met het volgende te kunnen volstaan.
Van de aanvang af heeft de bedoeling
voorgezeten, niet de geheele oppervlakte
van de aangekochte gronden als lan
dingsterrein te bestemmen, doch daarvan
een gedeelte uit te zonderen, ten einde
in de gelegenheid te zijn in de onmiddel
lijke nabijheid enkele noodzakelijke be
drijfsgebouwen op te richten en de mo
gelijkheid te Scheppen ivoor de haven
meester, om ter plaatse eenig nevenbedrijf
nog uit te oefenen. In aanmerking daar
voor kwam een strook, breed 30 M., ge
legen langs de Postweg, mede omdat
in de nabijheid van de tochtsloot langs;
deze weg een bemalingskolk moest wor
den gemaakt.
Deze kolk is geheel in gewapend beton
uitgevoerd. Hierop mondt uit een 450 M.
lang hoofdriool, liggende midden door het
terrein, bestaande uit grèsbuizen, wijd
van 20—40 cM., en gelegen van 1.20 tot
1.80 M. onder het maaiveld. Op dit hoofd
riool zijn ter weerszijden 150 M. lange
drains aangesloten. De afmaling geschiedt
door een stalen vijzel met een middellijn
van 50 cM., aangedreven door een "auto
matisch werkende electromotor van 1 p.k.
Een punt van erhstige overweging en
bespreking heeft het uitgemaakt of be
maling van het terrein noodzakelijk moest
worden geacht.
Zonder bemaling zouden de drains on
voldoende verval hebben gekregen, tenzij
het middengedeelte van het veld aamner-1
kelijk werd opgehoogd. Rekening houden
de met het oordeel van personen, ter
plaatse goed bekend, heeft het gemeente
bestuur deze oplossing niet aangedurfd.
Men vreesde, dat 't middenvak „te dicht bij
de zon" zou komen te liggen.
Het eerste werk heeft bestaan in het
verbreeden en verdiepen van de grenssloo-
ten, mede om een behoorlijke afheining te
krijgen. Vervolgens is met de hierdoor
vrijkomende schotwal een gedeelte der
binnenslooten gedempt. Vrijwel gelijk
tijdig is een aanvang gemaakt met het
leggen van de drains; hiervoor zijn ge-/
bruikt kraagbuizen van 5 cM. middellijn;
de kragen zijn afgedekt met turfmolm.
Tijdens het plm. 50 cM. diep spitten
is het terrein op hoogte gebracht en ge
ëgaliseerd. In 't tekort aan grondspecie,
dat hierdoor op meerdere plaatsen ont
stond, is voorzien door aanvoer van
grond, hoofdzakelijk van de hooger ge
legen noordoosthoek. Hiervoor is zoowe,
van kruiwagens als van smalspoor en
kipkarren gebruik gemaakt.
Na het inzaaien van het zomergraan en
het graszaad werd tegenslag ondervon
den door het optreden van verstuiving, afs
gevolg van een krachtige wind uit noorde
lijke richting. Wel zijn de gevolgen niet
uitgebleven, doch zij zijn gebleken minden
ernstig te zijn, dan zich aanvankelijk liet
aanzien.
Voor de exploitatie van het luchtvaart
terrein kon een stationgebouwtje niet ge^
mist worden. Teneinde de kosten tot het
noodzakelijke te beperken, rijpte het plan,
voor- dit stationsgebouwtje te bestemmen
de materialen van de houten veeloods, die
zich op het terrein bevond. In overleg met
de K.L.M. is het bouwwerk ontworpen en
zijn daarin ondergebracht een kantoortje
voor de havenmeester en een voor de
stationschef van de K.L.M., alsmede een;
café-restaurant met aanhoorigheden als
toiletten, telefooncel en hall."Uitgebreid
werd het met een terras, een rijwielberg-»
plaats en een garage, bestemd zoowel
voor een taxi als voor auto's van passa
giers, die gebruik willen maken van de
K.L.M.-dienst. Voor de uitbreiding zijn,
voor zoover zulks mogelijk bleek, gebruikt
materialen van de gesloopte oude woning,
bekend als het z.g. „Oude Vlijt".
De toegangsbrug is hoofdzakelijk ge
maakt van oude wrijfpalen van de Ios-
wal 'aan de Noorderdijk en van hout,
aangekocht op de strandvonderijverkoo-
ping.
Het stationsgebouwtje is, evenals de be
staande wening aan de Postweg, bestemd
voor de havenmeester, aangestoten aan
het intercommunaal telefoonnet. Hiervoor
is een ondergrondsche kabel gelegd vani
de Hoofdweg langs de Schoolweg en de
Postweg.
J. TI ESSEN,
Directeur van gemeentewerken.