Opening Vliegveld Café-Restaurant Voor Orde en Veiligheid. Luchtvaart-Terrein Texel. David en Goliath. Over de aanleg van het vliegveld. De groote dag van de opening nadert! We vernemen daaromtrent nog het vol gende. DE BEDOELING. Bij het organiseeren van de luchtvaart avond is men er van uitgegaan, dat het gewenscht was, eens van volkomen des kundige zijde te laten doen hooren hie- zonderheden over het vliegen in het alge meen en over het vliegveld op Texel in het liiezonder. Het spreekt vanzelf, dat daartoe niet de gelegenheid is op de openingsdag zelf. Die dag immers zullen vele vreemdelingen per vliegtuig voor de eerste maal met Texel komen kennis ma ken. Zij worden in de gelegenheid gesteld De Koog te zien en voorts om deel te nemen aan de luchtvaartdag. DE LUCHTVAARTAVOND. Nu spreekt het vanzelf, dat het niet mogelijk was, aan allen, die zijn vitge- noodigd tot de luchtvaartavond ook een officieele uitnoodiging te zenden voor de, officeele opening van het vliegveld. Wen bestaat er gelegenheid voor degenen, dia dit wenschen en het zullen er onge twijfeld velen zijn tijdens de pauze van de luchtvaartavond een zitplaats te reser veeren voor de opening op het vliegveld voor het gereserveerde terrein met zit plaatsen. UITZENDING PER RADIO. Om nu meerderen in de gelegenheid te stellen de luchtvaartavond mee te maken, zij het ook van verre, zal jndien daar- daartoe de vereischte toestemming verkre gen is en de technische uitvoering moge lijk blijkt door de medewerking van de plaatselijke radio-distributeurs zoowel te Den Burg als in Oosterend en Oudeschild, een gedeelte van het programma worden uitgezonden. Dit zal zijn de opening doos Burgemeester Kamp en de rede van de heer Van der Paauw. Tijdens de film zal dan het gewone programma of grammo foonplaten worden ingeschakeld, doch na de pauze, die om ongeveer kwart voor tien zal zijn afgeloopen, worden de luiste raars, aangesloten op een radio-distribu- tie-net in deze gemeente, in de gelegen heid gesteld de bekende vlieger-schrijver; Viruly te beluisteren. Het is, naar wij mcenen te weten, voor de eerste maal, dat een dergelijke uitzending plaats vindt en wij hopen, dat het mogelijk zal zijn, dit te verwezenlijken, omdat op die manier vele honderden, die ongetwijfeld belangi stellen in ons vliegveld en de aviatiek, kennis kunnen nemen van het interes sante programma. De juiste tijdstippen van aanvang zullen de radio-centrale-ex- ploitanten nog per radio aan hun abonné's bekend maken. ORDEMAATREGELEN. Op de dag van de opening van het vliegveld, Zaterdag 26 Juni dus, zullen; speciaal met het oog op de VEILIGHEID,, verschillende ordemaatregelen genomen moeten worden. Deze zijn onder meer de volgende: le. AFGESLOTEN voor het doorgaand verkeer worden van half tien des mon gens tot half vijf des namiddags, de Schoolweg, en de Postweg vanat de school te Zuid-Bierland tot aan de hoeve Breda. Met dien verstande, dat het ver keer voor landbouwbelangen kan passee- ren. Op deze wegen wordt bij de hefboo-, men gelegenheid gegeven tot het nemen van toegangsbewijzen, die zichtbaar be- hooren te worden gedragen. 2e. Het terrein Noordelijk van de Ha venmeesterswoning, wordt ingericht als parkeerterrein voor auto's en fietsen. Het terrein is over een brug te bereiken. VRIJDAGAVOND IN PEN's BIOS COOPZAAL: De genoodigden worden dringend verzocht tijdig aanwezig te zijn.) Om KWART OVER ACHT WORDEN DE DEUREN ONHERROEPELIJK GE- SROTEN TOT DE PAUZE, hetgeen noodzakelijk is voor een richtig verloop der radio-uitzending. In de pauze kunnen plaatsen worden gereserveerd voor het terrein met zitplaatsen (f0.25 p.persoon.) ZATERDAG OP EN OM HET VLIEG VELD: Auto's en fietsen op het parkeer terrein. Heeren, dames, jongens en meisjes op het toeschouwersgedeelte van het vliegveld. Schoolgaande jeugd vrije toegang, doch ONDER GELEIDE. Niemand staat, met of zonder voertuig, op de wegen rond het vliegveld. Dit alles: ter wille van orde en veilig heid!! In het belang van de veiligheid van het verkeer is het VERBODEN fietsen ot auto's langs de Post- of Schoolweg te, parkeeren of te stallen. Het parkeeren van auto's en stallen van rijwielen op he» parkeerterrein is gratis. 3e. Schoolgaande kinderen hebben, mits onder geleide, vrije toegang. Klassen, on der geleide van hun onderwijzer(es), be- hooren het veld ook in klasseverband te verlaten. Ook des middags is de toegang voor kinderen vrij, mits onder geleide van ouders en verzorgiers. Dit geldt al leen voor de schoolgaande jeugd. De toe-' gang voor volwassenen bedraagt voor het gereserv. terrein met zitplaatsen f0.25 per persoon. En voor het staan- plaatsenveld fO.lü per persoon als bij dragen in de kosten. 4e Het is verboden met auto's ot andere voertuigen stil te staan op de School- en Postweg. Het wordt eveneens niet toegestaan aan de kant van de weg bij voortduring te zitten of te staan. DEZE MAATREGELEN WORDEN GENOMEN IN HET BELANG VAN DE ALGEMEENE VEILIGHEID. DE AAN WIJZINGEN DER POLITIE BEHOO- REN STIPT TE WORDEN OPGE VOLGD. PROGRAMMA 26 JUNI. Het programma van Zaterdag 26 Juni staat thans vast. Hoewel de officieele opening op HALF TWAALF is gesteld, is het raadzaam reeds om KWART OVER ELF aanwezig te zijn, wil ,men getuige zijn van het dalen en opstijg/en van de DOU- GLASMACHINE DC II, die de gasten aanbrengt. Om half twaalf zal burgemeester Kamp de aanwezige gasten verwelkomen, waar na de Minister van Waterstaat het vlieg veld zal openen. Terstond daarna zullen.de marine-land- vliegtuigen opstijgen voor het escadrille-: vliegen; het zijn de Fokker C. V-toestellen met Hispano Suiza motoren van 450 p.k., z.g. lichte bommenwerpers. De luit.-vlieger Beugelink zal in een Koolhoventoestel F.K. 51 daarna eenige stunts uitvoeren. De heer Slot, uit Vlissingen, zal met de Scheldemusch ook voor de Texelaars de, toeren herhalen, (waarvan de dagbladen en ook wij elders in dit nummer, melding) maken), zooals hij dit kortgeleden te Soesterberg heeft gedaan voor de mili taire autoriteiten. Indien er dan nog tijd is voor de koffiemaaltijd volgen nog stunts van de heer De Mul, instructeur aan de Nationale Vliegschool te Amster dam, die met een Pandervliegtuig ter plaatse zal zijn. Het zal mogelijk zijn op het vliegveld zelf een eenvoudige koffiemaaltijd te nut tigen. Het benoodigde zal daarvoor op het veld door de zorgen van de haven meester beschikbaar zijn. (Zie advertentie.) Des middags om KWART OVER TWEE zal het programma worden voort gezet. Ook dan zullen de marinevliegers met escadrille-manoeuvres het programma openen. De sportvliegers, die hun komst reeds hebben aangezegd, zullen zich dan evenmin onbetuigd laten, terwijl de Schel demusch en het Demonstratie-Pander vliegtuigje er tusschen door zullen bui telen. Om HALF VIER kan de DOUGLAS- MACHINE weer worden verwacht. Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M.-ma- chines F. VII A tusschen de bedrijven door hun rondvluchten zullen maken bo- het eiland. Het eene vliegtuig wordt bestuurd door de oud-Texelaar Montfoort, het andere door de oud-Vlielander Rab. Wanneer het weer wat meewerkt, kan dit een unieke dag worden voor Texel, die zoo spoedig niet weer terugkeert. Profiteere een ieder; zij ieder aan wezig op aanstaande Zaterdag op ons eigen vliegveld TEXEL! Tarief BROODJE MET KAAS 15 CT BROODJE MET HAM 15 BROODJE MET ROOKVLEESCH 15 BROODJE MET SPIEGELEI 20 KOFFIE MET ROOM 15 THEE 15 AMANDELBROODJE 10 DIVERSE LIMONADES. Klein Duimpje en de Reus in de Luchtvaartwereld. De Scheldemusch en de Douglas. Een praatje over het kleinste en over een heel groot vliegtuig, welke beide Zater dag Texel de eer van een bezoek aan ons» vliegveld te brengen zullen aandoen. Eerst over de Scheldemusch, een nieuw soort vogel, welke zijn broedgebied op de wert De Schelde "te Vlissingen heeft., 't Is een vliegtuig, begrijpt u wel, van een heel klein slag. Zijn naam Ts dus wei- aardig gekozen, al we"kt de naam muscii de straatjongen onder de vogels niet juist de aangenaamste herinneringen, 't Kan bar zijn met de musschenplaag op ons eiland vraag het de boeren in de Eierlandsche polder maar. D'r moest zelfs jacht op gemaakt worden, met een premie voor elk gedood exemplaqr, om wat op ruiming- te houden. Zoo'n vaart zal het, nu met de Scheldemusch niet loopen, ai hoopt de heer Ir. Slot, die dit miniatuur-! vliegtuigje gebouwd heeft, dat het let terlijk en figuurlijk „opgang" zal maken en straks als „het" sportvliegtuig zal worden uitverkoren. Een dag of wat te rug heeft de heer Slot op Soesterberg ge« démonstreerd. Er was heel veel belang stelling. De heer Slot volbracht merk waardige kunststukjes met zijn machine en kwam er steeds mee op haar pootjes,, het onderstel met drie wielen in dit ge val, terecht. Ondanks zijn kleine afme tingen bleek het goed bestuurbaar, terwijl- ook het ruime uitzicht, dat de bestuurder heeft, een groot voordeel 'werd genoemd. Zaterdag hopen we er meer van te zien en te hooren. En nu: de Douglas, de reus onder de toestellen van de K.L.M.-vloot. Men spreekt van DC 2 en DC 3. Laatstge noemde is een verbeterde DC 2. De Douglas DC 3 is een tweemoto- rig verkeersvliegtuig voor het vervoer van 21 passagiers, 2 piloten (c.q. boord werktuigkundige), 1 radiotelegrafist en 'n steward(es). Het onderstel is intrekbaar. In deze vervoercapaciteit overtreft de Douglas alles, wat er op het gebied van verkeersvliegtuigen tot dusver werd ge bouwd. Het comfort voor de passagiers is bij de constructie van alle voorname onder deden voortdurend in het oog gehouden,, zoodat een ongeëvenaard weelderige en ruime cabine is ontstaan. De geluiddem ping is tot het maximum bereikbare op gevoerd en de uitrusting voorziet in alle: wenschen van de verwende luchtpassagier. In het kort tenslotte nog enkele interes sante „sprekende getallen": Afmetingen: vlucht 28.96 M.lengte 19.66 M.hoogte 5.16 M.dragend op pervlak 91.7 M2. Gewicht: Leeggewicht (met uitrusting) 7285 Kg.; nuttige last 3600 Kg.; totaal gewicht 10885 Kg. specificatie van de nuttige last: be manning (2) 160 Kg.; brandstof voor een werkingssfeer van 1000K.M. S40 K.g.be talende last 2600 Kg. Snelheid: maximum op 2070 M. 341 Kilomer per uur; de kruissnelheid met 76 pet van de maximale mo'torsterkte op 2440 M. 309 K.M. per uur; kruissneT heid met 65 pet. van de maximale motor sterkte op 3050 M. 290 K.M. per uur. Stijgsnelheid: op volle kracht 5 M. per sec.; op één motor 1 M. per sec. Landingssnelheid: 103 K.M. per uur. Plafond: praktisch 6340 M.; absoluut 7040 M.; absoluut op 1 motor 2290 Mi De redactie heeft mij gevraagd enkele gegevens te verstrekken, betrekking heb bende op! het op 26 Juni 1937 geopend wordende luchtvaartterrein „Texel". Ik meen ter aanvulling van hetgeen door an deren naar voren zal "worden gebracht met het volgende te kunnen volstaan. Van de aanvang af heeft de bedoeling voorgezeten, niet de geheele oppervlakte van de aangekochte gronden als lan dingsterrein te bestemmen, doch daarvan een gedeelte uit te zonderen, ten einde in de gelegenheid te zijn in de onmiddel lijke nabijheid enkele noodzakelijke be drijfsgebouwen op te richten en de mo gelijkheid te Scheppen ivoor de haven meester, om ter plaatse eenig nevenbedrijf nog uit te oefenen. In aanmerking daar voor kwam een strook, breed 30 M., ge legen langs de Postweg, mede omdat in de nabijheid van de tochtsloot langs; deze weg een bemalingskolk moest wor den gemaakt. Deze kolk is geheel in gewapend beton uitgevoerd. Hierop mondt uit een 450 M. lang hoofdriool, liggende midden door het terrein, bestaande uit grèsbuizen, wijd van 20—40 cM., en gelegen van 1.20 tot 1.80 M. onder het maaiveld. Op dit hoofd riool zijn ter weerszijden 150 M. lange drains aangesloten. De afmaling geschiedt door een stalen vijzel met een middellijn van 50 cM., aangedreven door een "auto matisch werkende electromotor van 1 p.k. Een punt van erhstige overweging en bespreking heeft het uitgemaakt of be maling van het terrein noodzakelijk moest worden geacht. Zonder bemaling zouden de drains on voldoende verval hebben gekregen, tenzij het middengedeelte van het veld aamner-1 kelijk werd opgehoogd. Rekening houden de met het oordeel van personen, ter plaatse goed bekend, heeft het gemeente bestuur deze oplossing niet aangedurfd. Men vreesde, dat 't middenvak „te dicht bij de zon" zou komen te liggen. Het eerste werk heeft bestaan in het verbreeden en verdiepen van de grenssloo- ten, mede om een behoorlijke afheining te krijgen. Vervolgens is met de hierdoor vrijkomende schotwal een gedeelte der binnenslooten gedempt. Vrijwel gelijk tijdig is een aanvang gemaakt met het leggen van de drains; hiervoor zijn ge-/ bruikt kraagbuizen van 5 cM. middellijn; de kragen zijn afgedekt met turfmolm. Tijdens het plm. 50 cM. diep spitten is het terrein op hoogte gebracht en ge ëgaliseerd. In 't tekort aan grondspecie, dat hierdoor op meerdere plaatsen ont stond, is voorzien door aanvoer van grond, hoofdzakelijk van de hooger ge legen noordoosthoek. Hiervoor is zoowe, van kruiwagens als van smalspoor en kipkarren gebruik gemaakt. Na het inzaaien van het zomergraan en het graszaad werd tegenslag ondervon den door het optreden van verstuiving, afs gevolg van een krachtige wind uit noorde lijke richting. Wel zijn de gevolgen niet uitgebleven, doch zij zijn gebleken minden ernstig te zijn, dan zich aanvankelijk liet aanzien. Voor de exploitatie van het luchtvaart terrein kon een stationgebouwtje niet ge^ mist worden. Teneinde de kosten tot het noodzakelijke te beperken, rijpte het plan, voor- dit stationsgebouwtje te bestemmen de materialen van de houten veeloods, die zich op het terrein bevond. In overleg met de K.L.M. is het bouwwerk ontworpen en zijn daarin ondergebracht een kantoortje voor de havenmeester en een voor de stationschef van de K.L.M., alsmede een; café-restaurant met aanhoorigheden als toiletten, telefooncel en hall."Uitgebreid werd het met een terras, een rijwielberg-» plaats en een garage, bestemd zoowel voor een taxi als voor auto's van passa giers, die gebruik willen maken van de K.L.M.-dienst. Voor de uitbreiding zijn, voor zoover zulks mogelijk bleek, gebruikt materialen van de gesloopte oude woning, bekend als het z.g. „Oude Vlijt". De toegangsbrug is hoofdzakelijk ge maakt van oude wrijfpalen van de Ios- wal 'aan de Noorderdijk en van hout, aangekocht op de strandvonderijverkoo- ping. Het stationsgebouwtje is, evenals de be staande wening aan de Postweg, bestemd voor de havenmeester, aangestoten aan het intercommunaal telefoonnet. Hiervoor is een ondergrondsche kabel gelegd vani de Hoofdweg langs de Schoolweg en de Postweg. J. TI ESSEN, Directeur van gemeentewerken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 2