t 1 i i mmÊÊSma hhbF M M fff ,N «uLib^ rlilFT^KSS^'' Texels Luchtvaartterrein en de Nederl. Heidemaatschappij. Verkeersvoorschriften op Schiphol. Het woord is aan de Stewardes. fiCE8 ETTHRI v VLIEGEN BOVEN NEDERLAND. humsnun nun ii tin H Iff p^i rrrrrr I tslsta ,i"'\ Nu Texel zich opmaakt om op Zaterdag 26 Juni a.s. zijn vliegveld feestelijk te gaan openen, wil ook de Nederlandsche Heidemaatschappij niet achterblijven om gemeentebestuur en geheele bevolking haar hartelijke gelukwenschen met dit heugelijke feit aan te bieden. De werkloosheidsperiode van 188S gat aanleiding tot oprichting van de Ndder1- landsche Heidemaatschappij. De veel uit gebreider werkloosheid van de tegenwoor dige crisisperiode heeft haar opnieuw in de gelegenheid gesteld bij de bestrijding; daarvan een belangrijke rol te vervullen.' Het was ook de werkloosheid, die ons in aanraking bracht met de gemeente Texel.. In 1933* werden in samenwerking met den directeur van gemeentewerken plan nen en begrooting opgemaakt voor het in Werkverschaffing klaarmaken van een bijna 40 H.A. groot terrein in den polder Eier. land tot vliegveld. Dit bleek al spoedig een voor dit doel buitengewoon geschikt object, wijl ruim 70 pet. der totale uit gaven uit arbeidsloonen bestonden. Toen dan ook de regeering haar mede werking verleende en een ruime subsidie op de hiervoor uit te geven arbeidsloonen toezegde, werd einde 1934 de spade in den grond gestoken. In den loop van'1935 werd het terrein, toen vnl. grasland, en voor een kleiner gedeelte bouwland, ge spit en volledig geëgaliseerd, door het ophoogen van lagere gedeelten met grond uit de hoogten, waarbij echter werd zorg gedragen, dat op dezen lichten grond de numusrijke bovenlaag steeds werd boven gdmuden. Een stelsel van grootere en kleinere draineerbuizen, die op onderlinge afstanden van 10 Meter en op diepten voor de zuigdrains varieerend van 0.65 M. tot 1 M. beneden het maaiveld werden aangelegd, moet het terrein watervrij hou den. De rechtstreeksche ontwatering op de polderslooten was, in verband met het noodzakelijke verval in de drainbuizen, onvoldoende, waarom een hulpbemaling; was geprojecteerd. Een vijzelpomp met kleine electromotor maalt thans het wa ter uit de hoofddrains op in de tochtsloot, van den polder en vrijwaart aldus het vliegveld voor wateroverlast, ook in tijden van veel regenval. Het spreekt wel vanzelf, dat dit een eerste vereischte is voor een terrein met dergelijke bestemming en dat in dit op-i zicht geen risico mocht worden geloopen. Na egalisatie en drainage werd in het najaar 1935 al een gedeelte met winter graan bezaaid, in het voorjaar 1936 de rest .met zomergraan. Gelijktijdig werd in het voorjaar 1936 de geheele opper vlakte onderzaaid met een passend meng. sel gras- en klaverzaden, dat zich na den' oogsttijd 1936 en in het voorjaar 1937. heeft ontwikkeld tot een krachtige gras mat, thans gereed om daarop de vliegtui gen te ontvangen. De groote beteekenis van een vliegveld voor het eiland Texel behoeft hier niet nader te worden uiteengezet. Men denke slechts aan het vreemdelingenverkeer naar dit als zomerverblijf zoo bekende eiland en aan het thans steeds gemakkelijk bereik baar zijn, ook in tijden, dat booten niet zouden Kunnen varen. Texel blijft zijn karakter van eiland be houden met alle daaraan verbonden beko ring, echter zonder de daarmede sa mengaande bezwaren. Werkverschaffing is niet steeds de pret tigste wijze van werkuitvoering. Wij stel len er echter prijs op hier te verklaren, dat in dit geval de samenwerking zoowel met gemeentebestuur als met den dienst van gemeentewerken steeds van den aan- genaamsten aard was en dat het werk vlot en prettig is verloopen. Men begreep elkander en vulde aldus elkanders werk aan. Ongetwijfeld zal 26 Juni voor het ge meentebestuur van Texel, op wiens initia-i tief dit werk tot stand kwam, een schoone dag zijn. Het vliegveld zal een blijvende herinnering zijn aan een moeilijke (tijd van. veel zorg en kommer voor de Texelsch& bevolking, die haar voornaamste bronnen van bestaan zag opdrogen. Die daardoor echter niet bij de pakken ging neerzitten, doch het aandurfde juist in deze periode een werk tot stand te brengen van groote economische beteekenis, en van onschat bare waarde voor haar verdere ontwikke ling een blijvend lichtpunt in de don kere tijden, waarin en waardoor het tot- stand kwam. De Nederlandsche Heidemaatschappij acht zich gelukkig hieraan te hebben kun nen medewerken. Haar beste wenschen vergezellen de verdere ontwikkeling van het eiland. Zij is steeds bereid om zooveel als in haar vermogen ligt daarin met raad en daad bij te staan. Arnhem, 16 Juni 1937. J. P. VAN LONKHUYZEN, Directeur. Foto- Hoofdgebouw Ned. Heide-Mij., Arnhem. U weet wel: die charmante gast- vrouwtjes van de K.L.M Eerst over de verschillende nationalitei ten: Engelschen? Die nemen altijd werk mee. Zij zoeken onmiddellijk de fijnste plaatsjes uit of ze gelijk hebben installeeren zich zoo gemakkelijk moge lijk, nemen dan een zware actetasch voor zich en werken van de start tot de lan ding. Of zij verschuilen zich achter een krant. De Engelsche dames hebben altijd een lijvig boek bij zich of een magazine. Franschen stellen altijd veel belang in ons zelf Zij vragen je soms de ooren van je hoofd. De belangstelling van de Duit- schers gaat meer naar het vliegtuig uit. Zij moeten alles weten, van het fabrikaat, hoe oud de toestellen zijn, wat voor mot toren, de snelheid, de hoogte en wat ai meer. Tsjechen zijn erg bewegelijk, die hebben een niet te verzadigen belangstel ling voor hun directe omgeving, voor de knopjes van het licht, het mechaniek van, de verstelbare stoel, en voor hun mede passagiers. Voor Amerikanen heb ik meestal een spelletje. Zoo laat ik een gulden op zijn kant op het raamkozijn staan, om te demonstreeren, hoe vast de Douglasvliegtuigen wel in de lucht lig gen. Het was Fine, de beroemde schaker die ik eens als passagier had, die dit trucje uitvond en daarom heb ik het voor zijn landgenooten bewaard. En Hollanders? Ja, eerlijk gezegd zijn ze een beetje verwaand. Tegenover de bui tenlanders, met wie ze in het vliegtuig zitten dan. Want je merkt, dat iedere Hollander een tikje trotsch is op de K.L. M. is en hij zit dan ook in het vliegtuig met 't voorkomen van: dat is nu van ons, nijvere bijen in de groote korf van de K. De vlag op de verkeerstoren geeft te kennen, dat de toren in functie is. Indien geen vlag gelieschen is, betee- kent dit, dat het vertrek der vliegtuigen niet door de hier genoemde seinen wordt geregeld. De toestemming tot het wegrollen van 't platvorm, voorafgaande aan een start, wordt aangevraagd door een aangewezen lid van het personeel, door het verticaal opsteken der beide armen. De toestemv tning wordt gegeven door een aantal korte witte lichtschitteringen, van de verkeers toren at op liet betreffende vliegtuig ge richt. De van de toren verkregen toestem ming wordt door het genoemd lid van het personeel aan de betrokken vlieger beduid door het zwaaien met een arm. Er mag, met wegrollen aangevangen worden, /oo- lang het licht brandt. Vliegtuigen, dieniet op het platvorm staan, zooals militaire vliegtuigen en vliegtuigen der Nationale Luchtvaartschool mogen zich zonder weg- rolsein te hebben ontvangen, naar de) startplaats begeven. Het startsein is een ononderbroken wit licht, gericht van de verkeerstoren op het betreffende vliegtuig. Het vliegtuig mag, starten zoolang het licht schijnt. Indien een vliegtuig niet mag starten, om een andere reden dan een kortstondige verkeersbelemmering, wordt van de ver keerstoren een rood flikkerlicht gegeven- Ingeval van windstilte moet gestart en geland worden in Z.W.-richting, dezelfde richting als aangegeven door de mistpijl. De toestand van windstilte wordt kenbaar gemaakt door het hijschen van een bai in de middenmast op de verkeerstoren, terwijl de landings-T in de voorgeschre ven richting wordt vastgezet. Van het voornemen, om in escadrillever- band op te stijgen, moet vooraf mededee- ling worden gedaan aan de Chef van de Verkeersdienst. Het landen op het beton'-platform, even als net onnoodig inzweven over platform, opstelplaats van het publiek en de bebou wing is verboden. Het zonder voldoende aanleiding rem men met de voorwielen evenals het zon der voldoende noodzaak maken van scherpe bochten op de grond is, met het oog op onnoodige beschading van de grasmat, verboden. Onveilige, of om andere redenen afge sloten terreingedeelten, worden overdag aangegeven door rood-wit geblókte bor den ot rooue vlaggen en des nachts doof roode lantaarns. De toegang tot het landingsterrein is verboden voor onbevoegden. Personen, die zich bij de uitgelegde lappen op het landingsterrein bevinden, ter assistentie bij landingsproeven, mogen daarbij geen liggende houding aannemen. 1 ■■J VBVTppari i i. door A. V1RULY. L.M. Onze landgenooten zijn met recht „air minded". Om meer algemeen 'te blijven. De da mes onder de luchtreizigers stellen allen veel belangstelling in ons werk, de be-i langstelling van de mannen gaat meer naar het vliegtuig uit. Maar het wonder lijkste is toch, dat iedereen even verlan gend is om precies te weten, hoe laat het vliegtuig aan zal komen. Als het drie minuten te vroeg is, volgens de dienstre geling, is men uiterst voldaan, maar als: het met tegenwind vijf minuten later wordt, kijken de menschen zorgelijk. Als of het er zooveel toe doet of je op zoo veel honderden kilometers een paar mi nuten vroeger of later komt. Tot zoover de stewardes: uit haar laat ste woorden blijkt wel, dat zij voor alles, vrouw blijft, want hoe kan zij zich ook, voorstellen, dat het bij ons zakenmen- schen tegenwoordig juist om minuten gaat. Daaraan is ook de ontzaglijke groei van het luchtverkeer te danken. Die charmante gastvrouwtjes van de K.L.M. hebben een leventje, dat ieder rechtgeaard Hollandsch meisje zou wil len leiden. Al lijkt het prettiger dan het is. Het zijn geen dagelijksche uitstapjes - naar Parijs, Londen, Boedapest of Scan dinavië, maar het is om vijf uur naa* Londen, overnachten in het hotel bij hetj vliegveld, om acht uur weer terug naar. Amsterdam, 's middags weer naar Londen en zoo dag in dag uit; als het Londen, niet is, dan Parijs of Pra'ag of Milaan, het praedicaat van „gezellige uitstapjes" kunnen deze dienstreizen niet dragen. Vliegen is niet langer romantiek, de hee- le luchtvaart is 'n dienstregeling, die iweü zorg en plichtsbetrachting wordt vervuld. Ons land is niet groot; maar een klein uur vliegen breed. Op een paar duizend: meter hoogte boven de fabriek van Dou- we Egberts te Utrecht ziet ge, rondom' het donkere vlekje, dat het Utrechtsche Domplein beduidt, alle elf de provinciën - precies zoo onder u uitgestrekt als u ze vroeger hebt gezien op die blinde school- kaart van Nederland, daar achter in del klas. Maar als u nu ais groot mensch van achter uw cabineruitje over dat kleine vaderland van ons mag uitkijken, zult u er niet het kippevel van krijgen, dat u voelde, als meester die kaart voor het bord hing cn u ieder oogenblik geïnvi teerd kon worden om een rij eendere stippen met u niets zeggende namen i Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek, Waal wijk te gaan betitelen. Want nu zijn er nergens nietszeggende stippen; nu ziet u uit de geleidelijk vorderende Fokker dat vertrouwde eigen land wel haast als uw eigen tuin met opgetogent oogen aan. Als u een heldere dag treft,, ziet u met één rondspeurende blik tege lijk, hoe langs de gansche westkust de Noordzee met een witte rand onze Iands- frens teekent, maar hoe in het Oosten en uiden onze provincies ongemerkt over vloeien en het Diuitsche en Belgische land. En daartusschen herkent u immers haast alles: de rustige gang der breedel rivieren van Oost naar West, met die vreemdbochtige IJsel daar Noordwaarts vanat buigende; u ziet de donkere strook der Utrecntsche heuvelrij het polderland begrenzen en herkent de groote plassen de Westeinder, de Loosdrechtsche, de Brasemer, de Reeuwijksche; u kunt tien tallen K.M. ver de spoorlijnen volgen en de witte rookwolkjes der locomotieven daarop haast onmerkbaar zien vorderen Maar een ander maal zal uw vlieger een lagere weg kiezen en op weinige honderden M. hoogte de plaats van be stemming opzoeken. Dan zullen de details spreken. Kent u die oude kopergravures, waarin onze voorouders, die toch hoog stens van een toren het land bekeken kun nen hebben, vaak een belegerde stad oh een slagveld afbeeldden alsof het van wel honderden meters hoogte was aan schouwd Wonderlijk klaar staan daar de figuurtjes van menschen en dieren in- geteekend, scherp omlijnd komen boom pjes en molentjes uit en vér kunt u de wegen en stroomen volgen in het aan dachtig weergegeven land, waarop soms in vreemde opvolging plekken schaduw en zonlicht geteekend zijn. Als u die oude platen kent, zal het u in uw mo derne vliegtuig opvallen, dat er een spre kende overeenkomst bestaat tusschen hen en wat u tijdens de vlucht op een hel dere dag kunt zien. En u zult van Nfc- derland houden, zóó als die oude mee sters er van gehouden hebben omdat ze er de schoonheid van mochten begrijpen., Vliegen boven Nederland. Ik denk aan vluchten, laag langs de kust van Hol land of de Wadden eilanden, als bree- de zwermen meeuwen opvlogen bij het naderend motorgeweld en de blonde, een* zame duintoppen rezen en daalden bij het langsflitsen van de vliegtuigschaduw: over het breede strand. Aan de tochten naar Amsterdam en van Amsterdam naar Twente als de Veluwe-heidevelden heel diep paars geworden waren en bij) vroolijk-witte tenten temidden van die velden kampeerders nog lang wuifden naar de passeerende machine. Aan lente* vluchten als op driehonderd meter boven, Lisse en Hillegom de geur der bloembol* lenvelden duidelijk te ruiken viel en aani het koersen in een stille en grijze lucht over de verlaten, wllbesneeuwde polders! tusschen Waalhaven en Schiphol. Aan zonnige vluchten boven de Zeeuwsche) eilanden met al die vroolijke roode daak- jes, welke er in het groen gespikkeld staan, aan dat vreemde blikkeren van het geheele Westland als de zonnestralen spelen in al het glas van duizenden kas sen, aan de praent van het Gooi, wïan- neer u er in de herfst over heen vliegt, terwijl een onbeschrijflijke rijkdom van kleuren vlamt van Utrecht tot de Zuider zee. Daar is geen einde aan de verras singen, welke het vliegen boven Neder land kan brengen. En men moet gevlo gen hebben boven Nederland voor en aleer men er ten volle de vriendschap en de bewondering voor kan voelen, die het verdient. (Douwe Egberts Album, „Nederland van Boven".)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 3