Texel - Amsterdam in 40 minuten I k. De vlieger-schrijver Adr. Viruly. DE ONTWIKKELING VAN DE K. L. M. X Vliegensvlug Heen en Terug De heer Viruly 'is voor Be Texelaars geen onbekende. Natuurlijk kennen we zijn naam uit de pers, die van zijn presta ties als Indië-vlieger en instructeur gerei geld melding maakt. We kennen hem ook en nog beter als de schrijver van de boeken. We vlogen naar Indië, Alles O.K.-draaienThe Green Hat; voor al door zijn laatste pennjevrucht, Logboek) getiteld, heeft hij de aandacht weer eens in het biezonder op zich gevestigd. De persoonlijke kennismaking, met de Texe laars, dateert van voorjaar 1036, toen wij de heer Viruly uitnoodigden een causerie voor onze abonnee's te willen houden. Het werd een buitengewone avond, zooals kon worden verwacht. Vrijdagavond zal de heer Viruly hier wederom optreden, nu op verzoek van het Gemeentebestuur, dat hier stellig voor de aangekondigde sa menkomst aan de vooravond van de ope ning van ons vliegveld een gelukkige keus heeft gedaan. Een korte levensschets van de beer Vi ruly moge nog volgen: Adriaan Viruly werd 5 Januari 1905 te Breda geboren. Na eenige jaren studie aan de Handelshoogeschool te Rotterdam, kwam hij in November 1925 bij de Lucht, vaartafdceling te Soesterberg in oplei ding voor officier-waarnemer, om na be ëindiging dier opleiding op 15 November 1926 over te gaan naar de opleiding voor officier-vlieger. In 1927 behaalde hij. het F.A.I. en zijn militair brevet; na ver werving van het vliegbewijs B in April 1931 treedt hij op 1 Mei 1931 bij de K. L.M. als vliegtuigbestuurder in dienst. Begin van dit jaar overschreed hij de 5000 vlieguren reeds. Op de Indië-route had hij toen reetis tienmaal als tweede en achtmaal als ge zagvoerder gevlogen. Sindsdien is daar nog een aardig kilometertje bijgekomen en we hopen, dat de K.L.M. en haar luchtreizigers nog tal van jaren over zoo'n bekwame piloot mogen beschikken. 7 Oct. 1919. Stichting van de Konink lijk» Luchtvaart Maatschappij voor Ne derland en Koloniën N.V. De heer Albert Plesman wordt tot administrateur en latei- tot directeur der maatschappij benoemd. 17 Mei 1920. Opening eerste luchtdienst Amsterdam—Londen v.v., die om de an dere dag uitgevoerd wordt in samenwer king met de Aircraft Transport Traveil Ltd. 28 Juni 1920. Opening dagelijksche dienst naar Engeland. 5 Juli 1920. Eerste luchtpost naar En geland. 12 Juli 1920. Twee diensten per dag op Engeland. 1 Sept. 1920. Opening Amsterdam Hamburg—Kopenhagen om de andere dag, in samenwerking met de Deutsche Luft- reederei. 15 Sept. 1920. Dagelijksche dienst Am sterdam-Hamburg-Kopenhagen. Sept. 1920. Het eerste verkeersvliegtuig van de Fokkerfabriek Fokker F 2 in dienst gesteld. Het toestel is uitgerust met 1 Siddeley Puma motor van 240 P.K., met water gekoeld; kruissnelheid van 120 K.M. per uur, plaats voor vier pasagiers. Voorjaar 1921. Indienststelling Fokker F 3, uitgerust met één met water gekoelde Siddeley Puma motor van 240 P.K., kruis snelheid 125 K.M.; plaats voor 5 pass. 14 April 1921. Dagelijksche dienst Rot terdam-Amsterdam-Bremen-Hamburg v.v. (in de herfst van 1921 tijdelijk gestaakt wegens de slechte economische omstan digheden) Dagelijksche dienst Amsterdam RotterdamLonden v.v. 2 Mei 1921. Dagelijksche dienst Am sterdamRotterdam—BrusselParijs v.v. in samenwerking met de Fransche Mij. C.M.A. en de Belgische SNETA. 9 Mei 1921. De K.L.M. open een pas sagekantoor op het Leidscheplein te Am sterdam. Het eerste boekingskantoor voor liichtpassage ter wereld. 17 Mei 1921. Opening van de ander- daagsche dienst AmsterdamParijs v.v. - in, samenwerking met Lignes Farman. 1 Juni 1922 De Belgische maatschappij Sneta staakt haar werkzaamheden; de K. L.M. neemt de dienst Amsterdam-Rotter dam-Brussel over. Winter 1922-'23. De K.L.M. onderhoudt voor het eerst een winterdienst. 4 Juni 1923. De K.L.M. opent een eigen dienst op Parijs. 23 April 1924. De dagelijksche dienst Rotterdam-Amsterdam-Hamburg - Kopen hagen wordt hervat, in samenwerking met) de Deutsche Aero Lloyd en Det Danske Luftfart Selskab. 1 Juli 1924. Indienststelling eerste Fok ker F 7, uitgerust met één met water ge koelde Rolls Royce Eagle motor 480 p.k., kruissnelheid van 140 K.M., 7 passagiers. 1 Oct.-24 Nov. 1924. Eerste vlucht Am- sterdam-Batavia met de Fokker F 7 H' NACC. Bemanning A.N.G. Thomassen a Thuessink van der Hoop (K.L.M.-vlieg tuigbestuurder, gezagvoerder), kapitein Van Weerden Poelman, van de Lucht vaart Afdeeling, P. A. van der Broeke- (werktuigkundige van de K.L.M.). 3 Oct. 1924 wordt een gedwongen landing te Philippopel in Bulgarije gemaakt. 3 Nov. zet het vliegtuig de vlucht voort en 2-j Nov. komt het te Batavia aan. 13 Juli 1925. Opening K.L.M.-dienst Rotterdam-Dortmund v.v.; in 1923 over genomen door de Deutsche Lufthansa. Augustus 1925. Indienststelling eerste Fokker F 7a, uitgerust met een met lucht gekoelde Jupiter motor 480 p.k., kruis-i snelheid 160 K.M., plaats voor 8 passa- siers. De K.L.M. was de eerste luchtvaart maatschappij, die met lucht gekoelde mo toren gebruikte. 19 April 1926. De K.L.M.-lijn Amster dam-Hamburg-Kopenhagen wordt door getrokken tot Malmö; zoodoende wordt de „Scandinavian Air Express" Londen— Malmö en Parijs-Malmö tot stand ge bracht, welke lijnen aansluiting geven op de nachttreinen naar Oslo, Stockholm en Gothenburg. Van de aanvang af is het een der drukste luchtverbindingen van Europa. 2 Mei 1927. Opening dienst Amsterdam- Rotterdam-Biussel-Bazel in samenwerking met de Zwitsersche maatschappij Balair. In 1928 wordt Zurich als eindpunt ge kozen; in 1930 draagt de K.L.M., onte vreden met de resultaten, de lijn over;aan> de Swissair. 1 Maart 1927-19 Mei 1928. De Aineri- kaansche millionnair W. van Lear Black uit Baltimore maakt een groot aantal bie- zondere vluchten met het K.L.M.-vliegtuig H-NADP (Fokker F 7a), met G. J. Gey- sendorffer, J.B. Scholte als vliegtuigbe stuurders en Weber als werktuigkundige. Gedurende 1927 werd in het geheei, 70.434 K.M. afgelegd (bijna tweemaal de omtrek van de aarde.) 15 Juni23 Juli 1927. De heer Van Lear Black maakt met de H-NADP een vlucht AmsterdamBatavia en terug. Dit is de eerste retourvlucht van Nederland naar Java. I Oct.-2S Oct. 1927. De driemotorige Fokker F 7 Postduif vliegt van Amster dam naar Batavia in 9 dagen met een be langrijke hoeveelheid post aan boord. Die bemanning bestaat uit luitenant-vlieger Koppen (gezagvoerder), K. L. M.-piloot Frijns (2e bestuurder) en Elleman (werk tuigkundige.) 2S October zijn ze te Amster dam terug. Voorjaar 1928. Indienststelling eerste tweemotorige Fokker F S. De vliegtuigen zijn voorzien van twee Jupiter motoren van 480 p.k., kruissnelheid van 145 K.M., plaats voor 15 passagiers. Zomer 1928. Indienststelling eerste drie motorige Fokker F 7b-vliegtuigen (3 Ti tan motoren van 240 p.k.) Kruissnelheid 165 K.M. per uur, plaats voor 10 passa giers. 13, 20, 27 Sept. en 4 Oct. 1928. Vier driemotorige Fokker F 7b-vliegtuigen, be stemd voor de K.N.I.L.M. vertrekken uit Amsterdam naar Batavia met resp. 275, 197, 196 en 237 Kg. post aan boord. II Oct. 192S. Eerste proefvlucht Am- sterdam-Batavia v.v., uitgevoerd door de K.L.M. in overleg met de Nederlandsdie Posterijen. 11 Dec. 192S. Tweede proefvlucht naar Nederlandsch-lndië. 12 Sept.12 December 1929. Veertien- daagsche proefvluchten van Nederland naar Nederl.-Indië en terug. 25 Sept. 1930-Oct. 1931. Opening 14- daagsche dienst Amsterdam-Batavia v.v., uitgevoerd met driemotorige Fokker F 7b met een reisschema van 12 dagen. De, dienst is gebaseerd op een overeenkomst met de Nederl. en Ned.-Indische Poste rijen, krachtens welke de K.L.M., op zich neemt de post te vervoeren tot een maxi mum van 500 Kg. per vlucht. Deze 500 Kg. is ook grondslag voor de financieele vergoeding, welke de K.L.M. van de Pos terijen ontvangt. Jan.-Oct. 1931. Indienststelling op de Amsterdam-Batavia-lijn van driemotorige Fokker F12-vliegtuigen, uitgerust met 3 Pratt Whitney Wasp motoren van 420 p.k. Kruissnelheid 185 K.M.; ingericht voor het vervoer van vier passagiers op| de Indiëlijn. De bemanning bestaat uit eerste bestuurder, tweede bestuurder, werk tuigkundige en marconist. Juli-28 Sept. 1931. Opening van de eerste binnenl. luchtlijn Rotterdam-Haam stede v.v. 15 Aug.-15 Sept. 1931. Opening proet- dienst Amsterdam-Groningen v.v! Oct. 1931-12 Juni 1935. Opening we- kelijksche dienst A'dam-Batavia. 2 Mei 1932. Hervatting van de dienst op Haamstede, welke doorgetrokken wordt tot Vlissingen. 13 Juni-1 Oct. 1932. Opening dienst Amsterdam-Twente v.v. Oct.-Dec. 1932. Indienststelling van vijf driemotorige Fokker F 18-vlicgtuigen (3 Pratt fr Whitney Wasp motoren van 425 p.k.) op de A'dam-Batavia-lijn. Kruis snelheid 195 K.M.. Plaats voor 4 passag. 12 Dec. 1933-9 April 1934. De Fokker F. 12 Havik, gezagvoerder J. B. Scholte,. maakt met 'n Fransch-Amerikaansch ge zelschap een extra vlucht naar Sumatra, Java, Bali en terug naar Europa. 18—30 Dec. 1933. De Fokker F IS Peli kaan maakt een recordvlucht met de Kerst- post van A'dam naar Batavia in 4 dagen, 4 uur en 40 minuten. Terugvlucht in de zelfde tijd. Bemanning: I. W. Smirnoff (gezagvoerder), P. Soer (2e piloot), Van Beukering (marconist) en Grosfeld (werk tuigkundige.) 5 Apri 1-6 Mei 1934. Mrs. Moore uit Boston, V.S., chartert de Fokker F 18 Uil, gezagvoerder de heer Frijns, voor 'n toeristenvlucht naar Egypte, Palestina, Irak, Iran en terug naar Europa. 1 Mei 1934. Opening lijn Rotterdam- Eindhoven. 1 Juni 1934. Opening K.L.M.-dienst Amsterdam-Hull-Liverpool v.v. 2024 Oct. 1934. De K.L.M. neemt deel aan de MacRobertson Races met de Dou glas DC 2 Uiver, uitgerust met 2 Wright Cyclone motoren van 700 p.k. Bemanning K. D. Parmentier (gezagvoerder), J. J. Moll (2e bestuurder), van Brugge "(radio- telegrafist)en B.Prins (werktuigkundige). Dc Uiver vliegt van Milden Hall naar Melbourne in 3 dagen, 18 uur en 17 min., waar het als tweede aankomt, met drie passagiers en 191 Kg. post en de eerste prijs wint in de handicap-race. Na dit succes bestelt de K.L.M. 14 Douglas DC 2 vliegtuigen. 14—22 Dec. 1934. De Fokker F 18 Snip maakt een Kerstpostvlucht van Amster dam naar Curasao via Marseille, Alican te, Casablanca, Porte Praia, Paramaribo; en LaGuaira. Afstand 10.300 K.M. Het Oceaantraject is 3612 K.M. lang. Be manning: J. J. Hondong (gezagvoerder), J. J. van Balkom (2e bestuurder), S. v.d. Molen (navigator-marconist) en S. D. Stolk (werktuigkundige.) 19 Jan. 1935. De K.L.M. opent de lijn Curaqao-Aruba v.v., de eerste Iuchtverbin- ding in Nederl. West Indië. Voorjaar 1935. De viermotorige Fol ker F 36 (4 Wright Cyclone motoren va 700 p.k.), kruissnelheid 260 K.M., plaal voor 32 passagiers, in dienst gesteld. Ot geveer te zeltder tijd komen drie vier motorige F 22 vliegtuigen op de lijnen, deze laatste zijn uitgerust met vier Prat Whitney Wasp Tidi motoren van 52 p.k. Kruissnelheid 230 K.M. Plaats voc 22 passagiers. 1 April 1935. De K.L.M. opent ee dienst AmsterdamRotterdamEssen -4 Leipzig—Praag in samenwerking met d Tsjecho Slow.-Mij. 1 Mei 1935. De K.L.M. opent een dien; A'dam-Frankfurt-Milaan, ï'n samenwerkm met de Deutsche Lufthansa. 12 Juni 1935. Verdubbeling van de weke lijksche dienst Amsterdam-Batavia. D lijn wordt gevlogen met 7 Djouglas DC 2 vliegtuigen. Elke Woensdag en Zaterda vertrekt een vliegtuig uit Amsterdam ei uit Batavia, om resp. Maandags en Don dendags, dus 6 dagen later, in Batavia ei Amsterdam aan te komen. 19 April 1936. De zomerdienst geefi een grootere bedrijvigheid in het Euro peesche luchtnet te zien. Amsterdam- Praag wordt doorgetrokken naar Weener, en Budapest. Amsterdam-Malmoe naai Stockholm en Amsterdam-Frankfort-Mi laan naar Rome, in samenwerking me D.L.H. en A.LI. In het binnenlandse! luchtverkeer wordt de lijn op Twente heropend. 1 Juli 1936. Uitbreiding van het lucht net in West-Indië met de lijn Curasao' Aruba-Maracaibo, tweemaal per weekuit voerd. Oct. 1936. De eerste van de 11 in Santa Monica gebouwde Douglas DC 3 toestel len, de Ibis, in dienst genomen. De Dou glas DC 3, uitgerust met 2 Wright Cv clone motoren van 1100 p.k., bereikt, met plaats voor 21 passagiers, een kruissncl heid van 300 K.M. Herbert Ekins, Amc rikaansch journalist, vestigt het wereldi record voor de snelste reis om de wereld van passagiers door gebruik te maken van de K.L.M-luchtlijnen. 7 November 1936. De 500.000ste pas sagier reist met de K.L.M. 19 Januari 1937. Het West-Indische net wordt uitgebreid met een tweemaal-weke lijksche dienst Curacao La Guaira, ter wijl de lijn CuracaoMaracaibo driemaal wekelijks wordt uitgevoerd. Voorjaar 1937. De zomerdienst opent met acht dagelijksche verbindingen met Londen, twee naar Praag en Boedapest en vier naar Parijs. De lijn Amsterdam - Batavia v.v. wordt geheel uitgevoerd met Douglasvliegtuigen van het tvpe DC3 26 Juni 1937. OPENING VAN De LI |N TEXELAMSTERDAM, tweemaal per dag, alleen op werkdagen. ^IP

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 4