Opening Vliegveld
De Groote Dag.
Nc. 5165 50ste Jaargang Woensdag 30 Juni 1937 Uw *dwrtentfe fn dlt Wad wordt
^L»
IM 1
p
K
WÊÊÊÊÊÊLMÊÊKÊmBÊÊÊÊÊÊmBÊÊÊÊim
op Texel huis aan huis gelezen.
TEXELSCHE COURANT
V.
DE LUCHTVAARTAVOND.
in vorig nummer verscheen reeds een
kort verslag van de Vrijdagavond in Pen's
Zaal gehouden luchtvaartavond, door ons
gemeentebestuur met zooveel zorg geor
ganiseerd en door 465 personen bijge
woond. Een kort verslag. Want tusschen
de sluiting, en het oogenblik, waarop onze
regelen in druk moesten verschijnen, ver
liepen maar enkele uren. De avond was
een groot succes en gaarne komen we er
daarom nog eens op terug.
BURGEMEESTER KAMP noemde het
een voorrecht, dat hetgeen deze avond
I gesproken en door het Texelsch orkestje
ten gehoore gebracht zou worden, mede
zou Kunnen worden beluisterd door wie-
bij een der drie Texelsche radio-centrales
is aangesloten. Van de speeches en di'
muziek behoefde geen tekst te worden in
gezonden bij de radio-controle-commissie,
terwijl het verleenen van vergunning,
nadat deze slechts twee dagen tevoren
was aangevraagd, vermelding verdient.
Een vliegveld is pas een „echt" vliegveld,
zoo zeide Mr. Kamp, als de K.L.M. daar
op haar stempel drukt, en we zijn dan-
ook zoo gelukkig, dat deze Mij. een dienst
op Texel geopend heeft. Bescheiden en
charmant is de K.L.M. Spr. veroorloofde]
zich een grapje over de koeien van let»
ters, waarmee bet „reist per K.L.M." te
gen het plafond was aangebracht en ver
welkomde o.a. de zeven lieeren, waardoor/
de K.L.M. vertegenwoordigd was. De K.
L.M. pleegt het enthousiasme voor de
luchtvaart af te meten naar de omvang'
van het gevormde waarborgfonds. Van
Texel heeft de K.L.M. het niet willen heb
ben, nadat zoo merkte spr. oolijk op
wij hadden doen weten, dat zij het ook
moeilijk zou kunnen krijgen. Van Texei
gaat een goede roep uit, niet in dei
eerste plaats door zijn bewonersal zijn
het ook aardige en hartelijke menschen
maar door zijn vogels. Ook de vogels
van de K.L.M. zullen hier bepaald gun-,
stig worden ontvangen. Texel is wat ver-.
I wend. We hebben reeds een eigen Stoom-
bootonderneming en de T.E.M. Daar heb
ben we genoeg aan en daarom zullen we}
de eerste jaren de K.L.M. maar voor
de luchtverbinding laten zorgen (vroolijk-
heid in de zaal.) Spreker bracht in
zijn toespraak verder dank aan Mr. D.
Vis, te Bergen, voor de kunstzinnige en
onbaatzuchtige wijze, waarop hij de il-
lustratieve verzorging van het programma
voor het gemeentebestuur op zich geno
men had.
De heer A. VAN DER PAUW, chef
der afd. Vervoer K.L.M., stelde zich tot
eerste taak allerlei bezwaren, welke men
tegen het luchtverkeer wel hoort aanvoe
ren, te ontzenuwen. De tijd is niet vei|
meer, aldus spr., dat men het reizen per,
vliegtuig even vanzelfsprekend zal vin
den als het luisteren naar de radio en her
aanwenden van electrisch licht. We moe
ten, zei spr., afstand doen van locaal,
patriotisme en kleinzielig chauvinisme. De
tijd van het isolement ligt nu ver achter
ons en van alle vervoersmiddelen is het
vliegtuig het beste en snelste. Nederlanc't
is maar een uur breed, heel Europa eer.)
dag, terwijl men in een dag of tien de
lreele wereld rondvliegt. In de tijd, dat
de auto, welke u naar het vliegveld bracht,
weer thuis is, bent u per vliegtuig reeds;
in Amsterdam gearriveerd. Wie zich met
het luchtverkeer niet verzoenen kan, raakt;
achterop. De K.L.M. heeft in de achter
ons 'liggende jaren veel ervaring opge
daan, thans komt zij, als op een pre
senteerblaadje, de dienst op Amsterdam'
met aansluiting op de reeds bestaande
binnenlandsche en buitenlandsche aan
bieden. Er zijn er, die nog aarzelen. Zij,
zijn in zeven groepen in te deelen:
Ik blijf liever gezond, zegt de een.
I Wie zoo praat, is gemakkelijk tot betere
I gedachten te brengen.
Ik heb vrouw en kinderen, zegt de -an-
I der. Maar als die nu ook eens mee-l
I vlogen
Ik word zoo gauw duizelig, zegt no. 3.
Dat kan zijn, wanneer men van een
hooge toren omlaag vliegt, maar wanneer
men vliegt, heeft men daar geen hinder
van, omdat men dan met de aarde geen
contact heeft.
Ik heb geen haast, zegt no. 4, maar wie
zoo redeneert, miskent de waarde van
de tijd. We hebben allen haast. Anders
komen we achterop.
't Is me te duur, meent no. 5, maar(
wanneer men bedenkt, dat men voor acht
gld. heen en terug naar Amsterdam vliegt,
blijkt ook dit argument geen steek t»
houden. Een retour, 60 dg. geldig, kost
f9.—. Enkele reis f5.50. Een boekje voor
10 vluchten f44.
Ik ben bang, beweert no. 6. Maar wie
zoo redeneert, stelt zich het vliegen ver
keerd voor. Wie zijn bangheid wil over
winnen en vliegen wil, krijgt desverlangd
een K.L.M.-employé mee. Niets is de
K.L.M. teveel om het reizen per vliegtuig
te bevorderen.
De ergste groep wordt gevormd door
de mannen, die beweren „Ik mag nieti
van m'n vrouw". Meestal heeft de
vrouw daar part noch deel aan en is zij
van vliegen zelfs allerminst afkeerig.
De dienst Texel-Ainsterdam wordt on
derhouden met 8-persoons Fokker-vlieg
tuigen van't type F VII A, de uitermate
veilige machines, waarmee de K.L.M.
haar goede naam gevestigd heeft. Behalve
bij de opening van het vliegveld en andere
biezondere aangelegenheden mag men hier
geen „Douglassen" verwachten, evenmin
als men veronderstellen kan, dat kleinq
plaatsen in ons land door b.v. de Orient
Express worden aangedaan.
De vlieger A. Viruly gaf vervolgens
in een vlotte en interessante beschrijving!
'het verschil aan tusschen het vlieg-
wezen in de „grijze oudheid" - een jaar
of zes nog maar terug - en dat op he
den. Vroeger: motoren, die stopten als ze
daar zin in hadden; nu motoren, die sta
ken bij gebrek aan benzine alleen. Het
vliegen is geen kunst meer, het is vlug en
veilig reizen geworden, zoodat ik zet
spr. met overtuiging zeggen kan, dat
u op de drempel van uw vliegzomer staat.
Er is alle reden aanwezig, om uw G/C--
meentebestuur geluk te wenschen met zijn
initiatief. Hoe zal men op het vliegenj
reageerien Men moet over dat vliegen
maar geen boeken gaan schrijven. Er is
op dit gebied al concurrentie genoeg
Maar toch zal de Texelsche Courant daar
straks reeds een begin mee maken, want
de heer Duinker zal morgenochtend in 'n
Koolhoven-toestel met mij naar Amster
dam vliegen en per D.C. 2 terugkeeren.
Groote ontroering zal zich van u mees
ster maken, wanneer u daar hoog doop
de lucht naar de hoofdstad vliegt. Diep
kijkt u de Noordzee in, aan de andere
kant Friesland in, tot achter de meren.)
Prachtige vergezichten zullen zich voor u
openen. Wanneer u terugvliegt zult u bij
goed zicht al spoedig na uw vertrek uit
Amsterdam aan de horizon de duinen van
Texel ontdekken. In het begin van de|
vliegerij, omstreeks 1931, waren er wel
eens onaangename akkefietjes op te knap
pen. Thans is de luchtvaart als een groot
en veilig gebouw, waarin u slechts hebt
binnen te treden.
Spreker las vervolgens het eerste hoofd
stuk voor uit zijn „Logboek", het nieuw
ste werk, dat van hent verscheen. Het
werd opgedragen aan de bekende piloot
Evert van Dijk; het verhaalt ons van ha
chelijke oogenblikken, toen het was in
de „oer-tijd" een motor weigerde;
toen benzine-gebrek bijna tot een nood
landing in een woestijn, in Irak noopte;
toen te Bagdad op een niet-verlicht vlieg
veld moest worden neergestreken
Daar zat spanning in; zulke staaltjes de
den je nog meer respect hebben voor de
kranige kerels, die de K.L.M.-piloten
zijn. „Veiligheid voor alles". Van deze
leuze wordt nimmer een duim breed af
geweken en dit moet wel oorzaak zijn van
de voortdurende toename van het luchtver
voer.
Aan het slot van de avond sprak Mr.
A. F. Kamp nog een enkel woord en werd
werd aan de dames van het orkestje een
bouquet aangeboden.
„Tot morgen".
Zaterdag 26 Juni 1937 zal met gulden
letteren in het geschiedboek van onsi
eiland blijven geboekstaafd, want was
niet de opening van ons luchtvaartterrein,
een blijde en gedenkwaardige gebeurtenis?
Toen wij 's morgens tegen half acht
m gezelschap van de heeren H. Coster,
K.L.M.-propagandist, en De Vaal, sta
tionschef op 't terrein kwamen, was men
daar reeds druk bezig met maatregelen
te treffen voor de groote belangstel
ling welke kon worden verwacht. Een
gedeelte van het terrein was voor het pu
bliek gereserveerd en deels van zitplaat
sen voorzien; terzijde van de havenmees
terswoning was een parkeerterrein, via
een hulpbrug bereikbaar, in gereedheid
gebracht, terwijl op het terras voor het
stationsgebouw stoelen en tafeltjes met
groote parasols de gasten beidden.
'DlOUGLAS DC 2,
DE Vogel van DE Dag.
BIJ DE FOTO'S.
Boven: 1. Sportvliegtuig N.I..S.er
wordt getankt; 2. Burgemeester Kamp
begroet de gasten; 3. Sportvliegtuig N.L,
S. 4. Dc heer H. Ch. van Ede van cle Pal^
bij zijn openingsrede.
Beneden: I. Na de opening; 2. De aan
komst van de Koetilang3. De Schelde-
musch; 4. De auto-giro (het molenwieken
vliegtuig.)
WE VLIEGEN NAAR SCHIPHOL.
Op het veld bij de woning staat de Kre
kel, het Koolhoven-vliegtuig F.K. 43,
waarmee de heer A. Viruly daags te vo
ren, samen met Graaf Von Rosen, even
eens een K.L.M.-piloot, naar Texel
was gevlogen. Het wordt losgemaakt van
de touwen, waarmee het gebonden was
en met de kop in de wind geplaatst, ge
reed voor de start. Daar zijn ook de
beide vliegers reeds (zij logeerden in De
Koog in het Badhotel.) Bij de kennisma
king met Graaf Von Rosen vernemen we,
dat hij, die vlot Engelsch spreekt, een
Zweed van geboorte is. Een nicht van
Graaf Von Rosen huwde met de Zweed-
sche Kroonprins. Wat ons echter meer
interesseerde, was het feit, dat hij de
vlieger was, die het Zweedschc Roodc
Kruis in Abessinië zoo gewichtige dien
sten bewees, door de verbinding tusschen
het front en Addis Abeba te onderhouden.
(Zie foto.) Een hachelijk bedrijf, want niet
zelden, zoo hoorden wc en hebben wq
destijds in de bladen kunnen lezen
namen de Italianen hem, het groote rooda
kruis op zijn vliegtuig ten spijt, onder
vuur. Als door een wonder wist hij ech
ter steeds te ontsnappen.
GRAAF VON ROSEN.
*Z'/s,y,Z',. v//a