AKKERTJES Hebt Gij Lendenpijn? De Luchtvaartafd. Soesterberg wordt vertegenwoordigd door Comm. Van Heyst; Vliegkamp De Kooij door Kap. ter zee. K. van Aller, comm.; Vliegkamp. De Mok door Comm. H. Pitlo. Ook zij worden afzonderlijk welkom geheeten door Mr. Kamp, die daarbij de wensch, uitspreekt, dat men de vliegtuigen uit die kampen hier veel mag zien. Beslo ten wordt met een driewerf hoera op het welzijn van de gasten. DE HEER VAN EDE VAN DE PALS OPENT HET VLIEGVELD. De heer Van Ede van de Pais kreeg ver volgens het woord. Spr. wees op de moei-, lijkheden, waarmee het binnenlandsch luchtverkeer in den beginne te kampen, had. Thans komt de toekomst van dat, verkeer spr. minder onzeker voor: Niet alleen door de inspanning en de geest van samenwerking, welke aan de dag wordt gelegd, maar ook door de alge- meene opleving, welke te bespeuren valt;, door de omstandigheden, dat het terrein gevestigd is op een eiland met een voor uitstrevende bevolking; een eiland, rijk aan natuurschoon; een eiland, verstoken, van snelle trein- en autoverbindingen, thans veilig en gerieflijk in weinig meer dan een half uur te bereiken, wat aantrekkelijkheid als vacantie-oord en badplaats zeer zal verhoogen. Door de be woners zélf wordt thans reeds een ver* öinding door de lucht onontbeerlijk ge acht en wel speciaal voor het geval, dat ten gevolge van ijsgang de andere ver bindingen zijn verbroken. Spr. verwacht een druk bezoek van vliegtuigen en gaat vervolgens na hoe de aanleg van het: veld tot stand gekomen is. Aan arbeids/ loon is f45000 uitgegeven, dat is 18 a 20 duizend mandagenf 36000 is terugont- vangen uit het werkloosheidssubs. fonds. De koopsom en bijkomende kosten inbe grepen, kwam het terrein de gemeente op f 53*000.—. Dit bedrag demonstreert, het zielenaantal in aanmerking genomen, het offer, dat men zich heeft willen getroos ten. Het terrein, waarvan de grootste af meting 750 M. bedraagt, is een unicum uit( een oogpunt van veiligheid, de omgeving] in aanmerking genomen. De ligging t. o. van de voornaamste woonoentra is gun stig. Zeker is het veld voorbestemd in de> rij van Nederl. luchthavens een eervolle) plaats in te nemen. Het is mij een voorrecht, thans tot opening van het vliegveld te mogen over gaan namens de Minister van Waterstaat die tot zijn groot leedwezen om begrijpe lijke redenen niet aanwezig kan zijp,, Hulde breng ik aan de vóórharende man nen van het eiland, die het initiatief na men tot het stichten van een vliegveld. Hulde aan oud-burgemeester Oort, met wie ik 11 Maart 1033 te dezer plaatsd een onderzoek instelde. Hulde ook aan Burgemeester Kamp. Ook de K.L.M. en haar medewerkers mogen in deze hulde betrokken worden. Het luchtvaartterrein Texel moge bijdragen tot de bloei van uw schoone eiland en tot de ontwikkeling van de luchtvaart. Moge het slechts da-, gen van blijheid en nimmer van droefenis leeren kennen. Hiermede verklaar ik heli, terrein voor geopend. Applaus. De Nederlandsche vlag wordt geheschen aan de mast van het sta tionsgebouw, gevolgd door de vlag van de K.L.M. Tex. Fanfare laat het Wilhel mus hooren. De eere-wijn gaat rond. De toestand heeft zich na de laatste Spaansche incidenten wel zeer eigenaardig ontwikkeld. Tot een goed begrip van za ken, is het wellicht het best, de opeenvol gende gebeurtenissen in het kort nog even de revue te laten passeeren: 29 Mei: Bom men op de Deutschland. 31 Mei: Als re presaille beschieting van Almeria. Duitschland en Italië verlaten de niet-in- mengingscommissie. 12 Juni: Het accoord tusschen de vier controleerende mogend heden, die geen individueele repressaille- meer toestaat, maar daarvóór in de plaats, eventueele aanvallen op controleschepern als tegen alle vier beschouwt, komt totf stand. 13 Juni: Het D.N.B. maakt bekend, dat de zender Bilbao duikbootaanvallen op Duitsche of Italiaansche oorlogssche pen heeft aangekondigd. 16 Juni: Terug- keer van Duitschland en Italië in de niet» inmengingscommissie. 18 Juni: Het D. N.B. maakt bekend, dat de Leipzig op 15 cn 18 Juni viermaal door duikbooten is aangevallen. "19 Juni: Stappen van Von Ribbentrop bij het Foreign Office. Hij eischt volgens overeenkomst van 12 Juni 'n solidaire actie der vier mogendheden. 21 Juni: Von Neurath stelt zijn reis naar Londen uit. 22 Juni: Engeland en Frank rijk weigeren aan een vlootdemonstratie voor Valencia deel te nemen, zoolang; de schuld van de Spaansche regeering niet vaststaat. 23 Juni: Duitschland en, Italië verlaten de controle. Na dit alles is de toestand op dit oogenblik nu zoo: In Spanje duurt de bur-, geroorlog nog steeds voort en hoogst waarschijnlijk zal hij ook nog vele maan- WOORD. Tenslotte spreekt namens de K.L.M.- directie de heer P. Guillonnrd ,.die zijn groote waardeering uitspreekt voor de ar beid van het Gemeentebestuur in het be lang van het verkrijgen van een vliegveld verricht. Spreker zeide ten opzichte van de ontwikkeling van de lijn op Texel hoopvol gestemd te zijn en wel in ver band met het druk gebruik, dat van dq lijn op Haamstede wordt gemaakt. Voor- loopig bepaalt de K.L.M. zich tot eed tweemaaldaagsche dienst op werkdagen in Juli en Aug. Omtrent de toekomst zijn nog geen toezeggingen te doen. Gezien echter het enthousiasme van het Ge meentebestuur, de Verkeersbonden en de pers is aan een succesvol resultaat niet te twijfelen. Gaan de goede verwachtingen in vervulling, dan zet de K.L M. in 19381 haar dienst op Texel voort. Er wordt op gerekend, dat de inwoners er een druk gebruik van maken. Het maken van een luchtreisje is door de aantrekkelijke ta rieven nu onder ieders bereik. Het ligt voor de hand, zoo eindigt spr., dat ook het vreemdelingenverkeer daardoor sterk zal worden bevorderd. (Applaus.) Bloemen en sigaren. Eerst worden de genoodigden in de ge legenheid gesteld een korte rondvlucnt, te maken. Tal van raadsleden, oud-raads leden en andere autoriteiten kiezen het; luchtruim, de meesten voor de eerste, maal. Namens de K.L.M. biedt piloot H. van Montfoort aan mevr. Kamp een bou quet aan; mede bereidt vliegveld Ypen-i burg, bij Den Haag, mevr. Kamp zulk een attentie. Burgemeester Kamp mag van de K.L.M. een kistje sigaren in ontvangst ne men Het vliegtuig bracht ze mee. Het eerste vliegtuig-vracntgoed heeft Texel reeds bereikt. Wat volgt? De tarieven zijn laag: Texel-Amsterdam per Kg. 15 ct., naar Rotterdam 20 ct., naar Twente 30 ct. Minimum fl.Bij regelmatig ver voer belangrijk lager. Inmiddels hebben de demonstraties een aanvang genomen. Het begon al niet erg beleefd onder de toespraak van de heer Guillonard, die hierdoor nu en dat» door het motorgeweld niet kon worden gevolgd. Eerst krijgen we stoute staaltjes te zien van korp.-vTiegtuigmaker Van Vorselen, die met een Koolhoven-trainer duizeling wekkende vluchten uitvoert, zooals we die Zaterdag 1.1. beschreven. Alles op groote hoogte, teneinde bij eventueele misgrepen, het toestel alsnog te kunnen' opvangen en weer „in het goede spoor"' te brengen. Vervolgens steeg de Scheldemusch op. Ze werd bestuurd door haar construc teur, de heer Th. Slot, van N.V. De; Schelde, te Vlissingen, die er op allerlei wijze mee manoeuvreerde en zijn toestei volkomen in zijn macht bleek te hebben. Het klom reeds na korte aanloop de lucht in, maakte dan, op 'smeesters bevel, de dolste capriolen, en gedroeg zich alsi een coquette jonge-dame. Het landen bleek niet het minste bezwaar op te leve ren en geschiedde in een minimum van tijd en op een kort traject. Liefhebbers? De prijs is f3000. De heer Slot zal u er den blijven voortduren. Nog steeds men en de dictaturen Italië, Duitschland en usland zich in de Spaansche kwestie,, ondanks het feit, dat zij zich plechtig Ver plicht hebben dit niet te doen. Het con trole-stelsel heeft daarin volgens de vert klaring van lord Plymouth, voorzitter van de niet-inmengingscommissie, slechts wei nig verbetering kunnen brengen. De strijd die de buitenlandsche mogendheden op Spaansch terrein tegen elkaar voeren en daarmede het acute gevaar, dat de „bur geroorlog" naar elders overslaat, blijft dus bestaan. In het toch al onvoldoende werkende controlstelsel is tengevolge van het uittreden van Duitschland ën Italië een bres geslagen, welke waarschijnlijk door Frankrijk en Engeland zal wonden opgevuld. Duitschland en 'Italië bevoor- deelen daarmede in zekere zin de zaak van Valencia. Dat dit hun bedoeling is, is niet aannemelijk. Men moet zich dus, op verrassingen voorbereiden en dit wekt in de geheele wereld, voor zoover dezer tot een vrije beoordeeling van de toe-* stand in staat is, groote bezorgdheid op. Een constructieve gedachte om tenminste eenige verbetering in deze situatie te brengen ontbreekt geheel, want het En- gelsche voorstel tot terugtrekking der vrijwilligers heeft onder de huidige om standigheden geen enkele kans op verwe zenlijking. Het is moeilijk in deze toestand eenige lichtpunten te ontdekken. Wenscht men in Berlijn en Rome de oorlog en er zijn eenige dingen (de oogenschijnlijke verzwakking van het Russische leger, de interne politieke verwarring in Frankrijk, het feit, dat Engeland op het oogenblik; nog niet met zijn herbewapening gereed is, de onopgeloste situatie in Britsch- graag meer van vertellen. (In vorig nr. gaven we reeds eenige biezonderheden.) Vervolgens wordt gedemonstreerd met de auto-giro, een merkwaardige machine met een schroef vooraan en een boven-, op; door deze laatste kan het toestei. bok op een terrein van geringe afme tingen starten en landen en zich door, de lucht met geringe snelheid voortbe wegen en zelfs stilstaan. Ten slotte stijgen de vijf militaire vlieg tuigen op, die onder commando van luit., Beugelink in escadrille-vlucht onder oor- verdoovend lawaai eenige malen over het veld kruisen. Ze vliegen in V-vorm en be waren de onderlinge afstand op bewon-» derenswaardige wijze, totdat ze op eer, teeken van de Commandant als een bom- uiteenspatten; een strategische manoeu vre, ten doel hebbende de trefkans bij, dreigend gevaar te verminderen. Aan de lunch in het Badhotel te De Koog, door het Gemeentebestuur aan genoodigden aangeboden, zitten plm. 100 personen aan. De maaltijd is sober, zooals dat werd verlangd, maar Iaat de keuken van het Badhotel is befaamd j niets te wenschen over. Burgemeester Kamp houdt een korte speech, waarin hij de wensch uitspreekt, dat de prettige- verhouding, welke er tusschen T. E. S. O.. en het Gemeentebestuur bestaat, mag voortduren, ondanks de concurrentie, de Onderneming door de aanleg van een vliegveld aangedaan. Spr. vertrouwde, dat de gasten van heden vrienden van Texel» zouden worden. De heer Van Ede van de Pais bracht dank aan het Gemeente bestuur en zeide de charmante en sne dige speech van Mr. Kamp te willen be antwoorden met de opmerking, dat de gasten reeds vrienden van Texel z ij n. Ook 's middags werd keer op keer ge demonstreerd, waarbij de Scheldemusch en de auto-giro het meest de aandacht trokken. De heer Postmaa, instructeur Na tion. Luchtvaartschool Schiphol, een zeer bekwaam vlieger is, werd duidelijk gede monstreerd. Hij heeft zijn machine vol komen in zijn macht en vliegt wat men noemt „een fijne hand", soepel, be- heerscht. Aan de rondvluchten, eerst met de Fokkers alleen, later ook met de DC 2, namen 360 personen, Zondag 112, totaal 472 personen deel. Voortaan wordt daar toe iedere Zondag van 25 uur gele genheid gegeven. We zouden aan de waar heid te kort doen, indjen we schreven* dat de vlucht ieder goed bekwam, maar de groote meerderheid verliet meer dan enthousiast het vliegtuig, dat hem (haar) op zoo wondere wijze had laten genieten.» Om half vier vertrok de DC 2 weer. We hebben de heer Postmaa en de aan wezige sportvliegers naar hun meening over ons vliegveld gevraagd en hoorden daarbij niets dan lot. De heer Postmaa, instructeur N.L.S. noemde het een zeer mooi terrein. We hebben er reeds vóór deze dag gebruik van gemaakt en zeker zal ik sportvliegers! Indië, het plotseling opgerakelde Weigel- incident met THJecno-Slowakije), die dit niet geheel onaannemelijk maken dan kan niemand haar daarvan weerhouden. Men kan nog slechts hopen, dat de hee- ren in Berlijn en Rome tenslotte zoo verstandig zullen zijn, om in te zien, dat' een oorlog Europa's ondergang zou be- teekenen, en dat de staatslieden in Londen en Parijs door een uiterst krachtige hou ding, Duitschland en Italië van gevaar lijke avonturen afhouden. Springen wij thans naar Frankrijk over. Hier heeft Chautemps zijn nieuwe volks frontregeling geformeerd. Bonnet, de nieuwe minister van financiën, is uit (Was hington teruggekeerd om zijn moeilijko taak, de saneering der Fransche finan ciën te aanvaarden. De kundige econoom. Bonnet, die ook in de senaat groot ver trouwen geniet, is daartoe inderdaad de aangewezen man en men mag verwachten, dat hij hierin zal slagen, indien de com-.- munisten en ook wel de socialisten vol doende water in hun sociale wijn doeri. Maar van de zijde van de communisten valt daar nog moeilijk iets over te zeggen. Ook na de vorming van het; nieuwe kabinet is tie toestand dan ook verwarrend gebleven. Dat is in meer dan een opzicht zeer jammer. Want Duitsch land en Italië trekken uit deze verwar-i ring bepaalde consequenties, die, hoewel onjuist, onder bepaalde omstandigheden gevaarlijk kunnen worden. Het is derhalve te hopen, dat het kabinet-Chautemps aan 't land de noodige rust teruggeeft, welke noodig is, om op "het buitenland een in druk van interne kracht te maken. Koning Carol brengt op bef oogen'lik een bezoek aan de militaire bonugenoot animeeren om hierheen te vliegen. Ik heb al van week-end-afspraken gehoord. Het terrein ligt zeer mooi, dicht bij het na tuurschoon, dat Texel in zoo ruime mate biedt. Aldus de heer Postmaa. De heer Rolmann, Amsterdam: Ik vind de grasmat bij uitstek goed. Veel en veel beter dan op Schipholdaar is ze als eenj geploegde akker. We komen vast terug en zullen hier dan week-ends doorbrengen. De heer B. Z. Hermanides: Het terrein is prachtig ruim en mooi vlak, /oodaf het er prettig landen is. We danken voor al het gemeentebestuur voor de allerhar telijkste ontvangst. Gaarne zullen we onze kennissen een bezoek aanbevelen, want reeds leerden we het eiland kennen als 'n vacantie-oord bij uitnemendheid. Onbe kend maakt onbemind. We komen er deze zomer zeker meer. Opmerking ver dient, dat de windzak met de kleur van' het dak van het gebouwtje te veel ovei»- eenstemt. Verplaatsing, meer naar voren, verdient m.i. aanbeveling. De heer F. J. Koch, importeur Klemm- Vliegtuigen, Amsterdam: Een uitstekend veld heeft Texel. We komen zeker meer. Ik ben deze kant nog nimmer uitgeweest, maar kan u verzekeren, dat dit veld toe komst heeft. De heer H. J. v.d. Velden, dir. N.V. Auto-giro-ImportDe hier ondervonden gastvrijheid heeft op ons een goede in druk gemaakt, terwijl mede het terrein, mooi vlak, groot en droog, tot herha ling van ons bezoek uitnoodigt. Niets dan lof. Het klinkt alles als muziek in de ooren, van wie met ons van ons vliegveld goede verwachtingen koes teren. Het is een dag uit duizenden. Een Feestdag met een groote F. Een jubeldag, om wat bereikt werd en om het vele goede, dat nog komen zal.» Een zege-dag van Gemeentebestuur en K.L.M. Een dag om nooit te vergeten. BLOEMSTUKKEN werden aan het Sta tionsgebouw ontvangen van de Hotels De Lindeboom en Prinses Juliana, V.V.V. Mooi Texel, afd. De Koog, N.V. Ph. Vles- sing eu Heinckens Brouwerij. De Burgemeester van Eindhoven zond een telegram met hartelijke (gelukwensch. Alle vliegtuigen vertrokken Zaterdag weer, behalve de Texelsche Fokker en de Scheldemusch. De Musch werd een nestje bereid in de garage, 's Avonds is ze nog» eens uitgefladderd, de duinen en de Sluf ter over; Zondagmiddag 3.15 is ze weg gevlogenWanneer zullen die mus- schen hier vaste bewoners zijn? Zondagmiddag is het eerste vliegtuig van vreemde bodem hier neergestreken, een Fransche machine, de F.A.—O.LL, bemand met twee personen, afkomstig uit Parijs. Bestuurder was de heer Strube, die in een kort onderhoud, dat hij 0115 toestond, zich over het vliegveld in ent-» thousiastc bewoordingen uitliet. Na een opor/thoud van 25 minuten is het Fraif- sclie vliegtuig weer naar Parijs vertrok ken en wel Via Waalhaven. Zondagavond is de Fokker PH—AEB weer naar "A'dam vertrokken met o.a. de lieer Th. Reuvers. Hij was over de reisi buitengewoon tevreden. Het ongemak van velen, die een littend leven leiden. Verrast zult Ge zijn na één oi twee AKKER.CACHETS Roemenië. Zooals bekend, is dit bondge nootschap indertijd in de eerste plaats» door Roemenië gesloten, wijl de Sovjets hun Bessarabisch bezit niet willen erken nen. Parijs en Praag trachten nu, ondanks dit féit een verzoening tusschen Boéka* rest en Moskou tot stand te brengen, wij! zij zulks noodig achten voor hun veilig heidssysteem. Russische troepen kunnen immers slechts via Roemenië naar Tsje- cho-Slowakije trekken, daar Polen er zich steeds tegen zal verzetten als Russisch opmarschterrein dienst te doen. Warschau wenscht thans aan koning Carol en zijn minister van buitenlandsche zaken Antonescu te laten zien, tot welk een krachtige militaire bondgenoot Polen zich in de laatste jaren ontwikkeld heeft. Het wil er Roemenië van overtuigen, dat het gerugsteund door Polen's kracht, een Russische verdrag met zijn vele twijfel achtigheden niet van noode heeft. De toekomst zal leeren, of Warschau daarin slaagt. Het heeft in ieder geval de steun van breede Roemeensche kringen, die zeer anti-Russisch gezind zijn en van Moskoit zelf, dat weinig aanstalte inaakt om ciel oostgrens van Roemenië te erkennen, wijl het weet, daarmede tenslotte een belang rijke politieke troef uit handen te geven. Illlll VAN OVER DE GRENS. DE HEER GUILLONARD AAN HET RONDVLUCHTEN. (DEMONSTRATIES. DE LUNCH. WEER DEMONSTRATIES. WEER RONDVLUCHTEN. OORDEEL DER VLIEGERS. FRANSCH VLIEGTUIG. Volgens recept van Apotheker Dumont

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 3