THEE JAVA heel fyn KARAVANEN Texel in de Grijze Oudheid. Dank op rijm. qoed en toch, goedkoop WAARSCHUWING. TEXELSCHE FILMS. Hoe anderen Texel zien. bh m VAN OVER DE GRENS. IIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^^ DE OORLOG WOEDT IN CHINA. Zooals te verwachten was, heeft Japan het in zijn gevolgen zoo tragisch bom-i bardement van Shanghai door Chineesche vliegtuigen niet onbeantwoord gelaten. De laatste beletselen voor een openlijkq aanval waren daarmede komen te vervaU len; Japan kon zich nu opwerpen als verdediger van de belangen en bescherm mer van de veiligheid van de omvang rijke Japansche kolonie in Sjanghai en daaruit het recht putten, de verschepin gen van troepen- en oorlogsmateriaal met groote kracht en in versneld tempo voort te zetten. Intusschen opende het met het| materiaal, dat reeds in en bij de Chi neesche millioenenstad aanwezig is, dei aanval op cie Chineesche stellingen. Al lereerst van de voor de kust gelegen krui sers uit, maar ook de Japansche lucht* macht nam een belangrijk aandeel in de aanval. Doordat de Chineesche kust- batterijen deze aanval met kracht beant woordden, daarbij eveneens ondersteund door hun luchtmacht, is thans de moderne oorlog met al zijn verschrikkingen in dit deel van China een feit geworden, ooki al 'heeft een officieele oorlogsverklaring nog steeds niet plaats gehad. De aanval lende Japanners richtten zich uiteraard het eerst op de strategisch belangrijkste punten der Chineezen, vooral ook op de vliegvelden, terwijl de Chineezen, even eens van de lucht uit, het hoofdkwartier van de Japansche zeemacht trachtten te vernietigen. Over het resultaat van de door beide partijen gevoerde militaire operaties worden de meest tegenstijdige berichten verspreid, zoodat het onmogelijk is te zeggen, hoe de strijd tot nog toe is verloopen, maar wel staat vast, dat aan beide zijden groote verliezen zijn gele den en dat in Sjanghai en omgeving, met name in Sjapei, groote schade is aange richt en tal van ernstige braniden zijn uitgebroken. De kop van Noord-Holiand en de waddeneilanden hebben in de loop den; eeuwen sterke veranderingen ondergaan. Meer dan eens hebben hier geweldige ge ologische omwentelingen plaats gehad, waarbij zeker ook tal van menschen door de zee werden verslonden. Wel weten we van de groote vloed van 1287, waarbij een groot stuk van het oude West-Friesland met veel dorpen en boerenhoeven is ver gaan en het oude Flevomeer als Zuiderzee een boezem werd van de Noordzee. Ten opzichte van de geologische oorzaken van deze ramp tasten wij in het duister; het is mogelijk, dat hier zeebevingen en daling van de bodem samenvielen met springvloeden van enorme kracht. M'aar vóór en na 1287 hebben zich eveneens, nog groote omwentelingen afgespeeld, waar de mensch machteloos tegenover stond. Correcties van de kustlijn door* menschenlhand kent eerst de jongste tijdj Wanneer de kustlijn van de huidige pro vincie Noord-Holland dezelfde was ge bleven als in de verre dagen van de Ro* meincn, bijna 2000 jaar geleden, zouden wij heelemaal niet van een eiland Texel spreken. Laat ons veronderstellen, dat wijl met een vliegtuig een verkenningstocht over dit toen onbekende land zouden maken. Waar thans het IJselmeer is en misschien over een halve eeuw de Zuid westpolder na de drooglegging van dit stuk voormalige Zuiderzee zich zal uit strekken, was destijds nog alles land. Het Flevomeer als oude gletsjerzee uit de dagen van de ijstijd was betrekkelijk' klein. Waar nu het Wieringerland ligt,, was ook destijds land, en een breede landstrook liep tot het Noorden van wat wij nu Texel noemen. Ons vliegtuig zou altijd boven het vasteland hebben gevlo gen om die plaatsen te bereiken, waar, thans De Koog of Den Burg ligt. Van Den Helder met zijn haven was geen sprake. Wel hadden we van ons vlieg tuig uit dichte bosschen gezien, waar nu weiland is en ontelbare runderen grazen. Maar wanneer we dan nog iets Oost waarts hadden gevlogen, hadden wij toch niet van een zeepanorama kunnen genie- len. Wel zouden wij een breede zee-arm passeeren, zooals tegenwoordig het Hol- landsch Diep, maar dan kwam reedsi weer het oude West-Friesland, dat thans sedert meer dan zes eeuwen onder de golven van de Noordzee bedolven ligt. Van de Noordkust van dit Romeinsche West-Friesland tot de Noordkust van het Flevomeer was een afstand van 30 a 40 K.M. Bijna 40 K.M. drong dus de zee landwaarts in verband met de groote springvloedramp van 1287. Die zeearm was de oude mond van de ljsel of de* Rijn, maar in de dagen van de Romeinen had de Rijn zich reeds een nieuwe weg geopend naar de zee, de z.g. Leidsche Rijn, die nu reeds lang zijn beteekenis TOEBEREIDSELEN. Nu het conflict deze wending heeft ge nomen, kan evacuatie van de internatio nale burgerbevolking niet langer uitblij ven. Alle landen hebben er dan ook reeds een aanvang mede gemaakt. Japan, Airle- rika, Engeland, Frankrijk en ook ons land allen'brachten reeds verscheidene duizenden vrouwen en kinderen buiten de gevaarlijke zone en met kracht wordt dit reddingswerk voortgezet, hoe gevaar lijk het op zichzelf ook is, want de Chi neesche autoriteiten kunnen geen onder breking van de vijandelijkheden toestaan, uit vrees, dat Japan in die tijd zijn po sitie al te zeer zou kunnen versterken. Hierin ligt op het oogenblik nog China's voordeel, dat het meer troepen heeft, die bovendien gemakkelijker zijn aan te voe ren dan de Japansche, Zoodra echter Ja pan voldoende manschappen en materiaal heeft aangevoerd liet gaat daar in koortsachtige haast mee voort; een be langrijke versterking was reeds de aan komst van een vliegtuig-tmoederschip met tachtig vliegtuigen zal dit Chineesche overwicht aanmerkelijk slinken en mis schien wel geheel verdwijnen tegenover de meerdere geschooldheid en technische uitrusting van de Japanners. Dit is ook de reden, waarom het onverwachte bom bardement op Sjanghai de Japanners eigenlijk nog heel weinig gelegen kwam. De troepen, die voor de operaties ie Noord-China bestemd waren, moeten nu voor een deel in allerijl naar het nieuwe oorlogsterrein worden gebracht, hetgeei} voor Japan een ongewenschte versnippe ring is van zijn krachten. DE WERELD BUITEN CHINA EN JAPAN. Welke houding zal nu het buitenlanu tegenover liet Chineesche conflict aan nemen? Alles wijst er op, dat de groote mogendheden voornemens zijn, de meest strikte afzijdigheid in acht te nemen, ten einde alles te vermijden, wat ook maar de minste aanleiding zou kunnen geven, heeft verloren. Destijds vormde de IJsel- Rijn ongeveer aan de Oo,stkust van het tegenwoordige eiland Texel nog twee armen, waarvan de'Westelijke betrekkelijk smal en alleen de Oostelijke breed was, zoodat hier nog een lang verdwenen en vergeten eiland lag, het eiland Flevo. De naam Texel is in elk geval veel ouder dan het eiland. Reeds 1000 jaar geleden wordt van Tessel of Tesselo ge sproken. In de laatste lettergreep „io" ligt de Germaansche oorsprong van de plaatsnaam „Lo" of „Loo", zooals wij het nog hebben in Het Loo. Dit was in het Oud-Angelsaksisch en Oud-Hoog- duitsch een grasland te midden van bos schen. Men zou dus de voormalige naam van deze streek moeten schrijven „Tes- se-Loo", wat dan beteekent: „weiland Tesse". De jiaam „Tesse" kan dan Friesch of van Keltische oorsprong zijn, maar is zeker een persoonsnaam geweest. Ten opzichte van Flevo#is het niet uit gemaakt of dit een zuiver Keltisch woord ot gelatyniseerd Keltisch is, want het Latijnsche woord voor rivier is „fluvius". Maar dan ontbreekt weder een verklaring waarom het eiland aan de Oostkust van het tegenwoordige eiland Texel ook Flevo werd genoemd. Bij een zwerftocht per vliegtuig over het Romeinsche Noord-Holland zouden wiji makkelijk kunnen opmaken, hoeveel grooter destijds het bewoonbare grond- bied van ons land is geweest. Alleen de gebieden ten Westen van het tegenwoor dige eiland Texel tot aan het voormalige Flevomeer waren veel "grooter dan van daag de geheele provincie Noord-Hol land. Dit spreekt trouwens ook duide lijk uit de bepalingen van onze geologen, want de Zuiderzee vóór het begin van de droogmaking had een oppervlakte van 3139 vk. K.M., terwijl de oppervlakte van het Flevomeer uiterlijk 1375 vk. K.M. ge weest is. Ook na de droogmaking van de geprojecteerde vier groote polders zal nog veel grond onder water staan, waar' eertijds bewoonbaar land is geweest. De geologische geschiedenis van Texel is dus een geschiedenis Van natuurram pen. Door de geleidelijke afscheiding van dit groote gebied en de vorming van een eiland werd ook het karakter bepaaldi van de kustlijn der latere provincie Noord- Holland. De middeleeuwsche geschiedenis van Holland zou niet denkbaar zijn zon der deze kustlijn met in het Westen de duinen als natuurlijke zeewering en in het Oosten de veilige havensteden aan de Zuiderzee. Zeker geldt dit niet meer voor onze tijd, die over andere technische* middelen beschikt dan vroegere genera ties. Maar wie thans Texel gaat bezoe ken en eventueel de prachtige vlucht met een achtpersoons-Fokkertje naar Texel gaat maken, zal een geheel andere kijk op deze vraagstukken krijgen als hij zich eens voor de geest roept de verre tijd, toen Tesselo een gedeelte vormde van het legendarische land der West- Friezen. Otto Burgemieister in: De Bazar. dat het conflict zich tot andere landen uitbreidt. Het meest onmiddellijke gevaar voor uitbreiding schuilt wel in Rusland, hoewel ook dit land zich voorloopig nog nergens mee bemoeit en een afwachtend;* houding aanneemt. Toch gaan er reeds geruchten over Russische troepenver plaatsingen -naar de Oostgrens, die er op kunnen wijzen, dat Moskou zich op alle eventueele gebeurtenissen voorbereid houdt. ARM SPANJE. In Spanje zet Franco zijn opmarsch ge stadig voort. Reinosa, belangrijk om zijn industrie van oorlogsmateriaal en we gens zijn ligging aan de verkeersweg van Burgos naar Santander, viel in handen van de rechtschen. Meer en meer gaat het er naar uitzien, dat het tekort aan milii taire scholing en aan oorlogsmateriaal alsmede de verdeeldheid bij de leiding in het linksche kamp de republikeinen nood lottig zal worden. De anarchisten, die na de onderdrukking van hun opstand in het voorjaar, zich weer hebben weten, te organiseeren, dreigen opnieuw twee dracht te zaaien. Het beeld van innerlijke verdeeldheid in het bloedige Spanje wordt al triester. ITALIË EN ENGELAND. Tusschen Italië en Engeland schijnen de geest van verzoeningsgezindheid en het streven naar een betere verstandhou ding zich nog altijd te kunnen handha ven. De voorgenomen besprekingen zullen worden vervroegd en reeds begin Septem ber aanvangen. ffl Het verschrikkelijkste geschenk fg ffi dat een booze geest aan deze ffl ij eeuw vermaakte, is wellicht Ken- fg li nis zonder bekwaamheid. jsj ffi Pestalozzi. fg ffl S3 Een tevreden en rijmvaardig badgast deed aan Burgemeester Kamp, „uit dank* voor het aangenaam verpoozen", deze, regelen toekomen. MOOI TEXEL. (Wijze: Daar bij dien molen, enz.) Wanneer je met vacantie wil En rustig uit wil zijn, Dan ga je maar naar Texei'toe, Daar is het reuze-fijn. Je geniet van zee, van strand en duin, Van vogels, plant en hei, En zit je op een Jan Plezier, Dan zing je lustig, blij: Refrein Dat mooie Texel, Gezonde Texel, Daar wil ik 'n volgend jaar weer 'henen gaan. Dat mooie Texel, Gezonde Texel, EXaar kom je platzak en bruin gebrand vandaan. II. Wanneer je naar De Koog toe gaat, Dan ben je 't dichtst bij 't strand. Je zwemt of baadt in zee of zon Met 'n ijssie in je hand. Je wandelt daar door duin en bosch Of langs die groote zee En als er een een liedje zingt, Dan zingt een ieder mee: Refrein III. Je rijdt daar in een ponnvkar Ot ook wel óp een paard. Van huis af gaat het meest stapvoets, Maar terug in volle vaart. Een stoelendans bij 't Mierennest, IDat gaf de V. V. .V, Daarna 'n optocht met lampions En men zong lustig mee: Refrein IV. Je rijdt in club per Jan Plezier Naar Shifter, Mui of Nol, Naar lammerenmarkt en naar De Mok, Nooit gaat er een paard op hol; Naar Meeuwenkolonie, Zwanenplas, Of 't Eierlandsche gat, California, De Dennen, K.L.M., Je bent het daar nooit zat. Refrein V. De meesten houden daar pension Al is 't soms primitief; De kost en ligging zijn er goed De rest neemt men voor lief. Je wordt daar heel niet afgezet, Ze staan op hun fatsoen. Je wordt er dus niet uitgekleed Dat moet je zelf maar doen. Refrein E. J. VAN DER MYLE Middenweg 24, Haarlem 16—8—'37. Goed en goedkoop materiaal voor winkel, school en kantoor BOEKHANDEL PARKSTRAAT. De Burgemeester der gemeente Vlie land brengt, op verzoek van de Comman dant der Luchtvaartafdeeling te Soes- terberg, ter algemeene kennis, dat in het tijdvak van omstreeks 20 AUGUS TUS e.k. tot omstreeks 1 OCTOBER d.a.v. OEFENINGEN IN SCHIETEN EN IN BOMMENWERPEN vanuit legervliegtuigen zullen plaats vin den op een gedeelte van de „Vliehors", in het Noordwesten begrensd door de telefoonlijn naar het „Reddinghuisje", plaatselijk aangewezen door roode vlag gen. Een z.g. doelenploeg zal met de be waking van het onveilig terrein belast zijn. De Burgemeester voornoemd, F. C. RAB. Oost-Vlieland, Augustus 1937. 1 Belangstellende lezers vragen ons, „hoe ihet toch met Texels Filmarchief staat". We kunnen hierop antwoorden, dat de nieuwste aanwinsten zijn: de opnamen, geschied bij de opening van Texels vlieg veld; vereeuwigd is niet alleen de lan ding van het EERSTE vliegtuig, een mi litair vliegtuig van De Kooij, op het nog niet officieel geopende terrein, maar* ook de aankomst van de Douglas ,Koe- tilang de eerste D.C. 2 op Texels, roemruchte luchtvaartdag; de demonstraJ ties met autogiro en Scheldemusch; de belangstellenden, enz. Ook het inladen van de rammen, die door de lucht naar Eindhoven moesten; worden vervoerd, is natuurlijk gefilmd. Mede is in een reeks duidelijke taferee- len vastgelegd de doelmatige en zorg vuldige wijze waarop de wegenverbetea ring in onze gemeente ter hand wordt genomen (wals, sproeimachine, enz. op de Spangerweg) ln het winterseizoen hopen we weer enkele avonden te kunnen vrij houden om u ook deze films te kunnen laten zien. Het bezoek van de vertegenwoordigers van diverse provinciale en „groote" blai den aan het N.J.V.-kamp en hun excur sie per as en per vliegtuig over Texel heeft weer menig artikel over ons eiland en deszelfs schoons en menige foto in de groote pers opgeleverd. Het Vaderland prijst de Texelsche ge moedelijkheid, ons fraaie badhotel, het kostelijk u'tzicht over Texel van het duin, bij De Koog af, de heerlijk begroeide duinen, de rondvlucht, welke een voor treffelijke indruk van het eiland gaf. In de N.Rotterd. Crt. verscheen het zelfde verslag. Ook Heldersche Crt. en Schager Crt., waren zeer voldaan. In het Rotterdamsch Nieuwsblad lezen we o.a.: Het eiland is een bezoek over waard. Bosch en zee liggen vlak bij- elkaar, terwijl groote natuurreservaten - een schitterende flora en fauna herber gen. Het Handelsblad noemt de luchtlijn op Texel een ongekend succes en kwam tot de ontdekking, dat het eiland ook/ uit de lucht bekeken er allerbekoorlijkst uitziet. Het roemt Texel als „een der fraaiste eilanden van ons land". De Telegraaf beweert, dat De Koog met zijn 160 inwoners er 1600 bijgekre- gen heeft en vertelt in enthousiaste be woordingen, van de genietingen, welke de toerist op ons eiland wel mag sma ken. Zoo kunnen we doorgaan. Pers en radio hebben het dit jaar wel biezonder goed met ons voor ge had. En de resultaten U weet er alles van. We mogen over het geheel geno men tevreden zijn, rijk tevreden. De badgast kwam, zag en werd overwon-l nen. Texel heeft er weer heel wat vrien den bijgekregen, die wel hun eerste maar zeker niet hun laatste bezoek aan ons eiland hebben gebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1937 | | pagina 2