tjpnggflag: Ik weet er nog van. PASTOOR BOONEKAMP S CAUSERIE OVER „VLIEGEN". Op uitnooding van de R.K. Volksbond, afd. Den Burg, hield Pastoor Boone kamp, van De Cocksdorp, Donderdag avond in het St. Janshuis een lezing inet lichtbeelden over het vliegen. Als de heer J. Huisman Cz., secr. van de Bondsafd., wegens ziekte van de voorz., met de Chr. Groet opent, zijn er ongeveer 70 personen aanwezig. Hij spreekt er vervolgens zijn voldoening o. er uit, dat zoovelen van hun belangstelling' blijk geven. De laatste door de Volks-' bond georganiseerde bijeenkomsten waren heel slecht bezocht. Spr. wekt belangstel ling voor de Volkskrant, waarvan bij de heer A. Barhorst proefnummers verkrijg baar zijn. Daarna geeft hij het woord aan. Pastoor Boonekamp. Zijn Eeerw. vertelt eerst over de ont wikkeling van het luchtverkeer met bal lons. Evenals op het water zijn er in de lucht twee methodes, om zich voort te bewegen. Op het water b.v. het vaartuig in het algemeen en het zwemmen. In de lucht door middel van een lichaam, dat lichter is dan de lucht (ballons) en ten tweede door iets, dat zwaarder is, b.v. de vliegmachine. Spr. zet op duidelijke wijze uiteen, dat de wet van Archimedes ook, in de lucht van toepassing is. Al eeuwen geleden bewees men, op papier, dat de mogelijkheid moest bestaan om op te stijgen. Reeds in 1670 schreef een Je- zuiet een boek over het vliegen. Daarin werd aan luchtledige bollen gedacht, welke aan een schip bevestigd moesten worden. Ir. 1783 ging de Franschman Montgolfier voor het eerst met een bal lon de lucht in. Onder de ballon stookte] men een vuurtje; waardoor de lucht war mer eri dus lichter werd. Maar dat was spelen met vuur in de letterlijke béteeke- nis. Later werd het lichte waterstofgas gebruikt. In 1785 vloog er zelfs al een ballon over het Kanaal. Het duujrde toen niet lang meer of de luchtvaart werd van groote beteekenis. Zij ontwikkelde zich in een razend snel tempo. In 1864 steeg men reeds tot 0000 M. In de we reldoorlog werd veel gebruik gemaakt van ballons. Nu worden zij veel op vliegvelden gebezigd voor velerlei doeleinden. In 1000 bouwde Graf Zeppelin de eerste sigaar- vormige ballon, welke door motoren voortgedreven werd. In de oorlog had, Duitschland veel Zeppelins, doch men was er lang niet fortuinlijk mee; vele verongelukten. Ook Engeland en Amerika zijn met het bouwen van Zeppelins be gonnen, maar ze werden zoo vaak door rampen getroffen, dat die landen er wel dra „genoeg" van kregen. Na deze inleiding kregen we een aantal lichtbeelden te zien van de wereldreis, van de Grat Zeppelin in 1928. Er waren veel goedgeslaagde opnamen bij. Vervolgens behandelde spr. het tweede systeem, n.l. het vliegen met toestellen, zwaarder dan de lucht. Spr. vertelde eerst over de sage van Icarus, die met behulp van vleugels opsteeg, maar jammerlijk te IN MEMORIAM. In het Kweekersblad lezen we over het heengaan van de heer K. Kalis Pz. hetl volgende: Het is hier de plaats om dit verscheiden) te gedenken; immers, de overledene was niet alleen een der mede-oprichters van de afd. Texel van ons Genootschap, maar gedurende de gansche duur van haar bestaan, tevens een der trouwste led cm, van deze gezonde sterke afdeeling. Voor de Narcissenculturen op Texel, welke in de Bloembollenstreek zoo'n uit stekende naam heeft, is de heer Kalis van unieke beteekenis geweest, daar hij 't was, die deze cultuur op het eiland in voerde. Door zijn vele reizen als vee handelaar, naar de markt in Leiden, kwam hij ook in aanraking met de narcissen- kweekers uit die omgeving, wat geleid heeft tot proefnemingen op eigen grond, die wonderwel slaagden. Steeds bleet het oog verder gericht op verbetering van sortiment en cultuur, waarvoor menige reis naar de bloemenkeuring en beurs ta Haarlem werd ondernomen. Voor vele vakgenooten was de eenvou dige, maar enthousiaste kweeker dan ook een goede bekende, wiens gedachtenis nog lang in eerc zal blijven. Hij moge nu in vrede rusten. pletter viel, door het smelten van de was,i waarmee de vleugels aan het lichaam be vestigd waren, toen hij te dicht bij de zon kwam. Van de 260.000 op aarde le vende diersoorten, kunnen er wel 60 pet. vliegen, zei spr. De mensch zou een ca paciteit van 0.85 p.k noodig hebben om op eigen kracht dc hoogte in te kunnen. Er zijn vele manieren geprobeerd om te vliegen. Dc zweefvlucht bleek de beste. Daarvan is in Duitschland de vóórstudie gemaakt. Het is nu 30 jaar geleden, dat de eerste vliegmachine een 1000 M. lange tocht maalde. Het jaar daarop, in 1909, vloog Bleriot over het Kanaal. Spr. ver telde over de ongelooflijk snelle ontwik keling van de vliegmachine. Ook Neder land bleet niet achter. De K.L.M. opende in 1920 haar eerste lijn op het buitenland.. Toen boekte zij 345 passagiers; in 1935 waren er wel 105.000. In 1920 had zij 12 man personeel; in 1935 ruim duizend. Spr. vertoonde tenslotte nog lichtbeel den over een vliegtocht boven Nederland.. Ook daarbij waren interessante opnamen. Pastoor Boonekamp mocht aan'het slot een hartelijk applaus in ontvangst nemen. De heer J. Huisman Cz. bracht de spre ker dank voor zijn interessante causericj en sloot daarop de bijeenkomst op de ge bruikelijke wijze. HOTEL-LUNCHROOM P. KOK, DE KOOG. Men doet ons deze teekening toekomen van de lunchroom, annex hotel, welke de heer P. Kok, Schagen, voornemens is aan De Koog, naast Eelman's Warenhuis te doen optrekken. Elders in dit nummer vindt u de uitslag van de deze week, door de architect, de heer, N. Schermer, gehouden aanbesteding. TOEN NEELTJE PATER STIERF Er was eens een schatrijke tante. Ze woonde in Broek-en-Waterland, waar ze kinderloos gestorven is. Dat gebeurde in het einde van de vo rige eeuw, maar daar er een bom dui ten werd nagelaten en de meeningen over de verdceling van de buit erg uiteen lie pen (het aantal familieleden groeide aan met ae dagis die erfeniskwestie nog, maar steeds niet aan de kant. Een kwart eeuw terug werd er een Neeltje Patervereeniging in het leven ge timmerd, echt officieel, met koninklijk goedgekeurde statuten. Doel was, met alle ten dienste staande middelen de „rechthebbenden" in het bezit te stellen van hun deel in de fabelachtige som, welke bij tante's dood voor de dag kwam. Hoeveel er precies was en waar het geld bleef, wist er niet een, maar het idec; was niet kwaad en zoo bleet de vereeni- ging jaren in stand. Men praatte en praatte Men dronk daarbij een glas Maar de boel bleet zooals 't was. Deze week hebben de dagbladen ge meld, dat de leden van de Pater-club er de brui aan gegeven hebben. Ze bracht ten jaarlijks trouw hun contributie op, maar daar speelden heeren advocaten als regel mooi weer van Wat er in de kas nog rest kan wellicht nog dienen voor een feestelijke slotverga dering met de gebruikelijke woorden van dank aan hen, die zich zoo beijverd heb ben om de zaak te redderen.... Er moeten ook op Texel nog Neeltje- Pater-nazaten zitten, heeft men ons ver teld. In oude jaargangen van onze krant- hebben we daarover eens gelezen. Waar schijnlijk kunnen die nog eenig licht la ten schijnen over de affaire, 'welke nu, volgens de groote dagbladen, als afge daan kan worden beschouwd. PROF. OCTAVIAN GOGA. De premier van het nieuwe Roe- meensche Kabinet. LAGE PREMIE. SPOEDIGE OVERNAME. DIRECTE AFWIKKELING. Een prachtig getuigschrift voor de Onderl. Rundveeverz. „Texel" en voor de Onderlinge Paarden verzekering D.E.L. H.H. Veehouders! wordt allen lid! OUDESCHILD. VISSCHERIJ. Aangevoerd aan de Vischafslag alhier: 17 Jan.: 286 Kg. wulken 211 ct. 18 Jan.: 1683 Kg. wulken 20 ct. 19 Jan.- 1016 Kg. wulken 20 ct. 20 Jan.: 1334 Kg. wulken 17' - ct. De Poolache onderzeeër „Orzel", op de werf „De Schelde" te Vlissingen gebouwd, aldaar te water gelaten. De „Orzel" glijdt in het water. MOHAMMED MAFfMOUD. werd De premier van het nieuwe Egyp tische Kabinet. s Illlll TEXELAARS BOVEN llllll DE ZESTIG AAN HET IHIII Illlll WOORD. IHIII lllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiimiimiuiuiiiuiiiiiuiuaauiiiiinilllll; dat er verteld werd, dat er vóór de bedijking van de Prins-Hendrikpolder in de inham bij de Havensluis 'n zeemeermin verscheen, die de volgende profetie ten beste gat „Als Kerrekie en De Grie bewassen zullen staan, Dan zal de wereld vergaan". De beteekenis van deze woorden is duidelijk: twijfel aan de cultuurwaarde van De Grie (poldertje tusschen de grint weg Den HoornDen Burg en de Prins Flendrikpolder) en Kerrekie (een per ceeltje weiland in het Hoornder-Nieuw- land). Beide zijn goed begroeid, waar schijnlijk reeds een paar eeuwen en de wereld bestaat nog steeds. V Voor ca. 70 jaar lagen er ten Z van de Stuifdijk (het tegenwoordige vlieg kamp), drie flinke „bollen", spaarzaam met helm begroeid en met laag water droogvoets te bereiken. Als knaap van een jaar of acht ben ik er met mijn va der voor het eerst geweest. Het was in de Meimaand, de broedtijd van de stern tjes. De hoeveelheid nesten was buiten gewoon groot; zóó zelfs, dat wij de noo- dige omzichtigheid moesten betrachten om er niet op te trappen. Onze komst ver* oorzaakte een geweldige consternatie. Reusachtige wolken van vogels gaven u ting aan hun entstemming, niet alleen dcor een krijschend protest, maar tevens dcor eer. hevig bombardement met de be kende onvoegzame projectielen, die ons noopten tot een smadelijke aftocht. k weet er nog van dat het „skuutje van jan Hemerik" (het schuitje van Jan Hemelrijk) de communicate onderhield tusschen Den Hoorn en Nieuwediep. Be doeld „skuutje" had zijn ankerplaats in de Mok, w aar, in een glorievoller tijdperk, dc loodsvaai tuigen een veilige ligplaats vonden. Aan die toenmalige glorie herin- neren thans nog twee namen: !.et,,Loods- mansdu.n" en het café het „Loodsmans- Welvaren". Jan Hemelrijk droeg zijn pas sagiers vrouwen en kinderen - de mannen konden zich zelf helpen, over een aistand van ca. 5ÜJ M. door het wateri naar boord. Dan kwam het vrachtgoed aan de beurt; daarna werd het anker ge licht en het zeil geheschen. Bij het „Puntje", het uiteinde van de Stuifdijk, lag in die dagen een kanonneerboot, een zeilschip met twee masten. Daarheen, wendde Jar. Hemerik te steven, om aller eerst de commandant („Mijnheer") van „varse Tesselschc eiers, butter en kêês" te voorzien. Op de terugtocht bracht |.H. in de regel een paar groote emmers' vol erwtensoep mee, afkomstig van het Wacht schip te Nieuwediep. Terloops zij nog vermeld, dat J. H. de iunctie vervulde van boeman voor lastige k.nderen. Als hij zijn vermanend: „kwan- kwan-kwan" (kom-aan, kom aan) liethoo- ren, werd de ondeugendste bengel op slag één en al braafheid. Toch was |.H. in zijn hait enkel goedheid. Na zijn ve.scneiclen is het veer De Mok —Nieuwediep opgeheven. Of hij nog een opvolger heeft gehad als onbezoldigd mentor voor de jeugd, weet ik niet. Alkmaar. B. B., 74' jaar Het behoeft zeker geen vermelding, dat wij dergelijke bijdragen voor deze ru briek, ook van bejaarde Texelaars in den vreemde, op hooge prijs stellen. Red.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 6