Uiimimij
Van mond tot mond
ROODE STER
No. 6
30 ct per half pond.
Bezoek van Sportvliegers.
gaat het groote nieuws:
Echte Roode Ster Tabak
voor lagen prijs.
Zeldzaam geurig en
zacht in de pijp.
Vrijwillige Organisatie van Sport
vliegers. Bezoek van een 9-tal
sportvliegtuigen, waaronder de
PH—KOK, de 2-motorige De Ha-
villand Dragon Fly van Ir. F. de
Kok, Directeur-Generaal van de
Koninklijke Petroleum Mij.
Voor dit bezoek bleek groote belang
stelling te bestaan. En toch was het
nieuws omtrent dat bezoek maar in enkele
regels vervat: Tusschen twee en drie uur
zouden twaalf sportvliegtuigen op hun
tocht 's morgens om negen uur op
IJpenburg bij Rijswijk aangevangen
ons vliegveld aandoen als laatste station.
Daar zou het gemeentebestuur tef ont
vangst aanwezig zijn en zou de gasten
thee worden aangeboden.
Tegen twee uur had zich reeds een
groote menigte nabij het stationsgebouw
verzameld.
Behalve Burgemeester Kamp, gem.-secr.
Jonker en weth. Kager merkten we nog op
een aantal raadsleden en de directeur van
gemeentewerken J. Tiessen. De heeren
Mr. Kamp, W. FI. Lap en A. Epe verte
genwoordigden mede de N.Z. Redding-
Mij., in samenwerking met welke organi
satie een zestal vliegers zooals ge
meld een verkenningstocht zouden on
dernemen over de Waddenzee om een
open vlet op te sporen.
In de luwte van het stationsgebouw
werd het publiek in de gelegenheid ge
steld a 10 ct. een zitplaats in te nemen,]
waarvan door plin. 600 personen, gebruik
werd gemaakt. Groot was ook de belang
stelling op de wegen om en nabij het
vliegveld.
Te kwart voor drie kwam 'teerste esca
drille vliegtuigen aan de grond. Het
voorlaatste station was Eelde (zie route
in vorig nummer; te Leeuwarden werd
NIET geland). De toestellen kwamen uit
noordelijke richting, daar langs de noord
zij van de Waddeneilanden moest worden
gevlogen.
In de loop van een half uur waren de
gasten allen aangekomen. We telden ne
gen vliegtuigen, alle uitgerust met écn
motor, uitgezonderd één, de PH-KOK,
welk toestel het vlaggeschip van deze
kleine luchtvloot zou kunnen worden ge
noemd.
EEN PRAATJE MET DE HEER
SCHMIDT CRANS.
De PH-KOK werd bestuurd door de
heer Schmidt Crans, een vlieger van
naam, die al menig uurtje achter de
stuurknuppel heeft gezeten en ook me
nige buitenlandsche vlucht heeft onderno
men.
Omtrent de PH-KOK vernamen we, dat
dit keurige 2-motorige sportvliegtuig par
ticulier eigendom is van Ir. F. de Kokt
Directeur-Generaal van de „Koninklijke".
Het biedt plaats voor vijf personen; in
dit geval maakten er vier, de bestuurder
inbegrepen, de tocht mee. Het was dit-i
zelfde vliegtuig, waarmee 3 Febr. 1937
de heeren Ir. De Kok en Schmidt Crans
van IJpenburg naar Oost-lndië startten.
Zij deden over de reis tien dagen en leg
den dit traject derhalve in sneller tempo
af dan waartoe ooit tevoren een sport
vliegtuig in staat bleek. Na een verblijf
van 16 dagen in onze Oost werd naari
'het moederland teruggekeerd; 7 Maart
1937 landden de koene piloten weer op
IJpenburg.
De heer Schmidt Crans is instructeur
van de nationale luchtvaartschool -en
maakte de vlucht van Zondag als tech
nisch leider mee. Hij 'deelde ons mee.
dat door elkaar met 'een snelheid van
140 K.M. werd gevlogen; 'een enkel
toestel bracht het tot 180 K.M.
Er waren er van het Koolhoven-type,
maar ook nam een aantal De Havillands
(Gipsy I, Leopard Moth en D.H. Dra
gon Fly) aan deze rondvlucht deel.
NOODLANDING.
Er waren des morgens van IJpenburg
tien sportvliegtuigen vertrokken. Men kon
zich vrijwel geheel aan de verstrekte op
drachten houden. U moet n.l. weten, dat
ieder vliegtuig een bepaalde route voor-,
geschreven kreeg. Bij Eelde evenwel
moest een der toestellen wegens motor
storing een noodlanding maken. Het de
tect trad op, toen het toestel zich 450
A4. boven de stad Groningen bevond.
De piloot slaagde er evenwel in buiten
de bebouwde kom te komen. Daar zette
hij zijn „kist" op een weiland bij Hoeve
H. Bentum aan de grond. Het toestel
had echter nog zooveel vaart, dat het
doorrolde en in een sloot terecht kwam.
De vleugels bleven boven water, maar de
motor liep vast aan de overkant van het
water. De bestuurder bekwam geen let-i
sel, maar de waarnemer kreeg een snij-
wond aan het voorhoofd, doordat hij te
gen de rand van het vliegtuig botste. Het
vliegtuig werd gedemonteerd, naar Eel
de vervoerd en vandaar op transport ge
steld naar IJpenburg. De beide onfortuin
lijke vliegers zetten met de anderen de
tocht voort, nadat de waarnemer door de;
politie-arts Melles, van Groningen, ver
bonden was.
DE VLET.
En waar werd de vlet ontdekt, welke
zich ergens op de Wadden moest bevin
den? Die bleek juist voor de monding,
van de Lauwerzee te zijn. Deze plaats
moest gerapporteerd worden aan de red
dingboot Insulinde. Dat geschiedde door
driemaal om de Insulinde te vliegen en
vervolgens te vertrekken in de richting
waarin de Insulinde zich moest begeven
om de vlet te bereiken. Een oefening,
waarvan het nut in de practijk, wanneer
het eens ernst mocht zijn, kan blijken.
De tocht werd begunstigd door uitne
mend weer. De omstandigheden hadden
niet gunstiger kunnen zijn. Weliswaar
stond men in de open vliegtuigen (alleen
de PH-KOK was dicht) nogal aan wat
kou bloot, de vliegers konden deze in
hun vliegcostuum best trotseeren.
DE VLIEGER ASJES.
Een enkel woord nog over de heer As
jes, die mede tot de deelnemers behoor
de. Hij was het, die met Geyssendorfer
als 2e piloot 9 Dec. 1933 met de Pan
derjager haar O.-lndië vloog; wel 51000
poststukken (271 Kg.) bracht hij mee.
Helaas was hij wat onfortuinlijk wegens
een noodlanding bij Grottaglie in Italië,
maar hij had toch maar 45 vlieguren noo-
dig, om Tjilitan bij Batavia te bereiken.
11 Jan. 1934 was hij weer in Holland
terug; 240 Kg. post nam hij uit de Oost
mee.
Verder was de heer Asjes een der deel
nemers aan de Melbourne-race, eveneens
met Geyssendorfer. Toen heeft het nood
lot hem en zijn kameraden echter zoo
dicht op de hielen gezeten, dat zij hun
doel niet hebben kunnen bereiken. Eerst
werd te Allahabad het landingsgestel van'
de Panderjager gekraakt (21 Oct. 1934);
de zaak werd weer in orde gebracht,
maar toen men 26 Oct. het luchtruim zou
kiezen, kwam het vliegtuig in botsing
met een tractor (waarop een schijnwerper
was geplaatst), dat het in brand vloog;,
ternauwernood ontsnapten de drie inzit
tenden aan de dood; Asjes en Geyssen-i
dorter waren licht gewond; de marconisit
Pronk kreeg geen letsel.
Ja, aan avontuur heeft het de heer As
jes tijdens zijn vliegleven tot heden niet
ontbroken.
Thans is hij o.m. voorzitter van de Vrij
willige Organisatie van Sportvliegers en
Chef van de afd. van de Nationale Lucht
vaartschool te Rijswijk.
D. J. REYNDERS.
De leiding van de tocht berustte bij de
heer D. J. Reynders, koopman te Rijs
wijk, bestuurslid van de V.O.S.
IN DE PAUZE.
Onderwijl onderhielden de sportvliegers
zich op genoeglijke wijze met de autori
teiten en werd thee met een gebakje rond
gediend. In het stationsgebouw werkten
eenige piloten met gradenboog en liniaal
op hun routekaart.
TOESPRAAK VAN MR. A. F.
KAMP.
Tegen kwart over vier zouden de vlie
gers'weer opstijgen. Alvorens de gasten
afscheid namen, richtte Mr. Kamp zich
nog tot hen met een kort woord, waarin
hij namens het Gemeentebestuur zijn
blijdschap te kennen gaf over het bezoek
van zoo'n groot aantal sportvliegers. Tot
voor deze dag toch streek er hier maai',
zelden een neer. Spr. hoopte, dat Texel!
steeds meer in trek zou komen en wees.
hierbij op het natuurschoon, dat ons ei
land in zoo ruime mate biedt. Mede sprak!
Mr. Kamp met waardeering over het
doel van de V.O.S.om een concreet voor
beeld te noemen: wanneer Texel door ijs
gang geïsoleerd raakt, kan een beroep
op de V.O.S. worden gedaan ingeval
een zieke dringend naar de vaste wal moet
worden vervoerd; voor dit vervoer wordt
niets in rekening gebracht; het Bestuur)
beoordeelt, wie daarvoor in aanmerking
komen. Spr. besloot met de wensch, dat
de vliegers zouden vertrekken met de ge-
gedachte, dat zij hier altoos als vrienden
zullen worden ontvangen.
DANKWOORD VAN D. J. ASJES.
Namens de V.O.S. dankte de heer D.
J. Asjes het Gemeentebestuur voor de
gastvrije ontvangst. Gaarne zeide hij te
zullen bevorderen, dat Texel door vlie
gers meer wordt bezocht, al is dat daij
ook niet bevorderlijk aan de rust, waar
door het eiland zioh juist kenmerkt.
Enkele minuten later ronkten de moto
ren en steeg het eene vliegtuig na het
andere op om in zuidelijke richting te
verdwijnen. Via De Mok en De Kooy
werd op Petten aan gekoerst en vandaar
werd tot bij Den Haag de kustlijn ge
volgd.
Het was een sportfestijn, dat een pret
tige indruk heeft achtergelaten; we heb
ben kennis mogen maken met een jeug
dige organisatie op luchtvaartgebied (ze
dateert van 16 Maart 1937), welke onze
belangstelling en onze sympathie verdient.
ENKELE FOTO'S.
We maakten enkele foto's. Zaterdag
hopen we deze in ons blad op te nemen.,
kerkmeester r.k. parochie.
Zondag werd door Pastoor Brinkman
tijdens cle dienst in de R.K. Kerk alhier
meegedeeld dat door Z.H. Exc. de Bis
schop van Haarlem aan de heer P. Ver-
berne op verzoek eervol ontslag werd,
verleend als kerkmeester van de parochie.
Den Burg. In zijn plaats werd benoemd
de heer C. Graaf (kassier van de Boe
renleenbank), alhier.
Naar we vernemen nam de heer Ver-
berne de functie van kerkmeester sinds
1925 waar. Drukke bezigheden deden hem
besluiten, ontslag te vragen.
minium sport op texel iiiiiiiiiiii
S.V. TEXEL.
Ook de laatste kans heeft Texel 1 niet
weten te benutten, zoodat we weer terug
gaan naar de 4e klasse. Onder gewone
omstandigheden zou dit zeker te betreu
ren zijn, nu echter, waar verschillende ma
len is komen vast te staan, dat een ver-
eeniging alleen omhoog kan als ALLE
spelers zich voldoende op een moeilijke
opdracht hebben ingesteld, is het dit niet.
We hebben kunnen waarnemen, dat som
migen, zich reeds sterk genoeg wanend,
eigenlijk niet konden verwerken, dat hun
berekening faalde, waardoor een sfeer
ontstond, die funest moest werken op het
vereenigingsleven. De gevolgen bleven
niet uit; wel worden verschillende an
dere oorzaken gezocht, maar ze zullen
niet steekhoudend blijken >te zijn. Op
nieuw gaan we het dus weer prooeerep
in de 4e klasse. Reeds direct moeten
we ons daarop voorbereiden. We hebben
voldoende vertrouwen, dat we weer be
hoorlijk voor de dag zullen komen als1
deze zomer van de gelegenheid tot trai
nen wordt gebruik gemaakt.
Hadden we gehoopt op een gelukkige
voetbal-Zondag, het tegendeel is het ge
worden. Alle drie elftallen verloren, zoo-
dit ook II en III zijn uijgekruisd.
Texel Q.S.C.
Ook nu hebben we verloren. Toch,
hoewel we erkennen, dat Q de overwin
ning heeft verdiend, zijn we te veel ver
dedigend te werk gegaan. Dit kwam het
beste tot uiting, toen we, na enkele Q-
aanvallen te hebben afgeslagen, zelf ineer
van het spel in handen namen, mee ten
aanval trokken en eenige goede voorzet
ten moeilijkheden brachten in de Q-de-
tensie. Verdienstelijk speelde in deze
periode onze jeugdige linkervleugel, ter
wijl de half linie meer naar voren trok.
De achterhoede, waarin Herman zich bie-
zonder onderscheidde, kreeg het wel eens:
wat moeilijk, maar door goed terugspelen
op Jodp Dukers, werd ernstig gevaar
bezworen. Wel werd een bal van onze
spil (die niet geheel fit was) te veel door,
het midden gespeeld, waardoor de vleu
gels te weinig ineens aan het werk wer
den gezet. L'it een goede pass naar P.
Kikkert geeft deze ineens door naar onze
rechtsbuiten, die snel opbrengt en eer,
heel scherpe voorzet plaatst, welke na 'n
veigeefsche poging van de Q-keeper, doel
treft: 10. Even bijt T. door. We zien
aardig werk van Dick en Jan, maar dan
vervalt T. weer in zijn verdedigend spel
en kunnen de gasten keer op keer, aanval
len opbouwen. Als de rechtsbuiten vrij
komt en ook de back passeert, moet Her
man bijspringen, waardoor het midden
veld vrijkomt. Er volgt een mooie voorzet,
welke onberispelijk wordt ingeschoten:
11. Als even later een Q-aanval volgt
en een speler de bal met de hand be
werkt, komt deze daardoor in de gelegen-'
heid: 21. Een onvergeeflijke blunder
van de scheidsrechter in zoo'n belang
rijke wedstrijd. T. ondervindt ook nu,
dat zulke tegenslagen moeilijk te overko
men zijn. Toch wordt er hard gewerkt,
alleen het plaatsen liet te wenschen over.
Daardoor konden onze voorhoedespelers
GIFTEN VOOR HET WITTE KRUIS.
M. K., Eierland f 10.—.
N. N., Den Burg fl.
V. d. K., Dijkmanshuizen fl.
ZAKEN NIEUWS.
Begin Mei zal de heer H. Witte, manu-
facturier in de Weverstraat, de winkel
van de heer J. Laféber betrekken om
daar een bloemenzaak te vestigen. Het
ligt in de bedoeling van de heer Laféber
zijn rijwielzaak en herstelinrichting aan
te houden. Gedurende de zomermaanden
zal de heer Laféber het pension „Zonne-
hoek" aan 't Schildereind exploiteeren.
moeilijker vrijkomen. Een paar goede
kansen bleven onbenut, terwijl ook Q niet
tegen onze verdediging op kon. Joop was
niet meer te passeeren, terwijl Herman en
Arie een beste wedstrijd speelden. Tot
de rust kwam geen verandering.
De 2e helft waren de gasten iets ster
ker. Ondanks het zwoegen kon T. zich
moeilijk losmaken. Volgens onze opvat
ting bleven we teveel voor eigen doel
terug trekken. We moeten zelf aanvallen
om doelpunten te maken. Hoewel Qaar
dig sluitend spel vertoonde, had het van
doelpunten maken geen kaas gegeten,,
terwijl Dukers in laatste instantie won
deren deed. Als de rechtervleugel van Q.
gevaarlijk doorbreekt en zuiver voorzet,
maakt Arie hands; een strafschop volgt,
maar Joop werpt zich" op de bal, deze
springt hem uit de handen, waarna toch
kan worden weggewerkt. Zoo nu en dan
bouwt T. een aanval op; uit een daarvani
gaat Piet K. naar buiten, hij zet scherp
voor en met de grootste moeite weet
de Q-keeper weg te werken. Het laatstq
kwartier is voor Q. Gedoelpunt wordt
er echter niet meer.
Onze achterhoede speelde prima; in de
halflinic was Arie de beste, terwijl Nic.
onder deze omstandigheden onder zijn
kunnen bleet; in de voorhoede bleef Piet'
onder zijn kunnen, de jeugdige linkervleu
gel heeft velen optimistisch gestemd, |o
W. was voor de rust sterker dan in de
2e helft. Arie v. A. werd te weinig in,
het spel betrokken. Als geheel is er met
volle overgave gewerkt, hetgeen een gun
stige indruk heeft gemaakt.
A.s. Zondag naar Wieringerwaard.
Texel 2 trok naar BKC 2, maar
moest het met 10 man stellen. Juist het
gemis van deze ééne speler, was genoeg
om de kans te verspelen. In ieder geval
is aan de verplichtingen voldaan.
Texel 3 verging het al niet veel be
ter; ook hier was een speler te weinig,
terwijl de 2e helft zelfs met 9 man werd
afgewerkt. De wegblijvers, of zij, die zon
der meer afbericht zonden, hebben dit on
hun geweten. Met 4-2 kwam 't einde.
Jammer voor dit kranige 3e.
Nogmaals vestigen we de aandacht
op de a.s. jaarvergadering. Gaarne wor
den voorstellen, eventueel candidaten, enz.
bij het bestuur ingewacht.
Training. Nu* het offic. voetbalpro
gramma bijna ten einde is, vestigen we
in het biezonder de aandacht op de trai
ningsavonden. De tijd, die ons rest tot
aan de volgende competitie, moet wor
den benut om nieuwe elftallen te vormen.
Zij, die daaraan deel wenschen te ne
men, behooren zoo geregeld mogelijk aan
wezig te zijn. We hebben een prima
oefenmeester. tracht daar nu voordeeli
mee te doen. Dus hedenavond allen weer
present. Adspiranten aanvang 7 uur.
Adspiranten. Voor a.s. Zondag is
Adsp. A. uitgenoodigd om een 'tegen
bezoek te brengen aan HRC A. Een" bui
tenkasje, waarvan we graag gebruik ma-'
ken. Na afloop volgt dan de wedstrijd
HRC 1Ajax 1, om de KNVB-beker,
zoodat het een fijne dag kan worden.
Voor deze gelegenheid verwachten we
Adsp. A ook Donderdagavond op het
terrein. Ook gelegenheid tot trainen voor
andere liefhebbers (die op Woensdag
verhinderd zijn.) D.D.
MfTVlO
||||||lllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllll!lli:illllll!IIIIIIIIU!lllllllllll!!IIIIIUIl||||||
jjjjj|llllllllllllllllllll!ll!lllllllll!lllllllllllllllllllllllli:illlllllllllllllllll!lllllll||||l|