Uiimimij Van mond tot mond ROODE STER No. 6 30 ct per half pond. Bezoek van Sportvliegers. gaat het groote nieuws: Echte Roode Ster Tabak voor lagen prijs. Zeldzaam geurig en zacht in de pijp. Vrijwillige Organisatie van Sport vliegers. Bezoek van een 9-tal sportvliegtuigen, waaronder de PH—KOK, de 2-motorige De Ha- villand Dragon Fly van Ir. F. de Kok, Directeur-Generaal van de Koninklijke Petroleum Mij. Voor dit bezoek bleek groote belang stelling te bestaan. En toch was het nieuws omtrent dat bezoek maar in enkele regels vervat: Tusschen twee en drie uur zouden twaalf sportvliegtuigen op hun tocht 's morgens om negen uur op IJpenburg bij Rijswijk aangevangen ons vliegveld aandoen als laatste station. Daar zou het gemeentebestuur tef ont vangst aanwezig zijn en zou de gasten thee worden aangeboden. Tegen twee uur had zich reeds een groote menigte nabij het stationsgebouw verzameld. Behalve Burgemeester Kamp, gem.-secr. Jonker en weth. Kager merkten we nog op een aantal raadsleden en de directeur van gemeentewerken J. Tiessen. De heeren Mr. Kamp, W. FI. Lap en A. Epe verte genwoordigden mede de N.Z. Redding- Mij., in samenwerking met welke organi satie een zestal vliegers zooals ge meld een verkenningstocht zouden on dernemen over de Waddenzee om een open vlet op te sporen. In de luwte van het stationsgebouw werd het publiek in de gelegenheid ge steld a 10 ct. een zitplaats in te nemen,] waarvan door plin. 600 personen, gebruik werd gemaakt. Groot was ook de belang stelling op de wegen om en nabij het vliegveld. Te kwart voor drie kwam 'teerste esca drille vliegtuigen aan de grond. Het voorlaatste station was Eelde (zie route in vorig nummer; te Leeuwarden werd NIET geland). De toestellen kwamen uit noordelijke richting, daar langs de noord zij van de Waddeneilanden moest worden gevlogen. In de loop van een half uur waren de gasten allen aangekomen. We telden ne gen vliegtuigen, alle uitgerust met écn motor, uitgezonderd één, de PH-KOK, welk toestel het vlaggeschip van deze kleine luchtvloot zou kunnen worden ge noemd. EEN PRAATJE MET DE HEER SCHMIDT CRANS. De PH-KOK werd bestuurd door de heer Schmidt Crans, een vlieger van naam, die al menig uurtje achter de stuurknuppel heeft gezeten en ook me nige buitenlandsche vlucht heeft onderno men. Omtrent de PH-KOK vernamen we, dat dit keurige 2-motorige sportvliegtuig par ticulier eigendom is van Ir. F. de Kokt Directeur-Generaal van de „Koninklijke". Het biedt plaats voor vijf personen; in dit geval maakten er vier, de bestuurder inbegrepen, de tocht mee. Het was dit-i zelfde vliegtuig, waarmee 3 Febr. 1937 de heeren Ir. De Kok en Schmidt Crans van IJpenburg naar Oost-lndië startten. Zij deden over de reis tien dagen en leg den dit traject derhalve in sneller tempo af dan waartoe ooit tevoren een sport vliegtuig in staat bleek. Na een verblijf van 16 dagen in onze Oost werd naari 'het moederland teruggekeerd; 7 Maart 1937 landden de koene piloten weer op IJpenburg. De heer Schmidt Crans is instructeur van de nationale luchtvaartschool -en maakte de vlucht van Zondag als tech nisch leider mee. Hij 'deelde ons mee. dat door elkaar met 'een snelheid van 140 K.M. werd gevlogen; 'een enkel toestel bracht het tot 180 K.M. Er waren er van het Koolhoven-type, maar ook nam een aantal De Havillands (Gipsy I, Leopard Moth en D.H. Dra gon Fly) aan deze rondvlucht deel. NOODLANDING. Er waren des morgens van IJpenburg tien sportvliegtuigen vertrokken. Men kon zich vrijwel geheel aan de verstrekte op drachten houden. U moet n.l. weten, dat ieder vliegtuig een bepaalde route voor-, geschreven kreeg. Bij Eelde evenwel moest een der toestellen wegens motor storing een noodlanding maken. Het de tect trad op, toen het toestel zich 450 A4. boven de stad Groningen bevond. De piloot slaagde er evenwel in buiten de bebouwde kom te komen. Daar zette hij zijn „kist" op een weiland bij Hoeve H. Bentum aan de grond. Het toestel had echter nog zooveel vaart, dat het doorrolde en in een sloot terecht kwam. De vleugels bleven boven water, maar de motor liep vast aan de overkant van het water. De bestuurder bekwam geen let-i sel, maar de waarnemer kreeg een snij- wond aan het voorhoofd, doordat hij te gen de rand van het vliegtuig botste. Het vliegtuig werd gedemonteerd, naar Eel de vervoerd en vandaar op transport ge steld naar IJpenburg. De beide onfortuin lijke vliegers zetten met de anderen de tocht voort, nadat de waarnemer door de; politie-arts Melles, van Groningen, ver bonden was. DE VLET. En waar werd de vlet ontdekt, welke zich ergens op de Wadden moest bevin den? Die bleek juist voor de monding, van de Lauwerzee te zijn. Deze plaats moest gerapporteerd worden aan de red dingboot Insulinde. Dat geschiedde door driemaal om de Insulinde te vliegen en vervolgens te vertrekken in de richting waarin de Insulinde zich moest begeven om de vlet te bereiken. Een oefening, waarvan het nut in de practijk, wanneer het eens ernst mocht zijn, kan blijken. De tocht werd begunstigd door uitne mend weer. De omstandigheden hadden niet gunstiger kunnen zijn. Weliswaar stond men in de open vliegtuigen (alleen de PH-KOK was dicht) nogal aan wat kou bloot, de vliegers konden deze in hun vliegcostuum best trotseeren. DE VLIEGER ASJES. Een enkel woord nog over de heer As jes, die mede tot de deelnemers behoor de. Hij was het, die met Geyssendorfer als 2e piloot 9 Dec. 1933 met de Pan derjager haar O.-lndië vloog; wel 51000 poststukken (271 Kg.) bracht hij mee. Helaas was hij wat onfortuinlijk wegens een noodlanding bij Grottaglie in Italië, maar hij had toch maar 45 vlieguren noo- dig, om Tjilitan bij Batavia te bereiken. 11 Jan. 1934 was hij weer in Holland terug; 240 Kg. post nam hij uit de Oost mee. Verder was de heer Asjes een der deel nemers aan de Melbourne-race, eveneens met Geyssendorfer. Toen heeft het nood lot hem en zijn kameraden echter zoo dicht op de hielen gezeten, dat zij hun doel niet hebben kunnen bereiken. Eerst werd te Allahabad het landingsgestel van' de Panderjager gekraakt (21 Oct. 1934); de zaak werd weer in orde gebracht, maar toen men 26 Oct. het luchtruim zou kiezen, kwam het vliegtuig in botsing met een tractor (waarop een schijnwerper was geplaatst), dat het in brand vloog;, ternauwernood ontsnapten de drie inzit tenden aan de dood; Asjes en Geyssen-i dorter waren licht gewond; de marconisit Pronk kreeg geen letsel. Ja, aan avontuur heeft het de heer As jes tijdens zijn vliegleven tot heden niet ontbroken. Thans is hij o.m. voorzitter van de Vrij willige Organisatie van Sportvliegers en Chef van de afd. van de Nationale Lucht vaartschool te Rijswijk. D. J. REYNDERS. De leiding van de tocht berustte bij de heer D. J. Reynders, koopman te Rijs wijk, bestuurslid van de V.O.S. IN DE PAUZE. Onderwijl onderhielden de sportvliegers zich op genoeglijke wijze met de autori teiten en werd thee met een gebakje rond gediend. In het stationsgebouw werkten eenige piloten met gradenboog en liniaal op hun routekaart. TOESPRAAK VAN MR. A. F. KAMP. Tegen kwart over vier zouden de vlie gers'weer opstijgen. Alvorens de gasten afscheid namen, richtte Mr. Kamp zich nog tot hen met een kort woord, waarin hij namens het Gemeentebestuur zijn blijdschap te kennen gaf over het bezoek van zoo'n groot aantal sportvliegers. Tot voor deze dag toch streek er hier maai', zelden een neer. Spr. hoopte, dat Texel! steeds meer in trek zou komen en wees. hierbij op het natuurschoon, dat ons ei land in zoo ruime mate biedt. Mede sprak! Mr. Kamp met waardeering over het doel van de V.O.S.om een concreet voor beeld te noemen: wanneer Texel door ijs gang geïsoleerd raakt, kan een beroep op de V.O.S. worden gedaan ingeval een zieke dringend naar de vaste wal moet worden vervoerd; voor dit vervoer wordt niets in rekening gebracht; het Bestuur) beoordeelt, wie daarvoor in aanmerking komen. Spr. besloot met de wensch, dat de vliegers zouden vertrekken met de ge- gedachte, dat zij hier altoos als vrienden zullen worden ontvangen. DANKWOORD VAN D. J. ASJES. Namens de V.O.S. dankte de heer D. J. Asjes het Gemeentebestuur voor de gastvrije ontvangst. Gaarne zeide hij te zullen bevorderen, dat Texel door vlie gers meer wordt bezocht, al is dat daij ook niet bevorderlijk aan de rust, waar door het eiland zioh juist kenmerkt. Enkele minuten later ronkten de moto ren en steeg het eene vliegtuig na het andere op om in zuidelijke richting te verdwijnen. Via De Mok en De Kooy werd op Petten aan gekoerst en vandaar werd tot bij Den Haag de kustlijn ge volgd. Het was een sportfestijn, dat een pret tige indruk heeft achtergelaten; we heb ben kennis mogen maken met een jeug dige organisatie op luchtvaartgebied (ze dateert van 16 Maart 1937), welke onze belangstelling en onze sympathie verdient. ENKELE FOTO'S. We maakten enkele foto's. Zaterdag hopen we deze in ons blad op te nemen., kerkmeester r.k. parochie. Zondag werd door Pastoor Brinkman tijdens cle dienst in de R.K. Kerk alhier meegedeeld dat door Z.H. Exc. de Bis schop van Haarlem aan de heer P. Ver- berne op verzoek eervol ontslag werd, verleend als kerkmeester van de parochie. Den Burg. In zijn plaats werd benoemd de heer C. Graaf (kassier van de Boe renleenbank), alhier. Naar we vernemen nam de heer Ver- berne de functie van kerkmeester sinds 1925 waar. Drukke bezigheden deden hem besluiten, ontslag te vragen. minium sport op texel iiiiiiiiiiii S.V. TEXEL. Ook de laatste kans heeft Texel 1 niet weten te benutten, zoodat we weer terug gaan naar de 4e klasse. Onder gewone omstandigheden zou dit zeker te betreu ren zijn, nu echter, waar verschillende ma len is komen vast te staan, dat een ver- eeniging alleen omhoog kan als ALLE spelers zich voldoende op een moeilijke opdracht hebben ingesteld, is het dit niet. We hebben kunnen waarnemen, dat som migen, zich reeds sterk genoeg wanend, eigenlijk niet konden verwerken, dat hun berekening faalde, waardoor een sfeer ontstond, die funest moest werken op het vereenigingsleven. De gevolgen bleven niet uit; wel worden verschillende an dere oorzaken gezocht, maar ze zullen niet steekhoudend blijken >te zijn. Op nieuw gaan we het dus weer prooeerep in de 4e klasse. Reeds direct moeten we ons daarop voorbereiden. We hebben voldoende vertrouwen, dat we weer be hoorlijk voor de dag zullen komen als1 deze zomer van de gelegenheid tot trai nen wordt gebruik gemaakt. Hadden we gehoopt op een gelukkige voetbal-Zondag, het tegendeel is het ge worden. Alle drie elftallen verloren, zoo- dit ook II en III zijn uijgekruisd. Texel Q.S.C. Ook nu hebben we verloren. Toch, hoewel we erkennen, dat Q de overwin ning heeft verdiend, zijn we te veel ver dedigend te werk gegaan. Dit kwam het beste tot uiting, toen we, na enkele Q- aanvallen te hebben afgeslagen, zelf ineer van het spel in handen namen, mee ten aanval trokken en eenige goede voorzet ten moeilijkheden brachten in de Q-de- tensie. Verdienstelijk speelde in deze periode onze jeugdige linkervleugel, ter wijl de half linie meer naar voren trok. De achterhoede, waarin Herman zich bie- zonder onderscheidde, kreeg het wel eens: wat moeilijk, maar door goed terugspelen op Jodp Dukers, werd ernstig gevaar bezworen. Wel werd een bal van onze spil (die niet geheel fit was) te veel door, het midden gespeeld, waardoor de vleu gels te weinig ineens aan het werk wer den gezet. L'it een goede pass naar P. Kikkert geeft deze ineens door naar onze rechtsbuiten, die snel opbrengt en eer, heel scherpe voorzet plaatst, welke na 'n veigeefsche poging van de Q-keeper, doel treft: 10. Even bijt T. door. We zien aardig werk van Dick en Jan, maar dan vervalt T. weer in zijn verdedigend spel en kunnen de gasten keer op keer, aanval len opbouwen. Als de rechtsbuiten vrij komt en ook de back passeert, moet Her man bijspringen, waardoor het midden veld vrijkomt. Er volgt een mooie voorzet, welke onberispelijk wordt ingeschoten: 11. Als even later een Q-aanval volgt en een speler de bal met de hand be werkt, komt deze daardoor in de gelegen-' heid: 21. Een onvergeeflijke blunder van de scheidsrechter in zoo'n belang rijke wedstrijd. T. ondervindt ook nu, dat zulke tegenslagen moeilijk te overko men zijn. Toch wordt er hard gewerkt, alleen het plaatsen liet te wenschen over. Daardoor konden onze voorhoedespelers GIFTEN VOOR HET WITTE KRUIS. M. K., Eierland f 10.—. N. N., Den Burg fl. V. d. K., Dijkmanshuizen fl. ZAKEN NIEUWS. Begin Mei zal de heer H. Witte, manu- facturier in de Weverstraat, de winkel van de heer J. Laféber betrekken om daar een bloemenzaak te vestigen. Het ligt in de bedoeling van de heer Laféber zijn rijwielzaak en herstelinrichting aan te houden. Gedurende de zomermaanden zal de heer Laféber het pension „Zonne- hoek" aan 't Schildereind exploiteeren. moeilijker vrijkomen. Een paar goede kansen bleven onbenut, terwijl ook Q niet tegen onze verdediging op kon. Joop was niet meer te passeeren, terwijl Herman en Arie een beste wedstrijd speelden. Tot de rust kwam geen verandering. De 2e helft waren de gasten iets ster ker. Ondanks het zwoegen kon T. zich moeilijk losmaken. Volgens onze opvat ting bleven we teveel voor eigen doel terug trekken. We moeten zelf aanvallen om doelpunten te maken. Hoewel Qaar dig sluitend spel vertoonde, had het van doelpunten maken geen kaas gegeten,, terwijl Dukers in laatste instantie won deren deed. Als de rechtervleugel van Q. gevaarlijk doorbreekt en zuiver voorzet, maakt Arie hands; een strafschop volgt, maar Joop werpt zich" op de bal, deze springt hem uit de handen, waarna toch kan worden weggewerkt. Zoo nu en dan bouwt T. een aanval op; uit een daarvani gaat Piet K. naar buiten, hij zet scherp voor en met de grootste moeite weet de Q-keeper weg te werken. Het laatstq kwartier is voor Q. Gedoelpunt wordt er echter niet meer. Onze achterhoede speelde prima; in de halflinic was Arie de beste, terwijl Nic. onder deze omstandigheden onder zijn kunnen bleet; in de voorhoede bleef Piet' onder zijn kunnen, de jeugdige linkervleu gel heeft velen optimistisch gestemd, |o W. was voor de rust sterker dan in de 2e helft. Arie v. A. werd te weinig in, het spel betrokken. Als geheel is er met volle overgave gewerkt, hetgeen een gun stige indruk heeft gemaakt. A.s. Zondag naar Wieringerwaard. Texel 2 trok naar BKC 2, maar moest het met 10 man stellen. Juist het gemis van deze ééne speler, was genoeg om de kans te verspelen. In ieder geval is aan de verplichtingen voldaan. Texel 3 verging het al niet veel be ter; ook hier was een speler te weinig, terwijl de 2e helft zelfs met 9 man werd afgewerkt. De wegblijvers, of zij, die zon der meer afbericht zonden, hebben dit on hun geweten. Met 4-2 kwam 't einde. Jammer voor dit kranige 3e. Nogmaals vestigen we de aandacht op de a.s. jaarvergadering. Gaarne wor den voorstellen, eventueel candidaten, enz. bij het bestuur ingewacht. Training. Nu* het offic. voetbalpro gramma bijna ten einde is, vestigen we in het biezonder de aandacht op de trai ningsavonden. De tijd, die ons rest tot aan de volgende competitie, moet wor den benut om nieuwe elftallen te vormen. Zij, die daaraan deel wenschen te ne men, behooren zoo geregeld mogelijk aan wezig te zijn. We hebben een prima oefenmeester. tracht daar nu voordeeli mee te doen. Dus hedenavond allen weer present. Adspiranten aanvang 7 uur. Adspiranten. Voor a.s. Zondag is Adsp. A. uitgenoodigd om een 'tegen bezoek te brengen aan HRC A. Een" bui tenkasje, waarvan we graag gebruik ma-' ken. Na afloop volgt dan de wedstrijd HRC 1Ajax 1, om de KNVB-beker, zoodat het een fijne dag kan worden. Voor deze gelegenheid verwachten we Adsp. A ook Donderdagavond op het terrein. Ook gelegenheid tot trainen voor andere liefhebbers (die op Woensdag verhinderd zijn.) D.D. MfTVlO ||||||lllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllll!lli:illllll!IIIIIIIIU!lllllllllll!!IIIIIUIl|||||| jjjjj|llllllllllllllllllll!ll!lllllllll!lllllllllllllllllllllllli:illlllllllllllllllll!lllllll||||l|

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 2