Met de P.H -Kok naar Kaapstad (Z.-Afrika) Het Zangconcours ALLE BEGIN IS MOEILIJK. Alle begin is moeilijk. Niet 't minst moeilijk is danook voor mij 't begin van dit artikel over de mooie vlucht, die ik verleden jaar met de heer J. E. F. de Kok, de directeur van de Koninklijke", naar, Zuid-Afrika en terug mocht meemaken. Zoo was ook het begin van onze tocht. Na het vertrek van Ypenburg op 15 Sept. '37 om 8 uur Greenwichtijd leek het, of ons pad over rozen zou gaan, wlanü de weerberichten meldden, dat wij tot Rome prachtig weer hadden te verwach ten. Boven België begon echter de tegen slag al. Lage wolken pakten zich samen en ongeveer een uur na ons vertrek wer-i den wij gedwongen om, wilden wij grond- zicht houden, zeer laag te vliegen. Op Bourget was en bleef het slecht, zoodat wij me avond maar ons heil in de Licht stad hebben gezocht. Het heeft tot vol gende middag drie uur geduurd, voordat het weerbericht van die aard was, dat wij het er op konden wagen. Nu, dat stukje! tot Lyon heeft men ons ook niet cadeau gedaan, want we hebben er een stormpje en slagregen te verwerken gekregen, die er zijn mochten. Met veel moeite slaagden wij er in langs het Canal du Centre naar Lyon te komen, waar we veilig en wel op het vliegveld Bron neerstreken. Zoo vroeg mogelijk ging het de volgende dag naar Marseille, vandaar met een groote om weg, om het slechte gebied te omzeilen, tusschen Sardinië en Corsica, naar Rome. Eindelijk begon het weer zich goed te laten aanzien en welgemoed deden wij cr danook nog even een schepje op 'om Brindisi te halen. Met de betere weers-i omstandigheden konden wij ook beter opschieten en zoo maakten wij met een' enkele tusschenlanding in Rhodos dp vierde dag het heele Middellandsche Zee traject van Brindisi naar CairoAldus bereikten wij het Zwarte Werelddeel. LANGS DE NIJL Cairo is een wonderlijke stad, een we reldstad van rond twee millioen inwoners. Het was er gloeiend warm ondanks het vroege ochtenduur, toen we gingen ver-, trekken. Terwijl de laatste sterren zich verstrooiden en de counturen der pyra-- miden zich in de eerste schemering be gonnen af te teekenen, startten wjj vrij wel tegelijk met een tweetal Junkers J« -52 toestellen, die besteld waren door de South African Airways en zich ook) op weg bevonden naar de Kaapkolonie. De Junkers-toestellen waren natuurlijk veel sneller dan de PH-KOK en bij aan komst in Wadi-Halfa stonden beide, Duitsche machines ons reeds op het vlieg veld op te wachten. Aangezien ons vlieg tuig een actieradius bezit van circa 1200 K.M. en de afstand van Cairo naar Wadi- Halfa slechts 1000 K.M. bedraagt, kon, dit stuk in één ruk genomen worden. De daarbij te volgen route leidt langs de Nijl, die zich als een lichtgroene streep afteekent in het kalkdroge woes.tijnland- SONFA HENIE De wereldberoemde schoonrijdster- op-schaatsen, die de hoofdrol ver tolkt in een der beide hoofdnummers, welke thans in Texels Bioscoop wor den vertoond. (Vanavond, morgen middag, morgenavond en Donder- avond a.s.) R.K. LAND ARBEIDERSBOND. In de Donderdag in De Zwaan gehotr den, door 25 personen bezochte jaarver gadering van genoemde bond werd de voorzitter, de heer J. Schraag, herkozen/ de heer J. de Veij werd tot secr. gekozen, in de plaats van de heer Th. v. Sambeek/ die niet herkiesbaar was. De heer Van der Ploeg, hoofdbestuur der, hield een toespraak, waarin hij tal van goede wenken gaf met betrekking! tot de periode, gedurende welke uit de werkloosheidskas getrokken kan worden. door H. M. SCHMIDT CRANS. schap. Maar de Nijl was ditmaal buiten zijn oevers getreden en had de Nijlvlakte, veranderd in een waterplas van grillige; afmetingen. Toch was de loop van de ri vier nog duidelijk te volgen, terwijl scherp de bootjes te onderscheiden vielen op dit bevaren gedeelte tot Assuan. Van deze plaats af wordt de Nijl smaller en legt de trage stroom zich in een groote, wijde lus, zoodat de vliegdiensten, die de rechte luchtlijn volgen, de Nijl hier tijdelijk! adieu zeggen. In Cairo was het gloeiend, maar in Wadi Haifa brandde de zon zoo treite-1 rend door je hoed en tropenkleeding heen, dat wij het gevoel kregen levend geroos terd te worden. Wij maakten dan ook, dat wij wegkwamen en zochten met een zucht van verlichting de hooger ieregi-\ onen en de koelte op. Het stuk tot Khar toem leidde over een dood stuk woestijn, troosteloos en dor. Het vliegveld aldaaq is 'half militair en half civieil. De eenige sensatie was hier te vernemen, dat de beide Junkers vliegtuigen niet doorge komen waren. Een der machines had pech en een beschadigd landingsgestel gekre gen. Hiermede verdwenen de Duitsche machines van ons tooneel en we zqgen ze tot Kaapstad niet meer terug. In de; plaats daarvoor hadden we liet genoegen' heel even in Khartoem in gezelschap te mogen vertoeven van een Short-vliegboot der Imperial Airways. TEGEN EEN KRAANVOGEL. Het stuk van Khartoem naar Malakal zullen wij niet licht vergeten. Hier over kwam ons een onaangenaam incident. Dat kwam door een kraanvogel. Geweldige zwermen van deze dieren vliegen ,hier rond en ze komen nog vrij hoog ook. Dé voorzichtige vlieger gaat er met een boog, omheen, want éen forsche vogel, die b v. in de propeller terecht komt, levert de grootste gevaren op. Bij het ontwijken van zoo'n zwerm kraanvogels kregen we het echter plotseling te kwaad met eent van de troep verdwaald exemplaar. We trachtten het dier nog met een scherpe, bocht te ontwijken, doch het volgende moment voelden wij een harde klap tegen de linkervleugelstijl. De stijl hield zich 360 zangers en zangeressen ne men deel op 2e Pinksterdag. We deelden reeds mee, dat op 2e Pink sterdag, 6 Juni a.s., in het Park alhie^ een zangconcours wordt gehouden, uit gaande van de Ring Noord-Holland bo ven het IJ van Chr. Zangvereenigingen. Een wijdingsdienst, door Ds. Van der Leer in de N.H. Kerk alhier te leiden,, gaat aan het concours vooraf. De:e dienst zal om één uur n.m. aanvangen. Na de officieele ontvangst en een toe spraak van Ds. Van der Leer zullen de koren onder leiding van de Oosterender' dirigent Cor Bremer gezamenlijk zingen het Bondslied en „Beveel den Heer uwe wegen". Het concours vangt om twee uur aan. Plm. 360 personen zullen daaraan deel nemen. Tegen betaling van 25 c. zal men toegang tot het Park kunnen bekomen;, kinderen 15 ct. Als Juryleden zijn aangezocht de hee- *«n J. H. B. Spaanderman, Den Haag; T. W. Sprev en C. J. Nogarede, Rotterdam. Hier volgen de deelnemende elf koren: 4e afd.1. De Lofstem, Alkmaar; 2. Harmonie, Den Hoorn, dir. U. D. Eouwsma; 3.Zanglust, Stompetoren. 3e afd.: 4. Sursum Corda, IJmuidenü. 5. N.H.Kerkkoor, Den Burg, dir. mevr. H. Visser-Dewald. 2e afd.: 6 De Lofstem, Oosteren J, dir. C. Bremer. Ie afd.: 7. Sursum Corda, Heiloo. 8. Halleluja, Schermerhorn. Afd. LJitmuntendheid: 9. Halleluja, Medemblik. Eere-afdeeling: 10. N. H. Kerkkoor, Alkmaar. 11. De Lofsteinv Zaandam. gelukkig goed en kwam er met een deukje af; het had ernstiger kunnen zijn. TWEEHONDERD OLIFANTEN. Malakal heeft een vrij slecht vliegveld, waarvan alleen de runways te gebruiken zijn (asfalt); voor de rest is het terrein, bedekt met gras van ruim 2 meter hoogte. Enfin, we zijn er niet lang .gebleven en togen op zoek naar Juba. Van Khartoem tot Juba wordt de Nijl bevaren door hekwielers, die over het traject ruim 14 dagen doen. Vanaf Juba wordt het heu velachtig, om daarna over te gaan in bergachtig terrein na het Victoriameer (circa 1500 tot 2000 M. hoog). Een sen< satie werd het voor ons, om te ervaren, hoe men nabij Juba in het gebied der wilde dieren terecht komt, de echte Afri- kaansche jungle met haar welig tierende dierenwereld. Eerst zagen we giraffen, daarna een kudde van ongeveer 200 oli fanten aan de rand van een bosch. Met opgeheven slurf ging de heele kudde er van door. We draaien een bochtje en joegen de olifantenfamilie weer 't bosch in. zoodat het struikgewas en de boomen er van kraakten GEEN LEEUWEN. in juba zijn we een heele middag ge bleven omdat het reeds te laat was de volgende etappe naar Nairobi (rond 1000 K.M. is plm. b'/i uur vliegen) te onder nemen. Het vliegveld van Nairobi grenst aan een wildreservaat, zoodat men niet verwonderd moet opkijken wanneer men zebra's op de grasmat tegenkomt. We lieten ons vertellen, dat zoo'n zebra des nachts wel eens door een hongerige leeuw wordt weggehaald, maar in heel Afrika hebben we zelfs geen leeuw ge zien. Het volgende plaatsje is Arusha, met prachtig uitzicht op de Kilimandjaro, een, dorpje, waar overigens niets te beleven valt. Van hier trokken we naar M'Eevj, waarbij hoog gevlogen werd en we der halve niets biezonders konden zien. Het stuk naar Broken Hill was vrij lastig, omdat de oriëntatie hier, in een streek, met hoegenaamd geen landmerken, bo vendien nog bemoeilijkt wordt door groote rookwolken, afkomstig van gras- 'veldbranden. Men vliegt hier over een woest land met tientallen rivieren, die op de kaart niet nauwkeurig staan aan gegeven en dus ook niet uit elkaar te houden zijn, Het werd zuiver een kompas- vliegen. En dat bleef zoo tot vlak bij Kaapstad, waar dc woestenij plotseling plaats maakte voor een vriendelijker land schap. Trouwens langs de heele kust is de natuur hier mild en mooi. We maak ten van Kaapstad verschillende uitstap jes, o.a. naar George, een vacantie-oorcl' voor de Zuid-Afrikaanders, dat ze de merkwaardige bijnaam van de „wildernis" hebben gegeven Een vijftal dagen bleven we in de Kaapkolonie. Op de terugweg maakten we een ommetje naar Livingstone, ten einde Victoria Falls eens vanuit de lucht te bekijken. En een week later zaten we weer op Ypenburg na een vlucht ove i een totaal afstand van rond 26000 K.M,. Uit: Z.-Afr. Nummer Chr. Dagblad. Het hoogst aantal te behalen punten zal 420 zijn. Voor een eerste prijs zijn minstens 300 punten noodig, voor een tweede 265, voor een derde 230. Aan het voorbereiden van zoo'n con cours „zit heel wat vast". Maar 'het Eondsbestuur heeft zich op ons eiland, van kranige hulp verzekerd en daaraan is toe te schrijven, dat reeds heel wat werk is verricht. Het programma komt over enkele dagen van de pers. Diaarin vindt u alle gewenschte biezonderheden. Eurgemeester Kamp schreef een wel-, komstwoord; gemeente-secr. Jonker een artikel ter bevordering van het bezoc'i van vreemdelingen. Verder bevat de Gids om. de tekst van alle liederen, weiketen gehoore zullen worden gebracht. HELPT U MEE? Stichtingen voor Toevallijders te Haarlem en Heemstede. Het werk der Vereeniging voor de ver pleging van Toevallijders op en buiten, hare Stichtingen groeit maar door. De Kliniek in Heemstede is nog nieuw,, terwijl een nieuwe in Haarlem reeds drin gend noodzakelijk is. Door het nieuwe Consultatiebureau in Leeuwarden, neeft de vereeniging thans drie van deze instel- lnigen in Nederland. Tot ruim 1000 pa tiënten strekt zich thans haar hulp uit.i Zij heeft geen Staatssubsidie. Zij heeft alleen het Nederlandsche Volk en zijn weldadigheidszin. Helpt u ook bij de a.s. bloempjescollecte? Deze wordt gehou den op Donderdag 26 Mei a.s. Men kan zich opgeven bij leidsters der afdeelingen, Prenten-, Kleur-, Teekenboe- ken. Keus uit groote voorraad. BOEKHANDEL PARKSTRAAT. R1JMELARIJTJE. MOEDERTAAK. Mevrouw Dupeyzon, een Fran- sche aviatrice, die trachtte het lange afstand-wereldrecord te verbeteren, wordt sinds Maandag vermist. Zij laat haar man en twee kinderen achter. 1) Och, wel ja, waarom ook zij niet 't Moedig lijf er aan gewaagd. Reeds zoovele and're vrouwen Waren al vóór haar geslaagd. Winnen zou ze, wat het kostte. 't Leven desnoods ingezet. Man en kinderen Ach, lezer, Daar wordt minder op gelet, Als je stil als moeder thuis bljjft, En je moederplicht aanvaardt, Blijf je slechts een nietig wezen, Op deez' roembeladen aard. Of je moet een vijfling hebben, Dan is ook de wereld gek, En ze plakt je kroost op pudding, Havermout of zeeppakket. Neen, de lucht in, eer behalen, Dat is thans het ideaal, Wat veel vrouwen schijnt te trekken? Groot zijn, roemrijk, kolossaal Hulde aan de koene ke-els, Aan de pioniers der lucht, Die de lucht hebben veroverd Voor een veil'ge wereldvlucht. Maar met deze dwaze streken, Is de wereld niet gebaat. Veeleer wordt door al die rampen Onze luchtvaart meer geschaad. Moeder, als je groot wilt wezen, Blijf dan naast je kleinen staan, Juist omdat je het zoo hoog zocht, Zien we je veel lager aan. HUIB DE RIJMELAAR. (Voor nadruk toestemming te vragen aan de auteur, j 1) Zoo luidde inderdaad een kranten bericht. Nadien kwam het nieuws, dat mama een noodlanding had moe ten maken en daardoor op zich wach ten liet Huib's rijm is er niet minder raak om. RED. AVONTUREN IN TEXAS :ii!iiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiii!iiiiiiiiii!::::iiii:iiiillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin|||||| Een nieuw vervolgverhaal voor oudere kinderen. 13. Tom reed eerst met zijn paard op de brug af. Nogmaals zette hij het dier tot groter spoed aan. Reeds waren ze de vlammen genaderd. Even aarzelde het paard, toen sprong het vooruit. Maar daar stortte de brug in elkaar. Paard en berijder stortten in de rivier. Stukken brandend hout vielen rechts en links van. hen neer. W, 14. De snelle stroom voerde de drenke lingen mee. Gelukkig had ruiter noch paard eenig letsel bekomen. Niettemin had Tom weinig hoop meer op een goede afloop. De bandieten waren met hun gevangenen natuurlijk verdwenen. Hoe, kon hij zijn oom en Bob nog redden? Voorlopig viel aan voortzetting van de achtervolging niet te denken. Aan beide- zijden van de rivier waren steile rots-' wanden, die onmogelijk konden worden beklommen. Tom liet zich maar drijven. Misschien kwam er wel gauw een plek,, waar hij zich met zijn paard op het droge) kon helpen. Zou Tom hiermede de vervolging moeten opgeven Daarover Woensdag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 6