Kim „De^verovering der lucht." FIRMA TONNEMA Cie. SNEEK DE EERSTE AUTOBUS OP TEXEL. 8 Juni 1Q08 reed de eerste auto bus van Oudeschild naar Den Burg. Waarom werd er zoo wei nig gebruik van gemaakt? Het was deze week dertig jaar geleden, dat de concurrentiestrijd tusschen de deligence, het oude, gezellige vervoermid del uit vroeger dagen, en de „moderne" auto-omnibus op Texel aanving, een strijd, die uiteindelijk wel door de autobus moest worden gewonnen. 7 juni 1008 reed de eerste autobus van Oudeschild naar Den Burg. Dat gaf een lieele consterna tie. Het was wel niet de eerste maal,\ dat men hier een „wagen-zonder-paard" kon bewonderen de eerste auto was reeds het jaar tevoren op Texel gearri veerd maar een motor-autobus, die een geregelde dienst zou onderhouden, tusschen Den Burg en de Haven, dat was toch wel iets heel biezonders. We lezen in de Texelsche Courant uit die dagen: „Mannen, vrouwen en kinde ren liepen te hoop, een escorte van wieU rijders omringde het nieuwe vervoer middel, dat gevolgd werd door een groote schare van nieuwsgierigen, die hun ver bazing lucht gaven en daaraan verschil-' lende opmerkingen vastknoopten. We ko men nu* waarlijk niet ten achter met de middelen van vervoer van de nieuwere tijd en steken menige groote plaats de loef af. (Dat doet Texel nog. Red.). Het mag gezegd worden, dat het nieuwe vervoermiddel er goed uitziet en dat liet uitlokt om er een ritje mede te maken. Het „afschrikwekkende", dat meermalen, van dergelijke vervoermiddelen wordt ge predikt, schijnt, nu men het van dichtbij kan zien, toch niet zoo afschrikwekkend te zijn. En waar men' dje bestuurder of! chauffeur zoo kalm mogelijk zijn taak ziet vervullen, komt men er toe, dit ver voermiddel nog niet zoo afkeurenswaar dig te vinden". Heel erg enthousiast bleken de Texe laars niet te ziin voor de auto-omnibus,, zooals het voertuig in die dagen werd ge noemd. Maar dat had andere oorzaken,, dan enkel de „afschrikwekkende" be richten van elders. Zeker; ook deze droegen er toe bijberichten over overreden kippen, op hol geslagen paar den, enz.,, gaven dit „monster van de weg" nu niet dadelijk een goede repu tatie bij de plattelandbewoners. Niette min zou liet te voorzien zijn geweest, dat de Texelaars spoedig hun schroomt zouden overwinnen en een ritje met de autobus zouden ondernemen. Dit gebeur de echter niet. Wel raakte Texel spoedig aan het ronkende voertuig gewend, maar, vrijwel niemand maakte er gebruik van. Niet uit schroomvalligheid echter, im mers in die dagen kort na de oprich- C.EBRU1K EERST EEN ANDERE TANDPASTA EN LIEFST DE DUURSTE DIE ER IS en daarna Ivorol (volgens nieuw recept, oranje verpakking met blauwe band). U kunt dan zelf waarnemen, hoe Ivorol in kwaliteit, in smaak, in frischheid, in blank - en witmakend en ook in schuimend vermogen, thans alle overtreft. Zeer zui nig in gebruik. Geeft 50"u besparing. Tube 25 ct. Groote tube 40 ct. Extra groote tube 60 ct. Wl H'/NO Zacht en toch krachtig - heerlijk van smaak - op wekkend en verkwikkend. De kenmerken van het edele natuurproduct, waaruit KING pepermunt is bereid. LANDBOUW VEETEELT BOTER EN KAAS UIT SCHAPENMELK. Schapenmelk wordt, nadat zij zuur ge worden is (uit zichzelf of na toevoeging van een tikje karnemelk), op dezelfde; wijze gekarnd als koemelk. De melk tij- déns het zuren koel bewaren en zoo koud mogelijk karnen in een karntje, dat maar voor plm. een derde gevuld mag zijn en een snel ronddraaiende karnpofs; heeft. Schapenboter is van nature n.l. zeer zacht en wil daarom wel eens moeilijk karnen. Gewone kaas (Goudsche of Edam mer) kan men moeilijk van schapenmelk maken, alleen zachte witte wrongelkaas, die voor directe consuinntie is bestemd.' Op 10 L. „koewarme" melk voegt men VAN OVER DE GRENS. JAN KALIS, die meer dan 52 jaar op de „deli" zat. ting van T.E.S.O. bestond er een hevige strijd tusschen de Texelaars en de Reederij-Bosman, die de dienst Texel' Den Helder onderhield. Deze onderne ming, die aanvankelijk over een mooiere boot beschikte dan T.E.S.O. de „Da geraad" zou eerst in Augustus in dienst! worden genomen snoepte de „Baron Pengers" (TESO) nogal veel toeristen af, wat de Texelaars natuurlijk een doorn in het oog was. En de autobus was in dienst gesteld door Reederij-Bosman („Alkmaar Packet"), die kaartjes uitgaf van Den Helder naar Den Burg, dus voor boot en bus' tezamen. Daarom maakten de Texelaars van deze busdienst geen ge bruik. Ontrouw plegen aan de eigen stoomboot-onderneming, die nauwelijks egn jaar tevoren met zooveel enthousi asme was opgericht? Geen rechtgeaarde Texelaar was er, die daaraan zelfs maar dacht. Zoo was de autobus voornamelijk aan gewezen op de toeristen, die destijds nog; m niet zoo grooten getale als thanSj naar ons eiland kwamen. Veel passagiert had de bus damook meestal niet. Hiet liet de Texelaars onverschillig. Zij zagen de bus komen en gaan zonder zich om het voertuig te bekommeren. Slechts één op merking kwam er af en toe over hun lip pen: „Daar gaat-ie weer voor niks". In September van dat jaar heeft de autobus Texel weer verlaten. Groote concurrentie had haar aanwezigheid op het eiland voor de „deli" niet beteskend. Voorloopig was dit voertuig nog opper machtig. Totdat er nieuwe bussen kwa men, van een andere ondernemer en daar van werd wel gebruik gemaakt. H. En thans? Het autobusbedrijf heeft een groote omvang aangenomen en voor ziet dagelijks in een vaste verbinding met alle dorpen op liet eiland. Mede worden gezelschappen door de bussen in staat gesteld in „clubverband" rond i ritten te maken, van welke gelegenheid ieder jaar een drukker gebruik wordt ge maakt. Het materiaal verkeert in uitste kende conditie, terwijl betrouwbaar per soneel een veilige reis waarborgt. De lasten, welke van overheidswege op het busbedrijf drukken, zijn de laatste jaren aanmerkelijk verzwaard. De wegenbelas ting eischt jaarlijks groote sommen op, terwijl ook de keuring telkens belang rijke offers vraagt. De exploitatiekosten worden door deze belastingen niet wei nig verhoogd, zoodat de vervoer-tarie- ven niet gemakkelijk zullen kunnen wor den verlaagd. Hierbij dient tevens in aan merking te worden genomen, dat ook het aantal taxi's op ons eiland in belang-' rijke mate is toegenomen, hetgeen op het vervoer per autobus zijn invloed doet gelden. 112 theelepels stremseldeze roert men er goed doorheen. Laat alles een „half uur stil staan en snijdt de gestolde massa' voorzichtig met een mes in stukjes. Giet| alles op een grove doek of -zeef en laat de wei een paar uur uitlekken, kneed de zachte wrongel voorzichtig wat dooreen, er tegelijk wat zout doormengende. Breng ze dan in een kaasvormpje of een ge-1 emailleerd schoteltje, leg er een plankje op en pers ze licht met een steen. Na' eenige uren persen is het kaasje gereed voor het gebruik. Het moet licht en frisch zuur smaken. Bewaar het op eeni koele plaats Na 2-3 dagen moet 't gecon sumeerd zijn, omdat 't daarna gaat schim melen. (Wie weet het beter ?-Red. T.C.) Ontleend aan „De Boerderij". Ons oude werelddeel schijnt niet tot rust te kunnen komen. Nau welijks is men er met veel kunst en vliegwerk in geslaagd, de ge vaarlijke spanning in Midden- Eurona iets te doen afnemen, of Spanje dreigt opnieuw aanlei ding tot een algemeene Euro- peesche biand te zullen worden. VLIEGTUIGEN BOVEN FRANSCH GEBIED. Zoo zijn de bewoners van de Fransche dorpen in de nabijheid van de Spaansche grens gedurende de Pinksterdagen wreed m hun landelijke rust gestoord. Vliegtui-i gen van onbekende nationaliteit, zonder herkenningsteekens, zijn gedurende de beide dagen over het oostelijk gedeelte van de Pyreneeën gevlogen en ze heb ben op de eerste dag ook bommen laten vallen, welke gelukkig slechts tnaterieela schade hebben aangericht. Zij kwamen) uit en verdwenen ook weer in de richting) van Spanje. Nu zijn er gedurende Spaansche bur geroorlog voortdurend vliegtuigen ver dwaald en boven Fransch gebied terecht gekomen. Maar de vliegtochten van de beide Pinksterdagen kunnen niet gere kend worden tot het soort verdwalingen) en het afwerpen der bommen berustte zeker niet op een vergissing. Het feit,, dat de vliegtuigen de tweede dag terugs keerden in dezelfde formatie, sluit ver gissingen vrijwel uit. Men moet wel aan nemen, dat het inderdaad de bedoeling! was een vlucht boven Fransch grondgebied te maken. Tot welk doel en van welke nationaliteit waren deze vliegtuigen? Vra gen, die voorloopig ngg raadsels zijn en het misschien ook jvel zullen blijven. Barcelona beweert,, dat de vliegtuigen aan Franco behooren, maar Franco ver klaart, dat het vliegtuigen van de repu- blikeinschen geweest moeten zijn. Beide lezingen zijn mogelijk. Het is aanneme lijk, dat de vliegtuigen van Franco ge tracht hebben met hun bommen de spoor weg, die van Toulouse naar het republi- keinsche Spanje leidt, reeds op Franschl, gebied te vernielen. De ernst van een der gelijk vergrijp aan de goederen van an deren behoeft niet te worden onder streept. Anderszijds is het echter geens zins onmogelijk, dat de vliegtuigen aan Barcelona behoort zouden hebben. De methode, juist dat te d<jen. wat van de tegenstander verwacht mag worden, is als strijdmiddel niet onbekend en men is bij vroegere gelegenheden niet steeds aan de indruk ontkomen, dat ook in de Spaansche burgeroorlog daarvan gebruik is gemaakt. In Barcelona kan men nog zeer goed de meening huldigen, dat bij een uit de burgeroorlog voortvloeiend in ternationaal conflict, het republikeinsche Spanje slechts kan winnen. BOMBARDEMENTEN DUREN VOORT Blijft de vraag, aan wie de vliegtuigen die boven Fransch gebied gevlogen heb ben een raadsel, dat is geenszins het gc val met de machines, die er de laatste tijd hun werk van maken, in open ste-» den van Spanje bloedbaden onder de burgerbevolking aan te richten en sche pen van vreemde nationaliteit in de Spaan sche republikeinsche havens te bombar' deeren. Deze vliegtuigen behooren aan Franco en het zijn vooral Britsche sche pen, waarop men het voorzien schijnt te hebben. In Londen is men althans oveii dit optreden zeer verontwaardigd en al eenige dagen beraadslaagt de Britsche re geering over maatregelen, die genomen zouden kunnen worden om een herhaling van dergelijke incidenten te voorkomen. Men is nu van plan een internationale oommissie in het leven te roepen, welke belast zal worden met een onderzoek naar eventueele bomaanvallen op open steden en vreemde schepen in Spanje. Zweden en Noorwegen hebben hun mede werking reeds toegezegd. Amerika en Duitschland nemen een afwachtende hou ding aan; in Rome is het denkbeeld on gunstig ontvangen. Men vraagt zich overigens af, of een dergelijke commissie nu inderdaad dergelijke bombardementen zal kunnen voorkomen. Men mag onder de huidige omstandig heden aan de Fransche regeering een woord van lof niet onthouden. De raid boven Fransch gebied had zeker ernstige gevolgen kunnen hebben, indien het kabi- net-Daladier, dat in het binnenland reeds met zoovele mdeilijkheden te kampen heeft, een oogenblik het gezonde ver stand zou hebben verloren. Dit is ge lukkig niet het geval geweest; de Fran sche regeering is krachtig, maar volkomen rustig opgetreden. Ze is niet begonnen met beschuldigen maar met een grondig onderzoek, terwijl zij anderszijds de maat regelen heeft getroffen, die een herhaling van een dergelijk incident wel onmogelijk maken. De Pyreneeëngrens is thans zoo- Ware zielige stakkerds zijn de men- schen, die zichzelf zoo boudweg de rede- beheerschers der schepping gelieven te noemen. Heeft u óók gelezen, hoe te Parijs de regeling is ontworpen voor het geval, dat een bombardement uit de lucht dreigen zou Anderhalf millioen inwoners kunnen in tien dagen met vierhonderd treinen in vei ligheid worden gebracht. Waar het dan in Europa veilig is, wordt ter gissing de lezer overgelaten. Het transport geschiedt kosteloos. Dat althans is een groote troost. En voor de rest der bevolkingi zijn de schuilkelders. Maar weerloos ligt daar dan die prach tige oude stad, met haar onvetgelijkelijke schoonheid, haar ontelbare juweelen van bouwkunst en de schatten, die daariil geborgen zijn. En in een paar nachten kan dan worden opgeruimd, wat eeuwen heb ben nagelaten. De Japanners boven Kanton. De Chi- neezen boven Tokio. De...... (ieder vuile dat zelf maar in, naar wat hij er '.van denkt) boven een Spaansch stadje, waar de rustige bevolking, die zich op devisch-i markt verdringt, in één moment wordt afgeslacht. Laat ze maar gaan, wordt ons dan geruststellend verzekerd, Engeland h .efi toch de sterkste luchtvloot. „Luchtvloot"hoe hebben we alle maal met kloppend hart staan turen, nog maar enkele jaren geleden, naar die eerste vliegmachines. De mensch met zijn al- beheersehend genie had de lucht veroverd. Onnoozelen, die we waren. De lucht was Let, die ons veroverd had. Vv'e'.k 'n zielige stakkerd is de mensch. Steeds zwoegende om op te bouwen. Steeds jagende om te vernielen wat hii zelf heelt opgebouwd. Als .door 'n vloek gedreven van puinhoop tot puinhoop. Sterker dan alle redelijkheid, dan alle scheppend vermogen, (s die drang in het bloed om uit te trekken en te verscheureni te verbranden, te verpletteren. Allen ineenen zij te heerschen over het geschapene. Allen worden zij willoos gedreven door die dierlijke drang, die aller haat heeft, maar die ze allen teza men aan zich onderwerpt. En terwijl ieder op zijn beurt stamelt van opwaarts geheven oogen, tuimelen ze met elkaar in de gemeenschappelijke afgrond. danig versterkt, dat avontuurlijke onder nemingen, zooals die van de Pinksterdag, wel bij voorbaat tot mislukking gedoemd zijn. DE STRIJD IN CHINA. Nog veel barbaarscher dan Franco's luchtmacht in Spanje, treedt de Japan- sche in China op. Open steden als Kanton worden voortdurend gebombardeerd en duizenden onschuldige menschen vallen daarbij als slachtoffers. Protesten van welhaast de geheele geciviliseerde wereld hebben in Tokio geen uitwerking gehad. Men heeft zelfs verklaard, de luchtaanval len met nog grooter kracht voort te zul len zetten, teneinde de Chineesche autori teiten te doen begrijpen, dat hun tegen woordige houding nutteloos is en om zoo spoedig mogelijk een einde te ma ken aan de vijandelijkheden, waarvan deze bombardementen een begeleidend onder deel vormen. De totale oorlog dus. lntusschen voelen de Chineesche auto riteiten er nog niets voor hun land mlet huid en haar door de Japansche verove raars te laten opslokken. Nieuwe, sterke verdedigingslinies worden aangelegd bij Hankau en vast staat wel, dat hoe deze oorlog ook eindigt, de Japanners er ze ker niet sterker uit te voorschijn komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 2