TWEEDE BLAD
TEXELSCHE COURANT
Texelsohe Berichten
Woensdag 6 Juli 1938
||||||!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiii|||||I
minium sport op texel iiiiiiiiiiii
||||||l!lllllilllllllllllllllllllllttllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllll||||||
TEX. BOYS-NIEUWS.
TRAINER. In een dezer dagen gehou
den bestuursvergadering werd besloten,
de heer Van de Schilden, sinds kort een
plaatsgenoot en wonende aan Den Burg,
als trainer aan onze club te verbinden',
leder lid dient te begrijpen, wat trainen
zeggen wil en daarom heeft het bestuur
niet geaarzeld, de heer Van de Schilden.
die in Alkmaar de juniores van Alc-
maria trainde met deze taak te belas
ten. We hebben een zware competitie
voor ons en daar dit jaar weer met twee
elftallen wordt uitgekomen, zal en moet
ons spel verbeterd worden. De eerste
trainingsavond is Donderdag 7 Juli, dus
morgenavond, leder lid zorge deze avond
aanwezig te zijn: adsp. om zeven uur, Je-
den en Junioren om acht uurs in voetbal-
costuum.
Zondag a.s. des avonds 8.30 uur
op het Boys-veld waarschijnlijk Boys I
tegen Texel II. Zie volgend nr. M.
S.V. TEXEL.
Woensdagavond, heden, worden al
le spelers weer ter training verwacht.
Athletiek. Wie athletiek willen be
oefenen, gelieven zich vanavond op te
ven. Daarna kan eventueel tot ■■vaststel
ling van een oefenavonid worden overge
gaan, zulks in verband met in voorberei
ding zijnde wedstrijden om het kampi
oenschap van Texel.
Voor de adsp.-dag te Alkmaar zijn
voorloopig aangewezen deze spelers:
Texel A: S.Keijser
Jac. Koorn C.Zutphen
J. Westdorp Joop Kikkert L.Rijk
J. van der Pijl H.Broekman D.Huizinga
Ab. Keijser W.Langeveld.
Voor Texel B. wordt een keus ge
maakt uit de volgende adsp.: P. Keijser,,
B.Koningsveld, Jac. Kikkert, W.Zuide-
wind, Ant. Broekman, Henk Koopman,
Jan Kikkert, L; Jan Kikkert Jz; N.Dap
per, h. du Porto, H.Boswijk, H.Schagen,
Ab. de Ruijter en O.Smit.
Al deze jongens kunnen de trip meema
ken. Mochten er zijn, die niet meekun
nen of mogen, dan ontvang ik gaarne
vanavond daarvan bericht. Er zijn voor
jullie OEEN reiskosten aan verbonden.-
Vanavond volgen na de training nadere
mededeelingen.
Donderdagavond volgt nog een oefen
wedstrijd om half acht precies.
Comb. A. {wit) S.Keijser
Jac.Koorn C.Zutphen
Joop Westdorp Joop Kikkert L.Rijk.
Jan Kikkert L. Jan Kikkert Jr Nic.Dapp.
H. du Porto H.Boswijk
W.Langeveld A.Keijser D Huizinga
H.Broekm. J. v.d. Pijl
H.Koopman Ant.Broekman W.Zuidew.
Jac.Kikkert B.Koningsveld
Comb. B. (groen-zwart) P.Keijser
Res. H.Schagen, A. de Ruijter, O.Smit.
Vemoedelijk zullen nog enkele jon
gens gekeurd moeten worden, waarover'
vanavond nadere gegevens.
Laat de spullen nazien, jongens. Alles
behoort schoon te zijn. De schoenen in
orde. Geen uitstekende spijkers, enz. De
veters ook nakijken. D.D.
Adsp. dag in Alkmaar:
Afd. van Texel A:
Texel A. Zilvermeeuwen A.
Purmersteijn A. Schoorl A,
Afd. van Texel B.:
Alkmaar B. Q.S.C. - C
Texel B. Z.F.C. - E.
Vertrek per boot van 9 uur.
POODELIJK ONGEVAL
Gisteravond is, vermoedelijk door een
hartverlamming, de omstreeks 55-jarige
heer A. van der Werf (Eierland) op de
Koogerstraat tegenover de Wittekruis-
laan van zijn fiets gevallen. De ontboden
arts kon slechts de dood constateeren.
Z.V.S. PER K.L.M.
Men schrijft ons:
Zaterdag a.s. vertrekken om 5 uur 30
plm. 15 leerlingen der tweede klas van
de Z.V.S. te Den Helder per extra vlieg
tuig van Texel naar Schiphol. De jonge
lui, die dan hun eindexamen achter de1
rug hebben, vonden de heer Plesman,
directeur van de K.L.M.bereid om hen
tegen zeer verminderd tarief te vervoe
ren, wat door hen zeer op prijs wordt ge
steld.
ONGEVAL
Zondagavond heeft Ma Coevert bij een
val uit de zweefmolen „hoe" is niet
met zekerheid bekend een arm ge
kneusd.
Over Bergen op Zoom werd het eer
ste Zeeuwsche (schier-) eiland bereikt
Zuid-Beveland staat bekend als een van
de mooiste streken van Zeeland, waar
zoowel de natuurliefhebber als de meer
zakelijke boeren met recht kunnen ge
nieten. Hier ziet men in het lommer der
hooge boomen de beste Zeeuwsche paar-i
den en daar de wegen meestal over hoo
ge dijken liggen, heeft men er een mooi
uitzicht over de groote graanvelden. Ook|
de prachtige tuinen voor de vele boerde-'
rijen en de langs de weg gelegen wonin
gen zijn een lust voor het oog.
Over Goes ging het naar het Wol-
faartsdijksche veer, waar we nog meer
deelnemers aantroffen. Met een pont
werden we overgezet naar Kortgene, waar
de vergadering zou plaats hebben.
Op deze vergadering werd het woord
gevoerd door prof. Broekema, voorz. van
„Nacobrouw"; Ir. Lammers, Dr. Oordt
en door de heer Bom, die namens de afd.
Noord-Beveland van de Zeeuwsche Mij.
van Landbouw de aanwezigen vergastte
o.p een reeks interessante mededeelingen
over het eiland en zijn bewoners.
Na afloop der vergadering had een ge
meenschappelijke lunch plaats, aangebo
den door de Z.L.Mij. De ruim tachtig
aanwezigen lieten zich een en ander goed;
smaken. Na afloop maakte men zich op.
voor een rondrit over het eiland, waar
voor alle auto's door de landbouwers
waren beschikbaar gesteld. Gedurende de
ze rit waren wij in de gelegenheid kennis;
te nemen van de stand der gewassen. Is
Zuid-Bevel and het mooiste eiland, Noord-
Beveland zal zeker het beste zijn. Dit
eiland, dat zonder uitzondering uit beste)
klei bestaat, is zoodanig gelegen, dat
het zelfs geen kunstmatige bemaling,
noodig heeft. We zagen ook, hoe het
kwam, dat deze vergadering hier ge
houden werd. Behalve, dat hier veel tar-t
we, vlas, bieten en aardappelen worden
verbouwd, is er ook een niet onbelang
rijk gedeelte beteeld met gerst. De soort
Kenia kwam hier overwegend voor en
werd bijna zonder uitzondering aan de
brouwerijen geleverd. Men heeft hier al
naam gemaakt en gaat nog steeds door
om alles te verbeteren. De gerst toonde
hier een stand, zooals zelden wordt aan
getroffen. Het was aan het droge weer
te danken, dat niet veel ontijdig was gaan
legeren. Daar zeer vroeg gezaaid was,
is het gewas thans de gevaarlijkste pe
riode door en zal het zeker een hooge
opbrengst 'geven. Het vlas was ook hier
niet van een mooie kwaliteit. De onder
kant zag te groen en van boven was het
zeer bruin (slot volgt) P.
NAAR TEXEL.
De Van der Schuijt-trip telde Zondag
en Dinsdag resp. 90 en 42 deelnemers.
Een record voor 1938.
B.V.L. - AFDEELING TEXEL.
C. Schutters J.W.G.Jas 90; Joh. Hop
man 90; J. van Swinderen 89Jb. Gomes
89; M.W.Bakker 88; Jb.Rijk Wz. 83: J.
Dernison 81; L. van Kooten 80;
Schietbaan Oosterend:
B. Scherpschutters: M.J.Bremer 95; J.
Trap Dz. 94; G.Bakker Wz 93; C. A.
Eelman 92; D.Trap 90; R.Tuinsma 89;
A.Timmer Cz. 88; P.Vlaming Pz. 87; L.
van der Zee 87; J.Vlaming Gz. 854;
C.- Schutters I. Jn.Trap Wz. 90; H.
Mulder 88; P.Vlaming Jbz. 86; S.P.Dros
83; J.Timmer C.J.z. 83; Joh.Daalder Pz.
82; G.Bremer Cz. 81; A. v.d. Brink 80;
H.P.Bolt 79; P.Riemens 72; C.Slik (2e
klas) 63.
Schietbaan Den Hoorn:
Groep B.: S.Lap B.S.z. 88; J. Com
mandeur 83; S.P.Tiroost 83.
Groep C.: J.Duinker 85.
BEVORDERD tot scherpschutter:
Mr. A. F. Kamp, R.Tuinsma en C.Keij-
zer Jbz.
DEN HOORN
FEESTCOMMISSIE.
Vrijdagavond a.s. zal de Feestcommis
sie Den Hoorn in Loodsmanswelvaren;
een vergadering beleggen ter bespreking
van de feesten, te houden ter gelegen
heid van het a.s. regeeringsjubileum vanI
H.M. de Koningin. (Zie adv.)
DE WAAL.
DOODELIJK ONGEVAL
De 59-jarige S.Bremer, uit Den Hel
der, is gistermorgen overleden ten ge
volge van een verlamming, die hem Za
terdagmiddag overviel toen hij zich per
motorrijwiel ter hoogte van de Spanger-
weg bevond. B. was op weg naar fa
milie in Eierland. Door verlamming ver
loor hij eerst de beschikking over zijn
rechterarm. Hij minderde vaart. Kort
hierop werd hij bewusteloos en viel hij'
van zijn motor af, die toen nog maat
weinig gang meer had. Eenige perso
nen, die in de nabijheid waren, verleen-i
den de eerste hulp. Ook was spoedig
een dokter ter plaatse. Verwondingen
bleek de heer B., uiterlijk althans, niet
te hebben opgeloopen.
Per ziekenauto is hij naar Eierland ver
voerd. Daar hij Zondag nóg niet zijn
bewustzijn had teruggekregen, heeft men
hem overgebracht naar het Hospitaal te
den Helder, yvaar hij gisteren is over
leden.
lllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiniHiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiillllll
llllll UIT HET LEVEN VAN|||lll
||||||'i!:::illllllllli!i|lllli!l!l!illli!llil!llllll!liilllli:iili!lliiilillhi!li,irii!iil||||||
HENRY FORD.
In de Amerikaansclie staat Michigan
werd 75 jaar geleden in liet toen nog
onaanzienlijke stadje Dearborn als de
zoon van een eenvoudige landbouwer een
jongen geboren, die thans in dezelfde
stad, die hij heeft grootgemaakt, als een
der beroemdste mannen van zijn tijd leeft
en werkt. Deze man is Henry Ford, de.
populaire automobielkoning.
Tot zijn 16e jaar ging hij op school
en hielp hij iii zijn vrije tijd zijn vader;
op het veld. Maar er stak geen toekom
stige landbouwer in Henry; liet boeren
leven trok hem niet aan. Veel meer ging'
zijn hart uit naar al wat met techniek
had uit te staan.
EEN JEUGDIG GENIE.
Op twaalfjarige leeftijd kreeg hij een
horloge. Maar het was hem niet vol
doende, er enkel naar te zien, hoe laat;
het was. Hij haalde het volledig uit el
kaar, hetgeen weinig kunstig is, maar
hij zette het weer ineen, wat voor eeiy
jongen van twaalf jaar zeker geniaal ge
noemd moet worden. Hij herhaalde dit
„spelletje" net zoo lang, totdat het uur
werk voor hem geen geheimen meer had.
OP EIGEN BEENEN.
Toen Ford 17 jaar was, verliet hij de
ouderlijke boerderij en toog bij naar.
Detroit. Hij had de volledige toestemming
van zijn ouders, mits hij in staat zou zijn
zelf in zijn onderhoud te voorzien. Als)
fabrieksarbeider en in de avonduren'
als horlogemaker vond hij emplooi. Na i
eenige jaren kende hij het machinevak
door en door en was hij een bekwaam
monteur. In 1888 huwde Henry Ford met
een meisje uit de boerenstand, Clara i
Bryant en eenige tijd woonde het jon
ge echtpaar op een oude boerderij in zijn
geboorteplaats. Maar het landleven kont ji I
Ford op de duur niet bevredjgen: weer,
trok hij naar Detroit, nu door zijnt i
vrouw vergezeld. Acht jaar lang werkte
hij toen, eerst als monteur, later als in
genieur en ten slotte als hoofdmachinist
bij de Edison Electric Company. Onder- i
wijl werkte hij avond aan avond aan zijn
eerste schepping: de auto.
DE EERSTE FORD.
In 1892 was de eerste Ford-auto ge
reed.
Ford haalde de auto op straat voor een
proefrit.
Het goot van de regen.
Hij zette de motor aan, die hoestte,,
niesde en blafte, dat het een aard had.,
Maar hij klom op de zitplaats, greep
het stuur en reed weg.
Zijn vrouw wandelde naast de wagen
onder haar parapluie mee.
Het was een ongelooflijk succes.
De volgende jaren legde Ford zich
voornamefijk toe op verbetering van zijn
auto. In 1903 richtte hij de Ford Motor
Company op, die in het eerste jaar van
haar bestaan reeds 1708 auto's afleverde.
DE WEG NAAR HET SUCCES.
Sindsdien ging het steeds bergopwaarts.
De omvang der fabrieken groeide- zien-
deroogen, het aantal jaarlijks geprodu
ceerde auto's ging met geweldige spronJ
gen omhoog. Thans is Ford behalve
dan de automobielkoning de grootste
particuliere spoorwegeigenaar van de
wereld; een der grootste reeders van de
Amerikaansclie meren en de Oceaan, die
niet eigen schepen zijn producten ovei
het water naar de andere werelddeelen
transporteert. Hij heeft een eigen han-
delsluchtvloot georganiseerd zondei
steun van de regeering welke eet
groot aantal vliegtuigen omvat. Hij bezi
steenkolenmijnen in West-Virginia er
Kentuckey, ijzermijnen in Noord-Michi
gan. Hij heeft de grootste hoogoven:
ter wereld, is de tweede glasfabrikant de
aarde en een der grootste boerderjj-eige
naars van Michigan. Hij maakt behalv>
auto's: katoenen en linnen kleeding
kunstleer, trenzol, enz. Hij heeft zelf j.
een eigen blad, dat de naalm draag
„Dearborn Independent", dat een oplag
heeft van 600.000 exemplaren.
Zoo kan er nog veel over Ford wor
den verteld. Hij was de man, die de aut
aan de loopende band liet vervaardiger rj
die het standaardtype invoerde. Immer
door slechts één model in massa te vei
vaardigen, kon het product zoo goedkoo
mogelijk worden afgeleverd.
De economie heeft Ford's leven bi
heerscht. Alles moest op de meest rati<
neele wijze worden vervaardigd. Ten kos j
van zijn arbeiders is dat nooit gegaai
Op de fabrieken van Ford zijn de voo l|
waarden steeds goed geweest.
Thans Iaat Henry Ford zich nog ma:
weinig meer met het enorme bedrijf i
Maar zijn zoon Ethel is in de voetstal
pen van zijn vader getreden; hij zete s
thans op diens plaats.
Succes heeft Ford in zijn leven ze
zeker gehad, maar vooral is dit te dank<
aan zijn stoere werkkracht en zijngroo 1
energie.
WIE WONNEN
In de schietwedstrijd, Zaterdag door
Gebr. Wever ('t Friesche Jagershuis te
Franeker) op Mont Rosa gehouden, werd
in de le serie de eerste prijs gewonnen'
door de heer C. de Graaf en de 2e door
de heer T. Reuvers., beiden te De Cocks-
dorp; in de 2e serie won de heer T.Reu-
vers de le en eenige prijs.
We komen op deze wedstrijd nog terug.
ZWEMWEDSTRIJDEN UITGESTELD
Uitstel, maar geen afstel.
De door de Zwemvereeniging uitge
schreven wedstrijden om het kampioen
schap van Texel, welke Zondag zou
den worden gehouden, zullen wegens
te geringe deelname tot in Augustus wor
den uitgesteld. Het zoo weinig zomersche
weer van de laatste weken is hieraan on
getwijfeld mede schuldig. Immers daar
door is er tot nu toe dit seizoen nogi
maar weinig gezwommen. We hopen van
harte, dat er in Augustus voor die kam
pioenswedstrijden groote belangstelling
zal bestaan.
BEZOEK AAN ZEELAND
Vergadering van de Nationale
Brouwgerst-Commissie.
Op 30 Juni verliet met de laatste boot
een groepje van zeven personen het
eiland om de zomervergadering van de'
Nationale Brouwgerstcommissie met de
daaraan verbonden excursie te bezoeken
Met een groote auto werd de reis
ondernomen. Ze ging na een kort op
onthoud te Alkmaar over Amsterdam
naar Den Haag. Hier werd overnacht
om de volgende morgen om zeven uur
weer te vertrekken. Via Rotterdam ging
het over de Moerdijk en zoo kwamen we
in het vruchtbare land van West Noord-
Brabant. Hier viel ons op, dat de tarwe
op sommige perceelen zeer veel van
roest te lijden had. Het vlas \;£rtoondti
een goede stand, doch de kleur was niet
zooals we die op Texel gewoon zijn.
..De wintergerst had ook hier geweldig
van de wind te lijden gehad en op vele
plaatsen lag er meer op de grond dan
er nog in de aar zat.
OP NOORD- EN ZUID-BEVELAND
Uitslag van de schietoefeningen.
A-klas, KON1NGSCHUTTERS (4)
H.C.A.Kievits totaal 479, gemidd. 95,8.
H. Zijtn totaal 473, gemiddeld 94,6
P.B.Riteco totaal 469, gemidd. 93,8
J.Zijm, totaal 453, gemiddeld 90.6.
B.-klas, SCHERPSCHUTTERS (28)
M.C.Veeger totaal 470; gemidd. 94;
J.H.Schraag 463-92,6; A.Barhorst 459-91,8
G.M.Bos 459-91,S; H.Schrama 457-91,4;
A. de Visser 457-91,4; J. van Heerwaar
den 456-91,2; D.Trap 455-91; C. C. Bar-
horst 454-90,8; G.Bakker Wz. 452-90,4;
J.Trap Dz. 452-90.4; Th. van Sambéek
451-90.2; M.J.Bremer 447-89.4; C. A.Eel-
man 445-89.0; J.Vlaming Gz. 445-89.0;
L. v.d. Zee 443-88.6; SJ^.Troost 440-
88,0;S.Zijm 438-87.6; R.Tuinsma 436-87/2;
P.Vlaming Pz. 433-86,6; S.Lap B.S.z. 430-
86; Mr. A.F.Kamp 430-86; C.Gieles 430-
86; C.Keijzer Jbz. 428-85.6; J. Keijzer Cz.
428-85,6; A.Timmer Cz. 427-85,4-; R.
Bremer 415-83; J.Commandeur 411-82,2
C-klas: SCHUTTERS le klas (19)
M.W.Bakker 437-87.4; Jn.Trap Wz. 436
-87,2; P.VlamiQg |bz. 432-86,4; H.P.Bolt
431-86,2; Jc.Gomes 429-85,8; W. G. Jas
429-85,8; J.C.Timmer CJ.z. 427- 85,4;
S.P.Dros 423-84,6; L. v. Kooten 415-83;
Joh.Hopman 410-82; J.Dernison 409-81.8..;
J.Duinker 407-81.4; P.Riemens 407-81.4;
J. van Swinderen 406-81,2; Jc Rijk 401 -
80,2; Joh.Daalder Pz. 401-80/^; H.Mul
der 387-77.4G. Bremer Cz. 384-76,8;.
A. v.d. Brink 294-73,5.
D-klas: SCHUTTERS He klas (2)
W.Dijt Rz. 278-55,6; C.Slik 224-44,S.
UITSLAG SCHIETWEDSTRIJD:
Schietbaan Den Burg.
Hoogst aantal punten: 100. 3
A. Koningschutters: Jan Zijin 97; H.
C.A.Kievits 96; P.B.Riteco 94; H.Zijtn93
B.Scherpschutters: J.H.Schraag 97; A.
de Visser 95; J.Keijzer Cz. 93; H.Schra
ma 92; G.M.Bos 92; A.Barhorst 91; C.C.
Barhorst 91; Th. van Sambeek90; C.Keij
zer Jbz. 90; J. van Heerwaarden 90; Mr..
A.F.Kamp 90 S.Zijm 87;. C.Gieles 84; M.
C. Veeger 80;