TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT Texelsohe Berichten Woensdag 6 Juli 1938 ||||||!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiii|||||I minium sport op texel iiiiiiiiiiii ||||||l!lllllilllllllllllllllllllllttllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllll|||||| TEX. BOYS-NIEUWS. TRAINER. In een dezer dagen gehou den bestuursvergadering werd besloten, de heer Van de Schilden, sinds kort een plaatsgenoot en wonende aan Den Burg, als trainer aan onze club te verbinden', leder lid dient te begrijpen, wat trainen zeggen wil en daarom heeft het bestuur niet geaarzeld, de heer Van de Schilden. die in Alkmaar de juniores van Alc- maria trainde met deze taak te belas ten. We hebben een zware competitie voor ons en daar dit jaar weer met twee elftallen wordt uitgekomen, zal en moet ons spel verbeterd worden. De eerste trainingsavond is Donderdag 7 Juli, dus morgenavond, leder lid zorge deze avond aanwezig te zijn: adsp. om zeven uur, Je- den en Junioren om acht uurs in voetbal- costuum. Zondag a.s. des avonds 8.30 uur op het Boys-veld waarschijnlijk Boys I tegen Texel II. Zie volgend nr. M. S.V. TEXEL. Woensdagavond, heden, worden al le spelers weer ter training verwacht. Athletiek. Wie athletiek willen be oefenen, gelieven zich vanavond op te ven. Daarna kan eventueel tot ■■vaststel ling van een oefenavonid worden overge gaan, zulks in verband met in voorberei ding zijnde wedstrijden om het kampi oenschap van Texel. Voor de adsp.-dag te Alkmaar zijn voorloopig aangewezen deze spelers: Texel A: S.Keijser Jac. Koorn C.Zutphen J. Westdorp Joop Kikkert L.Rijk J. van der Pijl H.Broekman D.Huizinga Ab. Keijser W.Langeveld. Voor Texel B. wordt een keus ge maakt uit de volgende adsp.: P. Keijser,, B.Koningsveld, Jac. Kikkert, W.Zuide- wind, Ant. Broekman, Henk Koopman, Jan Kikkert, L; Jan Kikkert Jz; N.Dap per, h. du Porto, H.Boswijk, H.Schagen, Ab. de Ruijter en O.Smit. Al deze jongens kunnen de trip meema ken. Mochten er zijn, die niet meekun nen of mogen, dan ontvang ik gaarne vanavond daarvan bericht. Er zijn voor jullie OEEN reiskosten aan verbonden.- Vanavond volgen na de training nadere mededeelingen. Donderdagavond volgt nog een oefen wedstrijd om half acht precies. Comb. A. {wit) S.Keijser Jac.Koorn C.Zutphen Joop Westdorp Joop Kikkert L.Rijk. Jan Kikkert L. Jan Kikkert Jr Nic.Dapp. H. du Porto H.Boswijk W.Langeveld A.Keijser D Huizinga H.Broekm. J. v.d. Pijl H.Koopman Ant.Broekman W.Zuidew. Jac.Kikkert B.Koningsveld Comb. B. (groen-zwart) P.Keijser Res. H.Schagen, A. de Ruijter, O.Smit. Vemoedelijk zullen nog enkele jon gens gekeurd moeten worden, waarover' vanavond nadere gegevens. Laat de spullen nazien, jongens. Alles behoort schoon te zijn. De schoenen in orde. Geen uitstekende spijkers, enz. De veters ook nakijken. D.D. Adsp. dag in Alkmaar: Afd. van Texel A: Texel A. Zilvermeeuwen A. Purmersteijn A. Schoorl A, Afd. van Texel B.: Alkmaar B. Q.S.C. - C Texel B. Z.F.C. - E. Vertrek per boot van 9 uur. POODELIJK ONGEVAL Gisteravond is, vermoedelijk door een hartverlamming, de omstreeks 55-jarige heer A. van der Werf (Eierland) op de Koogerstraat tegenover de Wittekruis- laan van zijn fiets gevallen. De ontboden arts kon slechts de dood constateeren. Z.V.S. PER K.L.M. Men schrijft ons: Zaterdag a.s. vertrekken om 5 uur 30 plm. 15 leerlingen der tweede klas van de Z.V.S. te Den Helder per extra vlieg tuig van Texel naar Schiphol. De jonge lui, die dan hun eindexamen achter de1 rug hebben, vonden de heer Plesman, directeur van de K.L.M.bereid om hen tegen zeer verminderd tarief te vervoe ren, wat door hen zeer op prijs wordt ge steld. ONGEVAL Zondagavond heeft Ma Coevert bij een val uit de zweefmolen „hoe" is niet met zekerheid bekend een arm ge kneusd. Over Bergen op Zoom werd het eer ste Zeeuwsche (schier-) eiland bereikt Zuid-Beveland staat bekend als een van de mooiste streken van Zeeland, waar zoowel de natuurliefhebber als de meer zakelijke boeren met recht kunnen ge nieten. Hier ziet men in het lommer der hooge boomen de beste Zeeuwsche paar-i den en daar de wegen meestal over hoo ge dijken liggen, heeft men er een mooi uitzicht over de groote graanvelden. Ook| de prachtige tuinen voor de vele boerde-' rijen en de langs de weg gelegen wonin gen zijn een lust voor het oog. Over Goes ging het naar het Wol- faartsdijksche veer, waar we nog meer deelnemers aantroffen. Met een pont werden we overgezet naar Kortgene, waar de vergadering zou plaats hebben. Op deze vergadering werd het woord gevoerd door prof. Broekema, voorz. van „Nacobrouw"; Ir. Lammers, Dr. Oordt en door de heer Bom, die namens de afd. Noord-Beveland van de Zeeuwsche Mij. van Landbouw de aanwezigen vergastte o.p een reeks interessante mededeelingen over het eiland en zijn bewoners. Na afloop der vergadering had een ge meenschappelijke lunch plaats, aangebo den door de Z.L.Mij. De ruim tachtig aanwezigen lieten zich een en ander goed; smaken. Na afloop maakte men zich op. voor een rondrit over het eiland, waar voor alle auto's door de landbouwers waren beschikbaar gesteld. Gedurende de ze rit waren wij in de gelegenheid kennis; te nemen van de stand der gewassen. Is Zuid-Bevel and het mooiste eiland, Noord- Beveland zal zeker het beste zijn. Dit eiland, dat zonder uitzondering uit beste) klei bestaat, is zoodanig gelegen, dat het zelfs geen kunstmatige bemaling, noodig heeft. We zagen ook, hoe het kwam, dat deze vergadering hier ge houden werd. Behalve, dat hier veel tar-t we, vlas, bieten en aardappelen worden verbouwd, is er ook een niet onbelang rijk gedeelte beteeld met gerst. De soort Kenia kwam hier overwegend voor en werd bijna zonder uitzondering aan de brouwerijen geleverd. Men heeft hier al naam gemaakt en gaat nog steeds door om alles te verbeteren. De gerst toonde hier een stand, zooals zelden wordt aan getroffen. Het was aan het droge weer te danken, dat niet veel ontijdig was gaan legeren. Daar zeer vroeg gezaaid was, is het gewas thans de gevaarlijkste pe riode door en zal het zeker een hooge opbrengst 'geven. Het vlas was ook hier niet van een mooie kwaliteit. De onder kant zag te groen en van boven was het zeer bruin (slot volgt) P. NAAR TEXEL. De Van der Schuijt-trip telde Zondag en Dinsdag resp. 90 en 42 deelnemers. Een record voor 1938. B.V.L. - AFDEELING TEXEL. C. Schutters J.W.G.Jas 90; Joh. Hop man 90; J. van Swinderen 89Jb. Gomes 89; M.W.Bakker 88; Jb.Rijk Wz. 83: J. Dernison 81; L. van Kooten 80; Schietbaan Oosterend: B. Scherpschutters: M.J.Bremer 95; J. Trap Dz. 94; G.Bakker Wz 93; C. A. Eelman 92; D.Trap 90; R.Tuinsma 89; A.Timmer Cz. 88; P.Vlaming Pz. 87; L. van der Zee 87; J.Vlaming Gz. 854; C.- Schutters I. Jn.Trap Wz. 90; H. Mulder 88; P.Vlaming Jbz. 86; S.P.Dros 83; J.Timmer C.J.z. 83; Joh.Daalder Pz. 82; G.Bremer Cz. 81; A. v.d. Brink 80; H.P.Bolt 79; P.Riemens 72; C.Slik (2e klas) 63. Schietbaan Den Hoorn: Groep B.: S.Lap B.S.z. 88; J. Com mandeur 83; S.P.Tiroost 83. Groep C.: J.Duinker 85. BEVORDERD tot scherpschutter: Mr. A. F. Kamp, R.Tuinsma en C.Keij- zer Jbz. DEN HOORN FEESTCOMMISSIE. Vrijdagavond a.s. zal de Feestcommis sie Den Hoorn in Loodsmanswelvaren; een vergadering beleggen ter bespreking van de feesten, te houden ter gelegen heid van het a.s. regeeringsjubileum vanI H.M. de Koningin. (Zie adv.) DE WAAL. DOODELIJK ONGEVAL De 59-jarige S.Bremer, uit Den Hel der, is gistermorgen overleden ten ge volge van een verlamming, die hem Za terdagmiddag overviel toen hij zich per motorrijwiel ter hoogte van de Spanger- weg bevond. B. was op weg naar fa milie in Eierland. Door verlamming ver loor hij eerst de beschikking over zijn rechterarm. Hij minderde vaart. Kort hierop werd hij bewusteloos en viel hij' van zijn motor af, die toen nog maat weinig gang meer had. Eenige perso nen, die in de nabijheid waren, verleen-i den de eerste hulp. Ook was spoedig een dokter ter plaatse. Verwondingen bleek de heer B., uiterlijk althans, niet te hebben opgeloopen. Per ziekenauto is hij naar Eierland ver voerd. Daar hij Zondag nóg niet zijn bewustzijn had teruggekregen, heeft men hem overgebracht naar het Hospitaal te den Helder, yvaar hij gisteren is over leden. lllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiniHiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiillllll llllll UIT HET LEVEN VAN|||lll ||||||'i!:::illllllllli!i|lllli!l!l!illli!llil!llllll!liilllli:iili!lliiilillhi!li,irii!iil|||||| HENRY FORD. In de Amerikaansclie staat Michigan werd 75 jaar geleden in liet toen nog onaanzienlijke stadje Dearborn als de zoon van een eenvoudige landbouwer een jongen geboren, die thans in dezelfde stad, die hij heeft grootgemaakt, als een der beroemdste mannen van zijn tijd leeft en werkt. Deze man is Henry Ford, de. populaire automobielkoning. Tot zijn 16e jaar ging hij op school en hielp hij iii zijn vrije tijd zijn vader; op het veld. Maar er stak geen toekom stige landbouwer in Henry; liet boeren leven trok hem niet aan. Veel meer ging' zijn hart uit naar al wat met techniek had uit te staan. EEN JEUGDIG GENIE. Op twaalfjarige leeftijd kreeg hij een horloge. Maar het was hem niet vol doende, er enkel naar te zien, hoe laat; het was. Hij haalde het volledig uit el kaar, hetgeen weinig kunstig is, maar hij zette het weer ineen, wat voor eeiy jongen van twaalf jaar zeker geniaal ge noemd moet worden. Hij herhaalde dit „spelletje" net zoo lang, totdat het uur werk voor hem geen geheimen meer had. OP EIGEN BEENEN. Toen Ford 17 jaar was, verliet hij de ouderlijke boerderij en toog bij naar. Detroit. Hij had de volledige toestemming van zijn ouders, mits hij in staat zou zijn zelf in zijn onderhoud te voorzien. Als) fabrieksarbeider en in de avonduren' als horlogemaker vond hij emplooi. Na i eenige jaren kende hij het machinevak door en door en was hij een bekwaam monteur. In 1888 huwde Henry Ford met een meisje uit de boerenstand, Clara i Bryant en eenige tijd woonde het jon ge echtpaar op een oude boerderij in zijn geboorteplaats. Maar het landleven kont ji I Ford op de duur niet bevredjgen: weer, trok hij naar Detroit, nu door zijnt i vrouw vergezeld. Acht jaar lang werkte hij toen, eerst als monteur, later als in genieur en ten slotte als hoofdmachinist bij de Edison Electric Company. Onder- i wijl werkte hij avond aan avond aan zijn eerste schepping: de auto. DE EERSTE FORD. In 1892 was de eerste Ford-auto ge reed. Ford haalde de auto op straat voor een proefrit. Het goot van de regen. Hij zette de motor aan, die hoestte,, niesde en blafte, dat het een aard had., Maar hij klom op de zitplaats, greep het stuur en reed weg. Zijn vrouw wandelde naast de wagen onder haar parapluie mee. Het was een ongelooflijk succes. De volgende jaren legde Ford zich voornamefijk toe op verbetering van zijn auto. In 1903 richtte hij de Ford Motor Company op, die in het eerste jaar van haar bestaan reeds 1708 auto's afleverde. DE WEG NAAR HET SUCCES. Sindsdien ging het steeds bergopwaarts. De omvang der fabrieken groeide- zien- deroogen, het aantal jaarlijks geprodu ceerde auto's ging met geweldige spronJ gen omhoog. Thans is Ford behalve dan de automobielkoning de grootste particuliere spoorwegeigenaar van de wereld; een der grootste reeders van de Amerikaansclie meren en de Oceaan, die niet eigen schepen zijn producten ovei het water naar de andere werelddeelen transporteert. Hij heeft een eigen han- delsluchtvloot georganiseerd zondei steun van de regeering welke eet groot aantal vliegtuigen omvat. Hij bezi steenkolenmijnen in West-Virginia er Kentuckey, ijzermijnen in Noord-Michi gan. Hij heeft de grootste hoogoven: ter wereld, is de tweede glasfabrikant de aarde en een der grootste boerderjj-eige naars van Michigan. Hij maakt behalv> auto's: katoenen en linnen kleeding kunstleer, trenzol, enz. Hij heeft zelf j. een eigen blad, dat de naalm draag „Dearborn Independent", dat een oplag heeft van 600.000 exemplaren. Zoo kan er nog veel over Ford wor den verteld. Hij was de man, die de aut aan de loopende band liet vervaardiger rj die het standaardtype invoerde. Immer door slechts één model in massa te vei vaardigen, kon het product zoo goedkoo mogelijk worden afgeleverd. De economie heeft Ford's leven bi heerscht. Alles moest op de meest rati< neele wijze worden vervaardigd. Ten kos j van zijn arbeiders is dat nooit gegaai Op de fabrieken van Ford zijn de voo l| waarden steeds goed geweest. Thans Iaat Henry Ford zich nog ma: weinig meer met het enorme bedrijf i Maar zijn zoon Ethel is in de voetstal pen van zijn vader getreden; hij zete s thans op diens plaats. Succes heeft Ford in zijn leven ze zeker gehad, maar vooral is dit te dank< aan zijn stoere werkkracht en zijngroo 1 energie. WIE WONNEN In de schietwedstrijd, Zaterdag door Gebr. Wever ('t Friesche Jagershuis te Franeker) op Mont Rosa gehouden, werd in de le serie de eerste prijs gewonnen' door de heer C. de Graaf en de 2e door de heer T. Reuvers., beiden te De Cocks- dorp; in de 2e serie won de heer T.Reu- vers de le en eenige prijs. We komen op deze wedstrijd nog terug. ZWEMWEDSTRIJDEN UITGESTELD Uitstel, maar geen afstel. De door de Zwemvereeniging uitge schreven wedstrijden om het kampioen schap van Texel, welke Zondag zou den worden gehouden, zullen wegens te geringe deelname tot in Augustus wor den uitgesteld. Het zoo weinig zomersche weer van de laatste weken is hieraan on getwijfeld mede schuldig. Immers daar door is er tot nu toe dit seizoen nogi maar weinig gezwommen. We hopen van harte, dat er in Augustus voor die kam pioenswedstrijden groote belangstelling zal bestaan. BEZOEK AAN ZEELAND Vergadering van de Nationale Brouwgerst-Commissie. Op 30 Juni verliet met de laatste boot een groepje van zeven personen het eiland om de zomervergadering van de' Nationale Brouwgerstcommissie met de daaraan verbonden excursie te bezoeken Met een groote auto werd de reis ondernomen. Ze ging na een kort op onthoud te Alkmaar over Amsterdam naar Den Haag. Hier werd overnacht om de volgende morgen om zeven uur weer te vertrekken. Via Rotterdam ging het over de Moerdijk en zoo kwamen we in het vruchtbare land van West Noord- Brabant. Hier viel ons op, dat de tarwe op sommige perceelen zeer veel van roest te lijden had. Het vlas \;£rtoondti een goede stand, doch de kleur was niet zooals we die op Texel gewoon zijn. ..De wintergerst had ook hier geweldig van de wind te lijden gehad en op vele plaatsen lag er meer op de grond dan er nog in de aar zat. OP NOORD- EN ZUID-BEVELAND Uitslag van de schietoefeningen. A-klas, KON1NGSCHUTTERS (4) H.C.A.Kievits totaal 479, gemidd. 95,8. H. Zijtn totaal 473, gemiddeld 94,6 P.B.Riteco totaal 469, gemidd. 93,8 J.Zijm, totaal 453, gemiddeld 90.6. B.-klas, SCHERPSCHUTTERS (28) M.C.Veeger totaal 470; gemidd. 94; J.H.Schraag 463-92,6; A.Barhorst 459-91,8 G.M.Bos 459-91,S; H.Schrama 457-91,4; A. de Visser 457-91,4; J. van Heerwaar den 456-91,2; D.Trap 455-91; C. C. Bar- horst 454-90,8; G.Bakker Wz. 452-90,4; J.Trap Dz. 452-90.4; Th. van Sambéek 451-90.2; M.J.Bremer 447-89.4; C. A.Eel- man 445-89.0; J.Vlaming Gz. 445-89.0; L. v.d. Zee 443-88.6; SJ^.Troost 440- 88,0;S.Zijm 438-87.6; R.Tuinsma 436-87/2; P.Vlaming Pz. 433-86,6; S.Lap B.S.z. 430- 86; Mr. A.F.Kamp 430-86; C.Gieles 430- 86; C.Keijzer Jbz. 428-85.6; J. Keijzer Cz. 428-85,6; A.Timmer Cz. 427-85,4-; R. Bremer 415-83; J.Commandeur 411-82,2 C-klas: SCHUTTERS le klas (19) M.W.Bakker 437-87.4; Jn.Trap Wz. 436 -87,2; P.VlamiQg |bz. 432-86,4; H.P.Bolt 431-86,2; Jc.Gomes 429-85,8; W. G. Jas 429-85,8; J.C.Timmer CJ.z. 427- 85,4; S.P.Dros 423-84,6; L. v. Kooten 415-83; Joh.Hopman 410-82; J.Dernison 409-81.8..; J.Duinker 407-81.4; P.Riemens 407-81.4; J. van Swinderen 406-81,2; Jc Rijk 401 - 80,2; Joh.Daalder Pz. 401-80/^; H.Mul der 387-77.4G. Bremer Cz. 384-76,8;. A. v.d. Brink 294-73,5. D-klas: SCHUTTERS He klas (2) W.Dijt Rz. 278-55,6; C.Slik 224-44,S. UITSLAG SCHIETWEDSTRIJD: Schietbaan Den Burg. Hoogst aantal punten: 100. 3 A. Koningschutters: Jan Zijin 97; H. C.A.Kievits 96; P.B.Riteco 94; H.Zijtn93 B.Scherpschutters: J.H.Schraag 97; A. de Visser 95; J.Keijzer Cz. 93; H.Schra ma 92; G.M.Bos 92; A.Barhorst 91; C.C. Barhorst 91; Th. van Sambeek90; C.Keij zer Jbz. 90; J. van Heerwaarden 90; Mr.. A.F.Kamp 90 S.Zijm 87;. C.Gieles 84; M. C. Veeger 80;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 5