"TÜCRÈME
m\n\O.U^a-
TEXELSCHE COURANT - Zaterdag 9 Juli 1938 - No. 5272. - Tweede Blad
Bezoek aan Schiphol
en Aan de hoofdstad.
z.
N.V. WACO Autobusdiensten
„Wie nu een vogel worden wil;
Die trekke pluymen aen;
Vermijde stad- en straatgeschil
En kieze ruymer baan".
Het was Vondel, die zoo dichtte; drie
en een halve eeuw geleden zette hij die
regelen met een ganzeveer op papier.
Geen mensch, die toen aan vliegen dacht;
hoogstens droomde men er van. Wie kon
zelfs i n het begin van onze „verlichte"
eeuw vermoeden, dat men eens Von
dels raad zou kunnen opvolgen; dat men,
gedragen door de zilveren vleugels van
een trotsche Douglas, zou wegvliegen
van de aard, met een gemak en met een
snelheid, die de stoutste verwachtingen
overtreft.
Gaan vliegen wordt de gewoonste zaak
van de wereld. Voor velen is het nog
maar nauwelijks een attractie meer; zij
reizen en korten zich daarbij de toch al
korte tijd met lezen of conversatie, ter
wijl anderen, die de luchtdoop ondergaan,
of maar een enkele maal een luchtreis
maken, geboeid worden door het telkens
wisselend landschap, dat onder het
vliegtuig wegglijdt; hun ontbreekt de tijd
om ook maar het belangrijkste waar te
nemen van wat er op zoo'n tocht wel te
zien is; er komt aan het kijken geen
eindnet zoolang, tot het het nieuwtjie
er af is.
Het is geen wonder, dat het aantal'
luchtreizigers jaar op jaar grooter wordt.
De K.L.M. stelt al het mogelijke in het
werk, om de veiligheid te vergrooten,
het gemakkelijk reizen te bevorderen, de
reisduur te bekorten en de kosten te
drukken, en zeker stemt het haar tot te
vredenheid, dat die zorg jaar op jaar met
beter uitslag wordt beloond.
DE RAAD DE LUCHT IN.
„De lucht in". Natuurlijk heeft u er
na deze inleiding al de lucht van, dat
deze daad met die van wijlen Jan van
Spevk niets te maken heeft. Wij hebben
u een week terug reeds verwittigd van
het voornemen van Texels gemeenteraad,
om gevolg te geven aan de uitnoodiging
van de K.L.M. om een dagje haar gast
te .willen zijn. Woensdag was degroote
dag daar en, daar wij in de gelegenheid
werden gesteld de reis en de daaraan
verbonden excursie mee te maken een:
voorrecht, dat wij hoogelijk waardeereni
zijn wij in staat, u een getrouw
zij het ook beknopt verslag te geven'
van deze dag. Het was er een., die met»
gulden letteren verdient te wórden ge
boekstaafd in Texels kroniek.
Niet de gansche Raad kon het eiland
verlaten. Daar verzet de wet zich tegen:
mui
TEXELS VROEDSCHAP DE GAST VAN DE K. L. M.
LINKS: Burgemeester Kamp in de stuurstoel van de F 22. RECHTS: een
foto, genomen voor de „Xena". In het midden: Mr. A. F. Kamp; verder vaiJ
links naar rechts de heeren S. Keijzier, J. Henkes, J. v.d. Vis, Scholten, C. Jon
ker (gem.-secr.) J. Kager (weth.), Joh. Parlevliet, K. Vlaming (weth.)„ T. Dog
ger, P. Dros, H. Leber, J. Tiessen (Dir. Gem. Werken), S. de Waard, A. Epe,
Jac. Bruin en G. J. Du inker (verslaggever). Fotodienst K.L.M.
de Burgemeester of een van de leden
dient als vertegenwoordiger van het
wettig gezag in de gemeente te blijven.
Het lot wees aan, wie dat zou zijn; het
viel op de heer Jac. Bruin, die weinig'
voor het eendaagsch-bfirgemeesterschap
voelde, maar die zich natuurlijk in het
geval schikte. Echter bleek de heer C. J.
de Lugt door zaken genoopt thuis te'
blijven. Hiermee is verklaard, dat de heer
Bruin toch van de partij kon zijn. Hef
spreekt vanzelf, dat ook .de heer C. Jon
ker, de rechterhand van het Gemeente
bestuur, niet op het appèl ontbrak. De
heer J. Tiessen, Directeur van Ge
meentewerken, zou zich op Schiphol bij
het gezelschap voegen en de terugreis
door de lucht maken; dit werd mogelijk,
daar de Burgemeester niet dezelfde dag
weer naar Texel kon komen.
Bij een onderneming als deze speelt
het weer een voorname rol. Gelukkig
heeft het die zeer goed gespeeld. Wij*
kozen met het fraaiste weer, dat Juli,
kan geven, met de lieer Rab als gezag
voerder, het luchtruim, Woensdagmorgen,
om half negen; tien minuten later daver
den we over Schagen, welks massale kerki
op het marktplein maar o zoo'n klein)
huisje leek; vijf minuten verder be
groetten we de Kaasstad reeds en toen;
de klok naar de negen ging, waren we
al „boven de rook" van Amsterdam. On
derwijl betrok de lucht; om de west
pakten zich wolken samen en flarden
joegen wel eens langs onze Perkoetoet,
waardoor somwijlen het aardrijk aan onze
nieuwsgierige blikken werd onttrokken.
Kort voor de landing viel er zelfs een
regenbuitje; maar daar bleef het bij..
Niets kwam er de vreugd van een wande-i
ling over Schiphol's uitgebreide coin-
plexenvan wat daar op volgde, verstoren.
OP SCHIPHOL.
Op Schiphol werd het gezelschap ver
welkomd door de heeren Thomson, ha
venmeester; Scholten, chef Binnenlandsch
verkeer en Tax, chef afd. Propaganda en,
Rondleiding.
Eerst werd koffie gedronken in het
luxueuze en ruime restaurant op de
eerste verdieping van het Stationsgebouw,
van waaruit men het heele vliegveld kan
overzien en waar men getuige is van de
groote bedrijvigheid, welke de naam.
Schiphol een internationale klank heeft
verleend. Vervolgens hebben we het
vliegveld, Ge hangars, de werk- en berg
plaatsen, enz., mogen bezichtigen onder
leiding van een gids, die zijn taak seri
eus opvatte en ons een uitstekend over
zicht gaf van de werkwijze van de K.
L.M., van de beteekenis, welke deze Mij.
en Schiphol in het huidige luchtverkeer*
inneemt en ons sprak van mogelijkheden-
in een wellicht nabije toekomst. In het'
biezonder werd de aandacht gevestigd
op de welhaast pijnlijke zorg, waarmee
de K.L.M. al haar materiaal onderhoudt.
„Veiligheid voor alles" was en blijft
immer haar devies. Haar goede naam
stelt zij voor geen goud in de waagschaal;
Wanneer het gaat om het veilig stellen
van menschen.Jevens is ook geen moeite
te groot. We maakten kennis met allerlei
vliegtuigtypen en kregen onderwijl een
verbijsterende indruk van het leven en
bedrijf, van de vreugd, maar ook van de
zorgen op en om Schiphol. Weet u, dat
er per dag ongeveer 70 lijnvliegtuigen,
komen of gaan Dat er op de dag van
ons bezoek wel 24 gezelschappen wer
dén rondgeleid, in totaal wel 2000 per
sonen? Dat er op Schiphol 1100 man
personeel is? Dat er dagelijks 8000 Kg.
goederen door de lucht worden ver
voerd: bloemen, gevogelte, kranten, goud,
zelfsfokstieren*... en kruipende die
ren? Er wordt op Schiphol menig li
tertje benzine getapt, maar er ^,is". Die
voorraad is wel een half millioen liter
We zouden van deze Tesselaar een K.L.
M.-nummer moeten maken om alle ge
gevens, ons ter beschikking gesteld, to
kunnen vermelden. We komen daar later
nog mee. Twee biezonderheden willen
we echter nog noemen. In de eerste
plaats de rijkssubsidie. De K.L.M. be
schikt voor 04 pet. over eigen inkom
sten; voor de rest zorgt het Rijk. De Air
France daarentegen heeft slechts 13 net.
eigen inkomsten. De Fransche republiek
moet dus heel wat meer bijspijkeren.
Verder verdient de aanleg van nieuwe
startbanen aparte vermelding. Deze ba
nen worden veneischt, daar net luchtver
keer niet alleen toeneemt, maar ook door
de zwaardere toestellen hooge eischen
aan de terreinen stelt. Er wordt thans
door de N.V. „Bitumenweg" gewerkt aan
een baan van plm. een k.nr. lengte.
Eerst wordt de kleigrpnd tot 80 cM
diep weggegraven, daar komt een laag
van 30 cM. rivierzand, een laag van 23
cM. Belg. steen en een laag van 5 cM.
asfaltbeton voor in de plaats. De afwate
ring van zoo'n baan wordt doeltreffend
verzekerd. Dat zoo'n baan tegen Je
zwaarste machines bestand is, ligt voor
de hand.
Na een voortreffelijke lunch, aangebo
den door de K.L.M., begaven we onspco
autobus naar Amsterdam. Een interes
sante tocht was dat, welke leidde door
het hartje van de oude stad. Chauffeeren
is hier een kunststuk. Smalle straten, en'
druk verkeer, ook van trams, eischen hier
de grootste omzichtigheid. Aan het Ro-
kin begaven we ons aan boord van een
motorboot, waarmee we een interessante
tocht door de oude grachten en over 't
IJ maakten. WieAmsterdam bezoekt, kun
nen we zoo'n tochtje aanbevelen. De'
schipper was tevens omroeper, d.w.z. hij
maakte zijn passagiers opmerkzaam op
typische gebouwen, merkwaardige brug
gen, biezondere vaartuigen, enz., wat de
waarde van zoo'n tochtje nog verhoogde
Aan het IJ merkten we, in een binnen-
haventje de „Piet Elein", het jacht van
het Prinselijk Paar, op.
Na de rondvaart namen we weer in de
autobus plaats. We reden nu door de
nieuwe wijken van Amsterdam-Zuid;
langs de wolkenkrabber met zijn elfver
diepingen aan het Daniel Willinksplein;
langs het Van Heutz-monument, waar in
de groote vijver de lieve jeugd ging
spele-varen met bootjes van allerlei ma
kelei en„pootje-baden".
Bezichtiging van het Boschplan was hef
einddoel der reis. Dat was de moeite
waard. Grooter werkverschaffingsob
ject de Zuiderzeewerken buiten be
schouwing gelaten leverde ons land
tot heden niet op. Aan dat Boschplan
heeft duizend man wel vijf jaar werk.
Het is ook wel 895 H.A. groot; dat is
twintig maal het Vondelpark. Daarvan,
wordt 400 H.A. met bosch beplant, ver
deeld over afzonderlijke boschpartijen
van 2030 H.A. Wat zoo'n oppervlakte
beduidt, kunt u zich eenigszins inden
ken, wanneer u weet, dat alle Amster-
damsche parken en plantsoenen op heden
tezamen 162 H.A. beslaan. In de toe
komst zal men dit grootsche park, dati
ieder ander in Europa in de schaduw zal
stellen, van alle kanten kunnen berei
ken. Bij de aanleg wordt gestreefd naar
een geheel, dat schoonheid aan ver
scheidenheid paart. Er wordt gedacht aan
een 12 M. hooge heuvel. Een drietal boer
derijen wordt gespaard; een er van zal
tot jeugdherberg worden bestemd. HeJ
aan te leggen net van wandelpaden zal
73 K.M. beslaan; dat van fietspaden 37
K.M. Ook ruiterpaden zullen niet ont
breken. De reeds aangelegde roeibaan
belooft uniek in Europa te worden; zc
heeft een wedstrijdlengte van 2 K.M. en
een breedte van 65 M. Aan de noordzij,
bij de finish, verrees een tribune met
2400 zitplaatsen. In de winter zal hier
ijssport kunnen worden beoefend. Iets
biezonders wordt ook tic stichting van
een z.g. arboretum, waar diverse uit
heem scne houtgewassen in groepsverband
geplant zullen worden. Ér wordt ge
zorgd voor „elck wat wils": restaurant
met speeltuin, doolhof en siertuinen;vij
vers voor watersport in het klein; een
manege, een sportterrein van 30 H.A.;
speelweiden, openluchttheater met 1000
;i 1200 zitplaatsen, twee noodlandiiigster-
reineii voor Schiphol, hertenkamp, kwec-
kerij ten behoeve van het Boschplan, kam
peerterrein, enz. We geven maar een op)
somming en zullen ons onthouden vart
een nadere omschrijving. Dat zou buiten
het bestek va.ii dit verslag gaan. Wel
moet over de kostenzeker niet liet'
minst belangrijke puntnog wat ver
teld worden. Alles bijeen worden de
kosten op 18.6 millioen gld. begroot;
bij de beschouwing van dit bedrag mag
echter niet uit het oog worden verloren,:
dat het heele plan gedacht is als werk
verschaffingsobject: alle werk wordt zoo
veel mogelijk in handenarbeid uitgevoerd,
hetgeen de kosten niet onbelangrijk ver
hoogt.
een weldaad
voor Uw huid
Ons werd op de tocht een goed beeld
van het ontstaan en de groei van het
l'oschplan gegeven. Een enorme taak is
hier ter hand genomen. Het resultaat
moet overweldigend zijn, de Hoofdstad
waardig. Dat hetgeen hier .gewrocht
wordt tijdgenoot en nageslacht tot heil
zal strekken, betwijfelen we geenszins.
Aan de Kroon van Amsterdam zal bij de
volvoering van dit plan de ontbrekende
parel zijn toegevoegd. De stad wordt
daarmee een kostelijk bezit rijker, tot
vreugd van haar bewoners niet alleen,
maar tot genoegen ook van allen, die
van tijd tot tijd de IJ-stad bezoeken.
We reden weer terug naar Schiphol,
waar we, na ons verfrischt te hebben,
hartelijk afscheid namen van de heereni
Scholten en Tax, wie geen moeite teveel
was geweest om ons in te lichten en op
andere wijze deze excursie volmaakt te
doen slagen.
Met de Toekan, bestuurd door de pi
loot Verhoeven, ging het nu weer op
Texel aan. Het was uitermate goed vlieg
weer. met een zicht, mijlen en mijlenver.
Behoeft nog vermeld te worden, dat het
gezelschap opperbest voldaan en derhalve
;n de beste stemming op Texels vlieg
veld terugkwam?
Het „Vlieg-rij-vaar-plan", dat de K.L.
M. samen met onze Burgemeester ont
wierp, zat keurig in elkaar en het werd
ten uitvoer gebracht op een wijze, die
alle lof verdient. Driewerf hulde voor
zulk een organisatie; voor de gastvrij
heid bovenal,, welke de K.L.M. óns ver
leende.
Sinds 15 Mei geheel gewijzigde
DIENST- en TARIEFREGELING
a 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauf
feurs en aan onze kantoren.
EEN NIET-ALLEDAAGSCHE EX
CURSIE, WELKE DE HOOG
GESPANNEN VERWACHTINGEN
VERRE OVERTROF.
DE START.
Iriiliiiiiiiiiniiiiiiiiiii'iiiNiiiiiiiniiiliiiiiiliiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiliiiiliiliiJ
V AN ZON EN MAAN.
MAAN
ZON
Daturn:
Op:
Onder:
Op:
Onder:
10 Juli
19,37
3.02
4 51
21,18
M
11
20,17
3,54
4,52
21,17
D.
12
20,50
4,52
4,53
21,16
W
.13
21.19
5,55
4.54
21,16
D
1 1
21,42
6,59
4.56
21.15
V
15
22 03
8 05
4,57
21 14
Z
16
22.23
9,12
4,58
21.13
Dinsdag 12 Juli
Volle maan.
RONDVAART DOOR DE STAD
EN OVER HET IJ.
HET BOSCHPLAN.
WEER NAAR HUIS.