Be Nieuwe Ipxelsche Courant
51sle Jaargang
Woensdag 10 Augustus 1938
No. 5281
EERSTE BLAD.
Gemeenteraad van
Texel
N.V. WACO Autobusdiensten
IS SINDS 1 JULI 1030
IN DIT BLAD OPGENOMEN.
UITGAVE: N.V. Boekhandel en Drukkerij
v.h. Langeveld en De Rooij Den
Burg. Tel. 11. Postrek. 652.
ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal;
buiten Den Burg tl.—; losse nrs 4 ct.
ADVERTENTIES: 12 cent per regel
minimum 5 regels. Eenzelfde adv. voor
vier plaatsingen opgegeven, wordt drie
maal berekend. Vraagt ons zeer voor-
deelig tarief voor neringdoenden.
TEXELAARTJES: 4S ct. (4 regels, ge
heel met kleine letter gezet.)
HOOGWATER (ter reede van Texel v.m.
(nam. ongeveer een half uur later.)
1 ll 12 13 14 15 16 Aug
9.18 9,57 10,31 11,04 11.36 ,06 12,39
Aan Zwembad „de Schans" een uur
eerder.
RIIWIELFN ei' RIITUIG1-N 9 05
"««'"Will
IIIIIIHIIII VAN OVER DE GRENS. ||||||!HII!
Juli en Augustus waren in 1914
de fatale maanden voor Europa.
In dezelfde maanden van 1938
vragen velen zich met angst in
het hart af, of een dergelijke
catastrofe opnieuw over Europa
komen zal. Vastgesteld kan ech
ter worden, dat de argumenten,
die er voor pleiten, dat het
niet tot een oorlog komen zal„
in de laatste weken vermeerderd
zijn.
Men hoort veel van oorlogsvoorberei
dingen over en weer, van een versneld,
binnenhalen van oogsten, van grensver-
sterkingen, enz. Maar reeds de omstan
digheid, dat dergelijke geruchten open
lijk worden rondgestrooid, maakt het
aannemelijk, dat men hierbij in werke
lijkheid in het geheel niet met de laat
ste voorbereidingen voor een buitenge
wone militaire onderneming te 'doen heeft.,
Met verwijzing naar de kracht van eigen
wapenen ©enerzijds, met betuigingen van
vriendschap anderszijds, wil men een zoo
groot mogelijke diplomatieke buit ver
overen. In dit handgemeen gebruiken
beide partijen alle mogelijke middelen o:n
elkaar over en weer deels schrik aan te
jagen, deels elkaar met beloften te
paaien, in het ongelijk te stellen, met
zichzelf in tegenspraak te brengen. Ka
pitein Wiedemann wordt uitgezonden,
lord Runciman wordt uitgezonden, de
lucht is vol pact-aanbiedingen, bedrei
gingen van iedere soort, positieve en ne
gatieve trucs. En onderwijl is de wereld
in afwachting van de dingen (des vre^
des, hopen we), die komen zullen.
DE SPANNING TUSSCHE
MOSKOU EN TOKIO.
Het bovenstaande schijnt ook van toe
passing op de tusschen de Sovjet-Unie
en Japan heerschende spanning. Hoewel
het nog te vroeg is om gevolgtrekkingen
te maken omtrent de vermoedelijke ont
wikkeling van deze spanning, zijn er
toch zekere teekenen, welke bepaalde aan
wijzingen geven. Men moet deze niet
zoeken in het betwiste gebied zelf. Daar.
vecht men nog steeds.
Belangrijker is, dat de regeeringen tot
nu toe weinig lust toonen de troepen te
volgen. De regeeringen blijven waarde
hechten aan een minnelijke schikking. In
ieder geval is het diplomatieke contact
weer hersteld en het plan daartoe is op
merkelijk genoeg van de Japanners uit
gegaan. Inderdaad schijnt de wensch
naar een minnelijke schikking aan Japan-i
sche zijde nog grooter te zijn dan in;
Moskou. De veronderstelling, dat de Ja
panners de gevolgen van een strijd op
het oogenblik minder gemakkelijk kunnen,
dragen, dan de Russen ligt ook wel voor
de hand.
Overigens schijnt echter geen van
beide partijen van zins te zijn, een neder
laag bij Tsjang Koefeng te aanvaarden.
Derhalve is er ondanks bepaalde gerust
stellende feiten voor een te veel aan op
timisme zeker geen reden. Voor gerust
heid is slechts dan plaats, indien beide
partijen bij machte blijken de troepen
haar wil op te leggen en door het ver
minderen van de aanwezige strijdmidde
len, waarvan tot nu toe niets te bemer
ken is, aan hun wil tot een vreedzamé
oplossing uiting te geven.
96 Paddestoelen lie sta an voor 91.3 pet.
uit
97 Quito is de hoofdstad van
95 De guillotine is genoemd naar.....?
99 Wat zijn gurkha's?
100 Hoe betitelt men een professor»
ANTWOORDEN.
96 Water.
97 Ecuador (Zuid-Amerika).
98 De Fransche arts J. Guillotin, die
de valbijl elders reeds bekend
in Frankrijk deed gebruiken.
99 Leden van een volksstam in Nepal,
Br.-Indië; Hindoes.
100 Hooggeleerde Heer.
NIEUWE VRAGEN
101 Gruyère-kaas is genoemd naar.....
102 Wie bestreden elkaar in de Gulden
Sporenslag?
103 Waar is de beioemde Blauwe Grot?
104 Wat beteekent grotesk?
105 Wie vond de notenbalk uit?
De antwoorden en nieuwe vra
gen komen in het volgend nr
Zitting van Zaterdag 6 Augustus 193S,
des nam. twee uur.
Voorz.de heer Mr. A F. Kamp, bur
gemeester.
Secretaris: de heer C. Jonker, gem.-secr.
Afwezig: de heeren De Lugt en Leber;
de heer Leber komt later ter vergadering»
1. Notulen.
Deze hebben ter inzage gelegen. Wor
den zonder op- of aanmerking goedge-
ekurd.
2. Ingekomen stukken.
A. Een adres van de Bond van Restau
rant, caféhouders, enz., met het verzoek
tijdens de a.s. JUBILEUMFEESTEN tap-
verboden en sluitingsuren niet te doen
gelden en zoo ruim mogelijk toestemming
te geven tot het houden van vermakelijk
heden, zoo mogelijk zonder heffing van
belasting en anders onder toepassing van
een billijk tarief. Namens B. en W. deelt
de voorz. mee, dat het College hier afwij
zend tegenover staat. De vermakelijk
heidsbelasting, aldus de voorz., is niet
zoo hoog, dat ze niet betaald kan worden;
door hen, aan wie de feesten slechts voor
deel kunnen geven. Bovendien mist de
raad de bevoegdheid het verzoek in te
willigen. Wat de taoverboden en de slui
ting betreft, is de Burgemeester voor
nemens de caféhouders zooveel mogelijk
ter wille te zijn. Dhr Parlevliet: Het
zou jammer zijn, wanneer bij deze spe
ciale gelegenheid geen uitzonderingen
werden gemaakt. Elders is dat bij de ge
boortefeesten wel gedaan. De café's gaat
het niet erg voor de wind. Ze mogen we',
een extra'tje hebben. Graag zou ik vrij
stelling van vermakelijkheidsbelastingge
geven zien. Voorz.: U heeft mij niet
overtuigd. Het gaat maar om kleine be
dragen. En we mogen toch de Oranje-
dagen niet gebruiken om vrijstellingen los
te krijgen. Zullen we er over stemmen?
Weinig bijval. Dhr Dros alleen,
valt de heer Parlevliet bij. Er wordt niet
gestemd.
BUSSEN CONTRA TAXI'S.
B. Adres van de taxichauffeurs H. van
Boven, Kaan, Eelman en Kooger, die
protesteeren tegen de regeling ingevolge
welke op het parkeerterrein aan de ha
ven de autobussen vooraan mogen staan.
De taxi's daarachter zijn daardoor aan
het oog onttrokken. Bovendien worden
de vreemdelingen volgens het adres door
de buschauffeurs niet zelden verkeerd
ingelicht. Bestelde taxi's worden verhin
derd bij de boot te komen. Een en ander
geeft de taxiverhuunders, wier inkomsten
slinken, reden om te verzoeken voortaan
vóór de bussen een standplaats te mogen,
innemen. Voorz. merkt op, dat de
regeling door de Rijkswaterstaat getrof
fen is. biet gemeentebestuur heeft zich
daarmee accoord verklaard. Maar nu dit
adres met aantijgingen en Insinuaties.
Wij hebben de heer Boekei ontboden,
maar deze verzekerde, dat door zijn chauf
feurs geen verkeerde inlichtingen wor
den verstrekt. Wanneer we nagaan, waar"
in Den Helder de taxi's moeten staan,
is er met Texel toch een heel verschil./
Komen er veel menschen, dan is moeilijk
te voorkomen, dat passagiers „afge-
kaapt" worden. We moeten het tenslotte
aan het fatsoen van de menschen over
laten. We zullen de toestand dus maar
laten zooals hij nu is. Dhr Boekei heeft
ons schriftelijk verzekerd, dat hij zijn
personeel streng geïnstrueerd heeft, ook
wat betreft het verstrekken van inlich
tingen omtrent de busverbinding. Dhr
Dogger: Waarom ook de taxi-chauffeurs
niet ontboden? Wij hebben wel eens ver
baasd gestaan over de maatregelen van
de politie aan de haven. Het adres bevat'
geen aantijgingen, maar de waarheid. Er
staan soms vijf bussen, die de taxi's ge
heel insluiten. Ook de taxiverhuurders
moeten een boterham kunnen verdienen.
Hier staan kleine menschen tegenover
een verbazend groote onderneming De
chauffeurs draaien de vreemdeling een
rad voor de oogen. Gaat u naar Vrede-
stein? Ja, maar.. de bus zet u aan de
weg neer, niet waar u wezen wilt. Bert
ik goed ingelicht, dan trof de huidige
verkeersregeling de nieuwe opzichter van
de Rijkswaterstaat onaangenaam. Hij
vond het geen toestand: de taxi's heelc-
inaal in een hoek. Ik vraag namens die
menschen hier verandering te brengen.
Ze hebben aan de K.L.M al strop ge
noeg. Het \varen juist de menschen, dio
nu vliegen, die vroeger van een taxi ge
bruik maakten. Strijk uw hand over het
hart en doe recht. Dhr Bruin: De op
lossing is spoedig gevonden. Laat Boekei
het recht hebben hoogstens één bus voor
aan te plaatsen. De reservebussen houdt)
hij maar achteraf. Dan ziet men tenminste
ook de huurauto's. Dhr Parlevliet: Ver
keerde inlichtingen worden inderdaad wel
eens gegeven. Dit schaadt de badplaats,
en het heele vreemdelingenverkeer. Laten
de chauffeurs dit voorkomen. Wat het
beter plaatsen van de taxi's betreft Wij
zitten aan het busbedrijf moreel vast.
Evenwel is het voor de taxi-chauffeurs,
die bij hun portieren moeten blijven, een
hopeloos geval. Kan er aan het T.E.S.O;-
gebouw geen bord met „Taxi's achter
de bussen" worden aangebracht? Bestelde
auto's aan de boot laten komen kan tot
misbruik leiden. Ook is het niet goed
een bus met het opschrift Naar Den
Burg, De Koog, Den Hoorn, enz. voor
aan te laten staan .wanneer hij niet recht
streeks verbinding geeft. Hoewel we de
busdienst moreel moeten steunen, die
nen ook de taxi-chauffeurs, een groote
categorie, hun brood te kunnen verdie
nen. Dhr Keijzer bevestigt, dat inder
daad de buschauffeurs wel eens verkeerde'
inlichtingen geven. De bussen zouden'
overal heen gaaji. Dhr De Waard zou
bet op prijs stellen, zoo de instructies be
ter nageleefd worden, maar wijst er te
vens op, dat de bus een bevoorrechte,
ositie moet innemen, omdat de ge
meente er financieel zoo na bij betrokken
is. Weet u, aldus dhr De Waard, dat dht
Koekei f200 per week aan lasten heeft
op te brengen? Dhr Bruin: De bussen
voor Van der Schuyt kunnen toch wel wat,
naar achteren. De taxi's staan vaak als
achter een schutting. Voorz.: De taxi
chauffeurs hebben we niet ontboden om
.niet de indruk te vestigen, dat wij intrek
king wenschen van het aangeboden ver
zoek. Wat de nieuwe opzichter van do
Waterstaat van de regeling denkt, weten
we niet. Zijn voorganger had in elk ge
val een ander idee. Destijds hebben cle
taxi's een plaats voor de bussen gehad..
Maar toen hadden we van de andere zijde
de klacht: Ze pikken mijn klanten weg.
Het aanbrengen van een bord lijkt me
wel wat. Wat het geven van inlichtingen
omtrent het busvervoer betreft: men
is afhankelijk van de goede trouw. Fe
stelde auto's mogen aan de boot stam.
maar voor misbruik moet gewaakt wor
den. Dhr Epe: Er is een lans gebro
ken voor de taxi's, die het niet best heb
ben, maar de bussen 'hebben als openbaar
middel van vervoer onze bescherming noo-
dig. Ze hebben geweldig concurrentie
van de scharrelaars. De spoeling is al
dun. (Dhr Dogger onderbreekt: Nogal
dik.) Dhr Bruin: We zijn het met
cTe heer Epe eens, maar deze kwestie is
door ons niet in het'geding gebracht,
Dhr Dogger: Ik ben niet voldaan. Dhr
Poekel zegt dat allemaal nu wel, maar
is dat zoo? Voorz.: Waarom komert
de taxi-chauffeurs hier zelf niet eens?
- Dhr Dogger: Dat vinden ze wat be
zwaarlijk. Ze kunnen u zoo slecht bena
deren. Voorz.: De deur is hier voor
ieder open. Eenmaal kreeg ik op Zater
dag bezoek. Toen heb ik, omdat veel
ander werk op afdoening wachtte, ge
vraagd, volgende week terug te komen,
maar de man is diet meer geweest.
Hiermee wordt de discussie gesloten.
Over plaatsing van een bord ten behoeve
van de taxi's zal met de opzichter van.
d eWaterstaat gesproken worden.
3. Ontslag-aanvrage van mej. Van den
Berg als onderwijzeres aan de o.l.
school te Zu'd-Eierland.
Wordt eervol verleend met ingang van
door B. en W. te bepalen datum. Mej.
Sinds 15 Mei geheel gewijzigde
DIENST- en TARIEFREGELING
a 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauf
feurs en aan onze kantoren.
Van den B. werd benoemd te Haarlem,,
waar zij ook vandaan kwam.
4. Goedkeuring rekening Algemeen
Weeshuis over 1937.
Wordt op advies van de Comm. van
Rekeningnaziencrs, de leden l>c Lugt,
Keijzer en Van tier Vis, goedgekeurd.
5. Idem Algem. Armbestuur over 1937.
Als boven. De Comm. bestond uit de
heeren Keijzer, Dogger en Henkcs.
6. Vaststelling verlies- en winstreke
ning en balans per 31 Dec. 1937 van
de N.V. T.E.M.
Als boven. De Comm. bestond uit de
heeren Leber, Dros, De Waard en Bruin.
7. Regeling vergoeding straatverlich
ting.
Zie vorig nr. Goedgekeurd z.h.st.
8. Tarief clcctriciteltsopname voor
winkels, enz.
Zie vorig nr. hier over. De heer
Parlevliet is nog niet geheel voldaan. Spr.
vraagt eventueeic excessen alsnog te wil
len voorkomen. Voorz. merkt op, dat
dit juist in de bedoeling ligt. Goed
gekeurd z.h.st.
9. Uitvoering in werkverschaffing aan
leg rcdd'ngbootslag.
Zie hierover vorig nr. Er wordt met
geen woord in openbare vergadering
over deze zaak gesproken. De raad lu cht
er onmiddellijk, zonder stemming, zijn
goedkeuring aan.
10. Idem verbetering zeedijk van de
polder Eendracht.
Zie hierover vorig nr. Dhr Epe:
Hoe staat het met de onderhoudsplicht»
ais de dijk er ligt. Heeft de overheid
daar toezicht op? Wat zijn de consequen
ties? Straks komt de Lierlankische pol
der met eenzelfde voorstel..... Dhr
Bruin: Als wij ons tegen dit voorstel
stel verklaren is het niet, omdat wij
bet werk niet noodzakelijk achten. Wij
denken echter met zorg aan de toekomst
van onze menschen. En niet alleen aan die
van de werkloozen. Het is niet in het
belang van de gemeenschap, wanneer wq
zulke werken in werkverschaffing gaan
u.tvoeren. We bewijzen er de democratie
een slechte dienst mee. Dat leidt tot
verstarring en tot meerdere afkeer van
de harde aanpassingspolitiek. Ook onder
Chr. en Katholieke arbeiders. Laten we
toch niet meehelpen, dat catastrofale
machten van elders hier de overhand
krijgen. Laat varen de politiek, die ren
tabiliteit boven welvaart stelt. Gieef
ons't werk in liet vrije bedrijf tegen een
menschwaardig loon. Waarom anders het
werk niet in het Werkfonds opgenomen.
Dan zal het loon beter zijn. Er is hier
nog werk genoeg, nemen we een voor
beeld aan Medemblik: speeltuin, thee
tuin, sportterrein, zwembassin. Werk,
als nu wordt aangeboden, in werkver
schaffing uitvoeren, moet demoraliseeren.,
Dhr De Waard: Hier is sprake van
werkverschaffing. Hierop wordt gespe
culeerd; dan kan het voor een koopje.
Ik ben er niet voor. Dhr Dogger: Wie
is (zijn) de eigenaar(s)? Dhr Dros:,
Tot zekere hoogte kan ik met het voor
stel van B. en W. accoord gaan. Ge
beurt het niet in werkverschaffing, dan
is het niet zeker, dat het werk doorgaat..
Wordt het duurder, dan zal de grond
gebruiker meer moeten opbrengen. Ver
der loopen we de kans, dat arbeiders van
buiten worden gehaald. Dhr Keijzer;
Als er vreemde werklui komen, blüven er,
hier misschien weer hangen. Dhr Van
der Vis: Zou het werk evengoed niet
in werkverschaffing uitgevoerd worden
als de gemeente zich er buiten houdt?
Voorz. meent van wel. Dhr Parle
vliet: Ik voel voor de redelivering van'
de heeren Bruin en De Waard, maar we
moeten verder zien. Stel u eens voor,
dat de polder onderloopt. De laatste ja
ren komt de zee hooger. Er moet wat)
gebeuren. Ik ben er wel voor, maar dan
aan Tiet werk in de winter. Dan is het>
verschil tusschen de loonen in werkver
schaffing en het vrije bedrijf het ge
ringst. Voorz.: De polder is na beko
men concessie ingepolderd. Met betrek
king tot het onderhoud kan van hooger-
hand geen dwang bestaan. Vorig jaar is
voor herstel van de stormschade f16345
uitgegeven. Nu bedragen de bijkomende
kosten tien duizend gld. plus vijf duizend
gld. loon. Hieruit volgt, dat het onder
houd van de dijk wel niet zal worden
verwaarloosd.
(Zie verder 4e pagina van dit nr.)
TEXELSCHE COURANT
LICHT op
ii||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNi:iiii||||||
||||||:niiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiniiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiniii||||||
IIIIIIHIIII WEET U ZE ALLE VIJF IIIIIIHIIII
||||||iiiiiiii>iiiiiii:iiiiiiiii!IIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii<iiiiuiiiiiiiiiiiiii||||||