I 1 i NEDERLAND im'wam-- KOUD BUITEN De nieuwe O.L. school te Oosterend officieel geopend. Qaweh ioo&2n N.V, Ph. Vlessing, Den Burg. N.V. PH. VLESSING, Ink.comb, Nederland, DEN BURG Donderdagmiddag is de nieuwe open bare lagere school aan Oosterend in te genwoordigheid van tal van genoodigden officieel in gebruik genomen. Menigeen zal ongetwijfeld reeds lang naar dit oogenblik hebben uitgezien. De oude school was practisch onbruikbaar ge worden; de bouw van een nieuwe was geen luxe. Tegen drie uur verzamelden zich de genoodigden in het oude schoolgebouw. Aanwezig waren het dagelijksch bestuur van onze gemeente, alle leden van de gemeenteraad, de inspecteur van het L.O., de heer Ferenga, de hoeren M. Kikkert en S.Zuidema, beiden vroeger hoofd van de o.l.s. te Oosterend, de oudercommis-i sie van Oosterend, de schoolcommissie,, de hoeren J. Tiessen, dir. van gemeente werken, P. A. de Rode, dir. van de T.E. M., J. Veldstra, gem.-opzichter, het onderwijzend personeel van de school, de leerlingen, ouders van leerlingen, en de uitvoerders van het werk. (De aan-' nemer W. Uiterdijk had bericht van ver hindering gezonden.) Het was erg vol in het kleine lokaal van de oude school, waar de heer F. J. Sehmit, hoofd der school, allen hartelijk welkom heette. In zijn woord van af scheid van het gebouw, dat zoovele jaren binnen zijn muren de weetgrage jeugd h-peft gehuisvest, richtte de lieer Schmit zich vooral tot de schoolkinderen. „Dit is voor ons een biezondere dag, nietwaar?" aldus ving hij aan. ^"-ge roep was het overduidelijke antwoord. „Jullie zijn blij, dat wij straks naar het nieuwe gebouw gaan", ging spr. verder. „Het is ook wel biezond-er verheugend. Maar toch zijn er ook dingen, die ons ernstig stemmen. Jullie weet, wanneer deze school is gebouwd „Achttienhonderd vijf en ziestig", klonk het antwoord. „Juist, dat wil dus zeggen, dat deze school al 73 jaar oud is. Sedert de tijd, dat zij werd gebouwd, is in de wereld heel wat veranderd. Veel, wat voor ons thans gewoon is, we denken b.v. aan de vliegmachine kende men toen nog niet. Voor zoover mij bekend, is niemand, die bij de opening aanwezig was, nog in leven. Het blijkt, dat een schoolgebouw lang meegaat. Daarom is het een belang rijke gebeurtenis: het inwijden van een school, het is een historische geheurte nis. Het afscheid stemt een beetje wee moedig. Er zijn menschen, die het hee- lemaal niet leuk vinden, dat de school naar een andere straat is verplaatst. Bij ons in de straat wonen eenige be jaarde dames, die het erg jammer vin-, den. En dat is een pluimpje voor jullie, Iedere dag kwamen jullie langs hun hui zen en nooit hebben zij overlast onder vonden. Geen ruit is in al die jaren in gegooid. Ook hebben we aan deze school tal van prettige herinneringen, aan feest jes, b.v. We hebben veel op deze school meegemaakt en we zullen dat nooit vergeten". De kinderen zongen onder leiding van mej. A. Spaans een afscheidslied. De woorden waren van de heer Schmit, de muziek van mej. Spaans. Het was een aardig, ernstig liedje, dat op wel tref fende wijze de gedachten vertolkte, die in de kinderen moeten zijn omgegaan,, nu zij deze plek voor goed de rug zou den toekeenen. Al hebben zij misschien wel eens die school uitgemaakt voor al wat leelijk is.... het is en blijft een ver trouwd gebouw, waaraan zoovele prettige herinneringen blijven verbonden. Met de kinderen voorop, dan de genoo digden en tenslotte de ouders, trok men in optocht naar de nieuwe school, die in de gulden stralen van het herfstzonnetje met de nationale driekleur wapperend' aan de vlaggestok, een feestelijke aan blik bood. Trouwens de drukte; de politie, die het verkeer moest leiden; de stralende zon, alles met elkaar droeg er toe bij, dat men in een feeststemming raakte. En was het ook geen feest, dat de nieuwe lagerei school werd geopend? OPENING DOOR MR. KAMP. Allen verzamelden zich in een der beide lokalen. Hier sprak burgemeester Kamp de aanwezigen toe. Ik heet u allen hartelijk welkom in de nieuwe school, aldus spr. Een school is voor iedereen zeer belangrijk, 't Is noo- dig, dat men naar een lagere school toe gaat. Ouderen weten wel, van welk grooi belang het is, dat de school er frisch en fleurig uitziet en de kinderen er met ple zier heengaan. Inspecteur Ferenga heeft bij mijn in stallatie de slechte toestand, waarin som mige scholen op Texel verkeerden, onder mnjn aandacht gebracht. Ik wil er daar om de nadruk op leggen, dat het initiatief om deze school te bouwen, van de Raad zelf is uitgegaan. Daaraan was vooraf- gegaan menige bespreking van B. en W., menige bedetocht van meester Zuidema, toen nog hoofd van de school. Het doet me genoegen, u, meester Zuidema, en ook de heer Kikkert en zijn vrouw, hier te zien. Het plan voor de school is ontworpen door de heer J. Tiessen. De heer Veld* stra had het toezicht, de heer P. A. 'dia Rode oefende toezicht uit op de elec- trische installatie. Het werk is op voor treffelijke wijze uitgevoerd. Alles is vlot verloopen. De burgemeester besloot met een „Lang leve de nieuwe school", hetgeen de kin deren gaarne luid herhaalden. De kinderen zongen daarop gezamenlijk 't liedje: „De Nieuwe School". Eenigen speelden vervolgens keurig op de fluit. INSPECTEUR FERENGA SPREEKT. De heer Ferenga nam hierop het woord. Met veel vreugde ben ik naar Laat het maar koud znn. Laat het maar vriezen dat het kraakt. Onze dekens y V zorgen voor n heerlijke warmte. Draad y voor draad zuiver wol. En bij eiken J deken een schriftelijke garantie! Warmte is nu goedkoopgoedkooper dan ooit! De prijzen zijn zeldzaam 100°ó MSVE Texel gekomen, zoo z-eide hij. Ik wil be ginnen met de burgemeester te felicitee- ren met de wijze, waarop hij deze ope ning heeft georganiseerd. Door die wan deling van het oude gebouw naar het nieuwe is aangegleven, dat er eigenlijk' niet anders dan een verhuizing heeft,' plaats gehad. De verhuizing was noo- dig. Niet omdat er kans bestond^ dat de oude school zou instorten, maar enkel ten behoeve van het onderwijs. Di;> school voldeed niet meer. De zon moest er in. Het moet in een school vroolijk en blij zijn, zooals het in deze school is. Zoo'n nieuwe school legt een verplichting op de kinderen. Maar ze zullen de mooio omgeving respecteeren en waardeeren. Zij zullen dit bewijzen in hun \yerk. hun Stemming, in hun gedragingen. Ze l^t ook een verplichting op de leerkrachten. Maar zij zullen trachten zich nog meer te geven voor de kinderen, dan zij reeds hebben gedaan. Onder de vertrouwde lei ding van de heer Schmit en mej. Spaans De inspecteur zei., dat de nieuwe school verplichtingen oplegt. We hopen er it te slagen, de resultaten nog verder op te voeren. Ik ben voldaan, maar nog niet tevreden. Schopenhauer zei eens: „De mensch is een ontevreden wezen". Zoo is het misschien ook wel. Ik hoop, dat de geldmiddelen het nog eens zullen toe laten ,dat achter de school een gymnas tieklokaal kan worden gebouwd. En da; er eens zooveel leerlingen zullen komen dat nog een derde lokaal zal moetei worden aangebouwd. In het lokaal hiernaast, ging spr. ver der, is een tentoonstelling van het werk van de kinderen. Niet al het werk kat worden tentoongesteld. Immers, het i: wel van belang, dat de kinderen leerer schrijven en rekenen, maar het is var even zoo groot belang, dat zij leeren den ken, dat zij ook leeren spreken. Tock geeft de tentoonstelling nog heel wal aardige dingen te zien. De kinderen werden op een taartje ont- HUIDONZUIVERHEDEN, VETWORMPJES, PUKKELS EN UITSLAG verdwijnen door huidzuiverende, huidvoedende en huidverfraaiende Purol. Doos 30, 60 ct. Tube 45 ct. Bij Apoth. en, Drogisten. zullen de reeds belangrijke resultaten ze ker nog meer opgevoerd worden. Hulde aan de architect, ging spr. ver der. Het is alles keurig in orde. Mag ik u feliciteeren met dit frissche gebouw, dat stellig een aanwinst beteekent voor Oostenend. Hulde aan de burgemeester voor zijn initiatief. Ik hoop, dat u <g> dit oad zult doorgaan. Nu is zeker De Koog aan de beurt? Spr. besloot met de beste wenschen voor de toekomst. NAMENS DE OUDERCOMMISSIE De heer P. Koning, voorz. van de oudercommissie, was de volgende spre ker. Ik wil gaarne een woord van dank bren gen aan de gemeenteraadsleden, aldus spr. Het is voor de ouders een groote, geruststelling te weten, dat de gezond-, heid van de kinderen thans geen gevaat meer kan loopen. Al zullen de verhalen wel wat overdreven zijn, die spraken van „bootjes zeilen tusschen de banken", toch maakten die ons dikwijls bezorgd. Toen de heer Zuidema nog hoofd was, is er op de ouderavonden veel gesproken over de noodzakelijkheid van een nieuwe school. We zijn de burgemeester erkentelijk voor de medewerking, van hem ondervonden. Wegens de slechte tijden kon niet op stel en sprong tot de bouw worden overge gaan. Temeer zijn wij daarom de ge meenteraad dankbaar, dat hij, tot de bouw heeft willen besluiten. Ik wensch de school het beste toe en hoop, dat nie mand het voortvarende besluit van onze raad zal berouwen. Staande zongen de kinderen gezamen lijk het Wilhelmus. De heer Schmit sloot de rij der spre kers. Hij bracht de vorige sprekers dank, de Burgemeester, de Inspecteur voor zijn vleiende woorden, de heer Koning, voor zijn woorden, waaruit de goede verstand-, houding bleek tusschen de ouders en het onderwijzend personeel. Het is nog niet zoo lang geleden, vervolgde spr., dat de scholen en de gevangenissen aan de buitenkant niet te onderscheiden waren. Die tijd is gelukkig voorbij. Een school is thans een frisch en fleurig gebouw. haald en voor hen was daarmee de plech tigheid afgeloopen. Ze waren in een oog wenk buiten, waar zij toen de nieuwe speelplaats hebben ingewijd. De ouderen begaven zich na ee: kopje thee naar het naastgelegen lo kaal, waar de tentoonstelling was. Er was veel te zien en zeer zeker veel interessants. De handwerkjes van de meisjes waren alle keurig verzorgd. De voortreffelijke leiding 'bleek duidelijk. Ook fraaie teek-eningen waren er. Va: alle leerlingen was er werk, niet alleen van de goede. Daardoor was een pradi- tig overzicht verkregen, van wat de kin deren is geleerd. Met welgevallen hebben de aanwezigen dit werk bekeken. Uil schoolschriften konden de aanwezigen kennis nemen van de wijze, waarop hei onderwijs werd gegeven. Er lagen ge schiedenisschriften, aardrijkskunde-, na tuurkunde- en natuurlijke historie-schrif ten. Het nateekenen van voorwerpen, var, schematische voorstellingen, dat on getwijfeld meer waarde heeft dan alleen naar een voorwerp of een plaat te kijken bleek bij de lessen in deze vakken een belangrijke plaats in te nemen. Voorts waren er schriften, waarin df kinderen op aanschouwelijke wijze de be le.venissen op een tweedaagsch school reisje hadden uitgebeeld, dikwijls op bij zonder humoristische wijze. Men kreeg niet spoedig genoeg var het kijken naar al het frissche werk, dat hier te bezichtigen was. Zoo bleef men nog lang bijeen tot omstreeks kwart voof vijf de bezoekers de een na de ander vertrokken. Zoo kwam een einde aan deze mid dag, die voor Oosterend wel een bijzon der belangrijke is geweest. Maar, zooals Inspecteur Ferenga zei: „We moeten op deze weg voortgaan". De heer Ferenga noemde De Koog. Gelukkig weten we, dat de Raad een open oog heeft voor de belangen van het onderwijs en de ge bouwen, waarin dat wordt gegeven. Met voldoening kan men terugzien, op wat hier tot stand is gebracht. De nieuwe school is een frisch en zonnig gebouw Het moet een genot zijn, daarin te wer ken H.- TEN AFSCHEID. ii!ii:i!iii!i:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii PQODUQEEP W4PMTE MET... Dan geniet U pas recht van zoo'n warmwollen najaars mantel Komt eens kijken naar onze nieuwe Fransche en Engelsche modellen, 't Zijn luweeltjes van modekunst. ICharmont, sportief en uiterst lelegant. SLOTWOORD VAN HET HOOFD DER SCHOOL. DE TENTOONSTELLING

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 6