I
1
i
NEDERLAND
im'wam--
KOUD BUITEN
De nieuwe O.L. school te Oosterend
officieel geopend.
Qaweh ioo&2n
N.V, Ph. Vlessing, Den Burg.
N.V. PH. VLESSING, Ink.comb, Nederland, DEN BURG
Donderdagmiddag is de nieuwe open
bare lagere school aan Oosterend in te
genwoordigheid van tal van genoodigden
officieel in gebruik genomen. Menigeen
zal ongetwijfeld reeds lang naar dit
oogenblik hebben uitgezien. De oude
school was practisch onbruikbaar ge
worden; de bouw van een nieuwe was
geen luxe.
Tegen drie uur verzamelden zich de
genoodigden in het oude schoolgebouw.
Aanwezig waren het dagelijksch bestuur
van onze gemeente, alle leden van de
gemeenteraad, de inspecteur van het L.O.,
de heer Ferenga, de hoeren M. Kikkert
en S.Zuidema, beiden vroeger hoofd van
de o.l.s. te Oosterend, de oudercommis-i
sie van Oosterend, de schoolcommissie,,
de hoeren J. Tiessen, dir. van gemeente
werken, P. A. de Rode, dir. van de T.E.
M., J. Veldstra, gem.-opzichter, het
onderwijzend personeel van de school,
de leerlingen, ouders van leerlingen, en
de uitvoerders van het werk. (De aan-'
nemer W. Uiterdijk had bericht van ver
hindering gezonden.)
Het was erg vol in het kleine lokaal
van de oude school, waar de heer F. J.
Sehmit, hoofd der school, allen hartelijk
welkom heette. In zijn woord van af
scheid van het gebouw, dat zoovele jaren
binnen zijn muren de weetgrage jeugd
h-peft gehuisvest, richtte de lieer Schmit
zich vooral tot de schoolkinderen.
„Dit is voor ons een biezondere dag,
nietwaar?" aldus ving hij aan. ^"-ge
roep was het overduidelijke antwoord.
„Jullie zijn blij, dat wij straks naar het
nieuwe gebouw gaan", ging spr. verder.
„Het is ook wel biezond-er verheugend.
Maar toch zijn er ook dingen, die ons
ernstig stemmen. Jullie weet, wanneer
deze school is gebouwd
„Achttienhonderd vijf en ziestig", klonk
het antwoord.
„Juist, dat wil dus zeggen, dat deze
school al 73 jaar oud is. Sedert de tijd,
dat zij werd gebouwd, is in de wereld
heel wat veranderd. Veel, wat voor ons
thans gewoon is, we denken b.v. aan
de vliegmachine kende men toen nog
niet. Voor zoover mij bekend, is niemand,
die bij de opening aanwezig was, nog in
leven. Het blijkt, dat een schoolgebouw
lang meegaat. Daarom is het een belang
rijke gebeurtenis: het inwijden van een
school, het is een historische geheurte
nis. Het afscheid stemt een beetje wee
moedig. Er zijn menschen, die het hee-
lemaal niet leuk vinden, dat de school
naar een andere straat is verplaatst.
Bij ons in de straat wonen eenige be
jaarde dames, die het erg jammer vin-,
den. En dat is een pluimpje voor jullie,
Iedere dag kwamen jullie langs hun hui
zen en nooit hebben zij overlast onder
vonden. Geen ruit is in al die jaren in
gegooid. Ook hebben we aan deze school
tal van prettige herinneringen, aan feest
jes, b.v. We hebben veel op deze school
meegemaakt en we zullen dat nooit
vergeten".
De kinderen zongen onder leiding van
mej. A. Spaans een afscheidslied. De
woorden waren van de heer Schmit, de
muziek van mej. Spaans. Het was een
aardig, ernstig liedje, dat op wel tref
fende wijze de gedachten vertolkte, die
in de kinderen moeten zijn omgegaan,,
nu zij deze plek voor goed de rug zou
den toekeenen. Al hebben zij misschien
wel eens die school uitgemaakt voor al
wat leelijk is.... het is en blijft een ver
trouwd gebouw, waaraan zoovele prettige
herinneringen blijven verbonden.
Met de kinderen voorop, dan de genoo
digden en tenslotte de ouders, trok men
in optocht naar de nieuwe school, die in
de gulden stralen van het herfstzonnetje
met de nationale driekleur wapperend'
aan de vlaggestok, een feestelijke aan
blik bood.
Trouwens de drukte; de politie, die het
verkeer moest leiden; de stralende zon,
alles met elkaar droeg er toe bij, dat men
in een feeststemming raakte. En was het
ook geen feest, dat de nieuwe lagerei
school werd geopend?
OPENING DOOR MR. KAMP.
Allen verzamelden zich in een der beide
lokalen. Hier sprak burgemeester Kamp
de aanwezigen toe.
Ik heet u allen hartelijk welkom in de
nieuwe school, aldus spr. Een school is
voor iedereen zeer belangrijk, 't Is noo-
dig, dat men naar een lagere school toe
gaat. Ouderen weten wel, van welk grooi
belang het is, dat de school er frisch en
fleurig uitziet en de kinderen er met ple
zier heengaan.
Inspecteur Ferenga heeft bij mijn in
stallatie de slechte toestand, waarin som
mige scholen op Texel verkeerden, onder
mnjn aandacht gebracht. Ik wil er daar
om de nadruk op leggen, dat het initiatief
om deze school te bouwen, van de Raad
zelf is uitgegaan. Daaraan was vooraf-
gegaan menige bespreking van B. en W.,
menige bedetocht van meester Zuidema,
toen nog hoofd van de school. Het doet
me genoegen, u, meester Zuidema, en ook
de heer Kikkert en zijn vrouw, hier te
zien.
Het plan voor de school is ontworpen
door de heer J. Tiessen. De heer Veld*
stra had het toezicht, de heer P. A. 'dia
Rode oefende toezicht uit op de elec-
trische installatie. Het werk is op voor
treffelijke wijze uitgevoerd. Alles is vlot
verloopen.
De burgemeester besloot met een „Lang
leve de nieuwe school", hetgeen de kin
deren gaarne luid herhaalden.
De kinderen zongen daarop gezamenlijk
't liedje: „De Nieuwe School". Eenigen
speelden vervolgens keurig op de fluit.
INSPECTEUR FERENGA
SPREEKT.
De heer Ferenga nam hierop het
woord. Met veel vreugde ben ik naar
Laat het maar koud znn. Laat het maar
vriezen dat het kraakt. Onze dekens y
V zorgen voor n heerlijke warmte. Draad
y voor draad zuiver wol. En bij eiken J
deken een schriftelijke garantie!
Warmte is nu goedkoopgoedkooper
dan ooit! De prijzen zijn zeldzaam
100°ó
MSVE
Texel gekomen, zoo z-eide hij. Ik wil be
ginnen met de burgemeester te felicitee-
ren met de wijze, waarop hij deze ope
ning heeft georganiseerd. Door die wan
deling van het oude gebouw naar het
nieuwe is aangegleven, dat er eigenlijk'
niet anders dan een verhuizing heeft,'
plaats gehad. De verhuizing was noo-
dig. Niet omdat er kans bestond^ dat de
oude school zou instorten, maar enkel
ten behoeve van het onderwijs. Di;>
school voldeed niet meer. De zon moest
er in. Het moet in een school vroolijk
en blij zijn, zooals het in deze school is.
Zoo'n nieuwe school legt een verplichting
op de kinderen. Maar ze zullen de mooio
omgeving respecteeren en waardeeren. Zij
zullen dit bewijzen in hun \yerk. hun
Stemming, in hun gedragingen. Ze l^t
ook een verplichting op de leerkrachten.
Maar zij zullen trachten zich nog meer
te geven voor de kinderen, dan zij reeds
hebben gedaan. Onder de vertrouwde lei
ding van de heer Schmit en mej. Spaans
De inspecteur zei., dat de nieuwe school
verplichtingen oplegt. We hopen er it
te slagen, de resultaten nog verder op
te voeren. Ik ben voldaan, maar nog niet
tevreden. Schopenhauer zei eens: „De
mensch is een ontevreden wezen". Zoo
is het misschien ook wel. Ik hoop, dat
de geldmiddelen het nog eens zullen toe
laten ,dat achter de school een gymnas
tieklokaal kan worden gebouwd. En da;
er eens zooveel leerlingen zullen komen
dat nog een derde lokaal zal moetei
worden aangebouwd.
In het lokaal hiernaast, ging spr. ver
der, is een tentoonstelling van het werk
van de kinderen. Niet al het werk kat
worden tentoongesteld. Immers, het i:
wel van belang, dat de kinderen leerer
schrijven en rekenen, maar het is var
even zoo groot belang, dat zij leeren den
ken, dat zij ook leeren spreken. Tock
geeft de tentoonstelling nog heel wal
aardige dingen te zien.
De kinderen werden op een taartje ont-
HUIDONZUIVERHEDEN, VETWORMPJES, PUKKELS EN UITSLAG
verdwijnen door huidzuiverende, huidvoedende en huidverfraaiende Purol. Doos
30, 60 ct. Tube 45 ct. Bij Apoth. en, Drogisten.
zullen de reeds belangrijke resultaten ze
ker nog meer opgevoerd worden.
Hulde aan de architect, ging spr. ver
der. Het is alles keurig in orde. Mag ik
u feliciteeren met dit frissche gebouw,
dat stellig een aanwinst beteekent voor
Oostenend. Hulde aan de burgemeester
voor zijn initiatief. Ik hoop, dat u <g> dit
oad zult doorgaan. Nu is zeker De Koog
aan de beurt?
Spr. besloot met de beste wenschen
voor de toekomst.
NAMENS DE OUDERCOMMISSIE
De heer P. Koning, voorz. van de
oudercommissie, was de volgende spre
ker.
Ik wil gaarne een woord van dank bren
gen aan de gemeenteraadsleden, aldus
spr. Het is voor de ouders een groote,
geruststelling te weten, dat de gezond-,
heid van de kinderen thans geen gevaat
meer kan loopen. Al zullen de verhalen
wel wat overdreven zijn, die spraken van
„bootjes zeilen tusschen de banken", toch
maakten die ons dikwijls bezorgd. Toen
de heer Zuidema nog hoofd was, is er op
de ouderavonden veel gesproken over de
noodzakelijkheid van een nieuwe school.
We zijn de burgemeester erkentelijk voor
de medewerking, van hem ondervonden.
Wegens de slechte tijden kon niet op stel
en sprong tot de bouw worden overge
gaan. Temeer zijn wij daarom de ge
meenteraad dankbaar, dat hij, tot de
bouw heeft willen besluiten. Ik wensch
de school het beste toe en hoop, dat nie
mand het voortvarende besluit van onze
raad zal berouwen.
Staande zongen de kinderen gezamen
lijk het Wilhelmus.
De heer Schmit sloot de rij der spre
kers. Hij bracht de vorige sprekers dank,
de Burgemeester, de Inspecteur voor zijn
vleiende woorden, de heer Koning, voor
zijn woorden, waaruit de goede verstand-,
houding bleek tusschen de ouders en het
onderwijzend personeel. Het is nog niet
zoo lang geleden, vervolgde spr., dat
de scholen en de gevangenissen aan de
buitenkant niet te onderscheiden waren.
Die tijd is gelukkig voorbij. Een school
is thans een frisch en fleurig gebouw.
haald en voor hen was daarmee de plech
tigheid afgeloopen. Ze waren in een oog
wenk buiten, waar zij toen de nieuwe
speelplaats hebben ingewijd.
De ouderen begaven zich na ee:
kopje thee naar het naastgelegen lo
kaal, waar de tentoonstelling was.
Er was veel te zien en zeer zeker veel
interessants. De handwerkjes van de
meisjes waren alle keurig verzorgd. De
voortreffelijke leiding 'bleek duidelijk.
Ook fraaie teek-eningen waren er. Va:
alle leerlingen was er werk, niet alleen
van de goede. Daardoor was een pradi-
tig overzicht verkregen, van wat de kin
deren is geleerd. Met welgevallen hebben
de aanwezigen dit werk bekeken. Uil
schoolschriften konden de aanwezigen
kennis nemen van de wijze, waarop hei
onderwijs werd gegeven. Er lagen ge
schiedenisschriften, aardrijkskunde-, na
tuurkunde- en natuurlijke historie-schrif
ten. Het nateekenen van voorwerpen, var,
schematische voorstellingen, dat on
getwijfeld meer waarde heeft dan alleen
naar een voorwerp of een plaat te kijken
bleek bij de lessen in deze vakken
een belangrijke plaats in te nemen.
Voorts waren er schriften, waarin df
kinderen op aanschouwelijke wijze de be
le.venissen op een tweedaagsch school
reisje hadden uitgebeeld, dikwijls op bij
zonder humoristische wijze.
Men kreeg niet spoedig genoeg var
het kijken naar al het frissche werk, dat
hier te bezichtigen was. Zoo bleef men
nog lang bijeen tot omstreeks kwart voof
vijf de bezoekers de een na de ander
vertrokken.
Zoo kwam een einde aan deze mid
dag, die voor Oosterend wel een bijzon
der belangrijke is geweest. Maar, zooals
Inspecteur Ferenga zei: „We moeten op
deze weg voortgaan". De heer Ferenga
noemde De Koog. Gelukkig weten we,
dat de Raad een open oog heeft voor
de belangen van het onderwijs en de ge
bouwen, waarin dat wordt gegeven. Met
voldoening kan men terugzien, op wat
hier tot stand is gebracht. De nieuwe
school is een frisch en zonnig gebouw
Het moet een genot zijn, daarin te wer
ken H.-
TEN AFSCHEID.
ii!ii:i!iii!i:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii
PQODUQEEP W4PMTE MET...
Dan geniet U pas recht van
zoo'n warmwollen najaars
mantel Komt eens kijken naar
onze nieuwe Fransche en
Engelsche modellen, 't Zijn
luweeltjes van modekunst.
ICharmont, sportief en uiterst
lelegant.
SLOTWOORD VAN HET
HOOFD DER SCHOOL.
DE TENTOONSTELLING