VERRAST ELKAAR
ELECTRISCH!
wmmmi
52s,e Jaargang
Zaterdag 12 November 1938
No. 5308
EERSTE BLAD.
LEEGE HANDEN
Geeft 'n electrisch geschenk
Het mooiste ge
schenk dat bestaati oen
geschenk dat electrisch gaat. Zulk
een surprise heeft succes! Het electrisch»
scheerbakje, het electrisch» broodrooster
het electrische wijnmandje of het leee»
lampje boven het bed alles door electrl-
citeit bezield zijn begeerenswaardige
zaken voor een manl Er zijn fraaie» waarde»
volle toestellen, maar ook practische klei
nigheden. Keus uit méér dan 100 artikelenl
XELSCHE COURANT
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii!iiiMiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii|lllll
VOOR DE ZONDAG
Je kunt daar toch niet met Leege han
den komen. Hoe dikwijls hebben we
dit in ons leven niet gezegd en even veel
kceren hebben we voor ons gezien die-
zeer duidelijke of nauwelijks verborgen
trek van teleurstelling op het gezicht
van hen, die ons verwachtten om onze
volle handen en zagen, dat ze blank wa
ren van leegheid.
Ergens met leege handen zijn geweest:
het kan ons later zoo pijnlijk zijn of we
zelf de plaats van de ontgoochelde in
namen. Het kind, dat van ons een nietig-
heidje verwacht, en wij hebben, omdat
we zoo druk met onszelf bezig wanen;
hem vergeten; het pinda-mannetje, dat
de heele dag maar op dezelfde plek staaf
en we gaan hem uit gemakzucht met
leege handen voorbijde zieke voor wie
ons vluchtige bezoek de eenige zonne
straal in een lange trieste dag is en -
geen versche bloemen, niet enkele versna
peringen blijven na ons bezoek ach'.er,
want we hebben het zoo enorm
druk en het was toch eigenlijk „mooi
genoeg", dat we nog een stukje van on
ze kostbare tijd aan hem gaven; de be
rooide venter, die aan onze deur belt en
hij vindt onze handen leeg, „omdat je
wel aan het geven kunt blijven".
Al deze figuren, kunnen ons in stil
le oogenblikken pijn doen, als we HUN
teleurstelling terugvinden in onze lee
ge handen, die zoo vol hadden kunnen
zijn, als we ze maar voor hen hadden
leeg gemaakt.
Volgende maal gaan we op dit onder
werp nog wat dieper in en zullen we ook
een andere zij belichten.
Zondag 13 November 193S.
VOOR HOOFD EN HART.
ZONDAG
Wilt gij, dat men goed over u spreke?
Doe het zelf niet. Pascal.
MAANDAG
Hoe hooger opgehaald, hoe meer in 't
nijdig oo-z, hoe min van windvang vrij.
Vondel.
DINSDAG
De kalmte, die gij hebt verworve-,
is zij een bewijs van gewonden kracht
of van toenemende zwakheid
Carmen S v 1 v a.
WOENSDAG
Alwetend ben ik niet, doch veel is mij
bewust. Goethe
DONDERDAG
Na de kracht is niets zoo hoog als
als haar beheersching. Jean Paul.
VRIJDAG
Hij, die zich zelf verloochenen wi',
in woorden en in werken, hij doe hei
vroolijk, need'rig stil, en laat zijn strijd
niet merken. De Genestet.
ZATERDAG
Bitter is de berisping, waaruit wij geen
leering kunnen trekken.
Ebner- Eschenbach.
WEET U ZE ALLE VIJF
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiii||||||
23(1 Het grootste meer van Europa
is
232 Een mandril is een
233 Een auto ,,B"-5434 komt uit....?
234 Wie was Pythagoras
235 Hoe heet het instrument, waar
mee men hooge temperaturen meet
ANTWOORDEN.
231 Het Ladoga-meer, Rusland, ruim
half zoo groot als Nederland.
232 Baviaanachtige aap N.-Guinea.
233 Friesland (letter B).
234 Grieksch wijsgeer en wiskundige.
235 Pyrometer (boven 500 gr. C.)
NIEUWE VRAGEN
236 Waarvan maakt men stijfsel?
-37 Hoeveel pet. eiwit bevat stokvisch?
238 Quito is de hoofdstad van
239 Het Mauritshuis (museum) te Den
Haag is genoemd naar
240 Wie schreef de historische roman
„Ivanhoe"
HOE LAAT
TEXEL-DEN HELDER v.v.
Op werkdagen:
Van Texel: 5.45; 7.45; 11.20; 2.35; 5.35
Van Den Helder: 6.45; 10.-; 12.35; 4.20.
7.05.
Op Zon- en feestdagen:
Van Texel: 7.45; 11.20; 5.35.
Van Den Helder: 9.10; 12.35; 7.05.
lllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllliinilllllllllllllllllllllllllllUlllllliilllillllllll
llllll ONDERWIJS EN OPVOEDING Hllll
llllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllll
NAAR DE H.B.S.
OF NAAR DE U.L.O.?
Een groot percentage der leerlingen, die
tot de eerste klasse der H.B S. worden
toegelaten, komt aan het eindexamenniet
toe. Dit was al vele tientallen jaren be
kend. Sindsdien is uit noodzaak en maat
schappelijke behoefte de H B S. A in het
leven geroepenmaar voordat het zoo ver
was, had het U L.O. zich reeds sterk ont
wikkeld en was het U.L O.-diploma een
„semi-officieel" papier geworden. Aldus
Fr. v. Raalte, die naar aanleiding van een
onderhoud met de rijksgecommitteerde
voor het U.L.O. onderwijs, de heer R. v.
Gaasbeek, het volgend schrijft in het Alg
Flandelsblad
De heer Van Gaasbeek zei ons, dat
niet minder dan 15000 candidaten aan,
de (door particulier initiatief ontstane)
Ulo-examens deelnemen, en zag daarin
een bewijs, dat zeer vele ouders op het)
Ulo-onderwijs en het Ulo-diploma ge
steld zijn en daarvoor moesten grondige!
motieven ten aanzien van de bruikbaar
heid van dat diploma bestaan. Het per
centage bij de Ulo-examens afgewezenen1
blijft beneden 10 pet. De examinatoren
zijn menschen van het Ulo-onderwijs, of
oud-onderwijzers bij dat onderwijs.
De inspecteur is van oordeel, dat vele
leerlingen, die naar de H.B.S. gaan en
er teleurstellen, op de Ulo-school op hun
plaats zouden zijn.
De heer Van Gaasbeek zou een school
hervorming wenschen, waarbij alle leer
lingen na het verlaten der lagere schoot
naar een vierjarige Ulo-school zouden
gaan. In die Ulo-jaren zou men de leer
lingen, die voor verdere studie geschikte
zijn, kunnen selecteeren en de middel-i
bare school zou met korter cursus kun
nen volstaan. Het mislukken van leer 1 in
gen op de H.B.S., wat tlnns nogal eens
voorkomt, doordat ze zich niet vlug ge
noeg aan het vakleeranenstelsel kunnen'
aanpassen, zou daardoor voorkomen wor
den.
Als men aanneemt, dat van elke wille
keurige groep van honderd leerlingen
der hoogste klas lagere school van maat-'
schappelijk niet te eenvoudig milieu 15
te onbegaafd zijn voor krachtig intellec
tueel voortgezet onderwijs en 15 in alle
richtingen zeer begaafd, die men dus-
zonder bezorgdheid naar de H.B.S. of
naar het Gymnasium sturen kan, dan
blijven er 70 middelmatigen van hooger
en lager orde over. Een aantal daarvan
komt in aanmerking voor -nijverheids-,
ambachts-, kunstnijverheids- en andere
scholen. De overblijvenden, zegge 11',
voor de Ulo-soholen en de practijk vat
dit niet geheel juist op, door een te hoog
percentage naar H.B S. of Gymnasium
te dirigeeren. Vandaar het groote ver--
loop van die scholen: men mag het
aantal leerlingen, dat het einddoel der
school niet in de normale tijd bereikt,
of de studie afbreekt om elders te gaan,
zeker op 60 pet. schatten, zoo niet lioo
ger. Dat is een misstand, die opgeheven
moet worden.
Men lean hier kinderen, van w.'e het
twijfelachtig is of ze op de Ulo-school
meekunnen, hun neus zien optrekken, als
ze de raad krijgen, daarheen te gaan,
WAT ER GEBEURDE.
12 Nov.: Een Finsche krant maakt we
reldkundig, dat de overblijfselen
van het verblijf van Heemskerk en
Barentsz zijn teruggevonden.
1871.
13 Nov.: De Duitsdie ex-keizer te
Amersfoort geïnterneerd. 1918.
1-1 Nov.: De Fransche troepen ont
ruimen Amsterdam. 1813.
15 Nov.: Eerste vergadering van de
Volkenbond te Genève. 1920.
wijl de H.B.S. te moeilijk voor hen is.
En dat, terwijl er jongens met Ulo-diplo-
ma zijn, die het economisch heel wat ver
der gebracht hebben dan anderen niet
einddiploma H.B.S. Een der moeilijkhe
den van dit laatste diploma is, dat zijn
bezitters aan een te aanvaarden betrek
king wel eens te hooge maatschappelijke;
eischen stellen; een diploma H.B.S. is
niet steeds een gelukkig bezit. Men mag
er zich wel eens op bezinnen, of het niet
lijd wordt, het Ulo-onderwijs in vele ge
vallen de voorkeur te geven boven de
H.B.S.
Het komt ons gewen ht voor, aan dit
oordeel van een zoo deskundig man alge-
mecnc bekendheid te geven.