STORM OP ZEE
Ut
fê
i •Nabloes '-
Jdffffi jgritfik «EsSdlt
vm wk.
Wm-.
Beiroel P SYRIË
linrin
•ftoreHi
^diNieJenuzalem
/Bethlehem
El Kerak
ECiVPTE
SCHEPEN IN NOOD.
Velen vroegen zich tijdens het nood
weer van Woensdag af, waar de Texel-
sche kotters zich zouden bevinden, die
Maandagavond waren uitgevaren. Toen in
in de loop van de dag het bericht kwam,;
dat de kotters een veilige schuilplaats,
in de haven van Terschelling hadden ge-;
vonden, voelden velen zich opgelucht,
Later bleek echter, dat slechts een vij f-\
tal kotters daar binnen waren gekomen,
en dat andere het noodweer op zee
hebben moeten doormaken. Donderdag
morgen kwam de tijding, dat de TX 29,
schipper Drijver, te Den Helder was
binnengeloopen met een stukgeslagen
stuurkast en dat een der opvarenden door
het gebroken glas was gewond, doch niet
ernstig. Zoo'n kracht had het water, dat
een badding, die voor steun tegen de
reserve vischborden was gezet, daar
dwars doorheen ging, hoewel de borden
eerst ook nog met sterk draad aan het
schip waren verbonden.
WAT DE T.X. 49 OVERKWAM.
's Avonds om een uur of 10 kwamen
de T.X. 49, schipper C. Vlaming en de
T.X. 11, schipper P. Vlaming binnen.
Hier bleek de schade heel wat ernstiger.
Benoorden het vuurschip van Terschel
ling heeft Woensdagavond 10 uur zich
een ontzaggelijke watermassa op dd
TX 49 gestort, die een ware verwoesting
heeft aangericht. Er waren 3 opvarenden
in de stuurkast, terwijl de schipper hv
de kooi lag. Het schip heeft finaal eert
slag over dwars gemaakt. De masten'
werden beide gebroken, de stuurkast fi
naal weggeslagen. Het schip werd hulpe
loos. De opvarenden Lo Bremer is uit de
stuurkast geslingerd. De anderen hebben
zich eerst nog in de stuurhut vastgehouden
Toen de T.X. 11, die bij de T.X. 49
was, geen lichten meer zag, begreep men,
dat er op de 49 iets ernstigs was ge->
beurd. Toen is men het schip te hulp
gesneld. Met de 49 op sleeptouw, kwa
men de beide schepen binnen.
Is het boven een triest gezicht met de
afgeknapte masten en de vernielde stuur
kast, beneden is de verwoesting minstens
even erg. Alles ligt schots en scheef door.
elkaar, de ankerketting ligt bij de schip
per in de kooi.
Het zijn bange uren geweest voor de
opvarenden, en het is een wonder, dat
geen menschenlevens te betreuren zijn.
De gewonde opvarende Lo Bremer is
met de ziekenauto naar Oosterend ver
voerd. De verwondingen schenen echter
mee te vallen.
De scheepvaart naar Den Helder heeft
weinig hinder van het ruwe weer onder
vonden. Wel had de boot moeite om bin
nen te komen, doch verder was er nietsi
aan de hand. De Texelstroom van schip
per Mets en de motor van schipper Bays
iconden het niet bolwerken. Ze konden!
het tot het Horntje brengen, doch waren
toen genoodzaakt om teug te keeren.
Het water is niet hoog geweest; het
stond even op de kade, doch hinder had
men er niet van. B.
„OMHOOG" DEED ZIJN NAAM
EER AAN.
Genotvolle avond voor bijkans
geheel gevulde zajxl.
U zult lachen, tot u niet meer kan,
aldus werd door het bestuur van de R.K.,
Tooneelclub „Omhoog" verzekerd. Wel
nu, ze zijn niet teleurgesteld, de talrijke
bezoekers, die Pen's Zaal Donderdag
avond bijkans geheel vulden. Omhoog
heeft aan hen een genotvolle avond be
zorgd. Een blijspel was het met een;
overvloed van lachspierprikkelende ver
wikkelingen.
De heer M. Bakker, voorz., sprak een
kort welkomstwoord, waarin hij er zijn
vreugde over uitsprak, zulk een groote
belangstelling te mogen constatecren.
Spr. verklapte verder, dat het voor de
Omhoog-leden een feestavond te meer
was, wegens het vijfjarig bestaan. Deze
mededeeling ontlokte de toehoorders een
daverend applaus. En toen ging het doek
op en was het woord aan de Gehr. Ja
cob (W. Reij) en Henk (J. de Vos) Kal
koen. In vorig nr. gaven we reeds een
korte inhoudsbeschrijving van de dolle
klucht, getiteld Gebr. Kalkoen.
Al dadelijk was de goede stemming er
in. Het was ditmaal niet een wachten op
de klap op de vuurpijl. Neen, de heele;
avond waren de lachsalvo's niet van de
lucht. De spanning is er in gebleven, ja,
ze werd nog opgevoerd. Toen vanwege
hun alleraardigste winkeljuf de rgebrJ
Kalkoen hun liefde niet langer verbergen
konden en de groote stap tot Fientje (mej
Annie Graaf) waagden, barstte een ova
tie los. En wat trokken die twee een ge
zicht, toen zij zich hun schoone „aan
staande door hun .jeugdige neef, Leo
(Wim Ran) zagen afgesnoept.
Een dankbare rol was die van Henk.
Hulde aan de vertolker Jan de Vos. Hij
speelde onverbeterlijk. Hoe vlot ging hem
SCHIPPER C. VLAMING VERTELT.
Gisteren hebben we een praatje ge
maakt met schipper Vlaming.
Dat was een bange nacht, schipper.
Ja, ja, maar, we zijn er allemaal
goed afgekomen. We zijn finaal om onze
lengte-as heengedraaid. Dat kwam door
een verraderlijke grondzee. Toen we weer
goed om lagen en dat heeft maar en
kele seconden geduurd hingen de afge
knapte masten over de reeling. Het hou
ten bovendeel van de stuurhut was foet
sie. Het is een groot wonder, dat mijn
zwager Lo Bremer, Henk van Dijk, van
Oudesdhild en J. J. Blom-Sleutel er zoo
goed atgekomen zijn. Een geval op de
duizend.
Maandagmiddag zijn we uit Oudesdhild
weggestoomd. Het was toen vrij goed
weer. Wel zagen we, dat het glas wat
begon te zakken, maar verontrustend was
dit niet Toen we Woensdagmorgen inde
buurt van het Terschellinger Vuurschip
de netten hadden uitgegooid, werd heti
weer al spoedig slecht, heel slecht. We
hadden nog maar een klein partijtje tong
en schol binnenboord, toen ik besloot,
in de hoop, dat de wind breeder zou wor
den, kalmpjes naar Terschelling terug te
Stoomen. Dat 'oe Vee leende voor ons een
strop, want we moesten nog veel meer
visch vangen. Ons plan was Vrijdag of
Zaterdag huistoe te gaan. Maar ja,
'het schip begon al aardig te dansen en
de schemering viel vroeg in. We bevon
den ons omstreeks negen uur 'n 20 K.M.
ten .N van het Terschellinger Vuurschip*
toen de ruit van de stuurhut, dik spiegel
glas, door een „valsche kluit" waten
stuk geslagen werd. De stukken glas vlo
gen in het rond. Ik stond toen alleen in
de hut en werd door splinters aan mijnt
lip verwond. Wat bloedde dat! Schipper,
ga jij nou maar zoo lang te kooi, werd
er gezegd, toen we zagen, dat het bloe
den toen niet op wilde houden. Nauwe
lijks lag ik te kooi ,toen ik dacht:
„Wat zal er nou gebeuren". Alles draai
de om me heen. Maar veel tijd om na te
denken kreeg ik niet. Na enkele seconden
lagen we weer zooals we alt'jd gelegen
hadden. Ik vloog naar boven. Henk en
Jan liepen ontsteld over het dek, terwijl
Lo tussChen de staaldraden bekneld lag.
Spoedig bleek, dat we om onzen lengte-as
gedraaid hadden. De voor- en de achter
mast hingen afgerukt over boord. Het
houten bovendeel van de stuurhut was
nergens te vinden. Lo werd gauw bevrijd,
hij had een beetje pijn in zijn rug, zei Hij.
Wij stonden met ons drieën in de
hut, zoo vertelden de anderen, toen we
plots door elkaar gesmeten werden. We
probeerden ons zoo goed en zoo kwaad
als het ging aan de hutwand vast tei
klemmen. Slechts enkele seconden moe
ten we versuft op het dek hebben gele
gen. U kunt onze blijdschap begrijpen,
toen we zagen, dat niemand over boord
was geslagen of ernstig gekwetst. Op
dek was het een bende. Overal flarden
zeil, stukken, draden, planken, gereed-,
schap, enz. Pas goed konden we ons
oriënteeren, toen ik weer wat licht had.
weten te maken. Tijdens de omwenteling
alles af. Opvallend goed wist hij zich op
het tooneel te bewegen. Ook Wim Reij,
zijn broer, in lief en leed, heeft getoond
een moeilijke >en omvangrijke rol tot een
goed einde te kunnen brengen. In tegen
stelling met zijn broer bekeek hij de zaak
van de minder duistere kant. Annie
Graaf was juist de handige winkeljuf, die
ze wezen moest. Ze speelde ongedwon
gen en had er slag van de smoor-ver-
liefde Kalkoenen aan een zoet lijntje te
houden.
Ook de kleinere rollen bleken in goede
handen. Wim Ran deed zijn best om de
figuur van Leo goed weer te geven. Jaap
Schrama was de strenge controleur. Hij
legde de gebroeders het vuur na aan de
schenen. Vlot spel. Fr. Buisman, voer
als de goede vriend van de Kalkoenen,,
met Leo in één schuitje. Ook hij diende
hoofdpersonen bittere pillen toe en men
zag de vreemdste slikbewegingen. Nel
van Sambeek en Gouke Witte, resp. zus
en keukenmeid, waren lang niet voor de
poes. Zij stoorden zich niet aan de uitval
len van Henk, die toch altijd weer met
de kous op de kop afdroop. En tenslot
te de winkelbedienden: Wim Bakker en
Piet van Sambeek.
De rollen waren onder leiding van ka
pelaan Grent goed ingestudeerd. De gri
me was verzorgd door de fa. Van der
Made, Den Helder. De N.V. Ph. Vles-
sing hielp bij het stoffeeren van het too
neel belangeloos.
Het is mij een behoefte, zoo sprak aan
het slot pastoor Brinkman namens al
len dank te brengen aan de leden van,
Omhoog, voor de vele moeite, die zjj
ziCh hebben getroost om ons zulk een
prettige avond te bezorgen. Omhoog heeft
haar naam inderdaad eer aangedaan.
Een geanimeerd bal, met muziek onder
leiding van de heer R. Boom, hield zeer
velen nog eenige tijd gezellig bijeen. J.
was kortsluiting ontstaan. De stoppen
waren doorgeslagen en andere waren
nergens te vinden. Van wat koperdraad
en poetskatoen maakte ik er eenHet
schip had niet veel water binnengekre-.
gen. In het vischruim alleen stond een
flinke plomp, ongeveer een goeie meter-
Met de motor was het slechter gesteld.
Een zuiger vertikte het geheel. Boven
dien was de olie uit het open reservoic
geslingerd. Wat zag die machinekamer
er uit. Overal olie, waar je je ook vast
pakte. Aan de eene zijde van het schip
waren de bedden geheel doorspoeld. Bij
mijn kooi lag een zware ankerketting, wel
100 M. Die "was door een openstaanae:
deur uit het magazijn gekomen. Ik mag,
wel van geluk spreken, niet door die
zware klomp ijzer getroffen te zijn. Het
schip bleek onbestuurbaar. Wel had het
stuurrad de ramp overleefd, maar de pot
was stuk en de ketting los. We hebben
nog om de helmstok gezocht, maar tever
geefs. Deze dient als reserve, als het
stuurrad defect is. Vijf jaar lang heeft
hij op dezelfde plaats gelegen, maar nu
wij hem noodig hadden
DE T.X. 11 KOMT TER HULP.
Nou, jongens, dan maar seinen, zei
ik. Het duurde niet lang, of de T.X. 11,
waarvan mijn broer Piet schipper is,
doemde in het duister op. Zij hadden!
al lang in de gaten gehad, dat de lichten
in de masten niet meer brandden. Zijl
vreesden 'het ergste. Maar het viel mee.
De T.X. 11 zal op anderhalve fnijl van
ons aan het visschen zijn geweest. Everj
te voren was de sleepboot Holland langs
zij gevaren. We deelden de kapitein mee,
dat de TX 11 ons al hulp kwam ver-
leenen. De Holland heeft het daarop
naar Terschelling over geseind. Wij zelf
hadden geen radio aan boord. Het bleef
tot de morgen te ruw om ons op sleep
touw te laten nemen. Maar wij hebben
onderwijl niet stilgezeten. Met een vijl
heb ik de draden van de masten doorge
zaagd en de heele zaak overboord laten
glijden. Toen het begon te dagen, heb
ben we verbinding met de 11 tot stand;
gebracht.
Het werd een lange, maar bovenal
koude reis. Om half drie lagen we binnen
Vlie. Pas om negen uur liepen we de
haven van Oudeschild binnen. We had
den allemaal leelijk de kou te pakken en
onze ledematen waren aardig verstijfd.
Maar daar is raad voor. Lo is op de te
rugweg te kooi gekropen. Wel heeft hij
ons nog een heele tijd dapper geholpen.
Maar hij kreeg steeds meer last van zijn
rug. In Oudeschild hebben wij dadelijk
om een dokter gebeld. Deze heeft Lo
onderzocht, maar kon niet vaststellen,
waardoor de pijn veroorzaakt werd. Hij
is daarop per ziekenauto naar zijn wo
ning in Oosterend vervoerd. Ik heb ge
hoord, dat het wel los zal loopen. Een,
paar dagen diep onder de wol
Is uw kotter verzekerd?
Ja, gelukkig wel, maar ik vrees, dat
we dit jaar niet meer op zee komen. Dat
is een strop van een paar mille. Miaar
wat zou dat? Hebben we niet reden tot
groote dankbaarheid? J.
MEER LICHT.
In vorig nr. vermeldden we de plaatsen,
waar in Den Burg electrische straatlan
taarns zouden worden bijgeplaatst. In
Oosterend komen er 3, resp. op Vierhui
zen, bij Geref. Kerk H.V. en bij nieuwe
o.l. school. Te Oudeschild 1: bij o. 1.
school. Aan De Koog 6: bij perceel L.
Igesz, aan de Doijisstraat t.o. de Brink,
midden op de Brink, aan Min. Ruys-
weg hoek Strandweg, aan Min. Ruysweg
hoek Brink en bij perc. Wed. Schipper.
mnilllli VOOR ONZE DAMMERS.
OPLOSSING LAATSTE PROBLEEM.
Cijferstelling: zwart 12 sch. op 3, 7
10, 17, 18, 20—22, 25, 36; wit 12 sch.
op 30, 32—35, 38, 39, 41, 42, 48—50.
Wit's winnende zettenreeks .heeft het
volgende beloop: 49—44, 3227, 33— 28,
30—24, 24:13.
NIEUW PROBLEEM.
1 2 3 4 5
48 49
Vraagstuk 12. Stand in cijfers: zwart
12 sch. op 6—S, 13, 14, 19, 24, 26, 29,
30, 33, 35; wit 12 sch. op 17, 21, 22, 27,
36, 38, 40—45.
Oplossing volgt.
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii;||||||
VOOR ONZE SCHAKERS.
||||||i!ll!llllllllllllllllllllltllllllllllillllltlllllllllllllllllllllllllllilllllll
OPLOSSING VORIG PROBLEEM.
Wit: Kb3, Ddl, 'I c6 en f3, Lg6, pi d2,
d4, en e3; zwart: Kd3, Db8, Tc7 en e4,
Lh5, Peó, pi b4, e5 en f4; mat in twee
zetten.
1. Td6.
NIEUW PROBLEEM.
b c de f g h
Vraagstuk no. 12. Wit: Kh5, Dg5, Td2,
Lb7 en e3, Pe2 en h4, pi g2. Zwart: Ke4,
Td5 en f2, Lb3 en e5, Pa5 en b5, p. d6,
f7 en g3. Mat in twee zetten.
OOST.
DE BOTTER VAN SCHIPPER TOT.
in aansluiting op ons verslag van het
vergaan van de Heldersche botter, schjp-
per A. Tot, bij Oost, vernemen we nog,
dat bij laag water vergeefs getrachü
werd het scheepje te dichten. De storm
van Woensdag op Donderdag heeft het
bovendien nog zwaar gehavend, zoodat
ook pogingen om het te bergen, opgege
ven zijn. Wel zijn Donderdag de zeilen,
het vischtuig en al wat verder gered kon
worden, van boord gehaald. Tevens kan
gemeld worden, dat ook de heer Jac.
Eelman Gz., aan het reddingswerk van
Woensdagmorgen deelgenomen heeft.
Tot Donderdagavond heeft de familie
Steigstra de bemaning huisvesting ver
leend
STRIJD ZONDER TEGENSTANDERS.
Laten zich op het Spaansche en hei
Chineesche oorlogstooneel bepaalde fron
ten afteekenen en kan mensdaar de be
wegingen der oorlogvoerende partijen, op-
marschen en slagen volgen, dit geldt niet
voor de Britsche acties in Palestina. Ge
zien de troepen, die naar het Heilige Land
gestuurd zijn en de verliezen, die van
maand tot maand bekend gemaakt worden,
moet er desondanks van een oorlog sprake
zijn en wel van een vrij bloedigen, maar
het is een oorlog zonder tegenstanders
Noch de Arabieren, noch de Joden, die in
den laatsten tijd tot daden zijn overgegaan
grijpen in grootere verbanden in den strijd
in. Zij voeren veeleer een guerilla-oorlog,
waarin de moderne gemotoriseerde troe
peneenheid niet te veel vermag uit te rich
ten. Derhalve is het ook aan de veel ster-
ia
UJ
N
kere Britsche troepen tot nog toe niet ge
lukt, den opstand te onderdrukken. De
Engelsche divisies zijn geconcentreerd in
verschillende steden van Palestina en van
daaruit worden de acties tegen de Ara
bieren ondernomen In de bergachtige
streken rondom Nabloes en in de nauw
stegen der steden en dorpen heeft men
echter aan de mechanische hulpmiddelen
weinig en ook hier blijkt weer eens, da;
aan de modernste militaire techniek na
tuurlijke grenzen gesteld zijn. Een bekend
Engelsch militair schrijver heeft dan oc';
onlangs voor den oorlog in Palestina ee
terugkeer naar de oude wapens, naar do
cavalerie en haar strijdwijze, geëischt.
Nu het zoo uiterst lastig is, den tegen
stander te grijpen, neemt men vooral zijn
toevlucht tot strafmaatregelen, d.w.z. me
verbrandt Arabische nederzettingen, leg'
boetes op en neemt gijzelaars gevangen
Dit heeft tot nog toe echter slechts ec
steeds krachtiger tegenbeweging tengevolge
gehad en dat is ook wel de reden, dat men
steeds sterker troepen naar Palestina
stuurt. Het gaat er om het Engelsche
prestige in het oog der Muzelmannen te
bewaren. Men verdedigt hier ook Egypte
Indië, kortom geheel Voor-Azië en een deel
van het Afrikaansche en Indische bezit.