STORM OP ZEE Ut fê i •Nabloes '- Jdffffi jgritfik «EsSdlt vm wk. Wm-. Beiroel P SYRIË linrin •ftoreHi ^diNieJenuzalem /Bethlehem El Kerak ECiVPTE SCHEPEN IN NOOD. Velen vroegen zich tijdens het nood weer van Woensdag af, waar de Texel- sche kotters zich zouden bevinden, die Maandagavond waren uitgevaren. Toen in in de loop van de dag het bericht kwam,; dat de kotters een veilige schuilplaats, in de haven van Terschelling hadden ge-; vonden, voelden velen zich opgelucht, Later bleek echter, dat slechts een vij f-\ tal kotters daar binnen waren gekomen, en dat andere het noodweer op zee hebben moeten doormaken. Donderdag morgen kwam de tijding, dat de TX 29, schipper Drijver, te Den Helder was binnengeloopen met een stukgeslagen stuurkast en dat een der opvarenden door het gebroken glas was gewond, doch niet ernstig. Zoo'n kracht had het water, dat een badding, die voor steun tegen de reserve vischborden was gezet, daar dwars doorheen ging, hoewel de borden eerst ook nog met sterk draad aan het schip waren verbonden. WAT DE T.X. 49 OVERKWAM. 's Avonds om een uur of 10 kwamen de T.X. 49, schipper C. Vlaming en de T.X. 11, schipper P. Vlaming binnen. Hier bleek de schade heel wat ernstiger. Benoorden het vuurschip van Terschel ling heeft Woensdagavond 10 uur zich een ontzaggelijke watermassa op dd TX 49 gestort, die een ware verwoesting heeft aangericht. Er waren 3 opvarenden in de stuurkast, terwijl de schipper hv de kooi lag. Het schip heeft finaal eert slag over dwars gemaakt. De masten' werden beide gebroken, de stuurkast fi naal weggeslagen. Het schip werd hulpe loos. De opvarenden Lo Bremer is uit de stuurkast geslingerd. De anderen hebben zich eerst nog in de stuurhut vastgehouden Toen de T.X. 11, die bij de T.X. 49 was, geen lichten meer zag, begreep men, dat er op de 49 iets ernstigs was ge-> beurd. Toen is men het schip te hulp gesneld. Met de 49 op sleeptouw, kwa men de beide schepen binnen. Is het boven een triest gezicht met de afgeknapte masten en de vernielde stuur kast, beneden is de verwoesting minstens even erg. Alles ligt schots en scheef door. elkaar, de ankerketting ligt bij de schip per in de kooi. Het zijn bange uren geweest voor de opvarenden, en het is een wonder, dat geen menschenlevens te betreuren zijn. De gewonde opvarende Lo Bremer is met de ziekenauto naar Oosterend ver voerd. De verwondingen schenen echter mee te vallen. De scheepvaart naar Den Helder heeft weinig hinder van het ruwe weer onder vonden. Wel had de boot moeite om bin nen te komen, doch verder was er nietsi aan de hand. De Texelstroom van schip per Mets en de motor van schipper Bays iconden het niet bolwerken. Ze konden! het tot het Horntje brengen, doch waren toen genoodzaakt om teug te keeren. Het water is niet hoog geweest; het stond even op de kade, doch hinder had men er niet van. B. „OMHOOG" DEED ZIJN NAAM EER AAN. Genotvolle avond voor bijkans geheel gevulde zajxl. U zult lachen, tot u niet meer kan, aldus werd door het bestuur van de R.K., Tooneelclub „Omhoog" verzekerd. Wel nu, ze zijn niet teleurgesteld, de talrijke bezoekers, die Pen's Zaal Donderdag avond bijkans geheel vulden. Omhoog heeft aan hen een genotvolle avond be zorgd. Een blijspel was het met een; overvloed van lachspierprikkelende ver wikkelingen. De heer M. Bakker, voorz., sprak een kort welkomstwoord, waarin hij er zijn vreugde over uitsprak, zulk een groote belangstelling te mogen constatecren. Spr. verklapte verder, dat het voor de Omhoog-leden een feestavond te meer was, wegens het vijfjarig bestaan. Deze mededeeling ontlokte de toehoorders een daverend applaus. En toen ging het doek op en was het woord aan de Gehr. Ja cob (W. Reij) en Henk (J. de Vos) Kal koen. In vorig nr. gaven we reeds een korte inhoudsbeschrijving van de dolle klucht, getiteld Gebr. Kalkoen. Al dadelijk was de goede stemming er in. Het was ditmaal niet een wachten op de klap op de vuurpijl. Neen, de heele; avond waren de lachsalvo's niet van de lucht. De spanning is er in gebleven, ja, ze werd nog opgevoerd. Toen vanwege hun alleraardigste winkeljuf de rgebrJ Kalkoen hun liefde niet langer verbergen konden en de groote stap tot Fientje (mej Annie Graaf) waagden, barstte een ova tie los. En wat trokken die twee een ge zicht, toen zij zich hun schoone „aan staande door hun .jeugdige neef, Leo (Wim Ran) zagen afgesnoept. Een dankbare rol was die van Henk. Hulde aan de vertolker Jan de Vos. Hij speelde onverbeterlijk. Hoe vlot ging hem SCHIPPER C. VLAMING VERTELT. Gisteren hebben we een praatje ge maakt met schipper Vlaming. Dat was een bange nacht, schipper. Ja, ja, maar, we zijn er allemaal goed afgekomen. We zijn finaal om onze lengte-as heengedraaid. Dat kwam door een verraderlijke grondzee. Toen we weer goed om lagen en dat heeft maar en kele seconden geduurd hingen de afge knapte masten over de reeling. Het hou ten bovendeel van de stuurhut was foet sie. Het is een groot wonder, dat mijn zwager Lo Bremer, Henk van Dijk, van Oudesdhild en J. J. Blom-Sleutel er zoo goed atgekomen zijn. Een geval op de duizend. Maandagmiddag zijn we uit Oudesdhild weggestoomd. Het was toen vrij goed weer. Wel zagen we, dat het glas wat begon te zakken, maar verontrustend was dit niet Toen we Woensdagmorgen inde buurt van het Terschellinger Vuurschip de netten hadden uitgegooid, werd heti weer al spoedig slecht, heel slecht. We hadden nog maar een klein partijtje tong en schol binnenboord, toen ik besloot, in de hoop, dat de wind breeder zou wor den, kalmpjes naar Terschelling terug te Stoomen. Dat 'oe Vee leende voor ons een strop, want we moesten nog veel meer visch vangen. Ons plan was Vrijdag of Zaterdag huistoe te gaan. Maar ja, 'het schip begon al aardig te dansen en de schemering viel vroeg in. We bevon den ons omstreeks negen uur 'n 20 K.M. ten .N van het Terschellinger Vuurschip* toen de ruit van de stuurhut, dik spiegel glas, door een „valsche kluit" waten stuk geslagen werd. De stukken glas vlo gen in het rond. Ik stond toen alleen in de hut en werd door splinters aan mijnt lip verwond. Wat bloedde dat! Schipper, ga jij nou maar zoo lang te kooi, werd er gezegd, toen we zagen, dat het bloe den toen niet op wilde houden. Nauwe lijks lag ik te kooi ,toen ik dacht: „Wat zal er nou gebeuren". Alles draai de om me heen. Maar veel tijd om na te denken kreeg ik niet. Na enkele seconden lagen we weer zooals we alt'jd gelegen hadden. Ik vloog naar boven. Henk en Jan liepen ontsteld over het dek, terwijl Lo tussChen de staaldraden bekneld lag. Spoedig bleek, dat we om onzen lengte-as gedraaid hadden. De voor- en de achter mast hingen afgerukt over boord. Het houten bovendeel van de stuurhut was nergens te vinden. Lo werd gauw bevrijd, hij had een beetje pijn in zijn rug, zei Hij. Wij stonden met ons drieën in de hut, zoo vertelden de anderen, toen we plots door elkaar gesmeten werden. We probeerden ons zoo goed en zoo kwaad als het ging aan de hutwand vast tei klemmen. Slechts enkele seconden moe ten we versuft op het dek hebben gele gen. U kunt onze blijdschap begrijpen, toen we zagen, dat niemand over boord was geslagen of ernstig gekwetst. Op dek was het een bende. Overal flarden zeil, stukken, draden, planken, gereed-, schap, enz. Pas goed konden we ons oriënteeren, toen ik weer wat licht had. weten te maken. Tijdens de omwenteling alles af. Opvallend goed wist hij zich op het tooneel te bewegen. Ook Wim Reij, zijn broer, in lief en leed, heeft getoond een moeilijke >en omvangrijke rol tot een goed einde te kunnen brengen. In tegen stelling met zijn broer bekeek hij de zaak van de minder duistere kant. Annie Graaf was juist de handige winkeljuf, die ze wezen moest. Ze speelde ongedwon gen en had er slag van de smoor-ver- liefde Kalkoenen aan een zoet lijntje te houden. Ook de kleinere rollen bleken in goede handen. Wim Ran deed zijn best om de figuur van Leo goed weer te geven. Jaap Schrama was de strenge controleur. Hij legde de gebroeders het vuur na aan de schenen. Vlot spel. Fr. Buisman, voer als de goede vriend van de Kalkoenen,, met Leo in één schuitje. Ook hij diende hoofdpersonen bittere pillen toe en men zag de vreemdste slikbewegingen. Nel van Sambeek en Gouke Witte, resp. zus en keukenmeid, waren lang niet voor de poes. Zij stoorden zich niet aan de uitval len van Henk, die toch altijd weer met de kous op de kop afdroop. En tenslot te de winkelbedienden: Wim Bakker en Piet van Sambeek. De rollen waren onder leiding van ka pelaan Grent goed ingestudeerd. De gri me was verzorgd door de fa. Van der Made, Den Helder. De N.V. Ph. Vles- sing hielp bij het stoffeeren van het too neel belangeloos. Het is mij een behoefte, zoo sprak aan het slot pastoor Brinkman namens al len dank te brengen aan de leden van, Omhoog, voor de vele moeite, die zjj ziCh hebben getroost om ons zulk een prettige avond te bezorgen. Omhoog heeft haar naam inderdaad eer aangedaan. Een geanimeerd bal, met muziek onder leiding van de heer R. Boom, hield zeer velen nog eenige tijd gezellig bijeen. J. was kortsluiting ontstaan. De stoppen waren doorgeslagen en andere waren nergens te vinden. Van wat koperdraad en poetskatoen maakte ik er eenHet schip had niet veel water binnengekre-. gen. In het vischruim alleen stond een flinke plomp, ongeveer een goeie meter- Met de motor was het slechter gesteld. Een zuiger vertikte het geheel. Boven dien was de olie uit het open reservoic geslingerd. Wat zag die machinekamer er uit. Overal olie, waar je je ook vast pakte. Aan de eene zijde van het schip waren de bedden geheel doorspoeld. Bij mijn kooi lag een zware ankerketting, wel 100 M. Die "was door een openstaanae: deur uit het magazijn gekomen. Ik mag, wel van geluk spreken, niet door die zware klomp ijzer getroffen te zijn. Het schip bleek onbestuurbaar. Wel had het stuurrad de ramp overleefd, maar de pot was stuk en de ketting los. We hebben nog om de helmstok gezocht, maar tever geefs. Deze dient als reserve, als het stuurrad defect is. Vijf jaar lang heeft hij op dezelfde plaats gelegen, maar nu wij hem noodig hadden DE T.X. 11 KOMT TER HULP. Nou, jongens, dan maar seinen, zei ik. Het duurde niet lang, of de T.X. 11, waarvan mijn broer Piet schipper is, doemde in het duister op. Zij hadden! al lang in de gaten gehad, dat de lichten in de masten niet meer brandden. Zijl vreesden 'het ergste. Maar het viel mee. De T.X. 11 zal op anderhalve fnijl van ons aan het visschen zijn geweest. Everj te voren was de sleepboot Holland langs zij gevaren. We deelden de kapitein mee, dat de TX 11 ons al hulp kwam ver- leenen. De Holland heeft het daarop naar Terschelling over geseind. Wij zelf hadden geen radio aan boord. Het bleef tot de morgen te ruw om ons op sleep touw te laten nemen. Maar wij hebben onderwijl niet stilgezeten. Met een vijl heb ik de draden van de masten doorge zaagd en de heele zaak overboord laten glijden. Toen het begon te dagen, heb ben we verbinding met de 11 tot stand; gebracht. Het werd een lange, maar bovenal koude reis. Om half drie lagen we binnen Vlie. Pas om negen uur liepen we de haven van Oudeschild binnen. We had den allemaal leelijk de kou te pakken en onze ledematen waren aardig verstijfd. Maar daar is raad voor. Lo is op de te rugweg te kooi gekropen. Wel heeft hij ons nog een heele tijd dapper geholpen. Maar hij kreeg steeds meer last van zijn rug. In Oudeschild hebben wij dadelijk om een dokter gebeld. Deze heeft Lo onderzocht, maar kon niet vaststellen, waardoor de pijn veroorzaakt werd. Hij is daarop per ziekenauto naar zijn wo ning in Oosterend vervoerd. Ik heb ge hoord, dat het wel los zal loopen. Een, paar dagen diep onder de wol Is uw kotter verzekerd? Ja, gelukkig wel, maar ik vrees, dat we dit jaar niet meer op zee komen. Dat is een strop van een paar mille. Miaar wat zou dat? Hebben we niet reden tot groote dankbaarheid? J. MEER LICHT. In vorig nr. vermeldden we de plaatsen, waar in Den Burg electrische straatlan taarns zouden worden bijgeplaatst. In Oosterend komen er 3, resp. op Vierhui zen, bij Geref. Kerk H.V. en bij nieuwe o.l. school. Te Oudeschild 1: bij o. 1. school. Aan De Koog 6: bij perceel L. Igesz, aan de Doijisstraat t.o. de Brink, midden op de Brink, aan Min. Ruys- weg hoek Strandweg, aan Min. Ruysweg hoek Brink en bij perc. Wed. Schipper. mnilllli VOOR ONZE DAMMERS. OPLOSSING LAATSTE PROBLEEM. Cijferstelling: zwart 12 sch. op 3, 7 10, 17, 18, 20—22, 25, 36; wit 12 sch. op 30, 32—35, 38, 39, 41, 42, 48—50. Wit's winnende zettenreeks .heeft het volgende beloop: 49—44, 3227, 33— 28, 30—24, 24:13. NIEUW PROBLEEM. 1 2 3 4 5 48 49 Vraagstuk 12. Stand in cijfers: zwart 12 sch. op 6—S, 13, 14, 19, 24, 26, 29, 30, 33, 35; wit 12 sch. op 17, 21, 22, 27, 36, 38, 40—45. Oplossing volgt. ||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii;|||||| VOOR ONZE SCHAKERS. ||||||i!ll!llllllllllllllllllllltllllllllllillllltlllllllllllllllllllllllllllilllllll OPLOSSING VORIG PROBLEEM. Wit: Kb3, Ddl, 'I c6 en f3, Lg6, pi d2, d4, en e3; zwart: Kd3, Db8, Tc7 en e4, Lh5, Peó, pi b4, e5 en f4; mat in twee zetten. 1. Td6. NIEUW PROBLEEM. b c de f g h Vraagstuk no. 12. Wit: Kh5, Dg5, Td2, Lb7 en e3, Pe2 en h4, pi g2. Zwart: Ke4, Td5 en f2, Lb3 en e5, Pa5 en b5, p. d6, f7 en g3. Mat in twee zetten. OOST. DE BOTTER VAN SCHIPPER TOT. in aansluiting op ons verslag van het vergaan van de Heldersche botter, schjp- per A. Tot, bij Oost, vernemen we nog, dat bij laag water vergeefs getrachü werd het scheepje te dichten. De storm van Woensdag op Donderdag heeft het bovendien nog zwaar gehavend, zoodat ook pogingen om het te bergen, opgege ven zijn. Wel zijn Donderdag de zeilen, het vischtuig en al wat verder gered kon worden, van boord gehaald. Tevens kan gemeld worden, dat ook de heer Jac. Eelman Gz., aan het reddingswerk van Woensdagmorgen deelgenomen heeft. Tot Donderdagavond heeft de familie Steigstra de bemaning huisvesting ver leend STRIJD ZONDER TEGENSTANDERS. Laten zich op het Spaansche en hei Chineesche oorlogstooneel bepaalde fron ten afteekenen en kan mensdaar de be wegingen der oorlogvoerende partijen, op- marschen en slagen volgen, dit geldt niet voor de Britsche acties in Palestina. Ge zien de troepen, die naar het Heilige Land gestuurd zijn en de verliezen, die van maand tot maand bekend gemaakt worden, moet er desondanks van een oorlog sprake zijn en wel van een vrij bloedigen, maar het is een oorlog zonder tegenstanders Noch de Arabieren, noch de Joden, die in den laatsten tijd tot daden zijn overgegaan grijpen in grootere verbanden in den strijd in. Zij voeren veeleer een guerilla-oorlog, waarin de moderne gemotoriseerde troe peneenheid niet te veel vermag uit te rich ten. Derhalve is het ook aan de veel ster- ia UJ N kere Britsche troepen tot nog toe niet ge lukt, den opstand te onderdrukken. De Engelsche divisies zijn geconcentreerd in verschillende steden van Palestina en van daaruit worden de acties tegen de Ara bieren ondernomen In de bergachtige streken rondom Nabloes en in de nauw stegen der steden en dorpen heeft men echter aan de mechanische hulpmiddelen weinig en ook hier blijkt weer eens, da; aan de modernste militaire techniek na tuurlijke grenzen gesteld zijn. Een bekend Engelsch militair schrijver heeft dan oc'; onlangs voor den oorlog in Palestina ee terugkeer naar de oude wapens, naar do cavalerie en haar strijdwijze, geëischt. Nu het zoo uiterst lastig is, den tegen stander te grijpen, neemt men vooral zijn toevlucht tot strafmaatregelen, d.w.z. me verbrandt Arabische nederzettingen, leg' boetes op en neemt gijzelaars gevangen Dit heeft tot nog toe echter slechts ec steeds krachtiger tegenbeweging tengevolge gehad en dat is ook wel de reden, dat men steeds sterker troepen naar Palestina stuurt. Het gaat er om het Engelsche prestige in het oog der Muzelmannen te bewaren. Men verdedigt hier ook Egypte Indië, kortom geheel Voor-Azië en een deel van het Afrikaansche en Indische bezit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1938 | | pagina 10