VM
Luchtvaartterrein Texel
ww.
VOEDT UW HUID 'S NACHTS MET PUROL.
□□□□□□enen
EIERLAND.
EEN OROOTE HANGAR.
Met de bouw van de hangar en de
bijgebouwen ten behoeve van de Lucht
vaart Afdeeling (L.V.A.) Soesterberg„
worden groote vorderingen gemaakt. De
hangar, welke aan de Z.W.-zijde van het
vliegveld verrijst, is van indrukwekkende
grootte. Reeds van verre ziet men het
machtige stalen geraamte, waaraan wel
twee honderd ton ijzer wordt verwerkt.
De lengte van de loods bedraagt 36 M.,
de breedte 25. Aan de voorzijde is zij'
ruim 10 M. hoog. Er wo.rdt met man en
macht gewerkt: Half April moet het ge
bouw kant en klaar zijn. 22 Sept. werd de
eerste spade ten behoeve der betonnen
fundeering in de grond gestoken.
Het geheele werk werd opgedragen aan
De Vries Robbé en Co., uit Gorkum, die
het overige werk opdroegen aan de
aannemer Sterkenburg, eveneens uit
Gorkum. Het metsel- en betonwerk droeg
deze op zijn beurt over aan de heeren D.
Trap, C. Keijzer en I Voigt, terwijl het
schilderwerk door de heeren Boon eni
Vonk wordt verricht.
"WATERLEIDING.
De heer Witteinan, uit Haarlem, onder
wiens leiding de uitvoering geschiedt, ver
telde ons het volgende: Er zal aan het
einde van Schoolweg een pompinstallatie
worden gebouwd, welke door electro-mo-
toren zal worden gedreven. Deze instal
latie (zuig- en perspomp) zal op eenige
waterbronnen, weike in de duinen /ulien
worden gegraven, worden aangesloten.
Het water zal door een 1500 /\1. lange
leiding naar het vliegveld worden ge
bracht.
We vroegen de heer Witteman naar
zijn meening over een waterleiding over
ons heele eiland. Zijns inziens liggen de
woningen hiervoor te verspreid. Hij nam
het e.ectrisch licht als voorbeeld. Ook
dat ontbreekt wegens te groote afstan
den en te afgelegen ligging op nog ver
scheidene boerderijen. Bovendien is het
z.i. de vraag, of er wel een voldoende
hoeveelheid deugdelijk water aanwezig is.
Water, dat te veel bewerking moet on
dergaan, alvorens het goed drinkwater
is, zal toch te veel kosten. (Wie hopen,
dat de practijk anders leert. Een onder
zoek is gaande. Red.)
Hangar en bijgebouwen, aldus de heer
Witteman, zullen met Bim's betonplaten
worden gedekt, terwijl deze platen met
asfaltvilt zullen worden beschermd. Wie
hopen een en ander half Febr. waterdicht
te hebben.
ER KOMT EEN KAZERNE.
We hoorden geruchten over de bouw
van een kazerne.
Er zal stellig een kazerne worden
gebouwd, werd ons geantwoord. Ik heb
er nog wel geen beschrijving van gekre
gen, maar er zijn plannen in de maak,
die ongetwijfeld ten uitvoer zullen wor
den gebracht. Ik heb vernomen, dat de
kazerne plaats zal moeten bieden aan een
vijftig personen. Het zullen voornamelijk
bommenwerpers zijn, die hier worden ge-
stationneerd. De kazerne komt naast de
hangar. Het woonhuis van mw. de Wed.
Eelman zal worden afgebroken. Ook nog
andere woningen zullen moeten verdwij
nen om de vliegtuigen het dalen en stij
gen niet te belemmeren.
OBSERVATIEPOST.
De kazerne zal naar mijn meening ko
mende zomer gereed moeten zijn. Bij de
hangar zal een 12 M. hooge uitkijk- of
commandotoren verrijzen.
WEERBERICHTEN.
Naar de heer K. v.d. Kooi ons mee
deelde, is ons vliegveld Texel betrokken
bij de meteorologische luchtvaartdienst.
Door middel van de radio zal de weers
gesteldheid om en bij het veld elk hall'
uur naar de centrale post te Rotterdam
worden doorgezonden. Het veld zal voorts
van een radiobaken worden voorzien. Met
behuip van dit baken kan de vliegtuigen:
de weg naar het „nest" worden gewezen.
Voor dit baken zal op 250 M. van het
veld een klein gebouwtje worden ge
plaatst. Alzoo staan er voor ons vlieg
veld weder groote perspectieven open.
Ook op luchtvaartgebied zal Texel zoo
langzamerhand een woordje mee kunnen
gaan spreken. J.
MILITAIRE BEDRIJVIGHEID.
Er is in de raad geklaagd: Ons burger
lijk vliegveld wordt zoetjesaan geheel
door de militaire autoriteiten ingepalmd.
Het schijnt een militair vliegveld te
worden, waarvan K.L.M.- en Sportvlieg-
tuigen slechts „bij gedoogen" gebruik
mogen maken, 't Is de vraag, of het
burgerlijk luchtvaartverkeer moeilijkheden
in de weg zullen worden gelegd. Voor-
loopig ziet het daar met naar uit. We zien
van de belangstelling der militaire auto
riteiten voorioopig nog slechts voordee-
len. Want, lieve lezer, zoudt u denken,
dat wij op ons vliegveld een radiobaken,
Landingslichten, waterleiding en een
weerberichtendienst zouden hebben ge
kregen, wanneer het gebruik zich tot de
K.L.M. en de sportvliegers in de zomer
maanden had moeten bepalen In de
eerste jaren zeker niet. En wanneer we
dan het geluk mochten hebben, dat De
fensie voor het bezigen van ons terrein
een behoorlijke vergoeding betaalt, zal er
vermoedelijk tot gemopper weinig reden
meer bestaan. Maar... op dit laatste
(betaling door Vadertje Staat) schijnt niet,
veel kans.
OEKRAÏNE.
KIEW
CHARKOW
ONGARIJE
ROEMENIE
0OEKARES
WAT IS DE OEKRAÏNE?
Polen, dat in de Tsjechoslowaaksche
kwestie zoo'n weinig sympathieke hou
ding aannam, plukt daarvan thans de zure
vruchten. In het sterk onder Duitschen in
vloed gekomen zijnde Karpatho-Rusland
op het oogenblik raakt de benaming
Karpatho-Oekraine meer en meer in zwang
en dat is zeker geen toeval ontstaat een
centrum van agitatie, dat zijn activiteit
geheel richt op de schepping van een on-
al'hankelijken Oekrainschen staat. Praag
zal zich daartegen niet verzetten. Het heeft
reeds vermeteler Duitsche eischen moeten
inwilligen Het eerste gevolg van deze pro
paganda, die overigens nog geenszins ten
volle ontplooid is, is het voorstel van de
Oekrainsche fractie in het Poolsche parie
nent tot autonomieverklaring van hun ge
bied. De Polen zullen deze autonomie
zeker niet vrijwillig verleenen Dan ont
staat er een onrust en de mogelijkheden,
die zicli daarna voordoen zijn vele. In
Oost-Europa zijn nu eenmaal alle hekken
van den dam.
Wat is nu eigenlijk de Oekraine? Het is
een gebied, dat zich uitstrekt van Slowakije
tot ver over de grens van de Sovjet Unie,
zooals op het kaartje duidelijk te zien is
Oe Oekraire wordt bewoond door onge
veer 40 millioen menschen, in hoofdzaal,
Oekrainers of Klein-Russen. De op hel
kaartje aangegeven minderheid is voor
namelijk samengesteld uit Groot-Russ.
en Joden. Daarnaast wonen vooral in de ir
de Sovjet-Unie gelegen deelen van de Oe
kraine nog afstammelingen van. Duitsche
Nederlandsche, Poolsche, Roemeenschc
Boelgaarsche en Grieksche kolonisten.
De Oekraine is zooals bekend eei
„graanschuur". Zij is ook een kolengebied
(Donez-bekken). En belangrijk van Duitscn
gezichtspunt uit: zij is een centrum var
de ijzer- en mangaanertswinning.
Bij den roep naar een Oekrainschei
staat baseert men zich op het nationali
teitenprincipe. Maar daarmede is het hie-
toch ietwat eigenaardig gesteld. We! heef
er in vroeger eeuwen, nog voor de Rom-
nofs een Oekrainsche staat bestaan Mar
het is duidelijk, dat men, wanneer men nar
de historie teruggrijpt, de geheele oude
wereld wel opnieuw kan verdeelen. E;
voor wat nu de taal betreft: Het Oekrainsc!
vormt met het Groot-Russisch 'v en Wit-
Russisch de Russische groep der Slavisch,
talen. Voor zoover ons bekend heeft slecht
een taalgeleerde, n.l. St. von Smal-Stocky
deze enge verwantschap der drie Russisch
talen bestreden, maar weinig adhaerie
vonden.
IN EN OM HET CIRCUS
17. Allen deden die avond extra hun
best. Een uitverkochte tent maakten ze
haast nooit mee. Van minuut tot minuut
steeg de geestdrift van de toeschouwers.
Wat was het toch prachtig. Eindelijk
brak de grote pauze aan. Dadelijk daar
na zou directeur Hawkins zijn sensatio
nele toer uitvoeren. Onder leiding van
Simsoti zette het circuspersoneel vlug en.
zeker de stelling op. Steeds maar klonk
de vermanende stem van Simson, die de
helpers waarschuwde bij het opstellen
zorgvuldig te werk te gaan. Het gold im>
mers een kwestie van leven en dood.
18. Jerrie had Simson nooit erg ver
trouwd. Maar nu hij hem zo zag wer
ken, schaamde hij zich er over, steeds
verkeerd over de administrateur te heb
ben gedacht. Daar was de stelling gereed.
Een gongslag kondigde het einde van de
pauze aan. Met een pittige mars zette de
muziek in. Het grote ogenblik was aan
gebroken. Glimlachend betrad de direc
teur de arena. Een geweldig applaus brak
los. Er scheen geen einde aan de bijvals
betuigingen te komen. Twee helpers na
men Hawkins de overjas af en een ogen
blik stond hij in zijn nauwsluitend sport-
costuum in het felle licht van de schijn
werpers.
want zij wordt er zoo zacht en mooi, zuiver en gezond door. Doe dit 1 of 2 x
per week. Ook vetwormpjes, vlekjes, pukkels en uitslag verdwijnen er door.
Tube 45, Doos 60-30 ct.
DR. G. GEFENCU, vporaanstaand
journalist, benoemd tot Minister
van Buitenl. Zaken van Roemenië.
RECHTSVRAGEN
KONINKLIJKE GOEDKEURING. De
Koningin kan slechts vereenigingsstatu-
ten goedkeuren als de vereeniging voor)
korter dan dertig jaar is aangegaan.
Vragen van abonné's worden hier,
zoo mogelijk, beantwoord.
ïilïi SPREKENDE GETALLEN. iïïül
BARNEVELD.
De grootste vrije eiermarkt ter wereld
is Barneveld. De aanvoer bedroeg:
in 1037 65,3 millioen stuks;
in 1Q3S 83,1 millioen stuks.
Gemiddelde prijs le halfjaar f 3,30; in
2e halfjaar f4,18 (hooger dan vorig jr.)
SCHIPHOL
Het landingsterrein was groot 60 H.A.
Na de uitbreiding in 1938 180 H.A
Totaal oppervlak nu 210 H.A.
Een der grootste luchthavens van de
wereld is ScTiiphoI nu.
Het aantal luchtreizigers, van, naaren
via Schiphol bedroeg:
in 1937 64.497;
in 1938 78.000.
Het postvervoer bedroeg:
in 1937 0,46 millioen K.G.
in 1938 0,58 millioen K.G.
Het goederenvervoer bedroeg:
in 1937 1,27 millioen K.G.
in 1938 1,92 millioen K.G.
Het aantal vluchten van de geregelde
verkeersdiensten bedroeg:
in 1937 17666;
in 1938 18647.
Hiervan werden er door de K.L.M.
uitgevoerd
in 1937 109S4;
in 1938 13235.
Aan rondvluchten boven de stad namen
deel deze aantallen personen:
in 1937 7591
in 1938 11471
Het aantal proef- en afleveringsvluch-
ten, door Fokker uitgevoerd, bedroeg:
in 1937 508;
in 1938 1036.
Illllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimllllll
GEMENGD NIEUWS
BINNENLAND.
Amsterdam. Op het Rapenburger-
plein slipte een vrachtauto, bestuurd door
een 15-j. jongen. Een 30-j. vrouw raak
te bekneld tusschen auto en de gevel van,
een huis, waardoor zij gedood werd.
Haar S-j. zoontje had ze 'nog weg kun
nen trekken, waardoor het slechts° licht
werd gewond. Een 40-j. wielrijder werd
omvergeworpen en aan de beenen ge
wond. De jeugdige chauffeur, die stie-
kum met de auto van zijn baas was gaan
rijden, reed door, maar werd later aange
houden.
Te Zaandam is de 53-j. arbeider P.
Plooyer uit Oostzaan op het terrein van
de artillerie-inrichtingen aan de Hem-»
brug onder een massa bevroren kolen be
dolven en gedood.
Te Zutphen is een 12-j. jongen door
het ijs op de Vischpoortgracht gezakt en
verdronken.
Den Haag. In een memorie van ant
woord deelde de minister van sociale za
ken mee: in 1938 werkten tot 1 Dec.
1000 Nederl. arbeiders in België en
20.000 in Duitschland.
Rotterdam, in de Amst. Superfos-
faatfabriek is de 43-j. molenbaas P.
Spruvt door een machine gegrepen en
doodelijk verminkt.
Te St.-Anna-Parochie is de 50-j.
Jac.Weima bij het schaatsenrijden zoo
gevallen dat hij aan de gevolgen overleed.
Te Wageningen zijn de eerste aard
beien (met electr. verwarming gekweekt)
geveild. Prijs: 9c. p. stuk.
BUITENLAND
HET MEMELLAND.
Uit Litauen werd gemeld, dat de Litau-
sche regeering er in toegestemd heeft, de
Litausche troepen en politie, alsmede de
niet-Duitsche ambtenaren nagenoeg geheel
uit liet Memelgebied terug te trekken en
liet bestuur en de handhaving der orde
aan de Duitsche bevolking over te laten.
Het Memelgebied krijgt dus langzamerhand
zelfbestuur. Het is inmiddels bekend, dat
Polen bij dit gebied belang heeft, daar
een groot deel van de Poolsche houtuit-
voer over dit gebied gaat.
MIDDENSTANDERS.
Een abonnement bij
N.V. PROVINCIAAL BELANG
Handelsinformatie- en Incas-
sobureau voor de Midden-
stand, opgericht 1864, biedt
in deze tijd groote voordee-
len
Een volledig prospectus,
9 waaruit zulks duidelijk blijkt
met een ex. van de 14-daag-
sche zeer verzorg3e courant
wordt op schriftelijke aan-
vrage p.o. verstrekt.
N.V. PROVINCIAAL BELANG,
Amstelstr. 14, Tel. 32000 (6 lijnen)
AMSTERDAM C.
Voor Middenst. Fed. en Bonden
kan een speciale overeenk. getrof
fen worden.