VM Luchtvaartterrein Texel ww. VOEDT UW HUID 'S NACHTS MET PUROL. □□□□□□enen EIERLAND. EEN OROOTE HANGAR. Met de bouw van de hangar en de bijgebouwen ten behoeve van de Lucht vaart Afdeeling (L.V.A.) Soesterberg„ worden groote vorderingen gemaakt. De hangar, welke aan de Z.W.-zijde van het vliegveld verrijst, is van indrukwekkende grootte. Reeds van verre ziet men het machtige stalen geraamte, waaraan wel twee honderd ton ijzer wordt verwerkt. De lengte van de loods bedraagt 36 M., de breedte 25. Aan de voorzijde is zij' ruim 10 M. hoog. Er wo.rdt met man en macht gewerkt: Half April moet het ge bouw kant en klaar zijn. 22 Sept. werd de eerste spade ten behoeve der betonnen fundeering in de grond gestoken. Het geheele werk werd opgedragen aan De Vries Robbé en Co., uit Gorkum, die het overige werk opdroegen aan de aannemer Sterkenburg, eveneens uit Gorkum. Het metsel- en betonwerk droeg deze op zijn beurt over aan de heeren D. Trap, C. Keijzer en I Voigt, terwijl het schilderwerk door de heeren Boon eni Vonk wordt verricht. "WATERLEIDING. De heer Witteinan, uit Haarlem, onder wiens leiding de uitvoering geschiedt, ver telde ons het volgende: Er zal aan het einde van Schoolweg een pompinstallatie worden gebouwd, welke door electro-mo- toren zal worden gedreven. Deze instal latie (zuig- en perspomp) zal op eenige waterbronnen, weike in de duinen /ulien worden gegraven, worden aangesloten. Het water zal door een 1500 /\1. lange leiding naar het vliegveld worden ge bracht. We vroegen de heer Witteman naar zijn meening over een waterleiding over ons heele eiland. Zijns inziens liggen de woningen hiervoor te verspreid. Hij nam het e.ectrisch licht als voorbeeld. Ook dat ontbreekt wegens te groote afstan den en te afgelegen ligging op nog ver scheidene boerderijen. Bovendien is het z.i. de vraag, of er wel een voldoende hoeveelheid deugdelijk water aanwezig is. Water, dat te veel bewerking moet on dergaan, alvorens het goed drinkwater is, zal toch te veel kosten. (Wie hopen, dat de practijk anders leert. Een onder zoek is gaande. Red.) Hangar en bijgebouwen, aldus de heer Witteman, zullen met Bim's betonplaten worden gedekt, terwijl deze platen met asfaltvilt zullen worden beschermd. Wie hopen een en ander half Febr. waterdicht te hebben. ER KOMT EEN KAZERNE. We hoorden geruchten over de bouw van een kazerne. Er zal stellig een kazerne worden gebouwd, werd ons geantwoord. Ik heb er nog wel geen beschrijving van gekre gen, maar er zijn plannen in de maak, die ongetwijfeld ten uitvoer zullen wor den gebracht. Ik heb vernomen, dat de kazerne plaats zal moeten bieden aan een vijftig personen. Het zullen voornamelijk bommenwerpers zijn, die hier worden ge- stationneerd. De kazerne komt naast de hangar. Het woonhuis van mw. de Wed. Eelman zal worden afgebroken. Ook nog andere woningen zullen moeten verdwij nen om de vliegtuigen het dalen en stij gen niet te belemmeren. OBSERVATIEPOST. De kazerne zal naar mijn meening ko mende zomer gereed moeten zijn. Bij de hangar zal een 12 M. hooge uitkijk- of commandotoren verrijzen. WEERBERICHTEN. Naar de heer K. v.d. Kooi ons mee deelde, is ons vliegveld Texel betrokken bij de meteorologische luchtvaartdienst. Door middel van de radio zal de weers gesteldheid om en bij het veld elk hall' uur naar de centrale post te Rotterdam worden doorgezonden. Het veld zal voorts van een radiobaken worden voorzien. Met behuip van dit baken kan de vliegtuigen: de weg naar het „nest" worden gewezen. Voor dit baken zal op 250 M. van het veld een klein gebouwtje worden ge plaatst. Alzoo staan er voor ons vlieg veld weder groote perspectieven open. Ook op luchtvaartgebied zal Texel zoo langzamerhand een woordje mee kunnen gaan spreken. J. MILITAIRE BEDRIJVIGHEID. Er is in de raad geklaagd: Ons burger lijk vliegveld wordt zoetjesaan geheel door de militaire autoriteiten ingepalmd. Het schijnt een militair vliegveld te worden, waarvan K.L.M.- en Sportvlieg- tuigen slechts „bij gedoogen" gebruik mogen maken, 't Is de vraag, of het burgerlijk luchtvaartverkeer moeilijkheden in de weg zullen worden gelegd. Voor- loopig ziet het daar met naar uit. We zien van de belangstelling der militaire auto riteiten voorioopig nog slechts voordee- len. Want, lieve lezer, zoudt u denken, dat wij op ons vliegveld een radiobaken, Landingslichten, waterleiding en een weerberichtendienst zouden hebben ge kregen, wanneer het gebruik zich tot de K.L.M. en de sportvliegers in de zomer maanden had moeten bepalen In de eerste jaren zeker niet. En wanneer we dan het geluk mochten hebben, dat De fensie voor het bezigen van ons terrein een behoorlijke vergoeding betaalt, zal er vermoedelijk tot gemopper weinig reden meer bestaan. Maar... op dit laatste (betaling door Vadertje Staat) schijnt niet, veel kans. OEKRAÏNE. KIEW CHARKOW ONGARIJE ROEMENIE 0OEKARES WAT IS DE OEKRAÏNE? Polen, dat in de Tsjechoslowaaksche kwestie zoo'n weinig sympathieke hou ding aannam, plukt daarvan thans de zure vruchten. In het sterk onder Duitschen in vloed gekomen zijnde Karpatho-Rusland op het oogenblik raakt de benaming Karpatho-Oekraine meer en meer in zwang en dat is zeker geen toeval ontstaat een centrum van agitatie, dat zijn activiteit geheel richt op de schepping van een on- al'hankelijken Oekrainschen staat. Praag zal zich daartegen niet verzetten. Het heeft reeds vermeteler Duitsche eischen moeten inwilligen Het eerste gevolg van deze pro paganda, die overigens nog geenszins ten volle ontplooid is, is het voorstel van de Oekrainsche fractie in het Poolsche parie nent tot autonomieverklaring van hun ge bied. De Polen zullen deze autonomie zeker niet vrijwillig verleenen Dan ont staat er een onrust en de mogelijkheden, die zicli daarna voordoen zijn vele. In Oost-Europa zijn nu eenmaal alle hekken van den dam. Wat is nu eigenlijk de Oekraine? Het is een gebied, dat zich uitstrekt van Slowakije tot ver over de grens van de Sovjet Unie, zooals op het kaartje duidelijk te zien is Oe Oekraire wordt bewoond door onge veer 40 millioen menschen, in hoofdzaal, Oekrainers of Klein-Russen. De op hel kaartje aangegeven minderheid is voor namelijk samengesteld uit Groot-Russ. en Joden. Daarnaast wonen vooral in de ir de Sovjet-Unie gelegen deelen van de Oe kraine nog afstammelingen van. Duitsche Nederlandsche, Poolsche, Roemeenschc Boelgaarsche en Grieksche kolonisten. De Oekraine is zooals bekend eei „graanschuur". Zij is ook een kolengebied (Donez-bekken). En belangrijk van Duitscn gezichtspunt uit: zij is een centrum var de ijzer- en mangaanertswinning. Bij den roep naar een Oekrainschei staat baseert men zich op het nationali teitenprincipe. Maar daarmede is het hie- toch ietwat eigenaardig gesteld. We! heef er in vroeger eeuwen, nog voor de Rom- nofs een Oekrainsche staat bestaan Mar het is duidelijk, dat men, wanneer men nar de historie teruggrijpt, de geheele oude wereld wel opnieuw kan verdeelen. E; voor wat nu de taal betreft: Het Oekrainsc! vormt met het Groot-Russisch 'v en Wit- Russisch de Russische groep der Slavisch, talen. Voor zoover ons bekend heeft slecht een taalgeleerde, n.l. St. von Smal-Stocky deze enge verwantschap der drie Russisch talen bestreden, maar weinig adhaerie vonden. IN EN OM HET CIRCUS 17. Allen deden die avond extra hun best. Een uitverkochte tent maakten ze haast nooit mee. Van minuut tot minuut steeg de geestdrift van de toeschouwers. Wat was het toch prachtig. Eindelijk brak de grote pauze aan. Dadelijk daar na zou directeur Hawkins zijn sensatio nele toer uitvoeren. Onder leiding van Simsoti zette het circuspersoneel vlug en. zeker de stelling op. Steeds maar klonk de vermanende stem van Simson, die de helpers waarschuwde bij het opstellen zorgvuldig te werk te gaan. Het gold im> mers een kwestie van leven en dood. 18. Jerrie had Simson nooit erg ver trouwd. Maar nu hij hem zo zag wer ken, schaamde hij zich er over, steeds verkeerd over de administrateur te heb ben gedacht. Daar was de stelling gereed. Een gongslag kondigde het einde van de pauze aan. Met een pittige mars zette de muziek in. Het grote ogenblik was aan gebroken. Glimlachend betrad de direc teur de arena. Een geweldig applaus brak los. Er scheen geen einde aan de bijvals betuigingen te komen. Twee helpers na men Hawkins de overjas af en een ogen blik stond hij in zijn nauwsluitend sport- costuum in het felle licht van de schijn werpers. want zij wordt er zoo zacht en mooi, zuiver en gezond door. Doe dit 1 of 2 x per week. Ook vetwormpjes, vlekjes, pukkels en uitslag verdwijnen er door. Tube 45, Doos 60-30 ct. DR. G. GEFENCU, vporaanstaand journalist, benoemd tot Minister van Buitenl. Zaken van Roemenië. RECHTSVRAGEN KONINKLIJKE GOEDKEURING. De Koningin kan slechts vereenigingsstatu- ten goedkeuren als de vereeniging voor) korter dan dertig jaar is aangegaan. Vragen van abonné's worden hier, zoo mogelijk, beantwoord. ïilïi SPREKENDE GETALLEN. iïïül BARNEVELD. De grootste vrije eiermarkt ter wereld is Barneveld. De aanvoer bedroeg: in 1037 65,3 millioen stuks; in 1Q3S 83,1 millioen stuks. Gemiddelde prijs le halfjaar f 3,30; in 2e halfjaar f4,18 (hooger dan vorig jr.) SCHIPHOL Het landingsterrein was groot 60 H.A. Na de uitbreiding in 1938 180 H.A Totaal oppervlak nu 210 H.A. Een der grootste luchthavens van de wereld is ScTiiphoI nu. Het aantal luchtreizigers, van, naaren via Schiphol bedroeg: in 1937 64.497; in 1938 78.000. Het postvervoer bedroeg: in 1937 0,46 millioen K.G. in 1938 0,58 millioen K.G. Het goederenvervoer bedroeg: in 1937 1,27 millioen K.G. in 1938 1,92 millioen K.G. Het aantal vluchten van de geregelde verkeersdiensten bedroeg: in 1937 17666; in 1938 18647. Hiervan werden er door de K.L.M. uitgevoerd in 1937 109S4; in 1938 13235. Aan rondvluchten boven de stad namen deel deze aantallen personen: in 1937 7591 in 1938 11471 Het aantal proef- en afleveringsvluch- ten, door Fokker uitgevoerd, bedroeg: in 1937 508; in 1938 1036. Illllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimllllll GEMENGD NIEUWS BINNENLAND. Amsterdam. Op het Rapenburger- plein slipte een vrachtauto, bestuurd door een 15-j. jongen. Een 30-j. vrouw raak te bekneld tusschen auto en de gevel van, een huis, waardoor zij gedood werd. Haar S-j. zoontje had ze 'nog weg kun nen trekken, waardoor het slechts° licht werd gewond. Een 40-j. wielrijder werd omvergeworpen en aan de beenen ge wond. De jeugdige chauffeur, die stie- kum met de auto van zijn baas was gaan rijden, reed door, maar werd later aange houden. Te Zaandam is de 53-j. arbeider P. Plooyer uit Oostzaan op het terrein van de artillerie-inrichtingen aan de Hem-» brug onder een massa bevroren kolen be dolven en gedood. Te Zutphen is een 12-j. jongen door het ijs op de Vischpoortgracht gezakt en verdronken. Den Haag. In een memorie van ant woord deelde de minister van sociale za ken mee: in 1938 werkten tot 1 Dec. 1000 Nederl. arbeiders in België en 20.000 in Duitschland. Rotterdam, in de Amst. Superfos- faatfabriek is de 43-j. molenbaas P. Spruvt door een machine gegrepen en doodelijk verminkt. Te St.-Anna-Parochie is de 50-j. Jac.Weima bij het schaatsenrijden zoo gevallen dat hij aan de gevolgen overleed. Te Wageningen zijn de eerste aard beien (met electr. verwarming gekweekt) geveild. Prijs: 9c. p. stuk. BUITENLAND HET MEMELLAND. Uit Litauen werd gemeld, dat de Litau- sche regeering er in toegestemd heeft, de Litausche troepen en politie, alsmede de niet-Duitsche ambtenaren nagenoeg geheel uit liet Memelgebied terug te trekken en liet bestuur en de handhaving der orde aan de Duitsche bevolking over te laten. Het Memelgebied krijgt dus langzamerhand zelfbestuur. Het is inmiddels bekend, dat Polen bij dit gebied belang heeft, daar een groot deel van de Poolsche houtuit- voer over dit gebied gaat. MIDDENSTANDERS. Een abonnement bij N.V. PROVINCIAAL BELANG Handelsinformatie- en Incas- sobureau voor de Midden- stand, opgericht 1864, biedt in deze tijd groote voordee- len Een volledig prospectus, 9 waaruit zulks duidelijk blijkt met een ex. van de 14-daag- sche zeer verzorg3e courant wordt op schriftelijke aan- vrage p.o. verstrekt. N.V. PROVINCIAAL BELANG, Amstelstr. 14, Tel. 32000 (6 lijnen) AMSTERDAM C. Voor Middenst. Fed. en Bonden kan een speciale overeenk. getrof fen worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 2