in de pijp!
DOUWE EGBERTS
en
De hengel
in de hand
52$,e Jaargang
Woensdag 31 Mei
No. 5365
14
EERSTE BLAD.
DE NIEUWE TEXELSCHE COURANT
Brieven van Texelaars
in den Vreemde.
N.V. WACO Autobusdiensten
«F -
FRIESCHE HEEREN-BAAI en BAAI-TABAK
wensdj
is iets
et eiwi
ensilage
uit
ing
Tkinge
gebas
onsule
khaj
iCH
TEXELSCHE COURANT
IS SINDS 1 JULI 1930
IN DIT BLAD OPGENOMEN.
oor. 0
i er it:
met et
insecta
i zijn
r thri|
op
van
rdt zet
de bi
esultate
temen,
i g na
jorkoia
tjes zi;
vlasi
zakdo
nd dcc
zoor di
aen.N*
ls ai di
jtine-o]
tam
in 19]
aeeraa
st
zem et
lijk et
e 1 dei
vat. R'
ieel vi
■eds i!
t aangt
issing
iik j
pet. r;
>ereidio
ier H.
Kg-
met et
Idig ia
jkmatii
r en es
planter
i bevit
litvloeit
of »i
WOK
ver
Kg-
-den n*
zal éti
orden.l
tomen-
later 4
dan oei
ktenknj
daarb
ijksland
rstin be;
aakt 1*
UITGAVE: N.V. Boekhandel en Drukkerij
v.h. Langeveld en De Rooij Den
Burg. Tel. 11. Postrek. 652.
ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal,
buiten Den Burg tl.— losse nrs. 4 ct.
ADVERTENTIES: 12 cent per regel
minimum 5 regels. Eenzelfde adv. voor
vier plaatsingen opgegeven, wordt drie
maal berekend. Vraagt ons zeer voor-
tieelig tarief voor neringdoenden.
TLXELAARTJES: 4S ct. (4 regels, ge
heel met kleine letter gezet.)
HOOGWATER (ter reede van Texel v.m.
(nam. ongeveer een half uur later.)
1 2 3 4 5 6 Juni
15 9,01 9,43 10 22 11.— 11.38 12.16
LICIT! OP
RII'vVIELEN en RIITUIGEN 9 38
lillljiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniillllll
HOE LAAT
EXLL—DEN HELDER v.v.
Op werkdagen:
van Texel: 5.45; 7.45; 11.20; 2.35; 5.35
Van Den Helder: 6.45; 10.-; 12.35; 4.20:
7.05.
Op Zon- en feestdagen:
Van le.xel: 7.45; 11.20; 5.35.
Van Den Helder: 9.10; 12.35; 7.05.
AU fODIENST
DEN HELDER—LEEUWARDEN.
Van Den Helder: 9.10, 1.25, 5.25, 7.25,
Van Leeuwarden: 7.25, 9.25, 11.25, 1.25,
3.25, 5.25.
Reisduur: plm. 2'/a uur.
AUTODIENST
DEN HELDER—ALKMAAR.
Van Den Helder: 7.05, 8.40, 9.1 OF, 10.25
12.10, 1.25F, 2.25, 3.25, 4.25, 5.25F,
6.25, 7.25F, 8.25.
Van Alkmaar: 7.05, 7.40, 8.43, 9.45,
10.43., 12.43, 1.43, 2.45, 3.43,
4.43, 5.45, 6.43, 8.43.
Reisduur: plm. 5 kwartier.
F beteekent: sluit aan op Ato-bus naar
en van Friesland.
TER OVERDENKING.
||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii||||||
EERBIED VOOR DE TEGENSTANDER
Hij was de ieider van een Kruistocht
voor de Vrede op streng pacifistische
grondslag. Velen onder ons, hoewel niet
overtuigd door zijn betoog, hebben
nochtans God gedankt voor zijn ijveren,
want hij werd gedreven door niets dan
liefde en medegevoel; zijn streven was
zuiver christelijk in wezen, onver
schillig of het in zijn practische toe
passing verstandig was. Ook als wij ons
er tegenover stelden, gevoelden wij voor
tem bewondering en danikbaarheid.
Aldus: De aartsbisschop van York in
'n artikel, gewijd aan de nagedachte
nis van de antji-militaristische ka
nunnik DGck Sheppard in „The
Sepectator".
en
het
manner
Fni-
epn
:n as»
>or, dod
che p-'1
e ir.t£-
st red
i Japiz
lort.
:hten n-
De j!'
ezetge;
ieh tod
meescR
i grens
longool'
degren>
en f*"
n isdal
:n me»'
eld dan
ViaM
GEEN GEBRADEN KONIJN, MAAR.
Malmö (Zweden).
DOOR DENEMARKEN.
Van Flensburg bracht de trein mij over
Fredericia, Oden se, Nyborg en Korsör
in de Deensche hoofdstad, in Kopenha
gen, een stad met ongeveer zooveel in
woners als Amsterdam, met heel veel be
zienswaardigheden.
Om van Funen naar Seeland te komen
moet je door een stoomveer worden over
gezet. Een merkwaardig reisje was dat,
vooral, daar ik gedurende een deel van
de reis heelemaal bovenop, op het sloe-
pendek, heb gezeten. Dat mocht eigenlijk
niet, maar ik kon mij beroepen op mijn
volslagen onbekendheid met de Dee'n-
sche taal (waarin het verbod gesteld
was), terwijl ik ook overigens geen moei
lijkheden ondervond, vermoedelijk door
dat men mij als een soort inspecteur
van de scheepvaart beschouwde
De stoompont heeft drie dekken, en
neemt, behalve twee complete treinen,
nog wel 40 auto's mee. Dat zegt wat.
Geloof maar, dat de machines van zoo'n
pont capaciteit hebben. De schoorsteenen
van 3 M. doorsnee wezen daar al op.
Een merkwaardig spoorwegstation heeft
Kopenhagen. Tien of twaalf treinen schie
ten zoo maar onder het gebouw vandaan.
"'Over -een aanzienlijke lengte rijden de
treinen eerst door tunnels.
Terwijl ik door de staJ kuierde, in af
wachting van de boot, die me naar Zwe
den zou overzetten, wierd ik overvallen
door een donderbui, die van een wolk
breuk vergezeld ging. Dat was niet mis.
Om tegen de zware regen dekkmg te zoe-
Iceti, trok ik mij terug in een soort por
tiek, een steenen poort eigenlijk, Maar
daar werd ik ook knap nat, en daarom
ging ik nog een stapje verder. Het was
noodweer en ik zag geen andere oplos
sing. Ik open een ijzeren deur en be
landt via een trap in een soort schuilkel
der; een Deen, die ook in dit barre weer
geen betere raad weet, volgt mïj. Maar
wat gebeurde We mogen in die schuil-
plats bomvrij geborgen z'ijn geweest, liet
zou er voor ons slecht uitgezien hebben,
wanneer we geen beter plekje hadden
opgezocht. De kelder liep geheel onder
water. Het was of het water bij emmers
vol uit de lucht viel. Anderhalf uur
duurde de stortbui.
Daarna een stukje loopén en binnen tien
minuten was ik met de tram waar ik wezen
moest.
Een rondrit door Kopenhagen gaf me
een goed beeld van deze fraaie stad met
haar sterrenwacht, musea, haar indruk
wekkend slot Christiansborg, haar oor-
logs- en handelshaven.
Ingang 15 Mei geheel gewijzigde
DIENST- en TARIEFREGELING
a 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauf
feurs en aan onze kantoren.
NAAR .ZWEDEN.
Om half drie 's middags stak de boot
naar Malmö (Zweden) van wal. Ik was
wat laat aan de aanlegsteiger, da;ar ik,
om mijn middagmaal te kunnen betalen.,
eersi nog wat Dultsch geld tegen Deensch
moest wisselen. De Bank was in de
buurt van het hotel, maar op dit tijdver
lies had ik toch niet gerekend. Ook zon
der de Bank was ik wel klaargekomen,
maar de Ober dacht profijt te trekken van,
mijn vermeend gebrek aan kennis van
Deensch en Duitsch geld. Dat viel hem te
gen ik ging even naar de Bank om te
wisse en, welke ger.nge moeite mettwoe
Kronen winst werd beloond. Oppassen
moet je altijd, wait als vreemdeling loopt
je portemonnaie o zoo gauw gevaar.
Loer een vergissing belandde ik, aan
bo :rd gekomen, in het laadruim. Ik was
gauw weer op het goede spoor, maar niet
zonder me verbaasd te hebben over de
ontzaglijke hoeveelheden MARGARINE,
welke uit Denemarken land van melk
en boter als weinig andere naar Zwe
den worden uitgevoerd. Het leek Holland
wél.
S. C. EELMAN.
(Wordt vervolgd
Om iedere foto, schilderij, tee-
kening een lijst, die .past; ook
past bij uw beurs:
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
ksso l?s.
Bij het visschen rookt men natuurlijk een pijp tabak.
Want een pijp stemt zoo rustig en is zoo gemoedelijk.
In dezen bewogen tijd, al een reden op zichzell om
pijprooker te worden. Denkt er daarbij aan:
D.E. tabak geeft „Wolken uan genot"
lllllliiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimlIIIII
WAT ER GEBEURDE...
31 Mei. Dr. Ir. M. H. Da mme, Direc
teur-Generaal P.T.T. brengt een
bezoek aan Texel. 1938.
1 Juni. Oost-Nederland door een storm
ramp geteisterd, in het biezonder
Borculo. Ook Tex. Crt. opent een
inschrijving tot leniging van de
nood der slachtoffers, een comité
neemt haar taak over. Er komt f 3052
op Texel bijeen. 1927.
2 Jur.i. Het Duitsche s.s, Margarethe
door Reederij Dros-Doeksen vlotge-
bracht. Later gaat het schip over
naar de Koninkl. Stoomvaart Mij.
en krijgt het de naam „Pallas".
1926. Te Den Hoorn een korf
balclub opgericht. 1931.
MIDDENSTANDERS.
Een abonnement bij
N.V. PROVINCIAAL BELANG.
Handelsinformatie- en lncas- O
St sobureau voot de Midden-
0 .stand, opgericht 1864, biedt
0 .in deze tijd groote voordee-
ten
0 Een volledig prospectus,
0 waaruit zulks duidelijk blijkt
0 rnet een ex. van de 14-daag- O
0 sclie zeer verzorgde courant
0 wordt op schril lelijke aan-
0 vrage o.o. verstrekt.
N.V. PROVINCIAAL BELANG,
Amstelstr. 14, 4 el. 32000 (6 lijnen)
AMSTERDAM C.
Voor Middenst. Fed. en Bonden O
kan een speciale overeen k. ge trof-
O te" worden O
□□□□□□□□□O
llllll
IIHII LUCHTBESCHERMING. llllll
16.) ZELF PARAAT ZIJN.
Het groote gevaar van brandbommen
schuilt in 't ontstaan van ettelijke branden
tegelijkertijd. De brandweer staat daar
machtelocs tegenover. Zorg er voor zelf
paraat te zij organiseer b.v. een buurt-
brandweer, om elkander in noodgevallen
zooveel mrge'ijk hulp te verleenen. Ver
geet nooit, dat 'n oorlogstijd de gemeen
telijke brandweer, indien op meerdere
plaatsen brand mocht uitbreken, het eerst
daar zal optreden, om een catastrophe te
voorkomen.
Men is algemeen van oordeel, dat in
een eventueele oorlog van brandbommen
op zeer groote schaal gebruik zal wor
den gemaakt. Ze zijn betrekkelijk goed
koop en kunnen bij honderden tegelijk
meegenomen worden.
Men moet echter ook met de mogelijk
heid van een gasoorlog ernstig rekening
houden. R.
DE KOOG
HET ZENDINGSFEEST.
Ongetwijfeld heeft het koude weer op
Tweede Pinksterdag er velen van weer
houden het Zendingsfeest van de Ncd.
Herv. Gemeente in de Duinvallei aan De
Kocg bij te wonen. Zoo geschiedde het,
dat toen de bijeenkomst, na gemeen
schappelijk zingen van „Hoort gij die
stemme", door Ds. F. Visser met gebed
werd geopend slechts een groepje van
ruim 150 personen zich tegen de noor
delijke duiiiglooiïrtg had gevlijd.
Als eerste spreker trad op zendeling!
N. de Neef, die gedurende 14 jaar zende
ling was op Halmaheira, en thans te
Rotterdam is gevestigd. De heer De
Neef had tot onderwerp gekozen: „De
Koning komt". Op eenvoudige, bevatte
lijke wijze verhaalde hij van het zendings
werk onder de bergvolken van Halma
heira, tot voor kort nog zwervende stam
men, welke tot de primitiefste volken
ter wereld behoorden. Ze trokken van
plaats tot plaats om voedsel te zoeken,
meest eieren van vogels en eetbare plan
ten. Hun behuizing en kleeding was wel
zeer eenvoudig. Ook het geloof van deze
menschen was zeer primitief. Ze leefden
in voortdurende angst voor de dood. En
onder deze menschen is thans het evan
gelie gekomen. En wat zagen we gebeu
ren? aldus spr. De menschen werden to
taal anders; ze hadden niet meer die
voertdurende angst en op de duur kwam
er wat beschaving.
Na de rede van zendeling De Neef,
welke met groote aandacht werd gevolgd,
werd gemeenschappe'ijk gezongen: „Ga
niet alleen door het leven".
Hierna sprak Ds. J. Papineau Salm
over het onderwerp: Bereid de weg des
Heeren. We weten allen, aldilS spr., dat
Christus' Koninkrijk komen zal. De
boodschap van de komst van de Koning
moet echter uitgedragen worden onder
alle menschen, opdat ieder „bereidt de
weg des Heeren". Het is een zegen, a'dus
spr., dat wij,Westerlingen, het Oosten
mogen helpen door middel van de Zen
ding. Daar mogen we echter nooit trots
op gaan. Immers is het in het Westen
zoo fraai niet. Als er eens sprake geweest
is van een Christelijk Europa, dan is
dat thans zeker niet meer het geval. Het
is thans zoover, dat Christus' boodschap
weerklinkt in een niet-christelijke wereld.
Het is daarom een groot voorrecht, dat
wij toch het evangelie mogen brengen on
der de volken in het Oosten, zoo zeilde
ds. Spreker besloot met de nadruk te
leggen op het zegenrijke we]rk. van de
zending, welke mede dient ter voorberei
ding van de komst van God's Konink
rijk.
Tenslotte werd nog gemeenschappelijk
gezongen: „Dankt, dankt nu allen God",
waarna Ds. Visser de bijeenkomst sloot
met dankgebed. H.