in de pijp! DOUWE EGBERTS en De hengel in de hand 52$,e Jaargang Woensdag 31 Mei No. 5365 14 EERSTE BLAD. DE NIEUWE TEXELSCHE COURANT Brieven van Texelaars in den Vreemde. N.V. WACO Autobusdiensten «F - FRIESCHE HEEREN-BAAI en BAAI-TABAK wensdj is iets et eiwi ensilage uit ing Tkinge gebas onsule khaj iCH TEXELSCHE COURANT IS SINDS 1 JULI 1930 IN DIT BLAD OPGENOMEN. oor. 0 i er it: met et insecta i zijn r thri| op van rdt zet de bi esultate temen, i g na jorkoia tjes zi; vlasi zakdo nd dcc zoor di aen.N* ls ai di jtine-o] tam in 19] aeeraa st zem et lijk et e 1 dei vat. R' ieel vi ■eds i! t aangt issing iik j pet. r; >ereidio ier H. Kg- met et Idig ia jkmatii r en es planter i bevit litvloeit of »i WOK ver Kg- -den n* zal éti orden.l tomen- later 4 dan oei ktenknj daarb ijksland rstin be; aakt 1* UITGAVE: N.V. Boekhandel en Drukkerij v.h. Langeveld en De Rooij Den Burg. Tel. 11. Postrek. 652. ABONNEMENTEN: f0.75 per kwartaal, buiten Den Burg tl.— losse nrs. 4 ct. ADVERTENTIES: 12 cent per regel minimum 5 regels. Eenzelfde adv. voor vier plaatsingen opgegeven, wordt drie maal berekend. Vraagt ons zeer voor- tieelig tarief voor neringdoenden. TLXELAARTJES: 4S ct. (4 regels, ge heel met kleine letter gezet.) HOOGWATER (ter reede van Texel v.m. (nam. ongeveer een half uur later.) 1 2 3 4 5 6 Juni 15 9,01 9,43 10 22 11.— 11.38 12.16 LICIT! OP RII'vVIELEN en RIITUIGEN 9 38 lillljiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniillllll HOE LAAT EXLL—DEN HELDER v.v. Op werkdagen: van Texel: 5.45; 7.45; 11.20; 2.35; 5.35 Van Den Helder: 6.45; 10.-; 12.35; 4.20: 7.05. Op Zon- en feestdagen: Van le.xel: 7.45; 11.20; 5.35. Van Den Helder: 9.10; 12.35; 7.05. AU fODIENST DEN HELDER—LEEUWARDEN. Van Den Helder: 9.10, 1.25, 5.25, 7.25, Van Leeuwarden: 7.25, 9.25, 11.25, 1.25, 3.25, 5.25. Reisduur: plm. 2'/a uur. AUTODIENST DEN HELDER—ALKMAAR. Van Den Helder: 7.05, 8.40, 9.1 OF, 10.25 12.10, 1.25F, 2.25, 3.25, 4.25, 5.25F, 6.25, 7.25F, 8.25. Van Alkmaar: 7.05, 7.40, 8.43, 9.45, 10.43., 12.43, 1.43, 2.45, 3.43, 4.43, 5.45, 6.43, 8.43. Reisduur: plm. 5 kwartier. F beteekent: sluit aan op Ato-bus naar en van Friesland. TER OVERDENKING. ||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|||||| EERBIED VOOR DE TEGENSTANDER Hij was de ieider van een Kruistocht voor de Vrede op streng pacifistische grondslag. Velen onder ons, hoewel niet overtuigd door zijn betoog, hebben nochtans God gedankt voor zijn ijveren, want hij werd gedreven door niets dan liefde en medegevoel; zijn streven was zuiver christelijk in wezen, onver schillig of het in zijn practische toe passing verstandig was. Ook als wij ons er tegenover stelden, gevoelden wij voor tem bewondering en danikbaarheid. Aldus: De aartsbisschop van York in 'n artikel, gewijd aan de nagedachte nis van de antji-militaristische ka nunnik DGck Sheppard in „The Sepectator". en het manner Fni- epn :n as» >or, dod che p-'1 e ir.t£- st red i Japiz lort. :hten n- De j!' ezetge; ieh tod meescR i grens longool' degren> en f*" n isdal :n me»' eld dan ViaM GEEN GEBRADEN KONIJN, MAAR. Malmö (Zweden). DOOR DENEMARKEN. Van Flensburg bracht de trein mij over Fredericia, Oden se, Nyborg en Korsör in de Deensche hoofdstad, in Kopenha gen, een stad met ongeveer zooveel in woners als Amsterdam, met heel veel be zienswaardigheden. Om van Funen naar Seeland te komen moet je door een stoomveer worden over gezet. Een merkwaardig reisje was dat, vooral, daar ik gedurende een deel van de reis heelemaal bovenop, op het sloe- pendek, heb gezeten. Dat mocht eigenlijk niet, maar ik kon mij beroepen op mijn volslagen onbekendheid met de Dee'n- sche taal (waarin het verbod gesteld was), terwijl ik ook overigens geen moei lijkheden ondervond, vermoedelijk door dat men mij als een soort inspecteur van de scheepvaart beschouwde De stoompont heeft drie dekken, en neemt, behalve twee complete treinen, nog wel 40 auto's mee. Dat zegt wat. Geloof maar, dat de machines van zoo'n pont capaciteit hebben. De schoorsteenen van 3 M. doorsnee wezen daar al op. Een merkwaardig spoorwegstation heeft Kopenhagen. Tien of twaalf treinen schie ten zoo maar onder het gebouw vandaan. "'Over -een aanzienlijke lengte rijden de treinen eerst door tunnels. Terwijl ik door de staJ kuierde, in af wachting van de boot, die me naar Zwe den zou overzetten, wierd ik overvallen door een donderbui, die van een wolk breuk vergezeld ging. Dat was niet mis. Om tegen de zware regen dekkmg te zoe- Iceti, trok ik mij terug in een soort por tiek, een steenen poort eigenlijk, Maar daar werd ik ook knap nat, en daarom ging ik nog een stapje verder. Het was noodweer en ik zag geen andere oplos sing. Ik open een ijzeren deur en be landt via een trap in een soort schuilkel der; een Deen, die ook in dit barre weer geen betere raad weet, volgt mïj. Maar wat gebeurde We mogen in die schuil- plats bomvrij geborgen z'ijn geweest, liet zou er voor ons slecht uitgezien hebben, wanneer we geen beter plekje hadden opgezocht. De kelder liep geheel onder water. Het was of het water bij emmers vol uit de lucht viel. Anderhalf uur duurde de stortbui. Daarna een stukje loopén en binnen tien minuten was ik met de tram waar ik wezen moest. Een rondrit door Kopenhagen gaf me een goed beeld van deze fraaie stad met haar sterrenwacht, musea, haar indruk wekkend slot Christiansborg, haar oor- logs- en handelshaven. Ingang 15 Mei geheel gewijzigde DIENST- en TARIEFREGELING a 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauf feurs en aan onze kantoren. NAAR .ZWEDEN. Om half drie 's middags stak de boot naar Malmö (Zweden) van wal. Ik was wat laat aan de aanlegsteiger, da;ar ik, om mijn middagmaal te kunnen betalen., eersi nog wat Dultsch geld tegen Deensch moest wisselen. De Bank was in de buurt van het hotel, maar op dit tijdver lies had ik toch niet gerekend. Ook zon der de Bank was ik wel klaargekomen, maar de Ober dacht profijt te trekken van, mijn vermeend gebrek aan kennis van Deensch en Duitsch geld. Dat viel hem te gen ik ging even naar de Bank om te wisse en, welke ger.nge moeite mettwoe Kronen winst werd beloond. Oppassen moet je altijd, wait als vreemdeling loopt je portemonnaie o zoo gauw gevaar. Loer een vergissing belandde ik, aan bo :rd gekomen, in het laadruim. Ik was gauw weer op het goede spoor, maar niet zonder me verbaasd te hebben over de ontzaglijke hoeveelheden MARGARINE, welke uit Denemarken land van melk en boter als weinig andere naar Zwe den worden uitgevoerd. Het leek Holland wél. S. C. EELMAN. (Wordt vervolgd Om iedere foto, schilderij, tee- kening een lijst, die .past; ook past bij uw beurs: BOEKHANDEL PARKSTRAAT. ksso l?s. Bij het visschen rookt men natuurlijk een pijp tabak. Want een pijp stemt zoo rustig en is zoo gemoedelijk. In dezen bewogen tijd, al een reden op zichzell om pijprooker te worden. Denkt er daarbij aan: D.E. tabak geeft „Wolken uan genot" lllllliiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimlIIIII WAT ER GEBEURDE... 31 Mei. Dr. Ir. M. H. Da mme, Direc teur-Generaal P.T.T. brengt een bezoek aan Texel. 1938. 1 Juni. Oost-Nederland door een storm ramp geteisterd, in het biezonder Borculo. Ook Tex. Crt. opent een inschrijving tot leniging van de nood der slachtoffers, een comité neemt haar taak over. Er komt f 3052 op Texel bijeen. 1927. 2 Jur.i. Het Duitsche s.s, Margarethe door Reederij Dros-Doeksen vlotge- bracht. Later gaat het schip over naar de Koninkl. Stoomvaart Mij. en krijgt het de naam „Pallas". 1926. Te Den Hoorn een korf balclub opgericht. 1931. MIDDENSTANDERS. Een abonnement bij N.V. PROVINCIAAL BELANG. Handelsinformatie- en lncas- O St sobureau voot de Midden- 0 .stand, opgericht 1864, biedt 0 .in deze tijd groote voordee- ten 0 Een volledig prospectus, 0 waaruit zulks duidelijk blijkt 0 rnet een ex. van de 14-daag- O 0 sclie zeer verzorgde courant 0 wordt op schril lelijke aan- 0 vrage o.o. verstrekt. N.V. PROVINCIAAL BELANG, Amstelstr. 14, 4 el. 32000 (6 lijnen) AMSTERDAM C. Voor Middenst. Fed. en Bonden O kan een speciale overeen k. ge trof- O te" worden O □□□□□□□□□O llllll IIHII LUCHTBESCHERMING. llllll 16.) ZELF PARAAT ZIJN. Het groote gevaar van brandbommen schuilt in 't ontstaan van ettelijke branden tegelijkertijd. De brandweer staat daar machtelocs tegenover. Zorg er voor zelf paraat te zij organiseer b.v. een buurt- brandweer, om elkander in noodgevallen zooveel mrge'ijk hulp te verleenen. Ver geet nooit, dat 'n oorlogstijd de gemeen telijke brandweer, indien op meerdere plaatsen brand mocht uitbreken, het eerst daar zal optreden, om een catastrophe te voorkomen. Men is algemeen van oordeel, dat in een eventueele oorlog van brandbommen op zeer groote schaal gebruik zal wor den gemaakt. Ze zijn betrekkelijk goed koop en kunnen bij honderden tegelijk meegenomen worden. Men moet echter ook met de mogelijk heid van een gasoorlog ernstig rekening houden. R. DE KOOG HET ZENDINGSFEEST. Ongetwijfeld heeft het koude weer op Tweede Pinksterdag er velen van weer houden het Zendingsfeest van de Ncd. Herv. Gemeente in de Duinvallei aan De Kocg bij te wonen. Zoo geschiedde het, dat toen de bijeenkomst, na gemeen schappelijk zingen van „Hoort gij die stemme", door Ds. F. Visser met gebed werd geopend slechts een groepje van ruim 150 personen zich tegen de noor delijke duiiiglooiïrtg had gevlijd. Als eerste spreker trad op zendeling! N. de Neef, die gedurende 14 jaar zende ling was op Halmaheira, en thans te Rotterdam is gevestigd. De heer De Neef had tot onderwerp gekozen: „De Koning komt". Op eenvoudige, bevatte lijke wijze verhaalde hij van het zendings werk onder de bergvolken van Halma heira, tot voor kort nog zwervende stam men, welke tot de primitiefste volken ter wereld behoorden. Ze trokken van plaats tot plaats om voedsel te zoeken, meest eieren van vogels en eetbare plan ten. Hun behuizing en kleeding was wel zeer eenvoudig. Ook het geloof van deze menschen was zeer primitief. Ze leefden in voortdurende angst voor de dood. En onder deze menschen is thans het evan gelie gekomen. En wat zagen we gebeu ren? aldus spr. De menschen werden to taal anders; ze hadden niet meer die voertdurende angst en op de duur kwam er wat beschaving. Na de rede van zendeling De Neef, welke met groote aandacht werd gevolgd, werd gemeenschappe'ijk gezongen: „Ga niet alleen door het leven". Hierna sprak Ds. J. Papineau Salm over het onderwerp: Bereid de weg des Heeren. We weten allen, aldilS spr., dat Christus' Koninkrijk komen zal. De boodschap van de komst van de Koning moet echter uitgedragen worden onder alle menschen, opdat ieder „bereidt de weg des Heeren". Het is een zegen, a'dus spr., dat wij,Westerlingen, het Oosten mogen helpen door middel van de Zen ding. Daar mogen we echter nooit trots op gaan. Immers is het in het Westen zoo fraai niet. Als er eens sprake geweest is van een Christelijk Europa, dan is dat thans zeker niet meer het geval. Het is thans zoover, dat Christus' boodschap weerklinkt in een niet-christelijke wereld. Het is daarom een groot voorrecht, dat wij toch het evangelie mogen brengen on der de volken in het Oosten, zoo zeilde ds. Spreker besloot met de nadruk te leggen op het zegenrijke we]rk. van de zending, welke mede dient ter voorberei ding van de komst van God's Konink rijk. Tenslotte werd nog gemeenschappelijk gezongen: „Dankt, dankt nu allen God", waarna Ds. Visser de bijeenkomst sloot met dankgebed. H.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 1