Mode Vrouw en Jm DE VROUW IN HET SPEL. Iets over Bruidsjaponnen, S'uiers en Mirten Sf iH. i „Wilt gij mijn vrouw worden? Wilt gy het wagen met mij samen door het leven te gaan, met mij, die van harte streeft naar bevrijding en beter worden op alle paden des levens en des denkens?" Zoo schreef op den Hen April 1876 Frie- drich Nietzsche vanuit Genève aan een jong meisje, op wie hij verliefd was ge raakt. De aangebedene zijns harten wees zijn aanzoek vriendelijk doch beslist van de hand en het kwam niet tot bruidskleed, krans en sluier. De plechtige wijze, waarop generaties terug in deftige gezinnen per brief by de ouders aanzoek om de hand der dochter gedaan werd behoort tot het ver leden. De tijden veranderen en daarmede ook de gebruiken. Eertijds vroeg de huwe- lijkscandidaat de vrouw, die hij liefhad, eveneens per brief en leefde dan soms een week lang in het onzekere omtrent de be slissing, die genomen zou worden. Men deed immers niets overhaast in vroegere, veel minder bewogen tijden en zeker niet, waar het gold het nemen van zulk een ge wichtig besluit! Was het antwoord dat den jongen man werd toegezonden, gunstig, zoowel van de zijde der bruid als van de zijde harer ouders een punt van niet te onderschat ten belang dan volgde nog heel wat of ficieel gebeuren, waaraan men zich door traditie gebonden voelde. De kleur der bruidsjapon. In de verschillende landen liepen de ge bruiken zeer uiteen; en deze hebben zich in den loop der jaren steeds weer gewij zigd. De witte bruidsjapon, die thans ge dragen wordt, kent men eerst sedfert onge veer honderd jaar en werd in den aanvang slechts gedragen door vrouwen van hooge afkomst. Vroeger was de bruidlsjapon van zware, zwarte zijde, en om het al te stem mige te breken droeg men o.a. in de om geving van Augsberg in het begin van de 18e eeuw een vuurrood schort. Oude tradities worden nog gehandhaafd in bepaalde streken, waar men de: driachten nog pleegt te dragen. Zoo heeft men dit in Duitschland ook nog zeer sterk en de Vierlanderïn beschikt over niet minder dan drie bruidsjaponnen, s Morgens bij het sluiten van het kerkelijk we]ijk treedt zij in een bont gekleurd 1 voor het altaar, 's Middags verwis selt zij dit voor een wit en draagt tevens een andere hoofdtooi, terwij] 's avonds het derde feestkleed aangetrokken wordt, waar bij haar een kapje op het hoofd wordt ge zet, als teeken van haar nieuwe waardig heid. Ongetwijfeld een zeer zeldzaam ge bruik om drie feestjaponnen op één dag te dragen, doch met deze traditie breken de bewoners dezer streek niet gaarne. Hoe be grijpelijk is het, nietwaar, dat een jonge vrouw zich op den groottn dag wil klee- den op een wijze, als slechts éénmaal in het leven mogelijk is en wel in een witte bruidsjapon! Zelfs zij, die eventueel om welke reden ook, hertrouwen, dragen dan bij die gelegenheid vrijwel nooit meer een witte bruidsjapon, doch een ander feestelijk toilet. Er gaat ongetwijfeld iets liefelijks uit van de jonge bruid, die gehuld is in wolken van zijde en tulle; en onwillekeurig gaan de gedachten van vele vrouwen terug naar den grooten dag, toen zij eenmaal zelf in bruidstooi gekleed waren. Zullen de nieu we banden op den langen duur knellen en drukken of zullen de vele vrome wenschen in vervulling gaan? Zeker is, dat het leven niet enkel rozengeur en maneschijn zal ge ven, doch we mogen aannemen, dat de jon ge bruidsparen met de beste voornemens bezield hun nieuwe leven tegemoet treden. Waarvan jonge meisjes droomen! Wolken van zij de en tulle, ze zijn het droombeeld dat ieder jong meisje eenmaal verwezenlijkt hoopt te zien aan de zijde van haar sprookjesprins. Lange jaren bleef de bruidsjapon de kleedij, die slechts in de groote steden ge dragen werd, doch allengs verkreeg zij meer burgerrecht en werd ook overgeno men in de dorpen, waar nog grootendeels de volksdracht in eere gehouden werd. De modekoningin moge haar scepter zwaaien over een uitgestrekt gebied, doch klaarblijkelijk is haar macht niet zóó groot, dat zij de witte bruidskleeding kan doen vervangen door zachte pastel kleuren. Haar pogingen, hiertoe in het werk gesteld, faal den telkenmale. De witte bruidsjapon is het symbool van onschuld en reinheid en draagt een feeste lijk karakter. Wolken van tulle omhullen de bruid De oorsprong van den sluier is te zoeken in Oostersche landen, waar hij diende om de wouwen te beschermen tegen al te opdrin gerige mannenblikken. Doch ook het bijgeloof speelde in deze landen een groote rol, want het dragen van i!. crs, zoo meende men, voorkwam, dat de vrouwen getroffen zouden worden door den demonischen blik der booze geesten. Vóór de Christelijke jaartelling werden door de Kon -insche vrouwen roode sluiers gedra gen, omdat deze kleur als gelukaanbren- gend werd beschouwd en den kwaden gees ten angst inboezemde Later heeft men in het dragen van een bruidssluier het zinne ■ekleede middag irpon van purpei elvet met qarnu rint7 van enkele mooie sieraden oudmetalen cein tuur met imiln 'ie turquoise stee- ven en bijpassen de broche en arm band. Sieraden ver vangen, voort I 'P fluweel nul nieces gameerin gen. ueeld van den jonkvrouwelijken staat ge zien; vandaar een door sommigen aangeno men gewoonte om den sluier aan het einde van den trouwdag aan stukken te scheuren en die te verdeelen onder de jonge meisjes Als bloemversiering kiest men meestal orani-hloesem, die in een kransje om - hel hoofd gelegd en ook als corsage door de bruid gedragen wordt. FEUILLETON 43.) Er werden mij vertrouwelijke mede- deelingen gedaan, dat ge met de April Day zoudt aankomen, die nu al van Dinsdag' af bier in de haven ligt, zei de Vice-Con sul Onderzoekend keek hij zijn bezoe ker aan. Ik ben met de April Day meegeko men, tenminste een deel van de reis, zei Biddeford en hij deelde in 't ko-rt de re denen mede, die de oorzaak waren van zijn uitgestelde aankomst. 1 Verder werd mij gezegd, sprak de Viee-Consul, dat, als ge biezondere telegrammen zoudt willen verzenden, ge de een of andere raad noodig mocht hcb- ben, ik geheel tot uw dienst zou zijn. Dank u, zei Biddeford. Als u er niet op tegen hebt, wil ik deze brieven! openen; hier kan wel wat nieuws zijn. Hij opende een der brieven, weLke met een Engelsche postzegel gefrankeerd was. Er zat een getypt schrijven in, in de ge wone stijl van lord Hydie. Het luidde; „Beste kapitein Biddeford. Na uw aankomst in Tampico en na uw melding bij de Vice-Consul, moet ge, als ge niet noodzakelijk moet blijven, naar de stad Mexico afreizen. Ga daar IN DE LACHHOIEK Zendeling: Arme man, heeft u nog nimmer de beschaving leeren kennen? Menscheneter: Eigenlijk wel. Toen de vorige keer zoo'n witman 'hier kwam heb ik er van geproefd. naar het Engelsch Ministerie en vraag een onderhoud met de heer Quilliam, die u van de noodige middelen zal voorzien. Denk er wel aan, dat ik er op reken), dat ge het vereischte document terug brengt. Ik stel het volste vertrouwen in; uw succes in deze. Gij zult vrienden in de stad Mexico aantreffen, die u van het laatste nieuws op de hoogte zullen bren gen en wie ge mijn hartelijke groeten moet overbrengen. Met vriendelijke groeten, HYDE OF CODSALL." Dat is een brief met instructies van mijn lastgever, z>ei Biddeford, na hem ge lezen te hebben. Van lord Hyde? vroeg de consul glimlachend. Ja, en hij schrijft me naar de stad Mexico te gaan. En gij gaat? Met de eerstvolgende trein, sprak Biddeford. Zijn tweede brief had hij n-g niet geopend. Hij keek er met nieuwsgie righeid naar. Er zat een Mexicaansche postzegel op. De brief bevatte maar één regel in een hem onbekend handschrift. Hij luidde: „Welkom in Mexico. José De Mat- tos". Gij kunt nog vanavond vertrekken, zei Zijne Majesteit's vertegenwoordiger. 't Spijt me, dat ge zoo spoedig moet gaan. Maar de stad Mexico zal u wel be vallen. Het is een vroolijke stad en vol verrassingen. Biddeford vouwde de brief van De Mattos dicht en stak hem in zijn binnen zak, nam afscheid van de consul en ging in diep gepeins heen. Dezelfde namiddag, dat Biddeford en Sam zich naar het Vioe-Consulaat bega ven in Tampico, bevond MacGuire zich in de stad Mexico. Hij drceg beter klee- ren dan hij ooit tevoren gedragen had en stak zijn borst vooruit, want hij meende thans iemand te zijn van buitengewoon belang en dat zijn principaal, Alverado, dat niet minder was. De groote Mexicaan werd inderdaad zeer benijd en bezat groote rijkdom. En dat wist hij, Mac Guire, maar al te goed, want zijn eigen portefeuille zat op dat oogenblik vol bankbiljetten, hem door Alverado gege ven. Hij logeerde in een der duurste ho tels en had niets te doen dan te wachten. Op dat oogenblik zat hij, MacGuire, in een lage schommelstoel, voor het venster van het hotel, dat uitzag op de Plaza Re- forma. Alverado had hem gezegd, dat er elk oogenblik voor hem een oproeping kon komen om zijn werk te hei-vatten aan het hoofd van een sectie marconisten. Maar intusschen stond het hem vrijzich te amuseeren, zijn cigaretten te rooken en een lui en gemakkelijk leventje te lei den. De laatste paar dagen waren het Bid deford en diens behandeling van hem, MacGuire, die hem dwars zaten. Zijn haat voor Biddeford was niet in het minst verminderd. Twee voorvallen in het verleden, kon MacGuire maar niet vergeten, de ontsnapping van Edna Mor ris, van de Lachine, naar hij meende, met hulp van Biddeford, die hem daardoor be roofde van de hein beloofde tien duizend dollars; en dan zijn wegvoering door Biddeford en Sain Ducat van boord der April Day. Een kellner, die er uitzag als een kerel uit een cowboy-film, legde een tafelkleed kleed over het tafeltje, gaf MacGuire het menu, keek het raam uit en wachtte, tot de gast zijn keus gedaan had. MacGuire bestelde zijn maaltijd, de kellner knikte en ging voorbij andere gasten en kellners, welke iaatsten er als melodramatisch uit zagen de marconist herinnerde zich, dat hij in de republiek Mexico was. Toen hij zijn diner genuttig had, ging hij naar bui ten, de straat op dezer bewcnderingwek- kende stad, zeven duizend voet boven de oppervlakte der zee^ en twee mei sneeuw bedekte bergen. Een muziekcorps speelde op Plaza Reforma, die vol wandelaars was. Hij zag schoone en minder schoonc dames in auto's met een Engelsche of Fransche chauffeur en equipages met prachtig opgetuigde paarden, door olijf kleurige Indianen gemend, een sigaar roo- kend. (Wordt vervolgd min HYGIENE EN VEILIGHEID 66. MELKGEBIT. Als er aan hetmelk- gebit iets niet goed is, b.v. holle kiezen, abcessen e.d., moet daar evenzeer de hulp van de tandarts voor ingeroepen worden als voor de afwijkingen aan het blijvende gebit. ARTS'. RECEPTEN. HAMBROODJES. Besmeer sm wittebrood met boter en schik ze in met boter ingesmeerde vuurvaste schc Bedek de broodjes met een plak t daarna een plak jonge Goudsche kaas. het schoteltje in de oven. Eet lik rauwe tomaat, met zout en peper strooid. NUTTIGE WENKEN. Thee- of koffiepot niet bruine slag? Eenige uren met sodawater staan. Naspoelen met veel koud :k te Vetvlekken zijn uit een boen wijderen door wrijven met propje zine gedoopte watten. Inktvlekken in houten tafel' wrijven met verwarmd bier kan hel| Wollen stof, witte, niet in de zon drogen; ze zou geel kunnen woi Eidooiers. Heeft u alleen het noodig? Laat dit dan uit het ei l'0!4 nadat u hierin een klein gaatje hebt maakt. De dooier blijft in het ei adj® Kan een paar dagen frisch gehoud® worden, mits op zen koele plaats bev^r Het gaatje eerst dichtplakken met in®' gedoopt zijdepapier.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 4