TWEEDE BLAD TEXELSCHE COURANT Texelsche Berichten Hoe anderen Texel zien. Een matte of gebruinde teint staat altijd charmant UT Uit het leven van een 2e bestuurder op de Indië-route Zaterdag 8 Juli 1939 IKOSTELOOZE rijwielmerken. WANNEER AF TE HALEN De Ontvanger der Directe Belastingen jen Accijnzen maakt bekend, dat behalve I op de gewone kantooruren, ook gelegen- 1 heid zal bestaan tot het aanvragen van I kostelooze rijwielmerken op: I Zaterdag 22 Juli van 3—3 uur; Woens- dac 19 Juli; Vrijdag 21 Juli; Woensdag, 126 Juli; Vrijdag 28 Juli; Woensdag 2 Augustus en Vrijdag 4 Augustus, des avonds van half acht tot half tien. „EEN WONDERMOOI EILAND". Onder dit opschrift vinden we in de |Enkhuizer Courant van 4 Juli een uitste- |kend verslag van haar reiseorrespondent, die een „Waco-trip" naar Texel maakte. We nemen er een paar stukjes uit over: Een openbaring zouden we de rondreis lover het eiland willen noemen, want tus- lschen cén uur en vijf uur des middags is I het een steeds wisselend schouwspel, dat I dit uiterst merkwaardige eiland biedt. Is 1 dan eigenlijk nog wel te verwonderen, I dat de achtduizend Texelaren gedurende I de zomermaanden als teloor gaan onder 1de tienduizend eilandbezoekers? Een wijs bestuur van het groote eiland I heeft geen heil gezocht in die nare bord- Ijes met „verboden toegang", denkt er Iniet aan venijnig te verwijzen naar „arti- Itel 4iil Wetboek van Strafrecht", doch I laat alles toe, wat maar met eenige lmogelijkheid toelaatbaar is. De vereeniging voor het behoud van (Natuurmonumenten heeft op Texel uitge- breide gebieden gereserveerd voor devo- Igels, waarvan wel in de 90 soorten leieren leggen en broeden, zonder ooit leenige last van de menschen te ondervin- Iden. Met een paar autocars van de fa. IBoekei langzaam de Texelsche wegen vol- lgend, zoo met een zachtaardig vaartje Ivan twintig, vijfentwintig kilometer per luur stopt plotseling de chauffeur van de Ivoorste auto bij een paar nog ietwat hul- Ipslooze en onvast op de pootjes staande Ischolekstertjes, die minder het verkeer Ionveilig maakten, dan wel hun eigenj Ijonge leventjes in de waagschaal stelden. Ze werden behoedzaam opgenomen, gin- Igen even door een paar handen, werden ■vervolgens zorgvuldig achter de weg- Iberm, door de latten van een bescherming Ibiedend hek, in het land neergezet Toen 1de twee autocars hun weg over de slin- Igerende paden van Texel vervolgden, was llloeder Scholekster reeds achter het hek (neergestreken en nam zij daar de zorgen Ivoor de even voortvluchtige jeugd over. Texel is badplaats, want het Noordzee strand heeft een lengte van een paar (tientallen kilometers. Hóóg op het duin lligt, blikkend op de golven, strandhotel Imnses Juliana, waar een verzorgd, over vloedig en goed opgediend noenmaal ds op ons te wachten stond. Texel, in ongerepte landelijkheid, eigen lijk vlak bij Noordhollands Noordpunt ge- |legen, verdient de meerdere bekendheid; ten volle. Het volijverige bestuur van „Mooi ■Texel" doet alles om die meerdere bekend- Itód aan het ongemeen mooie, grootste «Waddeneiland te verschaffen. Het weet, pat het doet, want wie Texel eens be- l'ocht heeft, wil terugkeeren. I Wij zijn tenminste .van plan spoedig peer eens met een groote W.A.C.O.-auto- naar Den Helder te rijden, teneinde lange, breede Waddeneiland beter te r-iren kennen. Want Texel kennen, is Texel liefheb- Goed en goedkoop materiaal voor winkel, school en kantoor BOEKHANDEL PARKSTRAAT. m VAN ZON EN MAAN. lllliliiiiiiiiiiiiP'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiillllll Zondag 9 Juli Laatste kwartier. ||||||lllllllllllllllllllllllllllllllllllUlllllllllilHHIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllll!lllllllll|||||| llllll WIJ LOGEEREN OP TEXEL. ||||||iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiniiiiiii|||||| WIE? WAAR? TOT WANNEER? Ten dienste van hen, die gedurende de zomervacantie op Texel logeeren, ope nen we een nieuwe rubriek, waarin zij KOSTELOOS kunnen laten opnemen: a. Naam; b. Adres (elders en op Texel); c. Datum (tot welke het verblijf op Texel duurt). Doel van deze rubriek is: contact tot stand te brengen tusschen kennissen en familieleden, die zonder dat van elkaar te weten op Texel van hun vacantie genieten. Elders verschijnen z.g. „Bad- couranten" met de namen van alle gas ten. Dit voorbeeld meenen we niet te moeten navolgen. Wie hier van bezoek van familie of kennissen verschoond wensCht te blijven, behoort niet met naam en adres bekend te worden gemaakt. Wie er wèl op gesteld is, wijzen we hier de weg. Ons blad wordt op Texel huis aan huis gelezen; het ligt op de leestafel in ieder hotel en e 1 k pension. Verzoeke opgaaf bij voorkeur per brief kaart; Vrijdags en Dinsdags uiterlijk 4 uur. Ten overvloede verzoeken we hotel- en pensionhouders beleefd, hun gasten op deze rubriek opmerkzaam te maken. REDACTIE TEXELSCHE COURANT. EXAMENS. Onze plaatsgenoot J.C.Th. Hoogenbosch (Z.-Haffel) slaagde deze week aan de Bisschoppelijke Kweekschool te Beverwijk voor het examen-Handenarbeid. NAAR TEXEL. Donderdag telde de Van der Schuyt- trip 72 deelnemers. Donderdag fnaakte nog een gezelschap, 44 personen groot, een rondrit over Texel. Zij waren die dag met het passagiersschip „Ideaal" de haven van Oudeschild bi.nnengestoomd. Dit schip is gecharterd door de N.V. Ar beiderspers, die er reisjes mee organi seert. DS. GORTER benoemd tot predikant in de Doopsgezinde Gemeente Den Burg, De Waal en Oosterend. Woensdag Is stemming gehouden ter voorziening in de vacature, welke door het aanstaand vertrek van Dr. A. Vis in de Doopsgez. Gemeente Den Burg- De Waal—Oosterend zal ontstaan. Daar Zondag de stemming geen definitief re sultaat opleverde, moest Woensdag wor den gekozen tusschen Ds. K. T. Gorter (Ternaard) en Ds. G. J. W. Den Her der (Franieker). Op Ds. Gorter werden 93 stemmen uitgebraoht, op Ds. Den Herder 77. Ds. K. T. Gorter werd 6 Dec. 1911 in de provincie Groningen geboren. In 1937 proponent geworden, deed hij in September van hetzelfde jaar zijn in trede te Ternaard, een kleine gemeente in N.O. Friesland (ten Noorden van, Dokkum.) Tot voor kort was Ds. Gorter nog be stuurslid van de studentenvereeniging V. V.V.T., een landelijke organisatie van a.s. predikanten van vrijzinnige richting. Ds. Gorter, zoo werd ons bij infor matie verzekerd, onderscheidt zich door zijn biezondere activiteit. Vooral op het gebied van het jeugdwerk heeft hij veel goeds gepresteerd. Het nieuwe Doopsge zinde vereenjgingslokaal te Ternaard is nog maar kort geleden ingewijd, terwijl hij tevens met de organisatie van een Jeugddag, welke volkomen slaagde, veel. eer heeft ingelegd. Naar we vernemen ligt het in de be doeling van Ds. en Mevr. Gorter a.s. Dinsdag een bezoek aan Texel te bren gen. Ds. G. J. W. den Herder werd in- tusschen beroepen te Drachten-Ureterp, Ds. Van der Sluis, te Giethoorn, die hier mede op het drietal stond te Veenwouden. HET BESTE BEWIJS Wat zegt u me daar Te hard gereden Geen sprake van. Vraagt u het maar aan mijn meisje, op de duo. Amilda-crême, die tevens zoo goed is voor de huid, is verkrijgbaar in deze twee begeerde teinten. Mat of Bruin. Doos 50 en 25 ct. - 8W V VAN ZON, VAN SCHADUW EN - VEEL SCHRIJVEN - door onze vroegere plaatsgenoot H. C. A. VAN MONTFOORT (2e bestuurder - Indië-route) Wanneer u in de courant leest, dat een vliegtuig met gezagvoerder X., 2de be stuurder Y., en bovendien nog een mar conist, een mecanicien en een steward, wederom de reis naar Indië heeft aan vaard, verwijlt u misschien even met uw gedachten bij deze kleine gemeenschap, die in dat kleine wereldje op zichzelf het vliegtuig een tocht aanvangt van ongeveer 30.000 K.M., die zij, door een drachtige samenwerking, tot een goed einde moet brengen. Daar het gewicht van het vliegtuig en zijn inhoud zeer beperkt is, is het logisch, dat er niet één lid van de bemanning teveel meegenomen wordt, doch dat de werkzaamheden aan boord dusdanig ver deeld dienen te zijn, dat met een mini mum bemanning alle voorkomende werk zaamheden volbracht kunnen worden. Wat de bezigheid van een gezagvoerder is, is duidelijk. Hij is de éérste bestuur der, dus de vlieger; de marconist ver zorgt het draadlooze gedeelte; de meca nicien de motoren en de luchtwaardigheid van het vliegtuig, terwijl de steward po gingen in het werk stelt om zoowel de passagiers als de bemanning van hun slanke lijn te berooven. Maar wat was, wat is, wat doet, en wat wordt de 2e bestuurder De 2e bestuurder was, voor zijn eerste reis naar Indië, ook reeds vlieger. Hij had via Soesterberg of de Kweekschool reeds eenige jaren vliegpractijk opgedaan en was reeds in het bezit van een B- brevet, wat hem het recht gaf, als gezag voerder van een verkeersvliegtuig op te treden. De 2e bestuurder van het vliegtuig heeft misschien wel tien, misschien wel twintig vluchten naar Batavia en terug volt- bracht. Hij is misschien reeds gezagvoerder op de binnenlandsche en Europeesche luchtlijnen en vliegt dan naar Vlissingen of naar Berlijn, enz. en hoopt dan waar schijnlijk binnen afzienbare tijd zelf op te treden als gezagvoerder van een Indië- vliegtuig. Hiermede is tegelijkertijd de verhou ding van de 2e bestuurder tot de gezag voerder belicht. Het groote verschil tusschen de jonge man, die zijn eerste reis als 2e bestuur der gaat maken en dezelfde jongeman, die zijn 20ste reis maakt en nu met verlan gen zijn derde band het kenteeken van een lndië-gezagvoerder tegemoet ziet, zit in de meerdere ervaring en kennis als vlieger. Want deze ervaring wordt niet alleen opgedaan als zelfstandig vlie ger in Europa, doch wordt tevens ver worven door de voorlichting, die hij, tij dens een lndic-reis, van zijn gezagvoer der krijgt. Want dan is een jongere vlie ger in de gelegenheid te zien, hoe een veel oudere vlieger, .met een veel rijpere ervaring, de moeilijkheden van de vlie gerij oplost. Hieruit blijkt het nut van een Indië- reis voor de 2de bestuurder; doch welk nut heeft men van de 2e bestuurder? Berstens zegt de wet: „dat op een In- dië-reis het aan boord hebben van een 2e bestuurder verplicht is". Dit in tegen stelling met het Europeesche verkeer, waar, wanneer er een 2e meegaat, dit geen wettelijk voorschrift is, doch uit sluitend instructie ten doel heeft. De wet dus heeft er voor gewaakt, dat de gezagvoerder van een lijn als de Amster damBatavia-lijn, niet al te moe zou- worden, door hem een 2e bestuurder mee te geven, die hem zoo af en toe eens kan aflossen. Maar dat is het aangename ge deelte van de taak van de 2de. Het minder romantische, minder pret tige, doch wèl het voornaamste ge deelte van zijn taak, is het voeren van administratie. Voor de passagiers- en postgoederen-administratie is hij ten volle verantwoordelijk. Want de man, die zorgt, dat de brief, die u meegat naar Batavia, ook in Batavia wordt afge leverd, en zorgt, dat het pakje, dat Athe ne meegeeft voor Bangkok ook werkelijk in Bangkok gelost wordt, die man is de tweede bestuurder. Hierover meer in een volgend nummer. VAN OVER DE GRENS. ENGELAND-RUSLAND. De tragi-komedie der Engelsch-Rus- sische onderhandelingen duurt voort. De Engelschen dachten, dat ze al alles had den gedaan om de Rus tevreden te stel len, doch nu komen de Russen .weer met nieuwe opmerkingen en bezwaren en: moe ten de Engelschen opnieuw op de mat staan. De Engelsche pers draagt dit met eenigszins pijnlijk geduld, want het is ai meer gezegd men kan Rusland mo menteel nu eenmaal niet missen als het op een conflict aankomt. En de vrees is gewettigd, dat, al moet Londen niets hebben van aan de Oostzee-randstaten en Finland, Nederland en België opge drongen garanties, tenslotte stap voor stap daar toch aan toegegeven wordt. Thans is Engeland weer aan de beurt om te antwoorden. En zoo kan het spel nog eenige tijd voortgaan. DANZIG. Het laatste nieuws van Danzig is, dat er waarschijnlijk een gemeenschappelijke stap van Londen, Parijs en Warschau (ook te Berlijn) zal plaats vinden. De aan leiding daartoe is natuurlijk de voort gaande inilitairisatie van Danzig, welke Polen verontrust. Sensatie verwekte het bericht, dat Dan zig de dienst der betalingen op de bui- tenlandsche leeningen staakt. Dit treft voornamelijk Engelsch, Nederlandsch en Amerikaansch kapitaal. Het raakt niet de financieele zaken tusschen Polen en Danzig. Danzig zegt, dat het hiertoe ge noodzaakt is doordat Polen Gdynia be gunstigt boven Danzig en daardoor de haveninkomsten van Danzig zoo dalen., dat betalen niet meer mogelijk is. Londen Parijs en Warschau vermoeden echter, dat het ingehouden geld moet dienen voor het betalen van de militaire maatre gelen, die Danzig neemt. JAPAN Engeland en Japan zullen over Tientsin onderhandelen. Doch Japan maakt hier weer een Oosterseh spelletje van. Het zegt te willen onderhandelen, doch 't verschuift de datum en gaat inmiddels voort de Ohineesche havens te blokkee- ren en de vrieemdelingeninvloed af te snoeren. Ook in het binnenland van Chi na versterkt Japan zijn actie. ZUID-TIROL Merkwaardig is, dat Duitschland en Ita lië zijn overeengekomen, dat de Duit- sche bewoners van Zuid-Tirol, dat bij Italië behoort (bezuiden de Brenner) naar het Duitsche Rijk zullen verhuizen. Dit geschiedt, naar het heet, „in volkomen harmonie". Men wil de Brenner tot een zuivere grens tusschen Duitschers en Ita lianen maken. Bovendien kan Duitschland de Duitsche Zuid-Tirolers in eigen land goed gebruiken. In Zuid-Tirol (dat in 't ltaliaansch Alto Adige heet) wonen 300 duizend menschen, van wie er 200 dui zend Duitschers zijn. MAAN ZON Datum: Op: Onder: Op: Onder. 9 Juli 24,14 13,11 4 50 21,19 10 24,40 14,17 451 21,18 11 1- 15,26 4,52 21,17 ■12 1.11 16,35 4.53 21,16 13 1.47 17,42 4,55 21.16 14 2.35 18.44 4,56 21,15 15: 3,33 19,40 4,57 21.14 i|!p|jjjjp!*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 5