Brieven van Texelaars in den Vreemde. TE ~7 ^AC Str« J- r c. HET POSTKANTOOR AAN DE KOOG In vorig nummer heeft u gelezen over het nieuwe postkantoor, waarmee De Koog werd verrijkt. Rechts ziet u het oude gebouwtje aan de Dorpsstraat, dat straks vaarwel wordt gezegd. Daarnaast, het moderne kantoor, aan de Brink. Links: de hoofdingang; rechts: het woonhuis. SCHAPENKAAS VOOR H.M. DE KONINGIN. De heer J. D. Bakker heeft aan H.M. de Koningin een Texelsche schapenkaas doen toekomen. In antwoord hierop mocht hij van de Particuliere secretaris van H.M. de Ko ningin d.d. 10 Juli het volgende schrij ven ontvangen: „Hare Majesteit de .Koningin heeft mij opgedragen den heer J. D|. Bakker, We- verstr. 104, Zuivelhandelaar te Den Burg, Haar dank over te brengen voor de aan bieding van een Texelsche schapenkaas, welke, bij uitzondering, gaarne werd aangenomen". I EVANGELISATIE-AVOND. Men schrijft ons: De preekstoel naar buiten! Zondags staan de deuren der kerk open om de menschen binnen te laten, die ko men tot de verkondiging van 'het evan gelie. Doch a.s. Woensdagavond komt de kerk met het evangelie naar buiten tot de menschen. Het moge een goede ontmoeting wor den. De evangelisatie-avonden, die reeds ©enige jaren achtereen in het Park gehou den werden, hebben hun vaste plaats ge vonden. „Excelsior" heeft zijn medewerking weer toegezegd. Een adv. in dit blad geeft u de namen der sprekers en hun onderwerpen. OPRICHTING REDDINGSBRIGADE. Het Bestuur van Zwemvereen. Texel schrijft ons: Dit voorjaar werden vergaderingen be legd en besprekingen gehouden om te ko men tot de oprichting van een reddings brigade aan het strand. Sinds geruime tijd hoorden we er niets meer van. Thans stelt Zwemvereen. Texel aan de Schans de gelegenheid open om onder leiding van badmeester Van Beek, zich de kennis en vaardigheid van het redden van drenke lingen eigen te maken. Maar laten velen' zich dan ook voor dit mooie doel opge ven (personen liefst boven 16 jaar) en ernstig oefenen, opdat deze pogingen vruchten kunnen afwerpen. Opgave liefst vóór Woensdag a.s. aan de Schans, vanaf 4 uur 's middags, of bij het bestuur der Tex. Zwemvereeniging. Ook dit seizoen hoopt Zwemvereen. Texel weer een wedstrijd te organiseeren. Mede zullen dan enkele attracties hieraan verbonden worden, zooals sterzwemnien, epz. Voor het vormen van een vaste club vpor het sterzwemmen, enz. worden 16 dames gevraagd om de oefeningen mee te maken. Ook zij worden verzocht zich spoedig op te geven. Leden, die aan eventueele wedstrijden willen deelnemen, worden ernstig aange raden reeds nu met het trainen té begin nen, waarvoor bijna elke avond gelegen heid bestaat. VLIEGTUIG VAN DE MOK VERONGELUKT. De bestuurder ernstig gewond in Hospitaal opgenomen. Vrijdagmorgen omstreeks 11 uur is ©en watervliegtuig van De Mok, de L 9, vermoedelijk door een bocht met te wei nig snelheid te nemen, in 'n vrille geraakt en in de P.H. Polder bij Zeewijk op het land neergestort. De eenige inzittende, de leerling-officier-vlieger De Vrieze, zoon van onze vroegere plaatsgenoot, de heer De Vrieze, opzichter bij Rijkswaterstaat (Horntje) werd vrij ernstig verwond en in bewustelooze toestand uit zijn totaal vernielde machine gehaald. Terstond is hij naar het Hospitaal te Den Helder vervoerd. Zijn toestand was gisteravond naar omstandigheden redelijk wel. Verschillende in de omtrek vertoevende personen zagen, dat het vliegtuig op vrij geringe hoogte als een kurketrekker rond draaide. Tenslotte sloeg het tegen de grond. Van De Mok af had men het on geval zien gebeuren. Onmiddellijk snelde men met ©en brancard etc. te hulp. De bestuurder bleek bewusteloos in het toe stel te hangen. Hij werd terstond bevrijd en behandeld. Hij had een zware hersen schudding bekomen, voorts een dijbeen fractuur, verschillende hoofdwonden en vermoedelijk ook ©en armfractuur. Per brancard is hij naar de Mokbaai vervoerd en vervolgens per motorbootje naar Den Helder. 't Toestel is zwaar beschadigd. De schroef werd totaal vernield en de motor zat halverwege in de bodem van het graanveld. De drijvers hadden ook een leelijke knoei gekregen. Een ervan stak boven het toestel uit, terwijl de ander© er verwrongen onder zat. De rechter vleugel werd haast niet beschadigd, doch de linker was ernstig vernield. De romp was eveneens geheel ontzet. Voor de motor zagen wij, die met een auto zeer spoedig na de ramp ter plaatse waren, een flinke plas olie en benzine liggen. Een wonder dat geen brand is uitgebroken. Het publiek werd door mili tairen van de landmacht op een flinke afstand gehouden. Door officieren van het Kamp werd terstond een onderzoek in gesteld. Daarop werd met de demontage begonnen. SPORT OP TEXEL TEX. BOYS-NIEUWS. Voor deelname aan de atletiekwedstrij den, welke morgen aan De Cocksdorp worden gehouden, hebben zich 22 leden opgegeven. Vertrek van de Groeneplaats laf om 1 uur per bus. VAN OVER DE GRENS. ZUID-TYROL. Een nieuwe beslissing is deze week ge vallen: Duitschland en Italië zijn heteerrs geworden over het vraagstuk van Zuid- Tyrol. Dit land, dat zuiver DuitsCh is, werd na de wereldoorlog aan Italië toe gewezen. Op die wijze verkreeg deze mo-' gendheid ©en strategisch onaantastbare grens aan de Brennerpas. Mussolini heeft, nadat hij in 1922 aan de macht kwam, er alles op gezet om dit gebied te ontduit- sohen. Zijn politiek van ver-Italiaansching van Zuid-Tyrol maakte echter slechts langzaam vorderingen. Bovendien bleef tusschen hem en Berlijn dit geschilpunt, hoe betrekkelijk gering ookv bestaap, zoo lang men voor Zuid-Tyrol geen regeling had getroffen. Thans hebben Berlijn en Rome afgesproken, dat de Duitsche boe ren dit gebied zouden ontruimen en in het Derde Rijk zouden worden onderge bracht. De beteekenis van deze maatregel rijst ver uit boven het plaatselijk belang. Want daarmee geeft Duitschland de Italianen te verstaan, dat het van alle heerschappij ten zuiden van de Brenner afziet. Dit feit is de bezegeling der Duitsch-Itali- aansche vriendschap. Mussolini heeft er heel wat offers aan gebracht; hij heeft in Maart 1938 berust in de aansluiting van Oostenrijk bij Duitschland en in Sep tember van dit jaar Hitier geholpen het gebied der Sudeten-Duitschers te verove ren, zonder dat hij kreeg, wat hij voor de Hongaren verlangde, n.l. een grooter stuk van Tsjecho - Slowakije. Thans ver krijgt hij verlichting in Zuid-Tirol en de zekerheid, dat Duitschland daarop geen aanspraak zal maken. Voor het derde Rijk is het een groot offer. Het bewijst twee dingen. Ten eer ste, dat Duitschland er wat voor over heeft om de Italiaansche vriendschap te behouden. Ten tweede, dat het dus de gevaren, die het bedreigen van de zijde van het Westen niet gering acht. DE SENAAT TEGEN ROOSEVELT 't Lot van de neutraliteitswet is voor de politiek in Amerika een duidelijke aan wijzer. De regeering wil deze wet zoo wijzigen, dat zij werkt ten gunste van de twee grootste democratieën in Europa, zoodat Engeland en Frankrijk in geval van oorlog met wapenen en munitie ge holpen worden. Het Huis van Afgevaar digden echter heeft Zaterdag 24 Juni j.l. geweigerd aan dit verlangen van Roo sevelt te voldoen, want men wilde niet gemengd worden in de Europeesche con flicten, maar veeleer de nadruk leggen Weenen, Juli 1939. POLEN UIT. Dat lijkt eenvoudig, maar de praktijk leert hier anders. Strenge con trole aan weerskanten van de grens; in de trein begint het al. Daar komt bij, dat door de politieke strubbelingen en veroveringen hier merkwaardige toestan den zijn geschapen. Waar geen douanen meer noodig zijn, vindt men ze nog en waar ze een taak te vervullen hadden, ontbreken ze. 't Is hier in de hoek, waar Polen, Duitschland en Slowakije samen komen, nog een echte warwinkel. Voor een goed deel reisde ik samen met een internationaal samengesteld gezelschap, waarvan o.a. een Amerikaan en een Fin deel uitmaakten. Van Kattowitz reisden we naar Ostrawa, maar daar aangekomen op advies van een stationschef nog wel werd ons gelast terug te keeren en de trein te nemen, welke over Ratibor naar Weenen gaat. Dat deden we dan ook, maar'k Heb nog gepoogd ce be trokken autoriteiten aan het verstand te brengen, dat het niet onze schuld was, dat we in een verkeerde trein waren be land, maar geheel en al kon ik mijn te veel betaalde reisgeld toch niet terugbe komen. Een pracht-reis was het, van de grens naar Weenen, door Moravië Duitsch protectoraat en langs de Witte Karpa ten. Prachtige berglandschappen, welke op meer of minder groote afstand van de rivier, de March, de aandacht boeien. WEENEN. Zeker ©en der mooiste ste den van Europa. Een rondrit heeft me daar na het bezoek van zooveel an dere steden van overtuigd. De „schoon© blauwe" Donau snijdt de stad in tweeën. De rivier, door Joh. Straus op zoo voortreffelijke wijze be zongen. Weet u, dat men u in Weenen, nog het geboortehuis van die componist kan wijzen? Heerlijk is het 's avonds uit te rusten aan de oever. Menigeen maakt dan ook gebruik van de gelegenheid om wat visch te verschalken; de Donau is daar op de volstrekte eenzijdigheid. Het was dus een slag van de z.g. „isolationisten" tegen de president. Welnu, in de senaat (een nog machtiger instantie dan het Huis van Afgevaardigden) heeft de Com missie voor buitenl. zaken ojp 11 Juli besloten het vraagstuk der neutraliteit uit te stellen tot de volgende zitting, hoe wel Roosevelt had aangedrongen op voort gaan met de wet. Het is een bewijs, hoe zeer het „isolationisme" ook in de se naat de overhand heeft. De gevolgen hiervan zijn voor de we reld-politiek van groot belang. Want een succes van Roosevelt zou de oppositie in Engeland tegen Chamberlain hebben aangemoedigd. Juist de vorige week, op 3 len 4 Juli, was dit verzet tegen de Britsche premier zoo sterk geworden, dat een aantal bladen eischte, dat hij Churchill, zijn groote tegenspeler, in het kabinet zou opnemen. De premier heeft dit met kracht geweigerd. Thans beteekent de nederlaag van Roosevelt een verzwakking der Engelsche oppositie. CHAMBERLAIN OVER DANZIG. De langverwachte verklari.ng van de Britsche premier over Danzig is eindelijk afgekomen. Waarom er telkens uitstel is gekomen, kunnen wij slechts gissen. Ver moedelijk hebben Londen en Parijs druk uitgeoefend op de Poolsche regeering om deze te verhinderen al te krachtdadi ge verklaringen inzake Danzig af te leg gen. Men weet, hoe er op het weekeinde van 1 tot 2 Juli een zeer heftige span ning over de stad is geweest: het heette, dat de nazi's een Putsch in deze stad voorbereidden. Te Warschau wilde men in elk geval van deze gelegenheid gebruik maken om de kwestie nu eens en voor goed scherp te stellen: men sprak er zelfs van een ultimatum aan Berlijn om te eischen, dat de Duitsche regeering zou ophouden met het zenden van wapenen en mannen naar de Vrije Stad. Later werd dit verzacht tot het plan een nota naar Berlijn te zenden. Ook hiervan is niets gekomen. Men mag dus aannemen dat de Britsche regeering, daarin door de Fransche bijgestaan, de Polen van dit alles hebben afgehouden. Hiertegenover nu heeft Chamberlain op Maandag 10 Juli in het Lagerhuis zijn verklaring afgelegd. Deze is opgesteld in overleg met Parijs en Warschau en bevat dus de definitieve omschrijving van het standpunt van het Westen. Men weigert de Duitsche opvatting te aanvaarden, dat Danzig een locale aangelegnheid is, enkel tusschen het Rijk en Polen. Men belooft Polen militaire steun, indien het door de Duitschers in de Vrije Stad voor een. voldongen feit zou worden geplaatst Maar de formuleering van Chamberlain, laat Berlijn toch een zekere ruimte om te rijk aan, moet u weten. Wel twee uur dwaalde ik langs het immer vlietende water, om daarna met de ondergrond- sche trein, die over een groote afstand de rivier volgt, naar m'n hotel terug te keeren. „UITGEWEZEN". Bij mijn bezoek aan het oude Weenen, waar nog veel Joden wonen, ben ik eens binnengegaan in een synagoge. Er mag niet meer gepreekt worden, zelfs niet gebeden. Maar dat er Joden samenkomen om er eikaars belan gen te bespreken, wordt nog toegestaan, al moeten zij daarbij dulden, dat er voort durend politie aanwezig is. Boekdeelen zouden te vullen zijn met een beschrijving van wat ik in de Jodenwijken van de groote steden op mijn reis door Duitsch land en Polen heb ervaren. Een enkel geval wil ik hier vermelden. Ik maakte in de Joodsche kerk kennis met een vrouwtje van omstreeks 45 jaar, dat me een briefje liet zien, dat ze 's avonds te te voren van de overheid ontvangen had. Er stond niet anders op dan de naam van haar man, een nummer, een datum, een handteekening en het schrikaanjagend woord „UITGEWEZEN". De man heeft een manufacturenmagazijn in Weenen, maar ligt ziek thuis. Het echtpaar heeft zes kinderen; leeftijd 614 jaar. „Uitge wezen, 11 Juli". In een dag of wat moet je maar zien, dat je je zaken regelt en aan kant doet. En dan er uit. Dan komt er een bord op de deur, zooals ik er zooveel zag in het oude Weenen „Zu Vennieten", d.i. „Te Huur". Ont stellend is het leed, dat hier geleden wordt; onpeilbaar de ellende, waarin hier vele honderden Joodsche gezinnen gedom peld worden. Waar moeten ze heen? En wat wordt hun gelaten van wat zij eeiq het hunne konden noemen? Van de 400.000 Joden, die Oostenrijk telde, zou den er reeds 300.000 de wijk hebben moe ten nemen Wie Weenen bezoekt maakt een boot tocht op de Donau. Die traditie heb ik niet willen breken en ik heb er geen spijt van. Het ging er aan boord vroolijk aan toe. De tocht duurde van 37 uur en werd met dansmuziek besloten. NAAR SALZBLIRG. Over mijn verdere belevenissen in volgende brief. SIJBR C. EELMAN. RIJMELAR1JT JE. VOORUITGANG. Binnen afzienbare tijd zal Duitschland ook zijn „volksvlieg tuig" bezitten, ©en sportvlieg- tuig van hooge capaciteit en lage prijs. Vroeger was de beenenwagen Het vervoermiddel des mensch', Toen kwam de velocipede, En dat ging zoozeer naar svensch. Dat zij in ons lage landje Werd hèt middel van vervoer, Want het rijwiel werd onmisbaar Voor de steedTing en de boer. Doch we klommen nog wat hooger, De volksauto kwam in 't zicht, En sinds lang zijn aller oogem Op dat nieuw product gericht. Maar nog voor wij deze wagen Practisch konden gadeslaan, Kondigen de nieuwsberichten Ons reeds het volksvliegtuig aan. Over vliegensvlug gesproken, Zoo is het hier inderdaad. Ook, dat 't letter- en figuurlijk, Steeds maar in de hoogte gaat. leder, die een mille slechts rijk is, Want daar komt het toch op aan En daarbij een vliegbrevet heeft, Kan meteen de lucht ingaan. Zoo is dan de tijd in wording, Dat je zoogenaamd „per Jast", Naar kantoor, fabriek of werk gaat, En geen trein of boot meer mist. Maar het zal nog wel wat duren, Eer men zoo ver is gereed, En dus trappen wij voorloopig Ons nog maar per fiets in 't zweet. En waar todh een mille nog altijd Boven veler raming gaat, Zijn we veel goedkooper uit nog Met een nieuwe rijwielplaat. HUIB DE RIJMELAAR (Voor nadruk toestemming te vragen aan de auteur.) manoeuvreeren. Want hij blijft er op aan dringen, dat men de zaak van Danzig in der minne schikt. En zijn heele betoog klinkt ook als een vermaning aan het adres van Polen zich niet tot onbezonnen daden te laten verleiden. In deze onze kerheid is ruimte voor allerlei niet voor ziene daden van Duitsche kant. Het is t: begrijpen, dat onder deze omstandighe den de oppositie in Engeland niet tevre den is en roept om Churchill. Wij heb ben echter gezien, dat Churchill's kansen ©enigszins verminderd zijn. Wie ee tft, ge itratie- -talen Gebruil vraag d. UWPEE oedniei monstr m en r sten e «ciers impeert «riem, ROODI ZWAR ET RC K. I D. PEN SI V.V. 1 Augl WE JC KR AGE ton var De W J4J De he fiken in bek ovondf Kerkp. Met ii vves bande «g tus mdhafl r en va

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 6