t TWEEDE BLAD Wordt lid Zweefvliegdub EXELS LUCHTSHOW 1939 Waakzaam Nederland TEXELSCHE COURANT Volkomen Geslaagd 4. Zaterdag 12 Aug. 1939 is MIIIIP van een i 4000 Bezoekers. 460 Rondvluchtpassagiers. Overweldigend groot was de belang- ielling voor de Texelsche „Lucht-Show", P zul elke Woensdagmiddag door de heerA. al> Bauling, voorz. zweèfvliegclub „Teu- ans, ujf Deventer, op ons vliegveld was 'nimer eorganiseerd. Niet minder dan vierdui- iet, w :nd personen waren getuige van de zeld- >m hu iam fraaie prestaties in motor- en mo- ele pe irlooze vliegtuigen boven ons vliegveld en [rricht. Vier duizend menschen het trokki intal is enorm. Dank zij de groote me- e krat [working van de Texelsche overheid, wia- rtoevo :n het uitgezonderd de genoodigden ook allemaal betalende bezoekers. Im- ;ers, de wegen waren Tot ver in de om- ek afgezet, zoodat vrijwel niémand de trrichtingen zonder te betalen langs de li leg kon volgen. >rm blaast^1 ;urd inkelij kam ;'v )cht g /aardij EEN GOED BEGIN. Toen wij te kwart over een op het veld namen, waren er reeds vele bezoekers, newel de demonstraties eerst om twee iir zouden aanvangen. Maar de vroegko icrs werden rijkelijk beloond. Om half ree al ging n.l. de bekende stuntvlieger, lijklof van Goens, instructeur N.L.S. op >enburg, met de groene PH-APZ, in egerskringen wel „Apenzuurtje" of Qroenborstje" genoemd, de lucht in om e toeschouwers op eenige krasse staal- es van kunstvliegen te onthalen. Plotse- ug verdween hij in de richting van De ,oog, om enkele minuten later rugvlie- end terug te keeren. Een interessant jorproefje van hetgeen ons die mid- ig te wachten stond. RONDVLUCHTEN. De rondvluchten waren toen reeds be- onnen officieel zouden zij reeds in e vroege morgen aanvangen, maar toen as de belangstelling nihil. Regelmatig tartte en daalde de groote K.L.M.-vo- „Tapuit", een Douglas DC 3, plaats- :dend aan 21 passagiers. Twee en twin- maal is de bekende Indië-vlieger en chrijver A. Viruly op ons eiland ook 'eend door zijn frissche en vlotte cau- ieën - met 'n met rondvluchtgegadigden, geboekt vliegtuig de lucht ingegaan. Een onzer maakte zoo'n reisje mee a vertelt daarvan in dit rtummer. hi el hartbn rt dan? 'entje. die li de ni en toe de bol e bew4a d op zweq ach stappa der. intaam laat. lomigtf' nk iet 3 evenwi j11 lOg !p ^eepsla in hf in e; i zi] scho' n, di reer op Mi sprei iet 'en vi algd.) hou# lei nel i. E< chriftafu ttings- Ze ver-lei andenfi rre. PRACHTIG VLIEGWEER, De toeloop van belangstellenden werd teeds grooter. Het weer, dat in de roege morgen wel heel ongunstig was, erd langzaam aan beter, 's Middags was et zelfs voortreffelijk. De op ongeveer 90 M. hangende wolken, trokken meer u meer weg, zoodat. toen de vlieg- en reeftuigen ook tot zeer groote hoogte volgen waren. DE KOOLHOVENS KOMEN, pen Precies om twee uur hoorden we boven is de motoren van de 9 Koolhovens, lilitaire vliegtuigen F.K. 51 van het liegkamp „De Kooij". Na eenig zoeken EJ anden wij de vliegtuigen flauw tusschen t wolkendek ontwaren. Lange tijd ble- zij op groote hoogte vliegen. Ondertusschen was ons via de op het rein aanwezige geluidsinstallatie, mee- ideeld, dat de burgemeester van Ameide Tienhoven, de heer C. W. Luyendijk, half twee met zijn zweeftoestel, de. w linimoa, door het motorvliegtuig PH- iRT gesleept, van IJpenburg was ge tart. De militaire vliegers kwamen onderwijl ;er. In keurige formatie cirkelden ziji oven het veld. Toen vielen zij in drie jjlroepen van drie uiteen. Een steile duik- ,ht en daar suisden drie toestellen elkaar „klevend", zooals een vlieger 't fluitend over onze hoofden. de formaties van drie vielen uit bar. Afzonderlijk vertoonden zij op foote hoogte fraaie stunts, zooals loo- ngs, Immelmans, tonneau's, vrilles, uiicvluchten, enz. pan üji - ,te '»cht lot 111 e'k lie oemt Mil J>k ken "Ci dni ro er "|g HET ELEGANTSTE TOESTEL Plotseling was ook de ranke, sierlijke linimoa boven het veld verschenen. De RT" liet het zweeftoestel los en kwam omlaag, maar Burgemeester C.W. ijendijk bleef nog geruime tijd" boven d veld cirkelen. Eindelijk kwam hij naar neden; fluweelzacht zette hij z'n ele- 'nt toestel midden op het veld neer. Toot was het enthousiasme, waarmee hij 'erd begroet. Nu zetten ook de militairen hun toestel aan de grond. Ze stelden de machines op aan de zuidwestzijde van het veld, voor de hangar. 17-JARIGE ZWEEFVLIEGER TOT 1100 M. HOOG GESLEEPT. De demonstraties volgden elkaar nu, in snel tempo. Allereerst werd de PH-97, type Grunau-Baby 11a, startklaar ge maakt. De 17-j. H. Vrielink, jongste zweefvliegbewijshouder van ons land, nam in het toestel plaats en de PH-AJI, be stuurd door de heer D. van Wijk, sleep te hem tot ver boven de wolken, wel tot op een hoogte van elf honderd meter. Beide vliegtuigen verloren we uit het oog. Maar daar zagen, we al de „Jl" al leen terugkomen; de heer Vrielink was dus „los". Even later kwam ook hij uit de wolken te voorschijn, op zeer groote hoogte nog. De letters onder op de vleugel, reclame voor Tonicum Noury,, waren nog niet te lezen. Daar verdween de PH-97 weer in de wolken, om dan plot seling weer te voorschijn te komen. In groote cirkels kwam het zweeftoestel weer omlaag en weinig oogenblikken later ver-; richtte de jongeman een correcte landing, op het middenveld. STUNTEN MET DE EN JAGER S 28. „WOLF" Tezelfdertijd stond op de Noordoost-, zijde van het veld het acrobatie-zweef toestel PH-69, type „Wolf", waarmee de stuntvlieger Rijklof van Goens eenige eenvoudige kunstvluehten zou uitvoeren, startklaar. De PH-AJI trok ook dit toe stel de lucht in. Ondertusschen sloegen de militairen hun motoren weer aan en terwijl Rijklof van Goens hoog in de lucht met zijn zweeftoestel sierlijk en feilloos een groot aantal loopings draaide, stegen onder hem, met drie tegelijk, de militaire ver kenners op om niet meer terug te keeren. Deze eerste zweefstuntidemonstratie duurde slechts kort, maar de heer Rijklof van Goens wenschte niet al zijn kruit tegelijk te verschieten; later op de mid dag zou hij laten zien, wat men al niet met een zweeftoestel kan uithalen. Een militaire vlieger van De Kooij, dq heer Feenstra, met de militaire jager S 28, type Fokker F 9, gaf op verschil lende hoogten boven het veld een serie fraaie stunts te zien, loopings, rolls, een, vrille, enz. enz. Geruime tijd nam deze demonstratie in beslag. De militair scheen onvermoeibaar, maar opeens schoot hij weg in de richting van De Kooij. DE VLIEGENDE BAKFIETS. Het was al half vier, toen de heer A. L. Bauling zelf met de motor-baby PH- ASV de lucht in ging. „De vliegende bak fiets" heet dit toestel in populaire vlie gerstaal. Het ziet er uit als een zweef toestel, doch midden op de vleugel is, een hulpmotor aangebracht. Dit toestel beteekende een revolutie in de zweefvlieg-, sport. Immers is het daarmee mogelijk zonder hulp van een motorvliegtuig op, te stijgen. Een andere populaire bena-, ming van dit vreemde toestel is: „de motorfiets van de „lucht". Hoe deze naam is ontstaan laat zich gemakkelijk raden, als men het keffend geluid van de lichte motor vergelijkt met het zwaardere van, de sportvliegtuigen, en de dreuning van, de Douglas DC 3. Nadat de lieer Bauling verscheidene ma len boven het veld had gecirkeld, streek hij weer neer. Wederom: een dankbaar publiek. Oogenblikkelijk daarop ging Bur gemeester C.W. Luyendijk met zijn Mini- moa, gesleept door de PH-ART, de lucht in. Een prachtig gezicht leverde dit ele gante toestel met zijn meeuwenvleugel op. Allen konden het nu goed bewonderen. Zeer snel daalde de „zwevende Bur gemeester". Enthousiast werd hij door de duizendkoppige menigte toegejuicht, toen hij zich, loopend naast zijn door een auto getrokken zweeftoestel, weer naar de startplaats begaf. EEN STOUTMOEDIG KUNST VLIEGER. Dadelijk daarop klom Rijklof van Goens weer in zijn „Apenzuurtje", waarin hij een ongelooflijk aantal stunts uitvoerde Loopings vóór- en achterover, met elkaar de verticale as geheeten, lang durige rugvluchten, slow-rolls, quick-rolls, dadelijk door een looping gevolgd, alles even keurig en correct uitgevoerd. Deze man moet niet alleen ovèr een zeldzame vaardigheid, maar ook over een groote O Nederland, let op U saeck DORP AAN DE GRENS. Naast de weg, waarlangs wij rijden, ligt een droge sloot. Deze sloot behdort tot het rijksgebied eener vreemde mogend heid. De weg is gelukkig van ons. Wij stoppen weer op een dier punten, waar aan ook de Oude Strategen reeds hun aandacht schonken. Er ligt een rustig watertje. Verderop staat een molen en rechts van het stille water, waar de takken der boomen in spiegelen, ligt een kerkhof. Ergens op de kant staat een bord: „Vischwater van de Hengelclub(en dan volgt de niaam) Kan het idyllischer Maar de brug staat onder scherp. De weg is een versperring van ijzer en ce ment, hechter dan dieper het grensgebied in. ER IS EEN SCHAAPSKOOI. Zooals ge er in deze streken zooveel aantreft, riet is een wonderlijke schaapskooi, al zoudt ge dat zoo niet zeggen. Want die boerderij, even verder, aan de andere kant van het water, staat niet meer in Nederland. Daarom is die schaapskooi geen schaapskooi. Dat daarin geschut is opgesteld, dat achter het langgerekt, rustiek hekwerk een loopgraaf werd ge dolven en dat die heele schaapskooi er nog maar korte tijd staat, behoef ik wel niet meer te zeggen. Hier werd op bekwame wijze een uiterst gevaarlijk en gecompliceerd punt in onze verdedigings linie dank zij tankvallen en met elkaar correspondeerende vuurstellingen, die el kaar dekken, ter dege beschermd. In een der cantines wordt een muur schildering gemaakt. Er stond een sol daat op een ladder. Hij schilderde: Wij jongens van het (zooveelste), Wij staan voor Holland pal. Wij willen Holland.. Verder was hij nog niet gekomen. Dat de zin verder gaat luiden: „Wij willen, Holland houden" wordt bewezen door de krachtige verdediging van een punt als dit. DE WEG TERUG Als gc door de versperringen heen ge komen zijt, die een snelle tocht over deze groote rivierbrug belemmeren, staat er rechts een bruine, houten schuur achter de rivierdijk. Er bloeien wat bloemen; in de hongerden beneden staan de vrucht boomen te wachten tot ze met de herfst zullen dragen. Op de uiterwaarden graast het vee en zilver is het licht van deze ochtend over de kronkelende stroom met het gekarteld silhouet van de stad tegen de ruime luchten. Er liggen vriendelijke boerderijen; een kwaadaardige hond slaat aan. En dat zal ook het 5 c.M. kazematge- schut doen, wanneer ongewenschten de brug naderen. Want ook hier mijn verhaal wordt eentonig, vrees ik is de, houten schuur geen schuur. In het houten omhulsel zit een van staal opgetrokken kazemat. Als de luiken worden open geslagen, zal een vuurmond zichtbaar wot jden. Er zijn gaten voor geweervuur, er is voldoende voorraad munitie en de brug wordt voortdurend bewaakt, zoodat het overrompelings-e'.ement uitgeschakeld kan worden. Ook aan de andere zijde van de brug treft ge zulk ©en kazemat aan. beschilderd alsof de een of andere sur realist er zijn hart aan ophaalde. Op militair gebied schijnt het resultaat ech ter nuttig effect te sorteeren. We hebben de terugtocht aanvaard. En als om aan te toonen, dat niet overal de legering der manschappen ge schiedt in dorpsche feestzalen of in koe stallen, bezoeken wij een groote kazerne. Het uitgestrekte complex gebouwen is maar onlangs gereed gekomen. Men heeft echter niet de indruk, dat de snelheid, waarmee het opgetrokken moest worden, schade heeft gedaan aan de deugdelijk heid. Er zijn zelfs arrestantenlokalen, die vergeleken bij de „nor" van eertijds een bepaald luxueuze aanblik bieden. Dat is natuurlijk overdreven, maar wat terdege O:;- E Tpft 'V v \„:s ie MET MODEL VLIEGTUIGEN. Deelnemers uit acht landen na men deel aan de wedstrijd met model-zweeftoestellen te Middle sex, waarvoor Koning Peter van Joego-Slavic een gouden bokaal be schikbaar stelde. Hier start een Hollandsche deelnemer zijn toestel. dosis tegenwoordigheid van geest be schikken. De schier eindelooze rugvluch ten waren fenomenaal. Tenslotte steeg de „PZ" tot groote hoogte. Een verticale acht; weer klom Van Goens omhoog, nog hooger, toen volgde plotseling een vrille, zes slagen om, correct trok hij zijn toe stel weer recht. Nogmaals gooide hij zijn, „kist" in een vrille, nogmaals zes sla gen om en weer trok hij de machine keurig in horizontale positie. Dan een duikvlucht; in razende vaart kwam het toestel op de toeschouwers aanstormen; op geringe hoogte trok Van Goens zijn vliegtuig weer op. Maar het was nog niet het einde van zijn demonstratie. Op geringe hoogte maakte hij, mjg een loo ping; en laagvliegend, vlak voor de toe schouwers langs, nog een slowroll, ge volgd door een Immelman. Dit was net einde van dit welhaast adembenemende schouwspel, van deze voor de talrijke toeschouwers biezondere sensatie. (Zie ook volgende pagina.) opvalt is de hygiëne, waaraan hier overal groote aandacht besteed werd. Een be schrijving van dit complex zou mij te ver voeren. Voldoende zij de opmerking, dat men hier een heldere en plezierige omge ving vindt, die ten goede móét komen aan. de geest van de troep. Ten slotte werd aandacht geschonken aan de luchtverdediging eener groote stad. In het hoofdkwartier hangt een kjnart, waarop de stad in een even groot aantal „kringen" is verdeeld, als ©|r batterijen luchtdoelgeschut rondom staan opgesteld. De daarbij behoorende zoeklichten reiken verder dan de straal der artillerie, zoodat een eventueele vijand bijtijds kan worden gesignaleerd. Van onze speciale verslaggever, die op uitnoodiging van de Gene rale Staf deelnam aan een door de Regeeringspersdienst georgani seerde excursie. Ergens in 't land, op een 's winters on getwijfeld drassige weide, zoodat het ge schut op houten vloeren is gemonteerd, staat zulk een batterij. Dag en nacht is deze paraat. Alles geschiedt geruischloos en electrisch. De eenige commando's, die er gehoord worden, zijn die, welke het aantal schoten, die gelost moeten worden aangeven, leder object wordt door mitrail leurs beschermd tegen „stekende" vlieg tuigen. Voor alles wordt bij dit werk een zekere hand en een groote kalmte ge- eischt, want ieder klein, nerveus gebaar vermindert automatisch de sichtings-zui- verheid van het geschut. Een garde van deskundigen inspecteert elke dag de kost bare toestellen. Deze excursie, die hoogstwaarschijnlijk over eenige tijd door een andere zal wor den gevolgd, heeft aangetoond, dat de offers, die op het oogenblik van ons volk worden gevraagd, besteed worden op een wijze, welke ten doel heeft ons verdedi gingsstelsel zoo effectief mogelijk uit te rusten. Onze indruk daarvan kan niet anders dan gunstig zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 5