I'. De Texelsche Luchtvaart-show. Texel, uit de lucht bekeken. Een praatje met Br IN ALLE OPZICHTEN SUCCES. EEN (vervolg van le pagina.) EEN DUBBELSTART. Nauwelijks had Rijklof van Goens zijn „kist" verlaten pf een auto bracht hein weer naar ide startplaats van de zweef vliegtuigen, waar jtuj in de _,,Wolf" moest plaats nemen voor een dubbelstart: twee zweefvliegtuigen door een motorvliegtuig naar boven gesleept. In het andere zweef vliegtuig nam ,de heer Wijkens plaats. Deze start vergt veel vaardigheid van de zweefvliegers maar ook van de motorvlie ger. Prachtig gingen de zweeftoestellen 'echter de lucht in. Op geringe hoogte werden de kabels losgemaakt. Spoedig daarop streken de zweeftoestellen neer. HOOGTESCHATTINGSVLUCHT. Met de Leopard Moth, PH-AMN, een sportvliegtuig, ging de heer A. L. Baul- ling de lucht in. Dit sportvliegtuig, ver vaardigd in serie-bouw in de De Havil- land-fabrieken (Engeland), behoort tot hetzelfde type als het toestel, waarmee Jimmy en Amy Mollison—Johnson de Atlantische Ooeaan van Oost naar West overstaken en recordvluohten maakten van Engeland naar Kaapstad en naar Austra lië. Een goed vliegtuigje dus wel De heer Bauling stuurde de „AMN" steeds hooger. Eindelijk vond de heer Bauling, dat hij hoog genoeg was geklom men en zette hij een duikvlucht in. Nu moesten de toeschouwers de maximale hoogte invullen op het formulier, dat aan, het programma was toegevoegd. Zeer ve len deden dit. De schattingen liepen zeer uiteen. De heer Bauling deelde spoedig mee, dat de bereikte hoogte volgens de barograaf 780 M. was. De heer C. Butter, uit Oostenend, had dit juist geraden, en verwierf daarmee de eerste prijs: een rondvlucht boven ons eiland. Zelfs mocht hij nog iemand gratis meenemen. Drie inzenders schatten 775 meter. Het wa ren P. Bruin, Koogerstraat; R. Kwast, De Waal en J. List, St. Maartensbrug. Zij verwierven de tweede, derde en vierde prijs. BURGEMEESTER KAMP SPREEKT. Voor de microfoon richtte burgemeester Kamp een dankwoord tot de heer Bauling uit Deventer, organisator van deze mid dag. Wij wenschen, aldus spr., dat wij ook volgende jaren kunnen rekenen op de medewerking en de vaardigheid van de heer Bauling in het organis-eeren van deze dagen. Voorts wil ik dank brengen aan allen, die verder hebben medegewerkt aan het welslagen van deze middag, aan, de vele belangstellenden, de talrijke bad gasten niet in het minst. Ten slotte zou, ik alleen willen wenschen, aldus besloot spr.: tot weerziens op de Luchtvaartdag -Texel—1940. NIEUWE SENS ATI EVLUCHTEN. Hoewel velen zich hierna al opmaakten, tot vertrek, was het programma nog niet afgeloopen. Rijklof van Goens liet zich, met de „Wolf" nogmaals de lucht inslee- pen en verrichtte nog een groot aantal stunts, gedurfder en gewaagder, dan toen hij de eerste maal met de „Wolf" op steeg. Loopings vóór- en achterover, zelfs een vrille. Wat deze vlieger met een zweeftoestel uitvoerde, was wel vermetel, Een steile duik tot vlak bij, de grond. Op slechts enkele meters van de grasmat trok hii het ranke vliegtuigje weer op. Het 'had geen moment later moeten geschieden.. Hiermee kwam het officieele einde, «naar er bleef voor wie nog bleven nog genoeg te zien. De Burgemeester van Ameide maakte zich gereed om met de Miniinoa (in zweefvliegkringen spreekt men van „Mooie Mina") te vertrekken; ook de sportvliegtuigen kozen de een na, de ander het luchtruim, terwijl de Dou glas nog tot kwart over zeven zijn rond vluchten voortzette. Maar langzamerhand liep het veld leeg. Auto's reden af en aan. Nog lang was het op de weg een drukte van belang. De dorpen, die de heele middag als uitgestor ven waren, hernamen hun gewone zo- mersch aanzien. De Texelsche Lhch tv aart-Show was voorbij. Het was een sjiow, welke in alle opzichten is geslaagd dank zij het gun-, stige weer en het organis|atie-talent van de heer Bauling, dank zij de groote mede-, werking van het gemeentebestuur en van het publiek. Gemeente- en rijksveldwacht wisten, bijgestaan door de militairen, de orde voortreffelijk te handhaven. Het groote aantal controleurs zorgde er voor, dat in de wijde omtrek zoo min mogelijk personen kosteloos van het schouwspel konden meegenieten. Op het veld zorgde de heer Zand vliet, assistent-chef van de K.L.M. op het vliegveld, dat allen wisten, wat er ge hemde of wat er komen zou. Tal van aar dige biezonderheden over de vliegtuigen voegde hij er aan toe. Hij bleek een vlot causeur, een luchtvaartdeskundige. die de taak van omroeper mede goed verstaat. Het gesproken woord werd afgewisseld door vroolijke grammofoonplaten. De fruit- en ijsventers op het veld de den goede zaken. Geen wanklank werd vernomen. Ongetwijfeld behoort na dit doorslaand sucoes een dergelijk luchtvaartfestijn tot de attracties welke voortaan ieder zomer seizoen ten pleziere van Texelaar en bad gast op het programma zullen worden ge plaatst. Nog vele „shows" na deze! Dat is ze ker de oprechte wensch van allen, die daarvan Woensdag getuige zijn geweest. H. ANN TURN SLIPPING HOE DRUK HET WAS Van de gelegenheid tot het maken van rondvluchten boven ons eilad is door wel 400 personen gebruik gemaakt. Menigeen vloog voor de eerste maal. Reeds om 10 uur 's morgens stond de Tapuit, de Dou glas DC 3, gereed. Omstreeks dat uur be gon de lucht wel wat op te klaren, doch eerst 's middags zou de zon het grauwe wolkendek uiteen scheuren. Zoo heel druk het 's middags voor het rondvluchten-loket was, zoo eenzaam, en verlaten stond de tent daar 's mor gens. Het is te begrijpen, dat men liever wachtte tot des namiddags. De Tapuit heeft die morgen in het ge heel GEEN rondvluchten behoeven tema ken. Maar 's middags. We weten niet, of we de koene bestuurder, gezagvoerder A. Viruly benijden of beklagen moeten. Hij heeft van twee tot zeven uur niet minder dan 22 maal boven ons eiland gecirkeld, een groote cirkel, ja, dat was net. On ophoudelijk vloog de Tapuit in de omge ving van zijn nest rond. Het had er van weg, of de vogel telkens zijn nest moest verlaten, opgejaagd door de eierra- persTelkens weer gingen honderden oogen méé, wanneer hij omhoog zeilde. En vooral zij, die bij groote groepen, gewapend met het rose rondvluchtbiljet vol ongeduld „het" moment van hun le ven verbeidden, volgden met zichtbaar ge not „hun" vliegtuig. Het was al 7 uur geworden, toen de Tapuit de laatste passagiers aan boord nam. De laatste groep werd wel biezon- der lang op de proef gesteld, want na al dat vliegen had de Tapuit een leege maag gekregen en het tanken (een paar hon derd liter is voor haar maar een slokje), hield nogal op. MEE DE LUCHT IN. Ook wij hadden het genoegen een vlucht mee te maken. De K.L.M. was zoo vriendelijk ons een toidhtje aan te bieden. Het was niet de eerste maal, dat We ons a,an een K.L.M.-pilooJ toevertrouwden, maar.... ditmaal voelden wij ons toch wel dubbel veilig, toen we gezagvoerder Vi ruly in de cockpit zagen. De motoren op volle toeren en daar ging-ie. Eerst naar de Noordelijke zijde van het veld en daarop begon de Tapuit zijn tocht naar de blauwe lucht, waarin helderwitte en donkergrijze wolkgevaar ten als trotsche schepen met bolle zeilen voortgleden. Altijd weer krijg je een bie zonder gevoel over je als de aarde steeds dieper wegzinkt; je voelt je los en onbe lemmerd. Langzaam maar zeker komen we hoogerop. De huizen, boerenhofsteden en schuren, de auto's, fietsers en wandelaars, de paarden, koeien en schapen, ze worden al kleiner, en lang duurt het niet, of je krijgt het idee over een Sprookjesstad te zweven. Een goed geordende miniatuurwe reld. Goed geordend. Kijk maar eens naar die graanvelden. Als we nu langs de we gen gaan, wordt ons oog altijd weer ge troffen door de keurige opstelling van de garven graan. Het oogsten is in volle gang. En zien we de graanvelden van uit de lucht, op ©enige honderden meters hoog, dan komt die keurige opstelling eens zoo goed tot haar recht. Het lijkt wel óf je in een bakkerij bent en op een plaat met pepermoppen kijkt. Beter voorstellen kunnen we het haast niet. En dan de we gen en slooten; het lijken linten van grijs en zilver als om het geheel nog meer te verfraaien. Wat ook heel anders aandoet, is het grasland. De kleur schijnt vanuit de hoogte veel donkerder. En het vee, zwartbont, roodbont en wit, valt daartus- schen heel duidelijk op. Eerst stevenen we op Den Burg aan. Viruly maakt een fijne draai. Nog nimmer konden we onze „residentie" zoo goed bekijken. Verder zijn we alweer. Het gaat eigenlijk veel en veel te vlug, maar ia, de Tapuit houdt nu eenmaal niet van slenteren. Dan han gen we alweer boven Oosterend. Raden hoef je het niet: de stoere, vierkante to ren valt dadelijk op. Weer verder. Op De Cocksdorp aan. Ook boven dit dorp ma ken we aan rondje. Grappig klein is voor al het haventje, dat in werkelijkheid ook niet meer water kan bevatten dan een fat soenlijk zwembadEr liggen een paar visschersschepen. Misschien ligt de Quo Vadis van Toon Eelman er ook wel bij. „Bonjour, Quo Vadis, wat ben je zoo nietig". En dan gaan onze gedachten nog weer even uit naar Vlieland. We turen in Noordelijke richting. Maar het weer is niet biezonder helder en het contrast tus- schen het grijs-blauwe water en de zand platen is niet groot. Het zicht gaat ook al niet veel verder dan de Noordelijke rand van de Vliehors. De Vlielandsche hos- schen blijven verborgen. Terug gaat het over de Slufter. Dit deel was ongetwijfeld het mooiste van de tocht. De slibvelden met de duinpartijen komen prachtig uit. We gingen ook nog even over het strand en de eeuwige bran ding. Er stond beslist een flinke golfslag, doch de aanrollende golven leken teere franje aan het blauwe kleed van Hare Majesteit De Zee. Dan beginnen we te dalen, sneller en sneller; de aarde komt a.h.w. ons tegemoet. Nauwelijks merk baar is de aanraking met de grasmat. Omstreeks kwart over zeven ging de Tapuit wederom de lucht in, nu naai' Am sterdam, vanwaar hij 's morgens vroeg reeds was gestart. Op dat oogenblik cir kelde ook een andere zilveren vogel bo ven het veld. Het bleek, het toestel, dat de dagelijksche dienst Texel-Amsterdam onderhoudt. „Volledig geslaagd". Dat geldt voor de heele luchtshow en zeker niet in de laatste plaats voor de rondvluchten. En dat verwondert geen mensch. Want zoo'n toertje voor f2.50 in een fijne DC 3 mag je niet missen. J. BURGEMEESTER C.W. LUYENDIJK. We hadden het genoegen een onder houd te hebben met Burgemeester C. V Luyendijk, die door zijn demonstrate met de „Minimoa" per motorvliegtuig van Ypenburg naar Texel gesleept een belangrijk aandeel in het welslagen van onze Lucht-show had. Goede reis gehad, Burgemeester? vroegen we. Ja, voortreffelijk, was het antwoord, Alleen de wolken hingen nogal laag We moesten er, wegens de remous, meest boven blijven en dan krijg je van de be woonde wereld niet veel te zien. Hier en daar een gaatje...... Doet u al lang aan vliegen en zwe ven? vroegen we verder. Een jaar of zes, maar van jongsat heb ik me biezonder voor de luchtvaart geïnteresseerd. In 1933 bracht ik een be zoek aan Schiphol. Daarbij werd o.a. ge wezen op de gelegenheid om hier vliegen te leeren. „Natuurlijk alleen voor jonge menschen", vulde ik aan, maar ik vergiste mij. „Ook u kunt hier de vliegkunst mach tig worden", werd mij verzekerd. Toen ik dit hoorde stond mijn besluit meteen vast. Ik zou het gaan leeren en kort daarop kreeg ik nujn eerste les. Burgemeester Luyendijk is nu 4? jaar; een groot luchtvaart-enthousiast is hij, die vrijwel iedere week in het vlieg- seizoen een deel van zijn vrije tijd wijdt aan zijn zoo geliefde sport. Iedere sportieve jongeman kan zich hierop toeleggen, aldus de Burgemeester. Oprechte belangstelling is hier de groote drijfveer. Op Teuge bij Deventer, op Ypenburg bij Den Haag en in de toe komst vermoedelijk bij Hilversum, bestaat gelegenheid voor opleiding tot zweefvlie ger. Voor f 15 a f20 ben je daar lid van de club; toestellen worden in bruikleen afgestaan. RIJKLOF VAN GOENS. BL dal do de Wi we luc hei ste IVER Kolossaal, mijnheer Van Goens: Wat heeft u ons in spanning gehouden met uw kunstvliegerij. Zoo wendde we ons tot de N.L.S.-in- structeur, die op Ypenburg menigeen voor e een der zweef-brevetten heeft opgeleid en deze middag door zijn stunts ieders be wondering afdwong. Maar de heer Van Goens vond het heelemaal niet biezonder, wat hij had ge presteerd. Met de noodige animo en na veel oefening kunt u het ook, was zijn oordeel. Maar we zijn zoo vrij te veronderstel len, dat daarbij nog wel een extra-groote dosis moed welhaast vermetelheid vereischt wordt en onbegrensd zelfver trouwen. De heer Van Goens vertelde van de bie- zondere eisChen, waaraan een stuntkist moet voldoen om niet bij de eerste kunst reeds in de „soep" te raken: dubbele car burateur, speciaal geconstrueerde kleppen Of Texel zich voor de zweefvliegerij goed leent? De heer Van Goens gaf een bevestigend antwoord. De thermiek moge door de nabije zee wat ongunstig worden beïnvloed, dit hoeft het zweefvliegen niet in de weg te staan. Aangeraden wordt een club op te rich ten en eventueel informaties in te winnen bij de heer Bauling, die voorzitter is van de Zweefvliegclüb Teuge bij Deventer. Het starten zou hier voorloopig met een lier kunnen geschieden, terwijl, wanneer|jn[[ behoorlijke vorderingen zijn gemaakt bij gelegenheden als deze vermoedelijk krijgen we ieder jaar zoo'n festijn met behulp van een motorvliegtuig gestart zou kunnen worden. De heer Van Goens heeft het in de vliegerswer-eld wel tot een opmerkelijk: hoogte gebracht. Op zijn 21e jaar is hij met vliegen begonnen Thans is hij nog maar vier jaar ouder HENK VRIELINK. We maakten ook kennis met Henk Vrie- link, de 17-jarige zweefbrevet-houder, de jongste van ons land. Toen hij 14 jaar was reeds maakte hij op Teuge zijn eerste vlucht. Eerst heel bescheiden, later hooger en over steeds grooter afstand Is het moeilijk te leeren, het bestu ren van een zweeftoestel? Henk vond van niet: „Je leert het zoo maar. En evenwicht bewaren gaat net zoo gemakkelijk als op een fiets. Na 20—30 starts heb je brevet-Ana nog een 20 starts brevet-B en zoo ga je maar door Henk is een jongeman, die zich bescheï den op de achtergrond houdt; geen „bra nie", geen opsnijder. Hij vertelt zonder ophef van zijn vluchten en we krijgen de indruk dat de zweefsport in het bie zonder een groote toekomst wacht. De Texelsche jongelui zullen er zeker meer van willen weten en gaarne zullen we trachten tegemoet te komen aan deze wensch. Mijn ertclli et m dres i enige three I twe Jaei of ik in ei [test as u oor t vee j derkw ooral ijen k ousen prake loeite tl m irdigi ok u Eers 'gerlc en tu aver, nar i ziel trgre] en tk n: Voi diape i om et hij ie Di et we tu 1 euzei it je J1 tO' tor z scf e scl m: it hel ie de Als eeld ind ienoi rengè e ma unme t nu P< ond ark. er w tus et D het pr Ik 1 en g, eel b kw ^at 'eter a da as ir

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1939 | | pagina 6