TEXELSCHE COURANT 152sle Jaargang Woensdag 18 September 1940 No. 5481 Texelsehe Berichten DE NIEUWE TEXELSCHE COURANT Mijnen aan Texels kust. «Sr 5 Uitgave N. V. Boekhandel en Drukkerij v. h. Langeveld en De Rooij Den Burg Telefoon 11 IS SINDS 1 JULI 1930 IN DIT BLAD OPGENOMEN. ADVERTENTIES: 12 cent per regel; minimum 5 regels. Eenzelfde adv. voor vier plaatsingen opgegeven, wordt drie- maal berekend. Vraagt ons zeer voor- i deedig tarief voor neringdoenden, f TEXEL AARTJES: 48 ct. (4 regels, ge heel met kleine letters gezet, hoogstens vier; o o r u i t betaald). ABONNEMENTEN: f 0.75 per kwartaal; buiten Den Burg f 1.losse nrs. 4 ct. POSTREKENING no. 652. HOOGWATER (ter reede van Texel v.m.) (nam. ongeveer een half uur later.) 18 19 20 21 22 23 24 Sept fi 11,30 12,05 12,36 1,02 1.36 1.48 2,26 Aan Zwembad De Schans een uur eerder. OP 18 SEPT. LICHT OP VOOR RIJWIELEN en RIJTUIGEN 8.17 DRIE PERSONEN AAN DOODS GEVAAR ONTSNAPT. EEN MIJNENDEMONTEUR VERTELT EN GEEFT GOEDE RAAD. De heer G. M. van de Poel. leider van de Mijnendemontageploeg Den Helder, schrijft ons: Gaarne een plaatsje in uw geëerd blad voor een ernstige waarschuwing aan al le ingezetenen van uw zeer mooie eiland Ik kan me als natuurvriend levendig voorstellen, dat een wandeling in het stemmige duinlandschap en langs het strand met fel bewogen branding niet alleen het eerzame corps „jutters", maar ook menige andere Texelaar in de late herfst bijzonder aanlokt. Dat dit evenwel niet zonder gevaar is, zullen onderstaande regelen de lezers bewijzen. Zij zullen hen, naar ik hoop, ter ernstige leering strekken. Vrijdag 13 Sept. j.l. waren we bezig bij paal 20 (De Koog) een der zeer on- gewenschte late badgasten, in de vorm van een aangespoelde mijn, door explo sie te vernietigen. Wat gebeurt?! Terwijl ons horloge bedenkelijk kort de tijd aangeeft, dat de mijn tot explosie kan komen, duiken plotseling boven de duinkam eenige late wandelaars op: een dame met dochter en zoon. Zij loopen argeloos en niets vermoedend van het doodelijke gevaar, waarin ze verkeeren, op geen 50 meter recht op de mijn af! Mijn assistent en ik, hoewel zelf nog in de gevaarlijke scherfzone verkeerend hij aan de noordzijde en ik zelf aan de zuidzijde gaan terug, schreeuwend en gesticuleerend. We pogen de aan dacht te trekken. Op zoo'n moment drukt de ontzettende verantwoording als leider dubbel zwaar op je. Het „trio" is zoo gevaarlijk dicht bij de mijn, dat het hart je in de keel klopt, deels van het harde loopen, deels door de geweldige angstige spanning. Maar •opeens is het drietal zich bewust gewor den van het groote gevaar en dan vlucht het de duinen in. Tergend langzaam tikt het horloge de resteerende 2 minuten weg en dan komt met een dreunend zware knal de mijn tot explosie. Een enorme steekvlam! De groote, dichte rookkolom trekt langzaam over het duinlandschap heen en belet ons seconden lang het uitzicht. Nog har der hollende loopen we terug en met een zucht van verlichting zien we „ein delijk" het „trio" overeind komen! Ge weldig zijn ze geschrokken, maar ge lukkig werd niemand gedeerd! Ikzelf ben, nadat ik hu ruim 300 mijnen „om zeep" heb gebracht, nu niet direct uit 't veld geslagen en het is niet de eerste keer, dat zooiets gebeurt, maar ook mijn pols klopte bedenkelijk sneller. Laat dit evenwel voor allen van het eiland een les zijn. Eerstens stellen ze hun eigen leven in gevaar en bovendien verhoogen ze nog eens het gevaar van de demonteurs, dat zonder dergelijke dingen al reeds genoeg aanwezig is. Ruim een jaar lang zwerf ik nu reeds met een ploeg langs de Hollandsche kust van Delfzijl tot Hoek van Holland. En daarbij zijn me twee dingen steeds op gevallen: le. de onverantwoordelijke nieuwsgierigheid, 2de. een zeer groote mate van branieachtigheid van de zij de van strandbezoekers. Geeft eens acht op het ernstige van deze regelen. Bij Wijk aan Zee werden door eenzelfde voorval 2 Duitsche militairen ernstig ge wond. In opmerkelijk veel andere geval len „sloften" de onvoorzichtigen op de- zeilde wijze als bovengemeld drietal. D'1 herfststormen staan voor de deur. en de mijnen zullen weer in grooten ge tale op uw eiland aanspoelen. Gaat daarom bij felle, landwaartsche wind bij voorkeur niet in de duinen. Wie het eerzame beroep van „jutten" uitoefent of om andere reden het strand zoekt, betrede dit uitsluitend bij de of- ficieele toegangen, zooals b.v. het Wes terslag, Koogerslag of de Slufter. Vanzelfsprekend treffen de demon teurs veiligheidsmaatregelen. Zij spie den met hun kijkers het duinlandschap en het strand af. Voor gevallen als het bovengemelde treft ons geen blaam. Gij stelt enkel onnoodig uw en ons leven in gevaar. Tenslotte deze raad: ga elke aange spoelde mijn of onbekend voorwerp uit de weg. Blijft bij demonteeren of opbla zen op minstens 1500 meter afstand. Meen met, dat dit een overdreven eisch is. Ik heb de meest fantastische verhalen gehoord over wat in de jaren 19141918 door ondeskundigen wel gesloopt en gejut werd! Denkt aan de drie doodenop Schiermonnikoog en weet, dat in de af- geloopen maanden zelfs heel wat des kundige demonteurs tijdens de uitoefe ning van hun functie gedood werden. Een gewaarschuwd man geldt voor twee! Ieder Texelaar heeft er belang bij, dat strand en duinen overdag vrij blij ven. Ieder helpe daarom voorkomen, dat dergelijke voorvallen leiden tot een totaal verbod van strand- en duinbezoek. ||||||lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllll»llllllllll!IIIIIIIHl|||||| llllllllllll RIJMELARIJTJE. 1111111110! Illllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllll TRAMPLAN. Daar komt ,als met een tooverslaq, Het oude tramplan voor de dag, Zoo lang reeds opgeborgen. Zal nu plots worden opgelost, Wat droppels zweet eens heelt gekost En hoofden, zwaar van zorgen? Ik weet het niet; dit weet ik wel, De tijden zijn thans wel zoo snel Als dertig jaar geleden, Toen men per deli reizen moest, Langs wegen, modderig en woest, Toch stelde 't ons tevreden. Nu brengt de bus u waar ge wilt, Naar Cocksdorp, Koog, Den Burg of Schild. Schoon wij 't niet steeds waardeerden. Hoewel de benzien-looze tijd Ons, nu de bus zoo weinig rijdt. Haar wèl waardeeren leerde. Nu mogelijk dan binnenkort Uit nood een tram geboren wordt, En Texel zal doorkruisen; Hoewel men (tusschen haakjes dan Dit oude, nu actueele plan, Nog wel goed uit zal pluizen;) Voeld' ik het als een soort van plicht, Nu iedereen zijn oog en richt Naar 't nieuws, dat staat te komen, Een vers te wijden aan de bus, Die ons altijd, zoo trouw en knus, Mee neemt en heeft genomen. HUIB DE RIJMELAAR. HOOGER BELASTINGEN. De belastingschroef wordt stijver aangedraaid nog Wanneer ons volk zich thans voor be langrijke belastingverhoogingen ziet ge plaatst en daarover gaat discussieeren in een allesbehalve prettige stemming, wel ke dergelijke berichten nu eenmaal mee brengen, dan moet het zich billijkheids halve één ding goed voor oogen stellen, n.l. dat een vrij aanzienlijke verhooging van belastingdruk in geen geval te ver mijden ware geweest, ook al waren wij niet in de oorlog betrokken geworden. Daartoe behoeven we maar even te herinneren aan de enorme sommen, die de mobilisatie verslond en aan de fabel achtige bedragen, welke noodig waren voor de verbetering van de uitrusting van ons leger en onze vloot en voor het aanleggen van nieuwe versterkingen voor de kustverdediging en voor de ver dediging van onze eerste en tweede linie en waterlinie. Alleen de directe mobilisatie-kosten beliepen reeds 1,6 millioen per dag. De korte, maar hevige oorlog heeft er een doorslaggevend motief voor verzwa ring van belastingdruk aan toegevoegd. In de eerste plaats toch: veler inkom sten zijn geweldig teruggeloopen of ver nietigd, waardoor de belastingen veel minder opbrengen. Ook zijn vele vermo gens vernietigd of naar het buitenland verhuisd. De inkomsten uit de scheep vaart zijn opgehouden, alsook tijdelijk die uit Indië, terwijl bovendien de in voerrechten een gevoelige klap kregen. Voeg daarbij, dat door de oorlog een materieele schade werd aangericht van plm. 1500 millioen gulden, dan is het dui delijk, dat de belastingschroef danig zal moeten worden aangedraaid. Er is sprake van dat de nieuwe aansla gen in de directe belastingen aanmerke lijk hooger zullen zijn. Reeds is bij decreet een nieuwe belas tingmaatregel genomen. (Zie vorig no.) Het ergste is wellicht dat de indirecte belastingen, die reeds zoo'n groot gebied beslaan, opnieuw worden verhoogd ter wijl hierbij toch met de draagkracht ab soluut geen rekening wordt gehouden. Dit soort belastingen treft bovendien speciaal de groote gezinnen, die hier toch al erg genoeg in de knel zitten. WIE BANG IS voor ieder risico, neemt het grootste van alle: mislukking. BEKRONING TEXELSCHE BROUWGERST. Op de tentoonstelling van Nederland- sche brouwgerst op de Jaarbeurs te Utrecht, aangericht door het Nationaal Comité voor Brouwgerst Wageningen (NaCoBrou) vielen aan de heer P. Dros Albz. twee prijzen ten deel. Deze prijzen werden uitgeloofd door de NaCoBrou te Wageningen en 't Cen traal Brouwerij-kantoor te Amsterdam. Ze bestaan in een diploma, een kunst voorwerp en een geldprijs van f 50, DOOR DE BLIKSEM GERAAKT. In de nacht van Zaterdag op Zondag woedde een zwaar onweer boven de kop van Noord-Holland. Voor zoover bekend werd daardoor op ons eiland weinig schade aangericht. Bij hoeve De Kamp werden enkele te lefoonpalen getroffen. Er sloegen stuk ken af. Een wel zeer merkwaardig feit is, dat dezelfde palen of althans palen hier in de buurt meestal het loodje moeten leggen, wanneer een onweersbui over trekt. In de omgeving van de Kamp werd die nacht een sterke zwavellucht waar genomen De familie Boerhorst heeft daardoor angstige uren doorleefd. Men vreesde, dat de bliksem was ingeslagen de lezer weet, dat daarbij veelal een scherpe zwavelgeur zich verspreidt en hield zich geruime tijd in de gang van de woning op om in geval van onraad zich onmiddellijk in veiligheid te kun nen stellen. Pas nadat het heele huis doorzocht was, keerde de rust weer. Van de heer Garritsen ii? Eierland werd een schaap door de bliksem getrof fen en op slag gedood De heer Garrit sen, had in de buurt juist zitten melken. Toen het onweer al heftiger werd, begaf de heer Garritsen zich voor eenige tijd naar huis, nadat hij de koeien weer los had gemaakt. In die tusschentijd sloeg de bliksem in. Het schaap vertoonde een zwarte streep over de rug. Het werd naar de Noodslachtplaats gebracht. ||||||llllllll||lllllllllllllllllllllllllllllllll)l|lllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllll|||||| VAN OVER DE GRENS ||||||lllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllll|||||| Londen zwaar geteisterd. Sedert enkele dagen is de oorlog te gen Engeland in volle heftigheid ingezet en in het bijzonder tegen de hoofdstad Londen. Uren aan een stuk, dag en nacht, wordt de hoofdstad van het Britsche Rijk met bommen van de zwaarste af metingen bestookt en in triumf werd aoor de Duitschers vermeld, dat op één dag meer dan 1 millioen kg. boven de grootste stad van de wereld was losge laten; 1 millioen kg. of 100 goederenwa gens van 10 ton! Alle berichten spreken dan ook van geweldige branden en verwoestingen, terwijl de bevolking heel wat uren in de schuilkelders moet doorbrengen Het oorlogsgeweld is in zijn volle ver schrikking losgebarsten en de Duit schers dreigen de stad het lot van War schau en Rotterdam te doen ondergaan, indien de nachtelijke vluchten naar het Duitsche Rijk niet ophouden. Want de Duitschers verklaren deze ac tie te hebben ondernomen als vergel dingsmaatregel tegen de oorlogvoering der Britsche luchtmacht, die sedert vier maanden niet militaire doelen in het Duitsche Rijk bombardeert. Het toppunt niet bereikt. van ellende nog De dooden worden van Engelsche zij de reeds bij honderden opgegeven, de schade loopt reeds in de millioenen en nog steeds hebben de Duitsche vliegers zich volgens DNB in hoofdzaak bepaald tot dokken en havenwerken. De dichtbe volkte wijken zouden ze gespaard heb ben. Indien de oorlog hier zonder pardon en zonder onderscheid gaat losbranden tegen de burgerlijke bevolking, dan staan de Londenaars dagen te wachten, als van het laatste oordeel. Want hon derden vliegtuigen kruisen over de hui zenzee en iedere bom van groot formaat kan een heele straat in puin leggen. Zelfs de verwoesting van Rotterdam, waarbij tienduizenden huizen het moes ten ontgelden, eenige honderdtallen personen werden gedood en een veel grooter aantal gewond, is nog maar kin derspel vergeleken bij wat Londen met zijn tienmaal grootere bevolking gaat beleven. En de beangste toeschouwer van uit de verte vraagt zich af, hoelang de Lon- densche bevolking deze beproeving zal doorstaan. Zullen zij niet na korte tijd de handen ten hemel heffen en de lei ders van het volk smeeken, ja dwingen, een einde te maken, koste wat kost, aan dit onmenschelijk, hartverscheurend lij den der bevolking? Men vergelijkt deze brand van Lon den^ reeds met die van 1666, toen 'n der de deel van de stad in vlammen opging en toch is nu de oorlogsgruwel nog pas enkele dagen geleden boven Engelands hoofdstad losgebarsten. Reeds gaan stemmen op, die op een vergelijk aandringen, omdat anders de KEURINGSDIENST. Aan het verslag van de Keuringsdienst voor Waren in het Keuringsgebied Alk maar over het afgeloopen jaar ontleenen we, dat van de 273 in onze gemeente bij 256 inspecties genomen monsters er 28 werden afgekeurd. Van die 273 monsters betroffen er 178 melk. Van deze 178 melkmonsters werden er tien afgekeurd en wel twee wegens vuil en acht wegens streptococcen. Tweemaal is in onze gemeente proces verbaal opgemaakt. Eenmaal tegen een bakker wegens het verkoopen en voor handen hebben van brood met te weinig melkbestanddeelen (f 10 boete of 5 dg.); eenmaal tegen een ïjsverkooper, die niet ingeschreven stond in het register van ijsbereiders en die bovendien roomijs met een te laag melkvetgehalte verkocht (af gedaan door schikking, f 15. EEN ALBINO EKSTER In 't laatste nummer van De Levende Natuur deelt Annie Kraai mede, dat de Jongens van de N.J.N. op de boerderij Zandvrucht bij de Dennen een prachtige albino ekster vingen, helder wit met roode oogen. WAT KINDEROOGEN KAN BEKOREN EN WAT KINDERHANDEN BEZIG HOUDT U vindt het in BOEKHANDEL PARKSTRAAT - Tel. 11 HOE LAAT DIENSTREGELING TEXEL—DEN HELDER v.v. Van Texel: 7.45; 14.—; 17.30. Van Den Helder: 10.16.10; 19. BEZOEKUREN TEXELS NOODZIEKENHUIS. Dinsdags, Donderdags, Zaterdags en Zondags van 23 uur. Maandags, Woensdags en Vrijdags van 23 "en van 77,30. stad van de aardbodem wordt wegge vaagd en de levensader van het Brit sche Rijk wordt uitgesneden, voordat 't eigenlijk krijgsbedrijf te land begonnen is. Nooit heeft Engeland zooiets beleefd en geen enkele Brit heeft kunnen ver moeden, dat de oorlog, die dat land op 3 September 1939 aan Duitschland ver - klaarde, deze gevolgen zou hebben. „Eigen schuld,", zegt Berlijn. Frankrijk en Engeland verklaarden in September 1939 de oorlog omdat er geen vredelievende oplossing was verkregen- van de kwestie over Danzig en de corri dor. Hoe ver liggen deze gebeurtenissen al achter ons Engeland en Frankrijk gingen die oor log in om het „onrecht aan Polen", zoo als zij dat zagen, te herstellen, maar vooral om het Duitsche rijk een halt toe te roepen bij zijn pogingen tot herstel van geleden onrecht wegens het verlie zen van de oorlog van 19141918. Engeland en Frankrijk waren zich toen ten volle bewust dat zij het Duit sche rijk klein zouden krijgen en het weer tot z'n vroegere staat van onmacht en verdeeldheid konden terugbrengen. Hoe hebben zij zich vergist en hoe zwaar hebben zij hiervoor moeten boe ten Zoowel het Duitsche als het Italiaan- sche volk hadden zich aan de voogdij van Engeland onttrokken Ze duldden die voogdij niet meer. De natuurlijke ontwikkeling van het wereldgebeuren moest aldus Berlijn tot een oor log leiden, indien Engeland van deze voogdij geen afstand wilde doen en de asmogendheden die voogdij niet langer in acht namen. Het jaar oorlog heeft laten zien, dat Engeland zijn voogdij niet heeft kunnen handhaven. Een voor een heeft het al zijn aanspraken moeten laten varen. Al zijn invloed op het vasteland heeft het verspeeld. „Engeland overschatte zijn macht" Een geschiedbeschouwing, die uit het bovenstaande 'n gezonde gevolgtrekking maakt, en wel deze, dat dus een over schatting der Engelsche macht de oor zaak van de oorlog geweest is, is er volgens Berlijn niet naast. En Europa heeft, naar Berlijn oor deelt, voor deze overschatting van de Britsche macht al zwaar geboet: Zoowel Polen als Noorwegen, zoowel Nederland als België en Frankrijk zijn er de slacht offers van geworden en nu klopt de Ne mesis der geschiedenis aan Engelands eigen poorten. Nog is het ergste niet geschied, nog kan dat ergste worden voorkomen. Er gaan zooals we hierboven zei den stemmen op om tot een vergelijk te komen. Wat Berlijn van Engeland zou eischen. De kans op een vergelijk schatten we echter niet groot Engeland zou le moeten erkennen, dat het de oorlog verloren had en volle- EEN BURGEMEESTER ALS LOCOMOTIEFMACHINIST. Bij gelegenheid van de opening van een nieuwe spoorlijn tusschen New-York en Manhattan heeft de Burgemeester van New-York per soonlijk de locomotief van de eer ste goederentrein bediend. We beelden de magistraat in deze rol hier af. Enkhuizen. Eind Augustus 1939 werden reeds 250000 bloemkoolen aange voerd, nu nog maar enkele duizenden. Amsterdam. Tegen eenige petro- leumventers, die drie tot vier liter op een bon verkochten, werd procesverbaal opgemaakt. IJmuiden. In Augustus werd voor ruim f 100,000 visch omgezet; Aug. 1939 bijna f 500,000; eerste acht mnd. 1940 voor f 2,542,000 en in dezelfde periode 1939 ruim f 4,5 millioen. dig moeten afzien van alle invloed in Europa. Het zou 2e alle vroegere Duitsche ko loniën moeten afstaan, uitgebreid en af gerond overeenkomstig de niet geringe eischen der Duitschers, die we ons \vel kunnen indenken. Op de 3e plaats zou Engeland moe ten prijsgeven zijn overheerschende po sitie ter zee, zoodat het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn, dat het bij een conflict naar het scherpe wapen der blokkade kon grijpen en iedere te genstander, die zich verzet, met de hon ger kon bedreigen. De Fuehrer heeft verklaard, dat deze bedreiging (die blokkade), waaronder Europa nu al enkele eeuwen gebukt gaat nu eens en voor altijd moet worden weggenomen. En daar deze overheerschende positie ter zee berust op Engelands overmach tige vloot, zou een verzoek om een wa penstilstand nu, neerkomen op de eisch: ontwapening en uitlevering van deze trotsche vloot, die tusschen haakjes tot nu toe nog weinig van zich heeft laten hooren. Doch deze eischen zijn, hoe natuurlijk ze ook voortvloeien uit de positie van de tegenstander Duitschland, zoo verre - gaand, dat een Engeland, dat nog een arm heeft om te vechten, deze wel niet zal inwilligen. Doch het moment kan komen. Zeker is, dat het meerendeel der En gelsche bevolking op een zware proef gesteld wordt. En het ziet er niet naar uit, dat er voorloopig op verlichting is te hopen. Men moet bewondering heb ben voor de moed en de taaiheid, waar mee het Engelsche volk al deze ver schrikkingen tot nu toe doorstond. On verstoord gaan zijn piloten voort iedere nacht vluchten te maken, het Duitsche Rijk in, tot boven Berlijn, terwijl toch de positie van het eigen land zoo hache lijk is. De Duitschers geven toe, dat de Brit sche luchtmacht zich taai en hardnek kig verdedigt, doch voegt er bij, dat ze niet verhinderen kan, dat de hoofdstad in puin gelegd wordt. Engeland en Amerika. De lezer weet, dat Engeland voor de overdracht van verschillende eilanden in de Atlantische Oceaan, aan de Ver een. Staten een 50-tal oude torpedo jagers heeft verkregen. Deze zouden reeds gedeeltelijk zijn overgedragen en thans waaschijnlijk op weg zijn naar het bedreigde Albion. Op deze wijze schijnt de toestand zich zoo te ontwikkelen, dat indien de oorlog nog eenige maanden aanhoudt, de V.S. in de oorlog betrok ken zullen raken. Amerika zal bij de eventueele ondergang van Engeland wel niet werkeloos toezien. De oorlog zou dan uitgroeien tot een strijd tusschen twee werelddeelen, Ame rika en Europa, die echter om de we- derzijdsche onaantastbaarheid der be trokkenen even uitzichtloos als onver standig zijn zou en eindeloos gerekt zou kunnen worden. De geschiedenis schrijdt onderwijl on verbiddelijk voort en schrijft de bladen vol met bloedige letters

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1940 | | pagina 1